1. pôstna nedeľa A

„Naozaj vám Boh zakázal jesť zo všetkých stromov záhrady?” Žena mu odpovedala: „Jeme ovocie zo všetkých stromov, čo sú v záhrade. Len ovocie stromu, ktorý je uprostred záhrady, nám Boh zakázal jesť, ba aj dotknúť sa ho, aby sme nezomreli.” No had povedal žene: „Nie, nezomriete. Ale Boh vie, že v deň, keď budete z neho jesť, otvoria sa vám oči a budete ako Boh, budete poznať dobro i zlo.”
Viď Gn 2,7-9;3,1-7a

 

 

Keď sa po hriechu prarodičov Boh pýta ženy, prečo spolu so svojím mužom jedla zakázané ovocie, žena odpovedá: „Had ma naviedol, i jedla som“ (viď Gn 3,9-13). Na prvú pôstnu nedeľu máme príležitosť sledovať dialóg medzi hadom a ženou, ktorý vedie k tomu, že žena berie a je z ovocia zakázaného stromu. Zistíme pritom, že had vôbec žene nehovorí, aby jedla zakázané ovocie. Nenavádza ju: „Skús! Odtrhni si! Daj si! Aspoň si odhryzni! Veď ho môžeš aspoň obliznúť!“ Nič podobné. Had začína obyčajnou hlúpou otázkou: „Naozaj vám Boh zakázal jesť zo všetkých stromov záhrady?” Ani druhá hadova replika k ničomu nenavádza. Ľstivé zviera tu iba oznamovacími vetami sucho predkladá svoju lož: „Nie, nezomriete. Ale Boh vie, že v deň, keď budete z neho jesť, otvoria sa vám oči a budete ako Boh, budete poznať dobro i zlo.“
Žeby sa teda žena mýlila, alebo dokonca trúfalo klamala Stvoriteľa a obviňovala hada z navádzania, ktorého sa nedopustil? Keby sme v tomto pôsobivom biblickom príbehu hľadali iba exaktné riešenie otázky o pôvode zla v ľudskom pokolení, mohli by sme konštatovať, že ženina odpoveď Stvoriteľovi je formulovaná trochu nepresne. Ak však počítame s tým, že i tento biblický text sa bytostne dotýka našich každodenných životných situácií, pochopíme v čom spočíva presnosť a hĺbka vysvetlenia, ktoré dáva žena Stvoriteľovi na jeho otázku: „Prečo si to urobila?“ (Gn 3,13). Rozhovor ženy s pokušiteľom totiž veľmi dobre vystihuje dynamiku akéhokoľvek pokušenia a hriechu, s ktorým zápasia ľudia ktorejkoľvek doby. Pokušenie totiž väčšinou nemáva podobu priameho nabádania k zlému skutku. Naopak, zvyčajne sa najprv predstavuje ako výborná príležitosť k tomu, aby človek dokonale využil všetky svoje schopnosti. Druhý krok, ktorý nasleduje, je vzbudenie podozrenia voči Bohu. A keď sa v ľudskom srdci spoľahlivo zahniezdi hlodavá pochybnosť, že Boh sa azda niekde dopustil chyby či nespravodlivosti, potom je už len krôčik k tomu, aby sme sa iniciatívne postavili na jeho miesto a začali si sami „zjednávať nápravu“.
„Naozaj vám Boh zakázal jesť zo všetkých stromov záhrady?” Hadova zámerne chybná otázka dáva žene príležitosť ukázať, aká je rozumná a informovaná. A ona rada využíva možnosť brilantne dokázať, ako dokonale všetko ovláda: „Jeme ovocie zo všetkých stromov, čo sú v záhrade. Len ovocie stromu, ktorý je uprostred záhrady, nám Boh zakázal jesť… Potiaľto je jej odpoveď bezchybná. Žena ale ďalej dodáva: …ba aj dotknúť sa ho, aby sme nezomreli.“ Takýto Stvoriteľov zákaz však nikde nenájdeme (viď Gn 2,16). Prečo teda žena takto svojvoľne reinterpretuje, ba dokonca sprísňuje Boží zákaz? Biblický text necháva túto otázku otvorenú. Zdá sa však, že živná pôda pre ďalšiu hadovu „inšpiráciu“ je už pripravená: „Nie, nezomriete. Ale Boh vie, že v deň, keď budete z neho jesť, otvoria sa vám oči a budete ako Boh, budete poznať dobro i zlo.” Nič ďalšie, žiadne nabádanie ani dôkazy už nie sú potrebné. Už v túto chvíľu je jasné, že žena neverí svojmu Stvoriteľovi a domnieva sa, že bez neho to zvládne lepšie. To, že sa načiahne po ovocí, je iba viditeľným zavŕšením hriechu, ktorý už predtým dostal priestor v jej srdci.
Odhalenie dynamiky hriechu, ktoré nám poskytuje biblický text, však nie je samoúčelné. Obsahuje totiž zároveň i návod k účinnej prevencii. Prvým veľmi dôležitým východiskom je poznanie, že hriech neprichádza zvonku, ale rodí sa v ľudskom srdci (porov. Mt 15,19). Zvonku môžu prísť ponuky a príležitosti. Rozhodnutie otvoriť sa im je však iba v ľudskej moci. Tým druhým zásadným krokom v boji s pokušením je nespoliehať sa pyšne na svoje špekulatívne schopnosti, ale pokorne dôverovať Bohu a jeho slovu. Žena v starozákonnom príbehu dopĺňa k Božiemu zákazu svoju interpretáciu. Ježiš v evanjeliu nad diablovými ponukami nešpekuluje. Jediným argumentom je pre neho slovo, ktoré vychádza z Božích úst (viď Mt 4,1-11).

 

 

BUONA DOMENICA!
Andrea, sr. Carolina, sr. Silvia, sr. Anna
FSP

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *