Život Cirkvi vo svete 26/2018

Obsah

Slovenská cirkevná provincia oslávila 40 rokov

Letný režim pápeža: dve apoštolské cesty, júl bez audiencií

Pápež František a noví kardináli navštívili Benedikta XVI.

„Vedome vytvorená núdza na mori a nie záchrana!“

Kardinál Müller: „Zažívame obrátenie ku svetu – nie k Bohu!

Ladaría o prijímaní protestantov a diakonáte žien

Kardinál Parolin v Srbsku a Čiernej Hore

Tom ležal osem dní v kóme: „Videl som Ježiša“

USA: Najvyšší súd vydal rozsudok na ochranu života

Mnohé kňazské vysviacky na Slovensku a v Čechách

Macron a pápež o posilnení kresťanov na Blízkom Východe

Macron u pápeža: Životné prostredie a migrácia

Macron – kanonik biskupského chrámu pápeža

Býv. írska premiérka porovnáva krstené deti s brancami

Ruský pravoslávny metropolita: Katolíci sú heretici

Kanada: Zatykač na kritikov homosexuálov!

Ismail Tipi: „Čo príde, do pekla, ešte ďalej?“

Ustupuje kardinál Kasper?

Konzistórium 28. júna – 14 nových kardinálov z 11 krajín

Pred 150 rokmi zvolal Pius IX. Prvý vatikánsky koncil

Kardinál Parolin a biskupi proti politike voči migrantom

Filipíny: Duterte spochybnil príbeh o stvorení

Na synode o mládeži politická korektnosť, nie povolania, či misie

Kurz: Treba zabrániť, aby člny prichádzali do Európy

Nemecko: Znova brutálny incident s migrantami

„Pápežova omša bez fantázie a iba katolícka hudba“

Kardinál Brandmüller o prijímaní protestantov

Karabinieri zatkli podvodníkov „kardinálov“

„Tak podniknem atentát a pôjdem k Alahovi!“

Vatikán rýchlo odsúdil kňaza diplomata za detské porno

USA zabránili podpore potratu na G-7 a OAS

Müller a Kasper o škodách pre spor o prijímaní evanjelikov

Láska môže niekedy v ľudskej hrudi vyvolať účinky pripomínajúce hmotný oheň. Čítame o tom v životopisoch svätých. Duch Svätý k nim prichádza ako prameň neznesiteľnej lásky, ako stravujúci oheň, ako láska zranená na život a na smrť. Často počujeme výraz „horím túžbou“ po tom či onom.
Sv. Mária Magdaléna de Pazzi volala: „Ó, Láska, stravuješ ma a rozpúšťaš. Spôsobuješ, ž zomieram, hoci žijem.“
Sv. Filip Neri nedokázal zniesť žiaru ohňa, ktorý v ňom zapálila Božia láska. Keď sa okolo r. 1545 vrúcne modlil v katakombách, zažil extázu, srdce sa mu rozšírilo, dve rebrá sa mu zlomili, aby dali priestor zväčšenému srdcu, ktoré bolo plné ducha, lásky, radosti a veselosti, Aby zmiernil páľavu, odhalil si hruď uprostred zimy.
Sv. Faustína:“ „V tej istej chvíli som pocítila akýsi oheň v srdci … Moju dušu preniká nejaká zvláštna bolesť a zároveň taká radosť, ktorú nedokážem s ničím porovnať. (Denniček 432)
Bl. Mary od Prozreteľnosti: „Dnes mám pocit, ako keby som mala ruku v ohni. Horím. Môj Bože, horím láskou k tebe! Cítim v sebe nepredstaviteľný hlad a smäd po Bohu.“

Slovenská cirkevná provincia oslávila 40 rokov

Trnava, 24.6.2018 (TK KBS) Biskupi zo Slovenska i zo zahraničia, kňazi, rehoľníci a rehoľníčky, členovia Rady pre históriu KBS, predstavitelia mesta Trnava, kraja i trnavského akademického života, vzácni hostia, ale aj veriaci z Trnavy a okolia sa v sobotu 23. júna stretli v katedrálnom Chráme sv. Jána Krstiteľa, aby spoločne oslávili 40. výročie vzniku a vyhlásenia samostatnej Slovenskej cirkevnej provincie.
Viac na:
https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20180624002

Letný režim pápeža: dve apoštolské cesty, júl bez audiencií

Vatikán, 24.6.2018 (RV) – Počas leta ako zvyčajne pápež František obmedzí svoje aktivity. Výnimkou budú dve apoštolské cesty: 7. júla do Bari a v dňoch 25. – 26. augusta do Dublinu na Svetové stretnutie rodín. V júli nebude mávať Svätý Otec stredajšie generálne audiencie.

https://www.vaticannews.va/sk/papez/news/2018-06/papez-frantisek-letny-rezim-program-jul-august.html

Pápež František a noví kardináli navštívili Benedikta XVI.

Vatikán, 29.6.2018 (kath.net/KAP) 022 449 – Vo štvrtok menovaní 14 kardináli spolu s pápežom Františkom navštívili emeritného pápeža Benedikta XVI. (2005-2013). Hneď po svätej omši kreovania kardinálov v Bazilike sv. Petra sa v dvoch minibusoch vydali do Kláštora „Mater Ecclesiae“ vo Vatikánskych záhradách, aby sa tam s ním stretli, ako Vatikán oznámil.
V kláštornej kaplnke sa kardináli spolu s pápežom Františkom a Benediktom XVI. pomodlili „Ave Maria“. Po krátkych pozdravoch a požehnaní emeritného pápeža sa vrátili do synodálnej auly a Apoštolského paláca. Tam kardináli v rôznych miestnostiach prijali svojich hostí, ktorí pri tejto príležitosti prišli do Ríma. –zg-

František a kardináli na návšteve u Benedikta XVI. 28.6.2018 Slová kardinálov:
„Som z Peru a som Vám veľmi vďačný za slová, ktoré ste nám povedali v v 2007 v Aparecide“
„Potrebujeme vaše modlitby, myslite na nás!“

„Vedome vytvorená núdza na mori a nie záchrana!“

Komentár: Boris Palmer (Koalícia 90/Zelení), býv. primátor nemeckého Tübingenu (Baden-Württemberg)

Tübingen, 28.6.2018(kath.net) 022 448 – „Čím viac nás ľavica uráža, tým viac hlasov nám občania dávajú,“ povedal Salvini, predseda talianskej strany Lega a zatvárač prístavov. Lega dosiahla historické víťazstvá v radniciach v Toskánsku, na ktorých vždy vládla ľavica. Ako Siena, ktorú som navštívil v r. 2007 bicyklom, lebo to bolo partnerské mesto Tübingenu.
Ten jav je žiaľ všade v Európe rovnaký. Ľavica si myslí, že vlastní pravdu o humanite a utečencoch a tým zaháňa ľudí do pravice, až kým tá nemá moc.
V Berlíne sú práve demonštrácie za pomoc utečencom na mori a proti nemeckému ministrovi Seehoferovi. To je originálny text. Ale na okraj toho ma tam trikrát okamžite spoznali a nadávali mi: „Palmer ber sa! Odpáľ ty pos… rasista!“ „Zmizni ty rasistický sr…!“
Tu možno citovať: „Tí nevedia čo robia.“ Okamžite vynadať a odmietať rozhovor. Údajne humánne odôvodnená morálna nadradenosť ako imunizácia voči argumentom.
Existuje priama súvislosť medzi nemeckou hyper-morálkou, ktorá financuje lode v Stredozemnom mori a víťazstvom pravice v Siene a v Toskánsku. Tie tak zvané záchranné lode krúžia pred líbyjským pobrežím a naloďujú migrantov, ktorých prevádzači posadia do člnov, ktoré sa nedokážu preplaviť ani 20 kilometrov. To je vedome vytvorená núdza na mori a nie nejaká záchrana! Má sa vytvoriť situácia, ktorá núti povoliť preplavbu do Európy.
Preto sa tieto loďky plavia do Talianska a odvolávajú sa na medzinárodné právo a zanechávajú migrantov na trhoviskách a v parkoch Talianska. A to robili tak dlho, kým nepadla Siena a nestal sa ministrom Salvini. Nič iné nie je toho príčinou. Kto tomu nechce veriť – nuž je to naozaj tak – volebný boj v Taliansku sa točí okolo utečencov. Odkedy Salvini zatvoril prístavy, explodovali preferencie strany Lega.
Morálne môže to všetko mať najvyššiu hodnotu. Ale výsledky sú katastrofou. A mimochodom: Francúzsko a Španielsko odmietajú namiesto Talianska stať sa prístaviskami pre tieto lode. Francúzsko vracia aj azylantov, ktorí prichádzajú z Talianska.
Záchrana na mori namiesto Seehofera je teda v skutočnosti úsilím tak dlho ďalej cválať na koni morálky, kým toľko štátov nepadne do rúk pravice, že Európu už nespoznáme.
Tí, ktorí nadávajú migrantom do okupantov, ktorí hovoria o bábkovej vláde, pre ktorú sú utečenci automaticky znásilňovatelia, ktorí hovoria o zmene štruktúry obyvateľstva v Európe a z 5% moslimov v Nemecku odvodzujú zánik Západu, tí robia tú istú chybu: Odmietajú diskusiu a vnímanie komplexnej skutočnosti a tak hrajú protivníkom do karát. Extrémna pravica a extrémna ľavica sa navzájom prebíjajú bez ohľadu na straty a vlastné ciele.
Dostaňme konečne rozum a diskutujme o problémoch triezvo! Tieto roztržky si už viac nemôžeme dovoliť.

Kardinál Müller: „Zažívame obrátenie ku svetu – nie k Bohu!

Oni majú na programe žehnanie homosexuálov, intercommunio s protestantami, relativizáciu nerozlučiteľnosti sviatostného manželstva, zavedenie ženatých kňazov – viri probati, zrušenie celibátu a uznanie sexuálnych vzťahov mimo manželstva!
Veriacim, ktorí berú náuku Cirkvi ešte vážne, vypália znamenie konzervatívci a vystrčia ich mimo Cirkvi.

Rím, 28.6.2018 (kath.net) 022 447 – Kardinál Gerhard L. Müller, bývalý prefekt Kongregácie pre náuku viery, v interview pre „Catholic World Report“ vyslovil vážnu kritiku kardinála Marxa:
„Skupina Biskupskej konferencie Nemecka s jej predsedom na čele sa vidí ako usmerňovač trendu Katolíckej cirkvi na pochode do moderny. Sekularizáciu a odkresťančovanie Európy vidia ako nezvrátiteľný vývoj. V ich očiach je preto nová evanjelizácia bojom proti objektívnemu behu histórie.“
Kardinál ďalej povedal, že „pre Cirkev hľadajú kútik, v ktorom by mohla v pokoji prebývať“. „Preto sa musia v ich očiach všetky náuky viery, ktoré sa stavajú proti hlavnému prúdu v spoločnosti – mainstreamu – zreformovať.
Ako dôsledok toho sa má podávať Eucharistia ľuďom bez katolíckej viery a ľuďom, ktorí sa nenachádzajú v stave posväcujúcej milosti! Ďalej majú na programe žehnanie homosexuálov, intercommunio s protestantami, relativizáciu nerozlučiteľnosti sviatostného manželstva, zavedenie ženatých kňazov – viri probati, zrušenie celibátu a uznanie sexuálnych vzťahov mimo manželstva. To sú ich ciele a aby ich dosiahli, sú pripravení aj spôsobiť rozkol v biskupskej konferencii.“
„Veriacim, ktorí berú náuku Cirkvi ešte vážne, vypália znamenie konzervatívci a vystrčia ich mimo Cirkvi. Týchto verných veriacich hanobia aj liberálne a protikatolícke médiá.“
Kardinál Müller znova jasne konštatoval, že nijaký biskup nemá autoritu podávať Eucharistiu kresťanom, ktorí nie sú v plnom spoločenstve s Katolíckou cirkvou. „Výnimka existuje iba v nebezpečí smrti.“ Ďalej kritizoval, že dnes už ani biskupi nepoznajú katolícku vieru o jednote sviatosti a cirkevného spoločenstva. Nevernosť katolíckej viere sa ospravedlňuje „pastoračnými dôvodmi“. To však odporuje princípom Cirkvi, ako zdôraznil kardinál.
Na záver kardinál pranieroval jav, že v Cirkvi sa stalo kritérium pre „dobrého biskupa“ alebo „dobrého kňaza“, ak je obľúbený vo verejnej mienke:
„Zažívame obrátenie k svetu namiesto k Bohu. Potrebujeme kňazov a biskupov, ktorí sú naplnení horlivosťou za Boží dom a vzali na seba záväzok napomáhať úplnú spásu ľudí na púti viery do večnej vlasti. Niet nijakej budúcnosti pre kresťanstvo typu ´light´. Potrebujeme kresťanov s misionárskym duchom.“
Kardinál tiež znova kritizoval pápeža Františka, že minimalizoval význam Kongregácie pre náuku viery:
„Viera je dôležitá pre vykúpenie. Pápežská diplomacia môže vykonať veľa dobrého vo svete. Ale hlásanie viery sa nesmie podriadiť pozemských mocenským hrám!“ –zg-

Ladaría o prijímaní protestantov a diakonáte žien

Rím, 27.6.2018 (kath.net/KAP) 022 446 – V diskusii o možnom pripustení protestantských manželských partnerov katolíkov k prijímaniu sa znova prihlásil o slovo prefekt Kongregácie pre náuku viery, arcibiskup Luis Ladaría. V rozhovore so žurnalistami v Ríme, o ktorom podali správu talianske noviny „La Stampa“ v stredu, opakoval arcibiskup Ladaría svoj názor, že ide závažnú otázku týkajúcu sa celej všeobecnej Cirkvi.
Súčasne sa postavil proti tomu, aby sa list, ktorý na túto tému napísal predsedovi Biskupskej konferencii Nemecka interpretoval ako nejakú „brzdu“. Jemu šlo v liste kardinálovi Reinhardovi Marxovi oveľa viac o to, „aby pozval k zamysleniu“ a zdôraznil:
„Ide o vec, ktorá sa netýka iba jednej krajiny, alebo diecézy, ale univerzálnej Cirkvi. To je ústredná otázka, a ak niekto hľadá svoju vlastnú cestu, dostáva sa do nebezpečia, že spôsobí istú mieru zmätenia. To bola aj starosť pápeža.“
V rozhovore Ladaría súčasne oznámil, že Františkom zriadená Komisia na historické skúmanie diakonátu žien „čoskoro predloží svoje výsledky“. Prefekt zdôraznil, že nie je úlohou komisie skúmať, či bude možné ženy svätiť na diakonky, Skôr ide o objasnenie, „akú bola situácia ranej Cirkvi v tejto otázke“. –zg-

Kardinál Parolin v Srbsku a Čiernej Hore

Vatikán, 27.6.2018 (KAP) 022 445 – Vatikánsky štátny sekretár kardinál Pietro Parolin navštevuje tento týždeň po prvý raz balkánske krajiny Srbsko a Čiernu Horu. Cieľom cesty je posilnenie vzťahov s Vatikánom a podpora miestnych cirkví, ako s uvádza na portáli „Vatican News“ . Najprv je kardinál Parolin od stredy na návšteve v Čiernej Hore, v sobotu odcestuje na dva dni do Srbska.
V hlavnom meste Čiernej Hory Podgorici bolo na programe stretnutie s prezidentom Milom Dukanovičom, premiérom Duškom Markovičom a ďalšími politikmi. Na programe je aj svätá omša, stretnutia s klérom Arcidiecézy Bar, členmi katolíckej a pravoslávnej cirkvi, ako aj s moslimami.
V sobotu prijmú kardinála Parolina srbský prezident Aleksandar Vučič, premiérka Ana Brnabičová a minister zahraničia Ivica Dačič. Aj v Srbsku bude svätá omša a po nej kardinál posvätí nové sídlo Medzinárodnej biskupskej konferencie sv. Cyrila a sv. Metoda, ktorej členmi sú biskupi Srbska, Čiernej Hory a Macedónska. –zg-

Tom ležal osem dní v kóme: „Videl som Ježiša“

Helena, 27.6.2018 (kath.net/pl) 022 444 – Osem dní ležal Američan Tom Dolezal v kóme po tom, čo pri nočnej jazde autom v americkom štáte Montana sa frontálne zrazil s veľkým transportérom koní. Na nehodu, pri ktorej si dolámal 22 kostí, si prakticky vôbec nespomína. No o to „živšie spomienky“ má na svoje zážitky v stave blízko smrti. V interview pre noviny „Liberty County Times“ povedal:
„Jednoducho som odletel vysoko do neba. Najprv som videl mnohých ľudí v purpurových odevoch, ležal som na zemi a vedľa seba som objavil harfu – pochopil som, že sa za mňa slúžila svätá omša. Potom som stál pri mojom starom otcovi v miestnosti, ktorá bola taká vysoká, že som nedokázal rozpoznať strop. Hľadel som do tváre Boha, mal zatvorené oči. Neskôr som uvidel anjela s veľmi sympatickou tvárou, ktorý sa zdal práve oddychovať. Možno to bol môj anjel strážca, pretože sa zdal byť unavený.“
Zrazu sa scéna zmenila a Tom sa našiel stáť na lúke a prichádzal k nemu Ježiš.
„Nedokážem vlastne povedať, odkiaľ som vedel, že to bol Ježiš – jednoducho som to vedel. Videl som sa, ako stojím pred Pánom a bol som znova mladý – dokonalý – mal som dokonca znova aj husté vlasy a všetko. Bolo to nádherné! Potom som jasne pochopil, že Ježiš vie všetko, čo si myslím!“
Ježiš mu rozprával zážitky z jeho mladosti, keď bol na misiách na Filipínach a v Číne.
„Videl som časť svojho života a súčasne som sa o tom rozprával s Ježišom. Potom som videl Ježiša s pastierskou palicou a povedal som mu: ‚Ty si môj Pastier a ja som tvoj ovečka.‘“.
Neskôr sa Tom stretol aj so zosnulými príbuznými, a aj s matkou a starou matkou. Tom poprosil Ježiša, že ak má nejaký vplyv čo len na jednu osobu a mohol by jej pomôcť dostať sa do neba, tak ho prosí, aby sa mohol vrátiť do pozemského života.
Medzitým už Toma z nemocnice prepustili a po ťažkej nehode sa zotavuje doma.
Tom Dolezal navštívil dom svojho detstva, aby oslávil s otcom jeho 90. narodeniny. Opísal ako – ešte pred nehodou – stál s príbuznými pred domom a zacítil, že do neho vnikla akási negatívna sila:
„Mal som pocit, že mi horia oči. Nemohol som sa pozerať na príbuzných. Cítil som, akoby ma niekto kopal do srdca, nejaká duchovná sila ma ovplyvňovala a mal som pocit, že sa pokúša vraziť klin medzi mňa a moju rodinu.“
Tom potom tento zážitok zo seba striasol a vydal sa na cestu domov, aby si bol istý, že včas dosiahne svoj kostol na nedeľnú svätú omšu. –zg-

USA: Najvyšší súd vydal rozsudok na ochranu života

USA, 27.6.2018 (kath.net) 022 443 – Najvyšší súd USA vydal v utorok dôležitý rozsudok – konštatoval, že americký štát Kalifornia nesmie nútiť poradne pre tehotné ženy, aby propagovali potrat. Tým sa ruší zákon z r. 2015. Rozsudok je víťazstvom Národného inštitútu obrancov rodiny a života (NIFLA), ktorý ponúka viac ako 1500 pro-life poradní pre tehotné ženy. Skupiny pro-life v USA rozsudok vítajú a oceňujú najvyšší súd, lebo tak poskytuje slobodu názoru.
Rozsudok bol schválený tesne 5:4. Okrem Clarence Thomasa, Johna Robertsa, Anthonyho Kennedyho, Samuela Alita hlasoval za zrušenie zákona aj Neil Gorsuch, ktorého menoval prezident Donald Trump. Najvyšší sudca Thomas odôvodnil rozhodnutie tým, že zákon porušuje 1. článok dodatku ústavy USA.
Rozsudok ocenila aj Lila Roseová, zakladateľka organizácie na ochranu života „Live Action“ slovami:
„Planned Parenthood a politici, čo sú za potrat, zaviedli v Kalifornii zákon, aby zvlášť trafili centrá ochrany života. Tento nespravodlivý zákon bol najhoršou urážkou 1. článku dodatku ústavy USA.“
Aj v štátoch Havaj a Illinois, kde sú podobné zákony, bude v dohľadnom časne nasledovať ich zrušenie. –zg-

Napísali o nás:
Mnohé kňazské vysviacky na Slovensku a v Čechách

Bratislava-Praha , 27.6.2017 (KAP) 022 442 – Na Slovensku a v Čechách vysvätia v týchto dňoch viac ako 60 katolíckych kňazov. Ako vyplýva z cirkevných štatistík vysvätia okolo sviatku apoštolov sv. Petra a sv. Pavla na Slovensku v júni 51 rímskokatolíckych a gréckokatolíckych kandidátov. Český biskupská konferencia zaznamenáva 13 vysviacok.
Na Slovensku Tlačová kancelária KBS uvádza v júni 22 kňazských vysviacok – 6 v Košiciach po 5 v Nitre a Banskej bystrici, 4 na Spiši a po jednej v Trnave a Rožňave. Bratislava a Žilina vysviacky nehlásia.
K tomu sa pridáva 12 vysviacok rehoľníkov – 4 saleziáni, 2 vincentíni a po jednom novokňazovi budú mať verbisti, minoriti, kapucíni, františkáni a paulíni.
V Gréckokatolíckej cirkvi hlásia 17 vysviacok, kde sa diakoni vysvätia za kňazov už niekoľko dní po diakonskej vysviacke. V Prešove to bude 15 novokňazov a dvaja v Košiciach. Priemerný vek kandidátov je 27 rokov a takmer všetci sú zo Slovenska. … (krátené) –zg-

Macron a pápež o posilnení kresťanov na Blízkom Východe

Paríž-Rím, 27.6.2018 (KAP) 022 441 – Situácia kresťanov na Blízkom Východe bola jednou z hlavných tém na stretnutí pápeža Františka s francúzskym prezidentom Emanuelom Macronom v utorok, ako napísali francúzska médiá. Macron tým pokračuje v tradícii, ktorá siaha až do 16. storočia: Vtedy František I. uzavrel so sultánom Süleymanom I. alianciu proti cisárovi Karolovi V., pričom bolo Francúzsko uznané ako „ochranná mocnosť kresťanov vo Svätej zemi“, ku ktorej vtedy patrilo aj územie Sýrie.
Macron jasne prejavil svoj záujem o kresťanov Blízkeho Východu už 25. septembra minulého roku, keď spolu s libanonským prezidentom Michelom Aounom v parížskom „Inštitúte du Monde Arabe“ sa ujal slova na otvorení grandióznej výstavy „Kresťania Východu. 2.000 rokov histórie“. Na výstave, ktorá sa organizovala spolu s „Oeuvre d’Orient“, vystavovali bývalé poklady kultúrneho a duchovného dedičstva kresťanov Blízkeho Východu. Táto úspešná iniciatíva ukázala rozhodujúcu úlohu kresťanov v politickom, kultúrnom, spoločenskom a náboženskom rozvoji blízkovýchodného regiónu Macron vtedy zdôraznil, že Francúzsko má „dlhú históriu s kresťanmi Východu“, a že prítomnosť kresťanov na Blízkom Východe je „neoceniteľným svedectvom koexistencie rôznych náboženstiev“.
Už pred stretnutím Macrona s pápežom Františkom oznámil štátny sekretár kardinál Pietro Parolin, že ochrana kresťanov na Blízkom Východe je vždy „centrálnou témou všetkých rozhovorov s politickými osobnosťami“. To tak bude aj pri stretnutí s Macronom o to viac vzhľadom na úlohu Francúzska na Blízkom Východe“, ako povedal kardinál na záver kolokvia o náboženskej slobode.
„Zvláštne puto“, ktoré vzniklo v roku 1535 dohodou Františka I. so Süleymanom I. medzi Francúzskom a kresťanmi Východu pretrvalo všetky premeny histórie. Keď sa od r. 2014 razantne vzrástlo prenasledovanie kresťanov teroristami IS v Sýrii a Iraku, obnovili francúzske orgány angažovanosť za kresťanské spoločenstvá na Blízkom Východe. V júli 2014 zriadili vo francúzskom národnom zhromaždení študijnú skupinu pre situáciu kresťanov Východu. V r. 2015 dodala Paríž nasadeniu sa za ochranu kresťanov v Levante medzinárodný rozmer. Z iniciatívy Francúzska sa osudom týchto kresťanov 27. marca 2015 zaoberala Bezpečnostná rada OSN, čo bolo po prvý raz v histórii svetovej organizácie.
Prezident Macron nedávno poveril historika, odborníka na múzejné zbierky a funkcionára „Oeuvre d’Orient“ Charlesa Personnaza, vypracovať štúdiu, ako by Paríž mohla lepšie podporovať kresťanské spoločenstvá na Blízkom Východe najmä vzhľadom na ich školstvo a oblasť výchovy. Personnaz musí túto správu predložiť prezidentovi najneskôr do októbra. –zg-

Macron u pápeža: Životné prostredie a migrácia

Vatikán, 26.6.2018 (KAP) 022 440 – Na audiencii pápeža Františka pre francúzskeho prezidenta Emanuela Macrona v utorok boli v centre témy ochrana životného prostredia a migrácia, ako vyplýva z tlačového vyhlásenia Vatikánu. Témou rozhovoru boli aj multilaterálne snahy o prevenciu a riešenie konfliktov najmä vzhľadom na odzbrojenie. Hovorilo sa aj o situácii v konfliktných oblastiach Blízkeho Východu a Afriky ako aj o budúcnosti Európy. Ďalej sa diskutovalo o vzťahoch Svätého stolca s Francúzskom a o prínose Katolíckej cirkvi a náboženstiev vcelku k blahu krajiny.
Počiatkom apríla sa Macron vyslovil za nový prelom v dialógu medzi Francúzskom a Katolíckou cirkvou. A povzbudil Cirkev k účasti na verejných diskusiách. Ním nastolené otázky sa týkali spoločnosti ako celku. Prezident výslovne oslovil aj tému bioetiky a utečeneckej politiky. –zg-

Macron – kanonik biskupského chrámu pápeža

Rím, 26.06.2018 (KAP) 022 439 – Francúzsky prezident Emanuel Macron (40) sa stal honorárnym kanonikom biskupského chrámu pápeža Františka. V utorok popoludní bol Macron na bohoslužbe v rímskej Lateránskej bazilike prijatý do kolégia kanonikov. Politik tým prijal svoj úrad ako rodený honorárny kanonik baziliky. Bohoslužbe predsedal arcibiskup Angelo De Donatis, pápežov vikár Rímskej diecézy.

Na počiatku slávenia vstúpil Macron do baziliky za kolégiom po boku arcibiskupa De Donatisa. V pozdrave arcibiskup pripomenul židovsko-kresťanské dedičstvo Európy a zodpovednosť vládnucich za sociálne problémy kontinentu.
Macron zdôraznil vôľu Francúzska „naďalej posilňovať priateľský a dôverný vzťah s Vatikánom“. Dodal, že to povedal aj pápež František, ktorý ho dopoludnia prijal na audiencii.
V prosbách krátkej bohoslužby slova bola modlitba aj za Francúzsko, jeho obyvateľstvo a vládnucich predstaviteľov, ale aj za tie štáty, ktoré sú „rozorvané vojnou, násilím a fanatizmom“.
K stretnutiu Macrona s talianskym prezidentom Sergiom Mattarellom, či premiérom Giuseppe Contem v utorok nedošlo. Už niekoľko dní vládnu kvôli rozdielnym názorom na otázku migrácie medzi Francúzskom a Taliansko napätia.
Na záver bohoslužby zaujal Macron svoje vyhradené miesto medzi kanonikmi a podpísal dokument o prevzatí nového úradu. Arcibiskup De Donatis mu odovzdal kópiu kapitulárneho kríža Lateránskej baziliky.

Predchodcovia sa pocty vzdali
Od r. 1957 sa tri hlavy Francúzska – Georges Pompidou, Francois Mitterrand a Francois Hollande – vzdali pocty prijatia titulu. Nicolas Sarkozy (2007-2012) však pre titul do Ríma odcestoval. Macron, zakladateľ strany „La Republique en Marche“, pochádza z neveriacej rodiny, avšak ako 12-ročný sa dal katolícky pokrstiť.
Privilégium čestného kanonika Baziliky San Giovanni in Laterano, biskupského chrámu pápeža má hlava francúzskeho štátu od r. 1604. Vtedy to pápež Klement VIII. priznal kráľovi Henrichovi IV. – po jeho prestúpení z protestantizmu na katolícku vieru a po vysokom príspevku pre kráľovské opátstvo pri bazilike. Na oplátku sa biskupský chrám pápeža zaviazal každý rok 13. decembra, osláviť narodeniny kráľa. Úmysly omše na ten deň znejú ešte aj dnes „pro felici ac prospero Galliae status“ (za šťastie a blahobyt Francúzska).

Býv. írska premiérka porovnáva krstené deti s brancami

Dublin, 27.6.2018 (kath.net/LSN/jg) 022 438 – Bývalá írska premiérka Mary McAleeseová v interview pre noviny Irish Times označila krst detí ako „porušenie ľudských práv“!
Deti, ktoré katolícky krstia, sú „malí povinne povolaní branci, ktorí sú po celý život zaviazaní k poslušnosti“, ako vyhlásila politička. „Na ľudí, ktorí majú iba dva týždne, naozaj nemôžeme nakladať povinnosti a keď majú 7 rokov, alebo 14 či 19 im nemožno povedať: ‚K tomu si sa zaviazal, to si podpísal’, pretože to v skutočnosti neurobili.“
„Krst detí mnohé storočia fungoval, pretože ľudia nevedeli, že môžu povedať aj nie. Dnes žijeme v dobe, v ktorej ľudia majú slobodu svedomia, názoru, náboženstva a slobodu náboženstvo zmeniť. Katolícka cirkev si tento spôsob myslenia ešte nedokázala osvojiť. Moje ľudské právo na rozvíjanie svedomia, moje ľudské právo vyjadrovať sa zo svedomia dokonca aj keď to odporuje náuke Cirkvi, toto právo na svedomie má prednosť,“ vyhlásila doslova.

Katolícka cirkev sa pevne drží krstu, no nevidí v tom povinný záväzok, ale dar milosti. „Krst detí zvlášť ukazuje, že milosť spásy je úplne nezaslúžený dar. Cirkev a rodičia by teda pripravili dieťa o neoceniteľnú milosť stať sa Božím dieťaťom, keby mu krátko po narodení neudelili krst, uvádza sa v Katechizme KC 1250.

V tom istom interview McAleeseová ohlásila, že nepríde na Svetové stretnutie rodín, pretože jeho účelom je „posilnenie ortodoxie“. No zúčastní sa na pochode homosexuálov v Dubline koncom júna, ako prezradila pre noviny! –zg-

Ruský pravoslávny metropolita: Katolíci sú heretici

Moskva, 26.6.2018 (kath.net/jg) 022 437 – Ako informuje agentúra AsiaNews.it, ruský pravoslávny metropolita Kliment (Kapalin) z Kalugy označil v kázni katolíkov ako heretikov.
„Ich názory o Bohu vedú ku katastrofám v duchovnom živote a bránia realizácii Božieho plánu spásy. Postoje Katolíckej cirkvi boli pre pravoslávie neprijateľné, preto nakoniec došlo aj k rozkolu,“ ako vyhlásil metropolita.
Kliment si potom v kázni uverejnenej v novinách Večernjaja Moskva položil otázku, či všetky náboženstvá hovoria o tom istom Bohu a povedal: „Treba rešpektovať náboženské tradície iných národov, no nesmieme byť ľahostajní voči vlastnej viere.“
Na ilustráciu rozdielu medzi katolíckou a pravoslávnou vierou porovnal dvoch svätcov, ktorí sa na Západe vnímajú ako podobní – sv. Františka Assiského a sv. Serafima zo Saratova:
„František Assiský Boha navonok nasledoval tak, že sa vzdal pozemských statkov, 40 dní sa postil a vzal na seba utrpenie. No nie vzdanie sa bohatstva je to, čo nás spasí, ale zjednotenie s Kristom. V tom je rozdiel oproti veľkému ruskému askétovi Serafimovi. Ten strávil tisíc dní a tisíc nocí na skale a počas toho sa neprestajne zo srdca modlil. Serafim prijal svoje hriechy a nedokonalosti, zatiaľ čo katolícki svätci ako František Assiský alebo Tomáš Kempenský, či Ignác Loyolský boli podľa názoru Klimenta presvedčení, že dosiahli dokonalosť. –zg-

Kanada: Zatykač na kritikov homosexuálov!

Toronto, 26.6.2018 (kath.net/LSN/jg) 022 436 – Polícia v Toronte vydala pre celú krajinu zatykač na „Christen Bill Whatcotta“, ktorý rozdával na pochode homosexuálov „Toronto Pride Parade“ 2016 letáky varujúce pred duchovnými a biologickými nebezpečenstvami praktizovanej homosexuality. Whatcott oznámil, že sa prihlási na polícii. Obviňujú ho, že letákmi vyzýval k nenávisti voči homosexuálom. Obvinenia vyplývajú z dvojročného vyšetrovania, ktoré sa začalo udaním na polícii v r. 2016.
Whatcott sa pod pseudonymom „Robert Clinton“ zúčastnil pochodu homosexuálov v Toronte v r. 2016 s piatimi osobami ako asociácia „Gay Zombies Cannabis Consumers Association“ a rozdávali tam letáky. Na nich boli znetvorené telá a obete AIDS. Na letáku bol aj premiér Justin Trudeau. V texte obvinili premiéra a jeho straníckych kolegov z „homosexuálneho aktivizmu“ a ďalej sa písalo: „Kanada je na deštruktívnom kurze smerom k sexuálnej anarchii a homosexuálne inšpirovanému útlaku“! –zg-

Ismail Tipi: „Čo príde, do pekla, ešte ďalej?“

Čo urobíme, ak žiaci odmietnu napísať v matematike plus, lebo to pripomína kríž??? Veď už je päť minút po dvanástej, keď deti na otázku čím chcú byť, odvetia: „Džihádistom!“

Wiesbaden, 26.6.2018 (kath.net) 022 435 – „Nedokážem pochopiť prístup a rozhodnutie gymnázia v severnom Porýní – Vestfálsku povoliť žiačkam pri plávaní burkini – je to nesprávne a chybné. Tu nejde primárne o to naučiť žiakov plávať, ale o toleranciu voči zahaľovaniu, ktoré nepatrí k nášmu spoločenskému obrazu a rovnoprávnosti muža a ženy. Burkini nemajú u nás čo hľadať a už vôbec ich nemajú nakupovať školy, pretože ukazujú nesprávny obraz ženy. To je falošná tolerancia,“ povedal nemecký hesenský poslanec CDU Ismail Tipi v reakcii na to, že nemecká ministerka pre rodinu Franziska Giffey (SPD) schválila burkini pri výuke plávania.
„Nemôže predsa byť, aby sme my rodičia natoľko vychádzali iným v ústrety, že ich deťom dokonca kúpime burkini, aby ich pustili na plávanie,“ konštatuje Tipi. „Čo príde ďalej, pýtam sa? Čo urobíme, ak rodičia odmietnu poslať deti na výlet? Čo urobíme, ak žiaci odmietnu podať ruku žene – učiteľke? Čo urobíme, ak žiaci odmietnu napísať v matematike plus, lebo to pripomína kríž??? Veď už je 5 minút po dvanástej, keď deti na otázku čím chcú byť, odvetia: ´Džihádistom!´ To všetko sú prípady, ktoré sa už v školách stali a tie sa množia. To, čo sa dnes v našich školách deje, je preto problém našej spoločnej budúcnosti. Problém nevyriešime, keď takým rodičom vyjdeme v ústrety a v odmietaní našich tradícií a pravidiel ich dokonca ešte aj utvrdíme. Naopak, musíme svoj postoj jasne vyjadriť a stáť za svojimi hodnotami, za našou demokraciou a naším právnym štátom, inak sa naša spoločnosť zrúti do neriešiteľných problémov.“ –zg-

Ustupuje kardinál Kasper?

Vatikán, 26.6.2018 (kath.net) 022 434 – „Niet nijaký právny nárok, ani automatické pripustenie k prijímaniu,“ upozornil kardinál Walter Kasper v príspevku pre „Herder Korrespondenz“. Pripomína tiež slová sv. Pavla, podľa ktorých sa má každý preveriť predtým, než pred oltárom je a pije – „lebo kto je a pije a nerozoznáva telo, ten si je a pije odsúdenie (1 Kor 11, 28 ff). „Preto je pre duchovné rozlišovanie oboch manželov potrebné, aby po zrelom uvážení a porade dospeli k presvedčeniu, že spoločne súhlasia s eucharistickou vierou Cirkvi a tak mohli spolu pristúpiť k prijímaniu.“ Ak sa však manželia necítia byť tak ďaleko, „aby amen viery z vnútorného presvedčenia spoločne vyslovili, alebo keď nekatolícky partner z lojality ku svojej cirkvi nechce urobiť krok do spoločenstva s Katolíckou cirkvou“, tak môžu obaja predstúpiť k oltáru a „nekatolícky kresťan si môže položiť pravú ruku na srdce a prijať požehnanie“. „Tým nie je vylúčený, ale má účasť na Eucharistii jemu možným spôsobom.“
Kasper uvádza, že túto „osvedčenú prax“ pravidelne zažíval v škandinávskych a anglosaských krajinách a vyslovil sa za to, aby sa viac stala známou aj v Nemecku. To ponecháva „bez diskriminácie každému slobodu rozhodnúť sa podľa svojho presvedčenia“.
Kasper tiež jasne upozornil: „Pre duchovne plodné prijatie Eucharistie
svätého prijímania nestačí vysloviť áno iba ústami a srdcom, ale toto áno musí byť potvrdené aj životom viery. Ak je toto všetko splnené, je podľa katolíckej viery možné, aby Eucharistiu prijal v jednotlivom prípade aj nekatolícky kresťan.“
Kardinál, teológ pochádzajúci z Diecézy Rottenburg-Stuttgart, ešte dodal, že aj pápež Jána Pavol II. sám viackrát podal nekatolíckym kresťanom sväté prijímanie.
Kasper žiaľ nespomenul, že zvyk všetkých nemeckých katolíkov ísť na sväté prijímanie pri každej omši so súčasným miznutí sviatosti zmierenia kritérium žitej viery v nijakom prípade vždy nespĺňa.
Ak chce nekatolícky kresťan prijať Eucharistiu, mal by podľa kardinála Kaspera s vierou potvrdiť reálnu prítomnosť Pána, ako „aj správne pochopený charakter obety Eucharistie“. „Rovnako sa do toho zahŕňa aj s vierou slávená katolícka liturgia, pri ktorej sa uvádza ako znamenie spoločenstvo s pápežom a biskupom, teda otvorenosť pre spoločenstvo s Katolíckou cirkvou“, ako uviedol bývalý predseda Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov. –zg-

Konzistórium 28. júna – 14 nových kardinálov z 11 krajín

Vatikán, 25.6.2018 (KAP) 022 433 – Pápež František bude vo štvrtok po piaty raz vo svojom pontifikáte menovať nových kardinálov. Bude to 14 nových nositeľov purpuru z Japonska, Indie, Iraku, Španielska, Talianska, Poľska, Portugalska, Mexika, Bolívie, Peru a Madagaskaru. Počet kardinálov – voličov pápeža – sa tak zvýši na 125, ďalších 101 už prekročilo hranicu 80 rokov. Vo štvrtok popoludní o 16. hod. bude v Chráme sv. Petra konzistórium kreovania kardinálov. O deň neskôr bude pápež na Námestí sv. Petra sláviť slávnostnú svätú omšu na počesť rímskych svätcov sv. Petra a sv. Pavla a odovzdá novým arcibiskupom pálium.
Menovanie kardinálov má odzrkadľovať „univerzálnosť Cirkvi“, ako povedal František pri jeho ohlásení v polovici mája.
Medzi novými kardinálmi bude iracký patriarcha Louis Rafael I. Sako z Bagdadu, arcibiskup Joseph Coutts z pakistanskej metropoly Karáči, arcibiskup Desiré Carahacana z Toamasiny na Madagaskare aj arcibiskup Thomas Aquinas Manyo Maeda z japonskej Osaky. Kardinálsku hodnosť dostane aj vedúci vatikánskeho úradu pre almužny, arcibiskup Konrád Krajewski, aj arcibiskupi Luis Ladaria, prefekt Ongregácie pre náuku viery a Giovanni Angelo Becciu, vedúci Sekcie pre všeobecné záležitosti na vatikánskom Štátnom sekretariáte a mimoriadny vyslanec Rádu maltézskych rytierov. Kardinálom sa stane aj pápežov vikár v Rímskej diecéze, arcibiskup Angelo De Donatis.
Traja kandidáti dostanú menovanie za kardinálov vo veku nad 80 rokov – mexický arcibiskup Sergio Obeso Rivera (86), bolívijský biskup Toribio Ticona Porco (81) a španielsky páter klaretín Aquilino Bocos Merino (80). Pápež tým podľa vlastných slov ocení ich zvláštne zásluhy v Cirkvi.

Kardináli – poradcovia a voliči pápeža
Kardinál je najvyšší katolícky hodnostár po pápežovi. Slovo „kardinál“ sa odvodzuje od latinského „cardo“ (pánty dverí). Kolégium kardinálov je najdôležitejším poradným grémiom pápeža. Má za úlohu aj voľbu pápeža podľa kánonu cirkevného práva 349.
Pápež si volí kardinálov slobodne. Musia mať aspoň kňazskú vysviacku, vyznamenávať sa vo viere, morálke, zbožnosti, ako aj v múdrosti v správnych záležitostiach. Kto ešte nie je biskupom, musí prijať biskupskú vysviacku. V minulosti pozostávalo kolégium kardinálov väčšinovo z Európanov, s veľkým podielom Talianov. Od Druhého vatikánskeho koncilu (1962-1965) sa však menujú kardináli z celého sveta. Z Európy je stále ešte najväčšia skupina, no už to nie je absolútna väčšina.
Kardinálmi sa stávajú vedúci všetkých rímskych kongregácií ako aj iných dôležitých dikastérií. Okrem toho je táto pocta viazaná aj na dôležité diecézy. Kardináli Rímskej kúrie musia sídliť v Ríme. Kardináli na čele diecéz sa musia dostaviť do Ríma „tak často, ako ich pápež povolá“. Teda na plenárne zasadnutia, na porady s pápežom, ale aj na mimoriadne poverenia. Noví kardináli sú kreovaní dekrétom pápeža, ktorý vyhlási na konzistóriu pred kolégiom kardinálov. Noví kardináli dostanú svetločervené rúcho a od pápeža kardinálsky biret. Každému pridelí pápež aj titulárne sídlo v Ríme alebo okolí – titulárnu diecézu, rímsku cirkev alebo diakoniu podľa toho, či je to kandidát triedy kardinál – biskup, kardinál – kňaz, alebo kardinál – diakon. Titulárne sídlo má podčiarknuť spojenie kardinála s rímskym biskupom.

Slávnosť sv. Petra sv. Pavla
Na slávnostnej omši na sv. Petra a sv. Pavla 29. júna o 9.30 hod. posvätí pápež páliá – čestné znaky nových arcibiskupov. Sú to úzke pruhy jahňacej vlny s vyšitými krížikmi, ktoré sa nosia na ornáte. Tie sa predtým uchovávali pri hrobe sv. Petra a majú vyjadriť zvláštne spojenie arcibiskupov s Rímom. –zg-

Pred 150 rokmi zvolal Pius IX. Prvý vatikánsky koncil

Vatikán, 25.6.2018 (KAP) 022 432 – Bol to jeden z najkratších a súčasne najrozhodujúcejších koncilov v dejinách Cirkvi. Pred 150 rokmi, 29. júna 1868, zvolal pápež Pius IX. (1846-1878) po viacročnom tajnom sondovaní Prvý vatikánsky koncil. Na ňom Katolícka cirkev odsúdila najdôležitejšie „omyly doby“ a súčasne pevne stanovila primát pápeža. Až 774 z 1050 vtedajších kardinálov s právom hlasovania sa rok a pol po tom od 8. decembra 1869 zúčastnilo na dovtedy najväčšom cirkevnom zhromaždení všetkých čias. No už po ôsmych mesiacoch bol tento podľa rímskeho počítania 20. ekumenický koncil pre politické rozbroje odložený na neurčitú dobu.
Vyše 300 rokov – od Tridentského koncilu (1545-63) – nezasadala nijaká všeobecná synoda. Prvý vatikánsky koncil mal zhromaždiť katolícky svet na mocnú manifestáciu pravdy, prispôsobiť cirkevnú disciplínu podmienkam doby a vzhľadom na „omyly doby“ nanovo potvrdiť náuku Cirkvi. Už v r. 1864 Pius IX., ktorý sa po liberálnom začiatku svojho pontifikátu stále viac od sveta uzavieral, v tzv. „Syllabus errorum“ tieto „omyly“ zhrnul a odsúdil.
Už pred koncilom sa priostrovali napätia, keď sa zverejnilo, že na koncile sa má vyhlásiť neomylnosť pápeža – v núdzi aj aklamáciou bez formálneho hlasovania. V Nemecku proti tomuto cieľu bojoval uznávaný teológ Ignác Döllinger.

Hlasovanie o dvoch dekrétoch
Koncil zasadal v pravej priečnej lodi Baziliky sv. Petra, ktorá bola oddelená drevenou stenou pomaľovanou vzorom mramoru. Akustika bola mizerná. Prakticky iba mladší konciloví otcovia dokázali bez problémov sledovať ťažkou cirkevnou latinčinou prednášané príspevky. Po prvý raz sa vyhotovili stenografické protokoly. Na rozdiel od predošlých koncilov neboli pozvaní zástupcovia politickej moci, ale zato patriarchovia od Ríma oddelených východných cirkví – ktorí však pozvanie neprijali.
Pred koncilom síce vypracovali 51 návrhov dekrétov, no na porady a k hlasovaniu sa dostali iba dva. Na treťom zasadnutí, 24. apríla 1870, koncil schválil dogmatickú konštitúciu „Dei filius“ o katolíckej viere. V nej sa rozvinula náuka o stvorení a akte viery, ako aj vzťah ľudského rozumu a Božieho zjavenia. Koncil odsúdil ateizmus, materializmus, panteizmus, racionalizmus a tradicionalizmus.

Kritici „Ex cathedra“ odcestovali
Pojednávanie druhej časti o Najsvätejšej Trojici a stvorení, o páde a vykúpení ľudí sa na naliehanie mnohých koncilových otcov odložilo. Očakávala sa totiž s napätím diskusia o pápežovom primáte – teda o pápežovi ako najvyššej právnej moci (jurisdikčnom primáte) a ako najvyššej moci vierouky, keď vyhlasuje rozhodnutia k otázkam náuky a morálky „ex cathedra“ ako neomylné. Povážlivá menšina vyjadrila pochybnosti – taká definícia otvára dvere zneužívaniu učiteľského úradu Cirkvi – ako znela väčšina výhrad.
Na prípravnom zasadnutí hlasovalo zo 601 prítomných koncilových otcov 451 áno, 88 nie a 62 žiadalo zmeny. Po tom, čo Piovi IX. stroskotal posledný pokus sprostredkovania s kritikmi, odcestovalo 57 z nich predčasne z koncilu, aby nemuseli v prítomnosti pápeža hlasovať proti tejto dogme. Tak dostala konštitúcia „Pastor aeternus“ pri slávnostnom schválení 18. júla 1870 iba dva hlasy proti.

Hromy blesky
Počas zasadnutia sa na Rím zniesla strašná búrka s hrmením a bleskami. V bazilike sa napriek júlovému dňu tak zotmelo, že sa texty mohli čítať iba s pomocou sviec. Kardináli a biskupi boli premočení, podlaha auly bola znečistená bahnom.
O deň neskôr, 19. júla 1870, sa začala vojna Nemecka s Francúzskom. Väčšina biskupov odcestovala, koncil prerušili. Napoleon III. stiahol svoje oddiely, ktoré nechal v Ríme na ochranu pápeža. Dňa 20. septembra Rím obsadili piemontské oddiely, cirkevný štát prestal existovať. Presne o mesiac neskôr odložil nakoniec Pius IX. koncil „sine die“ na neurčitú dobu.
Rozhodnutia koncilu postupne prijali aj kritickí biskupi. Pápežstvo vyšlo z koncilu napriek súčasnej strate svojej svetskej moci posilnené. Rím sa stával stále viac centrom všeobecnej Cirkvi.
Za rozhodnutím koncilu nasledoval však aj exodus mnohých intelektuálov. Z tohto protestného postoja vznikla v nemeckej oblasti Starokatolícka cirkev, ktorej vplyv však v nasledujúcich rokoch klesal. Mimochodom doteraz použil rozhodnutie „Ex-cathedra“ iba jeden pápež: Pius XII., keď v r. 1950 vyhlásil dogmu o Nanebovzatí Panny Márie. –zg-

Kardinál Parolin a biskupi proti politike voči migrantom

Parolin: „Riešenie možno dosiahnuť iba spoluprácou všetkých európskych krajín. To je signál toho, či Európa ešte vôbec existuje.“

Rím, 25.06.2018 (KAP) 022 431 – Vatikán a cirkev Talianska sa postavili proti politike voči migrantom. „Zatvorené dvere nie sú nijakou odpoveďou,“ povedal vatikánsky štátny sekretár kardinál Pietro Parolin na okraj konferencie o náboženskej slobode, ktorú zorganizovalo veľvyslanectvo USA pri Svätom stolci, pre taliansku katolícku tlačovú agentúru SIR v pondelok v Ríme.
„Riešenie však možno dosiahnuť iba spoluprácou všetkých európskych krajín. To je súčasne signál toho, či Európa ešte vôbec existuje. Odpoveď na problémy musí teda ležať v horizonte humanity a solidarity. Téma migrácia bude hrať úlohu aj pri návšteve francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona,“ povedal kardinál Parolin. Macron sa v utorok stretne s pápežom Františkom vo Vatikáne.

Kardinál Betori: Taliansko nie je chudobné
V spore o prístupe k migrantom sa množí kritika talianskej cirkvi. Hľadanie celoeurópskeho riešenia neospravedlňuje súčasnú politiku opevňovania sa talianskej vlády, ako povedal arcibiskup z Florencie, kardinál Giuseppe Betori, podľa agentúry SIR v pondelok. Existujú síce hranice prijímania migrantov, no Taliansko nemôže o sebe povedať, že je „v stave chudoby“.
„Oproti krajinám ako Libanon, ktorý prijal obrovské množstvo utečencov, sa musí Taliansko hanbiť aj za jediného odmietnutého migranta,“ povedal kardinál. „Sociálna núdza medzi talianskymi občanmi musí byť dôvodom začať rázne riešiť spravodlivejšie rozdelenie statkov a problém chudoby ako celku.“ Kardinál žiadal otvorenie humanitárnych koridorov a konkrétne rozvojové opatrenia v krajinách odkiaľ migranti pochádzajú.
Milánska arcidiecéza zasa vyzvala občanov a politikov k zodpovednosti. Vzhľadom na udalosti na Stredozemnom mori, nemôže nikto pokojne spávať, ako sa uvádza vo vyhlásení pastoračnej rady arcibiskupa Maria Delpiniho, ktoré podpísal v nedeľu. „Môžu kresťania zostať pokojní a ignorovať drámy, ktoré sa odohrávajú pred ich očami?“. Talianskym politikom odkázal, že cirkev sa stavia proti rozhodnutiam na základe hesiel. „Občania majú právo na zrozumiteľné, pokojné a odôvodnené informácie.“

Cirkev na Malte: Humanitárne riešenie pre „Lifeline“
V dráme so záchrannou loďou „Lifeline“ v medzinárodných vodách pri Malte cirkev v Malte pripomenula princípy spravodlivosti, práva a solidarity. Tlačová kancelária biskupskej konferencie vydala 12. júna vyhlásenie, v ktorom biskupi žiadali „humanitárne riešenia od európskych štátov“. Stanovisko k súčasnej situácii však cirkev napriek viacnásobným dopytom odmietla.
Pred dvomi týždňami sa loď „Aquarius“ s 629 utečencami márne snažila o povolenie pristáť v Malte alebo v Taliansku. Loď nakoniec migrantov s podporou talianskeho vojenského námorníctva a pobrežnej stráže odviezla do Španielska. Biskupi Malty vtedy vyhlásili, že „tento postup ukazuje zložitosť a citlivosť problému a možných riešení“.
Maltézski biskupi ďalej uvádzajú: „Prosíme o Božie vedenie pre našich politikov, aby ich budúce rozhodnutia aj vzhľadom na naše obmedzenia sledovali rovnakú mimoriadnu ľudskosť, akú prejavovali naši predkovia podľa správ v Skutkoch apoštolov.“ Nový zákon rozpráva o stroskotaní sv. Pavla pri Malte a oceňuje „neobyčajnú ľudskosť“ domorodcov na ostrove.
„Lifeline“ kotví už štyri dni s 234 utečencami pri Malte. Ako Malta tak aj Taliansko odmietajú povoliť lodi najatej nemeckou mimovládnou organizáciou pristáť v prístave. Nemeckí poslanci, ktorí loď navštívili, hovorili v pondelok v médiách o stále menej udržateľných podmienkach na palube. –zg-

Filipíny: Duterte spochybnil príbeh o stvorení

Manila, 25.06.2018 (KAP/KNA) 022 430 – Poradcovia filipínskeho prezidenta Rodriga Duterteho bránili jeho najnovšiu provokáciu proti Katolíckej cirkvi. Duterte minulý týždeň v prejave spochybnil biblický príbeh stvorenia sveta výpoveďou, že „Boh musí byť hlúpy, keď pripúšťa ničenie svojho diela.“ Po kritike katolíkov Duerteov hovorca Harry Roque a jeho právny poradca Salvador Panelo v pondelok bránili toto vyjadrenie. Prezident vraj neurazil Boha, ale iba spochybnil biblický príbeh stvorenia sveta.
„Podľa môjho názoru má prezidentova výpoveď do činenia s jeho zlou skúsenosťou z mladosti,“ povedal Roque. Poukázal na údajné sexuálne zneužitie Duterteho kňazom. Od prezidentského volebného boja 2016 Duterte opakovane tvrdil, že ako študenta ho na katolíckej Univerzite Ateneo v jeho rodnom meste Davao zneužil americký jezuita.
Filipíny sú väčšinovo katolícka krajina. Cirkev sa má k zneužívaniu priznať a všetkým obetiam vrátane prezidenta Duterteho sa má ospravedlniť,“ povedal hovorca Roque.
Duterte je vehementným protivníkom Cirkvi, ktorá opakovane pranieruje masívne porušovania ľudských práv jeho vlády vo „vojne proti drogám“. Duerte opakovane nadával biskupom do „synov pobehlíc“ a hrozil, že zverejní údajne sexuálne a korupčné škandály biskupov.
V „drogovej vojne“ bolo políciou a eskadrónami smrti usmrtených už viac ako 22 000 ľudí. –zg-

Na synode o mládeži politická korektnosť, nie povolania, či misie

Peter Winnemöller

Linec, 25.6.2018 (kath.net) 022 429 – Pápež pri zvolaní synody biskupov o mládeži poukázal na to, že sa treba drobnohľadom prizrieť na situáciu mládeže na celom svete. Dôvodov na to je dosť. Na celom svete sa pretrhávajú tradície. Na Západe upadá viera s rastúcou rýchlosťou. Mládež rastie do hedonistickej spoločnosti bez hodnôt, viery a cností. V Afrike a Latinskej Amerike je situácia mládeže kritická. Nedostatok práce a možností poznačujú budúcnosť, takže by bol dostatok tém pre katolícku synodu o mládeži. V predloženom Instrumentum Laboris však nachádzame agendu sveta poplatnú duchu doby. Otázka diskriminácie žien je v tomto materiáli rovnako ako aj aspekty diskriminácie na základe sexuálnej orientácie. Objavuje sa tam migrácia, rovnosť šancí a mnohé iné prijaté alebo pravé pramene diskriminácie.
Úsilie pápeža sa doteraz chápalo tak, že ide o kritický pohľad na mládež z cirkevnej perspektívy. Tu by mala stáť na prvom mieste otázka perspektívy kresťanského manželstva rovnako ako aspekt duchovných povolaní. Prirodzene, že sociálna náuka Cirkvi tiež poskytuje možnosť vrhnúť pohľad na sociálnu situáciu mládeže. Tak otázka diskriminácie pre sociálny pôvod v Instrumentum laboris má tiež svoje miesto v diskusiách na synode.
Vzhľadom na sexuálnu orientáciu mladých nie je potrebná nijaká diskusia z agendy rodovej rovnosti. Stačí skôr hodiť pohľad do Katechizmu, aby sme mohli urobiť potrebné hodnotenia. Naproti tomu encyklika Humanae vitae už 50 rokov čaká na primerané prijatie veriacimi. Staršia generácia je iste pre šírku myšlienok pápeža Pavla VI. stratená. U mladých ľudí však možno zato opäť očakávať otvorenosť pre jej prijatie. Treba ju len primerane podávať, pretože náhľad do duchovnej prázdnoty hedonizmu neskorej postmoderny rastie práve tu. Súčasne však pred tým bezradne stojíme. Cirkev by tu mala správne odpovede. O tom sa však nenachádza nič v pracovnom materiáli na synodu. Nová evanjelizácia a misie by boli rovnako prvoradé témy na synodu o mládeži vzhľadom na situáciu mladých vo svete.
Treba naozaj konštatovať, že príprava na synodu o mládeži sa chytá hlavných tém sveta a privlastňuje si ich. Pritom sa používa politicky korektný jazyk sveta ako aj zoznam priorít sveta. Keď vychádzame z Instrumentum Laboris, tak nemožno od synody o mladých veľa očakávať. Synodalizmus, ktorý práve v Cirkvi zažívame, ukazuje celkový obraz, ktorý pripúšťa závery o stave Cirkvi. Synody zdanlivo Cirkev neposúvajú vpred. No na druhej strane predstavujú synody a ich výsledky podľa všetkých záverov intenzívny popis stavu Cirkvi. Stoja pred nami dve synody – o mládeži zrejme s očakávanou politicky korektnou agendou sveta a neskôr synoda o Amazónii, pred ktorou sa nám už „hrozí“ s „viri probati“.
Pri týchto zhromaždeniach Cirkvi už nie sme si istí pred prekvapeniami v každom ohľade. Čo sa nám doteraz o synode o mládeži ukazuje, to je pokorná poklona svetu. Tu sa musia synodálni otcovia riadne usilovať, aby z nej vyšli dobré výsledky. –zg-

Kurz: Treba zabrániť, aby člny prichádzali do Európy

Viedeň, 25.6.2018 (kath.net) 022 428 – V interview magazínu „BILD“ s rakúskym kancelárom Sebastiánom Kurzom sa uvádza, že čoskoro by mohlo dôjsť k hraničným kontrolám a odmietaniu migrantov na nemecko-rakúskej hranici, ako aj na celých hraniciach Rakúska. Kancelár by však chcel pomáhať, aby to tak ďaleko nedošlo a aby sa nelegálni migranti už vôbec nedostali až k Európskej únii. Rakúsky kancelár tiež znova kritizoval Angelu Merkelovú:
„Napätia v Európe vznikli pre nesprávnu politiku v rokoch 2015 a 2016. Za túto politiku boli zodpovední mnohí politici a nielen v Nemecku. Bol to základný postoj, ktorí migrantov motivoval vydať sa do Európy.“
Pre kancelára je jasné, že Frontex je potrebný aj na líbyjskom pobreží a aj na pevnej zemi, aby sa bojovalo prevádzačom:
„Musíme zabrániť tomu, aby člny prichádzali do Európy. O migrantom, ktorým sa podarí dostať až do EÚ, by sme sa však mali starať v centrách mimo Európy.“
Rakúsky kancelár pripomenul, že mnohí, ktorí do Európy prišli, nie sú utečenci, ale ekonomickí migranti: „Konečne musí byť všetkým jasné – keď sa ľudia vôbec nevydajú člnmi na more, nebudú sa ani topiť, pred Austráliou sa napríklad nikto netopí.“ –zg-

Nemecko: Znova brutálny incident s migrantami

Mníchov, 25.6.2018 (kath.net) 022 427 – V Nemecku sa množia násilné konflikty s migrantami. Nanovo šokoval obyvateľstvo mimoriadne brutálny incident. Minulý týždeň v bavorskom Ottabrunne dvaja maloletí migranti bez rodičov zaútočili na pohotovostnú lekárku a fľašou whisky jej vybili viaceré zuby! Informoval o tom večerník „Abendzeitung“.
Prípad sa stal v piatok večer. Migranti sa vrhli na vozidlo rýchlej lekárskej pomoci nemocnice v Neuperlachu. Jeden rozbil fľašou okno voza a trafil lekárku priamo do tváre. Žena upadla do bezvedomia a stratila viaceré zuby. Potom zaútočili ešte aj na vodiča. Oboch páchateľov polícia chytila a zatkla. –zg-

„Pápežova omša bez fantázie a iba katolícka hudba“

Zürich, 25.6.2018 (kath.net) 022 426 – Katolícka krajinská cirkev švajčiarskeho Zürichu po návšteve pápeža zaútočila na náuku Katolíckej cirkvi o protestantských spoločenstvách. V obežníku vedúci pre komunikácie Simon Spengler z de facto štátnej „katolíckej“ cirkvi Švajčiarska chcel postaviť výpovede pápeža Františka proti náuke Cirkvi, ktorá sa k tomu stanovila za pápeža Jána Pavla II. Ján Pavol II. hovoril v tejto súvislosti o „cirkevných spoločenstvách“, ako uviedol Spengler a vyhlásil:
„S touto kazuistickou hlúposťou František skončil. On hovorí celý deň stále znova o ‚rôznych cirkvách‘, ktoré sú združené v Svetovej rade cirkví“. No potom hromžil proti „vnútro-cirkevným kverulantom“ a „rozbrojníkom“, ktorí sú znetvorení ako „kŕčové žily na mystickom tele Krista“.
Svätú omšu vo Švajčiarsku potom Spengler pranieroval ako „zlom“ a doslova sa k tomu sťažoval:
„Celý deň sa chválil ekumenizmus a večer sa slávila katolícka omša, ktorá nemohla byť už konvenčnejšia. Na javisku sa hrala iba katolícka hudba. Ani najmenšie ekumenické znamenie, ani najmenšie spájajúce gesto! Táto bohoslužba bola z ekumenického hľadiska úplne bez fantázie.“ –zg-

 

Kardinál Brandmüller o prijímaní protestantov

Rím, 23.6.2018 (kath.net/as) 022 425 – Na to, aby sme diskusiu o eventuálnom poskytovaní prijímania protestantským manželským partnerom katolíkov položili na solídne základy, musíme objasniť právny stav – pričom treba konštatovať, že katolícke cirkevné právo je iba praktickou stránkou náuky viery.
K právnemu stavu: kánon 844 §4 CIC stanovuje, že za istých podmienok možno nekatolíckym kresťanom – o nekatolíckych manželských partneroch katolíckych kresťanov sa tu v nijakom prípade nehovorí – podávať sväté prijímanie:
§ 4. Ak hrozí nebezpečenstvo smrti, alebo ak podľa úsudku diecézneho biskupa alebo konferencie biskupov nalieha iná vážna potreba, katolícki vysluhovatelia tie isté sviatosti dovolene vysluhujú aj ostatným kresťanom, ktorí nemajú plné spoločenstvo s Katolíckou cirkvou a nemôžu sa dostať k vysluhovateľovi svojej spoločnosti a žiadajú to z vlastnej vôle, pod podmienkou, že k týmto sviatostiam prejavujú katolícku vieru a sú riadne disponovaní.
Z toho vyplýva, že kánon sa vzťahuje na extrémne situácie, ako vojna, prenasledovanie, deportácie a prírodné katastrofy. Tu má cirkevné právo na mysli zvlášť pravoslávnych a východných kresťanov, ktorí aj tak zdieľajú katolícku vieru v Eucharistiu a ktorí najmä v západnom svete žijú v diaspore a kňaz ich cirkvi je ťažko dosiahnuteľný alebo vôbec nie.
V tejto súvislosti treba zvlášť prihliadať na to, aby o týchto podmienkach nerozhodoval iba kňaz, ale miestny biskup príp. biskupská konferencia. To je ďalší poukaz na mimoriadnosť týchto prípadov.
Je evidentné, že predpoklady aplikácie kánonu 844 § 4 na prípad evanjelických partnerov katolíkov v každodennom živote v nijakom prípade nie sú dané. Kánon tiež jednoznačne predpokladá jednotlivé prípady v extrémnej situácii. Nemôže byť ani reč o povolení požiadavky Biskupskej konferencie Nemecka o podávaní prijímania protestantom – partnerom katolíkov – z dôvodu „duchovnej núdze“.
Ak by aj boli splnené požiadavky § 4 , vznikla by tu otázka, prečo dotyční jednoducho nepožiadajú o prijatie do Katolíckej cirkvi: byť „katolícky“ možno alebo úplne, alebo vôbec nie – výber „à la carte“ možný nie je!
Pre mnohých kresťanov dneška na Západe hrá pritom otázka pravdy viery – ak vôbec – tak len veľmi podradnú úlohu. Prosté stmelenie s pragmatizmom, ktorý zabudol na pravdu, nedokáže rozlomenú jednotu viery znova nastoliť. Iba pravda oslobodzuje! –zg-

Karabinieri zatkli podvodníkov „kardinálov“

Rím, 23.6.2018 (kath.net/KAP) 022 424 – Talianski karabinieri zatkli medzinárodne činnú bandu podvodníkov, ktorí sa okrem iného vydávali aj za kardinálov a vatikánskych pracovníkov. Sedem zatknutí a 27 procesov vyšetrovania pre národné a medzinárodné podvody, falšovanie dokumentov a pranie peňazí hlási taliansky denník „Messaggero“ z piatka ako výsledok od marca 2017 prebiehajúcich vyšetrovaní.
Falošní bankári, kardináli a finančníci spáchali 23 podvodov ako napríklad boli údajné zisky sľubujúce vklady do vatikánskych a luxemburských fondov a obchody s falzifikátmi umeleckých diel. V Taliansku a zahraničí bolo 45 pokusov o podvody v miliónových sumách.
Pri domových prehliadkach v Ríme, Bologni, Grossete, Modene, Novare a Brescii objavili vyšetrovatelia okrem troch miliónoch falošných peňazí aj sfalšované certifikáty pre vatikánske zlaté prúty a sutanu na maskovanie za duchovného. Vizitky a dokumenty dokazujú, že podvodníci sa vydávali za prekladateľov vo Vatikáne, za pátrov a vatikánskych poradcov vo vnútorných aj vonkajších záležitostiach, či pracovníkov etnologického múzea vo Vatikáne.
V Ríme vyšetrovatelia zabavili falzifikát maľby Zvestovania pripisovanej barokovému maliarovi Bernardovi Cavallinovi (1616-1656) aj so sfalšovaným certifikátom pravosti, ktorý dielo odhadoval na 600 000 eur. –zg-

„Tak podniknem atentát a pôjdem k Alahovi!“

Berlín, 23.6.2018 (kath.net) 022 423 – V Nemecku by očividne mohlo vychádzať ešte veľké nebezpečenstvo z mnohých azylantov! Vyplýva to z dokumentov úradu pre migráciu BAMF, ktoré má „BILD“.
Viacerí azylanti celkom otvorene hrozili útokmi! Pritom ide o osoby, ktoré sa sami označujú ako vycvičení samovražední atentátnici, bojovníci ISIS a náboženskí fanatici. Dokonca aj takéto osoby sa v Nemecku tešia právu na azyl! Aj vrahovia, sexuálni a iní ťažkí zločinci dostanú v Nemecku ochranu, ak im vo vlasti hrozí trest smrti a mučenie!
Istý azylant vyhlásil, že aj on by mohol položiť niekde bombu. Iného citujú slovami: „Mne je to všetko jedno, ak nedostanem povolenie na pobyt, podniknem atentát a pôjdem k Alahovi.“ Ďalší v prípade odsunu hrozí, že zabije všetkých a lietadlo privedie k stroskotaniu. –zg-

Vatikán rýchlo odsúdil kňaza diplomata za detské porno

Vatikán, 23.6.2018 (KAP) 022 422 – Päť rokov za detskú pornografiu – znel rozsudok súdu štátu Vatikán v sobotu nad 50-ročným kňazom, diplomatom v bezpríkladnom procese pre svoju rekordne krátku dobu, mieru trestu a predmet procesu. Po prvý raz zasiahla vysokého pracovníka Vatikánu za takýto delikt ruka zákona nielen cirkevno-právne ale aj svetsky.
Je to rýchly koniec sľubnej kariéry: mladosť v dedine pri Miláne, kňazská vysviacka vo veku 25 rokov, špeciálne štúdium cirkevného práva a zvládnutie prísneho výberu v pápežskej diplomatickej akadémii. Mladý duchovný si urobil doktorát z práva, v r. 2008 ho Benedikt XVI. menoval za „kaplána Jeho Svätosti“. V r. 2016 bol povolaný na významnú nunciatúru do Washingtonu. A mohol to takto pokračovať. No prišlo to inak.
Cez prvú vianočnú dovolenku cestoval diplomat do kanadského Windsoru, americkými turistami obľúbeného pulzujúceho mesta na hranici oproti rieke Detroit River. Tam a to práve na Vianoce a práve na farskom počítači si podľa vyšetrovateľov zaobstaral materiál s detskou pornografiou.
Na začiatku procesu v piatok ráno priznal obžalovaný „nutkanie neprimeraného využitia internetu“. Hovoril o osobnej kríze, ktorú podcenil, o pocite „prázdnoty a neužitočnosti“. Útechu vraj hľadal pri prezeraní obrázkov 14-17-ročných tínedžerov.
Vatikánskou políciou poverený expert na IT Gianluca Guazzi našiel na nosičoch kňaza asi 50 zakázaných fotografií, videí a japonských komiksov manga. Medzi nimi bol materiál, o ktorý sa podľa Guazziho nemožno jednoducho potknúť pri hľadaní na Google. A bolo tam aj video s „explicitným konaním“ s malým dieťatkom.
Kňaz sa podľa novinárov dušoval, že tento druh aktivít nikdy neurčoval jeho život ako kňaza a ani jeho styk s deťmi. Obhajoba sa pokúšala vysvetliť jeho motiváciu psychologickým posudkom. No obžalovaný v podstate svoje chybné správanie priznal.
Iba dve a pol hodiny trval prvý deň procesu, dve hodiny ten druhý. Možno chcel aj obžalovaný mať túto vec konečne za sebou.
Koncom augusta 2017 americké ministerstvo zahraničia oznámilo svoje podozrenie do Ríma. Vatikán svojho pracovníka z Washingtonu stiahol a potom býval vo Vatikáne v susedstve tribunálu, ktorý ho teraz odsúdil.
Koncom septembra 2017 vydala Kanada zatykač. Štát Vatikán chcel proces viesť sám na základe zákona, podľa ktorého sa vatikánska justícia vidí zodpovedná aj za trestné činy zamestnancov Svätej stolice spáchané v zahraničí. Tak mal predstúpiť pred súd vo Vatikáne napríklad aj bývalý nuncius Jozef Wesolowski v doteraz jedinom porovnateľnom prípade. Išlo o detskú pornografiu a sexuálne zneužívanie chlapcov. K procesu s poľským arcibiskupom nedošlo iba preto, že podľahol srdečnému infarktu.
V súčasnom prípade to sprvu vyzeralo, akoby Vatikán vec veľmi nesúril. No keď v Chile prepukol škandál zneužívania a pápežská komisia sa dostala do druhého kola činnosti, prišiel v apríli aj vatikánsky zatykač na teraz už odsúdeného diplomata. Možno ako signál – my niečo robíme.
Piatimi rokmi väzenia a 5000 eur pokutou možno sudcovia bežnú mieru prekročili vzhľadom na závažnosť činu a na to, že ocenili aj spoluprácu obžalovaného. Štátna prokuratúra pritom žiadala 5 rokov a 9 mesiacov a 10 000 eur pokuty. Ďalšia budúcnosť nadaného kňaza zostáva otvorená. On sám hovoril o „pracovnej nehode“ vo svojom kňazskom živote … –zg-

USA zabránili podpore potratu na G-7 a OAS

Washington D.C., 22.6.2018 (kath.net/C-Fam/jg) 022 421 – USA zabránili na summite G-7 a v Organizácii amerických štátoch (OAS) iniciatívam na napomáhanie potratu.
Kanada s vládou liberálneho premiéra Justina Trudeaua ako hostiteľská krajina summitu G-7 v Quebecu po prvý raz zriadila „Gender Equality Advisory Council“ (Radu poradenstva v rodovej rovnosti). Táto rada označila vo svojom odporúčaní „prístup k bezpečným potratom“ ako naliehavé opatrenie pre „sexuálne a reprodukčné zdravie“ dievčat a žien. Okrem toho vyzvala USA, aby ukončili politiku „Mexico-City“.
Viac ako 60 feministiek v memorande k summitu požadovalo ukončenie „kriminalizácie alebo reštriktívnej úpravy“ potratu. Kanadská vláda označila potrat ako „podstatný komponent zdravia a podpory žien“!
V záverečnom vyhlásení summitu G-7 sa však táto požiadavka nevyskytla. Podľa správ platformy rozvojovej pomoci devex je to zásluha intervencie USA. Oficiálne sa o priebehu rokovania nič neoznámilo.
Diplomatom USA treba vďačiť za to, že rezolúcia 48. generálneho zhromaždenia OAS sa schválila bez spomenutia „sexuálnych a reprodukčných práv“. Za ich prijatie do dokumentu sa zvlášť vyslovila najmä Kanada. –zg-

Müller a Kasper o škodách pre spor o prijímaní evanjelikov

Freiburg, 22.6.2018 (KAP/KNA) 022 420 – Kardináli Walter Kasper a Gerhard Ludwig Müller sa zhodujú v tom, že spor o svätom prijímaní pre evanjelických manželských partnerov katolíkov Cirkvi škodí. Túto „roztržku“ bude možné len ťažko zahojiť, ako napísal kardinál Müller v príspevku pre júlové vydanie renomovaného kresťanského časopisu „Herder Korrespondenz“.
Kardinál Kasper zasa vyjadril nádej, že „tento neopísateľný spor“ bude čoskoro prekonaný „dohodou a súhlasným riešením“. V tejto veci však majú obaja nemeckí kardináli naďalej protichodné názory.
Kardinál Kasper zdôrazňuje, že účasť na prijímaní je pre evanjelikov zosobášených s katolíkmi „v jednotlivých prípadoch“ možná, ak si „to túžobne želajú“ a ak sa vzhľadom na sväté prijímanie vyznajú z katolíckej náuky viery.
Kardinál Müller píše, že principiálne môžu prijímať Eucharistiu iba takí kresťania, ktorí „sú v plnom viditeľnom communio s Katolíckou cirkvou“. Cieľom ekumenického porozumenia nie je vzájomné pozývanie na prijímanie naďalej rozdelených spoločenstiev, ale „viditeľná jednota Cirkvi“, ako zdôrazňuje bývalý prefekt Kongregácie pre náuku viery.
Na budúci týždeň sa chcú nemeckí biskupi znova radiť o tejto téme. Biskupská konferencia sa vo februári ¾ väčšinou dohodla na pastoračnej príručke, ktorá v jednotlivom prípade evanjelickým partnerom katolíkov povoľuje prijímanie.
Siedmi biskupi však požiadali Vatikán o objasnenie, či o takejto úprave môže rozhodnúť biskupská konferencia. Po rozhovore v máji v Ríme Vatikán sprvu odkázal tento spor naspäť na biskupskú konferenciu. V júni potom prišiel list Kongregácie pre náuku viery, v ktorom sa uvádza, že pápež František dospel k záveru, že „táto príručka nie je zrelá na zverejnenie“.
Vo štvrtok 21. júna pápež pred novinármi zdôraznil, že list kongregácie nie je nijakou „ekumenickou brzdou“ a dodal: „Rozhodujúcim bodom je kompetencia miestneho biskupa. Ten môže podľa cirkevného práva výnimočne upraviť pripustenie nekatolíckeho manželského partnera k svätému prijímaniu.“ –zg-

* * * * * * *

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *