Život Cirkvi vo svete 11/2018

Obsah

Natočili film „Pápež František – muž svojho slova“

Rakúsko: Mnohé školy sa stále viac vymykajú z kontroly

Ľadová kráľovná ako lesba?

USA: V drogovom opojení si vytlačila oči

Expertka na islam: Konvertiti hľadajú zmysel života

Berlín: Merkelová a mnohí ministri prisahali na Boha

Biskup Williams proti uľahčeniu pre katolícke školy

Dublin: 100.000 ľudí na Pochode pro-life

USA: Arcibiskup v Ohio varuje pred „vatikánskym poradcom“

Rakúsko: Renovujú liečebný dom Marienkron pri kláštore

Samovražda Európy

Kardinál z Bosny: „Pre katolíkov niet rovnoprávnosti“

Kasper podľa médií: Mlčanie Františka znamená súhlas

Kardinál Müller: „Humanae Vitae podporujú dvaja svätci“

Kardinál Müller: Pápež nemôže zmeniť náuku ‚Humanae vitae’

Madrid: Útoky feministiek na kostoly

Ravensburg: Podpaľačstvo v dvoch kostoloch?

Švajčiarsko: Mladí socialisti chcú zrušiť kresťanské sviatky

Benedikt XVI.: Protiklad k Františkovi – to je predsudok

USA: Trump možno bude menovať ďalšieho sudcu

Škótsko: Cirkev proti kriminalizácii rodičov

„Manželstvo pre všetkých“ a „zmena názoru cirkvi“

Teológ útočí na misijné poslanie Cirkvi

Mníška zomrela na súde so speváčkou Katy Perry

+ Nemecko: Zomrel kardinál Karol Lehmann

Ravensburg: Veľký požiar historického chrámu

Cirkvi uznali spoluvinu na „konci Rakúska“ v r. 1938

„Môžeme Taliansku pomôcť, ale …“

Pápež: Spovedník má rešpektovať svedomie kajúcnika

Výčitka Františkovi: Zmätenie priviedol vedome

Viedeň: Atentátnik prišiel v r. 2015 ako utečenec

Natočili film „Pápež František – muž svojho slova“

Vatikán, 15.3.2018 (kath.net) 021 969 – Vo filme „Pápež František – muž svojho slova“ sprevádza Wim Wenders publikum na osobnej ceste s pápežom Františkom. „V centre portrétu stoja pápežove myšlienky, všetky pre neho dôležité témy, aktuálne otázky globálnych výziev a jeho reformné úsilie v Cirkvi“ – tak opisuje tlačová správa tento film. Film príde do kín 14. júna.
Vizuálna koncepcia filmu dáva divákovi vidieť pápeža z tváre do tváre. Rozvíja sa rozhovor medzi ním a – v pravom zmysle slova – svetom. Pápež František predstavuje svoju víziu Cirkvi, ktorá je poznačená hlbokou starosťou o chudobných, hovorí o otázkach životného prostredia, sociálnej spravodlivosti a svojej angažovanosti za pokoj v ohniskách vojnových konfliktov tohto sveta, aj medzi svetovými náboženstvami.
„Pápež František – muž svojho slova“ vznikol v mimoriadnej spolupráci s Vatikánom. Pre Wima Wendersa, ktorého dokumentárne filmy ako Buena Vista Social Club, Pina a Soľ zeme sa stále znova vyznamenávajú a nominujú na Oskarov, otvoril Vatikán nielen svoje archívy, ale dovolil režisérovi aj používanie exkluzívneho obrazového materiálu.
S „Pápežom Františkom – mužom slova“ vznikol film, ktorý nám v našej dobe, keď je nedôvera voči politikom veľká a v ktorej lži, korupcia a „alternatívne fakty“ určujú náš život, približuje muža, ktorý žije to, čo káže a ktorému ľudia všetkých náboženstiev z celého sveta a z najrôznejších kultúr venujú svoju dôveru.
Film „Pápež František – muž slova“ vyprodukoval Wim Wenders spoločne so Samantou Gandolfi Brancovou, Alessandrom Lo Monacom (Najmenšia armáda sveta), Andreasom Gambettom a Dávidom Rosierom (Soľ zeme). Film je koprodukciou vatikánskej televízie CTV – Centro Televisivo Vaticano ako aj Célestes Images, Solares Fondazione delle Arti, Neue Road Movies, Decia Films, Fondazione Solares Suisse a PTS Art’s Factory. –zg-

Rakúsko: Mnohé školy sa stále viac vymykajú z kontroly

Viedeň, 15.3.2018 (kath.net) 021 968 – „Mnohé školy sa stále viac vymykajú z kontroly.“ Drastickými slovami varuje viedenská učiteľka v interview s platformou „Addendum“ pred stále väčším vplyvom islamu v školách!!!
Pani Wiesingerová učí 25 rokov v najväčšom viedenskom školskom obvode Favoriten. Kritizuje, že v triede s 25 deťmi treba do spoločnosti integrovať až 21 detí! Brizantné je, že učiteľka je personálnou zástupkyňou sociálnodemokratických odborov učiteľov a tým celkom jasne kritizuje vlastnú stranu, ktorá je vo Viedni pri moci.
„V rakúskom hlavnom meste je už každý druhý žiak z rodiny migrantov a nábožensky motivované konflikty patria už tiež ku každodennému životu v škole!“ hovorí.
Podľa učiteľky problémy napríklad vo viedenskom obvode Favoriten „Už takmer nedokážeme riešiť, avšak sotva niekto sa zo strachu pred problémami v zamestnaní odváži vyjsť s tým na verejnosť! Susanne Wiesingerová však toho už má naozaj dosť! V brizantnom interview sa obracia s apelom o pomoc na verejnosť. A pani Wiesingerová doslova vyhlásila:
„Myslím si, že rozdiel medzi ich svetom doma a naším svetom je taký veľký, že sa to už absolútne nedá zvládať. Šaría stojí pre mnohých mojich žiakov určite vyššie ako naše zákony. Najdôležitejšie je byť dobrým moslimom, moslimkou.“
U mnohých moslimských rodičov pozoruje riaditeľka „rastúce nepriateľstvo voči vzdelávaniu“, pretože im často ide iba o islamskú vieru. „A ak to potom zostane iba pri tom, tak je to nebezpečné. Tu sa niečo potom vyvíja smerom, ktorý nie je zdravý pre spoločnosť!“
Aj Christian Klar, riaditeľ Európskej školy Franza Jonasa, pozoruje vo Viedni už roky rastúce „konzervatívne, takmer rasistické chápanie islamu“ v školách a požaduje jasné zákony, aby žiaci v jednotlivých prípadoch mohli byť aj potrestaní a po škole. Náboženské konflikty sa podľa neho stále viac množia: „V triedach zúri boj medzi všetkými možnými kultúrami.“ Veľké problémy sú podľa riaditeľa, ktorý je za zákaz šatiek na školách, rozhodne s mnohými islamskými rodinami. –zg-

Ľadová kráľovná ako lesba?

USA, 15.3.2018 (kath.net) 021 967 – V USA prebiehajú v celej krajine protesty proti plánovanému Disney filmu „Ľadová kráľovná“ (Froozen), v ktorom má byť hlavnou postavou Elsa ako lesba.
Okrem petícií na internete vyzývajú kresťanské skupiny, aby ľudia posielali pohľadnice do štúdia Disney:
„Chráňte nevinnosť malých dievčatiek a prestaňte zavádzať homosexualitu do tohto sveta“! uvádza sa v petícii.
Štúdio Disney nedávno na tlačovke vyhlásilo, že vzhľadom na sexualitu Elsy sa ešte nevie, kadiaľ povedie cesta v tomto filme. Príslušné správy Disney doteraz nedementovalo. V médiách sa o téme už hovorilo. Liberálne médiá ako „The Guardian“ a „The Toronto Star“ sa už rozčuľovali kvôli rodičom, ktorí chcú zabrániť tomu, aby sa v tomto filme homosexualita stala hlavou témou. –zg-

USA: V drogovom opojení si vytlačila oči

New York, 15.3.2018 (kath.net) 021 966 – V drogovom opojení si vytlačila oči! Jej pastor ju našiel pred kostolom, so svojimi očami v rukách a kričiac. Kaylee Murthartová bola vlastne v škole jedničkárka, ako informoval „Focus“ a chcela sa stať morskou biologičkou. No upadala stále hlbšie do drogovej závislosti a nenachádzala východisko. Súčasne však hľadala Boha. Nakoniec podľahla vplyvu halucinácií Crystal Methu pred kostolom a pomyslela si: „Zachrániť svet môžem, iba ak prinesiem veľkú obetu.“ Na to si 20-ročná žena vytrhla obe oči. Napriek okamžitej operácii oslepla. Teraz hovorí:
„Teraz som šťastnejšia, ako pred týmto incidentom. Som radšej slepá ako drogovo závislá.“
Stále sa ešte chce stať morskou biologičkou, ale ponajprv zbiera peniaze na slepeckého psa, ako napísal „Focus“. –zg-

Expertka na islam: Konvertiti hľadajú zmysel života

Berlín, 14.3.2018 (KAP/KNA) 021 965 – Podľa úsudku nemeckej odborníčky na islam a spisovateľky Susanne Kaiserovej nachádzajú mladí Nemci, ktorí konvertujú na islam, často novú štruktúru v živote, ktorá im má dať zmysel života a oporu. Povedala to v utorok na Katolíckej akadémii v Berlíne na prezentácii svojej knihy „Noví moslimovia: Prečo mladí ľudia konvertujú na islam.“ Autorka v nej predstavuje životné cesty štyroch Nemcov, ktorí najrozličnejším spôsobom konvertovali na islam.
Štyria protagonisti nie sú reprezentatívni, no všetci postavili svoj život radikálne na hlavu, ako zdôraznila Kaiserová. „Ak niekto konvertuje na islam, má to ďalekosiahle sociálne dôsledky. To platí napríklad, ak žena začne nosiť šatku a tým sa aj navonok prejavuje ako moslimka.“
Podľa Kaiserovej takíto konvertiti často pochádzajú z ťažkej rodinnej situácie. Jedna mladá žena v knihe stratila v 17 rokoch matku. Iní mladí ľudia mali pred konvertovaním problémy s drogami. „Svoj život pred islamom pociťovali ako veľké stroskotanie. Často sa s konverziou spája aj kritika obrazu spoločnosti, ktorú pociťujú ako neoliberálnu. Konvertiti chcú proti systému postaviť iné hodnoty. Občas pripomína ich obraz rodiny jednoducho rodinu konzervatívnych kresťanov,“ povedala Kaiserová. –zg-

Berlín: Merkelová a mnohí ministri prisahali na Boha

Berlín, 14.3.2018 (KAP/KNA) 021 964 – Kancelárka Angela Merkelová (63) ako aj mnohí nemeckí ministri zložili prísahu so záverečnou formulkou „A v tom mi Boh pomáhaj“. Ateistka Svenja Schulzeová, Olaf Scholz a Katarína Barleyová z SPD tento dodatok nevyslovili. Prísaha vlády sa konala v stredu v nemeckom parlamente v Berlíne. Budúca ministerka pre rodinu bez vyznania Franziska Giffeyová tiež z SPD však formulku vyslovila, ako ostatných jedenásť ministrov. V minulej vláde zložil celý kabinet prísahu s formulkou Božej pomoci.
V novej veľkej koalícii zhromažďuje evanjelická dcéra pastora Merkelová okolo seba viac katolíkov, ako v minulej legislatívnej perióde. Platí to najmä pre strany únie: Sú to Peter Altmaier, Julia Klöcknerová, Anja Karliczeková, Helge Braunová a Jens Spahn z CDU, ako aj Gerd Müller, Andreas Scheuer a Horst Seehofer z CSU. Z ministrov SPD je katolík Heiko Maas. Okrem Merkelovej sú evanjelikmi: Ursula von der Leyen (CDU) a Hubertus Heil.
Predsedníčka CDU dostala pre štvrté obdobie v úrade v prvom kole 364 hlasov. 315 poslancov hlasovalo proti, 9 sa zdržali. Na jej zvolenie bolo treba 355 hlasov. Veľká koalícia má 399 hlasov. Merkelová je nemeckou kancelárkou od 22. novembra 2005.
Predseda Biskupskej konferencie Nemecka, kardinál Reinhard Marx, zablahoželal Merkelovej ku zvoleniu: „Môžete si byť istá, že katolícka cirkev Nemecka bude prácu vlády naďalej rada konštruktívne sprevádzať a že svoje pripomienky a názory vnesieme do súčasných diskusií,“ napísal Marx.
Hamburský arcibiskup Stefan Heße zaželal Merkelovej „odvahu a dôveru, dobrých poradcov a blízkosť Boha“. Súčasne zdôraznil, že cirkev svoju zodpovednosť ako „partner štátu a súčasť spoločnosti“ berie vážne. Zvlášť mu leží na srdci prijímanie utečencov a ich integrácia, ako sa vyjadril arcibiskup a predseda komisie pre otázky migrácie pri KBN.
Predseda Centrálneho výboru nemeckých katolíkov (ZdK), Thomas Sternberg, zaželal Merkelovej „šťastnú ruku, veľa úspechov a Božie požehnanie“. Napísal, že sa teší na budúce stretnutia ako na 101. nemeckom Dni katolíkov v Münsteri. Ďalšie blahoželania prišli od katolíckych združení mládeže, žien a podnikateľov.
Židovské spoločenstvo v Nemecku vyjadrilo „uľahčenie“ z vytvorenia vlády a žiadalo intenzívnejšie zasadzovanie sa proti antisemitizmu. „Nový úrad referenta pre antisemitizmus sa má preto čo najrýchlejšie založiť“, ako sa uvádzalo v blahoželaní prezidenta Centrálnej rady židov v Nemecku Jozefa Schustera. –zg-

Biskup Williams proti uľahčeniu pre katolícke školy

Londýn, 14.3.2018 (kath.net/jg) 021 963 – Biskup Rowan Williams, bývalá duchovná hlava Anglikánskej cirkvi, spolu s ateistom Richardom Dawkinsom a inými podpísal otvorený list, ktorý kritizuje plánované opatrenie britskej vlády, ktoré by znamenalo uľahčenie situácie pre katolícke školy. Informovali o tom noviny The Catholic Herald. Vláda premiérky Terezy Mayovej ohlásila, že chce zrušiť smernicu, podľa ktorej cirkevné školy nesmú prijímať viac ako 50 percent žiakov vlastného náboženstva.
Signatári v liste adresovanom novinám Daily Telegraph píšu, že si môžu sotva predstaviť politiku, ktorá by spoločnosť viac rozpoltila ako táto.
Obmedzenie počtu prijímaných žiakov bráni v súčasnosti de facto otvoreniu nových katolíckych škôl vo Veľkej Británii. Akonáhle sa dosiahne 50 percent katolíckych žiakov, musela by škola katolíckych žiakov odmietať – čo by odporovalo cirkevnému právu.

List okrem toho uvádza, že deti v skutočnosti nepatria do určitého náboženstva. Zrušenie hranice 50 percent by vraj školám dovolilo „deti na počiatku ich života etiketovať určitým presvedčením a na tomto základe ich deliť“ ako sa uvádza v liste doslova.
K ďalším signatárom patria aj: Andrew Copson, riaditeľ ateistickej organizácie „Humanists UK“, Rabia Mirza z „Britskej moslimskej sekulárnej demokracie“ a konzervatívna poslankyňa Sarah Wollastonová.
Zrušenie hranice bolo volebným sľubom konzervatívnej strany v r. 2017. V novembri 2017 katolícki biskupi Anglicka a Walesu začali petíciu, aby vládu pohli k splneniu jej sľubu. Menovaním Damiana Hindsa za ministra školstva v januári 2018 vzrástla nádej, lebo aj Hinds navštevoval katolícke gymnázium. –zg-

Dublin: 100.000 ľudí na Pochode pro-life

Aj George Soros vsadil veľké sumy, aby aj v Írsku
presadil právo na zabíjanie nenarodených detí!

Dublin, 14.3.2018 (kath.net) 021 962 – Až 100 000 ľudí sa podľa EWTN v sobotu zúčastnilo na jednom z najväčších Pochodov za život v írskej histórii. Účastníci pochodu sa vyslovili proti uvoľneniu zákona o potrate v Írsku. Na máj sa v krajine plánuje referendum o povolení zabíjania nenarodených detí.
„Save the 8th“ (Zachráňte ôsmy) tak znelo motto pochodu. Tým sa chce poukázať na 8. článok ústavy, ktorý stanovuje právo nenarodeného dieťaťa na život. Írska vláda by chcela povoliť potraty do 12. týždňa tehotenstva, ak sa ľudia v referende za to vyslovia. Mnohé írske médiá robia de facto propagandu proti hnutiu na ochranu života, alebo ho ignorujú.
Celosvetový potratový priemysel, ako napríklad George Soros, vsadili veľké sumy, aby aj v Írsku presadili právo na zabíjanie nenarodených detí! –zg-

USA: Arcibiskup v Ohio varuje pred „vatikánskym poradcom“

USA, 14.3.2018 (kath.net) 021 961 – Dennis Schnurr, arcibiskup Arcidiecézy Ohio v USA, varuje svojich kňazov pred účasťou na homosexuálnom podujatí na štátnej univerzite so sporným „vatikánskym poradcom“ jezuitom Jamesom Martinom SJ (foto) a rehoľníčkou sr. Jeannine Gramickovou, ktorí v morálnej oblasti roky popierajú a relativizujú náuku Cirkvi. Arcibiskup objasňuje, že podujatie cirkev v nijakom prípade nepodporuje a nesmie sa s ňou uvádzať do súvislosti. Arcibiskup Schnurr pripomína, že sr. Gramicková zastáva závažné mylné náuky a preto nesmie hovoriť v mene Cirkvi.
Názov podujatia, ktoré sa koná o niekoľko dní, znie rovnako ako najnovšia kniha pátra Martin o homosexualite. V USA sa Martin pre svoju propagandu gejov dostal už do problémov v niekoľkých diecézach.

Rakúsko: Renovujú liečebný dom Marienkron pri kláštore

Eisenstadt, 14.03.2018 (KAP) 021 960 – V stredu 14. marca sa slávnostným výkopom začali práce na renovácii a prístavbe nového liečebného domu pri kláštore cisterciánok Marienkron v Mönchhofe v rakúskom Burgelande. Opátka Ancilla Betting privítala na slávnosti opáta z Kláštora Heiligenkreuz Maximiliána Heima, ktorý projekt požehnal ako aj krajinského hajtmana Hansa Niessla, sr. Bonaventúru Holzmannovú, generálnu predstavenú alžbetínok z Grazu a sr. Barbaru Lehnerovú, generálnu predstavenú alžbetínok z Linca a Viedne.
Zrenovujú sa najmä najstaršie časti komplexu z r. 1969 a postavia aj prístavbu. Zrenovuje sa medicínsko-terapeutická časť aj bazén. Použijú sa len prírodné materiály, ktoré sa integrujú až do kúpeľného parku. Prestavba má stáť asi 13 miliónov eur. Otvorenie liečebného komplexu plánujú na jar 2019.
Kláštor Marienkron založili v r. 1953, keď cisterciánky z nemeckého opátstva Seligenthal dostali kus z kláštornej farnosti Heiligenkreuzu v Mönchhofe. Ideou bolo zriadiť miesto modlitby v blízkosti železnej opony k Maďarsku. Do r. 1959 postavili kláštor a povýšili na priorát, ktorý je od r. 1991 opátstvom. V r. 1969 postavili sestry Liečebný komplex, ktorý je dnes známy najmä pre pôstne liečebné kúry a kúry farára Kneippa.
V nedávnych rokoch liečebný dom a kláštor oddelili, patrí spoločnosti, na ktorej má podiel opátstvo Marienkron a Kláštor Heiligenkreuz a väčšinovo rrehoľa alžbetínok v Grazi.
Kláštor sa venuje znova viac kontemplácii a modlitbe, najmä za prenasledovaných kresťanov a pokoj vo svete. Sestry majú však aj duchovné ponuky pre návštevníkov liečebného komplexu. –zg-

Samovražda Európy

Linz, 14.3.2018 (kath.net) 021 959 – Klesajúca pôrodnosť, nekontrolované masové prisťahovalectvo a dlhá tradícia atmosféry nedôvery – zdá sa, že Európa je neschopná brániť svoje záujmy. Douglas Murray, oslavovaný spisovateľ, vidí vo svojom novom bestselleri Európu dokonca na prahu samovraždy – prinajmenšom sa jej politickí vodcovia rozhodli pre samovraždu – ako píše.
No prečo rozpútali európske vlády proces, keď dobre vedeli, že jeho následky nedokážu ani predvídať, ani zvládnuť? Prečo pozývajú tisíce moslimských prisťahovalcov, aby prišli do Európy, keď ich obyvateľstvo každým rokom viac odmieta? Či vlády nevidia, že ich rozhodnutia nielen pôsobia rozkol medzi obyvateľstvom, ale v konečnom dôsledku aj rozorvú Európu?
Alebo sú tak veľmi zaslepení svojou víziou nového európskeho človeka, novej Európy a sú plní arogantného presvedčenia, že to možno zrealizovať?
Samovražda Európy nie je spontánne vzniknutý pamflet hmlistej danosti. Douglas Murray akribicky rešeršoval prisťahovalectvo z Afriky a Blízkeho Východu od jeho počiatkov – jeho vývoj, ako aj spoločenské následky – po celé desaťročia rovnako, ako študoval aj jeho vyústenie do terorizmu, ktorý sa stáva každodenným. Je to pozoruhodná, otriasajúca analýza doby, v ktorej žijeme, ako aj situácie, ku ktorej smerujeme. –zg-

Kardinál z Bosny: „Pre katolíkov niet rovnoprávnosti“

Mníchov, (kath.net/KIN) 021 958 – „V mnohých častiach krajiny hrozí, že odtiaľ katolíci úplne zmiznú.“ Konštatovali to biskupské konferencie Rakúska a Bosny-Hercegoviny na spoločnom zasadnutí počiatkom marca v Sarajeve. Tým upozornili na okolnosť, ktorá je európskej verejnosti málo známa. Predpokladá sa, že ročne opustí Bosnu-Hercegovinu až do 10 000 katolíkov. Dôvodom je okrem hospodárskej neistoty aj náboženská diskriminácia. Kresťania aj moslimovia tam tvoria polovicu obyvateľstva. Väčšina kresťanov je v pravoslávnej cirkvi, asi 14 percent obyvateľstva sú katolíci.
V ostatnej dobe je tam príliv radikálnych islamských prúdov posilnených vplyvmi zo zahraničia. Preto exodus katolíkov, ktorý sa začal bosnianskou vojnou v r. 1992-1995, naďalej pokračuje – väčšina z nich sú Chorváti. Každý druhý katolík bol z krajiny vypudený, ako informovalo Arcibiskupstvo Vrhbosna. „Rany vojny sú citeľné ešte aj po 23 rokoch po mierovej dohode z Daytonu,“ hovorí kardinál Vinko Puljić (foto). Hlavou arcibiskupstva je od r. 1990 a sídlo má v Sarajeve. V interview sa vyjadril, že „pre katolíkov v krajine niet rovnoprávnosti“. –zg-

Kasper podľa médií: Mlčanie Františka znamená súhlas

Rím, 14.3.2018 (kath.net) 021 957 – Podľa správy „LifeSiteNews“ mal kardinál Walter Kasper zastávať názor, že odmietanie potvrdenia encykliky „Humanae vitae“ v exhortácii „Amoris laetitia“ pápežom Františkom znamená jeho tichý súhlas s antikoncepciou. „LifeSiteNews“ sa odvoláva na vatikánskeho žurnalistu Sandra Magistera. Podľa jeho slov zastáva Kasper tento názor v najnovšej knihe o „Amoris laetitia“, ktorá mu vyšla v nemčine a taliančine. Kasper v knihe uvádza, že zmena paradigiem vo všeobecnosti prebehla nielen v „prijímaní pre znovu zosobášených rozvedených“, ale aj v morálnej teológii. To podľa Magistera zahrňuje aj tému umelej antikoncepcie. –zg-

Kardinál Müller: „Humanae Vitae podporujú dvaja svätci“

Rím, 13.3.2018 (kath.net/KAP) 021 956 – V prednáške na rímskej Lateránskej univerzite kardinál Gerhard Ludwig Müller ocenil pred 50 rokmi uverejnenú encykliku „Humanae vitae“ pápeža Pavla VI. „Hneď dvaja pápeži, ktorí sú svätcami, príp. zakrátko budú, stelesňujú teológiu v tejto encyklike,“ povedal kardinál podľa portálu „Vatican News“ cez víkend. „Humanae vitae“ tvorí odôvodnenie cirkevného zákazu umelej antikoncepcie.
„Pavol VI. a Ján Pavol II. sú dve opory ´Humanae vitae´. Ide o to, aby sme spásu ľudí postavili do centra a nie aby sa vyvolal spor medzi veriacimi. Cirkev totiž nie je politická strana, alebo nejaká iná ľudská organizácia. Preto je učiteľský úrad Cirkvi taký dôležitý,“ povedal kardinál.
Pápež ako obhajca učiteľského úradu nesie preto veľkú zodpovednosť. Ako Petrov nástupca musí nielen stelesňovať „jednotu vo viere“, ale ju aj posilňovať. „Kto ‚Humanae vitae‘ študuje v jej hĺbke, ako aj následné dokumenty učiteľského úradu, ktoré sa o ňu opierajú, skonštatuje, akú veľkú lásku k ľuďom táto encyklika vyjadruje. Na druhej strane vidíme, aký negatívny vývoj môže nastať, ak vlády namiesto toho chápanie manželstva zvracajú. Tým ničia samých seba,“ povedal Müller.
Kardinál obvinil strany a vlády, ktoré zaujímajú v reprodukčnej etike proti-katolícky postoj, že sa hrajú na „pánov nad ľudským telom“. „Cirkev naproti tomu učí, že len Boh je Pánom nad ľuďmi, pretože je Stvoriteľom života. Človek je nositeľom zodpovednosti, ktorý dostal života ako dar.“
Zvrat s pápežom Františkom v otázke manželstva a reprodukčnej etiky neexistuje a kto ho obviňuje z herézy, ten sa mýli,“ povedal kardinál Müller. „Je však legitímne požadovať od pápeža jasné slová. Ja som napísal predslov ku knihe Rocca Buttiglioneho o ‚Amoris laetitia‘ a v ňom som jasne konštatoval, že takéto obvinenia voči Františkovi sú nesprávne. Je preto dôležité, posilniť úlohu Kongregácie pre náuku viery, pretože dnešný svet potrebuje jasný hlas učiteľského úradu.“
„To, že som za svoje zdôrazňovanie jasne hovoriaceho učiteľského úradu bol verejne verbálne napadnutý, sa týka skupiny ľudí, ktorí podľa môjho názoru nie sú dobrými poradcami pápeža, pretože verejne napádajú kardinálov,“ povedal ďalej kardinál. „Oni sa cítia ako orgán cenzúry Cirkvi, ale kardináli také niečo nepotrebujú, a nikto nemá právo na nich útočiť a viesť nepotrebnú polemiku proti Cirkvi.“
Už pred mesiacom kardinál Müller na medzinárodnej konferencii na CMBF v Bratislave k 25. výročiu encykliky „Veritatis splendor“ pápeža Jána Pavla II. kritizoval tendenciu oddeľovania dogmatiky a morálnej náuky. Kresťanstvo sa musí vidieť ako „teocentrický humanizmus“ ako vyhlásil kardinál.
„Kresťanská etika a prirodzený zákon nie sú iba zbierkou predpisov, ale ide v nich o rešpektovanie Božej vôle. Boh nie je iba zákonodarca, ktorý predkladá normy, ale náš Stvoriteľ, v ktorom máme svoj pôvod a cieľ. Ak je on vo svojej plnosti dobro“ a ľudia sú stvorení na jeho podobu, tak sme „aj my stvorení pre dobro“. To je „základ prikázaní a predpisov, ktoré netvoria iba nejakú zmes, ale zjednocujú sa pre blaho človeka“ a to platí aj pre „Humanae vitae“. Ide o lásku a tá je „substanciou Evanjelia“, ako zdôraznil kardinál Müller. –zg-

Kardinál Müller: Pápež nemôže zmeniť náuku ‚Humanae vitae’

Rím, 13.3.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 955 – „Pápež nemá moc zrušiť cirkevný zákaz umelej antikoncepcie, ani ho uvoľniť.“ Povedal to kardinál Gerhard Müller, býv. prefekt Kongregácie pre náuku viery na prezentácii knihy na Lateránskej univerzite v Ríme 7. marca.
Müllerove úvahy potvrdil aj Prof. Livio Melina, ktorý bol v r. 2006-2016 prezidentom Pápežského inštitútu Jána Pavla II. pre štúdiá manželstva a rodiny. Obsah encykliky „Humanae vitae“ nebol síce definovaný ex cathedra a touto cestou vyhlásený za nemeniteľný poklad viery Cirkvi. No odmietnutie antikoncepcie vyhlásil Pavol VI. autoritou najvyššieho učiteľského úradu rímskeho biskupa, ktorému dogmatická konštitúcia Druhého vatikánskeho koncilu „Lumen gentium“ v odstavci 25 pripisuje neomylnosť.
Pápež Ján Pavol II. opakovane objasňoval, že po „Humanae vitae“, po synode z r. 1980, posynodálnom dokumente „Familiaris consortio“ a iných vyhláseniach náuky Cirkvi, náuka encykliky Pavla VI. už nie je „predmetom možných teologických diskusií“, ako povedal Prof. Melina.
Kardinál Müller Melinove slová potvrdil. Definícia ex cathedra „absolútne nie je potrebná“, ako zdôraznil. Obsah „Humanae vitae“ patrí ku kresťanskej antropológii. „Boh je Stvoriteľ a rodičia sú služobníci Božej prozreteľnosti, ktorá zahrňuje existenciu človeka,“ povedal Müller a pripomenul: „To nemôže nijaký pápež zmeniť.“
Na podujatí Pápežského teologického inštitútu Jána Pavla II. pre vedy o manželstve a rodine predstavili knihu „Karol Wojtyla a Humanae vitae“ od poľského kňaza Pavla Stanislava Galuszku. Kniha skúma príspevky vtedajšieho krakovského arcibiskupa k encyklike „Humanae vitae“.
Kniha obsahuje aj list, ktorý kardinál Wojtyla v r. 1969 napísal pápežovi Pavlovi VI. po tom, čo sa mnohí biskupi k „Humanae vitae“ vyjadrili kriticky. V liste navrhol pápežovi rad opatrení, ktoré mali kňazom a laikom uľahčiť prístup k ťažkostiam, ktoré isté interpretácie encykliky so sebou prinášali. Wojtyla k listu priložil rad podrobných návrhov najmä pre spovedníkov, katechétov a kazateľov. –zg-

Madrid: Útoky feministiek na kostoly

Madrid, 13.3.2018 (kath.net) 021 954 – V Madride na Medzinárodný deň žien zaútočili feministky sprejmi na viaceré kostoly. Napríklad kostoly Espíritu Santo a San Cristóbal znešvárili pro-potratovými a rúhavými heslami.
Madridská arcidiecéza akcie odsúdila ako útok na dedičstvo veriacich. Uviedla, že tieto útoky ohrozuje sociálne spolunažívanie: „Pravá rovnosť sa ukazuje, ak rešpektujeme všetkých ľudí a ich vieru.“
Zvlášť bizarné však je, že madridský arcibiskup, kardinál Carlos Osoro, pred dňom žien vyslovil podporu feministickému štrajku a uviedol, že ich akcie chápe. Arcibiskup dokonca tvrdil, že Božia Matka by sa k štrajkujúcim pridala! Teraz dostal od feministiek „účet“ … Jedno z hesiel na kostole znelo: „Matka Božia by sa k nám pridala.“ -zg-

Ravensburg: Podpaľačstvo v dvoch kostoloch?

Ravensburg, 13.3.2018 (kath.net) 021 953 – Po veľkom požiari v kostole v nemeckom Ravensburgu objavili zvyšky popola aj v katolíckom Kostole Sv. Martina v Schlieri (Diecéza Rottenburg-Stuttgart). Elektrikár, ktorý chcel vymeniť reflektor, objavil, že zhorela posuvná stena pri oltári s fotografiami prvoprímajúcich detí. Oheň našťastie sám zhasol a nerozšíril sa. Istý farník informoval, že objavil zápalky, ktoré mali byť pri obetných sviečkach, pohodené pri východe z kostola. Polícia vyšetruje, či prípad súvisí s požiarom v Kostole sv. Jodoka, kde došlo k požiaru v tú istú sobotu. –zg-

Švajčiarsko: Mladí socialisti chcú zrušiť kresťanské sviatky

Zürich, 13.3.2018 (kath.net) 021 952 – Kresťanské sviatky sa majú zrušiť. Požadujú to mladí socialisti vo švajčiarskom kantóne Zürich. To zahrňuje aj sviatky Vianoc a Veľkej noci. No všetci majú mať aspoň súkromne z náboženských, či iných dôvodov sláviť tieto sviatky… Kresťanské sviatky sa majú nahradiť nenáboženskými sviatkami, ako napríklad deň žien alebo deň ľudských práv. Pretože „jednostranné uprednostňovanie kresťanstva nie je v sekulárnom štáte udržateľné“! Okrem toho sa títo mladí stavajú „proti mýtu vedúcej kresťanskej kultúry“. Kritizujú o. i. aj to, že „konzervatívne sily“ síce „mnohé nekresťanské náboženstvá – najmä islam – obviňujú z utláčania žien“, pritom však „veľmi radi prehliadajú diskrimináciu žien v kresťanstve a v cirkvách“. „Aj za súčasného pápeža, ktorého všeobecne považujú za reformátora, sa Rímsko-katolícka cirkev naďalej bráni kňazstvu žien a tak sa k nim stavia zásadne horšie ako k mužom. Napriek tomu sa Katolíckej cirkvi nepriateľstvo voči ženám len zriedka vyčíta. Aj v tejto súvislosti zohráva už spomínaná inštrumentalizácia islamu svoju úlohu: Od katolíčky sa nikdy nepožaduje, aby sa vzhľadom na rímsku politiku voči ženám dištancovala, zatiaľ čo moslimské ženy sa stále vyzývajú, aby sa dištancovali od štruktúr útlaku.“ –zg-

Benedikt XVI.: Protiklad k Františkovi – to je predsudok

Vatikán, 13.3.2018 (KAP) 021 951 – Emeritný pápež Benedikt XVI. zdôraznil kontinuitu medzi sebou a svojím nástupcom Františkom. Je „hlúpy predsudok hovoriť, že pápež František je iba praktik bez zvláštneho teologického a filozofického vzdelania, zatiaľ čo jedine ja som bol teoretickým teológom, ktorý málo chápal z konkrétneho života dnešného kresťana,“ napísal Benedikt XVI. v pozdravnom liste pri príležitosti prezentácie série kníh k teológii pápeža Františka v pondelok v Ríme.
Jedenásť malých zväzkov o aspektoch náuky a myslenia Františka ukazujú pápeža naopak ako „muža hlbokého filozofického a teologického vzdelania“, ako uviedol Benedikt XVI. Poukazujú aj na „vnútornú kontinuitu medzi oboma pontifikátmi, aj keď so všetkými rozdielmi v štýle a temperamente“.
Benedikt XVI., (2005-2013) sa považuje za vynikajúceho kresťanského teológa 20. storočia, odôvodnil aj to, prečo odmietol prosbu o krátky teologický úvod k tejto sérii kníh:
„Celý život som sa vyjadroval iba ku knihám, ktoré som aj naozaj prečítal,“ napísal 91-ročný Benedikt XVI.
Séria 11 kníh predstavuje úvod do teologického myslenia pápeža Františka pri príležitosti 5. výročia jeho zvolenia za pápeža. K autorom diela s talianskym názvom „La Teologia di Papa Francesco“ (Teológia pápeža Františka) patria: em. odborník na fundamentálnu teológiu z nemeckého Münsteru Jürgen Werbick s príspevkom o Božom obraze Františka, em. dogmatik z nemeckého Tübingenu Peter Hünermann s antropológiou pápeža ako aj Lucio Casula, Carlos Maria Galli, Santiago Madrigal Terrazas, Aristide Fumagalli a Juan Carlos Scannone.
Sériu vydal Roberto Repole, predseda talianskeho Združenia teológov. Knihy, ktoré majú 112 až 192 strán plánujú preložiť aj do iných jazykov. –zg-

USA: Trump možno bude menovať ďalšieho sudcu

Las Vegas, 12.3.2018 (kath.net) 021 950 – Americký prezident Donald Trump by mohol dostať šancu menovať ďalšieho sudcu najvyššieho súdu. Podľa médií chce ľavicový liberálny sudca Anthony Kennedy v lete odstúpiť. Kennedy, ktorý je na papieri katolíkom, hlasoval vždy s ľavicovo-liberálnou stranou najvyššieho súdu a o. i. bránil právo na potrat. Kennedy mal prsty aj v zavedení „homosexuálneho manželstva“ v USA.
Odstúpením Kennedyho by mal Trump po menovaní sudcu Neila Gorsucha šancu menovať ďalšieho konzervatívneho sudcu do Najvyššieho súdu USA a ten tak na desaťročia nasmerovať. –zg-

Škótsko: Cirkev proti kriminalizácii rodičov

Edinburgh, 12.3.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 949 – Katolícka cirkev v Škótsku kritizovala plány vlády urobiť zločincov z rodičov, ktorí bijú svoje deti návrhom, aby to bol trestný čin. Varovala pred miešaním sa štátu do rodinného života a poukázala na to, že plánovaný zákaz prevažná väčšina obyvateľstva odmieta.
Škótska vláda ohlásila, že podporí príslušný návrh zákona Strany zelených.
Anthony Horan z Katolíckej parlamentnej kancelárie – Catholic Parliamentary Office – kritizoval, že štát nemá za úlohu zasahovať do vzťahu rodičov a detí, odhliadnuc od mimoriadnych okolností. Článok 8 Európskej konvencie ľudských práv garantuje ochranu súkromného a rodinného života, ako pripomenul.
Po nedávno uverejnenej štúdii odmieta 74 percent dospelých Škótov návrh urobiť z bitia detí rodičmi trestný čin.
Katolícka parlamentná kancelária je zariadenie škótskej biskupskej konferencie. Kancelária chce pravidelnými kontaktmi s parlamentom, verejnou správou a obyvateľstvom vnášať do politickej diskusie sociálnu náuku Katolíckej cirkvi. –zg-

„Manželstvo pre všetkých“ a „zmena názoru cirkvi“?

Mníchov, 12.3.2018 (kath.net) 021 948 – Slobodný štát Bavorsko očividne nevznesie žalobu na ústavný súd proti zavedeniu homosexuálneho „manželstva“, ako informoval denník FAZ. Zvlášť brizantné je v tejto súvislosti spomenutie katolíckej cirkvi: „Dokonca aj predstavitelia katolíckej cirkvi sú ‚naklonení opatrne sa otvárať zmene‘“. To sa má podľa novín nachádzať v znaleckom posudku, ktorý dalo Bavorsko vypracovať k úvahe podať žalobu na ústavný súd proti „manželstvu pre všetkých“. Bavorský premiér Horst Seehofer pred niekoľkými mesiacmi hrozil po zavedení „manželstva pre všetkých“ žalobou na ústavný súd. –zg-

Teológ útočí na misijné poslanie Cirkvi

Člen kuratória nadácie „Svetový etos“: „Aj ten, kto ako žid, kresťan alebo moslim svedčí o pravde svojej viery a svedčiť musí, súčasne vie, že nijaké náboženstvo nemá celú pravdu.“ …

Salzburg, 12.3.2018 (kath.net/KAP/red) 021 947 – Neuveriteľne ostrými slovami zaútočil emeritný teológ Karl-Josef Kuschel z nemeckého Tübingenu na misijné poslanie Cirkvi na prednáške v Salzburgu:
„Kto chce misie, nechce ani dialóg, ani toleranciu, ten chce v konečnom dôsledku zmiznutie viery toho druhého a celosvetové presadenie vlastného jedine ‚pravého náboženstva‘. Dialóg predstavuje v tejto súvislosti iba nástroj misií a nemožno ho hodnotiť ako rozhovor rovnocenných partnerov,“ tvrdil Kuschel v prednáške na konferencii „Dialogický princíp – aktuálny vyše 100 rokov“ 8.- 9. marca na Univerzite v Salzburgu. Prednášajúcimi boli o. i. aj bývalý minister hospodárstva Karlheinz Töchterle a nemecká kulturologička Aleida Assmannová.
„Medzináboženský dialóg zostáva výzvou náboženstiev. Iba výmena vecných informácií tieto nároky neplní. Pravé rozhovory o náboženstvách sú skôr protikladom zdanlivých rozhovorov, ktoré pozostávajú z dvoch monológov,“ vyhlásil Kuschel a žiadal „pravý dialóg náboženstiev – pravý rozhovor dvoch strán a síce vedený dvomi rozhľadenými osobami“. Otázka pravdy sa pritom nemá vylúčiť, veď ide konečne o to, aby sme „z perspektívy vzájomného vlastného legitímneho svedectva viery premýšľali o existencii toho druhého pred Bohom.“
Dialóg medzi monoteistickými náboženstvami musí byť podľa neho súčasne vedený „teocentrickou sebarelativizáciou“, pretože:
„Aj ten, kto ako žid, kresťan, alebo moslim svedčí o pravde svojej viery a svedčiť musí, súčasne vie, že nijaké náboženstvo nemá celú pravdu. V tomto poznaní spočíva začiatok ´medzináboženského učenia sa´. Vidieť toho druhého očami viery musí preto byť vyhláseným cieľom pravého dialógu náboženstiev,“ vyhlásil Kuschel.
Karl-Josef Kuschel prednášal do r. 2013 teológiu kultúry a medzináboženského dialógu Katolíckej teologickej fakulte Univerzity v Tübingene. Od r. 2012 je členom kuratória nadácie „Svetový etos“. V r. 2015 bol povolaný do rady nadácie burzového spolku na odovzdávanie výročnej ceny mieru Nemeckých kníhkupectiev. Je aj prezidentom Medzinárodnej spoločnosti Hermanna Hesseho. –zg-

Mníška zomrela na súde so speváčkou Katy Perry

Washington, 11.03.2018 (KAP/KNA) 021 946 – Rehoľníčka zapojená do súdneho sporu s americkou speváčkou Katy Perryovou skolabovala na súdnom pojednávaní v Los Angeles a neskôr zomrela. Ako informovali americké médiá v sobotu 89-ročná rehoľníčka skolabovala pri súdnom vypočutí. Krátko predtým popovú speváčku v interview ešte raz vyzvala, aby sa vzdala získania bývalého kláštorného sídla rehoľníčok Nepoškvrneného Srdca Panny Márie.
V súdnom spore stojí Perryová a Arcidiecéza Los Angeles na jednej strane a rehoľníčky s podnikateľkou Danou Hollisterovou sú protistranou. Ide o otázku, kto má právo predať atraktívnu nehnuteľnosť s panoramatickým výhľadom na Los Angeles – arcibiskup alebo rehoľníčky.
Arcibiskup z Los Angeles, José Horacio Gomez, chcel kláštor predať za 14,5 milióna dolárov speváčke Perryovej. Dve sestry tomu predišli a uzavreli dohodu s Hollisterovou. Perryová a diecéza podali žalobu a dostali minulý rok prisľúb náhrady škody vo výške niekoľkých miliónov dolárov. Právny spor však pokračoval. Aké účinky bude mať smrť rehoľníčky na proces to sa ukáže. –zg-

+ Nemecko: Zomrel kardinál Karol Lehmann

Mainz, 11.3.2018 (kath.net/pbm) 021 945 – Nemecké biskupstvo Mainz smúti za kardinálom Karolom Lehmannom, emeritným biskupom Mainzu. Zomrel v nedeľu, 11. marca asi o 4.45 hod. ráno vo veku 81 rokov vo svojom dome v Mainzi. K. Lehmann bol 87. nástupcom sv. Bonifáca ako biskup Mainzu v r. 1983 až 2016. Po emeritovaní vo veku 80 rokov žil v biskupskom dome v Mainzi pri ordinariáte. V septembri 2017 dostal porážku a krvácanie do mozgu. V pondelok 5. marca vyzval biskup Mainzu Peter Kohlgraf k modlitbám za kardinála Lehmanna.
V nedeľu 11. marca bude o 14.30 zvoniť veľký zvon sv. Martina v dóme v Mainzi pol hodinu na jeho spomienku a zvoniť sa má aj vo farnostiach. O 15.00 hod. sa konajú zádušné vešpery za zomrelého.
Karl Lehmann sa narodil 16. mája 1936 v Sigmaringene ako syn učiteľa. V r. 1956-1964 študoval filozofiu a teológiu vo Freiburgu a Ríme.
Dňa 10. októbra 1963 ho v Ríme vysvätil za kňaza kardinál Július Döpfner. V 1962 a 1967 dosiahol doktorát vo filozofii a teológii. Ako asistent Karla Rahnera pôsobil v r. 1964-1967 na univerzitách v Mníchove a Münsteri a Druhý vatikánsky koncil zažil celkom zblízka. Vo veku 32 rokov (1968) bol povolaný na katedru katolíckej dogmatiky v Mainzi a o tri roky neskôr prevzal vo Freiburgu/Breisgau profesúru dogmatiky a ekumenickej teológie.
V r. 1983 bol zvolený za biskupa v Mainzi a menovaný Jánom Pavlom II. V r. 1985 ho zvolili za podpredsedu Biskupskej konferencie Nemecka a v r. 1987 za jej predsedu, ktorým bol až do r. februára 2008, keď zo zdravotných dôvodov odstúpil. K 80. narodeninám v r. 2016 prijal pápež František jeho odstúpenie zo všetkých funkcií vo Vatikáne.
V r. 1993-2001 bol Lehmann prvým viceprezidentom CCEE. Za kardinála ho menoval Ján Pavol II. v januári 2001. … –zg-

Ravensburg: Veľký požiar historického chrámu

Ravensburg, 11.3.2018 (kath.net) 021 944 – V noci na sobotu došlo k veľkému požiaru v katolíckom Kostole sv. Jodoka v Ravensburgu (Diecéza Rottenburg-Stuttgart). Polovicu strechy zachvátili plamene, ako informoval SWR a ďalšie médiá. Mnohé umelecké predmety z kostola zo 14. storočia bolo možné zachrániť. Škody však ešte nemožno presne vyčísliť, ale dosiahnu iste milióny eur. Požiar hasilo 130 hasičov, jeden bol aj zranený. Príčina požiaru je zatiaľ nejasná, požiar zrejme vyšiel od vchodového priestoru kostola. –zg-

Cirkvi uznali spoluvinu na „konci Rakúska“ v r. 1938

Viedeň, 10.03.2018 (KAP) 021 943 – Kresťanské cirkvi pripúšťajú spoluvinu na vývoji, ktorý pred 80 rokmi – 13. marca 1938 – viedol k „Anschlussu“ (anexii) Rakúska k nacistickej Nemeckej ríši:
„Aj kresťanské cirkvi boli zasiahnuté tým zlým duchom, ktorý pripravil pôdu nacistickému režimu. Mnohé cirkvi nielen že oslavovali anexiu, ale úplne zdieľali aj nacistickú politiku, či už to bol antisemitizmus, alebo vyhladzovanie údajne nehodného života, čo sa nám dnes s hanbou javí ako zrada Evanjelia,“ uvádza sa vo vyhlásení predsedníctva Ekumenickej rady cirkví v Rakúsku (ÖRKÖ), uverejnenom 10. marca.
Treba priznať, že v siedmych rokoch nacistickej vlády „tu bola vina a zlyhanie pre zatváranie očí a spoluprácu“. Odpor sa v cirkvách vyskytol „iba ojedinele“. Po vojne potom trvalo desaťročia, kým sa Rakúsko nakoniec odlúčilo od svojej „roly obete“ a „postavilo sa skutočnosti, že Rakúšania boli ako obete, tak aj páchatelia – a medzi nimi bolo nemálo aj tých najhorších páchateľov“.
Súčasne však z toho trpkého poznania vyvodzujeme aj lekciu, aby sme dnes „urobili všetko potrebné na imunizovanie ľudí voči heslám falošných prorokov“ a Rakúsko urobili „domom s otvorenými oknami“ a „domovom prenasledovaných“. Práve v čase globalizácie, ktorá nepozná nijaké ‚strašne jednoduché‘ riešenia, je úlohou cirkví „v tomto historickom okamihu, aby sa ujali svojho univerzálneho poslania a zasadzovali sa za sociálne vyrovnanie“. „Chceme žiť v krajine, v ktorej sa zachováva sociálny zmier a v ktorej nájdu ľudia bezpečie a možnosti pre naplnený život,“ uvádza sa vo vyhlásení.
Dňa 11. marca bolo 80. výročie odstúpenia rakúskeho kancelára Kurta Schuschnigga po nacistickom ultimáte z Berlína. Nasledovalo vpochodovanie nemeckej armády do Rakúska a 13. marca 1938 sa dokonala anexia. –zg-

„Môžeme Taliansku pomôcť, ale …“

Boris Palmer, nemecký politik ( Koalícia 90/Zelení)

Tübingen, 9.3.2018 (kath.net) 021 942 – Nemecké noviny „Spiegel“ to ukazujú bez obalu: Utečenecká kríza urobila voľby v Taliansku ničivou katastrofou.
To, čoho Francúzsko skrze Macrona zostalo ušetrené, Taliansko úplne zasiahlo: Volebný výsledok, pri ktorom majú proti-európske a radikálne sily väčšinu. Bolo by už radosťou, keby bol vyhral Berlusconi. Namiesto toho je teraz otvorene voči cudzincom nepriateľská „Lega Nord“ – Liga severu najmocnejšou silou napravo od stredu. V mojej knihe som napísal nasledovné:
„Utečenecká kríza existovala už pred vojnou v Sýrii. (…) Systém bol taký nespravodlivý a nevyvážený, že musel Taliansko poprosiť o pomoc. Vtedajší taliansky minister vnútra Roberto Maroni na stretnutí ministrov v Bruseli vo februári 2011 povedal: „Ide o takú dimenziu prúdov utečencov, akú sme ešte nikdy nemali.“ Naliehavo opisoval, že tisíce ľudí pristáli na malom ostrove Lampedusa a ešte väčší nápor sa očakáva v lete.
Taliansko žiadalo revíziu Dublinskej dohody a celoeurópske rozdelenie utečencov. Proti tomu sa prudko bránilo predovšetkým Nemecko. Minister vnútra Thomas De Maziere na požiadavku kolegu sucho kontroval: „Taliansko je zaťažené, ale zďaleka nie preťažené.“ Kancelárka Angela Merkelová potvrdila tento postoj spolkovej vlády: Utečenci majú zostať v Taliansku. Odkedy je uzavretá balkánska trasa, priberá Taliansko opäť väčšinu utečencov v Európe. Ak Dublinská dohoda platí, tak tam musia aj zostať. Okrem Nemecka a ďalšieho cieľu utečencov Grécka však všetky ostatné európske štáty nútené rozdelenie utečencov viac či menej zreteľne odmietajú. Existujúce kvóty sa neplnia. Faktom je – zasa nechávame Taliansko osamotené.
Časový rámec reforiem EÚ je kvázi uzavretý, predtým než sa otvoril. Francúzsko tak dlho čakalo na vytvorenie vlády v Nemecku, kým sa Taliansko nezosypalo.
Úspech populistov, zvlášť „Ligy severu“, by bol bez utečeneckej krízy nepochopiteľný. Scéna, ktorú „Spiegel“ opisuje, robí tento problém veľmi naliehavo viditeľným. V Taliansku sú relatívnou väčšinou utečencov mladí muži z Afriky, nie sýrske rodiny! Problémy s násilím nevyhnutne pribúdajú. A na rozdiel od Nemecka nie je v dohľadne nijaké uvoľnenie situácie.
V Nemecku máme napriek najlepšej konjunktúre 13% strany Alternatíva pre Nemecko (AfD) v parlamente. Ako nás potom môže udivovať 20% pre „Lega Nord“ vzhľadom na vážne hospodárske ťažkosti v Taliansku?
My môžeme Taliansku a Európe pomôcť. Prevezmeme utečencov, ktorých už Taliansko nezvláda, alebo sa budeme podieľať na uzatvorení stredozemnej trasy tak, ako balkánskej. A dohodami o navrátení utečencov podobnými ako s Erdoganom a tvrdým zatvorením hraníc, to znamená záchranou s Frontexom a navrátením do afrických prístavov. Oboje je možné.
Kto sa vyslovuje za prvé riešenie, musí vysvetliť, ako pre to získa väčšinu Nemcov bez toho, aby v Nemecku voľby dopadli tak, ako v Taliansku. Morálne hodné všetkej cti, ale podľa môjho presvedčenia nezlučiteľné s vôľou väčšiny voličov v našej krajine.
Kto sa vysloví za druhé riešenie, musí zvládnuť právne otázky, príslušne vybaviť Frontex a uzavrieť dohody s najhoršími štátmi. Morálne nepekné, ale tiež nie horšie ako Merkelovej dohoda s Erdoganom. Ten zadržuje vojnových utečencov a nepúšťa ich do Európy. Z Afriky prichádzajú väčšinou ľudia, ktorí sa chcú zbaviť mizerných životných podmienok.
Nie, to všetko nie je pekné. Ale my musíme zhodnotiť reálne alternatívy. A prirodzene ku každému riešeniu našich európskych problémov patrí úprimná politika voči príčinám úteku ľudí. Zabarikádovať sa bez účinnej pomoci na mieste nie je morálne únosné. –zg-

Pápež: Spovedník má rešpektovať svedomie kajúcnika

Vatikán, 9.3.2018 (KAP) 021 941 – Pápež František napomenul spovedníkov, aby nevystupovali, ako „páni nad svedomím“, ale aby si zachovali „rešpekt pred svedomím a slobodou“ veriacich. To platí predovšetkým pre mladých kňazov, ktorí sú ľahko ovplyvniteľní, ako povedal účastníkom cirkevno-právneho vzdelávania 9. marca v Ríme. František mladým duchovným pastierom výslovne pripomenul, že sú potrebné desaťročia na to, aby sa kňaz stal skúseným spovedníkom.
František zdôraznil, že kňazi „by mali dokázať pochopiť otázky predtým, než dávajú odpovede“. Úlohou spovedníka je počúvať kajúcnika a Ducha Svätého. V rozhovore s veriacimi, ktorí vyznávajú svoje hriechy duchovní stretávajú „samotného Ježiša úbohého a pokorného“, ako povedal pápež.
Vzhľadom na voľbu cesty mladých ľudí František povedal, že tu je potrebné múdre sprevádzanie. Duchovní pastieri môžu však začať konať iba na prosby samotných mladých. „Pomoc pri rozhodovaní mladých spočíva predovšetkým v čítaní znamení, ktoré Boh sám už v živote mladého človeka urobil, napríklad skrze vlastnosti, sklony alebo stretnutia. Nijaké povolanie nezodpovedá nejakej schéme,“ zdôraznil pápež. –zg-

Výčitka Františkovi: Zmätenie priviedol vedome

Washington D.C., 9.3.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 940 – „Pápež František zmätenie v Cirkvi priviedol vedome, aby bolo možné obísť katolícku náuku.“ Vyhlásil to Philip Lawler, vydavateľ Catholic World News v interview s Raymondom Arroyom pre katolícky vysielač EWTN.
K tomu to záveru prišiel, keď počas Synody biskupov o rodine došlo k manipuláciám a posynodálna exhortácia „Amoris laetitia“ bola nejasne formulovaná, ako povedal Lawler v relácii „The World Over“.
„To je viac ako iba nejasnosť vo vyjadrení. To je vedomý pokus o zmätenie,“ povedal doslova.
Problém s „Amoris laetitia“ je viacznačná formulácia vzhľadom na jednu otázku, ktorá stála u všetkých účastníkov synody na prvom mieste – a síce či Cirkev zmení svoju náuku nepripúšťať občiansky znovu zosobášených rozvedených ku svätému prijímaniu, ako povedal Lawler a zdôraznil:
„Po synode a po uverejnení ´Amoris laetitia´ vznikol všeobecný dojem, že sa zmenila náuka Cirkvi. Biskupi rôznych krajín interpretovali exhortáciu odlišne. Veriacich pritom nechali samých, bez opory.“
„Kde sa pastoračná prax zmenila, veriaci nadobúdajú názor, že náuka viery už nehrá nijakú úlohu, pretože ´žitá náuka´ už nie je rozoznateľná. To je rovnaký výsledok, ako výslovná zmena náuky Cirkvi,“ povedal Arroyo a Lawler mu prisvedčil.
„Prečo inak by mal pápež František odmietať odpovedať na ´dubia´ – na legitímne otázky štyroch kardinálov – ktorí ho prosia o jasné vysvetlenie,“ pýtal sa Lawler a pokračoval: „Iba ak je tu úmysel vytvoriť tento zahmlený priestor, v ktorom ľudia môžu náuku Cirkvi obchádzať. V pápežovom okolí sú ľudia, ktorí zastávajú radikálnejšie názory ako František. ´Amoris laetitia´ neodporuje tradičnej náuke Cirkvi priamo, problematické sú poznámky pod čiarou a to, čo stojí medzi riadkami,“ povedal Lawler.
Zdôraznil, že pápeža nekritizuje rád. Spočiatku bol pápežom dokonca nadšený, ako sa vyjadril. No v každej rodine existuje bod, v ktorom sa musí konfrontovať otec a povedať mu, že má problém. Možno by sme museli dokonca intervenovať. Potrebujeme intervenciu,“ povedal Lawler doslova.
„Reforma kúrie naproti tomu, na ktorú bol František zvolený, nepokračuje,“ kritizoval ďalej Lawler a dodal, že „stará garda“ Vatikánu „sedí tak pevne v sedle“ ako pred piatimi rokmi. Potom vyzval katolíkov, aby sa za pápeža modlili. –zg-

Viedeň: Atentátnik prišiel v r. 2015 ako utečenec

„Mal byť už dávno odsunutý!“

Viedeň, 9.3.2018 (kath.net) 021 940 – Viedenský atentátnik s nožom, ktorý v sobotu večer vo Viedni dobodal trojčlennú rodinu z Rakúska a potom ešte zranil 20-ročného Čečenca, prišiel do Rakúska v r. 2015 ako utečenec. Informovali o tom noviny „Krone“. Tento Afganec bol vo štvrtok vo Viedni zatknutý a v policajných kruhoch nebol nijakým neznámym. Už krátko po svojom príchode sa ako utečenec dopúšťal kriminálnych činov. Zatknutý muž vyhlásil, že na rodinu zaútočil, pretože sa nachádzal „v zlej agresívnej nálade“ a do Čečenca sa pustil, lebo ho robil zodpovedným za svoju závislosť na drogách.
„Mal byť už dávno odsunutý!“ vyhlásil znalec situácie pre noviny „Krone“.
„Afganec mohol v Rakúsku žiť už len tak, že jednoducho nedodržiaval termíny predvolaní a skrýval sa.“ –zg-

Vyzdvihnutý na kríž – za nás

Prof.Dr.theol. Josef Spindelböck

St. Pölten , 12.3.2018 (kath.net/St. Josef) 021 939 – 4. pôstna nedeľa, 2 Krn 36,14-16.19-23; Ef 2,4-10; Jn 3,14-21

Milí bratia a sestry v Pánovi,
štvrtou pôstnou nedeľou sa Veľká noc prisunula už do väčšej blízkosti. Práve preto má táto nedeľa aj názov „Laetare“ – „Tešte sa s Jeruzalemom!“ (Iz 66,10–11). Mali by sme sa teda, ako sa uvádza v modlitbe dňa – „s radostnou oddanosťou náhliť v ústrety sláveniu Veľkej noci“. Odkiaľ však prichádza táto radosť, táto vnútorná vzletná radosť, táto veľkodušnosť viery, ktorá hory prenáša? Odpoveď je jednoduchá: z vďačnosti za záchranný skutok nášho Pána a Boha, ktorý nám urobil veľké veci, keď nám poslal svojho Syna Ježiša Krista ako Vykupiteľa!
Nepredstaviteľná je na jednej strane bieda, do ktorej ľudia svojimi hriechmi sami upadli. No ešte oveľa väčšie je na druhej strane váhy milosrdenstvo Boha, ktorý neušetril svojho jediného Syna, ale vydal ho za nás všetkých, aby sme mali život v plnosti! Milosťou sme spasení, ako sa píše v Liste Efezanom.
Dráma tohto protikladu pohromy a milosti, smrti a života, vzdialenosti od Boha a priateľstva s Bohom sa ukazuje v histórii spásy stále nanovo. Ľudské dejiny sú poznačené vrcholmi a priepasťami, sú v nich obdobia pokoja, ale aj vojny a násilných stretov. Boží vyvolený ľud z toho nebol vyňatý. Boh ponúkol tomuto ľudu svoju zmluvu, no ľudia boli stále znova neverní. Na to všetko sa žaluje 2. kniha kroník. Ako následok opakovanej nevery voči Bohu, ich prenechal nakoniec smutnému osudu. Ľud Izrael odvliekol kráľ Nabuchonodozor do vyhnanstva v Babylone. Tam musel 70 rokov vytrvať, ďaleko od domoviny a ďaleko od chrámu v Jeruzaleme. Aká hanba, aké poníženie a aká bieda! V žalmoch a modlitbách volal ľud k Bohu, aby ho oslobodil a spasil. A naozaj – po 70 rokoch došlo k návratu do zasľúbenej zeme a zničený jeruzalemský chrám bol znova postavený. Tak mohli ľudia Boha chváliť a oslavovať!
Vlastný obrat v dejinách ľudstva od nešťastia ku spáse však prichádza skrze Ježiša Krista, Vykupiteľa. Práve preto počítame roky pred a po narodení Krista. Boh sám nás navštívil – stal sa jedným z nás. Tak sme oslobodení od hriechu a viny, sme povolaní do nového života, ktorý nás spája s Bohom a nikdy sa nekončí. Dokonca ani smrť nám nemôže nič urobiť, keďže nám je prisľúbená večná sláva s Bohom v nebi!
To všetko nám však Boh daroval skrze utrpenie a smrť svojho Syna Ježiša Krista na kríži. Boží Syn bol vyzdvihnutý na kríž – za nás! Tak nám hlása evanjelium. Odovzdaním svojho tela a krvi nám daruje večný život v spoločenstve s Bohom. Tak máme účasť na Kristovej smrti a jeho vzkriesení. Toto spásne dianie sa tajomným spôsobom sprítomňuje vo Oltárnej sviatosti, keď vo svätej omši ohlasujeme Kristovu smrť a jeho vzkriesenie a slávime Kristovu obetu.
Boh nás miluje a táto láska je nevýslovne veľká! Nedokáže ju nič prekonať!
Odtiaľ sa však v nás rozžiaruje svetlo, ktoré osvetľuje v našom živote aj smutné hodiny plné utrpenia. Z pohľadu Boha nikdy nie sme bez nádeje. Boh kráča s nami všetkými cestami, aj vtedy, keď sa sťažujeme na zdanlivú neprítomnosť Boha.
Nie, Boh nie je nikdy ďaleko od nás! On vie, čo potrebujeme a denne nám dáva svoju lásku. Úplne sa mu zverme a dôverujme mu. Sme povolaní k veľkodušnosti viery a lásky. Kto svoju nádej úplne vkladá do Boha, nebude nikdy sklamaný. Nech nás príklad a príhovor Božej Matky Márie a sv. Jozefa posilňujú a povzbudzujú vo všetkom dobrom! Amen. –zg-

* * * * * * *

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *