Život Cirkvi vo svete 46/2017

Obsah

Veľká Británia: Keď sa Traja Králi klaňajú klobáske

Západné Vianoce budú na Ukrajine sviatkom

Van der Bellen: Od pápeža sa politici, môžu veľa učiť

Benedikt XVI. píše účastníkom sympózia o sv. Bonaventúrovi

Eutanázia: ‚Ak bolo nejaké tabu, tak už zmizlo.’

Kardinál: Zodpovednosť sa začína v matkinom tele

Riziká hormonálnej antikoncepcie sa zamlčujú

Moskva: Arcibiskup oceňuje spoluprácu s pravoslávím

Program apoštolskej cesty pápeža Františka do Čile a Peru

Belgicko: Žaloba na kňaza pre spovedné tajomstvo

Bavorsko: Ďalší vandalizmus v kaplnke

Minister z Emirátov: „Európa má mešity kontrolovať!

Poľský arcibiskup odsúdil rasistické heslá

Pápež hovorí s vedúcimi v kúrii o formácii kňazov

Trump menuje ‚obhajcu náboženskej slobody’

Brazília: Parlamentný výbor chce úplný zákaz potratu

Vysoká škola v Heiligenkreuzi má už 300 študentov!

Umelé oplodnenie vedie k viac potratom

Vatikán k obvineniu zo zneužívania vo Vatikáne

Manželstvo „light“ vo Francúzsku!

+ Zomrel francúzsky kardinál Bernard Panafieu

Pápežov list k novému „Svetovému dňu chudobných“

Pápežský zákaz predaja cigariet je „poriadna rana“

Tretie pohlavie? Biologické fakty a post-faktické fikcie

Česko: Odpor proti zdaneniu reštitúcií

Nemecký teológ hodnotí projekt EÚ

„Amoris laetitia“: Pápež obnovuje dôraz na svedomie

Zulehner: Pápež dá vysviacke ženatých zelenú

Kardinál: Vysviacku ženatých dôkladne prediskutovať

Arcibiskup Chaput bránil kňazov proti kritike pápeža

Ekonóm zaútočil na ochrancov života: Ste odporní!“

Homosexuáli podávajú miliónovú žalobu proti kvetinárke

Trump: Adopcia znamená, že nijaké dieťa nie je nechcené

Zabiť čo najviac Nemcov kresťanov!

Myanmarský kardinál: Nielen Rohingov diskriminujú

Bezbožní neobstoja na súde, ani hriešnici v zhromaždení spravodlivých. Nad cestou spravodlivých bedlí Pán, ale cesta bezbožných vedie do záhuby. (Ž 1)

Svedectvo Mons. Júliusa Gábriša o stretnutí s Jánom Pavlom II.

Mons. Július Gábriš (1913-1987)

Slovensko, 13.11.2017 (RV) 021 419 – Dňa 13. novembra uplynulo 30 rokov od smrti biskupa Júliusa Gábriša, apoštolského administrátora Trnavskej arcidiecézy. Spomienková slávnosť sa konala v sobotu v jeho rodisku Tesárskych Mlyňanoch. Pri tejto príležitosti si pripomíname osobnosť Mons. Júliusa Gábriša cez jeho hlas z historickej nahrávky jeho príhovoru pre Vatikánsky rozhlas 19. mája 1979, keď navštívil Rím a stretol sa so Svätým Otcom Jánom Pavlom II. O svojom zážitku z generálnej audiencie i mimoriadnej osobnej audiencie vydal Mons. Gábriš nasledujúce svedectvo (AUDIO):
http://sk.radiovaticana.va/news/2017/11/13/svedectvo_biskupa_j%C3%BAliusa_g%C3%A1bri%C5%A1a_o_stretnut%C3%AD_s_j%C3%A1nom_pavlom/1348715

Vyše 300 rokov Trnavskej novény v kráľovskom meste Trnava

Trnava, 15.11.2017 (TK KBS) 021 418 – Už viac ako 300 rokov pripravujú v Trnave tradičnú novénu. Milostivý obraz žehnajúcej Trnavskej Panny Márie, ktorá krvavými slzami odvrátila od Trnavčanov hrozbu moru, si uctili aj v roku venovanom Fatimskej Panne Márii.

* * * * * *

Bradáči vyzvali karmelitánky ku konverzii na islam

Verdun, 17.2017 (kath.net) 021 417 – Dvaja bradatí muži vstúpili pred niekoľkými dňami do kostola Karmelu vo Verdun v severovýchodnom Francúzsku, citovali počas vešpier hlasno arabské verše a vyzvali karmelitánky, aby konvertovali na islam! Informovali o tom regionálne noviny „Vosges Matin“. K násiliu nedošlo, no mníšky zostali veľmi šokované, pretože francúzski kresťania majú ešte stále v živej pamäti zavraždenie 76-ročného farára Jacquesa Hamela počas svätej omše, keď mu islamisti prerezali hrdlo.
Štátny prokurátor vo Verdune poukázal na to, že v knihe hostí sa našiel zápis „Allah Akbar“. Polícia prípad vyšetruje.
Mníšky medzitým navštívil ich biskup Jean-Paul Gusching. Prípad z piatku minulého týždňa sa v médiách objavil až teraz.
Obaja muži boli pred modlitbou vešpier prijatí pri kláštornej bráne. Mali okolo 30 rokov, mali bradu a normálny odev. Sestry u brány sa pýtali, či sa smú zúčastniť bohoslužby a ona im to povolila. Podľa slov biskupa Guschinga najprv sa nahlas modlili arabské verše, potom sa obrátili na mníšky a povedali im: „Ak sa neobrátite, prídete do pekla!“ Potom sa mníškam poďakovali za prijatie a Karmel opustili.
Oboch mužov, ktorí nepochádzali z toho kraja, ešte v ten deň vo Verdune zatkli a sedia vo vyšetrovacej väzbe. Obžaloba znie: vážne psychologické násilie.
Biskup Gusching mníšky ubezpečil, že nemusia mať strach. Súčasne im radil, aby boli obozretné. Dvere majú otvárať, iba keď sa opýtali, kto tam je a radil im, aby jedna osoba pri dverách do kaplnky návštevníkov prefiltrovala.
Po viacerých islamistických atentátoch ako v Nice, či Paríži, francúzsky štát celkovo veľmi posilnil bezpečnostné opatrenia. Pri kostoloch, ktoré často navštevujú turisti, je citeľne viac polície a armády so samopalmi. –zg-

Veľká Británia: Keď sa Traja Králi klaňajú klobáske

Londýn, 17.11.2017 (kath.net) 021 416 – Po prudkých protestoch sa musel britský pekárenský reťazec Greggs ospravedlniť za svoj adventný kalendár. V dvierkach 24. decembra sa našiel obrázok, ako Traja králi kľačia pred klobáskou v opekanom cestíčku, ktorá leží v jasliach! (foto). A prinášajú tejto klobáske aj zlato, kadidlo a myrhu!
Kresťania všetkých vyznaní vyjadrili nad tým verejne veľké rozhorčenie a rázne sa ozvali aj na sociálnych sieťach. Evangelikálna Evanjelická aliancia sa obrátila proti tejto reklame najzreteľnejšími slovami. Či sa aj proti tomu postavili aj anglikánski, alebo katolícki biskupi, nie je známe. No ozvali sa aj anglikánski kňazi.
Konzervatívna skupina „Freedom Association“ vyzvala k bojkotu pekárenského reťazca. Jej predseda Simon Richards označil na Twitteri adventný kalendár ako „chorý a protikresťanský“ a napísal: „Akí zbabelí sú títo ľudia: veď všetci vieme, že by sa nikdy neodvážili iné náboženstvá takto uraziť.“ –zg-

Západné Vianoce budú na Ukrajine sviatkom

Kyjev, 16.11.2017 (KAP/KNA) 021 415 – Na Ukrajine je odteraz popri pravoslávnych Vianociach (7. januára) sviatkom aj západný deň Vianoc 25. december. Ukrajinský parlament vo štvrtok jasnou väčšinou schválil katolícky a protestantský prvý vianočný sviatok ako deň pracovného voľna. Poslanci zreteľnou väčšinou odhlasovali aj zrušenie doterajšieho sviatku „Dňa práce“ 2. mája.
Ukrajina je tak po Bielorusku druhou bývalou sovietskou republikou, kde sú oba vianočné sviatky zákonnými dňami voľna. Prívrženci zákona v diskusii vyhlásili, že nový sviatok má prispieť k lepšiemu porozumeniu medzi kresťanmi na Ukrajine a mimo nej. Až 70 percent zo 45 miliónov Ukrajincov sa hlási k pravosláviu.
Väčšina pravoslávnych a gréckokatolíckych Ukrajincov slávi Ježišovo narodenie podľa juliánskeho kalendára 7. januára. Takmer tretina všetkých spoločenstiev, najmä rímsko-katolícke a protestantské, slávia Vianoce 25. decembra. Mnohé pravoslávne a gréckokatolícke spoločenstvá majú však tiež tendenciu sláviť Vianoce ako na Západe 25. decembra.
„Chceme sláviť spolu s celým svetom a nie s Ruskom a zopár krajinami bývalého ZSSR,“ povedala napríklad pravoslávna Kyjevčanka Olena Noha.
Kyjevský veľarcibiskup Gréckokatolíckej cirkvi Svjatoslav Ševčuk už v minulosti prejavil ochotu preveriť preloženie Vianočných sviatkov zo 7. januára na 25. decembra. V blízkej budúcnosti sa však v jeho cirkvi tento termín nezmení, ako povedal v r. 2016.
V Lotyšsku zasa v minulých rokoch viackrát tesne stroskotali návrhy zákonov, aby sa popri 25. a 26. decembri uzákonil aj sviatok 7. január. Najmä v hlavnom meste Rige žije od doby ZSSR silná ruská menšina. –zg-

Van der Bellen: Od pápeža sa politici môžu veľa učiť

Vatikán, 16.11.2017 (KAP) 021 414 – Pápež František prijal na audiencii rakúskeho prezidenta Alexandra Van der Bellena. Vo štvrtok pri súkromnom rozhovore v Apoštolskom paláci hovorili 25 minút. Na Van der Bellena pritom urobilo veľký dojem, ako pápež oslovuje ľudí. Po audiencii prezident žurnalistom v Ríme povedal:
„Vysoko inteligentný muž, ktorý svojimi formuláciami tvorí obrazy, ktoré ľudí trafia priamo do srdca. Z toho sa my politici môžeme veľa učiť. Keď prežívame spiritualitu, ktorú František stelesňuje, tak zistíme, že toto nám predsa roky chýbalo. Ekonómovia ako ja by mali myslieť oveľa abstraktnejšie, tu nám niečo chýba. Prirodzene, že som Františka pozval aj na návštevu Rakúska. Keďže naša krajina v porovnaní s inými štátmi nemá až také pálčivé problémy, pápež, ktorý chodí na okraje, zrejme tak skoro do Rakúska nepríde. On cestuje tam, kde horí,“ povedal Van der Bellen.
Aj Vatikán hovoril po audiencii o „srdečnom rozhovore“ Van der Bellena s pápežom, štátnym sekretárom kardinálom Pietrom Parolinim a sekretárom pre vzťahy so štátmi arcibiskupom Paulom Gallagherom, pri ktorých „sa vyzdvihli dobré vzťahy a plodná spolupráca Svätého stolca a Rakúska“.
V centre stretnutí bola „obrana nedotknuteľnej dôstojnosti človeka, napomáhanie kultúry stretávania a starosť o stvorenstvo“, ako sa uvádza v oficiálnom komuniké. Potvrdila sa aj „úloha medzinárodného spoločenstva pri hľadaní pokojného riešenia konfliktov v rôznych regiónoch sveta“ ako aj „spoločná angažovanosť za svet bez atómových zbraní“.
Rakúsko a Svätý stolec sa zhodli aj v otázke odstránenia trestu smrti, ako povedal prezident. …
V rozhovore s kardinálom Parolinom išlo o zahranično-politické témy. Starosť obom stranám robí „nečinnosť na Ukrajine“, alebo „vzniknuté vákuum v Bosne-Hercegovine“, ktoré sa stále viac zapĺňa tureckými a arabskými inštitúciami.
Hovorilo sa prirodzene aj o problémoch Európy a prístupe k utečencom a migrantom, ako povedal Van der Bellen. Pritom priznal, že ani sám celkom nechápe, prečo je dnes oveľa viac neistoty a odmietania ako napríklad v r. 2015, „keď sme s utečencami mali skutočné problémy“. „V nasledujúcich rokoch sa počet azylantov predsa znížil na polovicu.“
S pápežom hovoril aj o klimatických zmenách, čo Františkovi veľmi leží na srdci. „Katolíci tu hovoria aj o zachovaní stvorenstva. To je tiež taký výraz, ktorý zasahuje do srdca, nezaťažuje tak hlavu ako pojem ochrana životného prostredia,“ povedal prezident.
Pápež, ktorý v Nemecku študoval teológiu, privítal Van der Bellena po nemecky a povedal: „Žiaľ pre náš rozhovor potrebujem tlmočníka.“
Van der Bellen daroval pápežovi dva pecne tirolského sedliackeho chleba. Vkusnú drevenú skrinku na chlieb, ktorú mu pridal, vyrobili postihnutí v dielni v tirolskom Kaunertali, kde Van der Bellen vyrastal. Pri pohľade na chlieb František povedal: „To by som musel teraz rozlámať a rozdeliť,“ no neurobil to. Prezidentovi daroval bronzovú olivovú vetvičku a nemecké vydania „Evangelii Gaudium“, „Laudato si“ a „Amoris laetitia“. …
Bývalý politik Strany zelených Van der Bellen, ktorý ako evanjelik už pred desaťročiami vystúpil z cirkvi, sa pred návštevou u pápeža viackrát uznanlivo o Františkovi vyjadril. Dojem na neho urobil postoj pápeža k otázke utečencov, mierová politika a prístup k trestu smrti, jeho podpora súdržnosti Európy, ako aj sociálnej spravodlivosti. „Ide o veľmi dôležité signály nezávisle od toho, či patríme do katolíckeho náboženského spoločenstva, lebo nie,“ povedal prezident.
Van der Bellen je piatym rakúskym prezidentom, ktorý navštívil Vatikán. Pred ním to boli: Franz Jonas (1971), Kurt Waldheim (1987), Thomas Klestil (1994) a Heinz Fischer (2006 a 2014). –zg-

Benedikt XVI. píše účastníkom sympózia o sv. Bonaventúrovi

Vatikán, 16.11.2017 (kath.net/KAP) 021 413 – Benedikt XVI. (90) ocenil svätého Bonaventúru (1221-1274): „Má aj v dnešnej dobe veľký význam,“ napísal emeritný pápež účastníkom medzinárodného sympózia o tomto svätcovi.
„Keď si pozerám program sympózia a jeho témy, badám, ako mocne bol obraz svätého Bonaventúru medzičasom obohatený a ako nám má preto aj dnes veľa čo povedať,“ citovalo Rádio Vatikán vo štvrtok z posolstva predchádzajúceho pápeža. Benedikt je znalcom tejto témy: v r. 1957 habilitoval v Mníchove prácou na tému „Historická teológia svätého Bonaventúru“.
Na sympózium pricestovali vedci a teológovia do Ríma z celého sveta. S učiteľom Cirkvi sa na Pápežskej univerzite Gregoriana zaoberajú do piatku. –zg-

Eutanázia: ‚Ak bolo nejaké tabu, tak už zmizlo.’

Amsterdam, 16.11.2017 (kath.net/LifeNews/jg) 021 412 – Počet prípadov eutanázie v Holandsku tento rok už zrejme presiahol číslo 7000. To by bol vzrast o 67 percent oproti r. 2012, ako píšu britské noviny Guardian.
„Ak bolo nejaké tabu, tak už zmizlo,“ hovorí Steven Pleiter, riaditeľ Kliniky Levenseindek v Den Haagu, jedinej kliniky v Holandsku, ktorá sa špecializovala na eutanáziu. „Mám do činenia s novou generáciou, s povojnovou generáciou, ktorá teraz vstupuje do svojho posledného štádia života. Táto generácia má jasné predstavy, ako si chce zariadiť koniec života,“ povedal Pleiter.
V budúcich rokoch očakáva ďalší rast prípadov eutanázie. Kliniku zriadili, pretože počet týchto prípadov v ostatných rokoch stále rastie. Riaditeľ má v súčasnosti dohody s 57 lekármi, ktorí pracujú pre kliniku eutanázie najviac 16 hodín týždenne. Do konca roka 2018 to má byť 100 lekárov. Pleiter hľadá ďalších lekárov a medicínskych odborníkov, aby dokázal zvládnuť tento vývoj.
Silný rast počtu prípadov eutanázie a predovšetkým eutanázie psychicky chorých a dementných ľudí v Holandsku podnietil tohto „priekopníka“ ku kritickej poznámke, že systém sa v Holandsku „vymkol z rúk“. –zg-

Kardinál: Zodpovednosť sa začína v matkinom tele

USA, 16.11.2017 (kath.net) 021 411 – Kardinál Daniel DiNardo, predseda Biskupskej konferencie USA, sa v homílii v rámci stretnutia amerických biskupov jasne vyslovil proti potratu:
„Je veľa výziev v súčasnej cirkvi a spoločnosti. Našou odpoveďou musí byť zodpovednosť a láska. Priatelia moji, zodpovednosť sa začína v matkinom tele. Ak nemilujeme nevinný život od okamihu, keď ho Boh stvoril a nechránime ho, ako sa môžeme potom dobre o seba starať, keď budeme starí? Alebo keď budeme dokonca veľmi starí? Nemocnice a ošetrovatelia majú právo, aby sa chránilo ich svedomie a aby nikdy nemuseli spolupôsobiť na tom, keď sa ukončí ľudský život. Iný problém je, že napriek alternatívam k potratu musí ešte stále veľa detí obetovať svoj život predtým, než vôbec dostali nejakú šancu.“
V rámci biskupskej konferencie zvolili biskupi aj nového predsedu komisie pro-life. Pritom sa presadil arcibiskup Kansasu, Joseph Naumann, proti médiami ako liberálnemu zaradenému kardinálovi Blase Cupichovi. Voľbu považujú niektoré médiá za porážku „Františkovej strany“ v Biskupskej konferencii USA. Avšak aj kardinál Cupich má jasný postoj pro-life a už sa zúčastnil aj na podujatiach na ochranu života na verejnosti. –zg-

Riziká hormonálnej antikoncepcie sa zamlčujú

Baden-Baden, 16.11.2017 (kath.net) 021 410 – Na riziká antikoncepčných piluliek upozornil nemecký rozhlas „Südwestrundfunk“ (SWR). Zreteľne rastie napríklad riziko depresií, keď ženy berú antikoncepčné pilulky. Rozhlas pritom poukázal na rozsiahlu dánsku štúdiu z r. 2016. Ak mladé ženy začali s hormonálnou antikoncepciou vo veku 15 až 19, vzrástlo u nich riziko ochorenia na depresie o 80 percent, no aj mimo tejto vekovej hranice je dokázané riziko depresií vyššie o 23-54 percent.
Aj o iných rizikách gynekológovia, pracovníci dozoru nad liekmi a výrobcovia antikoncepcie „iba veľmi neradi“ informujú, ako upozornil rozhlas. Pritom ide napríklad o vedľajšie účinky ako nebezpečie trombózy, alebo strata libida. Moderná mikropilulka Yasminelle od firmy BAYER/Jenapharm, ktorá je v predaji už 11 rokov, má v porovnaní so staršími produktami dvakrát tak vysoké riziko trombózy, ako informuje Gerd Glaeske, profesor pre zdravotnú politiku a výskum stravovania z Univerzity Bremen. Tu ide pri asi 7 miliónoch užívateliek o niekoľko tisíc postihnutých žien ročne. Trombóza je upchatie ciev a môže sa skončiť smrťou. Na firmu Bayer už podali viaceré žaloby.
Aj hormónové špirály, ktoré sú v tele ženy viaceré roky, majú vedľajšie účinky. Často sa vyskytujú bolesti brucha a akné, ale aj depresie a vypadávanie vlasov. Dochádza aj k cystám na vaječníkoch, zápalom genitálií a zraneniu maternice. Tieto ženy vykazujú v krvi podstatne vyššie hodnoty stresového hormónu Cortisol a majú vyššiu srdcovú frekvenciu, čo sa považuje za typický stresový symptóm spôsobený stresovým hormónom. –zg-

Moskva: Arcibiskup oceňuje spoluprácu s pravoslávím

Bonn-Moskva, 15.11.2017 (KAP/KNA) 021 409 – Katolícky arcibiskup Moskvy Paolo Pezzi hodnotí vzťahy katolíckej a pravoslávnej cirkvi v Rusku ako dobré. „Tieto vzťahy sa v ostatných rokoch veľmi zlepšili a naďalej sa pozitívne vyvíjajú,“ povedal Pezzi pre portál katholisch.de v Bonne. Povedal, že s patriarchom Kyrilom I. spolupracujú v mnohých otázkach. Pravidelne ho aj pozýva na pravoslávne slávnosti.
Od stretnutia pápeža Františka a patriarchu v r. 2016 na Kube si podľa arcibiskupa cirkvi všimli, že môžu ešte intenzívnejšie spolupracovať – napríklad pri evanjelizácii a posilňovaní kresťanského svedectva. „Okrem toho spolupracujeme celkom konkrétne, keď ide o podporu núdznych ľudí v Rusku, alebo kresťanov na Blízkom Východe,“ vyhlásil Pezzi. „Som pevne presvedčený, že pápež príde do Ruska, ale ani ja neviem, kedy sa takáto návšteva uskutoční.“
Taliansky rehoľník tiež zdôraznil, že v každodennom živote ako arcibiskup Moskvy a ako občan nezažíva nijaké nevýhody v pravoslávnom regióne. „Môj život v Rusku je trocha nezvyčajný, veď ako katolícky duchovný je človek v tejto krajine ešte stále akosi exotický“, dodal Pezzi. –zg-

Program apoštolskej cesty pápeža Františka do Čile a Peru

Návšteva Čile a Peru bude 21. zahraničnou apoštolskou cestou pápeža Františka

Vatikán/Čile/Peru, 15.11.2017 (RV) 021 408 – Tlačové stredisko Svätej stolice vydalo podrobný program apoštolskej cesty pápeža Františka do Čile a Peru, ktoré navštívi v dňoch od 15. do 22. januára budúceho roku.

Prvá etapa: Čile (15. – 18. januára 2018)
Svätý Otec priletí do čilského hlavného mesta Santiaga v pondelok 15. januára večer. Na druhý deň sa stretne s predstaviteľmi štátu, reprezentantmi občianskej spoločnosti a diplomatického zboru. Po zdvorilostnej návšteve u prezidenta bude sláviť svätú omšu v Parku O´Higginsa.
Popoludní navštívi Nápravnovýchovné zariadenie pre ženy v Santiagu, stretne sa v katedrále s kňazmi, zasvätenými osobami a seminaristami a v sakristii s biskupmi. Svätý Otec súkromne navštívi Sanktuárium sv. Alberta Hurtada a súkromne sa stretne so spolubratmi zo Spoločnosti Ježišovej.
17. januára sa pápež František odletí do mesta Temuco, kde bude sláviť svätú omšu na letisku Maquehue a po nej sa v Aracaunii naobeduje s obyvateľmi v dome „Madre de la Santa Cruz“. Popoludní sa vráti do Santiaga, vo svätyni Maipu stretne s mladými a navštívi Pápežskú čilskú katolícku univerzitu.
V posledný deň v Čile Svätý Otec navštívi mesto Iquique a vo vysokoškolskom areáli bude slúžiť svätú omšu. Na podvečer je naplánovaný odlet do hlavného mesta Peru Limy.

Druhá etapa: Peru (18. – 21. januára)
Po uvítacom ceremoniáli vo štvrtok večer v Lime a piatkovom stretnutí s autoritami patrí medzi najdôležitejšie stretnutia tejto druhej etapy návšteva mesta Puerto Maldonado a stretnutie s ľudom Amazónie spojené so spoločným obedom. Pápež tiež zavíta do Hogar Principito a po návrate do Limy sa súkromne stretne s jezuitmi v kostole San Pedro.
V sobotu 20. januára zacestuje Svätý Otec do mesta Trujillo. Bude celebrovať svätú omšu na nábreží Huanchaco a potom v papamobile prejde štvrťou mesta nazývanou „Buenos Aires“. Ďalej ho čaká stretnutie s kňazmi, rehoľnými sestrami, rehoľníkmi a seminaristami z oblasti severného Peru, a na záver dňa povedie na námestí mariánsku pobožnosť ku cti „Virgen de la Puerta“.
Po návrate do Limy sa v nasledujúci deň pápež František pomodlí modlitbu Liturgie hodín s kontemplatívnymi sestrami v Santuario del Señor de los Milagros. V priebehu dňa sa zastaví na krátku osobnú modlitbu pri relikviách peruánskych svätcov v limskej katedrále a pred rozlúčkou s andskou krajinou bude sláviť svätú omšu na letisku „Las Palmas“. O 18.30 miestneho času sa predpokladá rozlúčkový ceremoniál a odlet do Ríma. Prílet na rímske letisko Ciampino sa plánuje na pondelok 22. januára o 14.15.

Messori: Stane sa Cirkev ‚tekutou spoločnosťou’?

Miláno, 15.11.017 (kath.net/LSN/jg) 021 407 – Známy taliansky spisovateľ Vittorio Messori (76) vyjadril obavy z vývoja Cirkvi za pontifikátu pápeža Františka.
Vittorio Messori sa stal známym najmä dvomi knihami interview. Prvou bola „O stave viery“, rozhovor s Josephom Ratzingerom z r. 1984. V r. 1994 mu vyšlo aj známe interview s pápežom Jánom Pavlom II. „Prekročiť prah nádeje“.

V článku pre katolícky magazín Il Timore teraz vyjadril obavy, že pápež by mohol pretvoriť Cirkev smerom k „tekutej spoločnosti“, v ktorej je zmena jedinou konštantou a ktorej istota spočíva v neistote. Messori sa vzťahuje na termín „tekutá spoločnosť“ poľského sociológa Zygmunta Baumana (1925-2017), ktorý súčasnosť v rovnomennej knihe označil ako „tekutá moderna“.
„Tá je charakterizovaná tým, že moderný človek si cení individualitu oveľa viac ako sociálne vzťahy. Preteká vlastným životom ako turista, mení stále znova bydlisko, pracovisko, životného partnera, svoje hodnoty a dokonca svoju sexuálnu orientáciu a svoje pohlavie. Ľudia, ktorí takto žijú sa vzdávajú tradičných stabilných spoločenských vzťahov a oslobodzujú sa od ich obmedzení a požiadaviek. Táto extrémna forma individualizmu vytvorila spoločnosti, v ktorých nič nie ej stabilné a všetko je premenlivé,“ píše Messori.
Tieto idey, ako sa obáva, prenikli aj do Cirkvi. „Katolícka cirkev bola vždy príkladom stability, no teraz sa ukazujú tendencie, ktoré idú smerom k opísanému ´tekutému stavu´.
Ako dôkaz uvádza Messori interview ktoré poskytol páter Arturo Sosa Abascalo, generálny predstavený jezuitov. Vychádzajúc zo skutočnosti, že Ježišove slová neboli nahraté na pásku, Sosa vyslovuje tvrdenie, že my presne nevieme, čo Ježiš povedal! Na základe tejto „neistoty“ musia kresťania podľa neho spoznávať pravý význam Biblie vždy vo vzťahu ku konkrétnym okolnostiam.
„Náuka je slovo, ktoré nemám veľmi rád, sprostredkuje totiž dojem tvrdosti kameňa. Realita človeka má oveľa viac nuansí, nikdy nie je čierna alebo biela, je v neustálom vývoji.“ vyhlásil páter Sosa doslova.
Pápež František, jezuita ako Sosa z Južnej Ameriky, opakovane verejne kritizoval „uniformitu príkazov a ich strnulosť“ ako „katolícke pokušenie, ktoré treba prekonať“. Namiesto toho musíme každý prípad zvažovať jednotlivo. To sa stalo „uholným kameňom“ jeho náuky a pontifikátu, ako píše Messori.
Odvolávanie sa na „rozlišovanie duchov“ z klasickej jezuitskej spirituality, aby sa mohli dokonca aj dogmy ľubovoľne interpretovať závisle od situácie, vyvolalo u niektorých kardinálov prinajmenšom zmätenie. To možno nájsť dokonca v oficiálnych dokumentoch s podpisom pápeža, ako kritizuje známy taliansky spisovateľ. Uviedol, že považuje tento prístup za nesprávny a „škodlivý pre Cirkev a pre vieru“ a zdôraznil:
V tomto ´tekutom svete´, v ktorom je všetko neisté, odvolateľné a predbežné, potrebuje celé ľudstvo stabilitu a stálosť Katolíckej cirkvi, nielen veriaci.
Pevné skaly dogiem, na ktoré generálny predstavený Spoločnosti Ježišovej reaguje alergicky, by mohli a mali byť základom spoločnosti, ktorá v súčasnosti lichotí samej sebe a pritom sa hrozí zrútiť do chaosu,“ požaduje Messori. –zg-

Belgicko: Žaloba na kňaza pre spovedné tajomstvo

Bruggy, 15.11.2017 (kath.net) 021 406 – Belgičan už dlhšie trpiaci depresiami si v r. 2015 zobral život. Predtým telefonoval s kňazom a písal si s ním SMS-ky. Tie objavila jeho vdova po smrti manžela a kňaza z mesta Bruggy zažalovala. Informovali o tom flámske noviny „Het Nieuwsblad“. Teraz sa musí kňaz zodpovedať pred vyšetrovacím súdom.
Vdova obvinila kňaza z nečinnosti, že o samovražedných plánoch vedel a poznal dokonca adresu muža. Napriek tomu nezavolal ani záchrannú službu, ako povedala. Kňaz sa odvoláva na spovedné tajomstvo a hovorí, že urobil všetko, aby muža presvedčil, žeby nerobil prenáhlené rozhodnutia.
„Táto téma by mohla mať ďalekosiahle následky,“ vysvetlil Rik Torfs, profesor cirkevného práva na Katolíckej univerzite v Leuvene. „Spovedné tajomstvo je absolútne,“ povedal podľa Rádia 1. „Kňaza, ktorý poruší spovedné tajomstvo, stihne podľa cirkevného práva najtvrdší trest – exkomunikácia. To znamená, že už nemôže vykonávať úrad, ani prijímať sviatosti.“ Okrem toho bol tento muž očividne už rozhodnutý a kňazovi by sa nezdôveril, keby ten nebol viazaný spovedným tajomstvom. Takže kňaz mohol v každom prípade urobiť len to najlepšie, aby muža od jeho plánov odradil. Nezáleží na tom, že spovedný rozhovor sa viedol telefonicky a nie priamo, ako povedal Torfs. „To je v mimoriadnych prípadoch rozhodne možné.“
Torf upozorňuje na to, že keď súd vyhlási kňaza za vinného, mohlo by to mať pre budúcnosť ďalekosiahle následky. V takom prípade by bol kňaz aj tak potrestaný a mohol by si už len voliť, či chce byť potrestaný justíciou, alebo Cirkvou.
V zmysle belgických zákonov môže kňaz rátať s väzením až do jedného roka. –zg-

Bavorsko: Ďalší vandalizmus v kaplnke

Elisabethszell, 15.11.2017 (kath.net) 021 405 – „Mohla som už len plakať,“ povedala Monika Wolfová sobotu podľa portálu „idowa“. Jej matke patrí rodinná kaplnka vážne poškodená vandalmi v mestečku Elisabethszell v Regensburskej diecéze. Noviny „Straubinger Tageblatt“ informovali, že neznámi vandali úplne rozbili viaceré sochy svätcov vo Weindlovej kaplnke z r. 1885. Okrem toho rozbili okná kaplnky a poškodili dvere. Použili na to drevený uličný stĺp, ktorý na tento účel vytrhli.
Medzi úplne rozbitými sochami bola aj socha sv. Alojza, socha pápeža Pia XI. a socha Ježišovho Srdca. Iné sochy ako sv. Antona Paduánskeho, Panny Márie a Krista na kríži zostali nepoškodené. Polícia odhaduje výšku škôd na niekoľko tisíc eur. Teraz hľadá na mieste činu stopy DNA. –zg-

Minister z Emirátov: „Európa má mešity kontrolovať!

Viedeň, 15.11.2017 (kath.net) 021 404 – „Nemožno jednoducho otvoriť mešitu a každému dovoliť, aby tam chodil a kázal. Na to musí byť licencia. Aby sa mohlo zabrániť zločinom ako spáchal Anis Amri na berlínskych vianočných trhoch musia štátne orgány miesta stretávania moslimov lepšie kontrolovať!“
Túto kritiku vyslovil minister pre toleranciu Spojených arabských emirátov, šejk Nahjan Mubarak Al Nahjan. Informoval o tom ORF aj ďalšie médiá.
Podľa ministra sa v Nemecku, ako aj vo Veľkej Británii, Belgicku, alebo Francúzsku moslimovia zradikalizovali v islamských mešitách, pretože ich štátne orgány dostatočne nekontrolovali a nepreverili. Stále znova sme v tomto ponúkali pomoc európskym krajinám, ako povedal minister.
Hamburský magazín „Der Spiegel“ informoval, že nemecký Úrad pre ochranu ústavy sleduje desiatky mešít. Poukázal však aj na to, že mešity v Nemecku nepotrebujú nijaké povolenie a štát pri voľbe kazateľov nehrá nijakú úlohu.
V emirátoch sú mešity pod prísnou kontrolou štátu! Dôkladne dohliadame na to, aby sa nevyskytla nijaká radikalizácia. V minulosti tajné a bezpečnostné služby už zabránili niekoľkým teroristickým útokom, vyhlásil šejk Nahjan Mubarak Al Nahjan podľa „OE24“. –zg-

Poľský arcibiskup odsúdil rasistické heslá

Varšava, 14.11.2017 (KAP/KNA) 021 403 – Predseda Biskupskej konferencie Poľska, Stanislav Gadecki, odsúdil heslá proti cudzincom na varšavskej demonštrácii v sobotu na sviatok 99. výročia nezávislosti Poľska v r. 1918. Vtedajším opätovným založením poľského štátu sa skončilo dlhé rozdelenie Poľska Pruskom, Rakúsko-Uhorskom a Ruskom.

Heslá a riešenia ako „Biela Európa“ a „Poľsko Poliakom“ označil na tlačovej konferencii v biskupskom meste Poznani ako rasistické. Heslo „My chceme Boha“ na pochode pravicových extrémistov však bránil.
Na pochode sa podľa polície zúčastnilo viac ako 60 000 ľudí. Viaceré heslá sa obracali proti utečencom, moslimom a cudzincom. Pravicoví extrémisti volali o. i. „Celé Poľsko spieva s nami: poštite sa utečenci!“
Tieto heslá kritizoval aj poľský prezident Andrzej Duda a izraelské ministerstvo zahraničia. „V našej krajine nie je miesto pre nepriateľstvo voči cudzincom, chorý nacionalizmus a ani antisemitizmus“, zdôraznil Duda. –zg-

Pápež hovorí s vedúcimi v kúrii o formácii kňazov

Vatikán, 14.11.2017 (KAP) 021 402 – Pápež František hovoril s perfektami všetkých vatikánskych kongregácií, predsedami dikastérií a pápežských rád o formácii kňazov. Na stretnutí v pondelok išlo predovšetkým o celostné nielen o akademické vzdelávanie a ďalšiu formáciu duchovných, ako napísala talianska internetová služba „Vatican Insider“. Základom niekoľko hodín trvajúceho rozhovoru v Apoštolskom paláci bola nová smernica výchovy klerikov s názvom „Dar kňazského povolania“, ktorú uverejnila v decembri 2016 Kongregácia pre klérus.
Rozhovor sa sústredil zvlášť na to, aby sa duchovní pastieri, ktorí sprevádzajú ľudí v krízach, naučili presne rozlišovať, o čo v konkrétnych prípadoch ide. Aká potrebná je táto schopnosť, pápež František už viackrát zdôraznil v súvislosti so svojou exhortáciou „Amoris laetitia“ o manželstve a rodine z apríla 2016. Duchovní pastieri sú často preťažení zložitosťou problémov ľudí, ktorí sa na nich obracajú, ako uvádza „Vatican-Insider“.
Vatikán sám o obsahu rozhovorov oficiálne nič neoznámil. Stretnutia pápeža s vedúcimi všetkých vatikánskych orgánov sa konajú v nepravidelných intervaloch. So zasadnutím kabinetu vlády takéto stretnutia porovnať nemožno – spravidla sa tam neprediskutujú konkrétne plány. Pokiaľ bolo možné zistiť, pápež tam skôr hovorí o zásadných témach. –zg-

Trump menuje ‚obhajcu náboženskej slobody’

Washington D.C., 14.11.2017 (kath.net/LifeNews/jg) 021 401 – Americký prezident Donald Trump menoval Kyle Duncana za kandidáta na Fifth Circuit Court of Appeals (5. odvolací súd). Duncana musí ešte potvrdiť senát.
Tento právnik z Louisiany sa stal známym v USA ako právny zástupca podniku Hobby Lobby. Hobby Lobby je reťazec asi 800 obchodov s umeleckými remeslami a materiálom urob si sám. Vedenie podniku sa priznáva ku kresťanským hodnotám a z toho dôvodu odmietlo hradiť náklady na antikoncepciu v rámci zdravotného poistenia zamestnancov („Obama-Care“). Na Hobby Lobby preto podali žalobu a s pomocou Kyle Duncana sa prípad dostal až na Najvyšší súd USA.
Skupiny na ochranu rodín a života v USA podporujú Duncana a ďakujú prezidentovi Trumpovi za jeho menovanie. Chcú rýchle potvrdenie kandidáta senátom. Duncan je skúsený právnik v procesoch a človek, ktorý bude rešpektovať ústavu, ako povedal Tony Perkins, prezident „Family Research Council“ (Rady pre výskum rodiny).
Fifth Circuit Court of Appeals je jedným z 13 odvolacích súdov v USA so sídlom v New Orleanse. Je kompetentný pre štáty Texas, Louisiana a Mississippi a má 17 sudcov. Kyle Duncan je ženatý a otec štyroch detí. –zg-

Brazília: Parlamentný výbor chce úplný zákaz potratu

Brasilia, 14.11.2017 (kath.net/LifeNews/jg) 021 400 – Výbor brazílskeho parlamentu sa s veľkou väčšinou 18 hlasov k jednému vyslovil za úplný zákaz potratu. Návrh zákona predpokladá aj zmenu ústavy, ktorá by uznávala právo na život nenarodených detí.
V Brazílii je potrat povolený iba pri znásilnení, inceste, alebo ohrození života matky. Najvyšší súd v r. 2012 vyniesol rozsudok, že potraty sú prípustné aj pri istých formách smrteľného postihnutia embrya.
Je tým však prekonaná iba prvá malá prekážka, keďže výbor obsadili väčšinovo evangelikálni kresťania. Návrh zákona musia ešte schváliť obe komory parlamentu dvojtretinovou väčšinou. Podľa článku agentúry Reuters je rozhodne možné, že zákaz potratu by sa mohol schváliť ako súčasť kompromisu. –zg-

Vysoká škola v Heiligenkreuzi má už 300 študentov!

Viedeň, 14.11.2017 (kath.net/KAP) 021 399 – Filozoficko-teologická vysoká škola Benedikta XVI. pri kláštore Heiligenkreuz po prvý raz za svoju 900-ročnú históriu má viac ako 300 študentov. Zo 62 študentov v r. 1999 má dnes už 301 študentov, ako oznámil svetoznámy cisterciánsky kláštor pri Viedni v pondelok na webovej stránke. Z toho je 163 rehoľníkov alebo seminaristov, 211 poslucháčov je z nemeckej oblasti. Vcelku tu študujú študenti z 32 národností, 246 mladých mužov a 55 žien a dievčat.
Filozoficko-teologická vysoká škola Benedikta XVI. má v dnešnej forme desať rokov. Od r. 2007 je cirkevno-právne „Pápežskou vysokou školou“. Rozvoj vyššieho teologického vzdelávania v kláštore Heiligenkreuz, založenom v r. 1133 mníchmi z francúzskeho Morimondu (Burgundsko), má však tradíciu, ktorá siaha až do 12. storočia.

V r. 1802 tu zriadili cirkevne a štátne uznanú inštitúciu na formáciu kňazov – Institutum Theologicum – pre potreby dolnorakúskych cisterciánskych kláštorov Zwettl, Wiener Neustadt-Neukloster, Heiligenkreuz a Lilienfeld. Ako u porovnateľných domácich inštitútoch kláštorov Klosterneuburg, Melk, Lilienfeld, Göttweig a St. Florian zostávali počty poslucháčov pod číslom 20 a výlučne cisterciáni boli menovaní profesormi.
Vzrastom nemeckej teológie koncom 19. storočia, dostávali profesori Heiligenkreuzu pomaly nový profil. Namiesto toho, aby smeli prednášať iba zo štátom aprobovaných učebníc, dosahovali stále viac vedeckú samostatnosť. Skúmali významné oblasti rehoľnej histórie, biblickej vedy a spirituálnej teológie.
Veľký impulz prišiel koncom 60. rokov skrze biskupa Regensburgu Rudolfa Grabera. Ten poslal do Heiligenkreuzu neskoré povolania z Bavorska, aby v rámci rehoľnej vysokej školy, no v kňazskom seminári diecéznych kňazov „Collegium Rudolphinum“ bývali a pripravovali sa na kňazstvo. Čoskoro nasledovali bohoslovci aj z iných diecéz. V r. 1976 bol inštitút povýšený na Filozoficko-teologickú vysokú školu. V r. 2007 bolo Rudolphinum podriadené kláštoru a komisii rakúskych biskupov a premenované na Leopoldinum.
Dňa 28. januára 2007 ho pápež Benedikt XVI. povýšil na pápežské athenaeum. Benedikt XVI. potom 9. septembra 2007 kláštor aj navštívil ako aj po ňom nazvanú pápežskú vysokú školu a ocenil spojenie teológie a spirituality ako „vyprofilované miesto štúdia“.
Vysoká škola v Heilgenkreuzi je jediná zostávajúca rehoľná vysoká škola cisterciánov. Umožňuje štátom aj Cirkvou uznané štúdium katolíckej teológie a je súčasne spojená s kňazským seminárom pre rehoľných duchovných. Od r. 2002 pôsobí aj mimo univerzity v cirkevnom vzdelávaní dospelých a podporuje Inštitút sv. Justína pri výchove katechétov. V Heilgenkreuzi je aj Európsky inštitút pre filozofiu a náboženstvo, ktorý vedie Prof. Hanna-Barbara Gerl-Falkovitz. (Info: www.hochschule-heiligenkreuz.at)

Umelé oplodnenie vedie k viac potratom

Viedeň, 14.11.2017 (KAP) 021 398 – Metóda umelého oplodnenia sa stále viac kritizuje. Najnovšia štúdia belgických vedcov konštatuje, že umelé oplodnenie ako také „spôsobuje viac detí s chromozómovou anomáliou a teda je zodpovedná za väčší počet potratov“ a preto má negatívne účinky na životaschopnosť plodov. Poukázala na to Susanne Kummerová, riaditeľka Bioetického inštitútu IMABE pre „Kathpress“. Expertka sa pridala k výzve „Akcia život“ adresovanej ministerstvu zdravotníctva a spravodlivosti, aby predpísanú správu v Rakúsku na kontrolu umelého oplodnenia konečne uverejnili.
Pani Kummerová poukázala na skupinu vedcov okolo humánneho genetika Jorisa Roberta Vermeescha z Univerzity Leuven, ktorí v odbornom časopise „Human Reproduction“ ukazujú, že embryá po umelom oplodnení vykazujú v genóme podstatne vyššiu nestabilitu ako prirodzene splodené. To sa považuje aj za príčinu potratov. Podľa druhu reprodukčného medicínskeho opatrenia sa vyskytli anomálie u 70 až 85 percent umelo vytvorených embryí.
Najmenej polovica ľudských embryí po spontánnych potratoch vykazuje genetické abnormality. Je stále nejasné, do akej miery spôsobujú odchýlené počty chromozómov následkom umelého oplodnenia zvýšený počet potratov a aký majú vplyv na malé úspechy laboratórne vytvorených plodov. …
Od r. 2015 je v Rakúsku povolená predimplantačná diagnostika (PID) , ak sa po troch a viac aplikáciách nedosiahlo tehotenstvo, alebo boli potraty.
Kontrola génov a selekcia embryí – čo zákon označuje ako „kvázi prostriedok najlepšej voľby“ – a čo má zvyšovať šancu na tehotenstvo po troch potratoch – to bolo už doteraz úplne nepodložené. Nová belgická štúdia vrhá nanovo kritické svetlo na tieto praktiky, ako hovorí Kummerová. Je tu podozrenie, že „tu stoja v popredí ekonomické záujmy a nie blaho pacientov“, povedala riaditeľka IMABE. Keďže ministerstvá naďalej neuverejňujú správu, chýbajú dôležité čísla na kontrolu kvality. –zg-

Vatikán k obvineniu zo zneužívania vo Vatikáne

Rím/Vatikán, 14.11.2017 (kath.net/KAP) 021 397 – Vatikánsky hovorca Greg Burke dementoval nedávne obvinenia zo zneužívania vo Vatikáne na Twitteri. Sú to „falošné výpovede o miništrantoch vo Vatikáne“, pápež František neprijal nijakú údajnú obeť, ani nijakého svedka, ako napísal Burke v neskorý nedeľný večer na Twitteri.
Taliansky spisovateľ Gianluigi Nuzzi na Twitteri tvrdil, že takéto stretnutie sa konalo. V novej „knihe odhalení“ zverejnil správy o údajnom zneužívaní maloletých vo Vatikáne.
Talianska televízia „Italia 1“ sa týchto obvinení v nedeľu večer chopila v relácii „Le Iene“ (Hyeny). V príspevku hovorí bývalý miništrant, že jeho sused v izbe vo vatikánskom predseminári „Preseminario San Pio X“ bol pred jeho očami viackrát zneužitý seminaristom. To sa malo udiať pred 10 rokmi, neskôr to oznámil duchovnému vodcovi a na to bol vyhodený z tohto prípravného zariadenia pre seminaristov. Údajný páchateľ mal byť v r. 2017 vysvätený na kňaza, hoci obvinenia voči nemu boli známe.
Údajná obeť ukázaná anonymne, obvinenia potvrdila a hovorila aj o ďalších prípadoch. Údajného páchateľa reportér pred kostolom vystriehol a oslovil ho k týmto obvineniam. Ten odpovedal: „Neviem nič, je mi ľúto.“
Bývalý rektor seminára, Enrico Radice, hovorí v televízii o „falošných výpovediach“. Hovorí, že aj pápež si myslí, že ide o „ohováranie“.
Obvinenia Gianluigi Nuzzi teraz zverejnil v novej „knihe odhalení“ s názvom „Peccato originale“. Cituje v nej o. i. z listov svedka Kamila Tadeusza Jarzembowského zodpovedným hodnostárom v Cirkvi, v ktorých hovorí o obvineniach, ako aj z niektorých odpovedí, ktoré dostal. Podľa dokumentov zobrazených v knihe Jarzembowski napísal list aj pápežovi Františkovi. Pápežova odpoveď tam nie je.
„Preseminario San Pio X“ je konvikt založený v r. 1956 so sídlom vo Vatikáne neďaleko Domu sv. Marty. Prijíma stredoškolákov, ktorí sa zaujímajú o povolanie kňaza. Podľa vlastných údajov viac ako 80 návštevníkov sa neskôr stalo kňazmi alebo rehoľníkmi. Zvláštnosťou je, že žiaci slúžia ako miništranti v Bazilike sv. Petra. –zg-

Manželstvo „light“ vo Francúzsku!

Paríž, 13.11.2017 (kath.net) 021 396 – Vo Francúzsku majú páry možnosť uzavrieť formálny zväzok bez sobáša. Vypovedanie zmluvy je jednostranne v každej chvíli možné a tým sa môže obísť ťažkopádne rozvodové právo vrátane nanútených právnikov. Informovala o tom nemecká televízia ZDF. Tento tzv. „Pacs“ (francúzska skratka pre občiansky pakt solidarity) – je zmluvná dohoda pôvodne myslená pre manželstvu podobný inštitút pre homosexuálov, no je prístupná aj heterosexuálnym párom. Takmer každý druhý Francúz si už pri uzatváraní zväzku volí túto cestu!
Podľa ZDF sa rozchádza menej párov v takýchto zväzkoch, ako je to pri rozvodoch normálnych manželstiev rozvodoch. Kto vo Francúzsku uzavrie takúto dohodu, má daňové výhody a ako pár ich uznáva štát aj zdravotníctvo.
V Nemecku to možné nie je, ako uviedla ZDF, no poukázala na to, že už sa prišla žaloba heterosexuálneho páru z Rakúska na Európsky súd, že nemôžu uzavrieť takéto partnerstvo. Považujú za diskriminujúce, že túto možnosť majú v Rakúsku iba homosexuáli! –zg-

+ Zomrel francúzsky kardinál Bernard Panafieu

Vatikán-Paríž, 13.11.2017 (KAP) 021 395 – Bývalý arcibiskup Marseille, kardinál Bernard Panafieu, zomrel v nedeľu vo veku 86 rokov. Pápež František v kondolenčnom liste arcibiskupovi Georgovi Pontierovi ocenil v pondelok život a pôsobenie kardinála Panafieusa.
Zomrelý kardinál bol „múdry pastier“, ktorý ľuďom, ktorí mu boli zverení, zjavoval Božiu dobrotu a lásku“, ako napísal pápež. Pripomenul aj „mnohorakosť ľudí v jeho diecéze“, kde žijú početní neeurópski migranti. Kardinál Panafieu tu poskytol „dôležitý prínos k dialógu medzi kultúrami a náboženstvami a tak napomáhal pokojné spolunažívanie všetkých“.
Bernard Panafieu sa narodil 26. januára 1931 v Chatelleraulte. Študoval teológiu v Albi a Issy-les-Moulineaux a kňazskú vysviacku prijal v r. 1956. Pôsobil ako školský kaplán a generálny sekretár kňazskej rady v Albi.
V r. 1974 ho pápež Pavol VI. menoval za titulárneho biskupa Thibilisu a pomocného biskupa v Annecy. V r. 1978 ho pápež Ján Pavol II. menoval za arcibiskupa Aix-en-Provence a 24. augusta 1994 za arcibiskupa-koadjutora v Marseille, kde v r. 1995 prevzal vedenie arcidiecézy. Za kardinála ho Ján Pavol II. menoval v r. 2003. Do emeritovania bol členom Pápežskej rady pre medzináboženský dialóg a „Justitia et Pax“. V r. 2006 ponúkol Panafieu Benediktovi XVI. svoje odstúpenie z dôvodu veku 75 rokov. Jeho nástupcom v Marseille sa stal Georges Paul Pontier (dnes 74), ktorý je aj predsedom Biskupskej konferencie Francúzska.

Arcidiecéza Marseille má asi 1,1 milióna obyvateľov, z toho 800 000 v meste. Katolíkov je asi 715 000. Popri viac ako 200 000 moslimoch má prístavné mesto s 80 000 členmi aj druhé najväčšie židovské spoločenstvo Francúzska. Podobne silnú skupinu tvoria Arméni a potomkovia bývalých francúzskych Komorských ostrovov v Indickom oceáne. K tomu sa pridáva asi 100 000 ľudí alžírskeho pôvodu. –zg-

Pápežov list k novému „Svetovému dňu chudobných“

Vatikán, 13.11.2017 (KAP) 021 394 – Ako zreteľné znamenie proti „kultúre odhadzovania“, ktorá ľudí vytláča na okraj a robí ich neviditeľných chce pápež František etablovať nový „Svetový deň chudobných“ do katolíckeho kalendára. Okolo predposlednej nedele pred začiatkom Adventu sa majú ľudia prikloniť zvlášť k chudobným v susedstve a vo farských spoločenstvách im majú dať miesto v strede ako „čestným hosťom“, ako sa uvádza v liste, ktorým pápež prezentoval tento deň s mottom „Milujete nie slovami, ale skutkami“. František oznámil zavedenie tohto svetového roka už na záver „Roka milosrdenstva“.
Nový svetový deň sa zaraďuje medzi viaceré svetové, modlitbové a akčné dni, ktorými Katolícka cirkev každoročne zameriava pozornosť na určité požiadavky a skupiny.
Pápež František zaviedol naostatok v r. 2015 Svetový deň zachovania stvorenstva (1. september). Už dlhšie existujú o. i.: Modlitbový deň za cirkev v Číne (2007), Svetový deň chorých (1993), Svetový deň mládeže (1986), Svetový deň pokoja (1968), Svetový deň masmédií (1967) a modlitieb duchovné povolania (1964), ako aj Svetový deň misií (1926) a Svetový deň migrantov a utečencov (1914).
Pápež chce podnietiť najmä skutky milosrdenstva pre ľudí v núdzi, pretože viera sa musí vždy vyjadrovať aj v skutkoch, ako vysvetlil:
„Želám si, aby sa kresťanské spoločenstvá v týždni pred 19. novembrom zasadzovali za vytvorenie mnohých príležitostí stretávania a priateľstva, ale aj solidarity a konkrétnej pomoci. Chudobných môžu potom aj pozvať k Eucharistii v túto nedeľu.“ Toto pozvanie je „priaznivou príležitosťou stretnúť sa s Bohom“ a je vyslovené nielen Cirkvi, ale „všetkým ľuďom dobrej vôle“. …
Pápež ďalej ostro kritizuje aj „nehanebné bohatstvo menšiny privilegovaných“ a zdôrazňuje, že tým sa chudoba na svete zostruje. „Bohatstvo kráča nezriedka spolu s nelegálnosťou a urážajúcim vykorisťovaním ľudskej dôstojnosti“ a chudoba sa šíri. Vzhľadom na to je „nemožné zostať nečinným, či dokonca to vzdať“. Chudoba nás denne vyzýva „tisícimi tvárami“ poznačenými zneužívaním, vyhraničovaním, násilím, mučením, chýbajúcimi šancami na vzdelanie, nezamestnanosťou, otroctvom, či nútenou migráciou“, ako píše František. …
„Chudoba má ničivé následky už pre mladistvých. Ničí ich podnikavého ducha a bráni im nájsť si prácu. Uspáva zmysel zodpovednosti a vedie k zhadzovaniu zodpovednosti z pliec a hľadaniu výhod. …
Pápež tiež uvádza ako príklad prístupu k chudobným svojho patróna sv. Františka z Assisi (1181/82-1226), ktorý sa rozhodol žiť s chudobnými. …
Chudobní ľudia nie sú „problém, ale skôr zdroj, z ktorého môžeme čerpať, aby sme podstatu Evanjelia mohli do seba prijať a žiť“, ako zdôraznil pápež. Môžu sa stať aj učiteľmi dôslednejšieho života viery: „Svojou dôverou a ochotou prijať pomoc nám triezvym, no radostným spôsobom ukazujú, aké dôležité je žiť z podstaty a celkom sa odovzdať do Božej prozreteľnosti.“ Chudoba nás súčasne pozýva „vyraziť von z nášho bezpečia a pohodlnosti“. Stáva sa postojom srdca, ktorý bráni, aby sme peniaze, kariéru a luxus považovali za cieľ života a zásadný predpoklad šťastia.“
„Ak sa naozaj chceme stretnúť s Kristom, tak sa musíme jeho tela dotknúť aj v trýznenom tele chudobných,“ napísal pápež. „Kristovo Telo v Eucharistii možno znovu nájsť v tvári najslabších bratov a sestier. Kresťania sú povolaní podať chudobným ruku, zahľadieť sa im do očí, objať ich, aby cítili teplo lásky, ktoré prelomí diabolský kruh osamelosti.“ Na chudobných predsa poukazuje aj Otčenáš, ktorý prosbou o chlieb „zachytáva výkrik tých, ktorí trpia nezabezpečenou existenciou a ktorým chýba to najnutnejšie pre život.“ –zg-

Pápežský zákaz predaja cigariet je „poriadna rana“

Kolín, 13.11.2017 (kath.net) 021 393 – Vatikánsky expert Ulrich označil nedávny zákaz cigariet vo Vatikáne ako „poriadnu ranu“. V interview pre kolínske Dómske rádio povedal: „Predpokladám, že pápež si tým privolá oveľa viac hnevu a kritiky, ako v hocijakej diskusii o jeho „Amoris laetitia“.
Nersinger pripomenul, že nebolo málo pápežov, ktorí boli veľmi veľkí fajčiari, medzi nimi aj pápeži, ktorí boli svätorečení. Lev XIII. bol podľa Nersingera veľmi známy tým, že holdoval šnupavému tabaku. Aj pápež Ján XXIII. bol fajčiar, ktorý potreboval najmenej jedno balenie denne. Túto informáciu zverejnil podľa Nersingera bl. Pavol VI. Aj on bol fajčiar. A známy kazateľ Abrahám a Santa Clara vraj videl v miernom užívaní tabaku dokonca prospešnosť pre zdravie.
Nersinger pripomenul aj to, že v r. 2002 nefajčiar Ján Pavol II. zakázal fajčenie vo verejných priestoroch Vatikánu. „Vtedy prišla dokonca výzva od jedného biskupa v Rímskej kúrii pomodliť sa novénu k bl. Piovi IX., ktorý tabak v 19. storočí veľmi podporoval!“
Expert sa na záver vyjadril: „Myslím si, že teraz sa zdvihne naprieč všetkým teologickým prúdom odpor, či prinajmenšom reptanie a namrzenosť vo Vatikáne.“ –zg-

Tretie pohlavie? Biologické fakty a post-faktické fikcie

Kassel, 13.11.2017 (kath.net) 021 392 – S úžasom sme mohli pred niekoľkými dňami v hlavných denníkoch ako Der Spiegel čítať, že existuje „tretie pohlavie“, ktoré možno uviesť v registri narodených detí! Tieto titulky vyvolávajú mylný dojem, že sa konečne presadilo už dlho prívržencami genderu požadované „prekonanie“ binárneho myslenia muž – žena, ktoré je aj tak „iba sociálne skonštruovaná dvojpohlavnosť“ a teraz sa vraj rozšírila o tretiu opciu. V komentároch sa už poukázalo na nezmyselnosť takéhoto tvorenia pojmu a jeho implikácií. Ja by som chcel rozviesť ešte aj biologické pozadie, ktoré sa v médiách, žiaľ, nesprávne prezentuje. O čo tu ide?

Prípad Vanja – ani muž ani žena?

Osoba zvaná Vanja, ktorá sa korektne označila ako „intersexuálna“, požadovala pozitívne označenie svojej subjektívne pociťovanej pohlavnej identity a možnosť zaregistrovať sa popri mužovi a žene ako tretia možnosť. Vraj sa necíti ako muž, ani ako žena. Vanja sa skrze chromozómovú analýzu dozvedela, že je nositeľom typu Karyo 45 X0 – teda má 44 autozómov (A) a iba jeden pohlavný chromozóm teda 44 A X0, na bunku tela. Každý človek má dedičný materiál matky a otca v genóme (22 autozómov, X od matky a 22 A, X alebo Y od otca; dvojitú chromozómovú sadu na bunku. Plodní zrelí muži to sú typy ľudí 44 A XY-, ženy 44 A XX, definovaní ako producenti spermií príp. vajíčok. To je v priebehu evolúcie sformovaný sexuálny dimorfizmus nášho druhu – dokázaná skutočnosť. Keďže asi 99 % novorodencov je jednoznačne mužského alebo ženského rodu spoznateľného na pohlavných orgánoch plus chromozómoch, funguje dvojpohlavná reprodukcia nazývaná sexuálne plodenie už milióny rokov celkom dobre. Existujeme, pretože naši heterosexuálni rodičia sexuálne plodili.
U Vanji je anomália chromozómov –ide o intersexuálnu ženu s Turnerovým syndrómom. Táto prirodzená genetická variácia sa vyskytuje ako 1 ku 5000 živých pôrodov v európskej populácii. A tu sme už pri jadre veci.
Asi 99 % plodov, u ktorých sa pred pôrodom konštatoval 44 A X0-Turnerov plod, telo matky vypudí. Tých málo detí, čo prežije, sa potom vyvinie na dievča. Počas mladosti sa vyskytnú typické symptómy ako tlstý krk, malá postava alebo opuchnuté nohy. Často sa neskôr pridajú aj problémy so srdcom a kostrou. Tieto ženy nemajú menštruačný cyklus, sú sterilné. … V klinickej praxi sa im pokúšajú estragónovými terapiami zlepšiť kvalitu života. Označujú sa ako intersexuálne osoby, ktoré nedozrejú na plodné ženy. Či tu ide o poruchu vývoja, alebo evolučnú chybu je otázka, o ktorej sa nemá diskutovať.

Ani muž ani žena – teda juristická kategória inter
Toľko k biológii – a čo z toho vyplýva? Osobe Vanji by sa malo pri jej intersexuálnom cítení umožniť opciu, aby sa nemusela definovať ako muž, ani ako žena – jej telo neprodukuje ani spermie, ani vajíčka. Popri dvoch pohlaviach evolúcia za ostatných 500 miliónov rokov nevyprodukovala nijaké ďalšie pohlavie – preto má existovať juristická kategória „inter“.
Záver: V médiách prezentovaný zázračný príbeh o údajnom „treťom pohlaví“ v spojení s právom na svoj osobný stav, by sa mal skorigovať. Existujú spermie a vajíčka, nijakú tretiu formu evolúcia za milióny rokov nepriniesla – preto na tom nič nezmení ani rozhodnutie ústavného súdu.
Postfaktické fikcie ako prezentovaný „príbeh Vanji ako tretieho pohlavia“, nemajú v spoločnosti založenej na prírodných vedách a technológiách nijaké miesto – hodia sa prinajlepšom do okrajového prostredia ezoteriky, kde majú oprávnenie svojej existencie aj ďalšie absurdity ako homeopatia, kreacionizmus atď. –zg-
Prof. Ulrich Kutscheraje medzinárodne uznávaný evolučný biológ a fyziológ. Pôsobí na Inštitúte pre biológiu Univerzity v Kassel, a je hosťujúcim vedcom v Stanforde v Kalifornii.

Česko: Odpor proti zdaneniu reštitúcií

Praha, 12.11.2017 (KAP/KNA) 021 391 – Právnici, politici a cirkevní predstavitelia v Českej republike odmietli úmysel premiéra Andreja Babiša reštitučné platby štátu cirkvám následne zdaniť. „Tento plán možno ťažko presadiť a pred súdom sa takmer nedá odôvodniť,“ vyhlásili pre noviny „Právo“ zo soboty. Multimiliardár Babiš podporuje podľa tlače takúto požiadavku komunistov (KSČM) a pravicových extrémistov Strany priamej demokracie (SPD), aby si tak zabezpečil zostavenie menšinovej vlády liberálneho hnutia ANO pod svojím vedením.
Profesor práva Jan Kysela vidí v tomto pláne „zásadnú chybu“. Finančné vyrovnanie poskytuje štát „za niečo, čo (cirkvám fyzicky) už nemožno prinavrátiť.“ „Toto zdaniť by bolo v rozpore so zákonom a s reštitučnými dohodami, ktoré štát s cirkvami uzavrel,“ povedal právnik.
Plzenský biskup Tomáš Holub vyjadril nádej, že vláda bude rešpektovať právo. Konzervatívny poslanec Marek Benda, ktorý na reštitučnom zákone spolupracoval, označil návrh dezignovaného premiéra ako „absurdný“. Poprední kresťanskí demokrati ho označili ako „populistický a protiústavný“. Kresťanskodemokratický minister Marián Jurečka pripomenul, že „peniaze štátu majú nahradiť cirkevný majetok, ktorý už nemožno vrátiť a ktorý štát kedysi ukradol a z ktorého 60 rokov profitoval.“
Babiš sám v piatok v televízii opatrne zacúval: „Neviem, či je toto zdanenie z právneho hľadiska a teda pred zákonom možné.“
Podľa jeho plánov sa majú 19 % zdaniť tie finančné odškodnenia, u ktorých bývalé nehnuteľnosti už neexistujú. Celková suma odškodnenia je asi 2,36 miliárd eur a má sa vyplatiť do r. 2043.
Babišovým zdanením by sa do štátnej kasy znova vrátilo 450 miliónov. –zg-

Nemecký teológ hodnotí projekt EÚ

Bonn, 12.11.2017 (KAP/KNA) 021 390 – EÚ musí podľa názoru katolíckeho etika z nemeckého Hildesheimu, Prof. Alexandra Merkla, premyslieť svoje chápanie seba. Motív „Projektu mieru a zmierenia“ je prekonaný, ako povedal Merkl cez víkend v interview pre KNA.
Mladej generácii sa mier stal už samozrejmosťou. Napriek aktuálnej „búrlivej dobe“ však existencia EÚ nie je ohrozená: „Dokiaľ tu budú osoby ako naša kancelárka Angela Merkelová, francúzsky prezident Emmanuel Macron, či potenciálny rakúsky kancelár Sebastián Kurz, ktorí sa orientujú jasne pro-európsky, projekt nestroskotal.“
EÚ sa však musí „naučiť nanovo sa pochopiť a zvážiť, čo vlastne chce – bezpečné spoločenstvo? Hospodárske spoločenstvo? Projekt otvorenosti?“ ako povedal profesor teologickej etiky na Univerzite v Hildesheime.
Spolu s hamburským filozofom Bernhardom Kochom pracuje Merkl na súbornom diele „EÚ ako etický projekt v zrkadle jej zahraničnej a bezpečnostnej politiky“, ktorá vyjde na budúci rok.
Brexit považuje expert síce za ranu, no vidí aj šance pre EÚ: „Veľká Británia bola v mnohých otázkach brzdou v EÚ a blokovala európske idey ako spoločná armáda. Po vystúpení Britov sa môžu ostatné štáty lepšie zomknúť a možno dospieť k rýchlejším rozhodnutiam.“
Pre budúcnosť EÚ považuje Merkl za nevyhnutné, aby zaujala „absolútne jasné postoje“ voči odchýlnym politikám ako tá Viktora Orbana, či Donalda Trumpa. „Pretože iba tak zostaneme v ťažkej fáze, akú teraz prežívame, vierohodní a získame na profile.“ –zg-

„Amoris laetitia“: Pápež obnovuje dôraz na svedomie

Rím, 11.11.2017 (KAP) 021 389 – V diskusii o „Amoris laetitia“ (AL) pápež František ešte raz zdôraznil význam svedomia. V občas ťažkých situáciách manželstva a rodiny je dôležité, aby každý veľmi starostlivo počúval svoje svedomie, tú „svätyňu človeka, v ktorej je s Bohom sám“, ako povedal pápež v sobotu vo videovom posolstve účastníkom teologického kongresu Biskupskej konferencie Talianska (CEI) v Ríme. Na pozvanie biskupov tam diskutuje vyše 50 teológov, sociológov a duchovných pastierov o „evanjeliu lásky medzi svedomím a normou“ a ako východisko si zobrali exhortáciu AL.
Na začiatku krátkeho príhovoru pápež ešte raz zdôraznil, aké dôležité sú rodiny „vychádzajúce z manželstva muža a ženy“. Nazval ich „najúčinnejším prostriedkom proti vyčíňajúcemu individualizmu“. Dodal, že pre spoločnosť aj pre Cirkev je blaho rodín rozhodujúce pre budúcnosť.

Predseda BKT kardinál Gualtiero Bassetti označil „Amoris laetitia“ ako majstrovské dielo:
„´Amoris laetitia´ je plodom dvoch synod a aj tohto synodálneho ducha vyžaruje. Tak môže tento dokument otvoriť cestu pre nový skutočne dialogický druh Cirkvi – medzi Rímom a miestnymi cirkvami, teológmi a laikmi.
Podľa slov Bassettiho sú obe ústredné kapitoly AL venované láske. Tá je však vždy konkrétna, nie abstraktná. Ako možné zameranie úvah odporúčal účastníkom konferencie, aby sa sústredili na význam a situáciu žien a v spoločnosti, rodine a Cirkvi. –zg-

Viac na:
http://sk.radiovaticana.va/news/2017/11/11/p%C3%A1pe%C5%BE_franti%C5%A1ek_o_amoris_laetitia/1348407

Zulehner: Pápež dá vysviacke ženatých zelenú

Mníchov, 11.11.2017 (KAP/KNA) 021 388 – Viedenský teológ pastorácie Paul Zulehner vyjadril v Mníchove na podujatí presvedčenie, že František pripustí nové formy kňazstva. „My to ešte zažijeme, ak nikto pápeža nezastrelí, alebo neotrávi,“ vyhlásil Zulehner doslova! Potom vyzval katolíkov, aby svojim biskupom „trocha šliapali na päty“ a povedal: „Je bezprávím, ak sa slávenie Eucharistie podriaďuje celibátu kňazov!“ A Zulehner nachádza aj ´riešenie´ vecí:
„Úlohou tejto doby je zbaviť ľudí strachu a uzdraviť ich. Namiesto moralizovania treba ľuďom pomáhať postaviť sa na nohy, aby znova našli cestu naspäť do života. Ešte som nezažil, že by prísnosť robila ľudí lepšími, to robí iba láska. Ak by sme chceli priviesť pápežovo chápanie pastorácie na jedného menovateľa, tak by to znelo: Von a do toho!“ –zg-

Kardinál: Vysviacku ženatých dôkladne prediskutovať

Mníchov, 11.11.2017 (KAP/KNA) 021 387 – Predseda Biskupskej konferencie Nemecka, kardinál Reinhard Marx, považuje diskusiu o nových prístupoch ku kňazskému úradu za legitímnu. Mala by sa dôkladne premyslieť možnosť vysviacky osvedčených ženatých mužov (viri probati) na kňazov a v „celej šírke“ tejto problematiky prediskutovať, ako povedal Marx 10. novembra na jesennom zasadnutí krajskej komisie katolíkov v Bavorsku.
„Pápež František hovorí s niektorými o tejto možnosti,“ povedal Marx. „Nie je to však tak, že priamo z Ríma vychádza nejaký impulz venovať sa tejto téme.“ Odtiaľ nemôže Marx v tomto ohľade „nič sľubovať“, ako dodal.

Do diskusie príde aj otázka žien
Kardinál vyjadril predpoklad, že v tejto súvislosti príde do diskusie aj otázka žien. V tom však nevidí „nijaký pohyb“. Od komisie na skúmanie možnosti diakoniek zatiaľ nič nepočul.
Marx sa priznal aj k experimentom s novými formami vedenia farností. Tie sa konajú nielen v Arcidiecéze Mníchov-Freising. Také modely by sa však nemali skúšať „bez kňaza či proti kňazovi“.
„Farnosti nemôžu byť bez kňazov. Musí sa predsa sláviť Eucharistia. Okrem toho by sa pri úkonoch v Cirkvi nemalo brať do úvahy znižovanie kvality. Tam, kde vystupujeme, to musí byť dobré. To očakávajú práve tí, ktorí sa s Cirkvou dostanú do styku iba príležitostne,“ vyhlásil Marx. –zg-

Arcibiskup Chaput bránil kňazov proti kritike pápeža

Washington, 10.11.2017 (KAP/KNA) 021 386 – Arcibiskup Filadelfie Charles Chaput bránil kňazov pred príliš tvrdou kritikou pápeža. Na stretnutí organizácie filipínskych duchovných v USA arcibiskup Chaput podľa správ médií zo štvrtka povedal, že mnohí kňazi sú iritovaní, alebo sa cítia zranení istými slovami pápeža Františka:
„Tvrdí doktori práva a krutí spovední otcovia“ nie sú normou v USA, ako povedal arcibiskup. Dodal, že pápež pravdepodobne vychádza z vlastných pastoračných skúseností v Latinskej Amerike. Tie sú „veľmi odlišné od reality v Spojených štátoch severoamerických“.
Arcibiskup Chaput využil príhovor aj na potvrdenie svojho výkladu pápežskej exhortácie „Amoris laetitia“ o manželstve a rodine. Povedal, že pretrvávajúce kontroverzie okolo výkladu zakrývajú „mnoho dobrého v tomto dokumente“. Chaput, z konzervatívneho krídla Biskupskej konferencie USA, sa vyhol priamej kritike opatrného otvárania sa voči rozvedeným a znovu zosobášeným katolíkom. Pripomenul však, že v jeho arcidiecéze sa pripustenie rozvedených k prijímaniu akceptuje, iba ak sa páry zaviažu k zdržanlivosti a zdôraznil:
„Sexualita mimo platného manželstva nemôže byť nikdy morálne legitímna a je to Cirkev, ktorá určuje, čo je platné sviatostné manželstvo.“
Katolícka cirkev nemá pristupovať k homosexuálom ako k vyhnancom, ako povedal arcibiskup ďalej. Napriek tomu nemožno jednoducho ich chyby potvrdiť. Biblia má veľmi jasný postoj k „správnym a nesprávnym sexuálnym vzťahom“, ako dodal.

Kritický list člena vatikánskej Teologickej komisie pápežovi
Diskusia o „Amoris laetitia“ v USA sa teraz nanovo roznietila. Spôsobil to list bývalého poverenca BK USA pre otázky náuky, známeho kapucína Toma Weinandyho, člena vatikánskej teologickej komisie a nositeľa pápežovej ceny Pro Ecclesia et Pontifice. Ten poslal pápežovi list a v ňom ho obvinil, že sa postaral o „chronické zmätenie, spochybňuje náuku, menuje biskupov, ktorí pohoršujú veriacich a presadzujú pochybné náuky a pastoračnú prax“. Naviac naznačuje kňazom, ktorí s týmto všetkým nesúhlasia, aby sa hlasne nevyjadrovali, pretože „budú odsunutí na okraj, alebo ich stretne ešte niečo horšie,“ ak sa ozvú. Podľa o. Weinandyho veriaci kvôli Františkovi „strácajú dôveru ku svojmu najvyššiemu pastierovi“.
Známy kapucín Weinandy sa rozhodol napísať pápežovi po dlhom rozmýšľaní a modlitbe koncom júla. Krátku odpoveď od zástupcu štátneho sekretára dostal až v polovici októbra. Mons. Giovanni Angelo Becciu mu oznámil, že jeho list odovzdali Františkovi. Kapucín preto oboznámil s obsahom listu média, na čo ho v ten istý deň biskupi vyzvali, aby sa vzdal funkcie poradcu komisie pre vieroučné otázky.
O. Weinandy pápežovi tiež napísal, že jeho pontifikát „ospravedlňuje tých a dodáva sebavedomie tým, ktorí zastávajú škodlivé teologické a pastoračné názory, aby vyšli na svetlo a vyjavili svoju predtým skrývanú temnotu“, s ktorou sa Cirkev bude musieť jedného dňa vysporiadať. „S vedomím tejto temnoty sa bude musieť Cirkev pokorne obnoviť, a takto ďalej rásť vo svätosti,“ napísal kapucín.
Vzhľadom na funkcie o. Weinandyho, ktorý bol o. i. v r. 2005 až 2013 výkonným vedúcim Sekretariátu pre náuku a pastoračnú prax KB USA, nemožno ho len tak prehliadnuť.
Americkí biskupi sa od listu dištancujú a naliehali na Weinandyho, aby odstúpil.

Ekonóm zaútočil na ochrancov života: Ste odporní!“

John-Henry Westen označil ekonóma Sachsa ako ‚potrat schvaľujúceho globalizátora’. To bolo pre ekonóma príliš a na konferencii vo Vatikáne došlo ku konfrontácii!

Rím, 11.11.2017 (kath.net/LSN/jg) 021 385 – „Ste odporní, ste odporní, odporní!“ Týmito slovami zaútočil známy ekonóm Jeffrey Sachs na šéfredaktora LifeSiteNews, Johna-Henryho Westena. Stretli sa v Casino di Pio IV., sídle Pápežskej akadémie vied, Pápežskej akadémie sociálnych vied a Pápežskej akadémie sv. Tomáša Akvinského. Informoval o tom Westen v blogu.
Sachs sa zúčastnil konferencie „Zdravie ľudí, zdravie planéty a naša zodpovednosť: klimatické zmeny, znečisťovanie ovzdušia a zdravie“, ktorú organizovala Pápežská akadémia vied 2. až 4. novembra. Westen ho predtým v článku pre LifeSiteNews označil ako „potrat schvaľujúceho globalizátora“ („pro-abortion globalist“). Sachs na to nie veľmi priateľskými slovami odmietol, aby sa ho označovalo ako „prívrženca potratu“.
Možno by súhlasil s označením „pro-choice“, ktorý sa vzťahuje na „vlastné rozhodnutie“ o potrate. No napriek mnohým pokusom, Westen nebol schopný sa Sachsa na to opýtať. Ekonóm proste nebol ochotný s ním ani hovoriť, ako napísal Westen.
„Z hľadiska ochrany života je rozhodnutie pre potrat vraždou,“ napísal Westen otvorene a zdôraznil: „S takmer 60 miliónmi obetí ročne je potrat práve tou katastrofou, o ktorej Sachs tvrdí, že nás postihne, ak sa nezastavia klimatické zmeny. Kto je toho názoru, že potrat je prijateľné riešenie, je v skutočnosti prívržencom potratu!“.
Jeffrey Sachs sa opakovane vyslovoval za legalizáciu potratu. V knihe „Commonwealth: Economics for a Crowded Planet“, 2008 (Ekonomika pre zaľudnenú planétu) napísal:
„Domácnosti v krajinách s legálnym potratom majú menšie riziko a menšie náklady, keď chcú dať vykonať potrat. Legalizácia potratu znižuje pôrodnosť a redukuje úmrtnosť matiek,“ cituje Westen z knihy.
Jeffrey Sachs bol jednou zo smerodajných síl za schválením „Cieľov trvalo udržateľného rozvoja“ (Sustainable Development Goals, SDG) v OSN. Cieľ 3.7 tu výslovne hovorí o „prístupe k výkonom sexuálneho a reprodukčného zdravia“. Podľa definície Svetovej konferencie o populácii v Káhire 1994 k tomu patrí prístup k „modernej antikoncepcii“ na „plánovanie rodín“ a na „bezpečný potrat“ tam, kde sú legálne, ako píše Westen. -zg-

Homosexuáli podávajú miliónovú žalobu proti kvetinárke

„Povstaňte a bojujte za náboženskú slobodu, kým nebude neskoro!“

New York, 11.11.2017 (kath.net) 021 384 – Keď Barronelle Stutzmanová pre štyri a pol rokmi hlasno vystúpila za svoje kresťanské presvedčenie, nemohla tušiť, že skončí pred najvyšším súdom USA. „To som si naozaj nikdy neželala,“ povedala 72-ročná kvetinárka s vlastným obchodom v Richlande.
Pred 10 rokmi homosexuálny zákazník, s ktorým mala dlhoročné priateľstvo a často u nej nakupoval, jej vyhlásil, že svoj vzťah chce legalizovať. Na túto slávnosť chce jej kvetinový aranžmán.
„Od počiatku som vedela, že je homosexuál,“ povedala podľa správy „National Catholic Register“. „O tom sme nikdy nediskutovali.“ Mal dobrý vkus a často prichádzal s objednávkami na narodeniny a iné oslavy a ona rada pre neho pracovala. Keď teraz vyhlásil, že sa chce „oženiť“, vyhlásila, že podľa jej presvedčenia manželstvo je zväzok medzi mužom a ženou, preto to nemôže urobiť. Najprv Rob vyhlásil, že to chápe a požiadal ju, aby mu odporúčala inú kvetinárku. Neskôr však jeho partner dal správu o jej rozhodnutí na sociálne siete a homosexuálna lobby na ňu zaútočila. Kvetinárka dostala správu, že ju obžalovala generálna prokuratúra štátu Washington a únia „American Civil Liberties Union“. Dnes, o 4 roky neskôr, čaká 72-ročná žena na to, že sa jej prípad dostane na najvyšší súd! Desiatka právnikov na ňu podala nespočetné žaloby, ktoré by ju teraz už mohli vyjsť na vyše milióna dolárov.
Barronelle Stutzmanová je baptistka, mnohí ju podporujú a pred súdom ju bude zastupovať ADF International.
„Iba preto, že verím, že manželstvo sa uzatvára medzi mužom a ženou, mohli by sme stratiť všetko, čo vlastníme a všetko, čo sme odložili pre naše deti a vnúčence,“ hovorí.
Kvetinový aranžmán na svadbu pre ňu znamená viac ako kvety zaranžovať a dodať. „Osobne sa do toho angažujem, trávim mesiace so snúbencami. Pri svadbe potom často pomáham upokojovať nervóznych rodičov a vítať hostí,“ ako vysvetlila. „Pri sobáši homosexuálov by som sa nemohla takto osobne angažovať bez zrady lásky ku Kristovi!“ vyhlásila.
Následky tohto rozhodnutia sú osudové – popri mnohých povzbudeniach dostala aj hrozby zavraždenia! Musela zmeniť trasu cesty do práce a inštalovať bezpečnostný systém. „Dokonca ešte aj dnes dôkladne sledujeme, kto prichádza a či nám nechce eventuálne škodiť,“ hovorí a obracia sa na všetkých Američanov s výzvou:
„Povstaňte a bojujte za náboženskú slobodu, kým nebude neskoro!“ –zg-

Trump: Adopcia znamená, že nijaké dieťa nie je nechcené

Washington D.C. , 10.11.2017 (kath.net/LSN/jg) 021 383 – „Adopcia je úkon, ktorý život zmení a potvrdzuje ho a ktorý signalizuje, že nijaké dieťa v Amerike – narodené či nenarodené – nie je nechcené alebo nemilované.“ Zdôraznil to americký prezident Donald Trump v proklamácii, ktorou vyhlásil november 2017 za Národný mesiac adopcie. Pamätným mesiacom si chcú v USA uctiť tisíce rodín, ktoré sa adopciou povzniesli a do popredia sa dostala sila a vytrvalosť, ktoré ešte na adoptívnych rodičov čakajú. Adoptívni rodičia sú „nesebeckou a milujúcou súčasťou Božieho plánu“ pre deti, ktoré príjmu, ako napísal prezident.
Jeho vláda sa chce zamerať na mládež, aby nadobudla skúsenosť, ako veľmi stabilita a láska dokážu zmeniť človeka. „Nikdy nie sme starí na to, aby sme potrebovali rodinu,“ uvádza sa v proklamácii. Mladiství, ktorí boli adoptovaní, skôr dokončia školu, ako mladiství v systéme starostlivosti bez rodiny. Adopcia dáva mladým ľuďom základy na rozvinutie ich potenciálu, ako zdôraznil Trump.
V USA žije v súčasnosti asi 400 000 detí a mladistvých v domovoch. Viac ako 100 000 z nich čaká na adopciu. –zg-

Zabiť čo najviac Nemcov kresťanov!

Hamburg, 10.11.2017 (kath.net) 021 382 – Ahmad A. zaútočil koncom júla v Hamburgu na zákazníkov obchodu a pasantov. Pri útoku zomrel jeden muž a šiesti ľudia boli sčasti smrteľne zranení. Teraz ho prokuratúra obvinila z vraždy. Tento Palestínčan vidí svoj čin ako príspevok k džihádu. No muž nie je obvinený z terorizmu, ale iba z vraždy a šesťnásobného pokusu o vraždu. Pri vyšetrovaní sa zistilo, že Palestínčan chcel usmrtiť podľa možnosti čo najviac nemeckých občanov s kresťanskou vierou.
Podľa jeho názoru sú moslimovia na celom svete utláčaní a jeho čin je „príspevok k celosvetovému džihádu“.
Zvlášť znepokojujúci je fakt, že muž nebol v teroristickom zväzku, ale je známy ako islamista. Podľa údajov orgánov polícia a Úrad pre ochranu ústavy s ním boli v kontakte.
Muž pricestoval mimochodom v marci 2015. Po odmietnutí jeho žiadosti o azyl bežal od konca r. 2016 proces jeho odsunu. –zg-

Kardinál: Nediskriminujú iba Rohingov ale aj kresťanov

Rím, 10.11.2017 (kath.net/KAP) 021 381 – „V Myanmare nie sú iba Rohingovia prenasledovaní a diskriminovaní, ale aj väčšinovo kresťanskí Kachinovia! Z nich žijú mnohí rovnako v utečeneckých táboroch.“ Poukázal na to kardinál Charles Bo (foto), arcibiskup Yangonu v interview pre taliansku katolícku agentúru SIR 6. novembra. Súčasne sa vyslovil za ďalšiu podporu premiérky Aung San Suu Kyi.
Koncom novembra cestuje pápež František na štyri dni do Myanmaru a už sa viackrát vyjadril aj ku kríze Rohingov.
Ich osud je „veľmi smutný a dojímavý“, ako povedal kardinál Bo.“ Ale situácia v krajine je ťažká, veľká časť obyvateľstva sa obáva, že násilní extrémisti zo Sýrie otvoria front v južnej Ázii. Kríza Rohingov „je veľmi komplikovaná téma a médiá ju ešte viac komplikujú“, ako povedal kardinál. „To sa v cudzine nechápe. Aj mnohým kresťanom v krajine, pochádzajúcim z Indie, sa odmieta občianstvo. Hlbšie príčiny napätí a nespravodlivostí vyplývajú z desaťročí zlého hospodárenia. V ostatných 60 rokoch trpeli obyvatelia klientelou a vykorisťovaním prírodných zdrojov. Už 80 percent obyvateľstva žije v chudobe. To mnohých ženie hľadať riešenia – pokojné ale pomocou ozbrojených konfliktov,“ povedal Bo.
Premiérku a ministerku zahraničia Aung San Suu Kyi porovnal kardinál Bo so „zdravotnou sestrou, ktorá musí pacienta po dlhej chorobe znova postaviť na nohy“. „Síce sľúbila, že všetky porušenia ľudských práv sa potrestajú, no to je veľmi ťažké. Suu Kyi je ešte len 18 mesiacov v úrade. Väčšina obyvateľstva ju naďalej podporuje. Mnohí na Západe jej však podporu znova upreli.
Vláda mala krízu Rohingov iste skôr a lepšie riešiť, no má iba obmedzený vplyv na armádu. Musí tiež uznať, že otázku štátneho občianstva musí vyriešiť neutrálna strana. Medzinárodné spoločenstvo však zasa musí pochopiť, že obyvateľstvo a vláda sa obávajú násilných reakcií riadených zo zahraničia. –zg-

* * * * * * *

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *