Život Cirkvi vo svete 31/2017

Obsah

Keď dokonca aj Ježiša označujú za ‘extrémistu’

Evanjelický biskup by žehnal homosexuálov

Futbalisti: ‘Pápež je cool!’

Pravoslávie očakáva od Františka prelom v primáte

USA: Biskupi proti Trumpovým plánom k migrácii

Taliansko: Zomrel najstarší biskup (100)

Em. arcibiskup Mosulu: Boj proti IS pokračuje

Futbalistka: ‘Viera mi poskytuje útočisko’

Rakúsko: Zoťali hlavu sv. Rozálie

Kanada: Katolícke pohreby pri eutanázii?

Nijaké pivo pre kňazov?

„Vatikánske reformy majú málo výsledkov“?

Vatikanistka: Letný palác pre pápeža „anachronizmus“

Panama: Svetové dni mládeže 2019 spustili oficiálny web

Schönborn: „Islam vo veľkom prelome“

Proti polarizačnému mysleniu

„Vysloboď našu vlasť zo zovretia komunizmu!“

Panna Mária z Coromota – Patrónka Venezuely

Čína: Cenzúra tvrdo udiera!

Pôsobenie výzvy Benedikta XV. z 1.8.1917

Kardinál Müller: Nevyjadrujem kritiku pápeža

Bieber ‘Prežil som iba preto, že Boh je milostivý’

Taliansko: Ľavicová aktivistka prednáša na fare!

„Nechcem vám nič urobiť, chcem útočiť na kresťanov“

Archeológovia našli stopy prvého chrámu

Venezuelský kardinál: Ústavné zhromaždenie ilegálne

Rakúsko: Pochod za nenarodených Graz – Viedeň!

Nekresťanská „kaplnka“ pre svadby ateistov

USA: Katolíci proti satanistickému pamätníku

Ateista: „Prečo možno kritizovať kresťanstvo, no islam nie?“

Ján Pavol II., Coromoto, Venezuela (I.1986)

Keď dokonca aj Ježiša označujú za ‘extrémistu’

Londýn, 3.8.2017 (kath.net) 020 896 – „Britský vládny program, zameraný proti náboženskému extrémizmu, by mohol postihnúť aj kresťanov. Je tu nebezpečenstvo, že princípy kresťanstva, či dokonca osoba Ježiša Krista, sa zaradí do kategórie ´extrémny´. Kresťanstvo by sa tak mohlo dostať do stredu záujmu agendy britskej vlády.“
Takto varoval v utorok Mark Davis, katolícky biskup z anglického Shrewsbury, v kázni v Lurdoch. Biskup k tomu citoval anketu, podľa ktorej veľká časť Anglicka už považuje kresťanskú vieru za ´formu extrémizmu´ a povedal:
„Existuje ničivý extrémizmus, ktorého sa musíme obávať, extrémizmus, ktoré nechce zničiť iba manželstvo a rodinu, ale j ľudský život.“ Biskup kritizoval v tejto súvislosti lekárske experimenty bez etických základov, usmrcovanie nenarodených detí aj eutanáziu. –zg-

Evanjelický biskup by žehnal homosexuálov

Bonn, 03.08.2017 (KAP/KNA) 020 895 – Predseda Rady Evanjelických cirkví v Nemecku (EKD), krajinský biskup Heinrich Bedford-Strohm (57), sa ústretovo vyjadril k „manželstvu pre všetkých“. Ľudia, ktorí si chcú na celý život povedať „áno“, majú dostať aj cirkevné požehnanie, povedal vo štvrtok v televízii ZDF. „Ja sám by som homosexuálny pár požehnal,“ dodal krajinský biskup Bavorska.
Koncom júna obe veľké cirkvi Nemecka reagovali na rozhodnutie parlamentu v prospech „manželstva pre všetkých“. Bedford-Strohm vtedy vyzýval k „novému povedomiu o nádhernej ponuke manželstva“. Katolícki biskupi rozhodnutie kritizovali.
Byť kresťanom pre biskupa znamená „kráčať životom s otvoreným náručím“ ako povedal a pokračoval: „Hoci som vyrástol s Bohom, dlho som nevedel, či moja viera bude stačiť na štúdium teológie. No potom som veľa čítal Bibliu sa aj vďaka povzbudeniu priateľa som sa rozhodol pre toto štúdium.“

Náboženstvo – súčasť verejného života
Biskup v príspevku pre „VELKD-Informationen“ napísal, že chce teológiu znova viac dostať do verejnosti. Je „kontraproduktívne pre živý pluralizmus vylúčiť náboženstvo z verejného života“. „Štátom financované teologické fakulty a náboženstvo ako riadny predmet na školách môžu podstatne prispieť k tomu, že sa náboženstvá ako sily pokoja, zmierenia a tolerancii v spoločnosti posilnia“. Vyslovil nádej, že zvýšeným úsilím v medzináboženskom dialógu a verejnou angažovanosťou náboženstiev sa prekoná ich zneužívanie na násilie“. –zg-

Futbalisti: ‘Pápež je cool!’

Vatikán, 3.8.2017 (kath.net) 020 894 – Pápež František prijal v stredu futbalové mužstvo „Borussia Mönchengladbach“. Podľa správy Rádia Vatikán pápež povzbudil hráčov, aby boli naďalej „atlétmi dobra a pokoja“. Na koniec stretnutia František požiadal futbalistov o modlitbu: „Modlite sa za mňa!“
Trenér Dieter Hecking opísal svoje dojmy z audiencie nasledovne: „Keď ste pozreli hráčom do očí, tak bolo vidno, že sú iste dojatí, veď vedeli, kto to tu pred nimi stojí.“ Kapitán tímu Lars Stindl pre Rádio Vatikán povedal: „Puls sa mi zvyšoval, bolo to niečo, čo urobilo veľký dojem, niečo trvalé, bol to pre mňa veľmi pozitívny zážitok.“
Pre stredopoliara Christopha Kramera to bol tiež mimoriadny moment: „Pápež bol veľmi uvoľnený a pokojný, máme kúlového pápeža -v každom prípade!“ –zg-

Pravoslávie očakáva od Františka prelom v primáte

Graz, 3.8.2017 (KAP) 020 893 – Kritickou otázkou pápežského primátu v dialógu Katolíckej a Pravoslávnej cirkvi sa zaoberal emeritný pravoslávny teológ z rakúskeho Grazu Grigorios Larencakis na patriarchátu blízkej webovej stránke „amen.gr“.
„Od pápeža Františka sa môže v tejto otázke očakávať prelom,“ napísal teológ. Pod titulom „Záležitosť primátu pápeža“ Larencakis pripomína, že Pavol VI. už pred 50 rokmi – pri návšteve Istanbulu 25.7.1967 – patriarchovi Athenagorasovi ponúkal riešenie k pápežským dogmám Prvého vatikánskeho koncilu (1870) o globálnom jurisdikčnom primáte a neomylnosti rímskeho pápeža. „To nevyplýva iba z príhovorov v Chráme Hagiosa Georgiosa, ale je obsiahnuté aj v pápežskom breve – krátkej pápežskej listine,“ napísal.
Túto listinu prečítal Pavol VI. na druhom stretnutí večer 25. júla na nunciatúre a potom ju odovzdali Athenagorasovi I.
Breve potom podrobne analyzoval Emmanuel Lanne OSB (1913-2010) z belgického opátstva Chevtogne. Larencakis dospel k záveru, že tento „výrazný ekumenik“ – ktorý bol aj jedným z prvých katolíckych spolupracovníkov v Svetovej rade cirkví „Viera a ustanovenie cirkví“ – pritom dospel k presvedčeniu, že pri obojstrannom prijatí výpovedí tohto krátkeho pápežského dokumentu „by sa už o deň neskôr mohlo znova ustanoviť plné cirkevné spoločenstvo Ríma a Konštantínopola“.
Na tomto základe spočíva aj odvážna výpoveď Josepha Ratzingera z r. 1974, ktorú Larencakis citoval v „amen.gr“:
„Rím nemusí od Východu požadovať o náuke o primáte viac, ako už bolo v prvom tisícročí formulované a žité.“
„Keď patriarcha Athenagoras v r. 1967 pri návšteve pápeža vo Phanare ho označil ako nástupcu sv. Petra, ako prvého v cti medzi nami, a ako prezidenta lásky, je v ústach tohto veľkého vodcu cirkvi obsiahnutý podstatný obsah výpovedí o primáte prvého tisícročia. A viac nemusí Rím požadovať,“ napísal teológ.
Larencakis ľutoval, že Ratzingerovi ako pápežovi nebolo dopriate vyvodiť ekleziologické a cirkevno-právne konzekvencie z tohto názoru a uviedol: „On to zanechal ako dedičstvo svojmu nástupcovi Františkovi: Od neho však očakávame my pravoslávni o to viac.“ –zg-

USA: Biskupi proti Trumpovým plánom k migrácii

Washington, 3.8.2017 (KAP/KNA) 020 892 – Katolícki biskupi USA rozhodne odmietajú reformu prisťahovalectva Donalda Trumpa. „Postihuje to rodinný život migrantov. Keby sme mali pred generáciami takéto diskriminujúce zákony, neboli by tu mnohí, ktorí tento národ pomáhali budovať a brániť,“ povedal Bischof Joe Vasquez zodpovedný za otázky migrácie. Komentoval tak prezentáciu tzv. zákonov „RAISE“ (Reforma americkej migrácie na silnú zamestnanosť).
S republikánskymi senátormi T. Cottonom a D. Perdueom sa Trump vyslovil za masívne obmedzenie nielen ilegálneho, ale aj legálneho prisťahovalectva. Počet tzv. zelených kariet na neobmedzený pobyt a pracovné povolenie sa má za 10 rokov znížiť na polovicu. Prisťahovať sa majú iba kvalifikovaní ľudia hovoriaci anglicky, ktorí sa vedia postarať o svoje rodiny. A nemajú mať nárok na sociálne výhody.
V skutočnosti to už teraz zasahuje prevažnú väčšinu prisťahovalcov. Kto nie je najmenej 5 rokov v USA, nedostane zdravotné ani starobné poistenie.
Doteraz dostávajú zelené karty iba tí, čo majú v USA rodinu, lebo spájanie rodín má prioritu. Trump sa sťažuje, že prichádza veľa nekvalifikovaných ľudí, ktorí berú prácu Američanom. Táto forma prisťahovalectva podľa neho „zaťažuje amerických robotníkov, daňovníkov a zdroje obcí“.
Počet zelených kariet pre kvalifikovaných ľudí zostane obmedzený na 140 000. Majú sa vyberať ako v Kanade alebo Austrálii podľa bodového systému.
Šéf demokratov, Tom Perez, kritizoval zákony ako „neamerické“. Prezident trhá a trestá rodiny prisťahovalcov a povedal: „Títo ľudia hodnotne prispievajú k nášmu hospodárstvu.“
Biskup Vasquez povedal, že reforma cieli k spomaleniu demografickej premeny USA, veď návrhy sú jednoznačne proti hispáncom. „Každá reforma prisťahovalectva musí uznávať prínos všetkých migrantov. Biskupi vyzvali senátorov, aby návrh zákonov odmietli. Namiesto toho by mal kongres pracovať na „rozsiahlej reforme prisťahovalectva“.
Analytici dávajú Trumpovým návrhom malú šancu na úspech. Niektorí to považujú za odpútanie pozornosti od stroskotanej zdravotnej reformy. –zg-

Taliansko: Zomrel najstarší biskup (100)

Rím, 3.8.2017 (KAP) 020 891 – Najstarší biskup Talianska, Mons. Giovanni Benedetti, zomrel vo štvrtok vo veku 100 rokov, ako oznámila Diecéza Foligno. Narodil sa 12. marca 1917 v umbrijskom Spelle, v r. 1940 sa stal kňazom a v r. 1974 pomocným biskupom Perugie. V r. 1976 prevzal Diecézu Foligno a viedol ju až do dôchodku v r. 1992. Svojmu biskupskému sídlu zostal Benedetti v pamäti svojím bojom po boku robotníkov proti zatvoreniu cukrovaru.
Najstarším na svete je katolícky emeritný arcibiskup Bernardino Pinera Carvallo z Arcidiecézy La Serena v Čile. Dňa 22. septembra sa dožije 102 rokov. –zg-

Em. arcibiskup Mosulu: Boj proti IS pokračuje

Mníchov, 3.8.2017 (KAP/KNA) 020 890 – Emeritný arcibiskup Mosulu, Amil Shamaaoun Nona, si myslí, že po oslobodení mesta Mosul „Islamský štát“ ešte nie je porazený a pre nemeckú nadáciu „Kirche in Not“ vo štvrtok v Mníchove povedal:
„IS nie je iba skupina bojovníkov, ale ideológia. To vedie k spoločnosti, ktorá sa domnieva, že má právo robiť, čo chce. K tomu patrí aj presvedčenie, že ich viera je jediná správna a treba ju iným nanútiť. Mosul je síce vojensky oslobodený, ale boj pokračuje.“
Podľa jeho slov treba teraz zvíťaziť nad koreňmi tohto „brutálneho a neľudského myslenia a konania“. „Kresťania nemôžu jednoducho znova začať v Mosule normálny život, ak je spoločnosť, ktorá dala vznik ideológii ako je IS, je dnes tá istá ako pred tromi rokmi.“
Keď 6. augusta 2014 bojovníci IS vpadli do Mosulu a dedín na nížine Ninive, žilo tam do 120 000 kresťanov. Zostal im iba útek. A ušiel aj katolícky arcibiskup Nona. Dnes pôsobí z Austrálie zo spoločenstiev diaspory, ktoré prijali mnohých irackých utečencov. …
S radosťou pozoruje, ako sa na Ninive opäť buduje a ako sa vracia stále viac rodín. Podporu dostávajú aj od „Kirche in Not“. Aj chaldejské spoločenstvá v Austrálii sa pokúsili im pomôcť. Budúcnosť kresťanov v Iraku závisí však od zahraničia, ako povedal arcibiskup. K tomu sa pridávajú aj traumatické zážitky mnohých. –zg-

Futbalistka: ‘Viera mi poskytuje útočisko’

Viedeň, 3.8.2017 (kath.net/KAP) 020 889 – Rakúska futbalistka Lisa Makasová (25) po poranení kolena „tragická hrdinka“ tímu ÖFB na Majstrovstvách Európy v Holandsku, v nemeckom Duisburgu pre viedenské katolícke noviny „Der Sonntag“ povedala:
„Z viery čerpám veľkú silu. Pravidelne sa modlím. Pri večernej modlitbe si rada usporadúvam svoje myšlienky a predkladám uplynulý deň Bohu. To sú chvíle, keď sa naozaj rozprávam s Bohom. Moja viera mi poskytuje útočisko. Pre mňa je dôležité mať vieru, vidieť za všetkým hlbší zmysel.“
Narodila sa v Mödlingu v katolíckej rodine a pri návštevách doma pomáha aj vo farnosti a hovorí:
„Cestami, ktoré mi Boh ukazuje, budem kráčať, či sú pre mňa pozitívne alebo negatívne.“
Makasová je kľúčovou hráčkou v úspešnom rakúskom ženskom futbalovom tíme na ME. Po jej prelomovom góle v zápase s Francúzskom však po zranení vo štvrťfinále v zápase so Španielskom mohla v semifinále proti Dánsku vo štvrtok už iba povzbudzovať spoluhráčky.
Svoj víťazný gól v zápase s už vylúčeným Francúzskom oslávila zreteľným gestom prstom smerom k nebu. Práve v takých chvíľach je pre ňu dôležité predovšetkým jedno:
„Boh je pre mňa proste ako Otec, on je Stvoriteľom nás všetkých. Práve v takých mimoriadnych chvíľach mu chcem vysloviť svoje poďakovanie. Aj po zraneniach jej dodával odvahu.“

Varila pre pápeža Benedikta XVI.
Hráčka teraz musí zvládnuť dlhšiu pauzu. Rýchle uzdravenie jej zaželali aj cisterciáni z kláštora Heiligenkreuz pri Viedni. Ako mladistvá bola dnes profesionálna futbalistka elévkou v kláštornom hostinci tohto opátstva vo Viedenskom lese.
„To bola pre mňa nádherná doba. Spoznala som mnohých ľudí, ktorí prehĺbili aj moju vieru,“ spomína Lisa. Najmä rozhovory s emeritným opátom Gregorom Henckel-Donnersmarckom ju veľmi obohatili. V r. 2007 Lisa dokonca varila pre pápeža Benedikta XVI., keď bol hosťom v Heiligenkreuzi: „Bolo úžasné byť pri tom. No pápeža som žiaľ nevidela.“
Úspechy ženského futbalového tímu vyvolávajú v Rakúsku veľké nadšenie – aj v cirkevných kruhoch. Biskup Alois Schwarz predseda komisie pre šport pri KBR v príhovore pripomenul športovkyniam ich veľký vplyv ako vzory pre mladých. Ženy z Katolíckeho ženského hnutia s mnohými diecéznymi skupinami boli aj na ME a povzbudzovali ženy transparentmi „Domovina, si domovom veľkých dcér“. –zg-

Rakúsko: Zoťali hlavu sv. Rozálie

Viedeň, 3.8.2017 (kath.net) 020 888 – V známom rakúskom mestečku pri jazere 40 km od Bratislavy – Neusiedel am See – pred niekoľkými dňami zoťali hlavu soche sv. Rozálie. Informovali o tom noviny „Kurier“. Polícia potvrdila, že dostala podanie pre vecnú škody. Podľa mestskej radnej pre kultúru Isabelly Lichtenbergerovej spozorovali toto poškodenie minulý týždeň.
Svätá Rozália z Palerma „La Santuzza“ zomrela 4. septembra 1170 na Sicílii. Spomienka tejto pustovníčky a mníšky sa slávi 4. septembra. –zg-

Kanada: Katolícke pohreby pri eutanázii?

Kanada, 3.8.2017 (kath.net) 020 887 – V Kanade sa rozmohla medzi katolíkmi diskusia o spornom rozhodnutí kardinála Geralda Lacroix z Quebecu. Kardinál Lacroix ohlásil, že by chcel umožniť aj cirkevné pohreby pre ľudí, ktorí sa vedome rozhodli pre lekársky asistovanú eutanáziu. V interview pre „America Magazin“ však vyhlásil, že niekomu, kto sa verejne zastával eutanázie, cirkevný pohreb umožniť nechce. Starším ľuďom, ktorí súhlasili s eutanáziou vo „chvíľach slabosti“ a možno pod tlakom to však umožniť chce a vyhlásil: „Kto sme my, aby sme ich chceli súdiť?“ –zg-

Nijaké pivo pre kňazov?

Anglicko, 3.8.2017 (kath.net) 020 886 – Viacerých britských kňazov pred niekoľkými dňami považovali za účastníkov staromládeneckej rozlúčky a odmietli ich vpustiť do hostinca. Informoval o tom rakúsky denník „Kurier“. Sedemčlenná skupina bola na cestách a kňazi boli ľahko identifikovateľní.
„Sorry, gentlemen, u nás nie sú povolené ani kostýmy, ani staromládenecké rozlúčky!“ vyhlásili im pri vchode do pubu. Prípad mal však nakoniec happy end, lebo manažér hostinca spoznal chybu uvádzača. Za potlesku hostí nakoniec kňazi dostali jednu rundu piva zdarma. Jeden z kňazov pre britské médiá povedal, že toto nie je prvý prípad tohto druhu! –zg-

„Vatikánske reformy majú málo výsledkov“?

Rím, 2.8.2017 (kath.net) 020 885 – „Reformy pápeža Františka vo Vatikáne priniesli doteraz iba málo výsledkov.“ Vyhlásil to žurnalista Massimo Franco v talianskom denníku „Corriere della Sera“. Pripomenul, že „František bol zvolený so silným mandátom na reformy“. Zvlášť vo financiách Vatikánu sľuboval pápež „šokovú terapiu“. „Ambiciózne plány sa však odložili nabok a vatikánski pracovníci sa vracajú ku zvyčajnému správaniu a Štátny sekretariát znova preberá kontrolu nad administratívnymi záležitosťami,“ píše žurnalista. Pripomína, že s kardinálom Pellom a Liberom Milonem dve kľúčové postavy opustili svoje posty a ani jeden nebol nahradený. Franco potom prorokuje, že „s prezidentom vatikánskej banky Jean-Baptise de Franssuom, bude čoskoro prepustená ďalšia postava z hracieho poľa, pretože sa nachádza v neustálej opozícii v rámci Vatikánu“. –zg-

Vatikanistka: Letný palác pre pápeža „anachronizmus“

Viedeň-Vatikán, 2.8.2017 (KAP) 020 884 – Pápež František vidí v letnom paláci Castel Gandolfo a v jeho poľnohospodárskej činnosti „anachronizmus“ a nechce tam dovolenkovať. Uviedla to redaktorka Rádia Vatikán Gudrun Sailerová v príspevku s názvom „Kde už pápeži nedovolenkujú“ v najnovšom vydaní viedenských katolíckych novín „Der Sonntag“.
Tam, kde v antike rímski cisári a už 400 rokov rímski biskupi si užívali letnú dovolenku, sa možno dnes poprechádzať a „vrhnúť pohľad na kus pápežskej histórie, ktorá sa s Františkom Skromným, zrejme dlhodobo skončila“, ako uviedla Sailerová. Palác je odnedávna „múzeom pre platiacich hostí“. František ozaj „ani jediný raz tento palác skutočne nepoužil. „Domáci pán tu bol iba na dvakrát na krátku návštevu“, naposledy pred štyrmi rokmi na slávnosť Nanebovzatia Panny Márie (15.8.2013).
Tradícia letných dovoleniek sa začala od pápeža Urbana VIII. (1623-1644). Ten poveril svojho obľúbeného architekta Carla Madernu, aby mu hrad na juhu Ríma prebudoval na letné sídlo. „Odvtedy pápeži využívali areál na niekoľko mesiacov v roku, väčšinou od júla do septembra. Niektorí sa tešili z výletov na koňoch a poľovačiek, neskorší pápeži sa tu zotavovali skôr duchovne a športovo založený Ján Pavol II. tu dal vybudovať malý bazén, veď pápež nemôže konečne odkráčať jednoducho k jazeru a skočiť do vody, aj keby ako chcel,“ píše Sailerová.
K sídlu v Castelgandolfe patrí aj farma. „Tú dal zriadiť pápež Pius XI. V núdzi mala byť táto farma schopná uživiť pápeža a jeho spolupracovníkov. Táto núdza nikdy nenastala, farma je však dodnes v prevádzke a dodáva mlieko a vajcia do Vatikánu. Rentabilne však nepracuje,“ píše vatikanistka pochádzajúca z Dolného Rakúska.
Do sveta Františka táto idyla akosi nepasuje: „Pretože už v Argentíne nechal kardinál Bergoglio honosné vily bokom a cestoval radšej autobusom do štvrtí barakov, kde ľudia žijú bez tečúcej vody. A na dovolenku nikdy neodišiel, ani neodchádza.“
Pozornosť voči chudobným sa u Františka spája s dôsledným „odmietaním honosného životného štýlu, ako ho pestovali predchádzajúci pápeži z presvedčenia, ale stále viac aj jednoducho z rešpektu voči tradícii“, ako uvádza Sailerová: „Je možné, že je potrebný pápež z Nového sveta, aby sa nielen chápalo, že letný palác tohto druhu odporuje posolstvu Muža z Nazaretu, ale aby za týmto poznaním nasledovali aj skutky.“ –zg-

Panama: Svetové dni mládeže 2019 spustili oficiálny web

„Veľké veci mi urobil ten, ktorý je mocný“

Panama, 2.8.2017 (RV) – 020 883 – Svetové dni mládeže 2019 spustili v pondelok 31. júla svoju oficiálnu webovú stránku www.panama2019.pa. Web, ktorý odpočítava presný čas do stretnutia sa s Petrovým nástupcom v latinskoamerickej krajine, funguje v piatich svetových jazykoch (španielčina, angličtina, portugalčina, taliančina a francúzština).
Dátum začiatku internetovej stránky nie je náhodný, ako vysvetlil novinárom panamský arcibiskup Mons. José Domingo Ulloa, ale korešponduje s výročím ohlásenia nasledujúcich Svetových dní mládeže pápežom Františkom v Krakove v roku 2016.
Okrem loga a motta mládežníckeho stretnutia sa na hlavnej stránke automaticky zobrazuje videoposolstvo Svätého Otca Františka z tohtoročnej Kvetnej nedele, kde pozýva mladých, aby sa dobre pripravili na stretnutie a aby si pestovali rodinný a priateľský vzťah so Svätou Pannou. Témou Svetových dní mládeže 2019 sú totiž Máriine slová: „Veľké veci mi urobil ten, ktorý je mocný“ (Lk 1,49). -ej-

Schönborn: „Islam vo veľkom prelome“

Viedeň, 1.8.2017 (KAP) 020 882 – „Islam je vo veľkom prelomovom procese, vo veľkej internej kríze.“ Tento úsudok vyslovil viedenský arcibiskup, kardinál Christoph Schönborn, v pondelok v letnom rozhovore pre „Radio klassik Stephansdom“. „Konkrétne ide o hlboko siahajúci konflikt medzi sunitmi a šiitmi, ktorý si doteraz vyžiadal viac moslimských obetí, ako u kresťanov, ktorí trpia prenasledovaním moslimami. A nemožno odhadnúť, či tento konflikt nebude dokonca ešte krvavejší.“
Proti sebe stoja Spojenými štátmi podporovaná sunitská Saudská Arábia a Ruskom podporovaný šiitský Irán ako hlavní protivníci, ako povedal kardinál a varoval:
„Ak tento konflikt bude ďalej eskalovať, môže sa stať nesmiernym celoplošným požiarom v celom islamskom svete. Neviem pochopiť, prečo veľmoci nerobia všetko pre to, aby sa tomuto konfliktu vyhlo a tým ľuďom v regióne umožnili pokojnú budúcnosť.“
Pre kresťanov je život v takej konfliktnej zóne mimoriadne zaťažujúci a nesmierne náročný. Ak niet vyhliadky na dobrú budúcnosť, tak je celkom pochopiteľnou reakciou, že sa ľudia dávajú na útek, pretože nechcú, aby sa ich deti stali obeťami vojny. Preto je „nesmierne naliehavé, aby sa medzinárodnému mierovému hnutiu dostalo väčšej váhy, ako zdôraznil Schönborn.

Fundamentalizmus ohrozuje menšiny
V pozadí tohto vývoja stojí rastúci fundamentalizmus, ktorý menšinám upiera právo existencie. Taký fundamentalizmus sa nešíri iba na Blízkom Východe, ale aj v Indii a na Srí Lanke, ako poukázal kardinál. Najsilnejšie sa tento jav však prejavuje v islame, druhom najväčšom náboženstve na svete s takmer dvomi miliardami veriacich.
Medzinárodnú situáciu označil Schönborn ako vcelku napätú. Veľkú starosť mu v súčasnosti však robí situácia na Blízkom Východe a v Afrike: „To sú skutočne dramatické krízové ohniská. Vyriešiť tieto konflikty však možno iba intenzívnejšou spoluprácou veľmocí. Na Blízkom Východe je napríklad nepochybne potrebné, aby USA a Rusko sa spojili, aby konečne dosiahli mier v Sýrii,“ povedal kardinál. –zg-

Proti polarizačnému mysleniu

Linz, 1.8.2017 (kath.net – Štefan Meetschen) 020 881 – Dôverovať Ježišovi, Pánovi Cirkvi, Duchu Svätému, ktorý všetko riadi, veď sa už nejako cez to temné obdobie dostaneme – v mnohých katolíckych kruhoch rezignácia a nádej v súčasnosti akosi splývajú. U iných naproti tomu vládne priam euforická nálada prelomu vzhľadom na novú, ešte nezažitú otvorenosť a moc. Stará konzervatívna garda sa zdá byť konečne ochromená – či vyradená. Dlho vytúžená transformácia sa môže začať, alebo sa v nej môže s väčším tempom, väčším tlakom pokračovať.
Mne tento vývoj, ktorý sa dobre, či nedobre chce označovať výrazom „faktická schizma“, robí starosti a síce menej preto, že by som si robil starosti o trvanie Cirkvi, ktorá dostala od Ježiša prvotriednu záruku bezpečnosti, a ktorá aj cez iné kritické epochy zostala platná. Čo mi robí starosti, je stále sa zostrujúce myslenie podľa táborov. Myslenie „my“ a „tí druhí“ – myslenie podľa kategórií. Rastúca fragmentarizácia.
Nech je také myslenie „priateľ – nepriateľ“ v politickom kontexte akokoľvek oprávnené, bez toho, že by sme mali inak zmýšľajúcich hanobiť – v Cirkvi, medzi ľuďmi, ktorí sa označujú ako katolíci či kresťania, je to zlo, je to pohoršenie. Porušuje to príkaz lásky a jednoty, pretože vyhlasujeme vlastný pohľad za mieru všetkých vecí a povyšujeme sa nad iných kresťanov. To môže rýchlo viesť do závozu. K úzkoprsosti s povýšeneckou polemikou. To by bol istý druh anti-evanjelizácie.
Za minulé roky som sa stal obozretným, keď katolíci – jedno, či ich označíme ako pravicu, ľavicu, progresívnych, konzervatívnych, či tradicionalistov – prichádzajú s rýchlymi, vraj účinnými vzormi, alebo so zaraďovaním do kategórií: „To je heréza!“, „To je fundamentalizmus!“, „To je proti Božej vôli!“, alebo: „Za tým sa skrývajú tí a tí …“. Nielen preto, že svet je skutočne komplexnejší, ako si myslíme, mám o takom kategorizovaní svoje pochybnosti. Aj Cirkev a duchovný život sú zložitejšie, bohatšie a viacvrstvové. Katechizmus ponecháva mnoho priestoru interpretácii, ak ide o predposledné veci.
A posledné veci? Čo mi pomôže, ak napr. niekto coram publico vedie úžasné reči o nebi a pekle a oháňa sa spásou duší a v osobnom kontakte – a píšem to s vedomím vlastných chýb a slabostí – sa odhalí ako dosť mizerný charakter? Alebo keď niekto predvádza oslavu odpustenia a milosrdenstva a pri priamom stretnutí alebo v rodine mu tieto hodnoty chýbajú? Aké svedectvo vydávame pri takomto nesúlade?
Postupom času – a prirodzene budú ľudia, čo to budú považovať za povážlivé – som sa stal zdržanlivejší, dalo by sa povedať aj krotkejší v mojich úsudkoch. Možno aj obozretnejší, alebo neistejší. Je to následok starnutia, alebo zrelosti? Filozof Hans-Georg Gadamer v rozhovore pre noviny „Spiegel“ v každom prípade raz zdôraznil, že pravý rozhovor predpokladá postoj, že ten druhý „by mohol mať pravdu“.
To sa mi páči. A to nie je v mojich očiach pozvánka k bezhraničnej ľubovôli a mnohorakosti – za tým sa skrýva jasné priznanie sa k intelektuálnej a ľudskej čestnosti. Ako niekto vždy vie všetko lepšie, nepotrebuje predsa dialóg. Ak niekto nie je ochotný od iného človeka sa učiť a svoje vlastné postoje aj spochybniť, prejavuje sa ako nevhodný pre úprimnú diskusiu.
Chceme to? Nijaký dialóg, nijakú diskusiu? Ja sa s tým zmieriť nechcem. Na to je moja dôvera v človeka príliš veľká. –zg-

„Vysloboď našu vlasť zo zovretia komunizmu!“

Venezuela, 1.8.2017 (kath.net) 020 880

„Najsvätejšia Panna, Matka z Coromota, nebeská príhovorkyňa Venezuely, vysloboď našu krajinu zo zovretia komunizmus a socializmu.“

Týmto dramatickým apelom sa prihlásili cez víkend o slovo biskupi Venezuely cez Twitter. Biskupi sa takto obrátili na Božiu Matku v situácii sporných volieb ústavodarného zhromaždenia vo Venezuele v nedeľu, ktoré opozícia bojkotovala. … Jasné slová k voľbám prišli aj z USA:
„Podvodné Madurove voľby sú ďalším krokom smerom k diktatúre. Neakceptujeme nijakú neprávoplatnú vládu,“ vyhlásila americká veľvyslankyňa pri OSN, Nikki Haleyová cez Twitter.
Podľa štátnych orgánov sa malo na voľbách zúčastniť 8,1 milióna ľudí, čo by bola teoretická volebná účasť 41,53 percenta.

Panna Mária z Coromota – Patrónka Venezuely

Život Cirkvi, 1.8.2017 (zg) 020 879

Okolo r. 1591 priplávali k brehom Venezuely Španieli s misionármi. Skupina Indiánov z Coromota nechcela žiť s bielymi ľuďmi, ani prijať kresťanstvo a tak ušla s náčelníkom do lesov pri rieke Tucupido. O 50 rokov neskôr žili stále pokojne vedľa Španielov v malej dedinke pri meste Španielov, obe skupiny boli od seba izolované až do r. 1651.
V roku 1651 náčelník so ženou mali zjavenie v úžľabine rieky Tucupido. Nad vodou sa objavila nádherná pani s láskavým výrazom v tvári a v náručí mala dieťa, ktoré sa milo usmievalo. Oslovila náčelníka slovami: „Opusti les so svojím kmeňom a choďte k bielym ľuďom, aby vám pokropili hlavy vodou, aby ste sa mohli dostať do neba.“
Pod hlbokým dojmom zjavenia náčelník poslúchol a priviedol svoj ľud ku kresťanstvu. Ale Indiáni dokážu žiť iba slobodne a tak sa vrátili do lesov. Panna Mária sa však opäť zjavila v náčelníkovej chatrči a dohovárala mu. No náčelník sa nasrdil, ba dokonca schytil aj svoju zbraň a vyháňal ju von, no ona zmizla. V zovretej pästi mu však zázrakom zostal malý obrázok sediacej Panny Márie s dieťaťom s korunkami na hlavách. Obrázok má rozmery 27 mm krát 22 mm a zdá sa byť nakreslený jemným perom a indickým atramentom (foto).
Obrázok sa uchováva v bohato zdobenej monštrancii vystavený k úcte veriacim v národnej svätyni v Coromote. Na žiadosť biskupa pápež Pius XII. 7. októbra 1944 vyhlásil Pannu Máriu z Coromota za patrónku Venezuely. Na 300. výročie jej zjavenia ju havanský arcibiskup, kardinál Manuel Arteaga Betancourt v zastúpení pápeža Pia XII. kánonicky slávnostne korunoval. Národnú svätyňu v Coromote povýšil Pius XII. na baziliku 24. mája 1949. Navštevujú ju tisíce pútnikov a to najmä na jej spomienky – 2. februára, a 8. i 11. septembra. –zg-

Čína: Cenzúra tvrdo udiera!

Čína, 1.8.2017 (kath.net) 020 878 – Čínske médiá už nesmú emeritného kardinála Josepha Zen Ze-kiuna označovať ako „emeritný biskup“, ale už iba ako „bývalý biskup“. Informovalo o tom Rádio Vatikán s odvolaním sa na Ucanews. Prepracovaný zoznam zakázaných slov uverejnili minulý týždeň viaceré čínske médiá. Prvý taký zoznam pripravovali od r. 2015. Kardinál Zen Ze-Kiun je jediným na zozname uvedeným katolíkom a je známy svojou kritikou komunistického režimu. –zg-

Pôsobenie výzvy Benedikta XV. z 1.8.1917

Rím-Mníchov, 31.7.2017 (KAP) 020 877 – Pri príležitosti 100. výročia známeho listu pápeža Benedikta XV. vojnovým mocnostiam v r. 1917 (Exhoration à la paix aux belligérants; 1. August 1917) sa konali vedecké kolokviá o pápežovi mieru. V liste vo francúzštine a taliančine pápež vyjadril často citované slová, že vojna začatá v r. 1914 je „massacre inutile“ príp. „inutile strage“ (zbytočné krviprelievanie), a podal celkom konkrétne návrhy na dosiahnutie mieru. Vypracoval rad riešení, no stroskotal na neochote adresátov.
Kolokvium v Benediktovom biskupskom sídle Bologni zorganizovala Regionálna rada Emilia Romagna, mesto, arcidiecéza a „Nadácia Jána XXIII.“ Vatikánsky štátny sekretár kardinál Pietro Parolin, tam ocenil Benedikta XV. ako prvého pápeža, ktorý voči vládnucim obrazom nepriateľa na východe Európy zastával pohľad svetového náboženstva „s neriešiteľnými problémami“.
Ako napísal nemecký katolícky denník „Die Tagespost“ cez víkend, aj na sympóziu Centrálneho výboru nemeckých katolíkov sa skúmalo pôsobenie 1. augusta 1917. Hoci Benedikt XV., bývalý bolonský arcibiskup Giacomo della Chiesa, ktorý bol na Petrovom stolci od septembra 1914, mal u všetkých vojnových štátov morálny kredit, lebo vždy sledoval politiku neutrality, jeho mierové výzvy v lete 1917 sa stretli s bezvýhradným súhlasom iba u neutrálnych štátov.
Najprv hovorilo všetko pre Benediktov úspech, lebo štáty Európy boli v r. 1917 unavené vojnou. Došlo k hladovkám a vzburám. V Rusku musel cár odstúpiť. V marci 1917 belgický dôstojník, princ Sixtus von Parma, sprostredkoval tajné mierové rozhovory Rakúsko-Uhorska a Francúzska. „No rokovania sa prezradili a stroskotali, lebo Viedeň nechcela otvorený zlom s Berlínom,“ pripomínal „Tagespost“.
V Nemecku reagoval na tieto rokovania katolícky politik Matthias Erzberger, ako aj na neúspech nemeckej ponorkovej vojny, vstúpenie USA do vojny v prospech dohody mocností Francúzska a Anglicka i na očividnú únavu z vojny nemeckého obyvateľstva. „V tejto situácii založil Erzberger koalíciu so sociálnymi demokratmi a ľavicovou ľudovou stranou, ktorá 19. júla 1917 schválila mierovú rezolúciu. Bola celkom v duchu Benedikta, žiadala ‘mier porozumenia a trvalého zmierenia medzi národmi’“.
No najvyššie vedenie Paula von Hindenburga a Ericha Ludendorffa odporovalo: „Hindenburg a Ludendorff chcú mier s víťazstvom a získanie veľkých území pre Nemecko za každú cenu.“ Napriek tomu sa konali porady s rakúskou vládou o pokračovaní vojny. Ríšsky kancelár Georg Michaelis Benediktovi odpovedal a s obmedzením zbrojenia súhlasil. Michaelis vo Viedni dokonca povedal: „Otázku, či Nemecko vydrží ešte štvrť roka, nemožno s istotou zodpovedať. Záujem na teritoriálnych ziskoch musí prípadne ustúpiť pred možnosťou rýchleho uzavretia mieru.“
No maršal Paul von Hindenburg vyhlásil: „Pohľad na fronty ukazuje, že vojensky sme takí silní, ako nikdy.“ „Tagespost“ k tomu píše: „A tak musí ríšsky kancelár Michaelis 19.septembra 1917 odmietnuť mierovú iniciatívu Benedikta najmä preto, že cisár a jeho generáli nie sú ochotní rokovať o odtiahnutí z Alsaska Lotrinska anektovaného Nemeckom v r. 1871 a z Belgicka obsadeného nemeckým vojskom v r. 1914.“
No ani Francúzsko či Anglicko nepohli ani prstom, aby pomohli mierovej výzve pápeža. V septembri 1917 pápež musel uznať, že jeho morálna sila musí kapitulovať pred materiálnym násilím zbraní a mocou politikov. „Odvtedy sústreďuje svoju silu na humanitárnu pomoc vojnovým zajatcom. Ako vo vojne, tak sa stráca Benediktov apel na rozum politikov aj v mieri.“

Varovanie pred „pomstou“ víťazov
Benediktovo varovanie pred „pomstou“ víťazov sa ignorovalo, víťazné mocnosti požadovali rozsiahle územia a reparačné bremená. „Táto politika odplaty stála Európu diktatúru a ďalšiu svetovú vojnu.“
Až po druhej svetovej vojne s ďalšími takmer 60 miliónmi mŕtvych, konali európski štátnici v duchu Benedikta, keď 40 rokov po jeho stroskotanej mierovej iniciatíve realizovali mierové dielo Európskeho hospodárskeho spoločenstva. „Benediktova vízia medzinárodného súdneho dvora sa realizovala už v roku jeho smrti 1922 a v r. 1945 ju znovu oživili novo založené Spojené národy.
Historička Birgit Aschmannová povedala, že by bolo hodno položiť si otázku, čo by sa v r. 1917 stalo, či nestalo, ak by došlo k trvalému mieru podľa želania Benedikta XV. „Bolo by bývalo možné zadržať ruskú revolúciu? Našli by nacionálni socialisti v Nemecku ešte živnú pôdu? Jedno je jasné: Nemeckí katolíci, duchovní a laici pred prvou svetovou vojnou a počas nej neurobili dosť pre mier.“ –zg-

Kardinál Müller: Nevyjadrujem kritiku pápeža

Mníchov, 31.7.2017 (KAP/KNA) 020 876 – Po prvý raz po svojom prepustení pápežom Františkom z postu prefekta Kongregácie pre náuku viery navštívil kardinál Gerhard L. Müller (69) svoju bývalú diecézu v bavorskom Regensburgu. V nedeľu slávil so stovkami veriacich na voľnom priestranstve slávnostnú pútnickú svätú omšu v Sulzbachu-Rosenbergu.

Žurnalistom potom povedal o svojich plánoch do budúcnosti: „Sotva sa dokážem zachrániť pred pozvánkami z celého sveta.“ Súčasne jasne zdôraznil, že ani v budúcnosti nebude jeho úlohou pápeža verejne kritizovať a povedal: „Dostávam pozvánky na prednášky a publikácie, okrem toho pôsobím ešte v rôznych kongregáciách a ako teológ mám dosť čo robiť.“ Po svojom prepustení pred mesiacom označil kardinál štýl, akým to František urobil za neakceptovateľný.
V homílii kardinál pripomenul:
„Kresťanská viera nestojí v protirečení k prirodzenému poznaniu. „Skrze kresťanskú vieru nič nestrácame, Boh sa ľuďom daruje. Kto sa dnes pýta, kto Ježiš Kristus vlastne je, ten dospeje k odpovedi, že je pravým Záchrancom a Osloboditeľom každého človeka.“
Kardinál Müller príde do Regensburgu ešte častejšie. Dňa 29. októbra bude sláviť svätú omšu v Donaustaufe, 26. novembra oslávi v regensburskom dóme 15. výročie biskupskej vysviacky. Bývalý profesor dogmatiky a diecézny kňaz v Mainzi bol biskupom bavorského Regensburgu v r. 2002 až 2012. Pápež Benedikt XVI. ho následne povolal za prefekta Kongregácie pre náuku viery. Koncom júna bol po päťročnom pôsobení nahradený svojím sekretárom – novým prefektom sa stal španielsky arcibiskupom Luis Francisco Ladaria Ferrer (73). –zg-

Bieber ‘Prežil som iba preto, že Boh je milostivý’

USA, 31.7.2017 (kath.net) 020 875 – Známa detská popová hviezda Justin Bieber mal prerušiť turné z náboženských dôvodov. Informoval o tom nemecký magazín „Welt“. Oficiálne sa hovorilo o času na oddych. Bieber bol už vždy veriaci, na ľavom rebre má hebrejský nápis: „Jehošua“ – biblické meno „Ježiš“. K tomu sa pridali o. i. modliace sa ruky na ľavom lýtku, štylizovaný kríž na ramene. Na slabine má nápis „Forgive – odpusť“. Bieber je odnedávna členom cirkvi Hillsong Church, založenej v r. 1983 v Austrálii. Tam boli viackrát nábožensky motivované piesne členov Hillsong-Church na špici hitparád. Hillsong Church je súčasťou turíčneho hnutia.
Pred dvomi rokmi Justin v interview pre magazín „Complex“ hovoril o priepastiach svojho života a o šialenstve stať sa hviezdou vo veku 13 rokov. Priznal, že narobil veľa zlého ako drogy a bitky a povedal: „Prežil som iba preto, že Boh je milostivý.“
Obrat vo viere prišiel v r. 2014 po ťažkej kríze po rozchode s herečkou Selenou Gomezovou. Táto kríza ho priviedla opäť k premýšľaniu o Bohu. Rozhodujúce bolo pritom uvažovanie o teórii veľkého tresku. Predstava, že všetko vzniklo veľkým treskom a nie Bohom Stvoriteľom mu prišla rovnako bláznivá, ako viera, že „možno zlatý nuget strčiť do škatuľky, trochu ním zatriasť a objavia sa tam hodinky Rolex!“ „Ja osobne milujem Ježiša““ zdôraznil Justin v Ríme. –zg-

Taliansko: Ľavicová aktivistka prednáša na fare!

Rím, 31.7.2017 (kath.net) 020 874 – Emma Boninová, známa talianska ľavicová aktivistka, ktorá sa vychvaľuje, že vykonala vyše 10 000 ilegálnych potratov, vystúpila nedávno v jednej talianskej farnosti. Katolíci, ktorí proti jej vystúpeniu protestovali, boli podľa médií z podujatia vylúčení a dokonca ich odtiaľ odviedla polícia!
Boninová, ktorá bola už aj talianskou ministerkou, hovorila na Fare San Defendeten v San Rocca di Coassato o imigrácii a utečencoch.
Boninovú za jej angažovanosť za utečencov mal pochváliť aj pápež František. Jej zasadzovanie sa za potraty, rozvody a drogy, aj za žitú homosexualitu však protirečí náuke Katolíckej cirkvi. Sporné podujatie s ľavicovou političkou zorganizovala talianska charita. –zg-

„Nechcem vám nič urobiť, chcem útočiť na kresťanov“

Hamburg, 31.7.2017 (kath.net) 020 873 – „Nechcem vám nič urobiť, chcem útočiť na kresťanov!“ To povedal podľa správy „Focus-Online“ moslimský atentátnik Ahmed A. po útoku nožom v Hamburgu moslimom, ktorí atentátnikovi očividne zabránili ďalším útokom na ľudí.
Bol pritom aj Aimen Zahri (37). V rozhovore pre „Focus“ povedal, že on bol tým, kto zhodil 26-ročného atentátnika na zem po tom, čo jedného človeka dobodal a piatich zranil.
„Neváhal som ani chvíľku, keď som zbadal, čo sa tam deje.“
Boli vcelku ôsmi a s plastovými stoličkami a železnou tyčou atentátnika obkľúčili a nakoniec premohli. –zg-

Archeológovia našli stopy prvého chrámu

Jeruzalem, 30.07.2017 (KAP/KNA) 020 872 – Archeológovia našli v Jeruzaleme nové dôkazy zničenia mesta Babylončanmi v r. 586 pred Kristom. Pod zrútenými kamennými vrstvami v oblasti „Dávidovho mesta“ našli desiatky krčahov na zásoby, zuhoľnatené drevo, zrnká hrozna a kosti z neskorého obdobia existencie prvého chrámu, ako oznámil izraelský pamiatkový úrad. Mnohé nádoby mali pečiatku s rozetou, ktorá bola charakteristická pre správne systémy vtedajšej judejskej dynastie. Nálezy ukazujú, že Jeruzalem sa pred zničením Babylončanmi rozpínal ponad východné mestské múry.
„Dávidovo mesto“ na vŕšku Ofel pod Chrámovou horou sa považuje za najstaršiu osídlenú časť Jeruzalema. Kanaánskými Jebuzitmi obývané mesto dobyl Dávid podľa Biblie okolo roku 1000 pred Kristom a urobil ho hlavným mestom svojej ríše. Na susednom vŕšku vybudoval jeho syn Šalamún neskôr prvý židovský chrám, v ktorom sa až do jeho zničenia v r. 586 nachádzala Archa zmluvy s tabuľami zákonov. Chrám po 40-ročnom babylonskom zajatí znova postavili, ale za kráľa Herodesa od r. 19 pred Kristom nahradili impozantnou novostavbou.
Izraelské orgány oznámili nález krátko pred židovským pamätným dňom „Tisha B’Av“, ktorý pripomína zničenie prvého chrámu Babylončanmi, ako aj herodiánskeho chrámu v r. 70 po Kristovi rímskym vojvodcom Titom. Židovský deň modlitieb a pôstu sa začal v pondelok večer a trvá do ďalšieho večera. –zg-

Venezuelský kardinál: Ústavné zhromaždenie ilegálne

Caracas, 30.7.2017 (KAP/KNA) 020 871 – Venezuelský kardinál Jorge Urosa Savino potvrdil svoju kritiku ústavodarného zhromaždenia aj k voľbám. „Zhromaždenie, ktoré nariadil socialistický prezident Nicolas Maduro je bezcenné a protiprávne, pretože ho nezvolal venezuelský ľud,“ povedal arcibiskup Caracasu v nedeľu pre denník „El Universal“. „Okrem toho nepomáha riešiť naliehavé problémy krajiny, ale zostruje konflikty.“ Urosa vyzval vládu a opozíciu znova k dialógu: „Krajina chce zmenu vlády. To sa musí dosiahnuť pokojnou cestou.“
Aj generálny predstavený jezuitov, rodený Venezuelčan, páter Arturo Sosa, sa obrátil s výzvou k nenásilnému riešeniu krízy na verejnosť: „Koniec s násilím! Je potrebné úprimným a pravdivým rokovaním nájsť program národného zjednotenia, aby sa skutočne prioritne riešili problémy, kvôli ktorým milióny Venezuelčanov dnes trpia,“ zdôraznil páter Sosa pre Rádio Vatikán cez víkend.
V nedeľu sa volilo zo 6000 kandidátov 500 ľudí do ústavodarného zhromaždenia, ktorí majú podľa vôle Maduru nanovo usporiadať moc ústavnou reformou. Veľká väčšina z nich je politicky, hospodársky a organizačne veľmi blízka Madurovi a ľavicovej vládnej strane PSUV. Výsledok úplne podľa želania Maduru je zaručený.
Opozícia, katolícka cirkev, ľudsko-právne organizácie a mnohé juhoamerické vlády kritizovali voľby ako protiústavné a žiadali ich zrušenie. Nedávno zmobilizovala opozícia viac ako 7 miliónov Venezuelčanov na symbolické hlasovanie proti ústavodarnému zhromaždeniu.
Masové protesty vo Venezuele proti vláde, ktorá sa počiatkom apríla márne pokúšala právnou cestou zbaviť moci parlament, v ktorom má opozícia od volieb v r. 2015 väčšinu. Maduro vládne roky dekrétmi a výnimočným stavom pomimo parlament. Odvtedy sa ani nekonali regionálne voľby, hoci mali byť už dávno. Namiesto toho Maduro v máji nariadil ústavodarné zhromaždenie.
Podľa prokuratúry sa počet mŕtvych od vypuknutia protestov v apríli zvýšil na 112. Ako napísal denník „El Universal“ v nedeľu, zastrelili aj funkcionára opozičnej strany „Accion Democratica“ (AD). Podľa protivládneho denníka „El Nacional“ zo soboty, zomrel v štáte Merida demonštrant na strelné rany. Svedkovia obvinili vláde blízke bandy. V štáte Bolivar bol zasa zastrelený vláde blízky kandidát vo voľbách v jeho dome.
Biskupská konferencia Venezuely nedávno odmietla Madurov projekt zhromaždenia. Varovala aj, že prezident chce zaviesť marxistický režim.
„Pridávam sa k postoju biskupov,“ povedal jezuita Sosa, ktorý dlhé roky prednášal ako politológ v Caracase, v nedeľnej výzve. Biskupi vyjadrili „veľmi odvážne postoje“. „Ľudia trpia, lebo nemajú potraviny ani bezpečnosť, ani lieky, ani funkčné školy,“ Po tomto humánnom vyjadrení sa však predsa vyjadril aj politicky: „Ide o zdieľanie utrpenia ľudí, aby sa z politiky stal pravý nástroj na riešenie ich problémov a nie miesto boja o moc a privilégiá jednej, či druhej skupiny. Treba skutočný dialóg na vyriešenie problémov.“ –zg-

Rakúsko: Pochod za nenarodených Graz – Viedeň!

Viedeň, 28.7.2017 (KAP) 020 870 – „Rakúsko, v ktorom sú deti chránené, ženy podporované a potraty zbytočné“ – to je cieľ katolíckej organizácie pre ochranu života „Mládež za život“. Spolok pozýva preto v dňoch 5. až 20. augusta na „Pro Life Tour 2017“: Dva týždne poputujú stovky mladých pešo z Grazu do Viedne, aby upozornili na chýbajúcu zákonnú ochranu nenarodených detí.
Tento rok sú v centre pozornosti najmä postihnuté nenarodené deti. „Mnohé rodiny trpia pod enormným spoločenským, či finančným tlakom, takže prijať postihnuté dieťa sa im zdá byť nemožné,“ uvádza sa na webovej stránke „Mládeži za život“ (www.jugendfuerdasleben.at). Pochodom chce organizácia vydať znamenie „dôstojnosti ľudského života vo všetkých jeho fázach“ a „proti masívnej diskriminácii postihnutých ľudí“.
Výkon potratu je v Rakúsku síce v zásade protiprávny, ale v prvých troch mesiacoch beztrestný. Postihnuté deti sa smú potratiť až po doby niekoľko hodín pred pôrodnými bolesťami. „Nové vyšetrovacie metódy, často chýbajúce poradenstvo rodičom a tlak spoločnosti“ vedú podľa mladých k tomu, že v Rakúsku sa väčšina postihnutých detí usmrcuje. Asi deväť z desiatich detí s Downovým syndrómom – 94 Prozent – sa preto nenarodí.
V týchto „nielen najlepších, ale aj najdobrodružnejších týždňoch tvojho leta“ – ako sľubuje spolok na internete – budú účastníci pochodovať v denných etapách 12 až 34 km po Rakúsku. Prosia o dobrovoľný príspevok na výdavky 100 eur. Prihlásiť na „Pro Life Tour“ sa možno na stránke (office@jugendfuerdasleben.at).

Rakúski biskupi „Pro Life Tour“ vítajú
Štyria rakúski biskupi poslali akcii pozdravné príhovory a odporúčania: „Rád“ odporúča kardinál Christoph Schönborn tento pochod. „Mládež za život“ organizuje „už roky letné akcie, ktoré najmä mladých upozorňujú na evanjelium života“, ako napísal.
Biskup Wilhelm Krautwaschl z Diecézy Graz-Seckau, uviedol, že „vo vedomí, že nikdy nemožno urobiť dostatok pre podporu života treba pozitívne hodnotiť, že sa mladí ľudia vydajú na cestu, aby upozornili na svoj cieľ – zasadzovať sa za život“.
Trojnásobné „ďakujem“ vyslovil mladým aj viedenský pomocný biskup Franz Scharl: „Za toto nasadenie za ľudský život práve na jeho počiatku vám prislúcha potlesk, úprimná vďaka a jasné Pán Boh zaplať“!
Predseda komisie pre mládež, biskup Stephan Turnovszky prosil o „zvláštnu pozornosť pre matky“. „Väčšinou trpia nešťastnými okolnosťami života, alebo tlakom a sú k rozhodnutiu proti svojmu dieťaťu naliehavo tlačené,“ napísal biskup z Viedne. Privítal, že už existuje stále viac „požiadaviek na zlepšenie právneho stavu, ako zavedenie lehoty na rozmyslenie pred potratom, „čím možno zabrániť prenáhleným skratovým rozhodnutiam“ a zdôraznil: „Cirkev súčasne nesmie prestať rodičom, ktorí sa rozhodli proti dieťaťu, veľkou citlivosťou ponúkať možnosť odpustenia, ktorá je nesmiernou pomocou na zvládnutie tohto psychického bremena.“ –zg-

Kanada: Sestrička viedla obrad sobáša

Rouryn-Norand, 28.7.2017 (kath.net/CWN/jg) 020 869 – Sr. Pierette Thiffaultová viedla katolícky sobáš v kanadskej Diecéze Rouryn-Norand. Poveril ju na to miestny biskup a mala súhlas aj Vatikánu. Sr. Pierette aj pripravila snúbencov na prijatie sviatosti manželstva.
Cirkevné právo dovoľuje biskupom, poveriť laikov vedením slávenia sobáša, ak je nedostatok kňazov a poverenie potvrdí Kongregácia pre Boží kult a disciplínu sviatostí. Vysluhovateľmi sviatosti manželstva sú snúbenci. Normálne vedie obrad kňaz alebo diakon.
Rouryn-Norand leží na severovýchode provincie Quebec. Má vyše asi kňazov na oblasť s plochou viac ako 23 000 štvorcových kilometrov. Kňazi sa starajú o viacero farností, ktoré sú od seba veľmi vzdialené. –zg-

Nekresťanská „kaplnka“ pre svadby ateistov

Callenberg, 289.7.2017 (kath.net) 020 868 – V nemeckom Callenbergu v Sasku sa stavia kaplnka, ktorá vyzerá ako kresťanský Boží dom. „Kaplnka“ však nebude mať nijaký kríž, nijaký oltár a nijaký iný kresťanský symbol. Je to obchodná idea ateistického páru vo východnom Nemecku. Informovali o tom noviny „Zeit“.
Iniciátormi „kaplnky“ sú speváci populárnych piesní Vivienne a Tino Taubertoví a dúfajú, že objavili medzeru na trhu. Svadby sa tu majú sláviť slávnostnejšie ako na radnici. Prípadne sem privolajú sobášiť aj miestneho starostu. „Kaplnka“ má vedome vyzerať tak, akoby už mala niekoľko stáročí. Oblasť patrí k veľmi odkresťančeným regiónom po rozpade NDR. –zg-

USA: Katolíci proti satanistickému pamätníku

Belle Plaine, 28.7.2017 (kath.net/CNS/jg) 020 867 – V spomienkovom Parku veteránov v mestečku Belle Plaine (USA – štát Minnesota) sa má postaviť satanistický pamätník. Miestni katolíci aj veriaci z Arcidiecézy sv. Pavla a Minneapolisu ohlásili, že sa proti tomu postavia.
Spor sa začal v auguste 2016, keď Joseph Gregory (87), bývalý vojak americkej armády, zhotovil pamätník pre Park veteránov, ktorý predstavuje siluetu vojaka, kľačiaceho pred náhrobným kameňom v tvare kríža. Gregory zomrel v októbri minulého roku.
Nadácia „Sloboda od náboženstva“ bola toho názoru, že pamätník je pre verejný priestor príliš náboženský a dokázala mestskú správu presvedčiť, aby kríž odstránila. Bývalí vojaci a občania z Belle Plaine sa s tým zmieriť nechcú. Nakoniec mestská správa určila malú oblasť parku pre náboženské objekty otvorenú pre všetky náboženstvá. Tam Gregoryho pomník znova postavili.
Organizácia „Satanský chrám“ sa dozvedela od nadácie o možnosti postaviť v parku náboženské objekty. Napriek označeniu sú príslušníci „Satanského chrámu“ ateisti a neveria v existenciu nadprirodzených bytostí ako Boh, či satan. Satan je pre nich „metaforický výplod“, symbol revolty proti tyranii, nie symbol zla.
Brian Lynch, katolícky kňaz z Belle Plaine, poukazuje na to, že „Satanský chrám“ používa rovnaké symboly ako satanistické skupiny, ktoré v reálnu existenciu satana veria. Na soche, ktorú chce „Satanský chrám“ v parku postaviť, majú byť obrátené pentagramy.
„Tieto symboly sú pre katolíkov pohoršujúce a urážlivé a je jedno, kto za tým stojí. ´Satanský chrám´ by svojím plánom prekročil hranice slobody náboženstva a názoru.“ hovorí Lynch. A kňaz poslal argumenty proti soche na správu mesta. V júni sa konala v parku modlitbová stráž. –zg-

Ateista: „Prečo možno kritizovať kresťanstvo, no islam nie?“

Washington D.C., 28.7.2017 (kath.net/pro Medienmagazin) 020 866 – Biológ Richard Dawkins (foto) je známy kritizovaním náboženstva. Pokiaľ ide o kresťanstvo, zdalo sa to byť pre americký rozhlas KPFA akceptovateľné. Teraz mediálni pracovníci zistili, že Dawkins kritizuje aj islam – a podujatie s ním odriekli!
Richard Dawkins je aj zakladateľom tzv. „Nového ateizmu“ a známy kritik náboženstiev. V knihe „Šialenstvo boha“ opísal v r. 2006 vieru ako chorobu, z ktorej je potrebné sa uzdraviť. O dva roky neskôr podporil ateistickú kampaň, pri ktorej na londýnskych autobusoch stála veta: „Boh pravdepodobne neexistuje. Tak si prestaň robiť starosti a užívaj si život!“ Vtedy povedal: „Táto kampaň privedie ľudí k zamysleniu – a myslenie je kliatbou pre každé náboženstvo.“
Teraz napísal Dawkins novú knihu: „Science in the Soul: Selected Writings of a Passionate Rationalist“ (Voľne: Z celej duše vedec: Vybrané texty vášnivého racionalistu). Ľavicový americký vysielač KPFA pozval kritika na 9. augusta, aby knihu predstavil. No redaktori zistili, že sú v nej aj silné slová proti islamu – a pozvanie ateistovi zrušili.
Tým, ktorí si už kúpili lístky na toto podujatie sa v maile uvádza: „Zorganizovali sme toto podujatie pre vynikajúcu knihu Dawkinsa o vede predtým, než sme vedeli, že vo svojich tvítoch a iných poznámkach o islame urazil a zranil mnohých ľudí. KPFA podporuje slobodné vyjadrenie názoru, ale nepodporujeme urážky. Ospravedlňujeme sa za to, že sme sa skôr o názoroch pána Dawkinsa neinformovali.“
V Amerike známy regionálny rozhlas KPFA v Berkeley v štáte Kalifornia založili v r. 1949 pacifisti a vždy bol známy slobodným vyjadrovaním názorov. Bol to prvý vysielač, ktorý financovali poslucháči a rýchlo na seba upozornil, lebo sa tam prvý raz dostal k slovu homosexuálny aktivista a robil reklamu aj marihuane. Počas protivojnového hnutia v 60. rokoch bol dôležitým hlasom.

„Prečo má islam výsady?“
Dawkins už desaťročia ostro kritizuje náboženstvá. Bol aj hosťom v KPFA naostatok v októbri 2015. Dawkins, ktorý v r. 1967-1969 v Berkeley robil výskum, bol dokonca nadšený a platiaci poslucháč, ako povedal.
Až v júni pri príležitosti prezentácie knihy pre britský „Telegraph“ povedal, že „islam je najzlovoľnejšie náboženstvo zo všetkých“. „Človek je v pokušení povedať, že všetky náboženstvá sú zlé, a to aj hovorím, ale je horšie povedať, že všetky náboženstvá sú rovnako zlé,“ povedal. „Keď si pozrieme, aký skutočný vplyv majú náboženstvá vo svete, tak sa jasne ukazuje, že najzlovoľnejším náboženstvom zo všetkých je v súčasnosti islam.“
Aj keď bol Dawkins v r. 2015 hosťom v americkej talkshow u ateistického redaktora Billa Mahera, povedal o islamskej kultúre, kde napr. aj ženy pri veľkej horúčave musia byť úplne zahalené: „Do pekla s ich kultúrou.“
Dawkins teraz napísal otvorený list na svojej webovej stránke:
„Keď som dva roky žil v Berkely, miloval som váš vysielač, lebo bol domovom slobodného vyjadrenia názoru.“ Napísal, že na islam nikdy neútočil, ale skôr na islamizmus, čo je významný rozdiel. „Ostro som odsúdil nepriateľstvo voči ženám, homofóbiu a násilie islamistov, u ktorých sú sami moslimovia – najmä ženy – prvými obeťami. Nebudem sa ospravedlňovať za to, že pranierujem tieto hrozné krutosti, budem v tom pokračovať.“ A biológ ďalej píše:
„Som známy svojou častou kritikou kresťanstva, ale za to mi ešte nikde nezrušili pozvanie. Prečo má islam také výsady? Prečo je dobré kritizovať kresťanstvo, no nie islam?“ –zg-

Naša príloha – Čo nedá pokoj niektorým na Západe:

Aký definitívny je zákaz vysviacky žien?

Freiburg-Wien, 31.7.2017 (kath.net/KAP) 020 865 – Kňazstvo ženy zostáva spornou teologickou otázkou: v augustovom vydaní „Herder Korrespondenz“ (HK) dospeli dogmatička Johanna Rahnerová z nemeckého Tübingenu a cirkevný právnik Georg Bier z Freiburgu svojimi argumentami o záväznosti príp. prepracovaní vieroučného konštatovania jeho zákazu k rozdielnym záverom v otázke: „Aký definitívny je tento zákaz?“
Pre Rahnerovú sa „Kristus príp. Logos v prvom rade stal človekom a nie mužom. Napriek tomu k tak odôvodnenému odmietaniu kňaziek môže katolícky zdravý rozum tu povedať iba definitívne nie!“.
Bier oproti tomu poukazuje na ustanovenie Jána Pavla II. potvrdené aj pápežom Františkom: „Tie dvere sú zatvorené“, možno ich vylomiť iba násilne a tým možno zničiť „nosný múr“.

Zulehner: Rovina symbolov hrá dôležitú úlohu
Viedenský expert na teológiu pastorácie na otázku Kathpressu k tomu povedal:
„Prieskumy mienky vždy ukazovali väčšiny za pripustenie žien ku kňazstvu.“ To je „všeobecný nález v európskych prieskumoch“ a ukazuje trvalý nesúlad medzi zodpovednými za náuku Cirkvi a väčšinou jednoduchých členov Cirkvi. Odvolávať sa však pri volaní po reformách na sensus fidelium – zmysel veriacich pre vieru – nie je bez problémov, ako pripustil Zulehner. Pretože pritom sa vyžaduje pre nájdenie pravdy potrebná „jednomyseľnosť“ – a kto chce tú konštatovať?
Problémy s kňazstvom ženy spočívajú podľa neho v rovine kultúrne hlboko zakorenených symbolov. Od antiky sa to božské v našich zemepisných šírkach spája s tým mužským, to ženské skôr s plodnosťou zeme. Prekážky na biblicko-teologickej rovine vidí Zulehner od koncilu odstránené: „Dnes niet prijateľných teologických dôvodov pre zákaz kňaziek.“ Preto odhaduje: „Vysviacka žien príde, skôr či neskôr.“

Kristus sa stal v prvom rade „človekom“
Johanna Rahnerová argumentuje proti námietke, že v histórii Cirkvi nikdy neboli vysviacky žien práve tradíciou: „Nikto (!) zo starých koncilových otcov a nikto (!) z veľkých teológov prvých piatich storočí nepozná, či nezastáva vetu, že Logos sa stal ‘mužom’. Táto veta nebola a nie je pravoverná, ani katolícka a to z dobrého dôvodu!“
Rahnerová sa výslovne ohradzuje proti výpovediam kardinála Gerharda L. Müllera. Ten ešte pred úradom prefekta Kongregácie pre náuku viery k dokumentu Jána Pavla II. „Ordinatio sacerdotalis“ (1994) konštatoval, že „mužstvo Ježiša“ patrí k „seba-výpovedi Logosa v tele“ a k „substancii sviatosti vysviacky“. A aj k „vysvätenému“ a jeho mužstvu, aby „vo svojej osobe“ predstavoval Krista a jeho konštitutívny vzťah k Cirkvi.
„Podobné vo vieroučných dokumentoch uvedené výpovede možno už sotva obhájiť pre podozrenie kultúrne podmienenej, patriarchálne presiaknutej formy myslenia implicitného alebo explicitného zhodenia ženy a tieto výpovede vieroučné uznanie rovnakej dôstojnosti a rovnoprávnosti ženy znova spochybňujú,“ píše teologička z Tübingenu a dodáva: „Ide o vierohodnosť Cirkvi.“
Rahnerová sa pohoršuje nad „ťažkou muníciou katolíckej náuky“ s pojmami ako „definitívny“, či dokonca „neomylný“. Tu sa podčiarkuje chýbajúca plná moc ordinovať ženy, a preto treba toto rozhodnutie prijať v bezpodmienečnej poslušnosti. To, že „prísne kritériá neomylnosti“ sú apoštolským listom Jána Pavla II. splnené, teologička popiera. Podľa náuky Cirkvi samotnej v tomto niet neomylnej výpovede, nie je to pravda viery, no malo by to byť „pevne prijaté a schválené“. K tomu cituje Rahnerová maďarského jezuitu Ladislasa Örsyho: „Ako môže náuka, ktorá nie je s podporou Ducha Svätého zaručená ako neomylná, ako je to v neomylných definíciách, byť nereformovateľná, nemeniteľná?“

„Dogma per definitionem“
Na to odpovedá Georg Bier. Náuka pápeža „ex-cathedra“ nie je jedinou možnosťou, ako v Katolíckej cirkvi učiť neomylne. Aj ekumenickým koncilom, alebo jednomyseľnosťou biskupov sa môže dosiahnuť tento vysoký stupeň záväznosti. Bier pripomína aj Katechizmus Katolíckej cirkvi a jeho definíciu dogmy. Dogma je, keď učiteľský úrad „zaväzuje kresťanský ľud k neodvolateľnému súhlasu viery, keď predkladá pravdy obsiahnuté v Božom zjavení, alebo keď definitívnym spôsobom predkladá pravdy, ktoré s nimi nevyhnutne súvisia“. Pre zákaz vysviacky žien je táto „nutná súvislosť“ výslovne stanovená.
Oproti úsudku nemeckej religionistickej žurnalistky Christiane Florinovej v diskutovanej knihe „Ženská vzbura“ (Mníchov 2017) nie je v „Ordinatio Sacerdotalis“ prezentovaná náuka „skúpa na dogmy“ a „tvrdá čo do hranice neomylnosti“, ako zdôrazňuje cirkevný právnik. Podľa náuky viery ide skôr o „dogmu nad hranicou neomylnosti a – ak tak chceme – tvrdo na ‘hranici zjavenia’. Tú ešte možno prekročiť, no hranicu neomylnosti sa už prekročiť nesmie.“
Napriek tomu je podľa Georga Biera nemálo katolíkov presvedčených, že o vysviacke žien sa musí iba dlho diskutovať a potom sa náuka už zmení. Tomu však pápež František na začiatku pontifikátu stiahol pôdu pod nohami, keď pripomenul jej odmietnutie slovami: „To povedal Ján Pavol II a síce definitívnym vyhlásením. Tie dvere sú zatvorené.“ Bier k tomu hovorí: Ak vezmeme „Ordinatio Sacerdotalis“ za slovo, platí dokonca: „Tie dvere sú zatvorené a ani len učiteľský úrad Cirkvi nemá kľúče. Tie dvere možno vylomiť iba násilím.“
To, že by to nositelia učiteľského úradu brali čo len do úvahy, právnikovi známe nie je. O odkláňajúcich sa názoroch biskupov k vysviacke žien nie je „dodnes nič známe“. „A dokonca aj keby boli ochotní k otvoreniu, alebo diskusii o tom: Tie dvere by pritom vytrhli z pántov,“ varuje Bier pred vnútro-cirkevnými otrasmi.
Či bude vysviacka žien v budúcnosti možná, alebo nie, nezávisí podľa cirkevného právnika od kvality argumentov. Nejde ani o otázku „dobrej vôle“, alebo odvahy k zmene. Rozhodujúce je skôr: Podľa chápania katolíckeho učiteľského úradu sa táto téma musí považovať za definitívne rozhodnutú – a síce v neprospech vysviacky žien. Tento „nález mnohých privedie k vytriezveniu“, ako hovorí Bier a považuje za „nečestné“ signalizovať prívržencom tejto reformy, že zmena leží v oblasti možného. –zg-

* * * * * * *

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *