Život Cirkvi vo svete 30/2017

Obsah

Kardinál Koch sprevádza relikvie sv. Mikuláša

Nemecko: Bombový útok na kostol

Prirodzené plánovanie detí nielen pre katolíkov

Kritika rozsudku Európskeho súdu o azylovej politike

Rakúsko: Viac miništrantiek ako miništrantov

Trump: Koniec transgenderu v armáde

Bavorsko trestá cirkevný azyl pre utečencov

Vatikán: Migráciu vidieť ako šancu rozvoja

František volí migráciu pre pápežské medaily

Chce František zrušiť povolenie latinskej omše?

„Kresťanský kontext v Európe už nie je daný“

Kardinál Schönborn: „Nie manželstvu pre všetkých!“

Nemecko: Požiar kostola opátstva cisterciánov

Kde zostáva výkrik feministiek?

Prezidentka Charity odišla z CDU pre „manželstvo pre všetkých“

Arcibiskup Paglia o širokom prístupe k ochrane života

Experti začali výskum encykliky Humanae vitae

Býv. kaplán kráľovnej: Anglkánom hrozí rozkol

Rakúsko: Modlitbový zápas za rodinu

Veľký dopyt po pastorácii u dovolenkárov

Nemecko: Heavy-metal začnú bohoslužbou

Británia: Ježiš je pre 28 % ľudí ‚extrémista’

‚Nájdeme to v školách aj športových kluboch‘

Poľsko: Cirkev víta prezidentovo veto

„Prírodné vedy nedokážu svet dokonale vysvetliť“

Müller dúfa v lepší dialóg – aj s konzervatívcami

Müller k reforme kúrie: Iba staveniská, nijaký plán

Baldisseri: Na synode o mládeži aktívnu účasť mladých

„Osservatore“ o neochote duchovných k reformám

Pápež pokračuje v reforme súdov a menuje nových ľudí

Müller: Európa prežíva ‚forsírované odkresťančovanie‘

Regensburg: Dómsky kapelník zacúval

L´Osservatore: Dvojaké správy o zbore v Regensburgu

Dišputy o „nábožensky senzitívnom ateizme“

Rakúsko: Futbalová legenda sa denne modlí

Škótsko: Anglikáni už sobášia homosexuálov

Švédsko: Rozvojová pomoc iba pre potratové organizácie

USA: Varovanie pred boomom transgenderu u detí

 

Kardinál Koch sprevádza relikvie sv. Mikuláša

Vatikán-Moskva, 27.7.2017 (KAP) 020 864 – Predseda Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov, kardinál Kurt Koch, sprevádza do Ruska vypožičané relikvie sv. Mikuláša 28. júla naspäť do Bari. Túto akciu označil švajčiarsky kardinál ako „veľkú ekumenickú udalosť“. Uctievanie relikvií môže prispieť k posilneniu angažovanosti veriacich pre dialóg, ako povedal pre „L´Osservatore Romano“. „Je pekné, keď sa hlavy cirkví stretnú, ale je veľmi dôležité, aby to robil aj Boží ľud.“
Podľa „L´Osservatore Romano“ od 21. mája si v Rusku uctilo vystavené relikvie viac ako 2,5 milióna ľudí. Koncom mája tam bol aj prezident Vladimír Putin. Prvé vypožičanie relikvií sa dohodlo na historickom stretnutí pápeža Františka a ruského patriarchu Kyrila I. v Havane v r. 2016. Vatikánsky expert na pravoslávne cirkvi z pápežskej rady, dominikán Hyacinthe Destivelle, hovoril o „znamení priateľstva“. „Prosba o jednotu cirkví tak môže byť zverená sv. Mikulášovi,“ vyhlásil dominikán.
Delegácia rady od vedením kardinála Kocha odprevadí relikvie sv. Mikuláša z Petrohradu do talianskeho Bari. Pred cestou sa stretnú s ruskou delegáciou pod vedením Kyrila I. Príchod relikvií do Bari sa očakáva o 19. hodine.
Sv. Mikuláš bol v 4. storočí biskupom Myry (Demre) v dnešnom Turecku. Pravoslávni veriaci ho označujú ako divotvorcu, v Katolíckej cirkvi sa často privoláva na pomoc v núdzi. Pre mnohých Rusov je najdôležitejším svätcom vôbec – nositeľom nádeje, ktorého prosia o pomoc a ochranu.
Biskup Mikuláš bol pochovaný v Myre v polovici 4. storočia. Obchodníci z Bari ukradli jeho pozostatky z Turkami ohrozovaného biskupského sídla a priviezli ich v r. 1087 do Bari. Napriek krádeži ho uctievajú rovnako v Pravoslávnej, ako v Katolíckej cirkvi. –zg-

Nemecko: Bombový útok na kostol

Drážďany, 28.7.2017 (kath.net) 020 863 – Kriminálna polícia v Drážďanoch vyšetruje prípad závažného podpaľačstva Kostola Martina Luthera v Drážďanoch. Neznámi páchatelia vo štvrtok o 3. hodine v noci hodili na evanjelický kostol dve nálože, tzv. molotovové koktaily. Informovali o tom noviny „Sächsische Zeitung“. K požiaru vo vnútri kostola našťastie nedošlo. Vzniknuté škody sú vo výške asi 1000 eur.
Farár Eckehard Möller povedal, že je zdesený z tohto vandalizmu. „Veď možno o všetkom hovoriť, ale takéto útoky sú „koncom diskusie“. Prejavil však uľahčenie, že nedošlo k veľkému požiaru.
Kriminálna polícia našla pri zisťovaní stôp nálepky vyzývajúce k výrobe „molotovových koktailov“. Páchatelia zatiaľ zostávajú neznámi. –zg-

Prirodzené plánovanie detí nielen pre katolíkov

Denver, 27.7.2017 (kath.net/CNA Deutsch) 020 862 – Jedny sa preto rozhodli z náboženského presvedčenia, iné zo zdravotných dôvodov, ďalšie, aby chránili životné prostredie. Stále viac žien odmieta brať antikoncepciu a volí prirodzené plánovanie rodičovstva. …
„V USA rastie záujem o kontrolu vlastného tela, sledovanie cyklu plodnosti na plánovanie počatia, či jeho zabráneniu,“ hovorí Dr. Victoria Jenningsová, vedúca Inštitútu pre reprodukčné zdravie na Univerzite v Georgetowne s zdôrazňuje:.
„Náš výskum ukázal, že jednoduché posolstvo o povedomí vlastnej plodnosti oslovuje mnohé ženy a naplňuje ich potrebu plánovania rodičovstva.“
Od 23. do 29. sa konal „Týždeň povedomia o plánovaní rodiny“ súčasne so 48. výročím encykliky Humanae Vitae pápeža Pavla VI. – éry pretrvávajúcej náuky viery o svätosti sexuality. Katolícka cirkev už vždy učila, že umelá antikoncepcia je nemorálna, lebo oddeľuje prirodzené rozmnožovanie od sexuálneho aktu. Náuka však povoľuje všetky metódy prirodzeného plánovania rodičovstva (PPR), s ktorými sú páry naďalej otvorené pre život. …
Niekedy sa PPR zamieňa s „kalendárovou metódou“ bývalých generácií. No PPR je spoločný pojem pre moderné vedecké metódy, ktoré sú spoľahlivé s 99,6 percentnou istotou. To znamená, že sú rovnako účinné ako umelá antikoncepcia vysvetľuje „Liga pár páru“.
Veľkou výhodou okrem istoty je prirodzenosť metódy bez vedľajších účinkov na organizmus ženy, ako je to u hormonálnej antikoncepcie. Naopak, ženy vedomé si svojho cyklu, si aj viac všímajú aj iné zmeny v tele. A PPR nezaťažuje prírodu, ako antikoncepčné prostriedky.
Vzhľadom na to nie divu, že k tejto metóde nesiahajú iba katolíci, ale už aj mnohí evanjelici.
„Všetky ženy – či už katolíci, protestanti, ateisti, alebo agnostici – si cenia túto alternatívu bez chémie a hormónov,“ napísala Chelsen Vicariová, evangelikálna programová riaditeľka „Inštitútu pre náboženstvo a demokraciu“ minulý rok vo svojom článku.
Štúdia Univerzity v Utahu ukázala, že stále viac žien veriacich i neveriacich hľadá alternatívy k umelej antikoncepcii. Výskum Univerzity v Iowe v r. 2015 konštatoval, že viac ako každá piata žena by sa zaujímala o kontrolu plodnosti namiesto antikoncepcie, keby vedela, ako to funguje.
Starosť robí mnohým ženám aj ich mužom množstvo vedľajších účinkov hormonálnej antikoncepcie ako depresie, vyššie riziko porážky a zhoršená kvalita života. Pomocou vedy a modernej techniky je jednoduchšie a bezpečnejšie plánovať deti prirodzene.

Aplikácie v Google a Apple
„Zvlášť vo svete aplikácií, ktorými sa plodnosť lepšie sleduje, záujem veľmi vzrástol,“ povedala Jenningsová. V Google Play Store a Apple je vyše 1000 takých aplikácií. No varuje, že nie všetky sú spoľahlivé. Známou aplikáciou je Kindara. Vznikla v r. 2012 pre Apples iOS a pomáha ženám zistiť, v ktoré dni sú plodné a načrtáva cyklus ženy.
„V minulých desaťročiach boli mnohé výskumy cyklu plodnosti ženy. Vieme, že metódy znalosti plodnosti fungujú a sú veľmi spoľahlivé, ak sa korektne používajú,“ vysvetlila Lauren Risbergová, hlavná autorka Kindary.
Ďalšou aplikáciou je Natural Cycles od švédskeho nukleárneho fyzika, ktorú EÚ oficiálne certifikovala ako metódu kontroly pôrodnosti.
Súčasne s rastúcim záujmom sa začala spochybňovať umelá antikoncepcia. Podľa najnovších štatistík z júla 2017 vyše polovica (51%) všetkých potratov vo Veľkej Británie sa vykonáva, lebo zlyhali pilulky, implantáty, či iné druhy umelej antikoncepcie.
V interview pre „Telegraph“ riaditeľka Britskej poradenskej služby pre tehotné ženy, Ann Furediová, povedala, že keď ženy povzbudzujeme brať antikoncepciu, nadobúdajú dojem, že môžu kontrolovať svoju plodnosť.
„Naše údaje ukazujú, že ženy nemôžu kontrolovať plodnosť iba antikoncepciou,“ zdôrazňuje však pani Furediová.
V protiklade s tým Katolícka cirkev učí, že k prirodzenému plánovaniu rodičovstva patrí otvorenosť životu. PPR sa nemá chápať, či používať ako prostriedok na ovládnutie, či potláčanie plodnosti, ale ženám a manželským párom má pomáhať svoje telo lepšie chápať a túto znalosť čo možno najlepšie nasadzovať v súlade s cyklom plodnosti.
S Božím darom plodnosti a schopnosťou – vďaka Bohu a s ním – byť stvoriteľmi nového života: To je rámec a pozadie PPR. Cirkev učí, že manželské páry sa majú vyhýbať tehotenstvu pomocou PPR, iba ak majú k tomu pravý dôvod.
Pre lekársky cech je to výzva vzhľadom na rastúce povedomie v obyvateľstve o prirodzenom prístupe k rozmnožovaniu, ako povedala Jenningsová pre CNA a zdôraznila:
„Na celom svete už povážlivý počet žien nechce používať umelú antikoncepciu kvôli vedľajším účinkom, negatívnym postojom voči antikoncepcii a pretože si myslia, že ju nepotrebujú. My si myslíme, že reprodukčná medicína musí brať starosti žien vážne – ako aj dôkazy vzhľadom na metódy, ktoré spočívajú v tom, že ľudia svoju plodnosť už lepšie chápu.“ –zg-

Kritika rozsudku Európskeho súdu o azylovej politike

Viedeň, 27.07.2017 (KAP) 020 861 – Rozsudok Európskeho súdneho dvora k azylovej politike ukazuje znova raz, „že dublinský systém je nefunkčný a spôsobuje zbytočné utrpenie a treba ho nahradiť solidárnym azylovým systémom. Systém, ktorý pri záťaži takto zlyháva, je nepoužiteľný.“ Vyhlásila to rakúska evanjelická Diakonia v stredu vzhľadom na prúd utečencov z r. 2015 a 2016 cez balkánsku trasu.
V televíznych správach vyjadril riaditeľ Diakonie Michael Chalupka v stredu nepochopenie pre to, že súd hodnotí ďalší transport tisícov utečencov vlakmi či autobusmi z Chorvátska cez viacero krajín len ako „ilegálne“ pricestovanie a tým legitimuje ich odsun naspäť do Chorvátska. Diakonia sa vyslovila za to, aby Rakúsko u tých, ktorí už dlho čakajú na azylový proces, použilo samovstupné právo – teda dobrovoľne sa vyhlásilo za kompetentné to riešiť. Ďalej je potrebné „konečne jednotné európske azylové právo s jednotným postupom a právnymi normami.“
Európsky súd (ES) v Luxemburgu v stredu konštatoval, že Chorvátsko je kompetentné na azylové procesy, pri ktorých azylanti pricestovali do Európy cez balkánsku trasu. Súd rozhodol, že ide o „ilegálne prekročenie hraníc“, aj keď členský štát príslušníkom tretích štátov umožní vstup na svoje výsostné územie z humanitárnych dôvodov. To prekvapilo, veď sama generálna prokurátorka ES hovorila predtým o protiprávnosti odsunu naspäť do Chorvátska. To ukazuje podľa Diakonie, „aký povážlivý je právny stav a dublinské nariadenie pre ľudí na úteku v Európe“.
V kritických prípadoch ako boli vlny utečencov v r. 2015/16 štáty kapitulovali „pred vlastným právnym stavom“, konštatovala Diakonia. Nikto z prichádzajúcich utečencov si neuvedomoval, že v Chorvátsku „ilegálne“ prekročil hranice do Európskej únie, veď ich ďalšia cesta bola pre nich zorganizovaná. Štáty preto cítili povinnosť vstup do krajiny povoliť, aby sa vyhli zablokovaniu ľudí na úteku.
Podľa televízie bolo od začiatku 2016 asi 500 odsunov do Chorvátska, prvej členskej krajiny EÚ na balkánskej trase. –zg-

Rakúsko: Viac miništrantiek ako miništrantov

Viedeň, 27.7.2017 (kath.net/CWN/jg) 020 860 – Viac ako polovica katolíckych miništrantov v Rakúsku je ženského pohlavia. Ukázal to prieskum z r. 2014, ktorý nedávno uverejnila Viedenská arcidiecéza.
V Rakúsku oficiálne pripustili dievčatá k službe pri oltári pred 25 rokmi. Dnes tvoria asi 54 percent z vyše 45 000 miništrantov ženy a dievčatá. V pastorácii miništrantov je prevaha rovnako veľká – oproti 2800 ženským skupinám stojí 2200 mužských, ktoré sa o miništrantov starajú. –zg-

Trump: Koniec transgenderu v armáde

USA, 27.7.2017 (kath.net) 020 859 – Americký prezident Donald Trump ohlásil v stredu zákaz osôb transgenderu (so zmeneným pohlavím) v americkej armáde a tak zrušil sporné rozhodnutie prezidenta Barracka Obamu. Informovali o tom americké médiá.
Trump urobil toto rozhodnutie po porade s veliteľstvom armády. Velitelia mu jasne vysvetlili, že osoby s transgenderom sa v americkej armáde „v nijakej funkcii“ neakceptujú. –zg-

Bavorsko trestá cirkevný azyl pre utečencov

Mníchov, 26.7.2017 (kath.net) 020 858 – Katolícki a evanjelickí farári, ktorí poskytujú cirkevný azyl utečencom, budú v Bavorsku trestnoprávne stíhaní. Informoval o tom „Bavorský rozhlas“ s poukazom na generálne prokuratúry v Norimbergu a Mníchove. Obžaloba znie: „Napomáhanie ilegálneho pobytu“.
Pritom sa postupuje podľa jednotného trojbodového plánu. Pri prvom poskytnutí cirkevného azylu majú sa farári najprv vypočúvať na polícii, potom sa vyšetrovanie pre malé previnenie zastaví. Pri druhom poskytnutí cirkevného azylu musia farári rátať s pokutou a pri treťom raze dostanú trest a príkaz to ukončiť. Jednotlivé výnimky sú však možné.
Už v marci 2017 bežalo proti evanjelickým farárom v Bavorsku 17 vyšetrovaní pre cirkevný azyl pre utečencov. Krajinská cirkev udala, že chce príslušným farárom a farárkam poskytnúť právnu podporu.
Nemecký minister vnútra Thomas de Maizière (CDU) v r. 2015 vyhlásil, že názor kresťanov je, „že niekedy môže existovať aj milosrdenstvo, ale potom hovoríme o štyroch, piatich, desiatich prípadoch ročne“. Ak však ide o „stovky prípadov, o sčasti systematickom bránení Dublinskej dohode, je to zneužívanie cirkevného azylu“. –zg-

Vatikán: Migráciu vidieť ako šancu rozvoja

New York, 27.7.2017 (kath.net/KAP) 020 857 – „Za správnych podmienok môže migrácia prispieť k trvalo udržateľnému rozvoju.“ Vyhlásil to vatikánsky delegát pre migráciu, Michael Czerny SJ, v prejave v OSN v New Yorku. „Prvoradou úlohou svetového spoločenstva musí byť napomáhaním rozvoja postihnutých regiónov usilovať o to, aby nikto nebol k migrácii nútený. Ďalej je tiež dôležité migrantov uvítať, chrániť, napomáhať a integrovať, keďže z toho profituje hosťovská ako aj pôvodná spoločnosť.“
Páter Czerny to povedal v pondelok na 4. prípravnom stretnutí k svetovej dohode o migrácii a úteku, ktorú chce OSN schváliť na budúci rok. Tento kanadský jezuita je druhým sekretárom pápežom Františkom osobne vedeného Oddelenia pre migrantov a utečencov pri novom veľkom vatikánskom Dikastériu pre celostný rozvoj človeka.
„Veľké migrácie súčasnosti sú vyvolané v prvom rade chýbaním, či zrútením sa pilierov trvalo udržateľného rozvoja. Sú to chudoba, hlad, násilie, chýbanie pracovných miest, ničenie životného prostredia ako suchá alebo aj slabé, či skorumpované štáty.“ OSN musí zabezpečiť právo, aby ľudia mohli „dôstojne v pokoji a bezpečí žiť vo svojej vlasti“ a sami pracovať na jej rozvoji, ako povedal páter. Ak už migrácia, tak by mala byť dobrovoľná a nie z núdze.
V súčasnosti je migrácia veľkou stratou pre domovské krajiny, lebo na toto riziko cez more sa odvážia najmä mladí, talentovaní, odvážni a nádejeplní ľudia. Či bude toto rozhodnutie dlhodobé, alebo predsa pre ich vlasť aj cieľovú krajinu prínosom, veľmi závisí od spôsobu ich prijatia. Podarí sa to, ak sa budeme k migrantom správať ako k ľuďom. Prijímajúce štáty by ich nemali vidieť ako „objekty núdzovej pomoci“, ale ako „dôstojné subjekty ich vlastného rozvoja“, ako povedal páter.
„Migranti majú vzácne vzdelanie, schopnosti, ctižiadosť, skúsenosti a kultúrne znalosti, na čo môže nadviazať ich ďalšie vzdelávanie. Dôležité je, aby neboli vykorisťovaní, aj aby prijímajúce štáty dostali na túto úlohu podporu. Politika však nemá ani zanedbávať znevýhodnené domáce skupiny a aj migranti musia rešpektovať hodnoty, tradície a zákony v hosťujúcej krajine. Ak sa toto zabezpečí, mohli by vzniknúť pokojné a inkluzívne spoločnosti, ktoré napomáhajú trvalo udržateľný rozvoj,“ zdôraznil jezuita. –zg-

František volí migráciu pre pápežské medaily

Vatikán, 26.7.2017 (KAP) 020 856 – Pápež František si za motív novej pontifikálnej medaily zvolil tému migrácie. Razba ma medaile k piatemu roku pontifikátu ukazuje na zadnej strane plachetnicu a na zvýšenom brehu postavu, ktorá sa k prichodiacim skláňa s vystretou rukou. Okolo sú po latinsky Ježišove slová: „Bol som pocestný a pritúlili ste ma; (Mt 25,35). Medaila príde podľa vatikánskych informácií do obchodov v piatok. Predošlé edície medailí mali témy: povolanie Matúša (2013), kresťanská rodina (2014), sv. Terézia Avilská (2015) a – vo Svätom roku milosrdenstva – odpustenie (2016).
Súčasný zberateľský kúsok vydajú v 1500 exemplároch v bronze v cene 60 eur a v 1000 exemplároch v striebre za 100 eur a vydá sa aj 50 zlatých medailí po 2800 eur. Set so všetkými tromi medailami bude stáť 3100 eur – vyjdú v počte 50 exemplárov. Medaily budú v predaji cez Vatikánske kníhkupectvo a v Správe majetku Apoštolského stolca (Apsa) vo Vatikáne. –zg-

Chce František zrušiť povolenie latinskej omše?

Rím, 26.7.2017 (LifeSiteNews – John Henry Westen) 020 856 – Informované zdroje z Vatikánu predpokladajú, že pápež František chce ukončiť univerzálne povolenie Benedikta XVI. pre kňazov slúžiť tradičnú svätú omšu v latinčine – teda mimoriadnu formu svätej omše. Tento zásah by bol v súlade s Františkovými opakovanými pohŕdavými vyjadreniami o tejto omši najmä pred mladými ľuďmi. Dodnes o tom nebola otvorená nijaká diskusia. Zdroje v Ríme LifeSite informovali, že počuli liberálnych prelátov v Kongregácii pre náuku viery diskutovať o pláne zrušiť známy dokument pápeža Benedikta, ktorým kňazom povolil tradičnú svätú omšu. Katolícki tradicionalisti práve oslávili 10. výročie dokumentu Summorum Pontificum. Pápež Benedikt XVI. ho vydal v r. 2007, a umožnil ním slúžiť túto formu omše aj bez povolenia biskupov a zrušil tak reštrikciu pre kňazov po Druhom vatikánskom koncile.
Toto motu proprio pobúrilo liberálnych biskupov, pretože im odňalo moc omšu zakazovať, ako to mnohí robili.
Summorum Pontificum okrem toho stanovuje, že kdekoľvek skupina veriacich požaduje túto omšu, farár by mal ochotne vyhovieť ich požiadavke. Plány o jej zrušení sú takmer identické s komentárom významného talianskeho liturgistu v interview pre francúzsky katolícky denník La Croix z tohto mesiaca. Andrea Grillo, laický profesor na Pápežskom Athenaeume sv. Anselma v Ríme, bol v novinách označený ako „blízky pápežovi“ a dôkladne pozná Summorum Pontificum. Grillo v podstate vydal knihu proti Summorum Pontificum predtým, než by bol pápežský dokument vôbec vydaný. Grillo pre La Croix povedal, že František zvažuje zrušenie Summorum Pontificum. Podľa Grilla, keď Vatikán povýši „Kňazské bratstvo sv. Pia X.“ na personálnu prelatúru, bude tradičný obrad omše zachovaný iba pre túto štruktúru a dodal: „Ale František to neurobí, dokiaľ bude žiť emeritný pápež Benedikt XVI.“ …
Zdroj pre LifeSite tiež spomenul, že tento plán môže vysvetľovať list nedávno prepusteného kardinála Gerharda Müllera z 20. mája 2017. Hoci kardinál Müller chcel kňazské bratstvo mať úplne zmierené na pomoc pri boji s modernistami v Cirkvi, list, ako sa zdá, ničí dohodu medzi pápežom a bratstvom preto, aby sa ho mohlo povýšiť na personálnu prelatúru. List obsahuje podmienky úplne neprijateľné pre bratstvo a tak anuluje vzájomné dorozumenie, o ktorom vedúci bratstva biskup Bernard Fellay veril, že je už blízke.
Zdroj LifeSite predpokladá, že Müllerov list bol možno napísaný, pretože kardinál vedel, čo František zamýšľa a chcel tak zabrániť plánu pochovať Summorum Pontificum s pápežom Benediktom. „Nie je ani tak zameraný proti Fellayovi, ako proti tej dohode,“ povedal náš zdroj. „Pápež František bol veľmi nahnevaný, že dokument vyšiel od kardinála Müllera a zrejme preto sa rozhodol ho prepustiť.“ –zg-

„Kresťanský kontext v Európe už nie je daný“

Barcelona, 26.7.2017 (KAP) 020 855 – Otázka kresťanského života a hlásania viery v pluralitnej spoločnosti stála v centre 29. „Kolokvia európskych farností“ v Barcelone (CEP) v dňoch 9. až 14. júla s názvom:
„Kresťania v Európe – ich vízia: Svedčiť o Božej láske“.
V záverečnom dokumente 160 účastníci z 13 krajín konštatovali:
„Kresťanský kontext v Európe dnes už nie je daný a každý musí robiť osobné rozhodnutia, či chce byť kresťanom, alebo nie.“ Kresťania teda majú odložiť obavy a prevziať svoju zodpovednosť: „Kresťanov nemá zaujímať budúcnosť Cirkvi, ale majú žiť ako praví Kristovi učeníci.“ Fary boli vyzvané, aby sa stali „miestami učenia, dialógu, načúvania a vzájomného prijímania“.
Asi 40 mladí účastníci kolokvia žiadali „otvorenejšiu Cirkev, v ktorej sa budú dobre cítiť aj nekresťania“. Želali si, aby sa aj ich zapojilo a mohli pomáhať. Na záver kolokvia predstavili nové predsedníctvo CEP: predsedom je Malťan Antonio Cassar, podpredsedami sú Martin Gächter zo Švajčiarska a Mária Kissová z Maďarska. Zástupkyňou CEPu pri Rade Európy je Francúzka Elisabeth Conreauxová.
CEP bolo založené v r. 1959 z iniciatívy parížskeho farára Francisa Connana, pod patronátom viedenského arcibiskupa Franza Königa. Na prvom stretnutí v r. 1961 v Lausanne boli kňazi z Belgicka, Nemecka, Francúzska, Talianska, Rakúska, Švajčiarska a Španielska. Poukázali na „nezmyselnosť oddeleného a národne izolovaného postupu v pastorácii“, čo sa ukazovalo „stále zreteľnejšie“.
CEP sa chápe ako miesto stretávania kresťanov z európskych farností a kresťanských spoločenstiev. Od r. 1973 je kolokvium otvorené aj laikom – teraz tvoria už vyše dvoch tretín účastníkov laici. Každé dva roky sa stretávajú v inej krajine. Budúce CEP sa bude konať v r. 2019 v ukrajinskom Ľvove.
Účastníci kolokvia si vymieňajú skúsenosti z pastoračnej práce vzhľadom na cirkevné aj spoločenské otázky. Ich cieľom je silou spoločných kresťanských koreňov spolupôsobiť na zrastaní Európy. CEP je ako mimovládna organizácia od r. 1978 členom Rady Európy a má status poradcu. (Informácie na: www.cep-europa.org) –zg-

Kardinál Schönborn: „Nie manželstvu pre všetkých!“

Viedeň, 26.7.2017 (KAP) 020 854 – Viedenský arcibiskup, kardinál Christoph Schönborn, nanovo odmietol „manželstvo pre všetkých“. V interview pre viedenské katolícke noviny „Der Sonntag“ zdôraznil:
„V skutočnosti je iba jeden dôvod pre manželstvo a to je blaho detí. Je prirodzenou potrebou detí, že matka a otec spoločne prevezmú zodpovednosť za dieťa. Manželstvo je cesta generácií a bude vždy nenahraditeľné, ak tu majú byť deti a matka s otcom, ktorí sa o toto dieťa chcú starať.“
Kardinál sa vyslovil za zachovanie súčasného obsahu pojmu manželstvo a použil čínske príslovie: „Nazývaj kruh kruhom a štvorec štvorcom. Potom bude politika znova v poriadku.“
Diskusiu v Rakúsku znova vyvolalo to, že nemecký parlament 30. júna väčšinovo odhlasoval „manželstvo pre všetkých“. Predtým, 29. júna, aj rakúski socialisti a zelení podali do národnej rady návrh na otvorenie manželstva, ktorý však väčšinu nenašiel. –zg-

Nemecko: Požiar kostola opátstva cisterciánov

Trier, 26.7.2017 (kath.net) 020 853 – V kostole cisterciánskeho opátstve v nemeckom Himmerode objavili 25. júla okolo 22. hodiny požiar. S veľkým nasadením asi 120 hasičov sa podarilo požiar lokalizovať a uhasiť. Zabránilo sa presiahnutiu plameňov na strechu a ďalšie budovy. Hasiči našli pri príchode metrové plamene pod schodmi kostola. Vznikli aj veľké škody zadymením. Informoval o tom „Volksfreund“ v Trieri. Opát z Himmerodu hasičom vyjadril vďaku.
Do akej miery je poškodený známy vzácny kláštorný organ sa zatiaľ nevie. Polícia konštatovala veľké materiálne škody. Príčina požiaru sa vyšetruje. –zg-

Kde zostáva výkrik feministiek?

Mainz/Berlín, 26.7.2017 (kath.net) 020 852 – Nemecká policajtka v Porýní-Vesftálsku chcela moslimskému kolegovi podať ruku a pogratulovať mu k povýšeniu. No na oslave v Montabaure jej policajt odmietol podať ruku! Podľa hovorcu krajského ministerstva vnútra v Mainzi policajt odôvodnil svoje konanie náboženským presvedčením. Moslimského policajta preložili do internej služby a vedie sa proti nemu disciplinárne konanie.
Peter Hahne (foto), autor bestsellerov, televízny moderátor a bývalý člen evanjelickej cirkvi, prípad ostro kritizoval. Odmietnutie podania ruky nie je „nijaká lapália“, ako napísal pre „Bild am Sonntag“. Prejavil údiv nad „mlčaním ľavicových a zelených bojovníčok za ženské práva“ a napísal: „Kde zostal váš rozhorčený výkrik? Multikulti má svoje hranice tam, kde náboženstvo podkopáva základné práva.“ –zg-

Prezidentka Charity odišla z CDU pre „manželstvo pre všetkých“

Meschede, 26.7.2017 (kath.net) 020 851 – Elisabeth, slobodná pani z Lünincku, predsedala 34 rokov nemeckému Zväzu Caritasu Meschede a viedla aj Spolkové konferencie Caritasu. Teraz prominentná riaditeľka po 45 rokoch demonštratívne vystúpila zo strany CDU. Informovali o tom noviny „Westfalenpost“.
Súhlas mnohých poslancov strán CDU a CSU k „manželstvu pre všetkých“ je pre ňu, ako píše „taktické volebné rozhodnutie proti 2000 rokov existujúcemu chápaniu manželstva, ktoré je zamerané na odovzdávanie života, čo je párom rovnakých pohlaví od prírody nemožné“. „Únia kresťanských strán definitívne dokázala, že jej zásadný program o kresťanskom obraze života už neplatí.“ –zg-

Arcibiskup Paglia o širokom prístupe k ochrane života

Rím, 26.7.2017 (kath.net/CWN/jg) 020 850 – „Pápežská akadémia pre život bude v budúcnosti sledovať širší, rozsiahlejší prístup k téme ochrany života.“ Povedal to jej prezident, arcibiskup Vincenzo Paglia v interview s Austenom Ivereighom pre internetový magazín Crux.
„To neznamená nijaké kompromisy v otázkach potratu a eutanázie,“ zdôraznil Paglia. „Etické otázky týkajúce sa života sú navzájom v úzkej súvislosti. Ochrana života znamená aj zasadzovanie sa proti trestu smrti a ochranu životného prostredia. Nemôžem byť pro-life a otravovať atmosféru. Nemôžem byť pro-life a odpratávať starých ľudí. Nemôžem byť pro-life a zasadzovať sa za génovú manipuláciu, ktorá zraňuje dôstojnosť života. Nemôžem byť pro-life a splodiť dcéru v skúmavke,“ povedal Paglia doslova.
„Cirkev nemá hovoriť iba o nebezpečenstvách pre život, ale aj vyzdvihovať krásy toho živého v jeho mnohých aspektoch.“ Čisto defenzívne nasadenie Paglia odmieta. Bez uvádzania mien povedal, že nestačí stiahnuť sa „do pevnosti“ a požadovať dodržiavanie niektorých princípov. –zg-

Experti začali výskum encykliky Humanae vitae

Vatikán, 25.7.2017 (RV) 020 849 – Presne o rok uplynie polstoročie od vydania encykliky Humanae vitae blahoslaveného pápeža Pavla VI., venovanej morálnym otázkam tzv. „prokreácie“, čiže zodpovedného odovzdávania ľudského života. Učiteľský úrad Cirkvi sa touto formou vyjadril k problematike regulácie plodnosti a tiež k osobitne citlivej otázke o morálnej prípustnosti antikoncepcie.
V súvislosti s týmto výročím sa vo Vatikáne skupina odborníkov začala venovať archívnemu bádaniu o procese vzniku dokumentu. Členom skupiny je aj prof. Gilfredo Marengo, ktorý pôsobí v Ríme na Pápežskom inštitúte Jána Pavla II. pre štúdium manželstva rodiny.
Práve v deň, na ktorý pripadá 49. výročie publikovania encykliky Humanae vitae, prof. Marengo poskytol pre Vatikánsky rozhlas rozhovor a vysvetlil opodstatnenosť prebádania historických okolností vzniku dokumentu. Odpovedal aj na nasledujúce otázky redaktorky Roberty Gisottiovej:

Ako vieme, cesta, ktorá viedla k redakcii Humanae vitae bola dlhá a komplikovaná. Zasluhuje si však encyklika, aby sa ešte aj dnes skúmala kvôli jej lepšiemu porozumeniu?
Prof. Marengo: „Čas uviedol na pravú mieru mnohé neužitočné polemiky a predsudky, s ktorými sa hľadelo na Pavla VI., čo mu spôsobilo o. i. aj mnoho utrpenia. Je veľavravné, že Pavol VI. odvtedy počas desiatich rokov až do svojej smrti už nevydal žiadnu encykliku. Časom sa stal rozhodujúcim príspevok sv. Jána Pavla II., ktorý nielen obránil jadro učenia Humanae vitae ešte prv než sa stal pápežom, ale neskôr sa ujal prehĺbenia reflexie – myslím osobitne na katechézy o ľudskej láske, v ktorých ukázal plnú odôvodnenosť toho, čo Humanae vitae učí, a tiež jej integrovania a položenia väčšieho dôrazu na niektoré témy, ktoré v Humanae vitae boli len naznačené a boli tak trochu ukrivdené.
Encyklika si bezpochyby stále zasluhuje, aby sa študovala do väčšej hĺbky, aspoň v dvoch smeroch: z jednej strany je potrebné pokročiť pri jej zaradení do kontextu všetkého toho mimoriadne významného a plodného, čo Cirkev povedala o manželstve a rodine za týchto 50 rokov. Myslím, že Cirkev sa nikdy predtým tak neangažovala v tejto veci ako práve v ostatných 50 rokoch. Z pohľadu historicko-teologického bádania bude veľmi užitočné, keď budeme môcť skúmaním dokumentácie v niektorých archívoch Svätej stolice zrekonštruovať postup koncipovania encykliky, ktorý sa vyvíjal v rozličných fázach od júna 1966 až do jej publikovania 25. júla 1968.
Práve vzhľadom na blížiace sa 50. výročie som dostal povolenie začať archívne bádania s niektorými renomovanými odborníkmi ako profesori Sequeri, Maffeis a Chenaux. Počiatočný dojem je, že sa podarí odsunúť bokom mnohé jednostranné výklady textu. A predovšetkým sa uľahčí chápanie úmyslov a starostí, ktoré viedli Pavla VI. a ktoré ho priviedli cez toľké ťažkosti k pozitívnemu vyriešeniu tejto otázky. Treba poznamenať, že v tých rokoch nemal vždy tú oporu, aká sa žiadala: celá tá komplikovaná záležitosť s pápežskou komisiou, ktorá pracovala od roku 1963 do roku 1966 a nakoniec mu nedokázala poskytnúť to, čo by mu poslúžilo, aby mohol pristúpiť k vypracovaniu encykliky. Tak musel Pavol VI. kvázi začať sám odznova, navyše v sťažených podmienkach, keď bola v tej dobe verejná mienka v rámci Cirkvi nielen polarizovaná medzi zástancami a odporcami antikoncepčnej pilulky, ale analogicky boli protichodné postoje veľmi citeľné v prostredí teológov tej doby.“
Ak prejdeme k súčasnému pontifikátu pápeža Františka, aká červená niť spája Humanae vitae s apoštolskou exhortáciou Amoris laetitia?
Prof. Marengo: „Tou spájajúcou červenou niťou je to, že počnúc od [konštitúcie II. vatikánskeho koncilu] Gaudium et spes je vidno, ako Cirkev kladie na prvé miesto starostlivosť o manželstvo a rodinu, priznávajúc tým skutočnostiam tak povediac prvoradé miesto, v ktorom je kresťanská komunita povolaná stretnúť sa s ľuďmi svojej doby, ujať sa celej ich ľudskej stránky a ponúknuť im novosť kresťanského ohlasovania. V tomto zmysle existuje jedinečná kontinuita vedúca od Pavla VI. k Františkovi a prechádzajúca cez sv. Jána Pavla II. a Benedikta XVI.“ -jb-

Býv. kaplán kráľovnej: Anglikánom hrozí rozkol

Londýn, 25.07.2017 (KAP/KNA) 020 848 – Bývalý kaplán kráľovnej Alžbety II., Gavin Ashenden, varoval pred rozkolom Anglikánskej cirkvi na tradicionalistov a liberálov. Spoločne s 22 ďalšími signatármi podľa britských médií z 25. júla v otvorenom liste hrozí Anglikánskej cirkvi „vyhlásením nezávislosti“. Vzhľadom na rastúcu liberalizáciu Cirkvi Anglicka sa cítia predstavitelia tradičných hodnôt „marginalizovaní a vypískaní“, ako píše Ashenden.
„Priepasť a hlboká nedôvera medzi oboma tábormi sa od generálnej synody počiatkom júla ďalej prehĺbili,“ píše Ashenden v novinách „Daily Telegraph“. „Existujú fakticky iba dve formy anglikánskej viery: Jedna kapitulovala pred sekulárnymi hodnotami, druhá pevne uchováva vieru.“
Ashenden chápe list ako „varovanie“ arcibiskupovi Justinovi Welbymu. Uvádza, že ten riskuje „revoltu“, ak nebude viesť cirkev spôsobom konformným s hodnotami a hlásaním Biblie, namiesto „progresívneho sekularizmu“. Rozkol cirkvi, aký nastal napríklad medzi anglikánmi v Severnej Amerike v r. 2009, je mysliteľný.
Britské médiá citujú hovorcu Cirkvi Anglicka, ktorý poukázal na to, že spočíva „v povahe“ generálnej synody, že sa v tomto grémiu diskutujú „veľmi sporné témy, ku ktorým majú členovia veľmi odlišné postoje“.
Generálna synoda Cirkvi Anglicka na letnom zasadnutí v júli schválila znova krst ľudí po zmene pohlavia obradom podobným krstu. Okrem toho odsúdila terapie, pri ktorých homosexuáli majú byť uzdravení zo sexuálnej orientácie, ako „škodlivé a neetické“! –zg-

Rakúsko: Modlitbový zápas za rodinu

Viedeň, 25.7.2017 (kath.net) 020 847 – Rakúski katolíci 22. júna 2017, na spomienku sv. Ján Fišera a Tomáša Morusa, ktorí ako svedkovia nerozlučiteľnosti manželstva odovzdali svoj život ako mučeníci, iniciovali „modlitbový zápas“ za manželstvo a rodinu. Róbert a Rositta Reithoferoví, ktorí projekt sprevádzajú, v rozhovore pre kath.net vyhlásili:
„Manželstvo muža a ženy je dnes jedna možnosť z mnohých, medzi ktorými si môžeme ľubovoľne vyberať a meniť to. Iba málo ľudí sa dáva do služby hlásania a rozprávania o sviatostnom manželstve a jeho nekonečnom prameni sily. Ide o manželstvá plné ducha a sily, o manželov, ktorí sa navzájom posilňujú a stoja pri sebe, o manželstvá, v ktorých deti môžu dozrievať v silné osobnosti a hľadajúci pomoc nájdu útočisko, o manželov, ktorí dodávajú svetu odvahu a nádej a tak dokážu našu spoločnosť viesť do budúcnosti s Bohom!“
Modlitbová akcia by chcela byť aktívna s najsilnejšou zbraňou: s modlitbou! Výzva znie: pomodliť sa denne desiatok ruženca, alebo inú modlitbu na tento úmysel. Už sa vydávajú aj karty s touto iniciatívou, ktoré si možno objednať aj ďalej darovať. –zg-

Veľký dopyt po pastorácii u dovolenkárov

Klagenfurt, 25. 7.2017 (KAP) 020 846 – Mnohí turisti si želajú pastoráciu aj počas dovolenky. V rakúskych diecézach sú zriadené centrá pre pastoráciu turistov a pôsobia aj na horách, v kempoch, na pútnických cestách i duchovných púťach. Pastorácia turistov chce pomáhať otvárať priestory pre ľudí na cestách, ktoré posilňujú dušu, aby všetkými zmyslami umožňovali stretnutie so Stvoriteľom,“ vysvetlil predseda Centra pre pastoráciu počas turistiky a voľného času v Rakúsku, Roland Stadler, 25. júla pre „Kathpress“.
U mnohých turistov vníma „stále väčšiu túžbu po celostnej dovolenke“, ako hovorí Stadler. Ľudia túžia po dňoch posilnenia tela, ducha i duše, aby sa potom mohli znova vrátiť s novými silami do reality každodenného života. Na plnení tohto cieľa spolupracujú mnohé turistické zariadenia s cirkevnými organizáciami. Ponúkajú aktivity hľadania zmyslu života a duchovné obnovy pre hostí. Pastorácia turistov ponúka spoluprácu pri vývoji, plánovaní a realizácii duchovných iniciatív pre hostí, zlaďuje navzájom pastoračné a turistické záujmy v regiónoch a je aj partnerom fár, ubytovacích zariadení, či celých turistických regiónov.
Pastorácia turistov chce tu byť pre ľudí na cestách, ako hovorí Stadler. K jej cieľovej skupine patria nielen hostia z iných častí Rakúska, alebo iných krajín, keďže aj miestne obyvateľstvo hľadá duchovné ponuky v bližšom okolí. „V tomto zmysle sa zameriavame aj na krátkodobých hostí, na tých, čo sa radi vracajú, no aj na domácich.“
Cirkev musí byť v turistike, dôležitom hospodárskom faktore Rakúska, „prítomná a podporovať ľudí, ktorí hľadajú oddych aj tých, ktorí hosťom slúžia“. „Treba stáť po boku ľuďom hľadajúcim spásu, otvárať im momenty, v ktorých cítia, že život je viac ako práca, či povrchná zábava. Boha majú zakusovať v stvorení rovnako, ako na koncertoch, v rozhovoroch, alebo v tichu. Pri tomto im pomáhať je úlohou pastorácie turistov,“ zdôrazňuje expert. –zg-

Nemecko: Heavy-metal začnú bohoslužbou

Hamburg, 25.07.2017 (KAP) 020 845 – Na veľkom severonemeckom festivale heavy-metalovej hudby „Wacken Open Air“ bude mať účasť aj evanjelická cirkev. V Schleswig-Holsteine, v dedine Wacken, očakávajú 75 000 fanúšikov a 150 kapiel. Festival pod heslom „Louder than Hell“ (Hlasnejšie ako peklo) sa začína 2. augusta večer bohoslužbou v dedinskom luteránskom kostole, ako informovala Evanjelická tlačová služba „epd“.
Na festivale bude 20 pastorov po 24 hodín, ako povedal pastor pre mládež Tilman Lautzas. K pastoračnému tímu patria aj psychológovia, diakoni a študenti, ktorí budú k dispozícii v stane hneď vedľa záchrannej služby.
„Pomoc budeme ponúkať pri hádkach fanúšikov, pri depresiách z nezvyčajnej festivalovej situácie, problémoch v rodine a v zamestnaní a osobných krízach,“ hovorí Lautzas a dodáva: „Ľudí v krízach nenechať samých, je elementárna súčasť kresťanskej viery. Ostatné dva roky prebehol festival našťastie relatívne dobre s málo ťažkými prípadmi.“ –zg-

Británia: Ježiš je pre 28 % ľudí ‚extrémista’

„Prieskum ukazuje rozsah súčasného morálneho zmätenia!“ „Opatrenia na boj proti islamizmu – zámienka na presadzovanie sekulárnych ideológií.“

Londýn, 25.7.2017 (kath.net/jg) 020 844 – Až 28 percent Britov považuje Ježiša Krista za „extrémistu“! K tomuto výsledku dospel prieskum inštitútu „ComRes“ z poverenia Evanjelickej aliancie Veľkej Británie, ako informovali noviny Catholic Herald.
Asi 25 percent považuje za extrémistu Martina Luthera Kinga, rovnaký počet si to myslí o Nelsonovi Mandelovi. U Mahatma Gandhího je to 20 percent, u dalajlámu 13 percent.
Prieskum sa vzťahoval nielen na osobnosti, ale aj na témy. Až 41 percent opýtaných je toho názoru, že osoby, ktoré bránia klasické manželstvo, sú extrémisti! Asi 48 percent si myslí, že nie je extrémistické dávať zvieratám rovnaké práva ako ľuďom.
„Prieskum ukazuje celý rozsah súčasného morálneho zmätenia!“ Týmito slovami komentoval Dr. Dávid Landrum z Evanjelickej aliancie výsledky prieskumu. „Používanie pojmu extrémizmus vedie k chaosu a rozkolu v spoločnosti,“ obáva sa Landrum.
„Vláda sa už dva roky pokúša pojem extrémizmus precízne definovať. To sa jej nedarí a prieskum ukazuje, že verejnosť je stále rovnako zmätená z významu tohto pojmu. Okrem prípadov terorizmu a podnecovania k násiliu sa pojem extrémizmus nehodí na posudzovanie obsahu a názorov v oblasti viery,“ hovorí Landrum.
Len pred niekoľkými týždňami britská vláda oznámila, že vymenuje komisiu na boj proti extrémizmu. Tá má bojovať nielen proti extrémizmu, ale aj podporovať vládu v potláčaní extrémistických ideológií vo všetkých formách v spoločnosti a na internete.
Kresťanské skupiny vo Veľkej Británii však už kritizovali, že opatrenia boja proti radikálnemu islamizmu slúžia ako zámienka na presadzovanie sekulárnych ideológií na cirkevných školách. –zg-

‚Nájdeme to v školách aj športových kluboch‘

Regensburg, 25.7.2017 (kath.net) 020 843 – „Je to totálny humbug. Je to jednoducho úplne podlé. Tento fenomén nájdeme v školách, v športových kluboch a vždy tam aj bude. Ale radi sa púšťajú do Cirkvi – je to dobrá korisť.“ Povedala to kňažná Gloria von Thurn und Taxis z bavorského Regensburgu pre „Bavorský rozhlas“ na otázku, či inštitúcia umožnila zneužívanie a násilie v chlapčenskom zbore „Regensburskí dómski vrabci“.
Okrem toho povedala, že v jej mladosti „bola bitka celkom normálny pedagogický prostriedok, aby sa zvládli také drzé deti, akým som bola ja.“ Povedala, že považuje za neférové dnešné mierky používať na minulé desaťročia, pretože svet sa zmenil.
Alexander Probst, hovorca obetí chlapčenského zboru, reagoval na vyjadrenia kňažnej s rozhorčením. –zg-

Poľsko: Cirkev víta prezidentovo veto

Varšava, 24.7.2017 (KAP/KNA) 020 842 – Predseda Biskupskej konferencie s prezidentovi Andrzejovi Dudovi poďakoval za veto spornej justičnej reformy. Rovnováha medzi tromi mocami – parlamentom, vládou a justíciou – musí zostať zachovaná ako „garancia hladkého fungovania demokracie“, ako povedal arcibiskup Stanislav Gadecki v pondelok s odvolaním sa na pápeža Jána Pavla II. (1978-2005). Autentická demokracia „je možná iba v právnom štáte a na základe správneho chápania ľudskej osoby“.
Prezident Duda v pondelok vetoval dva návrhy zákonov s reformou Najvyššieho súdu a Justičnej rady krajiny. Žiadal zmenu oboch návrhov zákonov, pretože ohrozujú nezávislosť justície. „Odporuje tradícii poľskej ústavy, že generálny prokurátor má dozor nad najvyšším súdom,“ povedal Duda.
Nacionálna konzervatívna vládna strana Právo a spravodlivosť (PiS) chcela dať ministrovi spravodlivosti, ktorý je aj generálnym prokurátorom, široké kompetencie na prepúšťanie sudcov najvyššieho súdu. Tretí reformný zákon, ktorý súdy podriaďuje ministrovi spravodlivosti, Duda podpísal.
Justičná rada obsadzuje miesta sudcov. Jej členov má v budúcnosti voliť parlament a vláda a už nie právnici. Dolná komora parlamentu, Sejm, môže prezidentovo veto prehlasovať 3/5 väčšinou. Predsedníctvo PiS sa v pondelok zišlo na krízové zasadnutie, aby sa poradilo o ďalšom postupe. Duda pochádza zo strany PiS a doteraz schvaľoval všetko, čo vládna strana navrhla. –zg-

„Prírodné vedy nedokážu svet dokonale vysvetliť“

Salzburg, 24.7.2017 (KAP) 020 841 – Obhajobu prírodných vied, ktoré sa sami ohraničujú vo svojich nárokoch, vyslovil rakúsky kvantový fyzik Anton Zeilinger v rámci série prednášok „Dišputy“ v pondelok na Salzburskom festivale.
„Otázka, prečo je svet vybudovaný tak, ako je vybudovaný, sa nedá čisto prírodovedecky vyčerpávajúco vysvetliť. Preto by prírodné vedy urobili dobre, keby si pripomenuli svoje vlastné hranice. Otázku symetrií v prírode napríklad nemožno vyčerpávajúco vysvetliť iba na základe prírodných vied. Príroda je ich plná- napríklad vo forme hviezd, planét alebo vodných kvapiek.“
„Súčasne to necháva otázku pôsobenia Boha, príp. existencie Boha, z vedeckého pohľadu otvorenú. Pokus spoznať pôsobenie Boha v prírode sa preto nemusí príslušne, ani nutne, označovať ako nevedecký – aj keď Boh sa iste nepotrebuje riadiť kritériami ľudského myslenia a poznania,“ pripustil vedec.
Tento pionier v oblasti výskumu kvantových informácií vysvetlil, že aj v oblasti prírodných vied najmä fyziky, existuje „objektívna neznalosť“, teda náhoda. Trocha provokačne potom formuloval myšlienku: „Ani Boh nevie, kedy bude vyslaná určitá častica svetla.“ To vidí Zeilinger však rozhodne pozitívne – lebo bezo zvyšku determinovaný svet by považoval za „deprimujúci“.
Malý útočný šíp v súčasnej diskusii o bezlepkovej hostii si fyzik neodpustil: „Prečo by malo premenenie chleba a vína v Telo a Krv Krista závisieť od substancie?“

Koreň konfliktov medzi teológiou a astrofyzikou
Viedenský astrofyzik Prof. Franz Kerschbaum vypracoval „korene konfliktov“ medzi teológmi a astrofyzikmi. Ukázal rozdiel medzi „heaven“ (angl. teol.) teda nebesami v teologickom zmysle a „sky“ (angl. fyz.) – nebom vo fyzikálnom zmysle. Jadro tohto konfliktu sa tiahlo od polovice 16. až hlboko do 17. storočia. V tom čase došlo podľa Kerschbauma k vzďaľovaniu sa heaven od sky.
Citoval tiež prvého človeka vo vesmíre Jurija Gagarina, ktorý po ceste do vesmíru povedal: „Ako veľmi som sa usiloval, Boha som nájsť nedokázal.“ Pre Kerschbauma je to dobrý príklad nesprávneho chápania Boha. Takýto „boh – náhradník“, na ktorého sa vždy odvolávajú tam, kde prírodné vedy ešte nemajú poznatky. Týmto chápaním sa začal „ústupný manéver boja teológie,“ ako zdôraznil poradca Európskej vesmírnej agentúry (ESA).
Christina Aus der Au, docentka na Teologickej fakulte Univerzity v Bazileji, pripravila úvahu o „Poznaní vo vede a viere“. Vyjadrila sa – ako aj iní prednášajúci – skepticky o klasických dôkazoch Boha, čo viedlo arcibiskupa Franza Lacknera v diskusii k tomu, aby sa dôkazov Boha zastal. Povedal, že sa chce pokúsiť o „záchranu cti dôkazov o Bohu“. Tie sú „katedrálami stredovekého myslenia“, ako sa vyjadril. –zg-

Müller dúfa v lepší dialóg – aj s konzervatívcami

Rím, 24.7.2017 (kath.net/KAP) 020 840 – Kardinál Müller sa v interview pre „Foglio“ vyslovil aj za dialóg s konzervatívnymi predstaviteľmi Cirkvi o prístupe k znovu zosobášeným rozvedeným. Nanovo podnecoval stretnutie s kardinálmi Raymondom Leom Burkem, Walterom Brandmüllerom a Carlom Caffarrom, kde sa má otvorene hovoriť o sporných témach.
„Doteraz som počul iba hanobenia a urážky na týchto kardinálov. To nie je spôsob ani tón, ako sa dostať ďalej,“ povedal Müller. Traja kardináli, ako aj zosnulý Joachim Meisner, žiadali od pápeža Františka objasnenie možného svätého prijímania pre znovu zosobášených rozvedených a kritizovali pápežský dokument „Amoris laetitita“ (2016).
Müller, do počiatku júla prefekt Kongregácie pre náuku viery, odmietol kategorizáciu ´priateľ – či nepriateľ´ pápeža a povedal: „Pre kardinála je absolútne nemožné byť proti pápežovi. No biskupi majú – povedal by som – božské právo slobodne diskutovať.“
Na nepredĺženie funkcie hľadel Müller, ako povedal, „vždy s pokojom“ a dodal: „Svoje úlohy som si plnil aj nad nutnú mieru. Predovšetkým som sa vždy správal k pápežovi lojálne, ako to vyžaduje naša viera.“ Popri vernosti pápežovi prispieval aj svojou teologickou kompetentnosťou, preto jeho lojalita nebola nikdy „iba prostým pochlebovaním“, ako sa vyjadril.
Aj pápežský učiteľský úrad potrebuje kompetentné teologické poradenstvo, ako zdôraznil Müller. Nikto nemôže napísať exhortáciu bez poznania cirkevných otcov, alebo veľkých dogmatických rozhodnutí. Preto je Kongregácia pre náuku viery s jej dvoma teologickými komisiami a ďalšími odborníkmi „najdôležitejšou kongregáciou Rímskej kúrie“.
Kardinála Müllera menoval za jej prefekta v júli 2012 pápež Benedikt XVI. (2005-2013). –zg-

Müller k reforme kúrie: Iba staveniská, nijaký plán

Mníchov, 24.7.2017 (KAP) 020 839 – Kardinál Gerhard L. Müller sa pre nemecký katolícky denník „Tagespost“ cez víkend vyjadril skepticky o reforme Rímskej kúrie: „Vidím v každom prípade nejaké staveniská, ale aký plán za tým stojí, sa mi doteraz nepodarilo zistiť,“ povedal kardinál Müller a zdôraznil:
„Rímska kúria je cirkevná realita. Nie je to jednoducho správny aparát nejakej svetskej inštitúcie. Reforma môže byť na jednej strane štrukturálne alebo organizačné prispôsobenie sa modernej komunikácii. Ale z cirkevného hľadiska chápeme pod reformou vnútornú duševnú a duchovnú obnovu v Kristovi s vôľou verne slúžiť Cirkvi.“
K otázke napätia s pápežom Františkom povedal, že kardináli slúžia všeobecnej Cirkvi spolu s pápežom, pod jeho vedením: „Cirkev sa nemá porovnávať so svetskými organizáciami, so sociálnym koncernom alebo nadáciou. Ona je znamením a nástrojom, sviatosťou spásy sveta v Kristovi. Cirkev slúži pravde a nepodlieha zákonu politických a ideologických bojov.“
Dojem, že nepredĺženie jeho úradu prefekta Kongregácie pre náuku viery bolo podnietené zvonka, aby sa proti pápežovi vyvolali nepriaznivé nálady, cítime z rôznych strán, ako pripustil. „No je tu aj jasanie z istej časti médií, za ktorými stoja určité ideologické skupiny.“ Avšak tie hodnotia „úlohu prefekta úplne nesprávne“. Prefekt má slúžiť pápežovi a jeho poslaniu jednoty Cirkvi v pravde Evanjelia, „preto je nesprávne deliť Cirkev na dve ideologické krídla a investovať vlastnú energiu, aby jedno prekonalo to druhé“.
Kardinál Müller sa vyslovil pochvalne o svojom nástupcovi, ktorým je arcibiskup Luis Francisco Ladaria Ferrer: „Konali sme svoju prácu v oddelení viery a disciplíny v dokonalej harmónii. On je poznačený zásadným teologickým chápaním Druhého vatikánskeho koncilu, cirkevných otcov ako aj veľkých teológov stredoveku a novoveku. Spoločne sme komentovali aj návrhy k Amoris laetitia. V jej výklade sme nemali nijaké nezhody.“ Kardinál tiež kritizoval hlasy, ktoré v tom chceli vidieť zmeny náuky Cirkvi:
„Je vlastne sotva pochopiteľné, že niekto môže mať pochybnosti v tom, že výpovede pápeža sa musia vždy čítať v súlade so Svätým písmom, s apoštolskou Tradíciou a doterajšími náukami pápežov a koncilov. Inak už nestojí na pôde katolíckej viery. Prečítajme si k tomu dogmatickú konštitúciu o Božom zjavení Druhého vatikánskeho koncilu ´Dei verbum´ – 10. kapitola.“
Ku svojej budúcnosti v Ríme Müller povedal, že je biskup, to znamená „služobník Slova“ pri hlásaní Evanjelia a ako kardinál má „mimoriadnu zodpovednosť aj za všeobecnú Cirkev v senáte pápeža“.
„Avšak pokoj nie je prvou občianskou povinnosťou a biskup, ktorý sa stará iba o to, aby si neprivodil nevôľu a podľa možnosti zatušoval všetky konflikty, je pre mňa odstrašujúcou víziou,“ citoval kardinál z knihy interview Benedikta XVI. –zg-

Baldisseri: Na synode o mládeži aktívnu účasť mladých

Feldkirch, 24.07.2017 (KAP) 020 838 – „Synoda biskupov o mládeži v októbri 2018 nemá byť rozhovor biskupov Cirkvi, skôr sa majú sami mladí stať aktívnou súčasťou synody – a síce aj tí vzdialení od Cirkvi.“ Zdôraznil to generálny sekretár synody biskupov, kardinál Lorenzo Baldisserri, v interview rakúskych katolíckych novín Vorarlbergu – „KirchenBlatt“.
Ústredný význam pre prípravu synody má podľa Baldisseriho aj interaktívny dotazník pre mladých, ktorý je už na internete v nemčine (www.youth.synod2018.va).
„Prvé ohlasy ukazujú, že mladí nechcú zostať stáť pred dverami synody. Nemá to byť tak, že biskupi budú hovoriť o mladých namiesto s mladými. A nejde nám tu ani výlučne o mladých, ktorí patria do Katolíckej cirkvi, ide nám – a to je pre mňa dôležité – o všetkých mladých,“ povedal Baldisseri
Mladí sa zúčastnia synody ako poslucháči. Budú tam „interventi“, v ktorých budú mladí hovoriť pred celým zhromaždením. A bude sa pracovať, ako aj pri synode o rodine, aj v malých skupinách. Aj tam sa majú mladí zúčastniť a diskutovať, ako oznámil Baldisseri.
„Diskusia sa má konať v reči mladých – prinajmenšom to plánujeme. Prirodzene prípravné dokumenty vypracujú odborníci v ich odbornom jazyku. Súčasne sme však zriadili webovú stránku, ktorá sa obracia na mladých ich jazykom. Usilujeme sa stále znova trafiť sa do reči mladých, prípadne nájsť jazyk, ktorý všetci prijmú a pochopia. To platí aj pre jazyk, ktorý stále znova používa pápež František. Pretože jeho jazyk je na jednej strane na veľmi vysokej úrovni, na druhej strane predsa nie príliš abstraktne intelektuálny,“ povedal Baldisseri.

„Oni to transcendentné priam hľadajú“
Mládež má podľa Baldisseriho dôležitú vlastnosť, ktorá sa dospelým už často stratila: „Hľadia do ďaleka. Chcú dovidieť až po okraje horizontu. Oni hľadia ďaleko ponad to, čo patrí čisto svetu. Oni to transcendentné priam hľadajú.“ Preto chceme na poradách synody mladých počúvať, „nadviazať s mladými kontakt a stabilizovať ho“. Cieľom je preto „úprimnosť, otvorenosť“. To neplatí len pre tých mladých, „ktorí kvázi patria do interného kruhu Cirkvi, ale predovšetkým pre tých, ktorí sú od nás vzdialení“. Ich počet je veľký a my musíme a chceme s nimi hovoriť, ak sa nám to podarí. To by bol môj sen pre synodu,“ povedal Baldisseri.

Vatikán rozoslal dotazník ako súčasť oficiálneho prípravného dokumentu biskupským konferenciám celého sveta. Spoločne s príslušnými odborníkmi v Cirkvi napr. v Rakúsku spracujú dotazník štyria biskupi Franz Lackner (zodpovední za oblasť univerzity), Wilhelm Krautwaschl (škola a pastorácia povolaní), Anton Leichtfried (duchovné povolania) a Stephan Turnovszky (mládež). A sú tiež poverení všeobecnou prípravou na synodu. –zg-

„Osservatore“ o neochote duchovných k reformám

Vatikán, 23.7.2017 (KAP) 020 837 – Vatikánske noviny „L´Osservatore Romano“ vidia neochotu k reformám zo strany mnohých duchovných ako prekážku zmien v Cirkvi, ktoré si želá pápež František.
„Veľká časť jednoduchých, ako aj vysokých duchovných, stojí voči obratu v pastoračnej práci uzavreto, ba až nepriateľsky. Dôvodom je nedostatočné vzdelanie, ale aj uväznenie v starých pojmoch z doby protireformácie,“ ako sa uvádza v príspevku talianskeho biblistu Giulia Cirignana pre nedeľné vydanie novín.
Zatiaľ čo väčšina katolíkov pochopila priaznivú hodinu za Františka, tí „menej osvietení“ strhávajú k reforme ochotných duchovných a ich farnosti so sebou, ako píše Cirignano.
„Títo zostávajú v starom horizonte zvyčajných praktík, zastaranom jazyku, stále sa opakujúcom myslení bez vitality. Pritom si zamieňajú zbožnú oddanosť voči minulosti s vernosťou Tradícii!“
Ako prvú príčinu tohto stavu uviedol Cirignano „skromnú kultúrnu úroveň duchovných všetkých stupňov hierarchie“. „Mnohí kňazi ovládajú iba chatrnú teológiu a ešte menšiu znalosť Svätého písma,“ píše emeritný profesor. Na vine je vzdelávací systém: ak univerzitný kurz v študentovi nezanechá želania vlastného myslenia a „minimum kritického povedomia“, tak sa minul svojím účelom. –zg-

Pápež pokračuje v reforme súdov a menuje nových ľudí

Vatikán, 23.7.2017 (kath.net/KAP) 020 836 – Pápež František pokračuje v reforme vatikánskych súdnych dvorov a 20. júla oznámil aj nové menovania. V ostatných štyroch zasadnutiach Rady kardinálov k reforme kúrie (C9) sa vypracovali základy rozvoja troch súdov Svätého stolca – „služobných úradov diakonie spravodlivosti“. Týka sa to Apoštolskej penitenciárie, Apoštolskej signatúry a Rímskej róty.
„Reforma má za cieľ, aby sa na cirkevné súdnictvo v budúcnosti hľadelo ako na ministerstvo milosrdenstva. Ale nie je to nijaká revolúcia,“ opísala Paloma Garcia Ovejerová, druhá riaditeľka vatikánskej tlačovej kancelárie tento zámer.
Pre Rótu menoval pápež 20. júla Talianov Pierangela Pietracatellu za riaditeľa kancelárie Róty a Danielu Cancilovú za administratívnu riaditeľku, ako aj Nemca Hansa-Petra Fischera (56) za sudcu. Fischer bol od r. 2010 rektorom Campo Santo Teutonico a k nemu patriaceho kňazského kolégia v Ríme. Tento cirkevný právnik a historik Freiburskej arcidiecézy bol v r. 2012-2013 aj riaditeľom nemeckého pútnického centra v Ríme. Predtým pôsobil v Mníchove a Freiburgu ako cirkevný sudca. V r. 2002-2010 bol Fischer mestským farárom v Donaueschingene.
Menovaním Fischera sa rozmnožila malá skupina 30 Nemcov v zodpovedných pozíciách pri Svätom stolci. Ich počet sa však nezvýši ani v dohľadnom čase, pretože biskupi Nemecka, ale aj Rakúska a Švajčiarska, majú pre nedostatok kňazov veľké problémy uvoľniť vhodných ľudí pre službu v kúrii. Tam sa okrem teologickej odbornosti vyžadujú aj jazykové znalosti – prinajmenšom taliančina a angličtina, podľa možnosti aj francúzština a španielčina. –zg-

Müller: Európa prežíva ‚forsírované odkresťančovanie‘

Rím, 22.7.2017 (kath.net/KAP) 020 835 – Nemecký kardinál Gerhard L. Müller vidí situáciu cirkvi vo svojej vlasti ako „dramatickú“: „Účasť na cirkevnom živote, odovzdávanie viery, kňazský a rehoľný dorast majú silne klesajúcu tendenciu,“ povedal pre taliansky denník „Il Foglio“ z 21. júla. „Problém sa netýka iba Nemecka – celá Európa prežíva proces forsírovaného odkresťančovania, ktorý ďaleko presahuje jednoduchú sekularizáciu,“ uviedol kardinál.
Kardinál Müller, do júla prefekt Kongregácie pre náuku viery, varoval Cirkev predtým, aby svoje sily oslabovala vnútorným bojom a hovoril o „tzv. progresívnych, ktorí usilujú o víťazstvo tým, že organizujú hon na všetkých tzv. konzervatívnych“.
V Európe prebieha „odkresťančovanie celého antropologického základu“, ako pokračoval kardinál. „Človek je definovaný striktne bez Boha a bez transcendentnosti. Súčasná situácia je veľmi závažná. Všetky elementy žitej viery, ľudovej zbožnosti, sa zrútili.“
Tézu, že Katolícka cirkev sa za argentínskeho pápeža Františka stáva menej eurocentrickou, Müller odmietol: „Centrum Cirkvi je Kristus, reči o eurocentrizme cielia proste k tomu, aby sa Cirkvi dodal politický význam. Európa mala kultúrny vplyv na celý svet, negatívny napr. kolonializmom, pozitívny napr. filozofiou, metafyzikou a právom,“ konštatoval kardinál Müller. –zg-

Regensburg: Dómsky kapelník zacúval

Regensburg, 23.7.2017 (kath.net) 020 834 – Regensburský dómsky kapelník Roland Büchner sa 20. júla dištancoval od dojmu, že v interview obvinil svojho predchodcu Georga Ratzingera, brata emeritného pápeža. Büchner pre „Zeit“ povedal, že za Georga Ratzingera tam bol „systém strachu“. Büchner, ktorý je kapelníkom od r. 1994, varoval pred tým, aby sa prípady zľahčovali. Väčšinou však nešlo o zneužívanie, „ale o bitku“. „Bola tam zlosť a boli aj ublíženia.“ Čo sa týka obvinení Georga Ratzingera, citoval iba príslušné pasáže zo záverečnej správy vyšetrovateľa Ulricha Webera z 18. júla, ako povedal. „Neboli to moje obvinenia,“ uviedol Büchner na domovskej stránke zboru.
Vyjadril aj rešpekt voči prístupu Georga Ratzingera k minulosti, keďže ten už v r. 2010 verejne priznal, že ako vedúci zboru rozdával aj zauchá. „Osobne to však už oveľa skôr aj voči bývalým žiakom oľutoval. Túto otvorenú úprimnosť som si vždy vážil a rešpektoval,“ povedal Büchner. –zg-

L´Osservatore: Dvojaké správy o zbore v Regensburgu

Vatikán, 22.07.2017 (KAP) 020 833 – V správach o násilí voči „Dómskym vrabcom“ – speváčikom v Regensburgu – sa podľa názoru vatikánskych novín „L´Osservatore Romano“ meria „dvojakým metrom“. Zatiaľ čo na podobné prípady napríklad u talianskeho vojska sa vo verejnosti hľadí s tolerantnosťou, „voči inštitúcii Cirkev je tu extrémna prísnosť“, ako sa uvádza v úvodníku z 22. júla. Príspevok poukazuje na príklad krutých, so sexuálnym násilím sprevádzaných obradov prijímania nováčikov do istej rímskej kasárne v 80. rokoch. Správa o tom nevyvolala nijaké verejné pohoršenie.
Vzhľadom na prečiny v Regensburgu nikto nepochybuje, že ide o „zavrhnutiahodné a hanebné činy“, ktoré treba potrestať a v budúcnosti im zabrániť. Nápadný je však „stupeň mediálnej manipulácie“, ako píše autorka článku Lucetta Scaraffia, historička a členka národnej talianskej Bioetickej komisie. „V správach dokonca niekedy vznikol dojem, že ide o 547 prípadov vážneho sexuálneho zneužívania chlapcov. Okrem toho sa zamlčalo, že záverečnú správu k vyjasneniu prípadov dala vypracovať samotná diecéza, aby „sa dôkladne vyšetrili fámy a udania k tomuto škandálu“, píše Scaraffia.
„Zvyk Katolícku cirkev označovať ako prameň všetkého zla je už súčasťou našej každodennej skúsenosti a pripravuje verejnú mienku na to, aby to považovala za normálne,“ píše sa v článku. Ako príklad autorka uvádza príspevok verejno-právnej televízie v Taliansku o problémoch lesbického páru, aby boli spoločne uznané obe ženy ako matky štyroch detí. Vinu sa dáva Vatikánu a ignoruje sa, že to stanovuje talianske zákonodarstvo a že aj mnohí nekatolíci majú výhrady voči rodinám s rodičmi rovnakých pohlaví.
„Je to ten starý švindeľ dávať za všetko vinu Cirkvi! Od Cirkvi sa síce právom vyžaduje zvlášť vzorné správanie, ale toto neustále siahanie po dvojakom metre pri posudzovaní a pripisovaní zodpovednosti nikomu neposlúži,“ píše Scaraffia. –zg-

Dišputy o „nábožensky senzitívnom ateizme“

Salzburg, 22.07.2017 (KAP) 020 832 – Na úvodnom podujatí známeho kultúrneho festivalu v rakúskom Salzburgu s názvom „Salzburské dišputy“ 22. júla, salzburský odborník na fundamentálnu teológiu Gregor Maria Hoff načrtol podivuhodný fenomén, ktorý stále viac prichádza do módy – „nábožensky senzitívny ateizmus“. Téma jeho prednášky znela: „Spiritualita – bez Boha?“. Všeobecnou témou tohoročných dišpút je „transfigurácia“ – ide prežívanie zmien, náboženstva, viery a spirituality v súčasnosti.
Téma „transfigurácia“ musí teológa fascinovať, ako povedal Hoff. „Stavia na religióznej dynamike premien, ktoré sa nás aj spoločensky vo veľkej miere týkajú. Sekularizácia si vyžaduje už diferencované chápania: Náboženské sféry sú mnohorako obsadzované.“ To pôsobí podľa Hoffa často provokujúco.
Ako príklad uviedol motto Salzburského festivalu 2008: „Silnejšia ako láska je smrť“. „Išlo pritom aj o provokáciu, o ničenie a obsahové premeny biblického originálu“, povedal. V neposlednom rade je to ale „brachiálny ateizmus“ napríklad Richarda Dawkinsa, ktorý vyvolal iný druh diskusie o náboženstve. „Hrubý náčrt vo veciach ateistickej religionistiky v každom prípade stráca na prijateľnosti,“ ako povedal Hoff. Kritiku filozofického naturalizmu však vyslovil aj Thomas Nagel. Nagel oponoval proti „naturalistickej jednorozmernosti filozofie ducha“.
Spiritualita bez Boha vystupuje podľa Hoffa v rôznych formách. Napr. ateista André Comte-Sponville zastáva ateizmus, ktorý „je spojený s ocenením náboženských tradícií“.
Hoff ďalej spomenul sociológa Bruna Latoura a spisovateľa a televízneho producenta Alaina de Bottona. Ten druhý tvorí „transfigurácie náboženských kódov tak, že ich sekulárne nanovo stanovuje“, čo vedie k „fantastickým receptom ateistickej náboženskej zmesi“.
Teológ konštatoval, že deliace línie medzi „profánnym“ a „sakrálnym“ sa posúvajú, čo pôsobí spätne na „zachytiteľnosť náboženských myšlienok a svetov existencie“. „Otázka Boha sa však nezaobíde bez jej duchovného menovateľa.“ Či cirkvi na to dnes ešte poskytujú príslušné priestory, Hoff spochybnil.
Prednášku ukončil slovami: „Transfigurácií nemôže byť ušetrený ten, kto v znamení premeny hovorí o Bohu. To nemusí vždy pôsobiť osvecujúco – avšak iste vysvetľujúco.“ –zg-

Rakúsko: Futbalová legenda sa denne modlí

Viedeň, 21.7.2017 (KAP) 020 831 – Rakúska futbalová legenda Toni Polster zdôraznil veľký význam viery pre svoj život:
„Od malička som bol veriaci človek. Som si istý, že tu existuje Niekto, kto na nás dáva pozor,“ povedal dnes 53-ročný rekordný strelec národného mužstva v interview pre nedeľné vydanie katolíckych novín Wiener Kirchenzeitung: „Der Sonntag“.
V rozhovore pre rubriku „Čas pre moju vieru“ označil Polster Sväté písmo ako vedúcu líniu životom. „Keby sa viac ľudí ním orientovalo, bol by svet šťastnejší,“ vyjadril svoje presvedčenie bývalý hviezdny útočník. V 80. a 90. rokoch hral za Austria Wien, za 1. FC Kolín a FC Sevilla.
V každodennej modlitbe hľadá Polster celkom osobný rozhovor s Bohom:
„Prežívam v modlitbe oslobodenie, rozprávam Bohu o svojich obavách a starostiach. Okrem toho modlitba mi pripomína, aby som viedol v rešpekte k iným a v slušnosti. Som si vedomý, že mám aj chyby, ako každý iný človek. Ale pokúšam sa byť čestným človekom a žiť podľa desiatich Božích prikázaní.“
V Cirkev má Polster veľkú dôveru: „Nešváry existujú všade, ale Cirkev robí veľa dobrého.“ –zg-

Škótsko: Anglikáni už sobášia homosexuálov

Edinburgh, 21.7.2017 (KAP/KNA) 020 830 – Katedrála svätej Márie v škótskom Glasgowe chce ako prvá anglikánska cirkev vo Veľkej Británii ešte toto leto cirkevne „sobášiť“ homosexuálov. Podľa správ médií z 21. júla prepošt katedrály, Kelvin Holdsworth, 20. júla k tomu udelil ako prvému duchovnému Škótska povolenie skrze biskupa Glasgowa a Gallowayu, Gregora Duncana.
Anglikánska episkopálna cirkev v Škótsku na generálnej synode v júni veľkou väčšinou schválila príslušné zmeny v cirkevnom práve a tak urovnala cestu k cirkevných „sobášom“ párov rovnakých pohlaví. Duchovní, ktorí by chceli „sobáše“ homosexuálov „z dôvodov svedomia“ požehnávať, tak budú môcť v budúcnosti aj robiť. No nijakého duchovného sa nesmie nútiť robiť to proti jeho vôli. Nové cirkevné právo vstúpilo do platnosti 18. júla.
Páry rovnakých pohlaví majú žiť vo svete, v ktorom sa nielen môžu ruka v ruke prechádzať po ulici, ale aj „s radosťou ruka v ruke kráčať k oltáru“, ako podľa médií povedal prepošt Holdsworth.
Prihlášky na homosexuálne sobáše sú na webovej stránke St. Mary’s Cathedral už plne využívané. Na svadbu v škótskej katedrále sa už zaregistroval aj pár z Anglicka, ktorý sa tam zosobášiť nesmie.
V Škótsku je „manželstvo“ rovnakých pohlaví povolené zákonom od r. 2014. Vtedy sa stretol s odporom katolíckej aj presbyteriánskej cirkvi Škótska. –zg-

Psychický teror voči univerzitnému profesorovi

„ …vidím sa k nám blížiť štátom podporovanú pedofíliu a veľmi závažné zneužívanie detí.“

Mníchov, 21.7.2017 (kath.net) 020 829 – Nemecký evolučný biológ Prof. Ulrich Kutschera sa po interview pre kath.net dostal pod tlak nemeckých politikov a médií! Vedec v interview povedal:
„Ak by sa uzákonilo právo adopcie pre erotické združenia muža s mužom a ženy so ženou, vidím sa k nám blížiť štátom podporovanú pedofíliu a veľmi závažné zneužívanie detí. Bezdetný otec genderu John Money tieto spôsoby správania už sám žil v rámci svojej absurdnej genderovej ideológie.“
Hesenský minister hospodárstva Boris Rhein (CDU), ktorý je dokonca formálny „katolík“, považuje slová profesora za nepochopiteľné. Vyhlásil, že očakáva, že Univerzita v Kasseli preverí, či profesor ako štátny úradník porušil svoje záväzky tým, že sa pohŕdavo, či zhadzujúco vyjadril o homosexuáloch. Informoval o tom „Welt“.
Univerzita sa od profesora obozretne dištancovala. Zdôraznila, že profesori môžu vo svojich vyjadreniach využiť nielen slobodu názoru, ale aj vedeckú slobodu, ktorú ústava formuluje veľmi naširoko. Rektor univerzity Reiner Finkeldey súčasne povedal: „Ku mne sa v ostatných dňoch dostalo veľa kritických, ba aj zdesených reakcií, ktoré veľmi dobre chápem.“
AStA – Všeobecný výbor študentov Kaselskej univerzity – tiež vyvíja tlak a vyzval univerzitu, aby „dôkladne zvážila“, či má profesor „naďalej na škole prednášať“.
Interview sa postaralo na sociálnych sieťach o neuveriteľnú pozornosť a len na Facebooku bolo 3600 krát zdieľané. –zg-

Švédsko: Rozvojová pomoc iba pre potratové organizácie

Štokholm, 21.7.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 828 – Švédsky orgán pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu (Sida) oznámil, že finančnú pomoc poskytne iba organizáciám, ktoré sa zasadzujú za potraty. Je to reakcia na politiku Donalda Trumpa – tzv. „Mexico City Politik“.
„Musíme brániť sexuálne a reprodukčné zdravie a práva, ako aj právo na potrat pre ženy v chudobných krajinách a to nekompromisne,“ povedala Carin Jämtinová, generálna riaditeľka Sidy.
Americký prezident Trump v januári 2017 znova uviedol do platnosti politiku, ktorá zakazuje podporovať nadácie, ktoré mimo USA vykonávajú potraty. –zg-

USA: Varovanie pred boomom transgenderu u detí

Viedeň-Washington, 21.7.2017 (KAP) 020 827 – Ak ľudia cítia nesúlad medzi svojím prežívaným a biologickým pohlavím, hovoríme o poruche pohlavnej identity nazývanej aj transsexualita. Prejavuje sa v želaní žiť ako druhé pohlavie a byť tak uznaný aj pomocou hormonálnych a chirurgických zásahov. Americkí experti varujú pred predčasnými hormonálnymi zásahmi, ktoré potláčajú pubertu u transgenderových detí, ako informuje Viedenský cirkevný inštitút pre medicínsku antropológiu (IMABE) v informačnej službe „bioethik aktuell“.
Tlak utrpenia na postihnuté deti aj ich rodičov je veľký, ako sa konštatuje. Práve prípady s deťmi sú veľmi citlivé, keďže ide o zvlášť zraniteľnú skupinu a sú to rodičia, ktorí o deťoch rozhodujú. IMABE poukazuje na situáciu vo Veľkej Británii, kde služba „Gender Identity Development Service“ hlási razantný rast záujemcov: V r. 2009/10 navštívilo inštitút 94 detí s rodičmi, v r. 2016/17 ich bolo už 1986. Aj v USA pribúdajú genderove kliniky pre mladistvých: v r. 2014 ich bolo 24 najmä na východnom pobreží a v Kalifornii, no v r. 2015 už 40 v celej krajine.
Michelle Cretella, prezidentka „American College of Pediatricians“, považuje stále častejšie hormonálne zásahy u detí za nevedecký masový experiment a varuje pred nezodpovedným rozmachom. V správe v lekárskom žurnále „Journal of American Physicians and Surgeons“ lekárka zdôrazňuje, že niet vedeckého dôkazu, podľa ktorého by bola porucha pohlavnej identity vrodená. U 80 až 95 percent detí ide o prechodný fenomén. Tieto symptómy miznú, deti sa naučia prijať svoju biologickú zvláštnosť a po puberte sú emocionálne stabilné. Nijaké zásahy nie sú očividne potrebné.
O hormonálnej terapii u detí aj experti kontroverzne diskutujú, ako potvrdzuje aj Nemecká spoločnosť pre detskú psychológiu, psychoterapiu, a psychosomatiku (DGKJP). Pre rodičov detí s pohlavnou dysfóriou môže byť hormonálna liečba, ktorá potláča pubertu, lákavá, ako píšu vedci z USA Paul W. Hruz, Paul R. McHugh a Lawrence S. Mayer v analýze témy v štvrťročníku „New Atlantis“ (jar 2017). Autori však varujú rodičov pred prenáhleným jednaním. Neexistuje totiž vedecká literatúra o tom, prečo niektorí ľudia vyvíjajú pohlavnú poruchu. Okrem toho je svojprávnosť detí, ktoré nechápu dosah svojho želania spochybniteľná. Po druhé úspešnosť potláčania puberty vzhľadom na znižovanie psychickej traumy a zabráneniu samovraždy nie je dokázaná. Pubertu hormonálne blokovať je čistý experiment. Odporuje to lekárskej etike. Rodičia predsa musia súhlasiť s tým, že deti sa stanú predmetom testov nepreskúmaných terapií, ako kritizujú experti a dospeli k výsledku: „Odhliadnuc od dobrého úmyslu lekárov a rodičov: Kto deti vystavuje takými experimentom, ohrozuje ich.“ –zg-

* * * * * * *

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *