Život Cirkvi vo svete 26/2017

Obsah

Rakúsko: NR odmieta „manželstvo homosexuálov“!

Pápež novým kardinálom: Vždy vidieť realitu núdznych

Francúzski biskupi za dialóg o umelom oplodnení

Výpadok motora – pilót prosí o modlitby

Rusko: Takmer 1600 nových pravoslávnych bohoslovcov

Biskup: Nijaké prijímanie pre homosexuálne zväzky

Minister: ‚Na Balkáne vidíme plazivú islamizáciu‘

Merkelová uhýba od jasného „nie“ manželstvu pre všetkých

Švajčiarsko: Vandalizmus a oheň v kaplnke

Pápež slávi 25. výročie biskupskej vysviacky

Kreovanie kardinálov po latinsky, no jednoduchšie

František posilňuje počet kardinálov z juhu

Rakúsko: Štúdium na bakalára islamskej teológie

Filipíny: Islamisti sťali kresťanov

Ďalšie sporné osoby na Pápežskej akadémii za život

Taliansko: Stále viac lekárov odmieta potrat!

Silný bojovník za vieru: Teofil Matulionis

Fatima: Patriarcha zasvätil Libanon Božej Matke

USA: Nijaká oslava ku koncu ramadánu

Mons. Nicola Bux: ‚Kríza viery nás totálne zasiahla’

Turecko: ‚Neprijateľná provokácia kresťanov‘

Pápež: Duchovní musia dokázať uvoľniť posty

Hnutie New-Age – Nový vek

Berlínsky zámok svoj kríž dostane!

Žiak nevkročil do mešity – rodičom hrozí súd

Hrozby proti zakladateľke liberálnej mešity

Nový list štyroch kardinálov pápežovi

Naša príloha

‚Bojový zväzok Satana‘?

Rakúsko: NR odmieta „manželstvo homosexuálov“!

Viedeň, 30.6.2017 (kath.net) 020 704 – Rakúska Národná rada vo štvrtok odmietla návrh na uzákonenie tzv. „manželstva homosexuálov“. Prijatie návrhu chceli spoločne vynútiť socialisti z SPÖ, Strana zelených a mimovládne organizácie. Stroskotali však na hlasoch Ľudovej strany ÖVP, Strany slobody FPÖ a populistická strana Team Stronach. Informoval o tom denník „Kronenzeitung“.
Mimovládne organizácie, ktoré návrh podali, očividne dúfali, že tzv. „nová“ ÖVP s predsedom Sebastiánom Kurzom bude skôr ochotná vzdať sa doterajších pozícií. Strany podávajúce návrh sa predtým usilovali získať presvedčovaním aspoň nejaké jej hlasy – no márne. –zg-

Pápež novým kardinálom: Vždy vidieť realitu núdznych

Vatikán, 28.06.2017 (KAP) 020 703 – Pápež František viedol v stredu štvrté konzistórium vo Vatikáne a kreoval piatich kardinálov. Svojich najbližších poradcov vyzval, aby vždy mali na očiach realitu núdznych a netvárili sa ako „kniežatá Cirkvi“. Ježiš Kristus nepovoláva kardinálov, aby boli „kniežatami“, ale naopak aby slúžili spolu s ním, ako povedal.

Viac na:
http://sk.radiovaticana.va/news/2017/06/28/p%C3%A1pe%C5%BE_franti%C5%A1ek_kreoval_na_konzist%C3%B3riu_piatich_kardin%C3%A1lov/1321984

Pozdravný príhovor v mene piatich nových kardinálov mal arcibiskup z Barcelony Juan Jose Omella. Zdôraznil, že František si vyvolil zástupcov miestnych cirkví, ktoré „geograficky ležia ďaleko od seba“.
Po tomto konzistóriu má kolégium kardinálov 225 členov, z toho je 121 mladších ako 80 rokov a teda s právom voliť pápeža.

Návšteva u Benedikta XVI.

Ako už pri predošlom konzistóriu v novembri emeritný pápež Benedikt XVI. (2005-2013) sa na obrade nezúčastnil. František však spolu s piatimi novými kardinálmi vykonal po obrade návštevu u Benedikta XVI. v jeho terajšom sídle vo Vatikánskych záhradách. Po stretnutí s 90-ročným emeritným pápežom v bývalom kláštore „Mater Ecclesiae“ sa kardináli odobrali do vatikánskej audienčnej sály, kde preberali blahoželania návštevníkov. –zg-

Kauza kardinál Pell: František v problémoch?

Vatikán, 29.6.2017 (KAP) 020 702 – Teraz už škandál sexuálneho zneužívania zasiahol definitívne aj vedúce kruhy vo Vatikáne. Austrálska prokuratúra vyšetruje kardinála Georga Pella, šéfa vatikánskeho Ekonomického sekretariátu a poradcu pápeža Františka. Bývalý arcibiskup zo Sydney je obvinený zo sexuálneho zneužívania. Kardinál Pell všetky obvinenia odmieta. Je to po prvý raz, čo sa vyšetruje kardinál Rímskej kúrie pre takéto podozrenie. V minulosti síce už boli vyšetrovania vatikánskych kardinálov, no vždy išlo o menej závažné delikty, často sa týkali financií.
Aká citlivá je táto otázka pre Vatikán, sa ukazuje na tom, že Tlačová kancelária v nezvyčajne skorú hodinu o 8.30 hod. náhle usporiadala tlačovú konferenciu s kardinálom Pellom. Oficiálne oznámenie bolo opatrne formulované. Nápadné bolo, že Vatikán sa v ňom nepostavil proti predčasnému obviňovaniu Pella a nezdôrazňoval prezumpciu neviny. Len sa uspokojil s tým, že vyjadril „rešpekt“ voči austrálskemu justičnému systému, vymenoval zásluhy Pella v boji proti sexuálnemu zneužívaniu a ocenil jeho prácu vo Vatikáne.
Keď francúzska justícia minulý rok vyšetrovala kardinála Philippe Barbarina z Lyonu pre zatušovanie zneužívania, reagoval dokonca aj pápež menej zdržanlivo. V interview pre katolícky denník „La Croix“ povedal, že nie sú nijaké poznatky o prípadnom zlyhaní Barbarina.
V Ríme pozorovatelia špekulujú o tom, kto tu na koho naliehal. Bol to František, ktorý vyvíjal nátlak na kardinála, aby odstúpil z úradu, aby odvrátil od Katolíckej cirkvi väčšie škody? Či to bola dokonca vítaná príležitosť, ako sa Pella zbaviť? Tento Austrálčan je už dlhšie konfrontovaný s obvineniami zo zneužívania a okrem toho je to pevný konzervatívec a vo Vatikáne často naráža svojimi robustným spôsobmi.
Alebo to bol predsa Pell sám, kto požiadal pápeža o oddychový čas, aby v Austrálii „očistil svoje meno“? Tento dojem Pell sám vyvoláva. Rozruch spôsobilo, čo vatikánsky hovorca Greg Burke ústne dodal k písomnému oznamu: Kardinál sa predbežne už nebude zúčastňovať verejných bohoslužieb vo Vatikáne.
Obvinenia voči Pellovi by sa mohli stať nepríjemnými aj pre Františka. Austrálsky kardinál totiž nie je iba šéfom financií vo Vatikáne. Ako člen Rady kardinálov (C9) je súčasne blízkym poradcom pápeža. Už na jeseň taliansky žurnalista Emiliano Fittipaldi v knihe vyslovil obvinenie, že pápež síce verejne propaguje nulovú toleranciu voči páchateľom zneužívania, no v osobnom prostredí zatvára obe oči. Ako príklad uviedol Pella. Kardinála už na jar 2016 v Ríme vypočúvali austrálski policajti kvôli zneužívaniu.
Len v marci sa odstúpenie poslednej zostávajúcej obete zneužívania z pápežskej komisie pre ochranu detí postaralo o negatívne titulky. Írka Marie Collinsová odôvodnila svoj krok nedostatkom ochoty spolupracovať zo strany vatikánskych orgánov, najmä Kongregácie pre náuku viery. Médiá to hodnotili ako úder Františkovi, ktorý komisiu založil v r. 2014.
Ďalší tieň, ktorý ležal na pápežskej nulovej tolerancii, odstránil sám František v pondelok. Zrušil pôvodné zmiernenie trestov pre talianskych páchateľov zneužívania. Diecéza Crmeona v pondelok oznámila prepustenie duchovného Maura Inzoliho z kňazstva.
Popri týchto kauzách každodenný boj proti sexuálnemu zneužívaniu maloletých vo svetovej Cirkvi pokračuje. Najmä nemecký jezuita Hans Zollner a ním vedené Centrum na ochranu detí pri Pápežskej univerzite Gregoriane v Ríme školí kňazov z celého sveta, aj iných pracovníkov v Cirkvi v prevencii a prístupe k sexuálnemu zneužívaniu. Úloha pre Herkulesa … Najmä preto, lebo táto téma je v mnohých biskupských konferenciách tabu, nielen v Afrike, ale aj vo východnej Európe.
Je mnoho Pellových kolegov vo Vatikáne, čo nevyronia slzu, ak by odstúpil z úradu. Tento bývalý austrálsky futbalista si totiž drsným správaním narobil v centrále Katolíckej cirkvi mnohých nepriateľov. A sympatie nevzbudzuje Pell ani ako najvyšší kontrolór finančných tokov za vatikánskymi múrmi už pre svoj úrad. František tohto Austrálčana, ktorý úspešne uzdravil financie Arcidiecézy Sydney, povolal do Ríma v r. 2014, aby vniesol viac transparentnosti do neprehľadnej vatikánskej finančnej húštiny. To sa mu podľa pozorovateľov podarilo doteraz iba čiastočne. No v budúcich týždňoch a mesiacoch bude mať Pell zrejme iné starosti. –zg-

Francúzski biskupi za dialóg o umelom oplodnení

Paríž, 28.06.2017 (KAP/KNA) 020 701 – Biskupská konferencia Francúzska žiada dialóg o umelom oplodnení. „Chýbajúci konsenzus v rámci Komisie pre etiku ukazuje, že pred každým zákonom je potrebný dialóg,“ uvádza sa v stanovisku BKF zo stredy. V utorok sa Komisia pre etiku vyslovila za to, aby sa umelé oplodnenie umožnilo aj lesbickým párom a osamelým ženám.
Biskupská konferencia požaduje diskusiu o otázke pôvodu dieťaťa bez otca, o považovaní dieťaťa za nástroj na zmiernenie utrpenia, o nezohľadňovaní blaha dieťaťa, napätí medzi medicínou a spoločenských dopytom ako aj o podmienkach umelého oplodnenia.
Etická komisia sa však vyslovila proti legalizácii náhradného materstva. Vyjadrila sa aj kriticky ku konzervovaniu buniek mladých žien.
Biskupská konferencia upozorňuje na to, že umožnenie umelého oplodnenia lesbičkám by mohlo mať za následok legalizáciu náhradného materstva pre homosexuálne páry.
Mons. Pierre d’Ornellas, arcibiskup z Rennes, v článku pre francúzske noviny „Le Monde“ zo stredy upozornil, že úcta k dieťaťu musí vždy stáť v centre diskusie. Okrem toho je návrh etickej komisie iba postoj a ešte to nie je zákon. Za tým musí nasledovať diskusia, ako napísal arcibiskup. –zg-

Výpadok motora – pilót prosí o modlitby

Perth, 28.6.2017 (kath.net) 020 700 – Situácia bola vážna, pasažieri lietadla leteckej spoločnosti Air-Asia letu D7 237 to pozorovali už aj na leteckom personáli. Čo sa stalo? Niekde nad šíravami Indického oceánu vypadol lietadlu jeden motor. Druhý ešte pracoval, no v lietadle to ľudí hádzalo ako v práčke. Informoval o tom časopis „Welt/N24“.
Lietadlo s 359 pasažiermi vyštartovalo z austrálskeho Perthu a malo letieť do malajzijského Kuala Lumpuru. Po hlasnej rane a znateľnom poškodení sa lietadlo otočilo smerom naspäť. Mnohí pasažieri plakali, iní si obliekali záchranné vesty. Situácia bola taká hrozivá, že sa ľudia báli o život. Pilót dvakrát prosil pasažierov, aby sa modlili. Lietadlo potom bezpečne pristálo v Perthe.
Dôvod masívneho poškodenia stroja je zatiaľ nejasný, letecká spoločnosť hovorila o technickom probléme. –zg-

Rusko: Takmer 1600 nových pravoslávnych bohoslovcov

Viedeň-Moskva, 27.6.2017 (kath.net/KAP) 020 699 – V ruskej pravoslávnej cirkvi silne rastie počet bohoslovcov. Podľa nadácie „Pro Oriente“, ktorá sa odvoláva na Komisiu Moskovského patriarchátu pre otázky vzdelania, počet mladých mužov, ktorí vstúpili do kňazského seminára vzrástol minulý rok o 19 percent – na 1593. Aj počet mužov v „Propaedeuticume“ (prípravnom kurze) vzrástol v študijnom roku 2016/17 až o 25 percent na 827.
Vcelku sa pripravuje na kňazskú vysviacku v seminároch Moskovského patriarchátu 5877 seminaristov. –zg-

Ako ex-miliardár začal čítať posolstvá Božej Matky

Linz, 27.6.2017 (kath.net) 020 698 – Zachránil futbalový klub Borussia Dortmund, spravoval majetok v hodnote 3 miliárd eur, dokonca bol na „zozname najhľadanejších osôb“ FBI a považovali ho za najhoršieho kapitalistu bez akýchkoľvek škrupúľ. V USA mu hrozí 260 rokov väzenia. Život Floriána Homma bol napínavejší, ako akýkoľvek akčný film, ako napísali noviny „EpochTimes“. Vo Venezuele ho postrelili, v Taliansku ho zatkli. Tento Neckermannov synovec bol manažérom svetovej špičky v Hedgefonde, no potom došlo vo Florencii k definitívnemu odhaleniu. Pred očami rodiny ho odviedli a dopravili do väzenia. USA chceli jeho vydanie, ale potom došlo k prekvapujúcemu obratu v jeho živote. Knižka posolstiev o milosrdenstvách Božej Matky Márie pre svet pritom zohrala veľmi dôležitú úlohu.
V interview pre televíziu Schrang povedal, že tento život miliardára – pracoval 16 hodín denne, roky nemal dovolenku – ho už nijako neuspokojoval. Keď mal chvíle voľna zasa len premýšľal, ako najlepšie zorganizovať prácu. Nakoniec ho už nebavilo nič ani práca, ani šport ani všetky tie iné aktivity. Dokonca ani v manželstve nedokázal mať lásku a dôveru, lebo ho život kapitalistu tak zdeformoval a tak došlo k rozvodu. Deti boli v internáte a jedno dieťa dokonca skončilo vo väzení po vylúpení banky. Nič mu už nedávalo zmysel a tak chcel zmeniť, čo sa zmeniť dalo a robiť niečo, čo dáva zmysel a uspokojenie. „Bol to totálny horor!“ povedal ex-miliardár. A tak začal čítať posolstvá Panny Márie a uvedomenie si veľkosti Božieho milosrdenstva pre svet jeho život sa úplne zmenil, za čo je nesmierne vďačný. –zg-

Biskup: Nijaké prijímanie pre homosexuálne zväzky

Springfield, 27.6.2017 (kath.net/CWN/jg) 020 697 – Biskup Thomas Paprocki, z amerického Springfieldu (štát Illinois) svojim kňazom oficiálne zakázal podávať prijímanie katolíkom, ktorí žijú v homosexuálnych civilne registrovaných zväzkoch. Katolícky smú byť pochovaní iba vtedy, ak pred smrťou preukážu ľútosť, ako sa uvádza v biskupovom výnose.
Kňazi ani pracovníci cirkevných zariadení nemajú povolené spolupôsobiť na uzatváraní takýchto zväzkov, či na ich žehnaní. Katolícke zariadenia ako kostoly, fary, školy, či charitatívne inštitúcie diecézy sa nesmú využívať na takéto akcie.
Vzhľadom na legalizáciu tzv. ´homosexuálneho manželstva´ štátom Illinois v r. 2015 má cirkev nielen autoritu, ale závažnú povinnosť potvrdzovať svoju autentickú náuku o manželstve a posvätný stav manželstva zachovávať a napomáhať,“ napísal biskup Paprocki.
Katolíci žijúci v homosexuálnom zväzku, nesmú v Springfieldskej diecéze prebrať nijaké verejné úlohy v cirkvi. Nesmú pôsobiť ako lektori, či mimoriadni rozdávatelia prijímania pri svätej omši. Nesmú vyučovať katechizmus, ani stať sa krstnými, či birmovnými rodičmi. –zg-

Minister: ‚Na Balkáne vidíme plazivú islamizáciu‘

Viedeň, 27.6.2017 (kath.net) 020 696 – Rakúsky minister obrany Hans-Peter Doskozil (SPÖ) varuje pred rastúcim vplyvom islamu v juhovýchodnej Európe:
„Na Balkáne pozorujeme plazivú islamizáciu. Tento vývoj pozorujem s veľkou starosťou. Váha EÚ na Balkáne mizne. Naproti tomu si tu budujú svoj vplyv Turecko a Saudská Arábia,“ povedal vplyvný rakúsky sociálny demokrat pre „Welt/N24“.
Podľa ministra Ankara je v Kosove, Albánsku a aj v Srbsku stále vplyvnejšia – získava tu vplyv prostredníctvom veľkodušného renovovania vojnou zničených mešít v mestách Banja Luka, v bosnianskom Sarajeve, a v kosovskej Prištine. Okrem toho Turci ako vplyvní investori sa pokúšajú získať srdcia ľudí v schudobnených regiónoch Bosny a južného Srbska. –zg-

Merkelová uhýba od jasného „nie“ manželstvu pre všetkých

Berlín, 27.6.2017 (kath.net) 020 695 – Nemecká kancelárka Angela Merkelová sa odklonila od jasného „nie“ svoje strany CDU k manželstvu pre všetkých. Informoval o tom magazín „Focus“. V pondelok Merkelová v Berlíne povedala, že si želá diskusiu, ktorá „sa pohybuje skôr smerom k rozhodnutiu vo svedomí“. Podľa DPA má byť jej postup dohodnutý aj so šéfom CSU Horstom Seehoferom. V ostatných dňoch strany SPD, Zelení a FDP si dali za podmienku koalície úplné zrovnoprávnenie zväzku homosexuálov s manželstvom.
Merkelová, ktorá v minulých voľbách ešte odmietala adopcie detí homosexuálmi, teraz hovorila o „závažnom zážitku“ vo svojom volebnom okruhu. Istá lesbička ju totiž tam pozvala, aby prišla na návštevu k nej a jej partnerke, aby videla, ako sa ich ôsmym deťom v pestúnskej starostlivosti dobre darí. –zg-

Švajčiarsko: Vandalizmus a oheň v kaplnke

Full-Reuenthal, 26.6.2017 (kath.net) 020 694 – Vo švajčiarskom kantóne Aargau vo Full-Reuenthale založili neznámi páchatelia cez víkend požiar vo vyše 200-ročnej kaplnke. Vecné škody sa odhadujú na 30 000 frankov (28 000 eur) a došlo aj k vážnemu poškodeniu kaplnky dymom. Oheň vyhasol sám od seba. Očitá svedkyňa uviedla, že videla kaplnku opúšťať pár, ktorý sa jej zdal akýsi „zvláštny“. Informovali o tom noviny „Aargauer Zeitung“.
Polícia vyhlásila, že „páchatelia nezaložili požiar úmyselne“. Rafael Geiser, hovorca kantonskej polície na videu povedal, že polícia sa domnieva, že páchatelia asi zažali kahance a neuvedomili si, aké vecné škody by mohli spôsobiť. No kto si pozrie video novín, ten si môže položiť otázku, či niekto, kto vytrhá stránky zo spevníkov a tie, ako aj celé spevníky, položí na horiace kahance, skutočne nemá v úmysle nič zlé.
Noviny „Aargauer Zeitung“ zmenili pôvodný titulok správy „Neznámi podpálili kaplnku vo Full-Reuenthali“ na titulok: „Páchatelia mali spôsobiť požiar v kaplnke z hlúposti“.
O kaplnke samotnej sa v médiách veľa správ nepodáva, zdá sa, že išlo o katolícku kaplnku. –zg-

Pápež slávi 25. výročie biskupskej vysviacky

Vatikán 26. júna (RV) 020 693 – V utorok 27. júna uplynie 25 rokov od biskupskej vysviacky Svätého Otca. V tento deň bude pápež František ráno o 8. hodine sláviť svätú omšu v Paulínskej kaplnke vo Vatikáne spolu s kardinálmi prítomnými v Ríme.
Pripomeňme si pri tejto príležitosti, že pátra Jorgeho Mariu Bergoglia SJ menoval pápež Ján Pavol II. 20. mája 1992 za pomocného biskupa Buenos Aires a titulárneho biskupa so sídlom Auca. Vysviacku prijal 27. júna v katedrále argentínskej metropoly z rúk kardinála Antonia Quarracina, ktorý bol arcibiskupom Buenos Aires v období 1990-1998.
Mons. Bergoglio, ktorý mal vtedy 55 rokov, si za biskupské heslo zvolil slová „Miserando atque eligendo“, inšpirované homíliou sv. Bédu Ctihodného na text Matúšovho evanjelia o povolaní Matúša, na ktorého sa Ježiš „milosrdne pozrel a vyvolil si ho“. Do biskupského erbu si Jorge Bergoglio ako jezuita vložil emblém IHS, hviezdu ako symbol Panny Márie a nardový kvet symbolizujúci sv. Jozefa.
Svojho nového pomocného biskupa kardinál Quarracino vymenoval najprv za biskupského vikára pre oblasť Flores a po vyše roku za generálneho vikára. V roku 1997 bol Mons. Bergoglio povýšený na arcibiskupa koadjútora Buenos Aires. Po smrti kardinála Quarracina v roku 1998 sa stal jeho nástupcom ako arcibiskup hlavného mesta a prímas Argentíny, ordinár pre veriacich východného obradu sídliacich na území krajiny a veľký kancelár Katolíckej univerzity.
Na konzistóriu 21. februára 2001 ho Ján Pavol II. kreoval na kardinála s titulárnym kostolom sv. Róberta Bellarmína. Za biskupa Ríma, nástupcu sv. Petra, Kristovho námestníka a hlavu Katolíckej cirkvi ho zvolilo konkláve 13. marca 2013.

Kreovanie kardinálov po latinsky, no jednoduchšie

Vatikán, 28.6.2017 (kath.net/KAP) 020 692 – Pápež František v stredu kreoval piatich kardinálov liturgickým slávením pri oltári Confessio Baziliky sv. Petra latinskou formulou:
„Itaque auctoritate omnipotentis Dei, sanctorum apostolorum Petri et Pauli ac nostra, hos venerabiles Fratres creamus et sollemniter enuntiamus Sanctae Romanae Ecclesiae Cardinales“.
Preklad formulky kreovania znie:
„Preto, skrze autoritu všemohúceho Boha, sv. Petra, sv. Pavla a našu kreujeme a slávnostne vyhlasujeme za kardinálov Svätej rímskej cirkvi týchto našich ctihodných bratov.“
Novými kardinálmi sú: arcibiskup Jean Zerbo (73) z Mali, arcibiskup José Omella (71) z Barcelony, biskup, Anders Arborelius (67) zo Štokholmu, apoštolský vikár Louis-Marie Ling Mangkhanekoun (73) z Laosu a pomocný biskup Gregorio Rosa Chavez (74) zo Salvádora.
Pri slávení použil František ceremoniál, ktorý zreformoval v januári 2012 Benedikt XVI. Odvtedy sa menovaní hodnostári prijímajú do kolégia kardinálov podľa prepracovaného a zjednodušeného obradu. Noví najvyšší cirkevní hodnostári dostali potom svoje insígnie – červený kardinálsky klobúk – biret, kardinálsky prsteň, ako aj titulárny rímsky chrám v spoločnom akte a nie ako vždy predtým, jednotlivo. Aj pápežské modlitby sú zmenené a čítania zo Svätého písma skrátené.
Slávenie sa začína chvíľou tichej modlitby všetkých pred oltárom Confessio nad hrobom apoštola sv. Petra. Nasleduje pozdravenie, ktoré prednesie jeden z nových kardinálov v mene všetkých. Potom prednesie František prosebnú modlitbu, diakon prečíta evanjelium a nasledovať bude homília.
Následne sa prednesie latinská formula kreovania. Mená kardinálov sa prečítajú po latinsky. Na záver sa všetci pomodlia vyznanie viery a kardináli prísahou prisľúbia vernosť a poslušnosť pápežovi a jeho nástupcom. Každý z nových kardinálov si kľakne, aby prijal červený biret. Ten symbolizuje ochotu kardinálov byť pripravení „ísť až po preliatie krvi, k šíreniu kresťanskej viery, pokoja a blaha kresťanského ľudu“.
František potom každému nastokne prsteň. Toto znamenie symbolizuje lásku k Cirkvi, ktorá má byť posilnená. Následne sa kardinálom pridelí titulárny chrám v Ríme a odovzdá sa im pergamenová bula s pečaťou.
Konzistórium na kreovanie kardinálov sa počas rokov vyvíjalo. Stovky rokov sa ohlásenie nových kardinálov konalo v tajnom konzistóriu a potom dostali listinu s menovaním.
Ostatné zjednodušenie sa urobilo v r. 2012, aby sa vyhlo každému náznaku, že menovanie kardinálov je vlastnou sviatosťou. Spojenie odovzdania biretu, prsteňa a chrámu má poukazovať na to, že rozlišovanie verejného a tajného konzistória už bolo dávno nutné. Do r. 1969 kardinálsky klobúk odovzdával pápež na verejnej časti konzistória, chrám a prsteň v následnej tajnej časti. –zg-

František posilňuje počet kardinálov z juhu

Vatikán, 26.6.2017 (KAP) 020 691 – Pápež František povedie v stredu štvrté konzistórium svojho pontifikátu a o 16. hod. vymenuje piatich nových kardinálov. Vo štvrtok, na slávnosť sv. Petra a sv. Pavla, bude pápež o 9.30 hod. sláviť s novými kardinálmi svätú omšu na Námestí sv. Petra. Pritom sa požehnajú aj páliá od júla 2016 menovaných arcibiskupov. Konzistórium aj omšu bude prenášať Rádio Vatikán.
Piati noví kardináli sú biskupi z Mali, Španielska, Švédska, Laosu a Salvádoru. Z Afriky pochádza Jean Zerbo (73), arcibiskup hlavného mesta Mali Bamako, z Európy sú to: arcibiskup Barcelony a biskup zo Štokholmu Juan Jose Omella (71) a Anders Arborelius (67). Z Ázie je to Louis-Marie Ling Mangkhanekoun, apoštolský vikár z Pakse v Laosu a z Latinskej Ameriky Gregorio Rosa Chavez, pomocný biskup zo Salvádora.
Ako uviedol vatikánsky blogový portál „Il Sismografo“ v pondelok, pápež František na štyroch konzistóriách v r. 2014, 2015, 2016 a 2017 menoval už 61 kardinálov. Z nich je 49 voličov pápeža. Od 28. júna má kolégium kardinálov teda 225 členov, z nich je 121 voličov. Väčšinu z nich – 53 – menoval Benedikt XVI., – 19 – medzi nimi Christopha Schönborna – ešte Ján Pavol II.
Z voličov je už väčšina – 68 – z oblastí mimo Európy. Kardinálov z Európy bude 53, zo Severnej Ameriky 13, z Latinskej Ameriky 21, z Afriky 15, z Ázie 15 a z Oceánie 4. Najsilnejšou skupinou sú Taliani – 24, potom Američania – 10 a Francúzi – 5. Z Brazília, Španielsko, Poľsko a Francúzsko majú po štyroch kardinálov.
František vyšiel v štyroch konzistóriách „na okraje sveta“ – menovaniami z Tonga, Bamaka, Santiaga de Cabo Verde a Vientiane.
Už od Pia XII. (1939-1958) sa kolégium kardinálov stávalo stále viac internacionálne. František dôsledne menuje väčšinou kardinálov mimo Európy. V r. 2013 bolo v kolégiu 17 rehoľníkov, po menovaní karmelitána zo Švédska ich bude 22. Nie je medzi nimi však ani jeden jezuita vo veku do 80 rokov. –zg-

Rakúsko: Bakalárske štúdium islamskej teológie

Wien, 26.6.2017 (KAP) 020 690 – Od septembra otvoria na Viedenskej univerzite bakalárske štúdium islamskej teológie. Štátom financovaným štúdiom tak univerzita plní zákon o islame schválený v r. 2015. Cieľom je etablovanie vedeckej diskusie v oblasti islamskej teológie a napomáhanie „európskej formy islamu v právnych a spoločenských podmienkach Európy“.
Aj zo strany katolíckej teológie sa vznik tohto štúdia viackrát privítal. Viedenský teológ Prof. Kurt Appel v tom vidí nové možnosti vedecky podloženého náboženského dialógu. V interview pre „Kathpress“ pred mesiacmi poukázal na to, že taký projekt sa v Európe doteraz nerealizoval a že je vhodný prepožičať kresťansko-islamskému dialógu väčšiu hĺbku. Viedeň by sa mohla stať priekopníkom v náboženskom dialógu, ako povedal Prof. Appel.
Nové štúdium má poskytnúť „prínos k rozvoju tradície islamskej teológie a štúdií na európskej univerzitnej úrovni“ a preto bude úzko spolupracovať s iným vedeckými disciplínami, ako sa uvádza v preambule nového študijného smeru. „Študenti sa budú vedecky a reflexívne zaoberať rôznymi náukami a prúdmi v islame v ich pluralite a heterogénnosti.“ Zvláštny význam sa bude prikladať aj na „úvahy o metódach a teologických tézach aj vzhľadom na kultúrny, sociálny a politický kontext Európy“.

„Dom náboženstiev“ v centre Viedne
Po prvý raz označila Viedenská univerzita svoje sídlo na Schenkenstraße 8-10, kde je katolícka aj evanjelická fakulta a teraz už aj Inštitút pre štúdium islamskej teológie – ktorý patrí organizačne Filologicko-vedecko-kultúrnej fakulte – ako „Dom náboženstiev“. …
Obsahovo umožňuje nové štúdium študentom zamerať sa na individuálne ťažiská v oblastiach pastorácie, práce v spoločenstve, religionistickej pedagogiky a islamskej teológie. Obsadzujú sa ešte miesta profesorov alevitskej teológie a právnej vedy či etiky v islame.
Zriadené sú už profesúry pre islamskú religionistickú pedagogiku – Prof. Ednan Aslan – ako aj pre klasickú a modernú exegézu Koránu – prof. Ahmet Takim. Na úrovni masterského štúdia ponúka univerzita už desať rokov štúdium islamskej religionistickej pedagogiky. –zg-

Filipíny: Islamisti sťali kresťanov

Manila, 26.06.2017 (KAP/KNA) 020 689 – Islamistickí teroristickí militanti na filipínskom ostrove Mindanao mali sťať niektorých kresťanských rukojemníkov. Povedal to v pondelok hovorca armády mesta Maravi. Dôstojník sa odvolal na správy očitých svedkov a na videá, ktoré teroristi šíria na internete.
Tým je aj osud pátra Teresita „Chita“ Suganoba nejasný. Generálny vikár Diecézy Maravi sa nachádza od konca mája v moci teroristov. Podľa médií sa v meste Maravi skrýva ešte asi 100 bojovníkov skupín Maute a Abu Sayyaf. Majú mať v moci okolo 200 rukojemníkov. Teroristi obsadili mesto koncom mája. Napriek nasadeniu armády a letectva sa ho doteraz nepodarilo oslobodiť.
Po ukončení armádou vyhláseného prímeria ku koncu ramadánu sa od nedele opäť pokračuje v operáciách. Boje si už vyžiadali 350 životov. Prezident Rodrigo Duterte koncom mája vyhlásil pre Mindanao stanné právo. Z mesta ušlo 200 000 obyvateľov, väčšinou moslimov a žijú v táboroch. Prezident Duterte sa však už šesť dní neukázal na verejnosti a špekuluje sa o chorobe. Hovorca to však odmietol a povedal, že prezident študuje spisy. –zg-

Ďalšie sporné osoby na Pápežskej akadémii za život

Rím, 26.6.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 688 – Kňaz Maurizio Chiodi, ktorý prednáša na Milánskej teologickej fakulte a francúzska biblistka Anne-Marie Pelletierová sú okrem Nigela Biggara dvaja ďalší noví členovia Pápežskej akadémie pre život, ktorí v dôležitých otázkach očividne už nezastávajú náuku Cirkvi.
Blog Rorate caeli informuje, že Chiodi viedol komisiu, ktorá za istých okolností považuje eutanáziu odobraním potravy a vody za prípustnú. V talianskom jezuitskom magazíne Aggiornamenti Sociali komisia uverejnila článok, v ktorom sa zastáva práva pacientov napísať poverenie, v ktorom sa stanovia podmienky, za ktorých pacient nemá dostať potravu ani vodu.
Katolícka cirkev učí, že za istých podmienok môže byť prípustné zastaviť mimoriadne medicínske opatrenia. No nikdy nie je dovolené nechať pacienta vyhladovať, či umrieť smädom. Potrava a voda nemôžu byť za nijakých okolností mimoriadnymi opatreniami. Každý pacient v permanentne vegetatívnom stave je osobou so základnou ľudskou dôstojnosťou a preto musí dostať primeranú starostlivosť, ako sa uvádza v smernici Kongregácie pre náuku viery z 1. augusta 2007.
Podľa talianskeho denníka L’ Avvenire Chiodi považuje aj užívanie umelej antikoncepcie za morálne prípustné. Nie metóda antikoncepcie je pre jej morálne posúdenie rozhodujúca, ale „svedomie partnerov“, ich vedomie zodpovednosti, ich zásadná otvorenosť životu, ako citujú noviny kňaza.
Anne-Marie Pelletierová sa v máji 2015 zúčastnila stretnutia niekoľkých biskupov z Nemecka, Švajčiarska a Francúzska na Univerzite Gregoriane v Ríme. Stretnutie oficiálne označené ako „študijný deň“ iniciovali biskupské konferencie spomínaných krajín. Boli medzi nimi: nemecký kardinál R. Marx, biskup Felix Gmür z Bazileja, morálny teológ Eberhard Schockenhoff, páter Hans Langendörfer, generálny sekretár Biskupskej konferencie Nemecka a vyvolení zástupcovia médií.
Študijný deň bol „uzavretým podujatím“ pred synodou o rodine. Podľa správy National Catholic Register jeho účastníci sa zaoberali otázkou, ako by Cirkev mohla otvorenejšie prijímať osoby „v stabilnom partnerstve rovnakých pohlaví“. Pelletierová bola jednou z prednášajúcich a stretnutie na záver označila ako „pravé znamenie doby“. V referáte zastávala názor, že rozvod a druhé manželstvo sú za istých okolností prípustné. Cirkvi odporúčala vstúpiť do „dynamiky vzájomného načúvania“.
Anne-Marie Pelletierová bola v r. 2014 ako prvá žena vyznamenaná cenou vatikánskej Nadácie „Joseph Ratzinger – Benedikt XVI.“ za vedecké výsledky. –zg-

Taliansko: Stále viac lekárov odmieta potrat!

Rím, 26.6.2017 (kath.net) 020 687 – V Taliansku už odmieta vykonávať potraty toľko lekárov, že sa ženám stalo problémom ísť na potrat. Informovali o tom nemecké noviny „Westfälische Rundschau“. Mnohí lekári a zamestnanci zo zdravotného personálu sa odvolávajú na výhrady vo svedomí a odmietajú z náboženských, či etických dôvodov spoluprácu na potrate.
Noviny citujú Silvanu Agatoneovú, gynekologičku rímskej nemocnice a spoluzakladateľku zväzu Laiga. Lekárka informovala, že až 70 percent gynekológov v krajine nevykonáva potraty, v južnom Taliansku je to dokonca 85 percent. „Potraty sa považujú za špinavú prácu,“ povedala Agatoneová, ktorá je prívrženkyňou potratov. „Tí čo to neodmietajú, pracujú často v nepriateľskom prostredí. Niekedy odmietajú iní lekári, či zdravotnícky personál svoju pomoc, alebo bránia pri tomto úkone.“ A mnohé katolícke nemocnice dôsledne potrat odmietajú.
Zaujímavé v tejto súvislosti je, že lekári, ktorí vykonávajú potraty, sú často vo veku blízkemu dôchodku, ale už nenachádzajú nasledovníkov. Mladí lekári sa už nie sú ochotní dať sa na výkon potratov.
Noviny „Westfälische Rundschau“ poukazujú v správe aj na jasný postoj pro-life pápeža Františka a Katolíckej cirkvi. –zg-

Silný bojovník za vieru: Teofil Matulionis

Vilnius, 25.6.2017 (KAP/KNA) 020 686 – „Nedovolili nám to,“ telegrafoval Ján Pavol II. v r. 1984 do Litvy. Ani len vatikánskeho vyslanca nechcel režim v Moskve pustiť do sovietskej republiky Litvy. Príležitosťou návštevy bolo vtedy 500. výročie smrti národného hrdinu sv. Kazimíra.
Tento víkend dnešný litovský štát srdečne prijal kardinála Angela Amata z Vatikánu. Jeho návšteva bola spojená s Cirkvi nepriateľským sovietskym režimom vtedajšej doby. Kardinál Amato v nedeľu z poverenia pápeža Františka blahorečil Teofila Matulionisa (1873-1962) – biskupa, ktorý bol význačnou postavou litovskej cirkvi raného sovietskeho obdobia – a prvého litovského mučeníka.
Na rozdiel od západu Európy v Baltickej oblasti sa druhá svetová vojna skončila už v zime 1944/45. No o „oslobodení“ Červenou armádou tam sotva niekto hovoril – skôr o druhej okupácii. V r. 1940 vpochodovali Stalinove oddiely a priniesli veľký útlak. Po útoku Nemecka na Sovietsky zväz zabral Wehrmacht tri baltské štáty – až kým ich Červená armáda znovu nedobyla.
Nastalo poštátňovanie, represie a masové deportácie. Od počiatku bola aj katolícka cirkev terčom mocnárov. Kostoly zatvorili a degradovali na sklady. Kňazov poslali na Sibír. Biskupské stolce zostali vakantné. Jediný kňazský seminár v Kaunase mal kvóty a bol infiltrovaný.
V takej dobe pôsobil Teofil Matulionis. Narodil sa v r. 1873. Do seminára vstúpil v Petrohrade. Po revolúcii 1917 a nezávislosti Litvy v r. 1918 sa nevrátil ako iní duchovní do vlasti, ale zostal v boľševickom štáte, ktorý ho v r. 1923 odsúdil na 3 roky väzenia. Po prepustení ho pápež Pius XI. menoval za pomocného biskupa v Minsku. Mocnári reagovali v r. 1929 odsúdením na 10 rokov v gulagu.
Už v r. 1933 sa telesne oslabený vrátil Matulionis do Litvy. V r. 1943 sa stal biskupom malej Diecézy Kaisiadorys, no už o 3 roky ho znova zatkli sa a vypovedali na 10 rokov z krajiny. V r. 1962 zomrel ako 89-ročný v domácom väzení – krátko predtým ešte dostal titul arcibiskupa. Biskupa Matulionisa už za života ho oslavovali v jeho diecéze ako mučeníka. … –zg-

Fatima: Patriarcha zasvätil Libanon Božej Matke

Lisabon-Bejrút, 25.6.2017 (KAP) 020 685 – Maronitský patriarcha, kardinál Bechara Boutros Rai, v nedeľu v portugalskej Fatime zasvätil Libanon a celý Blízky Východ Božej Matke. Zasvätenie Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie bolo vyvrcholením „Libanonského dňa“ vo Fatime, ktorý sa v sobotu začal ružencom a veľkou procesiou, ako oznámila nadácia „Pro Oriente“ v nedeľu.
V minulých štyroch rokoch maronitský patriarcha zasvätil Libanon a celý Východ už pri rôznych príležitostiach v libanonskej svätyni Harissa Maria. V júni 2013 patriarcha výslovne zahrnul do aktu zasvätenia aj moslimských veriacich a pripomenul, že Libanon je jedinou krajinou, v ktorej sa slávi slávnosť Zvestovania Pána 25. marca spoločne s kresťanmi a moslimami ako národný sviatok.
V nedeľu sa na svätej omši vo Fatime s kardinálom patriarchom Raiom zúčastnili početní cirkevní a štátni predstavitelia z Libanonu, medzi nimi aj novozvolený melkitský gréckokatolícky patriarcha Yousef Absi. –zg-

USA: Nijaká oslava ku koncu ramadánu

Trump ruší tradíciu

Washington, 25.6.2017 (KAP/KNA) 020 684 – Americká vláda zrušila takmer 20-ročnú tradíciu a neusporiadala oslavu ku koncu ramadánu. Prezident Donald Trump poslal zato v sobotu pozdrav moslimom.
Zvyk každoročného jedla „iftar“ v Bielom dome, alebo recepcie ku koncu pôstneho mesiaca ramadán (eid al-fitr) zaviedol v r. 1999 prezident Bill Clinton (1993-2001). Jeho nástupcovia George W. Bush (2001-2009) a Barack Obama (2009-2017) v tom pokračovali. Pozývali moslimských duchovných a vedúce osobnosti, zástupcov iných náboženstiev, aj politikov.
Minister zahraničných vecí Rex Tillerson pozvanie nevyslovil. Postavil sa tak proti odporúčaniu svojho ministerstva, ktoré túto pozvánku posiela. Na otázku médií sa vtedy odporúčalo, aby sa veľvyslanci tejto ceremónie zúčastnili.
Ramadán sa skončil v sobotu. Pre moslimov je pôst v 9. mesiaci islamského mesačného roka jedným z piatich pilierov náboženstva popri púti do Mekky, denných modlitbách, vyznaní viery v Alaha a poskytovaní almužien. Po konci ramadánu nasleduje trojdňová oslava ukončenia pôstu. Pôstom sa má ozrejmiť, že náboženstvo má vyššiu hodnotu ako každodenný život. Ramadán má byť aj mesiacom lásky k blížnemu a dobrých skutkov. –zg-

Mons. Nicola Bux: ‚Kríza viery nás totálne zasiahla’

Rím, 24.6.2017 (kath.net/jg) 020 683 – Na ukončenie v súčasnosti panujúcej „anarchii v náuke Cirkvi“ by musel pápež František zložiť vieroučné vyznanie, v ktorom by potvrdil všetko, čo je katolícke a skorigoval „dvojznačné a chybné“ formulácie a konania. S touto dramatickou výzvou sa obrátil Mons. Nicola Bux, bývalý konzultant Kongregácie pre náuku viery na hlavu Katolíckej Cirkvi v interview s Edwardom Pentinom pre National Catholic Reporter.
Prvým účinkom súčasného zmätenia je rozkol v Cirkvi spôsobený odvracaním sa od viery. Keby kardináli mlčali, alebo obžalovávali svojich spolubratov, keby biskupi v myslení, reči a písme zastávali katolícku náuku, ale teraz by tvrdili opak, keby kňazi odmietali liturgickú tradíciu Cirkvi, tak apostázu – odvrátenie od katolíckej viery – už potom nemožno poprieť. Úlohou učiteľského úradu Cirkvi je zabezpečiť jednotu Cirkvi na základe Kristovej pravdy. A Mons. Bux dodáva: „Ak pápež nechráni náuku, nemôže vyžadovať disciplínu.“
Inak je podľa neho „groteskné“, hľadať jednotu s nekatolíckymi kresťanmi a súčasne pripúšťať rozkol v Katolíckej cirkvi. Pre mnohých kresťanov je nepochopiteľné, že pápež vyzýva biskupov k dialógu s inak zmýšľajúcimi, ale sám nie je pripravený stretnúť sa s kardinálmi, ktorí sú jeho najdôležitejšími poradcami.

Turecko: ‚Neprijateľná provokácia kresťanov‘

Atény-Istanbul, 24.6.2017 (kath.net) 020 682 – Grécko kritizuje, že Turecko sa pokúša svetové kultúrne dedičstvo, chrám Hagia Sofia, „postupne meniť na mešitu“. Podľa „Welt/N24“ turecká televízia TRT-Diyanet vysielala k ramadánu reláciu z katedrály Hagia Sofia. Podobnú reláciu pripravila už aj minulý rok. Ministerstvo zahraničia v Aténach promptne reagovalo a vyhlásilo, že odsudzuje čítanie Koránu a modlitby v chráme Hagia Sofia. Je to „neprijateľná provokácia všetkých kresťanov“, ako uviedlo. Vo vyhlásení gréckeho ministerstva sa požaduje, aby medzinárodné spoločenstvo reagovalo, lebo toto sa deje práve v čase, v ktorom je dialóg medzi náboženstvami absolútne potrebný.
Od r. 537 budovaná katedrála bola do r. 1453 centrom kresťanského pravoslávneho sveta. Až po dobytí Konštantínopolu v r. 1453 urobili Osmani z nej mešitu. Keď Kemal Atatürk, zakladateľ moderného Turecka, premenil Hagia Sofiu v múzeum, chcel tak vyzdvihnúť svetský charakter Turecka. No prezident Recep Tayyip Erdogan v súčasnosti posilňuje islamský charakter krajiny.
Už v novembri bol nasadený pre chrám Hagia Sofia imam. K tomuto menovaniu imama Erdogan gratuloval Úradu pre náboženstvo. Podľa správ slávny recitátor Koránu hlasne recitoval práve na Veľký piatok 2015 celé dlhé súry v katedrále Hagia Sofia. Tým sa podľa zákona šaría sekularizovaná mešita Osmanov znova posvätila ako mešita bez toho, že by bolo potrebné mimoriadne rozhodnutie o jej premene. –zg-

Gruzínsky pravoslávny spev s nádhernými obrazmi z chrámu Hagia Sophia v Istanbule

Pápež: Duchovní musia dokázať uvoľniť posty

Vatikán, 23.6.2017 (KAP) 020 681 – Pápež František požaduje od duchovných, aby mali odvahu vzdať sa svojich úradov. „Aké smutné je hľadieť na to, že niekedy práve my, duchovní v Cirkvi, nevieme uvoľniť svoje posty, nedokážeme sa rozlúčiť so svojimi úlohami,“ povedal 80-ročný pápež 23. júna na stretnutí s katolíckym laickým spoločenstvom. „Mnohým duchovným padne ťažko odovzdať diela, ktoré nám Pán zveril do iných rúk.“
Aj katolíckym laikom, ktorí ho navštívili, pripomenul, aby nemali strach z obnovených štruktúr a z „rozmachu toho nového“. Tak ako pri olympijských hrách platí „odovzdávať fakľu ďalej“. Kresťanská služba znamená, že „jeden seje a iný žne“, povedal František citovaním Ježišových slov. Laické združenie vzniknuté v USA „Serra International“ sa venuje napomáhaniu duchovného dorastu v Katolíckej cirkvi. –zg-

Hnutie New-Age – Nový vek

Linz, 23.6.2017 (kath.net) 020 680 – Rakúsky katolícky kňaz Herbert Graf vo svojej knihe „Hnutie New Age“ kompaktnou formou prezentuje praktiky tohto hnutia. Vysvetľuje pôvod hnutia vo východných náboženstvách a v niektorých filozofických prúdoch. Zrozumiteľnou formou opisuje nové povedomie, obraz Boha, obraz sveta, obraz človeka a svetový poriadok, ktoré sú základom „New Age“.
Hodnotná je prezentácia ezoterických praktík od alternatívnej medicíny až po mágiu a pedagogiku Waldorfského hnutia. Prehľadná, takmer lexikálna štruktúra, umožňuje čitateľovi urobiť si prehľad o tejto širokej a komplexnej tematike.
Autor tiež výslovne zdôrazňuje rozdiely medzi „New Age“ a kresťanskou vierou. Jeho kritické postoje k ezoterickým praktikám sa zakladajú na hlbokých znalostiach svetonázorového a duchovného pozadia hnutia. –zg-

Berlínsky zámok svoj kríž dostane!

Berlín, 23.6.2017 (kath.net) 020 679 – Berlínsky zámok, ktorý sa v súčasnosti úplne nanovo buduje, dostane aj svoj kríž na kupolu. Hovorca nadácie stavby zámku, Johannes Wien, pre berlínske noviny „Morgenpost“ povedal: „Na porade rady nadácie sme 19. júna jednoznačne rozhodli, že kupola dostane aj kríž, ktorý pôvodne mala.“ Poukázal na to, že kríž na kupolu bol už „súčasťou projektu zámku víťaza súťaže Franca Stellu“ v r. 2009. „A rada nadácie nedostala nijaký návrh kríž z kupoly odstrániť.“
Berlínsky arcibiskup Heiner Koch na Facebooku k tomu napísal, že po zásadnom rozhodnutí, ako bude berlínsky zámok rekonštruovaný, by bolo „závažným politickým zásahom“ , keby sa práve v otázke kríža na kupole“ z toho odkláňalo. „Zhrozil som sa, že priebehu diskusie výpovede nekresťanského postoja sa stále viac stávali výpoveďami protikresťanského postoja. Humboldtove fórum síce nie je kostol, a nezrekonštruuje sa ani pôvodná kaplnka, napriek tomu nie je kríž na kupole symbolom, ktorý rozdeľuje, ale symbolom, ktorý pozýva k dorozumeniu ponad svetonázorové hranice.“
Pred týmto rozhodnutím vypukla v máji prudká verejná diskusia o kríži na kupole, ktorá sa viedla po celom Nemecku. –zg-

Žiak nevkročil do mešity – rodičom hrozí súd

Schleswig-Holstein, 22.6.2017 (kath.net) 020 678 – V Nemecku majú rodičia žiaka zaplatiť po 150 eur pokuty, lebo ich dieťa odmietlo v Rendsburgu v Schleswig-Holsteinsku vstúpiť do mešity! Informoval o tom časopis „Welt“. V auguste sa má preto začať proces proti rodičom 13-ročného chlapca. Žiak sa 14. júna 2016 nezúčastnil exkurzie zo svetonázorových dôvodov.
Rodičia proti tomu podali odvolanie, preto dôjde k procesu. Nepatria do nijakého náboženského spoločenstva, no obávajú sa možnej „náboženskej indoktrinácie“ dieťaťa. Mešita v Rendsburgu je patrí podľa správ médií k hnutiu „Milli-Görüsa“, ktoré má podľa nemeckého Úradu pre ochranu ústavy aj extrémistické a antisemitské ciele. –zg-

Hrozby proti zakladateľke liberálnej mešity

Berlín, 22.6.2017 (kath.net) 020 677 – Moslimská aktivistka ľudských práv Seyran Ateşová založila v Berlíne liberálnu mešitu Ibn-Rushd-Goethe. V nej sa modlia muži a ženy spoločne, ženy nemajú šatky. Pani Ateşová sama bola pri prvej verejnej modlitbe imamkou. Vítaní sú okrem vyznávačov troch hlavných smerov islamu aj ľudia iných náboženstiev, teda aj židia a kresťania. Islamský svet na to reagoval veľmi prudko. Seyran Ateşová dostáva hrozby zavraždenia a musí ju chrániť polícia. Na mešitu si prenajala priestory v evanjelickom Kostole sv. Jána v Berlíne-Moabite.
Projekt sa stretáva s veľkým odporom z islamského sveta. Turecký úrad pre náboženstvo Diyanet dal novú mešitu do súvislosti s Gülenovým hnutím. Oznámil, že je očividné, „že to je projekt prestavby náboženstva, ktorý sa roky realizuje pod vedením organizácie Fetö a podobných.“ Seyran Ateşová obvinenie energicky odmietla.
Právne oddelenie Univerzity Al-Azhar v Káhire reagovalo proti liberálnej mešite vyhlásením fatvy a zakázalo zakladanie ďalších liberálnych mešít. Fatva je vyjadrenie učenca – muftiho – k významnej politickej či spoločenskej udalosti, alebo odpoveď na konkrétny dotaz žiadateľa. Noviny „Zeit“ komentovali, že táto fatva je „katastrofou nielen pre islam zajtrajška, ale aj pre moslimov dnešnej doby. Tí sú už aj tak zakliesnení medzi islamizmom na jednej strane a nenávisťou voči islamu na strane druhej.
Zatiaľ čo v Európe páchajú islamisti teroristické útoky s odôvodnením, že si to vyžaduje pravá viera, pravicoví teroristi odôvodňujú vraždy moslimov tvrdením, že tí sú nenapraviteľnými nepriateľmi Európy a nebezpečím pre všetkých nemoslimov.“
Vo fatve, sa kritizuje, že modlitby vedie žena, že muži a ženy sú v jednej miestnosti a že ženy nemajú šatky – čo je všetko nemoslimské!
Aj nemecký profesor islamskej teológie z Freiburgu, Abdel-Hakim Ourghi, ktorý je spoluzakladateľom liberálnej mešity, dostal hrozby zavraždenia.
Seyran Ateşová je právnička a spisovateľka. Bola členkou Nemeckej islamskej konferencie a zúčastnila sa summitu o integrácii nemeckej vlády. Už v r. 1984 na ňu spáchali atentát, ktorý iba o vlások prežila. Vtedy bola študentkou a zasadzovala sa proti domácemu násiliu proti tureckým a kurdským ženám. Jej bezpečnosť bola stále znova ohrozovaná. –zg-

Nový list štyroch kardinálov pápežovi

Diskusie o „Amoris Laetitia“ (AL) pokračujú. Objavil sa nový list pápežovi Františkovi od štyroch kardinálov.

Bonn/Vatikán, 20.6.2017 (katholisch.de – Julia Martin) 020 676 – Už v septembri 2016 sa štyria kardináli obrátili na pápeža vo veci konkrétneho výkladu jeho exhortácie „Amoris Laetitia“. Teraz sa objavil nový list, v ktorom Františka prosia o audienciu, ako napísal internetový magazín National Catholic Register (NCR) 19. júna. List kardinálov Waltera Brandmüllera, Raymonda Burkeho, Carla Caffarru a Joachima Meisnera mal pápež dostať už v máji, no doteraz zostal, tak ako prvý list z minulého roka, nezodpovedaný.
V liste sa štyria kardináli znova obracajú na pápeža v otázke sporného prístupu k znovu zosobášeným rozvedeným. Kritizujú rozdielne praktiky a vysvetlenia pripúšťania k Eucharistii v rôznych krajinách:
„(…) niečo, čo je v Poľsku hriechom, je v Nemecku dobré a to, čo je vo Filadelfskej arcidiecéze v USA zakázané, je na Malte dovolené.
Svojimi interpretáciami niektorých vecne dvojznačných pasáží exhortácie biskupi, kardináli ba dokonca biskupské konferencie povolili to, čo učiteľský úrad Cirkvi nikdy nepovolil. To sa týka predovšetkým pripustenia k Eucharistii pre všetkých, ktorí vecne a verejne žijú v ťažkom hriechu a nechcú na svojej situácii nič zmeniť.“

Kardinál Carlo Caffarra v liste pápežovi Františkovi

Na objasnenie týchto pastoračných otázok a zabránenie rozkolu farností prosia štyria kardináli v novom liste o audienciu u Svätého Otca. Pritom ubezpečujú jeho aj Svätý stolec o svojej láske a lojalite. Napriek tomu: „Záťaž našej zodpovednosti a nášho svedomia nás nútia objasniť tieto naliehavé otázky.“ Okrem toho žiadajú „odstrániť nejasnosti a objasniť niektoré body posynodálnej exhortácie ´Amoris Laetitia“. List má mať dátum 25. apríla a Františkovi mal dôjsť 6. mája, ako informovala NCR.
Päť otázok v pôvodnom liste zo septembra 2016 sa vzťahuje predovšetkým na 8. kapitolu „Amoris Laetitia“. Otázky vo forme „dubia“ sú stáročnou praxou, aby sa objasnil pre biskupov nejasný právny stav na Kongregácii pre náuku viery a formálne ich možno zodpovedať iba „áno“ alebo „nie“. Prvá otázka má objasniť, či podľa AL môže byť pripustená k Eucharistii osoba, ktorá je rozvedená a znovu zosobášená, hoci jej sviatostné manželstvo ešte trvá, teda nebolo anulované. Štyri ďalšie „dubia“ sa zaoberajú zdanlivým protirečením voči náuke Cirkvi. Kritici však pranierujú, že proces „dubia“ nie je správnou formou na otázky pápežovi.
Pápež sa v prístupe k rozvedeným vydal novou cestou, ako hovorí nemecký kardinál Reinhard Marx. To znamená jasné výzvy pre duchovných pastierov.
Medzitým vydali rôzne biskupské konferencie aj diecézy príručky o prístupe k rozvedeným. V Nemecku, Belgicku a na Malte sa však AL interpretovala tak, že za istých okolností a po dôkladnom skúmaní svedomia pripustenie znovu zosobášených rozvedených k Eucharistii môže byť možné. Iní ako kardinál Gerhard L. Müller, alebo Biskupská konferencia Poľska, takýto prístup zakazujú, dokiaľ pár nežije ako brat a sestra.
Pápež František sám sa k svojmu dokumentu vyjadril iba raz a nepriamo. V septembri 2016 potvrdil listom argentínskej Diecéze San Miguel jej smernice. V nich sa rozvedení v jednotlivých prípadoch k Eucharistii pripúšťajú.

Dokumentujeme nový list:

Najsvätejší Otec,
S istou skľúčenosťou sa obraciam na Vás v týchto dňoch Veľkonočného obdobia. Robím to v mene kardinálov Waltera Brandmüllera, Raymonda L. Burkeho, Joachima Meisnera a seba.
Chceli by sme začať obnovením našej absolútnej oddanosti a bezvýhradnej lásky ku Svätému stolcu a Vašej osobe, v ktorej vidíme Petrovho nástupcu a Kristovho námestníka: sladkého Krista na zemi, ako to sv. Katarína Sienska rada vyjadrovala. Ani v najmenšom nesúhlasíme s tými, ktorí považujú Svätý stolec za vakantný, ani s tými, ktorí chcú pripísať nedeliteľnú zodpovednosť Petrovho úradu iným. Pohýna nás ťažká zodpovednosť vedomia nášho kardinálskeho úradu – byť poradcami Petrovho nástupcu v jeho vznešenej službe. A zo sviatosti biskupskej vysviacky, že my, ako pastieri Cirkvi, sa staráme o Pánovu Cirkev, ktorú si získal vlastnou krvou“ (Sk 20,28).
Dňa 19. septembra 2016 sme Vašej Svätosti a Kongregácii pre náuku viery predložili päť „dubií“ a vyzvali Vás, aby ste objasnili nejasnosti a vniesli jasno do niektorých bodov posynodálnej exhortácie ´Amoris Laetitia´.
Po tom, čo sme od Vašej Svätosti nedostali odpoveď, rozhodli sme sa s úctou a pokorne poprosiť o našu spoločnú audienciu, ako Vaša Svätosť určí. Ako je praxou, prikladáme dokument, v ktorom uvádzame oba body, o ktorých chceme s Vami hovoriť.
Najsvätejší Otec,
Od uverejnenia ´Amoris Laetitia´ prešiel rok. Medzitým sa verejne vydali mnohé interpretácie niektorých vecne dvojznačných pasáží posynodálneho dokumentu, ktoré sa nielen odkláňajú od učiteľského úradu Cirkvi, ale stoja v úplnom protiklade k oficiálnej náuke Cirkvi. Hoci prefekt Kongregácie pre náuku viery opakovane vyhlásil, že náuka Cirkvi sa nezmenila, objavili sa početné vyhlásenia biskupov, kardinálov a dokonca biskupských konferencií, ktoré povoľujú, čo náuka Cirkvi nikdy nepovolila. To sa týka nielen prístupu k Najsvätejšej Eucharistii pre tých, ktorí vecne a verejne žijú v situácii ťažkého hriechu a majú v úmysle v ňom naďalej žiť, ale aj chápania morálneho vedomia, ktoré protirečí tradícii Cirkvi. A tak sa stáva – a je veľmi bolestné to sledovať – že niečo, čo je v Poľsku hriechom, je v Nemecku dobré a to, čo je vo Filadelfskej arcidiecéze v USA zakázané, je na Malte dovolené. A tak ďalej. Pripomíname si trpké pozorovanie B. Pascala: „Spravodlivosť na tejto strane Pyrenejí, nespravodlivosť na tej druhej; spravodlivosť na ľavom brehu rieky, bezprávie na pravom brehu.“
Mnohí kompetentní laici, ktorí Cirkev veľmi milujú a sú absolútne lojálni voči Apoštolskému stolcu, sa obrátili na svojich pastierov a Vašu Svätosť, aby sa posvätná náuka sviatostí manželstva a Eucharistie potvrdila. A v týchto mimoriadnych dňoch v Ríme šiesti veriaci z každého kontinentu navštívili seminár s hojnou účasťou, s významným názvom „Vniesť jasnosť“.
Vzhľadom na túto ťažkú situáciu, v ktorej sú mnohé kresťanské spoločenstvá v rozkole, cítime záťaž našej zodpovednosti a naše svedomie nás pohýna k tomu, aby sme pokorne a s úctou poprosili o audienciu.
Nech nás Vaša Svätosť zahrnie do modlitieb, rovnako ako Vás my ubezpečujeme o našich. A prosíme o Vaše apoštolské požehnanie.

Kardinál Carlo Caffarra Rím, 25. apríl 2017

Naša príloha
‚Bojový zväzok Satana‘?

Maximilián Kolbe a 300. výročie slobodomurárstva.
Potvrdzuje dokument Vatikánskeho archívu starosť
Svätca? Príspevok Michaela Hesemanna

Vatikán, 27.6.2017 (kath.net) 020 675 – Stovky slobodomurárskych lóží na svete slávili nedávno koncertami, slávnostnými aktmi, prednáškami a výstavami 300. výročie svojho hnutia. Na sviatok sv. Jána Krstiteľa, 24. júna 1717, sa v Londýne stretli zástupcovia štyroch starých slobodomurárskych lóží v zadnej miestnosti pubu „Goose and Gridiron Ale House“ (doslova: „Piváreň husí a grilu“) a založili „Spojenú veľkú lóžu Anglicka“, ktorá bola súčasne prvou veľkou lóžou sveta.
Pôvod slobodomurárstva je dosť nejasný. Samo si nárokuje pôvod z baraku pre murárov pri Šalamúnovom chráme, no skôr je pravdepodobný jeho vznik z murárskych cechov stredoveku. Po prvý raz nachádzame pojem „Free Masons“ v dokumentoch katedrály v Exeteri z r. 1396. V r. 1537 sa murársky cech v Londýne nazval „Free Masons“, čo sa odvodzuje od „Freestone Masons“ (kamenári). Oproti „Roughstone Masons“ (kamenárom neotesaných kameňov) robili jemnejšie práce na stavbe. Podobné kamenárske bratstvá existovali od 11. storočia aj na európskej pevnine. Tvorili sprisahanecké spoločenstvo, ktoré si svoje technické znalosti žiarlivo strážilo pred konkurentami.
No až v Anglicku sa baraky pre murárov stali očividne záchytným miestom prívržencov gnostických siekt, možno potomkov manichejských Katarcov, ktorí ušli pred prenasledovaním na britské ostrovy.
Slobodomurárstvo sa rozšírilo aj do Francúzska. V r. 1737 bola založená prvá nemecká lóža. Od r. 1733 sa šírilo aj do Talianska, kde sa stalo zhromaždiskom antiklerikálnych síl v rámci osvietenstva. To podnietilo pápeža Klementa XII. bulou z r. 1738 „In eminenti apostolatus specula“ uvaliť na slobodomurárstvo kliatbu. Dodnes je katolíkom pod hrozbou exkomunikácie zakázané vstúpiť do lóže.
Vysoko postavení slobodomurári sa dokázateľne podieľali na americkej a francúzskej revolúcii, ako aj na talianskom hnutí nezávislosti. No každé prezentovanie ich úlohy pri tvorbe histórie bolo vždy rýchlo vykázané do oblasti sprisahaneckých teórií. Aj otvorené vyhlásenia boja proti pápežovi a Cirkvi sa s obľubou relativizujú.
Avšak to, že si kedysi najvyššie politické a cirkevné kruhy robili starosti z vplyvu lóží, exemplárne ukazuje dokument, ktorý som objavil vo vatikánskom tajnom archíve v aktoch mníchovskej nunciatúry. Je to rukopis listu kolínskeho arcibiskupa, kardinála Felixa von Hartmanna, apoštolskému nunciovi v Mníchove, arcibiskupovi Eugeniovi Pacellimu (neskoršiemu pápežovi Piovi XII.) z 8.11. 1918. Kardinál von Hartmann, bol osobným priateľom nemeckého cisára Wilhelma II. Ten však, ako napísal Hartmann, má teraz „veľké starosti“. Cisárovi verný člen berlínskej veľkej lóže informoval panovníka o plánoch slobodomurárskeho Veľkého Orientu, „najprv všetkých panovníkov“, aj nemeckého cisára, zosadiť, potom zničiť Katolícku cirkev a nakoniec založiť svetovú republiku pod vedením amerického veľkokapitálu na troskách doterajšej občianskej spoločnosti … Boľševizmus mal byť vonkajším nástrojom na zrealizovanie týchto plánov.“
Nebezpečenstvo, v ktorom sa Európa vtedy nachádzala, nepochopil nikto lepšie ako sv. Maximilián Kolbe (1894-1941), ktorého „Militia Immaculatae“ (dnes aj Mariánska iniciatíva) bola založená presne pred 100 rokmi. Kolbe, syn tkáča nemeckého pôvodu a poľskej matky, vstúpil v r. 1910 po zjavení Panny Márie do františkánskej rehole. Keď v r. 1917 študoval teológiu v Ríme, stal sa svedkom osláv 200. výročia slobodomurárov, ktoré vyvrcholili satanistickou procesiou smerom na Námestie sv. Petra. Niesli transparent s nápisom
„Satan musí vládnuť vo Vatikáne a pápež musí byť jeho otrokom“ s obrazom archanjela Michala v pazúroch démona.
K tomu spievali satanovu hymnu talianskeho básnika slobodomurára a nositeľa Nobelovej ceny za literatúru Giosué Carducciho:
„Vietor nesie stále hlasnejšie volanie: Nový vek svitá, tvoj čas prišiel. A už sa trasú mitry a koruny, v kláštoroch sa prebúdza rebélia.“
Otrasený týmto rúhavým divadlom sa Kolbe rozhodol so šiestimi bratmi ísť do boja proti „Bojovému zväzku satana“ –slobodomurárstvu – a založiť mariánskych rytierov. 16. októbra 1917, iba tri dni po poslednom zjavení a slnečnom zázraku vo Fatime a deväť dní pred vypuknutím Októbrovej revolúcie v Petrohrade, založil „Rytierov Nepoškvrnenej“. Ich cieľom bolo každodennou modlitbou, nosením a šírením „Zázračnej medaily“ vrúcne vyprosovať od Božej Matky obrátenie všetkých heretikov a schizmatikov, predovšetkým slobodomurárov. V r. 1918 pápež Benedikt XV. požehnal túto iniciatívu, ktorá v r. 1927 dostala cirkevný štatus „arcibratstva“. V Poľsku potom Maximilián Kolbe v Niepokalanówe založil katolícke vydavateľstvo, ktoré pri misijnej ceste do Japonska v r. 1930 dostalo prvú zámorskú pobočku. Po vpochodovaní Nemcov do Poľska v r. 1939 páter poskytol 2300 židom a mnohým poľským a ukrajinským katolíkom útočisko v misijnom centre. Keď to nacisti zistili, odviezli ho do Osvienčimu. Tam zachránil otca rodiny pred smrťou a zomrel po 14 dňoch trýznenia v bunkri hladu po injekcii s jedom. Rytier Božej Matky sa stal mučeníkom a považuje sa za jedného z najväčších svätcov 20. storočia.
Novo objavený dokument sa zdá potvrdzovať veľkú starosť z vplyvu slobodomurárov. Historický vývoj rokov 1917/18 jeho prognózy ukazujú ako realistické.
Vstup Ruska do prvej svetovej vojny v r. 1914 spečatil osud cárskej ríše. Rad porážok, zlé zásobovanie vojakov, rastúci nedostatok potravín v krajine otriasli dôverou v cára a viedli k hlasným heslám boľševikov, ktoré k nim priťahovali stále viac skupín obyvateľstva. Keď cár Mikuláš II. nakoniec vydal rozkaz strieľať na rebelujúce oddiely, podpísal si nevedomky ortieľ smrti. Dňa 8. marca 1917 došlo ku štrajkom a nepokojom v Petrohrade. Namiesto nasledovania rozkazu cára spojila sa petrohradská garnizóna s robotníkmi na „Februárovú revolúciu“, ktorá 12. marca dostala k moci »provizórnu vládu« a cára 15. marca prinútila k abdikácii. Spolu s rodinou Mikuláša II. zajali.
Dňa 16. apríla sa vrátil Lenin do vlasti v zaplombovanom vagóne zo švajčiarskeho exilu s výdatnou pomocou a veľkodušnou podporou slobodomurára Alexandra Parvusa a Nemcov, ktorí pritom konali celkom podľa hesla »Nepriateľ môjho nepriateľa je môj priateľ«. Vášnivými prejavmi sa mu podarilo v Rusku získať dosť podpory na rozhodujúci krok k moci. 6./7. novembra 1917 urobili boľševici s vojskom v Petrohrade puč a ich robotnícke a vojenské rady – soviety – prevzali moc. Následkom bola trojročná krvavá občianska vojna, pri ktorej zomrelo vyše 13 miliónov ľudí. Cára s rodinou, Leninovho úhlavného nepriateľa, odviezli do Jekaterinburgu kde ho 17. júla 1918 popravili. No smrť cára neukončila krvavý kúpeľ nových boľševických vládcov. Jednou z najznámejších obetí sa stala pravoslávna cirkev. Najvyšší soviet vyhlásil 20. januára 1918 „oddelenie štátu od cirkvi, konfiškáciu majetkov cirkvi a zrušenie jej práv“. »Skonfiškovanie majetkov cirkvi« obsahovalo zhabanie sakrálnych predmetov, k čomu nebol nijaký duchovný ochotný a tak to viedlo k masovému mučeníctvu.
Zatiaľ čo v Rusku zúrila revolúcia, na západnom fronte prebiehala ničivá vojna, ktorú nemohla vyhrať nijaká strana. Keď sa nemecká ríšska vláda pokúsila vyrokovať prímerie s americkým prezidentom Wilsonom, došlo 28. októbra 1918 k vzbure na nemeckej flotile a vzbure námorníkov v Kieli, ktorá sa rozšírila aj na iné mestá. O týždeň zúrila revolúcia aj v Mníchove a Berlíne – cisár Wilhelm II. bol nútený abdikovať. Sociálny demokrat a zrejmý slobodomurár Philipp Scheidemann vyhlásil republiku. Dňa 11. novembra 1918 nová nemecká vláda podpísala prímerie. Vojna, ktorá si vyžiadala 8 miliónov obetí, sa skončila.
V ten istý deň bol cisár Karol Rakúsky ministrami prinútený podpísať vzdanie sa účasti na vláde. Pritom sa práve blahoslavený cisár Karol inšpirovaný výzvou Benedikta XV. usiloval uzavrieť separátny mier. Odmietal aj neobmedzený ponorkový boj rovnako, ako bombardovanie civilných cieľov, čo viedlo k veľkým diferenciám s ríšou. Keďže odmietol vzdať sa koruny, bol v r., 1919 oficiálne vykázaný z krajiny. Predtým najprv na naliehanie rakúskej vlády ušiel do Švajčiarska. Vynútenou abdikáciou troch cisárov sa realizoval prinajmenšom prvý krok vyššie uvedeného slobodomurárskeho plánu.
Ako oveľa odolnejšia sa pritom ukázala „na smrť odsúdená“ Katolícka cirkev, ktorá naopak vo Weimarskej republike zažívala nový rozkvet. Až nacistom sa podarilo jej spoločenský vplyv masívne potlačiť. Boľševizmus naproti tomu zlyhal v západnom Nemecku, ako aj v Španielsku, no vo východnej Európe masívne postupoval proti cirkvám až do voľby prvého poľského pápeža, ktorý sebavedomie veriacich veľmi posilnil a nastal kolaps obrovskej komunistickej ríše. Možno toto skoré varovanie prispelo aj k tomu, že Pius XII. (1938-1958), ako pápež povojnových rokov, sledoval šírenie komunizmu s veľkou starosťou po tom, čo bol ešte nebezpečnejší nacizmus v r. 1945 porazený.
Ako ďaleko sme dnes, o 98 rokov neskôr, od avizovanej „svetovej republiky pod vedením amerického veľkokapitálu“, môže každý posúdiť sám. „Transatlantická dohoda o voľnom obchode“ TTIP by tento svet určite priviedla o obrovský krok bližšie k tomuto cieľu. V tomto ohľade pôsobí dokument z r. 1918 priam prorocky. No neopisuje vízie vizionára, ale cituje údajný plán. Bol takýto plán slobodomurárskeho Veľkého orientu kyanotypom pre históriu Európy v 20. a ranom 21. storočí? To by bolo iste zjednodušením, ako každá sprisahanecká teória. Nemožno však poprieť, že slobodomurárstvo pred takmer 100 rokmi plánovalo, čo sa následne a takmer hrôzostrašne naplnilo. To by zasa znamenalo, že jeho úloha v histórii 20. storočia sa nesmie podceňovať a že varovanie Cirkvi pre týmto tajným spolkom prinajmenšom vtedy nebolo celkom neoprávnené. –zg-

* * * * * * *

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *