Život Cirkvi vo svete 22/2017

Obsah

Argentínsky prezident: Pápež – zdroj inšpirácie

Smernice k ‘Amoris laetitia’: Schönborn za trpezlivosť

„Trumpovo odstúpenie od ochrany klímy – katastrofa“

Budapešť: Orbán prijal irackého patriarchu Saka

Bulharsko: ‘Cirkev rieši ťažké výzvy’

Filipíny: Islamisti hrozia vraždou 240 rukojemníkov

Rím: Reštaurovanie katakomb ukončené

Ramadán u islamistov: ‘Teror nie duchovná obnova’

Kardinál Müller: ‚Nemáme dva vieroučné úrady’

Pápež usiluje o začlenenie kňazov do nových hnutí

Viedeň: Prvé modlitbové raňajky v parlamente

Berlín: ‘Bude islam najväčším náboženstvom?’

Sudca USA varuje: Náboženská sloboda ohrozená

Švajčiarsko: Nemocnica zakazuje modlitby pro-life

Islamista Ourghi: ‘Radikálne zlo’ v islame

Šejk: Moslimovia nemajú vinu na útokoch!

Quo vadis, Európa?

Generál jezuitov ‚podpísal nadšený list Castrovi’

Kardinál: Potrat a ‚homo-manželstvo’ satanova výzva Bohu

Viedeň: Pochod za život zakázali!

Argentínsky prezident: Pápež – zdroj inšpirácie

Buenos Aires, 1.6.2017 (kath.net/KAP) 0209 646 – Argentínsky prezident Mauricio Macri vidí v pápežovi Františkovi sociálny vzor. „František je zdrojom inšpirácie pre všetkých Argentínčanov, ktorí sa zasadzujú za sociálnu inklúziu a rozvoj,“ napísal prezident v ďakovnom liste argentínskemu pontifexovi pri príležitosti blahoželania pápeža k 207. Dňu nezávislosti Argentíny minulý týždeň.
Vzťah pápeža a prezidenta argentínske médiá dlho považovali za napätý. Po tom, čo Macri nastúpil do úradu, boli v Argentíne špekulácie, že majú narušený vzťah. „František sa mieša subtílnymi posolstvami do argentínskej politiky, napomína umožniť sociálnu spravodlivosť a politickú slobodu. Macri na to reaguje rozladene,“ písali médiá.
František nakoniec v interview pre denník „La Nacion“ tomu odporoval: „Ja nemám problém s Macrim. On je šľachetný človek.“ Na stretnutí v októbri minulý rok sa potom obe strany ukázali v podstatne lepšej nálade.
František od zvolenia v r. 2013 za pápeža svoju argentínsku vlasť ešte nenavštívil. Ani pri plánovaných dvoch latinskoamerických cestách v októbri 2017 (Kolumbia) a v prvej polovici r. 2018 (Peru, Chile) sa zastávka v Argentíne neplánuje. –zg-

Smernice k ‘Amoris laetitia’: Schönborn za trpezlivosť

Washington-Viedeň, 2.6.2017 (kath.net/KAP) 020 645 – Kardinál Christoph Schönborn v diskusii o pápežskej exhortácii „Amoris laetitia“ o manželstve a rodine napomína k trpezlivosti: „Ešte pracujeme na recipovaní dokumentu. Z tohto dôvodu rakúski biskupi doteraz neuverejnili smernice k dokumentu,“ povedal predseda Biskupskej konferencie Rakúska v interview pre americký portál „Crux“ vo štvrtok.
Poznámky k „Amoris laetitia“, ktoré uverejnili niektoré biskupské konferencie, – medzi nimi Nemecko – sú podľa Schönborna v poriadku, „no treba o tom ďalej diskutovať“. „Vo všeobecnosti si myslím, že potrebujeme čas. Musíme prísť do kontaktu s Duchom Svätým predtým, než urobíme všetky možné druhy praktických záverov,“ povedal kardinál.
Len nedávno nemecký kardinál Gerhard L. Müller kritizoval nároky biskupov na interpretáciu tohto pápežského dokumentu. „Nie je to katolícke,“ povedal prefekt Kongregácie pre náuku viery (Pozri správu nižšie).
K diskusii, či a do akej miery otvára exhortácia „Amoris laetitia“ z r. 2016 znovu zosobášeným rozvedeným cestu ku sviatostiam, Schönborn povedal, že kľúčom tu je „rozlišovanie príslušnej osobnej situácie“. „To znamená, načúvať Božiemu hlasu; to je aj otázka svedomia. V tomto zmysle môže Amoris laetitia v niektorých oblastiach Cirkvi viesť aj k posilneniu.“
„Západ je napríklad viac v pokušení brať veci laxnejšie. Pápežov dokument môže takýchto ľudí priviesť k tomu, aby si intenzívnejšie skúmali svedomie a v tomto zmysle aj konali obozretnejšie a pozornejšie vzhľadom na rozvody a nový sobáš,“ vyhlásil kardinál Schönborn.
Interview so Schönbornom viedol šéfredaktor „Cruxu“ John Allen a konalo sa v súvislosti s jeho návštevou Rakúska pri príležitosti medzinárodného turíčneho dialógu „Duch a súčasnosť“ o politických, hospodárskych a kultúrnych vzťahoch Európy a USA v Leibnitzi-Seggaubergu. Do 2. júna sa tam zišli renomovaní prednášatelia na pozvanie kraja Steiermark, Diecézy Graz-Seckau a Klubu Alpbach Steiermark. Podujatie má názov „Europe.USA.3.0“ a koná sa na zámku Seggauberg. John Allen prednáša na tému „Perspektívy náboženstva, špeciálne katolicizmu v Európe a USA“. –zg-

„Trumpovo odstúpenie od ochrany klímy – katastrofa“

Viedeň, 1.6.2017 (KAP) 020 644 – Ako hlboko zasiahnutý z odstúpenia USA od parížskej dohody o ochrane klímy sa prejavil Heinz Hödl, riaditeľ Koordinačného centra Biskupskej konferencie Rakúska:
„Boj proti klimatickým zmenám je teraz mimoriadne ťažký. Pre zvlášť postihnuté rozvojové krajiny je tento krok naspäť katastrofou,“ zdôraznil cirkevný expert pre rozvojovú spoluprácu (EZA) vo štvrtok pre rakúsky „Kathpress“.
Ďalšia svetová konferencia o klíme 6. až 17. novembra 2017 v Bonne, ktorú organizujú ostrovy Fidži, dostane teraz „novú a rozhodujúcu agendu“. Všetci majú teraz naliehavú povinnosť reagovať na „nesolidárny a škandalózny krok USA“, ako povedal expert.
„Žiadame OSN a všetky štáty, aby sa celou silou postavili proti vystúpeniu USA z dohody,“ povedal Hödl predtým, ako Trump vyhlásil toto vystúpenie. „Iba ak všetky štáty prispejú s férovým prínosom, môže sa realizácia dohody podariť. „S odstúpením USA sa však lúči najväčší hriešnik v oblasti znečisťovania životného prostredia so zodpovednosťou za globálny svet a budúce generácie.“
Parížska dohoda bola prijatá v r. 2015 po 4 rokoch práce 195 štátov sveta a má vstúpiť do platnosti v r. 2020. Signatári sa zaväzujú k spoločnému úsiliu držať globálny rast teploty ovzdušia pod 2 stupne Celzia a podľa možnosti udržať ho na úrovni pod 1,5 stupňa Celzia.
„Globálna klíma sa zahrieva alarmujúcou a dosiaľ nevídanou rýchlosťou. Klimatické zmeny sú reálne a budú mať negatívne účinky na naše spoločnosti, ak nič nepodnikneme,“ povedal expert. „Už teraz majú ničivé účinky na chudobné obyvateľstvo na juhu. Teplota ovzdušia všeobecne stúpa, monzúnove dažde sú stále nepredvídateľnejšie, náhle záplavy a obdobia sucha stále častejšie. To robí ľuďom žijúcim z poľnohospodárstva nesmierne problémy.“
Dve skupiny Trumpových poradcov tvrdo bojovali medzi sebou až do konca – za dohodu a proti. Vrcholní politici EÚ varovali Trumpa pred prenáhleným odstúpením od dohody. Vatikán predpokladá za „absurdným rozhodnutím“ „finančné záujmy ropného priemyslu“. –zg-

Budapešť: Orbán prijal irackého patriarchu Saka

Budapešť-Viedeň, 1.6.2017 (kath.net/KAP) 020 643 – Iracký chaldejský patriarcha Louis Raphael Sako a maďarský premiér Viktor Orbán uzavreli v utorok dohodu o napomáhaní opätovnej výstavby irackej kresťanskej obce Tell-Aszkuf. Maďarsko poskytne na to 2 milióny eur. Podobnú dohodu uzavrel už aj arcibiskup Bašar Warda z Erbilu s maďarským ministrom pre ľudské zdroje Zoltánom Balogom. Sumou 485 000 bude Maďarsko financovať potrebu liekov pre Nemocnicu sv. Jozefa na pol roka. Nemocnica v Erbile sa stará o vyhnaných ľudí.
Na tlačovke v Budapešti patriarcha Sako poukázal na rozhodnosť irackých kresťanských spoločenstiev bojovať za to, aby mohli vo vlasti zostať, príp. sa tam vrátiť. Solidaritu a pomoc naliehavo potrebujú – treba znova vystavať sídliská, ktoré zničil IS.
Podľa patriarchu kresťania v Iraku sa považujú za pacifistov, pretože pokoj a bezpečie je pre nich to najdôležitejšie. Ich cieľom je nereagovať násilím na násilné činy teroristov. Nemajú ani v úmysle zriadiť kresťanský štát. „Islamský štát“, ktorý bol založený ako čisto moslimský, je odstrašujúcim proti-modelom.
Patriarcha Chaldejskej cirkvi upozornil, že predkovia jeho ľudu žili na dnešnom území – vtedajšej Mezopotámii – už pred pokresťančením. V stredoveku mala mezopotámska cirkev 80 miliónov členov, dnes ich však žije na tomto území iba hŕstka. Dôvodom je, že mnohí zo strachu konvertovali na islam, príp. ušli.
Sako vyhlásil, že jeho ľud za režimu Sadáma Huseina žil vo väčšej istote, ako v čase po jeho vypudení Američanmi. Tí sľubovali demokraciu, slobodu, hospodársky rozvoj, no namiesto toho nastal chaos, nastali masakre, vlny utečencov a ničenia. Pre kresťanov to znamenalo, že za jednu noc bolo vyhnaných z Mosulu – biblického Ninive – 120 000 ľudí.
Patriarcha Sako potvrdil, že medzinárodná charita podstatne pomáha pri opätovnom budovaní a návrate utečencov. Pomáha nielen kresťanom, ale aj moslimom, čo si tí veľmi vážia.
Na záver Sako zdôraznil, že súhlasí s pápežom v tom, že dialóg medzi náboženstvami nemá alternatívu a povedal: „Objavuje sa tu jeden problém. Zatiaľ čo pre kresťanov je ich viera sama dialógom, považujú moslimovia už výchovou za prijateľnú iba svoju vieru. Na dialóg teda nie sú pripravení.“
Patriarcha Sako spolu s kardinálom Schönbornom viedol predtým aj rozhovory o ochrane náboženských menšín s americkými politikmi. Kardinál Schönborn k tomu v stredu povedal, že cieľom misie bolo upozorniť americkú vládu na osud menšín na Blízkom Východe – „osud kresťanov ale aj mnohých iných“. A zdôraznil: „Pre Blízky Východ je naliehavo potrebné politické riešenie.“ –zg-

Bulharsko: ‘Cirkev rieši ťažké výzvy’

Mníchov, 1.6.2017 (kath.net/KIN) 020 642 – Bývalé komunistické Bulharsko je 10 rokov v EÚ. No o situácii v krajine pri Čiernom mori sa v Európe vie málo. Nezamestnanosť, chudoba, drogy a organizovaný zločin nútia mnohých Bulharov hľadať šťastie v zahraničí. Katolícka cirkev stojí po boku tým, čo zostávajú – aj keď je maličkou menšinou. Florian Ripka, druhý riaditeľ nadácie „Kirche in Not“ v Nemecku krajinu navštívil a hovorí o svojich dojmoch.

Kirche in Not: Ako ste zažili Bulharsko?
Florian Ripka: Nádherná krajina s bohatou kultúrou – ale veľkými výzvami! Často som si kládol otázku, či by Nemci zopakovali svoje obviňovania bulharských prisťahovalcov, keby zažili ich ťažkú situáciu doma. Ešte dnes vidno „svedkov komunistickej minulosti“ – rozpadajúce sa paneláky na okrajoch miest. Pohľad, ktorý ťaží na duši! Priemerný plat je tam asi 400 eur. A to už je zlepšenie voči minulosti! Ale postkomunistická éra priniesla aj ďalšie veľké prekážky: drogy, korupciu, organizovaný zločin s mafiánskymi skupinami.
Cirkev sa púšťa do ozaj ťažkých výziev. Stará sa napríklad o drogovo závislú mládež a tým si nerobí len priateľov. „Každá rodina má najmenej jedného závislého člena,“ povedal mi istý kňaz v Rakovskom, malom meste 150 km juhovýchodne od Sofie. Chodia do škôl a robia osvetu žiakom. Katolícka cirkev v Bulharsku musí byť kreatívna, aby dosiahla ľudí, pretože má veľmi malé zastúpenie v krajine – katolíkov je menej ako 1 percento! Väčšina je pravoslávna. Nemá podporu ani v politike a nechce sa ani do politiky miešať, kde je korupcia na všetkých úrovniach.
Kirche in Not: Napätý sa zdá byť vzťah nielen s pravoslávím, ale aj so štátom. Čo ste sa o tom dozvedeli?
Ripka: Jablkom sváru je reštitúcia cirkevného majetku. Pravoslávie s tým nemá problémy. Štát tiež neuznáva katolícke zariadenia ako „cirkevné“. Napríklad fary nemôžu dostať úľavu na daniach. Dokonca sa plánujú zákony zakazujúce pomoc nepravoslávnym cirkvám zo zahraničia. Katolícka cirkev proti tomu bojuje a dúfa v podporu EÚ.
Kirche in Not: Čo ešte cítiť z komunistickej éry v Bulharsku?
Ripka: Rany prenasledovania kresťanov sú aj dnes citeľné. Stretol som v Sofii sestričky od Najsv. Eucharistie, ktoré bývajú v baraku pri kostole bez toalety. Karmelitánky museli 40 rokov žiť na empóre kostola, lebo kláštor vyvlastnili! 40 rokov!
Spomienka na mučeníkov tej epochy je veľmi živá. Zvláštne miesto tu má blahoslavený biskup Eugen Bosilikov, páter pasionista. Cez vojnu zachránil životy mnohých bulharských židov. Od r. 1947 viedol Diecézu Nikopolis rozprestierajúcu sa na celom severe krajiny. Komunisti ho v r. 1952 zatkli za horlivé zasadzovanie sa za vieru. Po krátkom procese bol zastrelený. Teraz je v krajine málo povolaní. Celá generácia bola odseknutá od viery. Kde však už nie sú korene, môže iba málo rásť.
Kirche in Not: Znie to ako úpadok …
Ripka: Práve naopak! Stretol som kňazov, rehoľníkov a veriacich, ktorí by dali všetko za to, aby viera bola živá. Panuje tam veľká radosť z viery, ktorá mi v Nemecku veľmi chýba.
Kirche in Not: Bulharská spoločnosť zápasí s veľkými sociálnymi výzvami. Kde sa cirkev angažuje okrem narkomanov?
Ripka: Práve rehoľníci preberajú veľa zodpovednosti za spoločnosť. Navštívil som kláštor sestier v Sofii, ktoré spravujú ambulanciu pre všetkých – bez ohľadu na vieru – zdarma – chudobných, utečencov, či Rómov. Cirkev sa veľmi stará o Rómov. Pre mnohých Bulharov sú to „nedotknuteľní“ a nadávajú im do cigánov. Bývajú na mnohých miestach v oddelených štvrtiach. Cesta mnohých Rómov je predznačená, ako povedal páter Martin Jílek SDB z Kasanlaku v strede Bulharska. Deti nemajú vzdelanie. Už so 14 rokmi ich oženia a vydajú a majú veľa detí. Na dieťa platí štát asi 10 eur mesačne.
Páter Martin a jeho spolubratia hovoria s rodičmi. Najprv ponúkajú možnosť hrať futbal, tam dostanú rómske deti prvú výuku o viere. Keď získajú ich dôveru, prídu ďalšie kroky. Saleziáni stavajú veľké centrum so školou, kostolom a kláštorom oproti obrovskému rómskemu sídlisku. „Kirche in Not to podporuje. Kirche in Not pomáha katolíckej cirkvi v Bulharsku doslova prežiť! Pomáha aj kňazom v štúdiu. –zg-

Filipíny: Islamisti hrozia vraždou 240 rukojemníkov

Filipíny, 1.6.2017 (kath.net) 020 641 – Na Filipínach sa ozval páter Chito Suganob (foto), kňaz unesený islamistickou skupinou „Maute”. Skupina pred niekoľkými dňami spustošila katolícku katedrálu v Marawi City a podľa „Crux“ dokonca odvliekla 240 veriacich, medzi nimi aj kňaza. Na videu kňaz apeluje na prezidenta Rodriga Duterteho, aby sa jeho armáda stiahla z mesta Marawi a zastavila paľbu. Pri bojoch už prišlo o život najmenej 100 ľudí v meste. Skupina je zodpovedná aj za bombový útok zo septembra 2016, keď bolo zabitých 15 ľudí v meste Davao.
Islamisti hrozili, že rukojemníkov zabijú, ak sa ich požiadavky nesplnia. Biskup Edwin de la Peña y Angot z mesta Marawi nebol v čase prepadu doma, takže uniesli iba jeho sekretára. Do akej miery urobil páter Chito Suganob svoje výpovede dobrovoľne, alebo pod nátlakom možno ťažko posúdiť. –zg-

Rím: Reštaurovanie katakomb ukončené

Rím, 1.6.2017 (kath.net/KAP) 020 640 – Po viacročnom reštaurovaní najväčších rímskych Domitillinych katakomb ich v utorok predstavili verejnosti. V priebehu prác objavili pod nánosmi početné maľby z 3. a 4. storočia. Popri presnej dokumentácii 82 malieb zhotovoval Nemecký archeologický inštitút tri roky aj trojrozmernú digitálnu rekonštrukciu podzemných hrobiek. Katakomby pri ulici Via Ardeatina sa rozprestierajú na štyroch poschodiach, na vyše 10 hektároch a považujú sa za najväčšie v Ríme. Až 12 kilometrov dlhé chodby skrývajú 26 250 hrobov.
Archeológ Fabrizio Biscotti vyzdvihol znovu objavené dedičstvo malieb. Umelecké diela 50 rímskych katakomb predstavujú „najkonkrétnejšie a najčitateľnejšie svedectvo“ kresťanského prístupu ku smrti. Ako najvýznamnejší vedecký objav hodnotí odkrytie dvoch obrazových programov z doby cisára Konštantína (4. stor.). Pod čiernou vrstvou skryté maľby odkryli pomocou laserovej techniky.
Domitillitine katakomby sa vyvíjali od 2. storočia na juhu Ríma. Ich význam vzrástol, keď pápež Damasus I. (366-384) tu napomáhal úctu k rímskym svätcom, ako napr. k vojakom – mučeníkom Nereusovi a Achilleusovi. Populárnym sa stal aj hrob mučeníčky Petronelly, v ktorej ľudová zbožnosť videla dcéru sv. Petra apoštola.
Po páde Rímskej ríše rástla neistota v krajine a tak pápež Lev III. (795-816) dal preniesť pozostatky mučeníkov sv. Nereusa a Achilleusa do kostola pri kúpeľoch Caracalla-Therme. Domitilline katakomby upadli do zabudnutia a znovu ich objavili až v 16. storočí. Prvý vedecký výskum sa tam konal v polovici 18. storočia.
Cirkevno-historický význam v novšej dobe dostali hrobky skrze tzv. Pakt katakomb, ktorý v novembri 1965 niekoľko týždňov pred koncom Druhého vatikánskeho koncilu (1962-1965) uzavreli v podzemných chodbách. V ňom sa 40 biskupi z celého sveta zaviazali k zvláštnej blízkosti chudobným. –zg-

Ramadán u islamistov: ‘Teror nie duchovná obnova’

Hamburg, 1.6.2017 (kath.net) 020 639 – „Teror namiesto duchovnej obnovy: od Kábulu po Bagdad páchajú islamisti od začiatku pôstu ramadán teroristické útoky. „Prečo zabíjajú práve v pôstnom mesiaci a tak často a tak brutálne?“ To sa pýta redaktor „Spiegela“ Dominik Peters v príspevku „Séria útokov v ramadáne – keď vyjde nový mesiac, začína sa vraždenie.“ „Kto tento rok dúfal v pokojný ramadán, bol zatiaľ sklamaný. IS a iné teroristické skupiny skôr pokračujú ďalej ako v minulých rokoch.“
„Ramadán je obdobie duchovnej obnovy, keď sa moslimovia na celom svete postia. Súčasne je ramadán však od počiatku islamu aj „mesiacom boja“, ako vysvetľuje Peters. Podľa moslimskej tradície zvíťazil Mohamed so svojimi stúpencami v r. 624 v bitke v Badri počas ramadánu nad najmocnejším kmeňom svojej domovskej Mekky, čo mu umožnilo prednostné postavenie v regióne. O niekoľko rokov potom Mohamed so svojou armádou víťazne vtiahol do Mekky. „Tento príbeh sa v arabskom svete stále znova považuje za vzor a ospravedlnenie vojenských útokov.“ –zg-

Kardinál Müller: ‚Nemáme dva vieroučné úrady’

Rím, 1.6.2017 (kath.net/EWTN/jg) 020 638 – „Nie je dobré, aby biskupské konferencie uverejňovali oficiálne interpretácie pápeža,“ povedal kardinál Gerhard L. Müller, prefekt Kongregácie pre náuku Cirkvi v interview s redaktorom Raymondom Arroyom z EWTN. Arroyo sa ho pýtal na protirečivé interpretácie posynodálneho dokumentu „Amoris laetitia“ biskupmi rôznych krajín.
„To nie je katolícke,“ pokračoval kardinál a znova zdôraznil, ako sa má pápežský dokument chápať: „Máme tento dokument pápeža a musí sa čítať v kontexte celej katolíckej tradície,“ povedal kardinál. „Pripustenie znovu zosobášených rozvedených ku sviatostiam je preto možné, iba ak obaja majú pevné predsavzatie žiť ako brat a sestra,“ zdôraznil kardinál.
„Postup niektorých biskupských konferencií spôsobuje zmätenie, ktoré Cirkvi škodí. My nemáme dva vieroučné úrady Cirkvi – jeden pápežov a jeden biskupov,“ pripomenul Müller.
„Pápež sa však zdá podporovať ten druhý smer tým, že odobril orientačnú pomôcku argentínskych biskupov k Amoris laetitia,“ odpovedal Arroyo. „Tá v jednotlivých prípadoch pripúšťa pripustenie znovu zosobášených rozvedených ku sviatostiam.“
„Nie som šťastný z toho, že biskupi pápeža interpretujú a potom pápež interpretuje biskupov. V Cirkvi existujú určité pravidlá, podľa ktorých sa postupuje. Synoda nám radí k istým témam, pápež potom zo svojej vieroučnej autority spracuje posynodálny dokument, ktorý zhŕňa výsledky a obsahuje potrebné vysvetlenia. Tým je záležitosť uzavretá. Rozsiahle interpretácie nie sú dobré pre Cirkev,“ varoval kardinál Müller.
Kardinál Müller v interview opäť poukázal na pokusy rozohrávať pastoráciu proti náuke Cirkvi: „To nie je katolícke. Krista nemožno deliť. On je aj Učiteľ, aj Dobrý pastier v jednej osobe,“ zdôraznil kardinál. –zg-

Pápež usiluje o začlenenie kňazov do nových hnutí

Vatikán, 31.5.2017 (kath.net/KAP) 020 637 – Pápež František sa v pondelok stretol s vedúcimi vatikánskych orgánov na kabinetnom zasadnutí. Podľa internetovej služby „Vatican Insider“ išlo o možné pracovno-právne začlenenie kňazov do „Nových duchovných spoločenstiev“ (Movimenti). Táto tzv. inkardinácia má zabezpečiť, aby bol každý katolícky duchovný priradený určitému zariadeniu Cirkvi.
Väčšinou je to diecéza, popri tom je však možná aj inkardinácia do neúzemnej organizačnej formy ako personálna prelatúra. Vatikán sám ku stretnutiu nevydal bližšie informácie. –zg-

Viedeň: Prvé modlitbové raňajky v parlamente

Viedeň, 31.05.2017 (KAP) 020 636 – Vo viedenskom parlamente sa v stredu konali prvé národné modlitbové raňajky v Rakúsku. Na podujatí po vzore USA sa zúčastnilo vyše 200 hostí z 27 krajín. Pozvalo na ne 36 politikov rôznych strán.
„Viera a náboženstvo zohráva pre jednotlivca ako aj pre spoločnosť ako celok dôležitú a pozitívnu úlohu,“ vyhlásili organizátori. Na stretnutí vyzdvihovali najmä nadstranícku a nadnáboženskú spoluprácu.
Politici sa modlili, aby ako nositelia zodpovednosti mohli prispievať k pokoju a zmiereniu vzhľadom na vojny, teror, spory a násilie. Ďalšou témou bola pokojná spolupráca náboženstiev a svetonázorov, a spomenuli sa aj chudobní na materiálnych i duchovných statkoch – pričom sa pripomínala situácia ľudí trpiacich osamelosťou, depresiou, či stresom. Vzhľadom na nich sa musia politici postarať o „spravodlivý a dobrý spoločenský rámec“. K Bohu sa prítomní obracali aj s prosbami o blaho pre deti, rodiny a vyprosovali si múdrosť v politike, pričom spomenuli aj blahoslavenú političku Hildegard Burjanovú.
„Oddelenie cirkvi od štátu neznamená, že kresťanstvo či náboženstvá nemajú nijakú politickú relevantnosť,“ zdôraznila viedenská poslankyňa Dr. Gudrun Kuglerová (ÖVP) ako jedna z organizátoriek v príhovore. „Naopak – kresťanské hodnoty ako napríklad solidarita, alebo kresťanský obraz človeka ako základ etických rozhodnutí sú pre politiku obohatením. Aj v časoch rastúcej sekularizácie sú viera a náboženstvo pre spoločnosť niečím pozitívnym, čo sa prejavuje v angažovanosti dobrovoľníkov, či v súdržnosti skrze vieru.“
Na význam náboženskej slobody poukázal politik ÖVP Reinhold Lopatka. Práve nedávne útoky na kresťanov ukazujú, „že musíme naďalej rozhodne vystupovať proti prenasledovaniu kresťanov a porušovaniu ľudských práv“.
V USA sa modlitbové raňajky konajú už vyše 60 rokov a od prezidenta Dwighta Eisenhowera sa na nich zúčastnili všetci americkí prezidenti. Organizujú ich už aj v mnohých národných parlamentoch ako v Berlíne, Washingtone, Bruseli, Kyjeve a Jeruzaleme. –zg-

Berlín: ‘Bude islam najväčším náboženstvom?’

Berlín, 31.5.2017 (kath.net) 020 635 – „Počet moslimov v Berlíne sa iba za 20 rokov zdvojnásobil – z 132 000 (1990) na 249 000 (2011)! Mohlo by ich byť dokonca aj viac, lebo moslimovia nie sú vo svojom spoločenstve registrovaní, ako je to v prípade katolíckej a evanjelickej cirkvi.“ Napísal to Gunnar Schupelius v komentári „Vývoj náboženstva – Bude islam najväčším náboženstvom v Berlíne?“ v Berliner Zeitung“.
„Je tiež mysliteľné, že ich počet bude v budúcnosti rásť ešte rýchlejšie, lebo väčšina prisťahovalcov sú moslimovia a ich pôrodnosť je podstatne vyššia ako pôvodných Berlínčanov. Ak bude počet evanjelikov naďalej tak silne klesať, mohol by byť islam o 20-30 rokov najsilnejším náboženstvom v Berlíne.“
Autora článku by to nerušilo, lebo ako píše, väčšinu moslimov v Berlíne považuje za dobrých susedov a určite tých, čo osobne pozná. Čo ho však citeľne ruší „je miznutie kresťanstva v tomto peknom meste“. „Už stroskotali všetky pokusy udržať ľudí v cirkvi. Či už majú farári vážne kázne, alebo ponúkajú zábavný program, je úplne jedno!“
V Berlíne počet evanjelikov dramaticky klesá, ako povedal Schupelius. Podiel protestantov na obyvateľstve poklesol od r. 1992 do r. 2013 z 26 percent na 17,5 percenta, v r. 2017 bolo v Berlíne konfirmovaných už iba 12 percent 14-ročných detí. Schupelius sa obáva, že podiel evanjelikov v regióne klesne až pod 10 percent.
Iná situácia je u katolíkov, ktorých podiel v meste je tradične veľmi malý, ale zostáva stabilne na 9 percentách.
„Cirkev v Berlíne a Brandenburgu sa už považuje za takú bezvýznamnú, že sa už kvôli tomu nikto ani len nerozhorčuje. Stále zriedkavejšie stretávam v Berlíne protestantov, ešte zriedkavejšie tých, ktorí sú na svoju cirkev hrdí a svoju vieru bránia. Moslimovia, ktorých poznám, to však robia takmer všetci. Môžeme im to iba závidieť,“ napísal autor na záver. –zg-

Sudca USA varuje: Náboženská sloboda ohrozená

Philadelphia, 31.5.2017 (kath.net/CNA/jg) 020 634 – Náboženská sloboda znamená, že „nikto nie je nútený konať proti svojej viere“. „Väčšinu času svojho života to bolo pre Američanov samozrejmosťou. Dnes je náboženská sloboda v ohrození,“ povedal Samuel Alito (67), sudca Najvyššieho súdu USA na slávnosti ukončenia semestra na Seminári sv. Karla Boromejského vo Philadelphii.
Náboženská sloboda je jedným zo základných práv v USA, ako zdôraznil Alito v interview v blogu seminára, ktoré poskytol krátko pred podujatím. Otcovia zakladatelia Spojených štátov vnímali a žili súvislosť náboženstva a schopnosti spoločnosti spravovať republiku. „To, čo otcovia zakladatelia pred viac ako 200 rokmi spoznali, platí rovnako ešte aj dnes. Dnes je však dôvod k starosti,“ obáva sa Alito.
Sudca napísal už v r. 2015, že sa obáva, že tí, ktorí verne stoja pri tradičnom presvedčení ho budú môcť čoskoro vyslovovať už len v súkromí! „Akonáhle tieto názory verejne vyjadria, označia ich zo strany štátu, zamestnávateľov a škôl ako fanatikov a ako k takým sa k nim aj správajú. Náznaky tohto vývoja tu už pozorujeme. Najvyšší súd USA odmietol ujať sa prípadu lekárnika, ktorého prinútili predávať tzv. potratovú pilulku po sexuálnom vzťahu, hoci sa to nezlučovalo s vierou vlastníka lekárne,“ napísal sudca Alito.
Samuel Alito je praktizujúci katolík. Na Najvyšší súd USA ho nominoval prezident George W. Bush a pôsobí na ňom od r. 2006. –zg-

Švajčiarsko: Nemocnica zakazuje modlitby pro-life

Lausanne, 30.5.2017 (kath.net) 020 633 – Raz za mesiac sa stretávali v Švajčiarsku prívrženci „Kňazského bratstva sv. Pia X.“ v kaplnke Univerzitnej nemocnice v Lausanne na modlitbu za ochranu života. Riaditeľstvo nemocnice im to teraz zakázalo, ako informovali noviny „Basellandschaftliche Zeitung“. Ako dôvod nemocnica očividne uviedla, že vo Švajčiarsku existuje zákon, ktorý potraty výslovne povoľuje, preto nemožno akceptovať, aby sa v múroch nemocnice proti tomu modlilo! Bratstvu tento zákaz im už aj písomne doručili a prístup ku kaplnke im zakázali!
Veriaci sa stretávali každého 13. dňa v mesiaci. Riaditeľstvo nemocnice vraj zostalo úplne užasnuté, keď sa o tom dopočulo … –zg-

Islamista Ourghi: ‘Radikálne zlo’ v islame

Berlín, 30.5.2017 (kath.net) 020 632 – Freiburský islamista Abdel-Hakim Ourghi na Evanjelickom cirkevnom dni v Berlíne na diskusii o násilí v islame diagnostikoval „radikálne zlo v islame“. Informoval o tom „Welt“. Ourghi hovoril o „veľkej túžbe po moci a chuti ničiť“ medzi moslimami a zdôraznil: „Je kolektívnym potláčaním pravdy tvrdiť, že islam nemá nič spoločné s násilím!“
Kriticky vidí vedec aj to, že v nemeckých mešitách sa voči deťom a mladistvým praktikuje „pedagogika podriadenosti“. „To slúži predbežnej radikalizácii,“ ako povedal. –zg-

Šejk: Moslimovia nemajú vinu na útokoch!

Berlín, 29.5.2017 (kath.net) 020 631 – Moslimovia nenesú nijakú vinu na súčasných teroristických útokoch. Túto tézu zastával veľký šejk Ahmed Mohammad al-Tayyeb z Káhiry na prednáške na Evanjelickom cirkevnom dni v Berlíne cez víkend, ako informovala agentúra idea. Šejk sa považuje za jednu z najvyšších autorít sunitského islamu.
„Útoky viedli na Západe k obrazu, že islam je brutálny a krvilačný. Tieto zločiny sú odporné a nie sú prejavom islamu a moslimov.“ Šejk tiež tvrdil, že moslimovia iných nikdy silou zbraní nenútili k prestúpeniu na islam.
V súvislosti so šejkovou prednáškou sa nanovo postaral o rozruch tweet Kolínskeho Dómskeho rádia, ktorý spornú šejkovu výpoveď šíril bez úvodzoviek a bez komentára: „Teror v Egypte sa nezameriava na kresťanov alebo moslimov. Teror chce našej krajine škodiť a urobiť ju neistou. al-Tayyeb #dekt17“
A zvlášť bizarné: V ten istý deň spáchali v Káhire nový útok, pri ktorom bolo zavraždených veľa koptských kresťanov. Na Twitteri preto prišli aj prudké reakcie na tweet Kolínskeho rádia: „Nehanbíte sa za lož, že teror sa nezameriava na kresťanov?“ alebo „Nehanbíte sa vlastne za túto propagandu?“ Dómske rádio na Twitteri potom iba uviedlo: „Tento tweet podáva výpovede šejka al-Tayyeba a nie názor rádia ´domradio.de´.“

Pápež František mimochodom 28. mája po modlitbe „Regina caeli“ na túto tému povedal: „Chcel by som nanovo vyjadriť môjmu bratovi pápežovi Tavadrosovi II. a celému egyptskému národu, ktorý utrpel ďalší akt krutého násilia, svoju blízkosť. Obete, medzi nimi aj deti, sú veriaci, ktorí cestovali ku svätyni, aby sa pomodlili a boli zavraždení po tom, čo odmietli poprieť svoju kresťanskú vieru. Nech Pán prijme týchto odvážnych svedkov, týchto mučeníkov, do svojho pokoja a nech obráti srdcia teroristov.“ –zg-

Quo vadis, Európa?

Komentár: Hubert Windisch

Regensburg, 29.5.2017 (kath.net) 020 630 – Už sa to nedá počúvať – tie patetické smútočné a súcitné frázy našich nemeckých politikov a cirkevných funkcionárov po každom teroristickom útoku. Po každom novom islamskom šľahnutí bičom s devótnym západným postojom stále znova ubezpečujú, ako rozhodne chcú brániť západné hodnoty, ktoré si údajne nenecháme vziať! A k tomu tým vládnucim väčšinou nenapadne nič iné, ako ubezpečovať o nasadení viac policajných a vojenských síl na neuralgických verejných miestach a pri veľkých podujatiach namiesto toho, aby sa proti zlu bojovalo a vytrhlo sa aj s koreňom. A pritom sa hodnoty nášho západného na kresťanskom základe vyvinutého spolunažívania predsa už do veľkej miery stratili.
Nielen že prebieha plazivá islamizácia našej spoločnosti. Deprimujúca je pritom úloha, ktorú zohrávajú mnohé médiá, politici a žiaľ aj mnohí nemeckí cirkevní predstavitelia. Nemožno sa zbaviť dojmu, že sa už v Európe musíme za naše kresťanské presvedčenie a kresťanské správanie pred islamom ospravedlňovať namiesto toho, aby to bolo naopak!
Úplne nepochopiteľné je, keď nemecká kancelárka po útoku v Manchestri hovorí o nepochopiteľných činoch. Či nedokáže pochopiť, čo sa deje, alebo nechce pochopiť, že už desaťročia agresívna strana islamu produkuje vrahov? Prečo nepočúvame hlasy kritických moslimov, ktorí na to upozorňujú, ako napr. Hameda Abdela-Samada, ktorý musí u nás hľadať policajnú ochranu? Kde sú svetlené reťaze moslimov po vražedných útokoch ich bratov vo viere proti kresťanom, ako teraz v Egypte? Prečo sa Brandenburská brána nerozžiari egyptskými národnými farbami? Totálne nepochopiteľná je na pozadí najnovších útokov výpoveď ministra financií, že od islamu sa možno učiť veľa z tolerancie! V akom svete žije vlastne politika a žiaľ aj Cirkev, ktorá je dokonca aj v Ríme vzhľadom na islam infikovaná nezodpovednou naivitou?
Už nie realita, ktorá ľudí vrhá sem a tam, ale svet seba zničujúcej tolerancie určuje politiku a cirkev. Mnohí v tomto úpadku napriek tomu vkladajú nádej do cirkvi, ako doteraz ctenej spoločenskej inštitúcie slobody v Kristovi. Ale program cirkevného seba chápania, ako napr. na Evanjelickom cirkevnom dni v Berlíne, ukazuje skôr malú násobilku bláznovstiev, ako na koordinovaný systém pre dnešnú dobu. Aj katolícka cirkev v našej krajine – odhliadnuc od výnimiek – v ničom nezaostáva v tomto prepadnutí podriadenosti cirkevnej identity a poslania cirkvi do pohotového wellnesového ekumenizmu a nielen skrze farárov falšuje evanjelium a robí z neho stále viac zábavku.
Je to nenávisť kresťansky formovanej Európy k samej sebe, ktorá sa prejavuje v tejto realite a ktorú pápež Benedikt XVI. už pred mnohými rokmi spoznal? Quo vadis, Európa? Strácaš charakter! Obráť sa!

Generál jezuitov ‚podpísal nadšený list Castrovi’

Rím, 29.5.2017 (kath.net/jg) 020 629 – Páter Arturo Sosa Abascal, generálny predstavený, má byť jedným zo signatárov „Manifestu“, ktorým viac ako 900 „umelcov a intelektuálov“ nadšene vítalo kubánskeho diktátora Fidela Castra vo februári 1989 pred jeho štátnou návštevou vo Venezuele. Informuje o tom Catholic Herald s odvolaním sa juhoamerické pramene.
Signatári chcú verejne vyjadriť rešpekt, „za to, čo ste vy, ako najvyšší vodca kubánskej revolúcie, dosiahli pre dôstojnosť vášho národa a tým pre celú Latinskú Ameriku“. Pád Batistovho režimu skrze komunistov v r. 1958 bolo „príkladným víťazstvom nad tyraniou, korupciou a útlakom“. Castro je vzorom ich nádeje, „že sa vytvorí spravodlivá, nezávislá Latinská Amerika“, ako sa uvádza v liste.
Medzi signatármi je meno „Arturo Sosa, SJ“ zo sídla „Centro Gumilla“ v Caracase. Súčasný generálny predstavený jezuitov bol v r. 1989 vedúcim tohto študijného centra rehole jezuitov.
Po prevzatí moci Castrov režim utláčal katolícku cirkev, poštátnil katolícke školy a nútil kňazov vycestovať. Pred revolúciou sľubované slobodné voľby sa zrušili, komunisti vládli sami a potláčali všetky kritické hlasy. Kto sa otvorene priznal ku svojej viere, nesmel študovať na univerzite a nemohol robiť kariéru v štátnej službe. –zg-

Kardinál: Potrat a ‚homo-manželstvo’ satanova výzva Bohu

Rím, 26.5.2017 (kath.net/jg) 020 628 – Satan vrhá Bohu ultimatívnu a strašnú výzvu tým, že zriaďuje svoje anti-stvorenie, o ktorom si ľudia myslia, že je lepšie ako Božie stvorenie. Týmito dramatickými slovami opísal kardinál Carlo Caffarra, emeritný arcibiskup talianskej Bologne, súčasnú situáciu.
„Táto konfrontácia teraz prebieha a týka sa v prvej línii rodiny a manželstva,“ povedal Caffarra na tohoročnom fóre „Rome Life Forum“, ktoré zorganizovala organizácia pre rodinu „Voice of the Family“ v talianskom hlavnom meste.
„Na príbeh ľudstva možno hľadieť z uhlu pohľadu boja medzi dvomi silami, medzi príťažlivou silou Boha a mocou satana, ktorý chce vymazať pravdu v srdciach ľudí,“ povedal kardinál Caffarra a zdôraznil:
„Tento zápas má vnútorný a vonkajší rozmer. Týka sa srdca každého človeka a pôsobí odtiaľ na ľudskú kultúru a spoločnosť. Príťažlivosť Boha môže pôsobiť iba na tých, ktorí sú v pravde. V satanovi niet nijakej pravdy, každé jeho konanie je vzburou proti pravde.“
„Konfrontácia sa ukazuje v dvoch oblastiach s mimoriadnou zreteľnosťou. Prvou je transformácia potratu na legálne a subjektívne právo. Legalizovaný potrat znamená, nazývať dobro a svetlo tmou. Ak sa usmrcovanie človeka pozdvihuje na právo, položil satan základy svojho stvorenstva, ktoré spočíva v tom, že sa Božia prítomnosť v stvorení zastiera.“
„Druhou oblasťou je zvyšovanie hodnoty homosexuálnych zväzkov. To popiera pravdu manželstva. Manželstvo dostalo od Boha určitú formu, pretože človek v tomto zväzku muža a ženy spolupôsobí na Božom stvorení,“ povedal kardinál.
„Zvýšenie hodnoty potratu a homosexuality je preto také dramatické, lebo sa týka dvoch pilierov stvorenia. Satan chce Bohu ukázať, že dokáže skonštruovať alternatívu k Božiemu stvoreniu a človeka zviesť k tomu, aby považoval „anti-stvorenie“ za to lepšie,“ zdôraznil kardinál Caffarra.
V prednáške spomenul aj list, ktorý dostal v r. 1980 od sestry Lucie dos Santos, vizionárky z Fatimy. Vtedy ho varovala, že „posledná bitka medzi Pánom a vládou satana sa vybojuje o manželstvo a rodinu“. Pozri kath.net: Prophetische Worte aus dem Jahr 1980 zur Familiensynode?
Veriaci sú vyzvaní, aby otvorene hlásali „evanjelium života a manželstva“. Dobrou príležitosťou je účasť na „Pochode za život“ 20. mája v Ríme. „Kto sa za to zasadzuje, bude musieť rátať s odporom. No niekto sa nemá báť, Panna Mária hadovi už hlavu rozšliapala!“ povedal kardinál Caffarra. –zg-

Viedeň: Pochod za život zakázali!

Organizátori ‘Pochodu za život’ idú na súd

Viedeň, 26.5.2017 (kath.net) 020 627 – Dňa 17. decembra 2016 mal centrom Viedne viesť pokojný „Pochod za život“. „Riadne sme prihlásili tri rôzne trasy, aby sme sa verejne zasadzovali za lepšie ponuky podpory pre ženy v konfliktnom tehotenstve a napomáhali alternatívy k potratu,“ vysvetlila Myroslava Mashkarynetsová, hovorkyňa organizácie „Mládež za život“. „No všetky trasy nám kvôli údajnému ´preplneniu centra mesta v Adventnom období´ krátkodobo zakázali.“ Ďalšiu alternatívnu trasu nám polícia takisto zakázala, takže z pochodu sa krátkodobo stala manifestácia na veľmi tesnom priestore, ako kritizovala hovorkyňa.
„Charakter nášho pochodu sa stratil a aj dosah nášho posolstva tým veľmi utrpel!“ oznámila organizácia v tlačovom vyhlásení.
„Na súdnom pojednávaní 30. mája na Viedenskom krajskom súde budeme rozhodne bojovať za ľudské právo na slobodu zhromažďovania,“ ohlásila Mashkarynetsová.

Zakázané kvôli „nepohodlnej“ téme tabu?
„Mládež za život“ zdôrazňuje, že odôvodnenie „preplnenie centra“ je nevierohodné, keďže v ten istý deň sa v centre Viedne smela konať demonštrácia „Islamskej federácie vo Viedni“, aj „Demonštrácia Kurdov“, podujatia, na ktorých v minulosti už často došlo k výtržnostiam.
„Zatiaľ čo takéto nebezpečné demonštrácie sa konať smú, pokojný pochod, na ktorom sa zúčastňuje veľa mladých a rodín s deťmi, sa v rovnaký čas a takmer na rovnakom mieste zakáže? Organizátori si okamžite položili otázku o skutočnom dôvode zákazu,“ ako vyhlásila hovorkyňa. „Bola snáď skutočným dôvodom téma pochodu? Ak áno, bolo by to masívne porušenie práva na demonštráciu. Najväčšiu škodu znášajú príslušné ženy v konfliktnom tehotenstve, ktoré už teraz trpia tabuizáciou tejto témy,“ zdôraznila.
Po tom, čo v decembri krátkodobo a bez pádnych dôvodov krajské policajné riaditeľstvo „Pochod za život“ v centre Viedne zakázalo, organizátor „Mládež za život“ podal sťažnosť a žalobu aj na krajský súd. V utorok, 30. mája sa koná verejné pojednávanie na ulici Muthgasse 62 vo Viedni. –zg-

* * * * * * *

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *