Život Cirkvi vo svete 17/2017

Obsah

Tlač: Káhira a Fatima posledné lety pápeža s Alitalia

Nové sväté deti František a Hyacinta

Mexiko: Kráľovná krásy sa stala rehoľníčkou

30 známych konvertitov v 20. storočí

Radikálny islam – ‚najväčšia starosť‘ Rakúšanov

Burke: Zahmlievanie škandálu nedobré znamenie

Kardinál Burke: ‚Pápež mi neposkytol audienciu’

Kardinál Maradiaga ostro napáda kardinálov ‚dubia’

Skončilo sa zasadanie Rady kardinálov C9

„Reformácia je medzinárodná“

‚Keď je Boží pokrm toastom‘

Šatku pre všetky ženy ‚zo solidarity‘

Schulz: Smrťou sa naša duchovná existencia končí!“

O jednostrannosti cirkevných predstaviteľov

Americký teológ: Pápež dal Cirkvi novú tvár

Žena úmyselne zrazí kňaza, ten jej odpúšťa

Kardinál Sarah: Je veľké riziko, že sa Cirkev ‚rozdrobí‘

Pápežove výpovede so škodlivými následkami?

Prevádzači a zdanlivé obracanie na kresťanstvo

+ Zomrel kardinál Attilio Nicora, člen Rímskej kúrie

Nemecko: Moslimskí vedci chcú islamský zákon!

Počet podozrivých utečencov vyšší o 52,7 percent!

Tisíce utečencov majú byť teroristami

Prokurátor: Mimovládky kooperujú s prevádzačmi

Kasper: V manželskej príprave sme rozvojová krajina

Cirkev začína novú akciu: ‚Náš kríž je neviditeľný!‘

Rusko: Budú ďalšie represie Kremľa?

Benedikt XVI. v posolstve: ‚Výbušná situácia!‘

Naša príloha
Prečo sa exorcisti pýtajú diablov na meno

Tlač: Káhira a Fatima posledné lety pápeža s Alitalia

Rím, 27.04.2017 (KAP) 020 511 – Cesty do Káhiry (28./29. apríla) a do Fatimy (12./13. Mai) sú podľa novín „Il Messaggero“ zo štvrtka poslednými letmi pápeža s talianskou leteckou spoločnosťou Alitalia. Na cestu do Kolumbie (6.-11. September) sa už hľadá iná spoločnosť, napísali noviny s odvolaním sa na Vatikán.
Zánik leteckej spoločnosti si vyžaduje premyslenie organizácie pápežských ciest, ako píše v „Il Messaggere“ vatikanistka Franca Giansoldatiová. Vo Vatikáne sa nevie, či v septembri bude Alitalia ešte k dispozícii, preto sa musia vypracovať alternatívy.
Vláda v Ríme vyzvala v stredu iné aerolínie, aby podali ponuky. „Bude najlepšie, ak sa spoločnosť predá za najlepšiu cenu,“ povedal minister dopravy Graziano Delrio. Opätovné poštátnenie aerolínií minister vylúčil. Už x.-krát ju zachraňovať nemieni. Alitalia je už roky v problémoch a znovu stojí pred krachom. Teraz sa hľadá investor, alebo kupec. –zg-

Nové sväté deti František a Hyacinta

Vatikán, 27.04.2017 (KAP) 020 510 – Pápež František bude 13. mája svätorečiť dve z troch detí vizionárov z Fatimy – Františka a Hyacintu Martových. Pápež to vyhlásil 20. apríla v latinskom ozname na konzistóriu kardinálov vo Vatikáne.
Deti vyrastali na odľahlej kamenistej vysočine stredného Portugalska. Boli vychované tradične zbožne, ale v režime nepriateľskom voči náboženstvu, ktorý zrušil sviatky a zatvoril cirkevné zariadenia a zrušil rehole. 13. mája 1917 strážili deti malé stádo v blízkosti Fatimy. Bola s nimi aj 10-ročná sesternica Lucia. Deti nechodili do školy, Lucia musela už rok strážiť malé stádo oviec po tom, čo jej otec závislý na alkohole premárnil časť majetku osemčlennej rodiny.
Hyacinta a František sa pridali s ovcami k Lucii. Okolo poludnia, keď sa zvyčajne modlili ruženec, zbadali zrazu žiarivé svetlo, ktoré považovali za blesk. Chceli ujsť, no okamžite miesto ožiaril druhý blesk a nad malým dubom zimným uvideli Paniu, žiarivejšiu ako slnko, ktorá držala v rukách biely ruženec. Deťom pripomenula, aby sa veľa modlili a vyzvala ich, aby päť mesiacov vždy 13. v rovnakom čase prišli na to miesto. Zjavila sa im 13. júna, júla, septembra a októbra a zhovárala sa s nimi.
Len 19. augusta mali deti zjavenie asi 500 metrov od ich obce Ajustrel pri Fatime, lebo deti boli v určený deň zadržané okresným prefektom. Polemika v tlači pohla prefekta vydať na deti zatykač. Vo väznici ich oddelili a zastrašovali. No ani zastrašovanie smrťou nepohlo deti k odvolaniu zjavení.
Pri poslednom zjavení 13. októbra, keď bolo prítomných asi 70 000 ľudí, im Pani povedala, že je Ružencová Panna Mária a že sa má na jej počesť postaviť kaplnka na tom mieste. Po zjavení mohli všetci prítomní pozorovať zázrak sľúbený deťom už v júli a septembri: Do Slnka, ktoré sa stalo podobné striebornému disku, sa mohlo bez problémov hľadieť. Točilo sa okolo svojej osi ako ohnivý kotúč a zdalo sa, že sa zrúti na Zem.
Deti dostali tri fatimské tajomstvá. Pod pseudonymom Visconde de Montelo napísal lisabonský profesor teológie Nunes Formigao 1927 zhrnutie protokolov mariánskych posolstiev z Fatimy. Švajčiarsky teológ Otto Karrer posudzoval posolstvá ako projekciu detí na základe rozprávania ich matky o mariánskych zjaveniach vo francúzskom La Salette pri Grenobli, kde sa Mária zjavila pastierikom už v r. 1846.
Po smrti Františka a Hyacinty vstúpila Lucia v r. 1921 v Porte do Kolégia sestier sv. Doroty, neskôr v španielskom Tuy.
Panna Mária sa jej zjavila ešte trikrát: 10. decembra 1925 a 15. februára 1926 v Konvente v Pontevedre v Španielsku a potom v noci z 13. na 14. júna 1929 v Konvente v Tuy. Prosila o modlitbu ruženca, spoveď a sväté prijímanie ako kajúcnosť za hriechy voči jej Nepoškvrnenému Srdcu, ako aj o zasvätenie Ruska jej Nepoškvrnenému Srdcu.
V r. 1948 odišla Mária Lucia do Coimbry a stala sa karmelitánkou v Karmeli sv. Terézie Avilskej. Keď bol pápež Pavol VI. 1967 na 50. výročie zjavení vo Fatime, smela byť Mária Lucia na slávení prítomná, rovnako, ako keď prišiel Ján Pavol II. v r. 1982.
Pápež Pius XII. vykonal v r. 1942 zasvätenie sveta Nepoškvrnenému Srdcu Fatimskej Panny Márie. O dva roky neskôr zaviedol v celej Cirkvi Sviatok Nepoškvrneného Srdca Panny Márie 22. augusta. Vo svätom roku 1950 vyhlásil dogmu o Nanebovzatí Panny Márie do neba s telom.
Lucia zomrela v r. 2005 vo veku 97 rokov v kláštore. Blíži sa jej blahorečenie.
Prvá časť tajomstiev obsahuje predpoveď ďalšej vojny po konci prvej svetovej vojny. Druhé tajomstvo hovorí, že Rusko sa po komunistickej ateistickej revolúcii znova vráti ku kresťanstvu. Tretiu časť predpovedí napísala Lucia až v r. 1944. Text sa nesmel zverejniť pred rokom 1960.
Dokument v r. 1957 zapečatený odovzdali do Vatikánu. Pápeži od Pia XII. až po Jána Pavla II. ho čítali, ale nezverejnili. Dlho sa preto predpokladalo, že obsahuje hrôzyplné predpovede budúcnosti.
So začiatkom 21. storočia videl Ján Pavol II. čas zverejniť „tretie tajomstvo“. Urobil tak pri blahorečení Hyacinty a Františka 13. mája 2000 vo Fatime. Obsahuje víziu o prenasledovaní Cirkvi v 20. storočí a obraz biskupa v bielom, ktorý klesne pod strelami. Sestra Lucia a Ján Pavol II. sa vyjadrili, že v tom treba vidieť atentát na pápeža 13. mája 1981. … –zg-

Mexiko: Kráľovná krásy sa stala rehoľníčkou

Mexiko, 27.4.2017 (KAP/KNA) 020 509 – Esmeralda Solis Gonzalesová (20),bývalá kráľovná krásy Miss Mexiko 2016 z mexického mesta Valle de Guadalupe v štáte Jalisco, sa postarala o rozruch na sociálnych sieťach. Svoj život ako modelka a poradkyňa pre výživu chce vymeniť za život rehoľnej sestry.
„Bola som veľmi šťastná s tým, čo som mala. Ale to sa nedá porovnať so šťastím, ktorým teraz Boh napĺňa moje srdce,“ povedala mladá žena pre miestne médiá. Život chce teraz poznať z inej perspektívy, ako povedala Solis Gonzalesová. Ako novicka vstúpila do mexickej vetvy klarisiek – Misioneras Clarisas del Santisimo Sacramento/MC. –zg-

30 známych konvertitov v 20. storočí

Rím, 27.4.2017 (kath.net/CNA Deutsch) 020 508 – Vo veľkonočnej vigílii prijíma Katolícka cirkev tisíce nových katolíkov a medzi nimi sú spisovatelia, básnici, filmové hviezdy, hudobníci, filozofi alebo kráľovné, ktorí sa obrátili. Niektorí nájdu cestu do Cirkvi po rokoch osobného boja, či až na konci života. Iní sú vedení príkladom svätcov, kňazov, rehoľníkov, či laikov, ktorí svedčia o Kristovi. Nakoniec dospejú k rovnakému záveru ako známy konvertita, kardinál bl. John Henry Newman: „Desaťtisíce ťažkostí ešte netvoria pochybnosť, čo sa týka kresťanstva.“
Uvádzame 30 najznámejších konvertitov minulého storočia:

Sir Alec Guinness (1914-2000) – Britský filmový a divadelný herec, ktorý v r. 1957 dostal Oskara za najlepšiu hlavnú postavu vo filme Most na rieke Kwai. Jeho najznámejšou rolou bola postava Obi-Wan Kenobiho v Hviezdnych vojnách.
Scott Hahn (1957) – Biblista, apologeta a produktívny spisovateľ. Konvertovala aj jeho manželka Kimberly.
Tony Blair (1953) – Predseda Labour-Party a v r. 1997-2007 britský premiér. Najmladší premiér od r. 1812. Manželka Cherie je tiež katolíčka.
Norma McCovery (1947-2017) – Žalobkyňa v smutne známom procese na Najvyššom súde USA „Roe versus Wade“ v r. 1973, rozsudkom ktorého sa v USA legalizoval potrat. Konvertovala a stala sa prívrženkyňou hnutia pro-life.
John Wayne (1907-1979) – Za úlohy vo westernoch a vojnových filmoch viacnásobne vyznamenaný americký herec.
Gary Cooper (1901-1961) – Americký herec s tromi Oskarmi napr. za najlepšiu hlavnú postavu v „Sergeant York“ a „Na pravé poludnie“. Mal významné stretnutie s pápežom Piom XII. v r. 1953 a v r. 1959 vstúpil do Katolíckej cirkvi.
Marshall McLuhan (1911-1980) – Kanadský filozof a známy komunikačný teoretik. Od neho pochádza slávna veta: „Médium je posolstvo“ a pojem o svete: „globálna dedina“.
Thomas Merton (1915-1968) – Americký kňaz a trapista. Bol to básnik a sociálny aktivista aj jedným z najznámejších a najpolemickejších konvertitov na katolícku vieru v 20. storočí.
Graham Greene (1904-1991) – V katolíckych kruhoch možno najznámejší britský spisovateľ, najmä románmi Brighton Rock, The Power and the Glory, The Heart of the Matter a The End of the Affair.
Vittorio Messori – Taliansky žurnalista známy dlhým interview s kardinálom Ratzingerom „O situácii viery“ (1985) a knihou „Ján Pavol II. – Prekročiť prah nádeje“ (1994).
Sigrid Undset (1882-1949) – Nórska spisovateľka, ktorá získala v r. 1928 Nobelovú cenu za literatúru.
Sv. Terézia Benedikta z kríža – Edita Steinová (1891-1942) –
Nemecká filozofka židovského pôvodu a bosá karmelitánka. Zomrela v Osvienčime a v r. 1998 ju sv. Ján Pavol II. svätorečil.
Dietrich von Hildebrand (1889-1977) – Nemecký filozof a teológ vyznamenaný viacerými pápežmi za významný prínos ku katolíckej náuke. Kardinál Francis Arinze (1932) – Konvertita z Nigérie, vo veku 9 rokov pokrstený bl. Cypriánom Tansim. Vo veku 32 sa stal najmladším biskupom sveta a neskôr kardinálom a prefektom Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí.
Kardinál Avery Dulles (1918-2008) – Americký jezuita, teológ a kardinál. Syn bývalého ministra zahraničia Johna Fustera Dullesa.
Kardinál Jean-Marie Lustiger (1926-2007) – V r. 1981-2005 parížsky arcibiskup, od r. 1983 kardinál a podporovateľ židovsko-katolíckeho dialógu. Na katolícku vieru konvertoval zo židovstva.
Louis Bouyer (1913-2004) – Francúzsky teológ a zakladateľ Medzinárodnej teologickej komisie a medzinárodného teologického časopisu Communio.
Francis Beckwith (1960) – Filozof a teológ, prezident Evangelikálnej spoločnosti, no potom konvertoval na katolícku vieru.
Robert Bork (1927-2012) – Konzervatívny americký sudca a právnik známy politickým bojom, pre ktorý v r. 1987 stroskotala jeho nominácia do Najvyššieho súdu USA. S manželkou konvertovali v r. 2003.
Dorothy Day (1897-1980) – Spisovateľka, socialistka, spolu s Petrom Maurinokom zakladateľka Hnutia katolíckych robotníkov. V r. 2000 sa začal v New Yorku proces jej blahorečenia.
Newt Gingrich (1943) – V r. 1995-1999 hovorca Domu reprezentantov USA, spisovateľ, kandidát na prezidenta a historik.
Elisabeth Hesselblad (1870-1957) – Konvertovala z protestantizmu a stala sa zakladateľkou novej vetvy Sestier Najsv. Vykupiteľa od sv. Birgity. Pápež František ju v r. 2016 svätorečil.
Katarína, vojvodkyňa z Kentu (1933) – Manželka princa Eduarda, vojvodu z Kentu (vnuka kráľa Juraja V.) a kráľovnej Márie a sesternica kráľovnej Alžbety II. Od r. 1701 prvý člen kráľovskej rodiny, ktorý konvertoval.
Russel Kirk (1918-1994) – Americký politický teoretik a jedna z najvplyvnejších osobností amerického konzervatívneho hnutia. .
Clare Boothe Luce (1903-1987) – Prvá americká žena, povolaná za veľvyslankyňu a členka Domu reprezentantov USA v r. 1943-1947, ako aj spisovateľka a vydavateľka.
Jacques Maritain (1882-1973) – Francúzsky filozof, autor viac ako 60 kníh a kľúčová postava opätovného oživenia tomizmu v moderne. S manželkou Raisou konvertovali na katolícku vieru v r. 1906.
Patricia Neal (1926-2010) – Americká herečka a nositeľka Oskara za úlohu vo filme „The Wildest among Thousand“ (1963). Na katolícku vieru sa obrátila niekoľko mesiacov pred smrťou.
Richard John Neuhaus (1936-2009) – Bývalý luteránsky pastor, spisovateľ a zakladateľ a vydavateľ časopisu First Things.
Adrienne von Speyr (1902-1967) – Švédska lekárka, duchovná a mystická spisovateľka, autorka viac ako 60 kníh o spiritualite a teológii.
Israel Zolli (1881-1956) – Taliansky židovský vedec a v r. 1940-1945 vrchný rabín v Ríme. Priateľ pápeža Pia XII. V r. 1945 konvertoval na katolícku vieru. –zg-

Radikálny islam – ‚najväčšia starosť‘ Rakúšanov

Viedeň, 27.4.2017 (kath.net) 020 507 – Až u 73 percent Rakúšanov vyvoláva šírenie islamu a integrácia utečencov v škole a v zamestnaní veľké obavy. Ukazuje to najnovší prieskum z poverenia Rakúskeho integračného fondu (ÖIF), ako informoval denník „Kurier“. Na 3. mieste nasledujú obavy z ďalšieho prílivu utečencov, za tým sú obavy o zabezpečenie dôchodkov, alebo z daňovej zaťaženosti.
Riaditeľ ÖIF, Franz Wolf, je z výsledkov prieskumu „prekvapený“ a hovorí: „Obyvateľstvo sa stáva stále viac kritickým, nálada neustále klesá.“ Tak v prieskume 65 percent súhlasilo s výpoveďou: „Väčšina migrantov využíva rakúsky sociálny systém.“ Aj s vetou „Integrácia migrantov stojí veľa peňazí a málo prináša“ súhlasilo až 56 percent opýtaných.
No v obyvateľstve sú aj priaznivé prístupy k migrantom. S vetou „Vcelku sa migranti chcú prispôsobiť rakúskej spoločnosti“ súhlasilo dokonca 54 percent opýtaných. –zg-

Burke: Zahmlievanie škandálu nedobré znamenie

Rím, 28.4.2017 (kath.net/rn/red) 020 506 – V r. 2014 menoval pápež František kardinála Raymonda Burkeho za patróna Rádu maltézskych rytierov. František to odôvodnil „nutným očistením rádu od sekulárneho ducha a špeciálne najmä od slobodomurárstva.“ Povedal, že na túto prácu chce určiť mladšieho kardinála a Američana.
Ostatná súkromná audiencia, na ktorej pápež kardinála Burkeho prijal, sa konala 10. novembra 2016. František sa chcel dozvedieť, aké pokroky kardinál v tejto misii urobil. Burke vyjadril veľkú starosť z rastúceho zosvetšteného ducha v ráde, no povedal mu, že zatiaľ nebol schopný zistiť mená slobodomurárov v ráde. Zvlášť hovoril pápežovi o svojom hlbokom zármutku z nemorálnych postupov – že sa dlhšiu dobu skrze významné dielo maltézskych rytierov „Malteser International“, distribuovala antikoncepcia, nielen kondómy, ale aj potratové pilulky.
Pápež podľa kardinála povedal, že má v úmysle patrónovi jeho poslanie potvrdiť formálnym listom, v ktorom uvedie presné oblasti, ktoré má Burke spolu s veľmajstrom rádu reformovať, aby rád znova priviedli do úplného súladu s jeho pôvodnou šľachetnou misiou obrany viery a starosti o chudobných. Tento list z 1. decembra 2016 má kath.net k dispozícii.
Nasledovalo suspendovanie veľkého kancelára rádu Albrechta von Boeselagera a odstúpenie veľmajstra Frá Matthewa Festinga a znovu dosadenie Boeselagera. Uverejnený rozhovor istého rytiera s kardinálom Burkem vyvolal veľký nepokoj v Nemecku, pretože tam sa udalosti javili v inom svetle.
Medzitým prišli správy, že Vatikán veľmajstrovi zrušil zákaz cestovania a Frá Festing je teraz v Ríme. Bol tam však prijatý veľmi mrazivo a odobrali mu diplomatický pas, vlastný rádu.
Na záver vyjadrenia vyhlásil kardinál Burke:
„Považujem za hlboko zarmucujúce, že závažný škandál distribúcie antikoncepcie a pokračujúcej sekularizácie rádu sa bagatelizuje na minimum a úspešne sa pôsobilo, aby sa na neho zabudlo. Na mnohých tlačových konferenciách, v interview a mediálnych vystúpeniach od znovu dosadenia veľkého kancelára, sa o tomto škandále už nikde nehovorí, ako ani o zodpovednosti veľkého kancelára za tieto skutočnosti. Z môjho hľadiska sa treba obávať, že zahmlievanie škandálu, ktorý je koreňom najnovších problémov v ráde, nie je dobrým znamením pre obnovu rádu v zmysle jeho dlhej šľachetnej a skrz naskrz katolíckej tradície.“ –zg-

Kardinál Burke: ‚Pápež mi neposkytol audienciu’

Rím, 27.4.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 505 – Kardinál Raymond Burke v interview pre InfoVaticana povedal, že ešte stále čaká na odpoveď na svoju prosbu o audienciu u pápeža. Kardinál je patrónom Suverénneho rádu maltézskych rytierov a jeden z autorov otázok – „dubia“ – pápežovi Františkovi k „Amoris laetitia“.
Pápeža pozdravil na kolégiu kardinálov na Vianoce, ale od novembra s ním nehovoril, ako povedal kardinál Burke. František menoval arcibiskupa Giovanniho Angela Becciu vo februári za mimoriadneho poverenca pre Maltézsky rád, ktorý rieši všetky otázky v mene pápeža.
„Mám titul, ale nijakú funkciu,“ konštatuje kardinál Burke. O situácii v ráde môže povedať len málo. Je však očividné, že sa tam odohrávajú „podivuhodné veci“, ako okolo veľkého daru, ktorého zdroj nie je známy, ako poznamenáva kardinál.
K nezodpovedaným otázkam štyroch kardinálov k „Amoris laetitia“ kardinál povedal, že nevie, či bude formálna verejná korekcia. Kardináli, ktorí „dubia“ predložili, sa však znova obrátia na pápeža. Taký je zvyčajný postup. Upozornia ho na význam tejto záležitosti, ktorá je taká závažná, že vedenie Cirkvi musí vydať jej objasnenie, ako povedal kardinál Burke.
Kardinál vyjadril dôveru, že pápež potom odpovie. Záležitosť sa musí riešiť „s veľkým rešpektom a jemnocitom“. Preto nechce uvádzať nijaké údaje vzhľadom na ďalší postup, ako zdôraznil kardinál Burke. –zg-

Kardinál Maradiaga ostro napáda kardinálov ‚dubia’

Vatikán, 27.4.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 504 – Kardinál Oscar Rodriguez Maradiaga, koordinátor Rady kardinálov, ktorý radí pápežovi Františkovi pri reforme kúrie, ostrými slovami kritizoval štyroch autorov listu pápežovi s vyjadrením „dubia“ k „Amoris laetitia“. V interview pre talianske vysielanie švajčiarskeho RSI ich obviňuje z „farizejstva“.
„Štyria kardináli Walter Brandmüller, Joachim Meisner, Carlo Caffarra a Raymond Burke pápežský dokument vôbec nečítali,“ tvrdí Maradiaga. „Všetci sú už na odpočinku a mali by svoj čas využívať inak,“ odporúča hodnostár z Hondurasu. Kardinál Maradiaga je so 74 rokmi však tiež už blízko veku, v ktorom biskupi ponúkajú svoje odstúpenie.
„Ako je možné, že tí štyria nehovoria nič proti tým, čo vyrábajú zbrane,“ diví sa kardinál. „Iba Boh pozná svedomie a vnútornú motiváciu ľudí, no zvonka vyzerá správanie sa štyroch kardinálov ako nový farizejizmus,“ povedal Maradiaga doslova.
Títo „štyria bratia“ si myslia, že sú kompetentní pre náuku viery a pripúšťajú iba svoje metódy. Neberú ohľad na veľkú väčšinu veriacich, ktorí sú s „Amoris laetitia“ šťastní, ako tvrdí Maradiaga.
„Voz Cirkvi nemá spiatočný chod,“ pokračuje kardinál. „On jazdí vždy dopredu, pretože Duch Svätý sa nepohybuje smerom nazad. Duch Svätý vedie Cirkev, nie pápež. On pápeža Františka umožnil. Preto by sme mali s nádejou hľadieť do budúcnosti,“ odporúča kardinál.

Skončilo sa zasadanie Rady kardinálov C9

Vatikán, 26.4.2017 (RV) 020 503 – Riaditeľ vatikánskeho Tlačového strediska, Greg Burke, informoval o 19. stretnutí Rady kardinálov, ktoré sa skončilo vo Vatikáne. Deväťčlenná skupina poradcov Svätého Otca vo veciach reformy Rímskej kúrie sa najbližšie stretne 12. – 14. júna.
Rada kardinálov počas uplynulých troch dní pracovala v plnom zložení a za účasti pápeža Františka. Pokračovala v diskusii o otázkach týkajúcich sa Kongregácie pre evanjelizáciu národov a Pápežskej rady na podporu novej evanjelizácie. Kardináli sa venovali návrhom pre Svätého Otca ohľadne Pápežskej rady pre medzináboženský dialóg, Pápežskej rady pre výklad zákonov a troch súdnych tribunálov: Apoštolskej penitenciárie, Apoštolskej signatúry a Rímskej roty.
Rada C9 sa počas týchto dní tiež zaoberala otázkami výberu a formácie zamestnancov Štátneho sekretariátu, laikov i klerikov. Na zasadnutia boli prizvaní predstavitelia Štátneho sekretariátu, Ekonomickej rady a Úradu práce apoštolskej stolice (ULSA).
Ďalšou dôležitou témou, ktorou sa zaoberala Rada kardinálov, bol vzťah medzi biskupskými konferenciami a Rímskou kúriou. -ab-

„Reformácia je medzinárodná“

Hamburg, 26.04.2017 (KAP/KNA) 020 502 – Bývalá evanjelická biskupka, rozvedená Margot Käßmannová (58), vyslankyňa evanjelickej cirkvi pre „Jubileum reformácie“ 2017, sa stavia proti nadmerným nárokom Nemecka v tejto oblasti: „Reformácia nie je nemecká, ale medzinárodná,“ napísala pre týždenník „Die Zeit“ zo štvrtka. „Tak ako sme my sami cirkvou, nemusí cirkev nevyhnutne byť.“
Käßmannová poukázala na Mexiko, kde je menšina piatich percent protestantov, ale vystupujú a zviditeľňujú sa veľmi angažovane. „Možno je niekedy lepšie, ak sa cirkev nemôže považovať za pupok sveta,“ napísala o tamojšej situácii. „Cirkev existuje za najrôznejších podmienok. Možno, že my doma v Nemecku, sa stávame staršími, úbohejšími, menšími. Rozhodujúce je, že zostaneme reformátorskými.“ –zg-

‚Keď je Boží pokrm toastom‘

Tobias Klein, spisovateľ a publicista

Essen, 26.4.2017 (kath.net/tk) 020 501 – Na Facebookovej stránke nemeckej Essenskej diecézy, ako aj niektorých iných diecéz, sa ilustrujú príspevky k rôznym témam grafikami z obrazových znakov k SMS správam. Pastoračnú koncepciu za touto obrazovou estetikou nie je ťažké postrehnúť. Mnohé deti aj mládež sú na takú komunikáciu zvyknutí a tak sa im tým chce súčasne sprostredkovať: „Cirkev nie je včerajšia“. Nedávno sa objavila takáto kresba k téme prvého svätého prijímania. Na ružovom pozadí sú usmievavé detičky, ktoré sa držia za ruky a v strede sa čnie veľký odrezaný biely toastový chlieb.
Okamžite sa ozvali komentátori, že tento spôsob zobrazenia nie je primeraný významu a dôstojnosti Najsvätejšej Eucharistie! Iní prejavili nepochopenie – vraj čo je zlé na tom, ak Eucharistia vyzerá ako chlieb? Veď Ježiš pri Poslednej večeri tiež nepodával hostie, ale normálny chlieb. Hostie sa začali používať od 9. storočia. A cirkevné smernice o platnej látke pre Eucharistiu sa predsa týkajú látky obsahu a nie jeho formy.
K tomu by sa dalo povedať mnoho – napríklad, že sú dôvody, prečo Cirkev v histórii prešla k používaniu hostií, že slávenie Eucharistie nemá byť detailným napodobením Poslednej večere, aj to, že toastový chlieb nie je vhodný, lebo rímsky obrad predpisuje výslovne nekvasený chlieb a z nekvaseného nemožno piecť bochníky chleba.
Ale toto všetko míňa koreň veci! Kameňom úrazu nie je zobrazenie reálneho chleba, ale obrazový znak, ktorý tak vyzerá preto, lebo je to znak WhatsApp pre chlieb. A presne v tom spočíva chyba obrázku.
Grafika má byť symbolom k téme „prvé sväté prijímanie“. Ale čo vlastne predstavuje? Deti, ktoré sa držia za ruky, možno vykladať ako znamenie „spoločenstva“, alebo aj „slávenia“. A v centre tohto spoločenstva, tohto slávenia stojí – chlieb. No pri prvom svätom prijímaní nejde o chlieb ako taký, ale o pravé Kristovo Telo – na fyzické sprítomnenie ktorého chlieb iba prepožičiava svoju matériu, teda sám je iba „znamením“. To sa znakmi App nedá zobraziť, to je jasné. Práve preto je voľba tento prezentácie taká neuspokojivá!
Niekto môže namietať, že to, že chlieb tu predstavuje Božie Telo, my katolíci predsa vieme.

Vieme to naozaj?
Toto vedomie je ústredným predpokladom svätého prijímania. O znížení minimálneho veku pripustenia k prvému svätému prijímaniu za sv. Pia X. sa rozhodlo výslovne z presvedčenia, že to už môžu chápať aj deti. V princípe to má predsa platiť aj dnes, veď deti sú pripravované katechézou. No treba zohľadňovať, že medzi deťmi prihlásenými na prvé sväté prijímanie je časť takých, ktorí vyrastali bez viery a ich počet je podstatne vyšší ako v dobe sv. Pia X. …
Keď hovoríme s kňazmi, nezriedka sa žalujú, že zmysel pre svätosť Eucharistie nechýba iba mnohým deťom, ale aj rodičom! Často zažívame, že dospelí katolíci majú taký postoj k Eucharistii, ktorý má s náukou Cirkvi o tejto sviatosti málo spoločné! …
Vzhľadom na tento nedostatok je prezentácia Najsvätejšej sviatosti ako toastového chleba sotva nápomocná viere našich ľudí. Ba dokonca banálnosť zobrazenia je dokonca priamym následkom tohto nedostatku. -zg-

Šatku pre všetky ženy ‚zo solidarity‘

Viedeň, 26.4.2017 (kath.net) 020 500 – Rozruch okolo rakúskeho prezidenta Alexandra Van der Bellena! V diskusii so žiakmi, ktorú vysielal ORF, povedal, že ešte príde deň, keď bude treba poprosiť všetky ženy, „aby zo solidarity nosili šatky“!
„Ženy majú pravdu. Nosia muži šatku, alebo nenosia? Každá žena má právo nosiť všetko, čo má rada, to je môj názor na túto záležitosť,” hovorí Van der Bellen. „Mimochodom, nielen moslimské ženy – akékoľvek ženy nosia šatku. A keď ide o aktuálne sa šíriacu islamofóbiu. Je v poriadku, že u nás ženy nosia šatky, čoskoro príde doba, keď budeme musieť požiadať zo solidárity všetky naše ženy, aby šatky nosili tiež, kvôli tým, ktoré ich nosia z náboženských dôvodov.“ –zg-

Schulz: Smrťou sa naša duchovná existencia končí!“

Mníchov, 26.4.2017 (kath.net) 020 499 – Politik SPD Martin Schulz v pondelok bežal na pomoc cirkvám a posmieval sa výzve člena predstavenstva strany Alternatíva pre Nemecko (AfD). Tá je vraj „nepochopiteľná a odpudzujúca“. Schulz označil výzvu Armina P. Hampela, aby kresťanskí členovia AfD vystúpili z cirkví, ako „nehoráznu“. „Je to nehorázny útok na cirkvi,“ napísal politik predsedovi Biskupskej konferencie Nemecka kardinálovi Reinhardovi Marxovi a predsedovi Rady evanjelických cirkví Nemecka, biskupovi Heinrichovi Bedfordovi-Strohmovi.
Minulý víkend sa na protestoch proti AfD v Kolíne zúčastnili aj predstavitelia cirkví pod heslom „Náš kríž nemá háky“. Túto účasť však nemálo kresťanov videlo kriticky, ako ukázali reakcie na sociálnych sieťach.
Schulz je mimochodom formálne katolík. A to už je všetko. Ako dieťa vraj veril v Boha, no táto viera sa stratila, ako povedal v r. 2014 pre „chrismon“.
„Pre mňa sme my, ľudia, výsledok prirodzeného procesu a našou smrťou sa naša duchovná existencia končí.“
A Schulz žiadal aj zrušenie krížov vo verejných zariadeniach! –zg-

O jednostrannosti cirkevných predstaviteľov

Kolín, 26.4.2017 (kath.net) 020 498 – „Veľmi sa divím tomu, že najnovšie sa z katolíckej strany označujú politické strany ako voliteľné a nevoliteľné. Odhliadnuc od toho, že v súčasnosti v médiách a celom Nemecku sa iste dobre prijíma peniť proti strane Alternatívna pre Nemecko (AfD) ako zlej strane, divím sa skutočne jednostrannosti našich cirkevných predstaviteľov.“
Všímajú si síce negatívne stránky AfD, ale žiaľ vôbec si už nevšímajú ako sa celá ľavica v Nemecku nachádza na ceste brojenia proti pôvodným hodnotám Cirkvi, ba kresťanstva vôbec!
Hovorím o hodnotách ochrany života. Tým nemyslím iba ochranu rastlín a zvierat, čo je u ľavice a zelených vždy veľmi v kurze. Myslím tým – čuduj sa svete – ochranu ľudského života a síce od počatia až po prirodzenú smrť. To bolo Cirkvi vlastne vždy sväté.
Preto sme my, katolíci, vďační, že sv. pápež Ján Pavol II., ako aj pápež Benedikt XVI. a prirodzene aj pápež František sa jednoznačne zasadzovali za ochranu života.
Ale kto sa tu v Nemecku intenzívne a pokojne zasadzuje za ochranu života človeka, tomu zľava nadávajú a dokonca ho (aj médiá) hania ako pravicového radikála. Vlastne by sa mali od našich kardinálov ozvať protesty proti týmto urážkam.
A kto z našich cirkevných predstaviteľov tomuto ponižovaniu ochrancov života ako faktu veriť nechce, tomu naliehavo odporúčam, aby sa dostavil na ďalší „Pochod za život“ 16. septembra 2017 v Berlíne. Tam by mohli (ba museli) všetci biskupi a všetci laici, ktorí burcujú proti AfD, aj konštatovať, že teraz treba nevyhnutne v nedeľných kázňach 17. septembra, týždeň pred voľbami do parlamentu, zvlášť varovať aj pred červenými a zelenými stranami. Pretože iba tak budú cirkevní predstavitelia vierohodní, ak budú – s hodnotami cirkvi na pamäti – varovať aj pred stranami, ktoré ochranu života človeka doslova šliapu nohami.
V Berlíne sa minulý rok s požehnaním primátora Müllera (SPD) vyzvalo, aby sa nevyhnutne demonštrovalo proti týmto pokojným ochrancom života! A to aj väčšinou poštvaní, veľmi mladí ľudia, jednoznačne ľavicovo založení, aj odpudzujúcim spôsobom realizovali.
Cirkvi by sa nemali prepožičiavať na to, aby u jednej strany konštatovali nemorálnosť a u druhej nemorálnosť úplne prehliadali.
Ako bývalá občianka NDR som bola zdesená, ako rýchlo sa naša bývalá strana SED – teraz PDS – dokázala etablovať ako ľavica na západe – v bývalej NSR. Tu neboli nijaké protesty z cirkví, proti tomu, ako nepriateľsky voči cirkvám táto strana spravidla vystupuje. Ak sa niekto odvážil niečo proti tejto strane povedať, vždy ho odbavili, že bola „demokraticky zvolená“, čo dnes predsa platí aj pre stranu AfD.
Ako zvlášť „vtipné“ pociťujem mimochodom teraz na jednej strane výzvu „záchrancu SPD“ Martina Schulza, zvesiť kríže v Nemecku, ale súčasne sa rozhorčovať nad tým, že AfD vyzvala k vystúpeniu z cirkví. Máme teraz voliť SPD, alebo predsa len nie – čo nám k tomu povedia oficiálni predstavitelia cirkví? –zg-

Monika Brudlewská (CDU) bola v r. 1990 – 2002 poslankyňou za Sasko-Anhaltsko. V r. 1992 – 1996 bola členkou Centrálneho výboru nemeckých katolíkov (ZdK).

Americký teológ: Pápež dal Cirkvi novú tvár

Viedeň, 26.4.2017 (kath.net/KAP) 020 497 – Štyri roky pontifikátu pápeža Františka dali Katolíckej cirkvi „obnovenú tvár a to je veľká pomoc“, pričom argentínsky pontifikát nič nezmenil na veľkých výdobytkoch 35 rokov sv. Jána Pavla II. a Benedikta XVI. Zdôraznil to známy americký katolícky teológ a politológ George Weigel v rozhovore pre „Kathpress“ na okraj konferencie na Medzinárodnom teologickom inštitúte (ITI) v rakúskom Trumau (NÖ).
Konferenciu na tému „Catolicism in our modern world“ (Katolicizmus v našom modernom svete) otvoril kardinál Christoph Schönborn. Prednášku majú o. i. rektor ITI Christian Alting von Geusau, poslankyňa Dr. Gudrun Kuglerová, poradca pre Blízky Východ viedenského arcibiskupa Manuel Baghdi a konzultant Ženevského fondu Imre Habsburg-Lothringen.
V USA hľadia „najsilnejšie dynamické časti cirkvi“ na sv. Jána Pavla II. a Benedikta XVI. „ako na inšpirátorov“, ako povedal Weigel. Pritom u Františka je bod, ktorý sa stretáva vo všeobecnosti s veľmi kladnou ozvenou. Je to jeho otvorenosť a oslovovanie prenasledovania kresťanov na Blízkom Východe bez fráz. „Dúfam, že v tom bude pokračovať. Pretože nikto by si nemal želať neúprimný medzináboženský dialóg,“ zdôraznil Weigel, ktorý je vedúcim Katedry „Centrum etiky a politiky“ (EPPC).
„Jediný medzináboženský dialóg, ktorý sa koná k blahu ľudstva, je ten, čo je založený na pravde,“ zdôraznil Weigel: „Nejde tu o dobré pocity. Takýto pravdivý dialóg však možno dosiahnuť veľmi ťažko. Dúfam, že cesta pápeža na Univerzitu Al-Azhar tomu napomôže. Je to však veľmi náročné. Môžeme iba dúfať, že sa za 48 hodín všetko úplne neprekrúti.“ František sa už viackrát vyslovil za ochranu náboženskej slobody, ako pripomenul Weigel: „Teraz dúfam, že to urobí znova a že to urobí ešte intenzívnejšie.“

Kritika pápežovho ekumenizmu v Rusku
Kriticky sa vyslovil americký expert o ekumenizme pápeža v Rusku. Havanské vyhlásenie pápeža Františka a patriarchu Cyrila z februára 2016 bolo „veľmi zle pripravené“. „Myslím, že pápež sám pripustil, že v texte sú slabiny. Otvorene povedané je to tak, že ekumenické oddelenie vo Vatikáne potrebuje zásadné nové premyslenie a nový prístup k ruskému pravosláviu.“ „V ekumenickej rade pre slovanské pravoslávne cirkvi kompetentný Francúz Hyacinthe Destivelle zastáva žiaľ „postoje, ktoré majú nedostatky“. Príliš veľa prevzal od svojho učiteľa, biskupa Pierre Dupreya (+ 2007). To by sa malo preveriť. Faktom totiž je, že vedenie Ruskej pravoslávnej cirkvi – patriarcha Cyril a metropolita Hilarion – sú zásadnými nástrojmi ruskej štátnej moci.“
V Havane prebehla „asymetrická konverzácia“, ako kritizoval Weigel. „Pápež prišiel ako náboženský vodca. Cyril síce tento dojem vzbudzoval, no v podstate bol konateľom štátnej moci.“
„Deprimujúce“ pre Weigela je, že diplomacia Svätého stolca sa doteraz jasne nevyslovila ku konfliktu na východnej Ukrajine. Chýba stanovisko o tom, čo sa skutočne deje. „To nie je bratovražedná vojna. To je krajina, ktorá trpí inváziou inej krajiny, ktorá pokračuje vo vedení vojny na východnej Ukrajine. To by bol správny opis.“
Aj americká zahraničná politika za Donalda Trumpa mu robí starosti, ako povedal. Týka sa postoja voči agresii Ruska, ale aj agresii Číny, ako aj voči stále väčšiemu počtu autoritárskych vlád v Latinskej Amerike.
Pozitívne sú naproti tomu rôzne vnútorné opatrenia v prospech ochrany života. „Tlak na tieto hnutia ubúda. Ide často o organizácie blízke Cirkvi – ako „Malé sestry chudobných“, ktoré viedli súdne spory proti príkazu zdravotného poistenia personálu vrátane povinného financovania potratov.
Vzhľadom na budúcnosť EÚ teológ povedal, že cesta musí viesť k únii rovnoprávnych štátov, alebo ku spätnému prebudovaniu na čisto hospodársku úniu. Nič medzitým neexistuje. Obnovená EÚ musí na jednej strane silnejšie zhodnotiť národné identity a na druhej strane viac prevziať model USA. To nie je v nijakom prípade centralistické, ale dáva štátom čo najväčšiu možnú slobodu, ako povedal Weigel. –zg-

Žena úmyselne zrazí kňaza, ten jej odpúšťa

Columbus, 25.4.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 496 – Katolícky kňaz Joseph Klee bol pri modlitbovej stráži pred potratovou klinikou zrazený autom. Vodičke odpustil a ohlásil, že sa bude naďalej zasadzovať za ochranu života.
J. Klee a ďalší ochranca života pozorovali, ako žena odstránila plagáty, na ktorých boli obrázky z potratov a naložila ich do svojho minibusu. Obaja vyšli, aby ženu zadržali. J. Klee bol pred jej autom a druhý muž vybral transparenty z auta. Ženu očividne zachvátila panika a chcela ujsť. Šliapla na plyn a vyrazila bez toho, aby sa starala o to, že kňaz bol stále pred autom. Kňaz sa pokúsil vyhnúť sa autu, no zranilo ho na ruke. Po ambulantnom ošetrení v nemocnici sa vrátil pred nemocnicu.
„Pomodlil som sa za túto ženu a prekonal som hnev,“ hovorí. „Veď nakoniec na Veľkú noc slávime, že Boh odpustil tým, ktorí ho usmrtili,“ pripomenul kňaz. –zg-

Kardinál Sarah: Je veľké riziko, že sa Cirkev ‚rozdrobí‘

Interview viedol: Jürgen Liminski

„Extrémistický islam je nebezpečím najmä pre spoločnosti v Európe, ktoré často nemajú identitu, ani náboženstvo. … Ak spoločnosť zatratí vlastné hodnoty, ktoré vyšli z jej tradície, kultúry a náboženstva, je odsúdená na zánik. Pretože tým stratila každý impulz, všetku energiu a všetku vôľu bojovať za obhajobu svojej identity.“

Mníchov-Viedeň, 25.4.2017 (kath.net/Kirche in Not) 020 495 – Kardinál Róbert Sarah patrí k biskupom s najvýraznejšími vyjadreniami v Cirkvi. Veľkú pozornosť vyvolala v r. 2015 jeho kniha interview „Boh alebo nič“. Prefekt Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí pochádza z africkej Guiney. V interview s pápežskou nadáciou „Kirche in Not“ hovorí o politických a náboženských nebezpečenstvách pre Cirkev v Afrike. Poukazuje na dôležitý prínos kresťanov Afriky pre všeobecnú Cirkev a varuje pred nebezpečenstvom národného a teologického trieštenia Cirkvi.

Jürgen Liminski/Kirche in Not: Eminencia, ako vidíte vzťah cirkvi Afriky k všeobecnej Cirkvi?
Kardinál Róbert Sarah: Otázka ma dostáva trocha do rozpakov. Cirkev Afriky je predsa súčasťou všeobecnej Cirkvi a tvorí s ňou jednu a jedinú Cirkev. Niet teda „africkej cirkvi“ stojacej proti všeobecnej Cirkvi. Správne je prirodzene, aby sa katolícka náuka Cirkvi zakladala na spoločenstve miestnych cirkví. Ale chcel by som pripomenúť, že všeobecná Cirkev nie je voľným spojením miestnych cirkví. Všeobecnú Cirkev symbolizuje a zastupuje Cirkev Ríma – s pápežom ako hlavou, nástupcom sv. Petra a vedúcim kolégia apoštolov.
Kirche in Not: Znamená to, že nemôžu byť národné cirkvi?
Kardinál Sarah: Bez spoločnej viery sa Cirkev dostáva do nebezpečenstva, že dôjde ku zmäteniu. Následok môže byť roztrieštenie alebo rozkol. Aj dnes je tu veľké riziko, že sa Cirkev „rozkúskuje“, ak budeme trvať na národných identitách a odvodzovať z toho aj schopnosť robiť samostatné rozhodnutia zvlášť v takých dôležitých oblastiach ako oblasť viery a náuka morálky. Pápež Benedikt XVI. k tomu raz povedal: „Cirkev nerastie tým, že sa národne jednotí, … ale ona potrebuje jednotu vo viere, v náuke a morálke. Potrebuje primát pápeža a jeho poslanie vieru posilňovať.“ V tomto zmysle sa cirkev v Afrike vždy videla ako súčasť rodiny – Božej rodiny.
Kirche in Not: Čo prinášajú katolícki Afriky do tejto Božej rodiny?
Kardinál Sarah: Aj keď je cirkev v severnej Afrike veľmi stará, považujú sa diecézy v krajinách južne od Sahary jednoznačne za misionárske plody a dcéru „západnej“ Cirkvi. Cirkev v Afrike sa musí aj naďalej môcť spoľahnúť na teologické, liturgické a mníšske skúsenosti „starých“ kresťanských kontinentov – a na ich finančnú podporu. Cirkev v Afrike zasa môže ukázať svetovému kresťanstvu vo všetkej skromnosti zázraky, ktoré Boh v nej skrze Ducha Svätého vykonal, ale aj súženia, ktoré Ježiš aj dnes uprostred utrpenia a chudoby svojich veriacich trpí.
Kirche in Not: V čom sú tieto súženia?
Kardinál Sarah: Sú rôznorodé: vojny, hlad, hrozivý nedostatok štruktúr školstva a zdravotníctva. A potom je tu ničivý vplyv západných ideológií – komunizmus, ideológia gender … Afrika sa stala zberným dvorom antikoncepcie a zbraní. Afrika je aj dejiskom organizovanej krádeže surovín. Plánujú a vedú sa vojny, zvyšuje sa chaos. Tak sa umožní odčerpávať zdroje bez práva a zákona. Hospodárske mocnosti sveta musia prestať rabovať u chudobných!
Kirche in Not: Je islam ďalším nebezpečenstvom pre prežitie africkej cirkvi?
Kardinál Sarah: Mnohé stáročia žili v krajinách južne od Sahary kresťania a moslimovia pokojne bok po boku. Avšak extrémistický islam, ktorý vystupuje ako politická organizácia a chce sa nanútiť ostatnému svetu, predstavuje nebezpečie nielen pre Afriku. Je nebezpečím najmä pre spoločnosti v Európe, ktoré často nemajú identitu, ani náboženstvo. Ak však spoločnosť zatratí vlastné hodnoty, ktoré vyšli z jej tradície, kultúry a náboženstva, tak je odsúdená na zánik. Tým totiž stratila každý impulz, všetku energiu a všetku vôľu bojovať za obhajobu svojej identity.
Kirche in Not: Čo môžu robiť nadácie ako „Kirche in Not“, aby kresťanom v Afrike lepšie pomáhali?
Kardinál Sarah: Dnes sú takmer všetky nadácie, aj mnohé katolícke, zamerané výlučne na humanitárnu pomoc proti chudobe. No „nielen z chleba žije človek, ale z každého slova, ktoré vychádza z Božích úst“ (Mt 4,4). Povzbudzujem „Kirche in Not“, aby naďalej pomáhala s výchovou kňazov a rehoľníkov, stavbou kostolov a seminárov, ako aj exercíciami pre biskupov a kňazov. Ak si oni nevezmú čas aspoň zopár dní sa stiahnuť do samoty, mlčania a modlitby, vystavujú sa nebezpečenstvu, že duchovne vyschnú. Už nebudú schopní dávať veriacim solídny duchovný pokrm, ak sa sami vrúcne neuchýlia k Pánovi.
Kirche in Not: Máme popri pomoci oslovovať aj politické problémy?
Kardinál Sarah: Cirkev sa veľmi mýli, ak si myslí, že jej hlavnou úlohou v aktuálnej kríze je nachádzať riešenia na všetky politické problémy a že pritom smie zanedbávať evanjelizáciu. Prirodzene, že Cirkev sa nevyhne tomu, ako Ježiš Kristus, aby sa zaoberala aj ľudskými problémami. A vždy to aj robila – školami, univerzitami, nemocnicami, zdravotnými strediskami … dovolím si tu však citovať Taliana, ktorý konvertoval na islam a teraz je imamom. Volá sa Yahya Pallavicini a je predsedom „Islamských náboženských spoločenstiev Talianska“. On na našu adresu veľmi zreteľne hovorí: „Ak Cirkev pre nadšenie, s ktorým sa dáva do boja za sociálne práva a proti chudobe, zabudne na svoju kontemplatívnu dušu, … veriaci sa od nej odvrátia, pretože už nespoznajú, čo tvorí jej mimoriadnosť.“ –zg-

Pápežove výpovede so škodlivými následkami?

Komentár Petra Winnemöllera

Vatikán, 25.4.2017 (kath.net/pw) 020 494 – Utečenecké tábory sú bránou na prežitie tých, ktorí sú doma prenasledovaní, či dokonca ohrození na živote. Pri všetkej dráme sú znamením nádeje. No koncentračný tábor je smrteľný – vždy! Pomaly si zvykáme, že pápež svojimi nechránenými príhovormi vyrába jednu netaktnosť za druhou. Raz je to úder do tváre tomu, kto uráža Cirkev, raz majú rodičia biť svoje deti s dôstojnosťou a nemajú sa množiť ako králiky, teraz zasa porovnanie juhoeurópskych utečeneckých táborov s koncentračnými tábormi nacistov. To zachádza priďaleko. Už sa právom sťažujú židovské organizácie na toto nevýslovné porovnanie.
Niet pochýb, že na hraniciach Európy je humanitárna katastrofa neustálym nebezpečenstvom. Stále prichádzajú utečenci vo veľkých počtoch. Hľadajú cestu na sever a západ, lebo dúfajú v lepší život v Európe. Pápež to právom pranieruje. Demografická katastrofa, ktorá je pred nami, sa už pomaly nedá zastaviť. Národy západnej Európy zanikajú. Nijaké deti, nijaká viera, dekadentný štýl života a nakoniec rozpad základnej bunky spoločnosti – rodiny. Tu už nie je veľa nádeje. Pápež to nazýva samovraždou a má pravdu, aj keď je to nevhodné. Pápež už často prejavil, čo si o Európe myslí: Nemá ju za nič.
Iba tak dokážeme pochopiť, ako mohlo vzniknúť porovnanie s koncentračným táborom. Argumentačný reťazec je jednoduchý. Európske národy páchajú demografickú samovraždu a financujú svoj dekadentný život vykorisťovaním chudobných krajín tretieho sveta. Chudobní, ktorých vojny a prenasledovanie vyplavilo na európske hranice, sa sústreďujú v táboroch a tam troskotajú. Pápež si nás neváži, ani náš život a naše tradície. Stále viac sa ukazuje, že nám nedôveruje a nič rozumné od nás nečaká. To je poľutovaniahodné. Musíme to vziať na vedomie. Porovnanie s koncentrákom však zostáva neprijateľné.
Svätý Otec Európanom viac menej podsúva aktívne alebo trpené vyhladzovanie utečencov v táboroch. Také porovnanie je v zásade neznesiteľné. Pritom pápež ešte aj rozbíja jednotu krajín Európy, tým, že Juhoeurópanov chváli za veľkodušnosť. Platca daní na severe Európy sa pýta, odkiaľ pochádzajú peniaze na financovanie táborov? Veď je to hospodárska sila európskych krajín, ktorá to z veľkej časti financuje.
Možno kritizovať postup. Je dôvod pýtať sa na európske právne normy a možno sa kriticky pozerať na Lesbos, Lampedusu atď. To sa však nesmie bez otázky o príčinách migrácie. Problém migrácie, to by si mal uvedomiť aj pápež, sa nevyrieši v južnej, ani v severnej Európe. Proti migrácii treba bojovať tam, kde vzniká. Ukončiť vojny, pomáhať v hospodárskej núdzi a zakázať prenasledovanie. Mierne koncepcie medzinárodných organizácií ako EÚ alebo OSN, v čase vojny možno aj NATO, sa majú preveriť a nahradiť účinnými opatreniami. Za to sa oplatí bojovať. Neustálym urážaním Európanov a ich ignorovaním ich však za partnerov nezíska. Európa musí migráciu zvládnuť a musí sa problematike postaviť. Vymierajúce obyvateľstvo produkuje prázdne priestory. Prázdne priestory v hospodársky silných krajinách produkujú migračný tlak. To bolo v histórii ľudstva už vždy tak. Mohli by sme sa pokúsiť migráciu usmerňovať. To v súčasnosti nenachádza väčšinu. To je problém. Môžeme však aj čakať ešte 50 rokov, potom tu máme migračné vojny, ktoré z okrajov Európy preniknú do hlavných krajín. To sú vojny, ktoré my Európania napriek hospodárskej sile a technike už nebudeme môcť vyhrať. Pápež má pravdu, ak Európanov pred tým varuje. No nie je jeho právo Európanov urážať, pokorovať, alebo diskriminovať porovnávaním s koncentrákmi.
Možno uveriť, že to nie je jeho úmyslom, no potom by mal konečne prejsť k tomu, že sa bude držať rukopisov a príhovory odsúhlasí s odborníkmi v kúrii. Voľné neviazané rečnenie pácha priveľa škody a škodí jemu a tým aj Cirkvi. Nemožno to stále znova ospravedlňovať. Aj pápežovi verní vo Vatikáne a inde dosiahnu niekedy svoje hranice. Koncentračné tábory, to by musel pápežovi niekto raz vysvetliť, je pojem, na ktorý sa v Európe najlepšie nesiaha, ani len pinzetou. Verejne to vysloviť môže byť verbálnou samovraždou. V Európe platí stále ešte nezrovnateľnosť s holokaustom. To musí akceptovať aj pápež.
Svätý Otec má tento týždeň pred sebou náročnú cestu do Egypta. Na túto cestu nepotrebuje hnev, ale podporu všetkých katolíkov najmä v modlitbe. Tej sa mu má dostať. Nemajú mu ju odoprieť najmä tí, ktorých s peknou pravidelnosťou rozhorčuje. Pápež je pápež.
Naučme sa od pružnosti hodnostárov vo Vatikáne podporovať pápeža aj vtedy, keď ich ignoruje, či dokonca verejne potupuje. To je duchovná veľkosť, ktorá hľadá svoju obdobu.

Prevádzači a zdanlivé obracanie na kresťanstvo

Hannover, 25.4.2017 (kath.net) 020 493 – Nemecká polícia odkryla zneužívanie azylu a zatkla dvoch hlavných podozrivých, ako uvádza v tlačovej správe. „Oboch mužov, 37-ročného Iránca a 54-ročného Nemca, obvinili z prevádzačstva a organizovania bandy prevádzačov, ako aj zo zarábania na zneužívaní azylového procesu.“ Vyšetrujú sa aj ďalší obvinení.
Hlavný obvinený Nemec mal podľa polície, „za okamžitú platbu v hotovosti pripravovať ľudí na vypočúvacie rozhovory v azylovom procese na Spolkovom úrade pre migráciu a utečencov (BAMF) a cielene ich navádzať na opisovanie legendárneho úteku a príbehov o prenasledovaní. Vo väčšine prípadov boli ilegálne sa v Nemecku nachádzajúci utečenci intenzívne školení, aby sa vydávali za konvertovaných kresťanov, ktorým by pri odsune do vlasti hrozilo prenasledovanie. Pre tento účel si tieto osoby o. i. nechali potvrdzovať návštevy nemeckých bohoslužieb a naučili sa naspamäť biblické podobenstvá.“ –zg-

+ Zomrel kardinál Attilio Nicora, člen Rímskej kúrie

Vatikán, 24.4.2017 (RV) 020 492 – Vo veku 80 rokov zomrel 22. apríla kardinál Attilio Nicora, pápežský legát Baziliky sv. Františka a Panny Márie Anjelskej v Assisi. Pápež František vyjadril sústrasť príbuzným zosnulého, arcibiskupovi Milána i celej ambroziánskej cirkvi, odkiaľ kardinál Nicora pochádzal. V telegrame vyzdvihol úlohu kardinála Nicoru pri revidovaní Lateránskych dohôd a pri aktualizácii ekonomického systému Cirkvi.
Svätej omši poslednej rozlúčky so zosnulým kardinálom Attiliom Nicorom 24. apríla popoludní predsedal v Bazilike sv. Petra dekan kardinálskeho kolégia Angelo Sodano. Svätý Otec ako zvyčajne na záver vykonal obrad posledného odporúčania.
Kardinál Attilio Nicora pochádzal z mesta Varese a dlhé roky pôsobil v Milánskej arcidiecéze. V rokoch 1977 až 1987 bol milánskym pomocným biskupom a zastával rôzne úrady v Talianskej biskupskej konferencii. Na Pápežskej Gregorovej univerzite získal doktorát z kánonického práva. V roku 2002 ho pápež sv. Ján Pavol II. menoval za predsedu Správy majetkov Apoštolskej stolice (APSA) a v roku 2011 ho pápež Benedikt XVI. poveril vedením Úradu pre kontrolu finančných informácií (AIF). Na kardinála ho kreoval sv. Ján Pavol II. v roku 2003.
Po úmrtí kardinála Nicoru má kardinálsky zbor 222 členov, z toho 117 s právom voliť pápeža. -ab-

Nemecko: Moslimskí vedci chcú islamský zákon!

Berlín, 24.04.2017 (KAP/KNA) 020 491 – Viacerí moslimskí vedci v Nemecku sa vyslovili za islamský zákon podľa rakúskeho vzoru. To by podľa islamského vedca Mouhanada Khorchideho a politológa Hameda Abdela-Samada bola cesta, ako stlmiť vplyv konzervatívnych moslimských zväzov a zahraničných sponzorov v nemeckých mešitách. V berlínskom denníku „Tagesspiegel“ z pondelka vyjadrili názor, že „taký krok by mohol napomáhať moderný reformovaný islam“.
Viacerí politici CDU okolo členov prezídia Jensa Spahna a Júlie Klöcknerovej taký zákon požadujú. To narazilo na kritiku vlády, cirkví aj členov strany. Minister financií Wolfgang Schäuble (CDU), ktorý patrí k spoluzakladateľom Islamskej konferencie, začiatkom mesiaca povedal, že spolkový zákon „určite nie je tá správna metóda“.
Khorchide, profesor pre islamskú náboženskú pedagogiku v Münsteri, zdôraznil, že Spahnova idea je v zásade sympatická“. Nemecký štát má financovať imamov, „aby sme neboli odkázaní na financie zo zahraničia“. Väčšina moslimov v Nemecku nie je reprezentovaná zväzmi, ktoré viaceré spolkové krajiny považujú za partnerov v dialógu.
„Zásadný problém je, že v Nemecku sa pokúšame prevziať kresťanský model pre islam. To nezodpovedá tomu, ako sa islam sám chápe. Islam je individuálne náboženstvo.“
Abdel-Samad žiadal rozhodovanie nezávislej vedeckej rady o tom, ktorí moslimskí teológovia majú na univerzitách učiť:
„Učitelia nemajú byť odkázaní na súhlas islamských zväzov. Štát musí vydávať licencie pre náboženské spoločenstvá a mešity. Mešity musia prijímať imamov, ktorých štát určí a nesmú byť financovaní zo zahraničia.“ –zg-

Počet podozrivých utečencov vyšší o 52,7 percent!

Berlín, 25.4.2017 (kath.net) 020 490 – Najnovšia štatistika kriminality v Nemecku skrýva politickú výbušninu. Počet prisťahovalcov podozrivých z kriminálnej činnosti vzrástol v porovnaní s predošlým rokom o viac ako 50 percent. Informujú o tom noviny „Welt“.
Policajná štatistika kriminality zahŕňa od tohto roku aj tých, ktorí sú registrovaní ako azylanti, trpení, utečenci z občianskej vojny, alebo s nedovoleným pobytom. Uznaní utečenci, teda cudzinci, ktorí už dostali azyl alebo majú nárok na ochranu utečenca, doteraz neboli zahrnutí do skupiny „prisťahovalec“.
Na otázku novín „Welt am Sonntag“ Spolkový kriminálny úrad oznámil, že sa pripravuje zmena, „takže bude možné vykázať aj utečencov z veľkej skupiny uznaných v zmysle ústavy alebo Ženevskej konvencie“.
Tieto počty sú hrozivé a ukazujú, že tá známa veta Angely Merkelovej „Wir schaffen das“ (My to zvládneme) je viac ako problematická. “ Počet utečencov podozrivých z kriminality v roku 2016 totiž v porovnaní s r. 2015 vzrástol o 52,7 percent – na 174 438! Minulý rok bolo 616 230 podozrivých z kriminality a prisťahovalci na tom majú nadpriemerne veľký podiel – tvoria viac ako štvrtinu!
V celkovej štatistike predstavujú podozriví prisťahovalci 8,6 percenta – no iba dve percentá z celkového obyvateľstva. Starosti kriminalistom robia najmä prisťahovalci z Balkánu a zo severnej Afriky. –zg-

Tisíce utečencov majú byť teroristi

Štátna prokuratúra je zalarmovaná a sťažuje sa na preťaženie pre stále viac procesov s islamistami

Berlín, 24.4.2017 (kath.net) 020 489 – Nemecký spravodajský magazín „Spiegel“ napísal:
„Do Nemecka prišlo počas utečeneckej krízy prišlo od r. 2015 do Nemecka pravdepodobne niekoľko tisíc bojovníkov Talibanu z Afganistanu.“
Informoval o tom Spolkový úrad pre migráciu a utečencov (BAMF) nemecké bezpečnostné zložky. Spolkový generálny prokurátor vyšetruje teraz viac ako 70 prípadov, šesť mužov je už vo vyšetrovacej väzbe. Procesy proti rôznym Afgancom sa majú začať v najbližšej dobe.
Podľa magazínu „Spiegel“ u štvormiestneho počtu utečencov je podozrenie, že ide o bývalých bojovníkov Talibanu. Počas azylového konania sa títo muži sami prezradili. Je nejasné, či sú ich údaje pravdivé, pretože mnohí možno dúfali v lepšiu perspektívu povolenia pobytu, ak sa budú vydávať za členov Talibanu.
Vyšetrovatelia teraz vedú početné procesy s údajnými bojovníkmi Talibanu pre obvinenie z teroru, a popri tom prebiehajú aj procesy s údajnými členmi IS. Štátna prokuratúra je zalarmovaná a sťažuje sa na preťaženie pre stále viac procesov s islamistami. –zg-

Prokurátor: Mimovládky kooperujú s prevádzačmi

Rím, 24.4.2017 (kath.net) 020 488 – Taliansky štátny prokurátor otvorene obvinil viaceré nadácie zo spolupráce s líbyjskými prevádzačmi pri záchrane utečencov v Stredozemnom mori.
„Máme dôkazy, že existujú konkrétne kontakty mimovládnych organizácií s prevádzačmi v Líbyi!“
Informoval o tom denník „La Stampa“. Obvinenia sa týkajú malých skupín aktivistov z Nemecka: „U iných ako maltézsky ,Moa‘, či nemecké organizácie, ktorých je väčšina, to vyzerá inak,“ povedal Zuccaro.
Prokurátor Zuccaro už začal vyšetrovanie údajných spojení pomocníkov s prevádzačmi. Už sa zistilo, že utečenecké člny sú privádzané svetelnými signálmi smerom k záchrancom. A sú dôkazy aj o telefonických rozhovoroch prevádzačov so samozvanými aktivistami.
Objasnenie prípadu žiadajú viaceré talianske opozičné strany. „Postaráme sa o to, aby špinavá hra mimovládiek, ktoré sa obohacujú na utečeneckej dráme, bola odkrytá,“ vyhlásila strana Liga severu (Lega Nord) v senáte. Podala už aj žalobu na viaceré mimovládky pre podozrenie z napomáhania ilegálneho prisťahovalectva, prevádzačstva a usmrcovania z nedbanlivosti. Kritika prichádza aj od ľavicových populistov Hnutie piatich hviezd okolo hviezdy – komika Beppeho Grilla. To by chcelo vedieť, kto tieto mimovládky a ich lode financuje. –zg-

Kasper: V manželskej príprave sme rozvojová krajina

Salzburg, 24.4.2017 (kath.net) 020 487 – Nemecký kardinál Walter Kasper vo Veľkom týždni na „Kňazskom dni“ Salzburskej arcidiecézy v Salzburgu kritizoval manželskú prípravu a Nemecko pritom označil ako rozvojovú krajinu:
„To sa musí zmeniť. V pastorácii nejde ponajprv o to nachádzať riešenie v ťažkých situáciách, ale dbať o to, aby k nim vôbec nedošlo. Na to slúži príprava na manželstvo a to je výzva pre pastoráciu! V časoch krízy je ‚manželstvo a rodina‘ domovom pre mnohých, aby v krízach našli oporu. Synodou biskupov o manželstve a rodine sa Cirkev vydala na cestu spoločného smerovania k obnove. No nemá to byť obnova, pri ktorej sa ignoruje konsenzus s minulosťou a láme tradícia. Synodu chápeme ako cestu, na ktorej vedení láskou hľadáme pravdu,“ vyhlásil Kasper. Potom pripomenul, že otázka prípravy na manželstvo bola v „Amoris Laetitia“ hlavným pastoračným bodom.
„Preto nesmieme zabudnúť na to, aby sme usilovali o plnosť lásky, ktorá tvorí život rodiny! Manželstvo je budúcnosť Cirkvi. Manželský pár sa stáva stvoriteľom vlastného ‚produktu‘, keďže manželstvo nie je hotový produkt, ktorý možno kúpiť na recept.“
Kardinál na záver upozornil:
„V tejto sviatosti podľa sv. Tomáša Akvinského spočíva uzdravujúca milosť a manželstvo tak robí sviatosťou uzdravovania, ktorá vedie k spáse duší.“ –zg-

Cirkev začína novú akciu: ‚Náš kríž bude neviditeľný!‘

Kolín, 22.4.2017 (kath.net/Messe in Moll) 020 486 – Inovatívnou akciou by chceli cirkvi v Nemecku postupovať proti nenávisti, polarizácii a vzájomnej dehonestácii. Pre tento účel majú byť všetci úradníci a všetky cirkevné budovy vybavené neviditeľnými krížmi!
Ako vysvetlil hovorca akcie, biskup Engels-Bitburg, kríž v nemeckej spoločnosti často vyvoláva konflikty a vyhlásil:
„Inak zmýšľajúci a inoverci sa môžu týmto symbolom cítiť masívne rušení, či dokonca zhadzovaní. Ako kresťania tu musíme ísť dobrým príkladom a vyhnúť sa každej polarizácii – napríklad verejným vyznaním svojej viery.“
Náklady na výrobu neviditeľných krížov sú dosť vysoké, ako biskup Engels-Bitburg pripustil:
„Ale cirkevnými daňami v dvojmiestnej miliónovej výške a súčasným vzdaním sa všetkej misijnej činnosti to rozhodne zvládneme!“ -zg-

Rusko: Budú ďalšie represie Kremľa?

Praha-Moskva, 22.4.2017 (kath.net/KAP) 020 485 – Po zákaze Jehovových svedkov v Rusku vyjadrili aktivisti za ľudské práva starosť, že by mohli nasledovať ďalšie represie proti malým nezávislým náboženským spoločenstvám ako turíčnici, mormóni, či iné evangelikálne denominácie. Základom toho je „zákon Jarovaja“ z júla 2016, ako informoval pražský portál „RadioFreeEurope“ v piatok.
Najvyšší súd schválil vo štvrtok žiadosť ministerstva spravodlivosti, v ktorej sa Jehovovi svedkovia definujú ako extrémistická skupina, ktorá ohrozuje verejný poriadok a ničí rodiny. Jej 395 regionálnych zväzov zatvorili a majetok skonfiškovali. Ak budú naďalej vyznávať svoju vieru, hrozí im trestné stíhanie, pokuty, či dokonca väzenie až do 10 rokov.
Organizácia „Human Rights Watch“ (HRW) zákaz kritizovala. Rozsudok súdu je závažným porušením záväzku Ruska rešpektovať slobodu náboženstva a zhromažďovania, ako vyhlásila ľudsko-právna organizácia v piatok v New Yorku. Týka sa to viac ako 100 000 príslušníkov spoločenstva v celom Rusku. Jehovovi svedkovia ohlásili, že rozsudok napadnú na Európskom súde pre ľudské práva.
Organizácia HRW poukazuje na údaje ruského ministerstva spravodlivosti, podľa ktorých od r. 2007 už zakázali viaceré publikácie Jehovových svedkov. Odôvodnenie znelo, že Jehovovi svedkovia si nárokujú nadradenosť nad inými náboženstvami a považujú za platný iba vlastný výklad Biblie. Vo februári prehľadali ich centrálu v Petrohrade.
Na celom svete majú Jehovovi svedkovia 8 miliónov členov.
Už v r. 2015 vstúpil v Rusku do platnosti prvý diskriminačný zákon proti istému náboženskému spoločenstvu. Požadovalo sa, aby zverejnilo svoje zahraničné finančné zdroje. Ak to nesplní, hrozilo mu zrušenie. Tak ako zákon o mimovládnych organizáciách z r. 2012 aj na základe zákona z r. 2015 sa prijímateľov zahraničných financií všeobecne podozrieva. Každoročne musia predkladať podrobnú správu o financiách aj údaje o vedúcom personáli a dokladať, že ich aktivity zodpovedajú ich štatútom.
Pravoslávna cirkev zostrenie podporuje, lebo nedostáva zahraničné financie. Iné náboženstvá ako moslimské a židovské organizácie sú však sčasti financované zo zahraničia. –zg-

Benedikt XVI. v posolstve: ‚Výbušná situácia!‘

Varšava, 21.4.2017 (kath.net) 020 484 – V sídle Biskupskej konferencie Poľska sa 19. apríla konala konferencia Pojem štátu v perspektíve náuky kardinála Jozefa Ratzingera – Benedikta XVI. Konala sa pri príležitosti jeho 90. narodenín a Benedikt XVI. jej účastníkom poslal krátke, ale významné posolstvo.
Konferencia sa konala pod patronátom poľských biskupov, vatikánskej „Nadácie Josepha Ratzingera-Benedikta XVI. “, poľského prezidenta a poľskej katolíckej spravodajskej agentúry KAI.

Kath.net uvádza posolstvo Benedikta XVI. v plnom znení:

Zvolená téma vedie štátne a cirkevné vrchnosti k tomu, aby spolu vstúpili do dialógu o otázke podstatnej pre budúcnosť nášho kontinentu.
Konfrontácia radikálnej ateistickej koncepcie štátu so vznikom radikálneho náboženského štátu v islamských hnutiach privádza našu dobu k výbušnej situácii, ktorej následky denno-denne prežívame.
Tieto radikálne mechanizmy si naliehavo vyžadujú, aby sme vyvinuli presvedčivú koncepciu štátu, ktorá znesie konfrontáciu s týmito výzvami a dokáže ich prekonať.
V súžení ostatného polstoročia s biskupom vyznávačom – kardinálom Wyszyńskim a svätým pápežom Jánom Pavlom II. Poľsko darovalo svetu dve veľké postavy, ktoré o týchto otázkach nielen uvažovali, ale aj sami znášali toto utrpenie a živú skúsenosť. A preto nám oni naďalej aj ukazujú cestu do budúcnosti. –zg-

 

Prečo sa exorcisti pýtajú diablov na meno

Rím, 21.4.2017 (http://aleteia.org/2017/04/05/why-do-exorcists-ask-demons-to-reveal-their-names/4) 020 483

„Keď sa diabol prejavil, mal som dojem, že som obklopený pýchou, akoby to bol dym alebo hmla!“

V tomto interview portálu „Aleteia“ s exorcistom Césarom Truquim z Churskej diecézy vo Švajčiarsku sa dozvieme, že diabol nie je všade – ale určite ho nechoďme ani výslovne hľadať …

V našej modernej mentalite téma exorcizmu a posadnutosti diablom zvyčajne vyvolá reakciu medzi fascináciou a prejavom otvorenej neuveriteľnosti. Domnievame sa, že je to téma pre filmy, no dáva nám to aj zamyslieť sa.
Pre Katolícku cirkev je však exorcizmus niečím, čo sa riadi knihou obradov. De exorcismis et supplicationibus quibusdam (Obrad exorcizmu a modlitieb pre zvláštne situácie) upravený v r. 1998 nahradil predchádzajúcu staršiu verziu, ktorá sa stále môže používať. Sú v ňom isté podmienky a predpisy. Motivácie týchto prísnych pravidiel sú zakorenené vo Svätom písme a v teológii. Je to delikátna záležitosť, ku ktorej musia kňazi pristupovať obozretne. Sú to kňazi vhodne pripravení a veľmi rozvážni, zbožní, vzdelaní, rozumní s osobnou integritou a majú poverenie biskupa.
Portál „Aleteia” sa rozprával s Césarom Truquim, exorcistom Churskej diecézy vo Švajčiarsku, ktorý bol hovorcom na 11. kurze „Exorcizmus a modlitba oslobodenia“ na Pápežskej univerzite Regina Apostolorum v Ríme. (Kurz inšpiroval film Anthonyho Hopkinsa The Rite – Obrad.)

Chiara Santomiero: S akým druhom zla sme konfrontovaní v exorcizme?
Fr. Truqui: Zosobneného zla. Pápež Pavol VI. hovoril o „satanovom dyme“. Nie jednoducho „privatio bonis,“ odňatie dobra, ako sa opisuje vo filozofii, ale skôr zlo, ktoré je účinné a pôsobí. Hovoríme tu o prítomnosti zlej bytosti. Iba viera, nie veda, nám môže povedať, kto je táto zlá bytosť. Kresťanská viera nám hovorí o existencii duchovných bytostí: tie dobré sú anjeli a tie zlé diabli.
Nie je trocha ťažké prijať existenciu zla ako bytosti, ktorá fyzicky ovláda človeka?
Áno, to je pravda, pretože normálne v každodennom živote nemáme takéto skúsenosti. No v službe, ktorú konám už toľko rokov, som mal príležitosť stretnúť s týmito ľuďmi a pre mňa je ľahšie veriť, že isté javy existujú.
Ako ste začínali?
Bola to Božia prozreteľnosť. Keď som bol vysvätený za kňaza pred 12 rokmi, zúčastnil som exorcizmu s kňazmi o. Bamonte a pátrom Amorthom. Bol to prípad 40-ročného Francúza. Bol posadnutý satanom a potreboval exorcistu, ale o. Bamonte nehovoril anglicky ani francúzsky. Tak ma požiadali, aby som pomohol v predbežnom dialógu.
Aký je to pocit čeliť skutočnosti zla?
Pocity sa časom menia. V prvých exorcizmoch mnou najviac pohlo reálne potvrdenie, že aké pravdivé bolo, čo som čítal v Evanjeliu a o čom som meditoval. V Evanjeliu Ježiš bojoval proti diablom, ktorí si dávali rôzne mená: „Volám sa légia“, „Moje meno je Satan“. V Starom zákone v Knihe Tobiáš, je zloduch Asmodej. Počul som démonov vyslovovať tieto mená pri rôznych exorcizmoch. Na duchovnej úrovni to bola veľmi bohatá skúsenosť, pretože mi to umožnilo zakúsiť na vlastnej koži, mojimi zmyslami, realitu, o ktorej Ježiš hovoril.
Hmatateľne?
V prípade Francúza v prvom exorcizme, na ktorom som sa zúčastnil, si spomínam, že keď sa diabol prejavil, mal som dojem, že som obklopený pýchou, akoby to bol dym alebo hmla! Je to ťažké vysvetliť, no pýcha sa zdala byť niečím, čoho sa môžete dotknúť – naplnila celú izbu. Exorcista sa ho pýtal na meno a on odpovedal: „Ja som rex.“ Neexistuje však diabol menom rex – kráľ. Exorcista naliehal: „Povedz mi svoje meno!“ a nakoniec odpovedal „Ja som Satan, knieža tohto sveta.“
Prečo sa pýtate diabla na meno?
Obrad to vyžaduje zo špecifického dôvodu. Pomenovanie niečoho alebo znalosť jeho mena znamená mať moc nad tou vecou. Boh dáva Adamovi moc pomenovať veci. V okamihu, keď diabol odhalí meno, ukazuje, že je oslabený, ak ho nepovie, je stále silný.
Existujú typické znaky posadnutosti?
Sú uvedené v Obrade. Sú štyri: odpor voči sakrálnym predmetom, hovorenie neznámou, či mŕtvou rečou, mimoriadna telesná sila, ktorá presahuje ľudskú silu a znalosti o skrytých, alebo tajných veciach.
Môžu sa ľudia dostať do nebezpečenstva?
Áno. Keď sa zapoja do niečoho ako mágia, okultizmus, bosoráctvo, či vykladanie kariet. Tak ako nám pomáha rásť vo svätosti a privádza nás bližšie k Bohu, keď chodíme na svätú omšu, na spoveď, ak sa modlíme, rovnako nás čierne omše, satanské obrady, filmy a hudba tohto druhu privádza bližšie k diablovi.
Mal som prípad ženy, ktorá si začala vykladať tarokové karty ako mnohí ľudia, len tak pre zábavu. Vykladala ľuďom minulosť a prítomnosť a v niektorých prípadoch aj budúcnosť. A jasné, že mala veľký úspech. V istej chvíli pochopila, od koho jej úspech závisí a prestala to robiť, no už bolo neskoro – bola posadnutá.
Ako je možné niekoho prekliať?
Rovnako, akoby som niekomu dal úlohu niekoho zabiť, tak by som mohol požiadať démona, aby robil zlo. Ale pamätajte si: väčšina obradov predpokladaných bosoriek, či čarodejníkov sú podvodmi bez akéhokoľvek účinku.
Stačí jeden exorcizmus na oslobodenie posadnutého?
Je to nesmierne ťažké. Zvyčajne je potrebných veľa exorcizmov.
Pôsobí to ako terapia?
Áno. Exorcizmus je posvätný obrad, nie sviatosť. Sviatosť je účinná sa sama zo seba. Ak niekomu dám rozhrešenie pri spovedi, v tej chvíli sú mu hriechy skutočne odpustené. Exorcizmus naopak, je účinný do miery svätosti kňaza, viery posadnutej osoby a celej Cirkvi.
Aký je rozdiel medzi exorcizmom a modlitbami oslobodenia?
Oba obrady majú rovnaký cieľ: usilujú sa oslobodiť osobu spod vplyvu zla, či z posadnutosti. Exorcizmus je služba v Cirkvi, ktorou biskup poveruje niektorých kňazov. Môže ho vykonávať iba kňaz a len s povolením biskupa. Modlitbu oslobodenia môže robiť ktokoľvek – laik či kňaz – z moci toho, že je kresťan, pretože Kristus povedal: „Každý, kto verí vo mňa, môže vyháňať diablov.“
Exorcizmus je tiež priamy príkaz dávaný diablovi, zatiaľ čo modlitba oslobodenia je vrúcna prosba k Bohu alebo Panne Márii, aby zasiahli. Koľkí z ľudí, ktorí sa na vás obrátili, boli naozaj posadnutí? Veľmi, veľmi málo.
Tak prečo sa ľudia tak boja?
Medzi ľuďmi, ktorí ku mne prichádzajú, rozlišujem tri prípady: naozaj posadnutých, neposadnutých a problematické prípady. Prvý a druhý prípad – tie sú najľahšie: viete, že je to niekto, kto je naozaj posadnutý, pretože vykazuje štyri znaky a pretože, keď sa modlíte, osoba sa dostane do tranzu a reaguje spôsobom, ktorý exorcista identifikuje. To môže byť aj sfalšované – je to veľmi ťažké.
V druhom prípade so skúsenosťou kňaza a spovedníka zistíte, či sú tam duševné alebo psychologické problémy a kedy môžete vylúčiť vplyv diabla.
Problémom je, ak nájdete niekoho skutočne posadnutého – pre hlboké traumy sprevádzané rizikovým správaním, ako spiritualistické seansy, či návštevy tarokovej kartárky – ale on nie je skutočne posadnutý.
Stretol som mladú ženu, ktorú znásilnil falošný juhoamerický čarodejník, ktorý po nej hodil okom. V istý deň jej podal kávu s drogami a znásilnil ju – bola pri sebe, ale nedokázala reagovať. Kvôli tejto strašnej traume si myslela, že je posadnutá diablom skrze drogy a utrpené násilie. Myslel som si, že je naozaj posadnutá, ale keď som sa modlil a vložil na ňu ruky počas exorcizmu, nikdy sa nedostala do tranzu a neboli tu ani iné znaky. Tak som pochopil, že príčina je iná. Preto sa na kurze pre exorcistov vysvetľujú medicínske a psychologické rysy, ktoré by mohli hrať úlohu v týchto situáciách.
Ako žijú ľudia skutočne posadnutí?
V skutočnosti žijú normálny život. Diabol nepôsobí cez nich po celý čas. Vysvetlím to paradoxným porovnaním: Ak si niekto kúpi auto, tak je to auto k dispozícii, kedykoľvek chce. Ide s ním do práce a musí ho zaparkovať. To isté sa deje s posadnutou osobou. Sú chvíle, keď diabol pôsobí – sadne do auta a šoféruje kam a ako sa mu páči – inokedy nie. Auto má vlastníka, ale vlastník ho vždy nevyužíva.
Kedy treba ísť k exorcistovi?
Ak sa stane niečo, čo nie je normálne. V Ríme som stretol ženu ateistku – bola pokrstená katolíčka, ale neverila v nič. Skončila ako posadnutá. Začala stále počúvať hlasy, ktoré ju presvedčovali, aby zabila manžela a syna a spáchala samovraždu. Myslela si, že je psychicky chorá a išla k psychiatrovi, ale lekár zistil, že je to veľmi inteligentná a logická osoba s jasnými myšlienkami. Psychiater ju nevedel vyliečiť. V istý deň mole zožrali všetky jej šaty bez toho, aby sa dotkli manželových vecí v tej istej skrini, alebo synových. A pritom v dome neboli nijaké mole! Bolo to nevysvetliteľné.
Priateľ jej odporučil ísť k pátrovi Amorthovi a ten zistil, že je posadnutá. A pritom neverila v anjelov, ani v diablov. Teraz je praktizujúcou kresťankou. Prečo Boh dovoľuje takéto veci? Pre dobro osoby!
Opýtali ste sa ľudí, čo cítili počas exorcizmu?
Opýtal som sa toho Francúza a on vyhlásil, že sa cítil, akoby v ňom bolo bojisko. Na jednej strane cítil diablov zúfalo pobehovať a rozprávať sa medzi sebou, na druhej strane, keď sa kňaz modlil, cítil, že Božie svetlo ich vyháňa von, no len aby sa zasa vrátili.
Aký prípad na vás urobil najväčší dojem?
Skúsenosť nemého diabla. Ježiš to spomína v Evanjeliu a hovorí, že tých je najťažšie vyhnať a že ich možno vyhnať iba modlitbou a pôstom. Nemý diabol je veľmi zriedkavý. Za 12 rokov exorcizmu som sa s ním stretol iba raz.
Máte niekedy strach?
Bolo to spočiatku, ale človek si zvykne na isté prejavy a už vás to neprekvapí, keď počujete, ako sa mení niečí hlas: žena začne hovoriť slabým hlasom, ktorý sa zrazu zmení na hlasný hrobový hlas. Musíte dávať pozor, aby vás diabol neposadol. Exorcista vie, že diabol existuje, ale nie je všade.
Predovšetkým som však pochopil, že exorcizmus je služba milosrdenstva – akt lásky k osobe, ktorá trpí. To je všetko. –zg-

* * * * * * *

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *