Život Cirkvi vo svete 14/2017

Obsah

Pápežský delegát: Už 610 kňazov vďaka Medžugoriu

Lombardi: ‚František cíti podporu Benedikta XVI.‘

USA: Tínedžer priznáva plán vraždy pápeža Františka

Maďarsko: Katolícky akademik proti vysokoškolskému zákonu

Rakúsko: Kríž má v súdnej sieni zostať

Kardinál Arinze: Mária vyvedie Cirkev zo zmätku!

‚Svoje dielo som dokonal‘: Benedikt bilancuje

Integrácia vo Viedni – bez cirkvi!

USA stopli financovanie fondu UNFPA v OSN

Kanada: Cirkevná nadácia podporuje potraty

Program cesty pápeža Františka do Egypta

Kardinál: Cirkev nie je iba humanitárna organizácia

Nemecko: Cirkev proti islamskému zákonu

Pravoslávna cirkev žiada koniec kultu Lenina

USA: Bývalý potratár otvára kliniku ochrany života

„Ľavicoví zelení a islamisti a spojili proti Európe!“

Venezuela: Biskupi radia k občianskej neposlušnosti

Pápež novo upravuje kompetencie pre pútnické miesta

Vatikán stavia na demokratické sily proti Trumpovi

Irak: Trest smrti za nadávky

Západ: Cirkev bez kresťanských koreňov???

„Brexit“: Kardinál vidí príčinu v strate vízií EÚ

Nemecko: Nijaké ‚nepriateľské kázne‘ v mešitách!

Naša príloha
Nijaké Božie zjavenie

Pápežský delegát: Už 610 kňazov vďaka Medžugoriu

Sarajevo, 6.4.2017 (KAP) 020 444 – Medžugorie je miesto, kde pútnici nájdu tú vieru, ktorá v ich krajinách často už vyhasla. Povedal to poľský arcibiskup Diecézy Varšava-Praga, Henryk Hoser, ktorý už týždeň ako pápežský delegát posudzuje pastoračnú situáciu v bosnianskom pútnickom mieste, na tlačovej konferencii v stredu. „Už 610 kňazov vyvodzuje svoje povolanie z Medžugoria, väčšina z Talianska, USA a Nemecka.“
Medžugorie navštevuje ročne 2,5 milióna pútnikov a tak patrí medzi najväčšie pútnické miesta sveta. Pápež Benedikt XVI. zriadil v r. 2010 komisiu, ktorá zjavenia Panny Márie skúmala. Oficiálne rozhodnutie ešte neprišlo. Vo februári poveril pápež František arcibiskupa Hosera, aby posúdil pastoračnú situáciu v Medžugorí a vypracoval smernice starostlivosti o pútnikov.
Ako začiatok zjavení Panny Márie sa udáva 24. jún 1981, keď šesť detí tvrdilo, že videli svätú Máriu. Traja „vizionári“, z ktorých sú niektorí podľa Hosera už starými rodičmi, majú zjavenia Panny Márie každý večer a dostávajú pravidelne posolstvá pokoja, obrátenia a pôstu. Arcibiskup Hoser uviedol, že v Medžugorí mal iba povrchný kontakt s údajnými vizionármi. Nápadné podľa neho však je, že žijú „obyčajný“ každodenný život a majú rodiny.
Výpovede „vizionárov“ sú v Cirkvi sporné, pričom miestny biskup Diecézy Mostar-Duvno, Ratko Perič, patrí k najrozhodnejším kritikom. Len vo februári v liste vyhlásil, že nejde o „pravé zjavenia preblahoslavenej Panny Márie“. Biskup Perič to odôvodnil tým, že správanie opisovanej ženskej postavy – ktorá sa občas smeje, zmizne, aby sa hneď na to objavila, dovoľuje sa jej dotýkať a je tam, kde „vizionári“ chcú – sa líši od biblických podaní Márie.

Komplexnejšie ako Kibeho
Arcibiskup Hoser zdôraznil, že sa nemôže vyjadriť k pravosti zjavení v Medžugorí. Paralely a súčasne rozdiely pozoruje v porovnaní s Vatikánom dávno schválenými zjaveniami Panny Márie, ktorá sa v októbri 1981 zjavila v Kibeho v Rwande. Panna Mária už vtedy varovala pred genocídou v r. 1994. Posolstvo z Kibeho bolo podobnou výzvou k obráteniu a „pozvánkou k pokoju“ ako v Medžugorí a aj tam boli spočiatku pochybnosti o pravosti zjavení.
V prípade Medžugoria je však potrebná trpezlivosť, pretože „čím zložitejší je jav, tým dlhšie trvá dospieť ku konečným výsledkom“, zdôraznil poľský arcibiskup. Na rozdiel od väčšiny Vatikánom potvrdených mariánskych zjavení bol v Medžugorí od r. 1981 veľmi veľký počet súkromných zjavení – niektorí hovoria podľa Hosera o počte 47 000.
Navyše zjavenia inde sa konali na určitom mieste – v Lurdoch v jaskyni, vo Fatime nad dubom. „No v Medžugorí podľa opisu vizionárov nasledujú zjavenia osoby tam, kde sa práve nachádzajú – aj k nim domov, na cesty, či do kostola,“ poznamenal Hoser. „Všetky tieto zvláštnosti podstatne sťažia definitívne pápežovo rozhodnutie. Čo si František o Medžugorí myslí, to neviem,“ zdôraznil Hoser. „Nikdy mi to nepovedal.“

Kostol je primalý
Pochvalne sa arcibiskup vyjadril o pastorácii františkánov v Medžugorí. Ústredný prvok je slávenie Eucharistie, potom Božie slovo, adorácia, ruženec, meditácia tajomstiev viery a krížová cesta. Zvlášť treba vyzdvihnúť mimoriadne veľký prúd pútnikov ku sviatosti zmierenia. V mnohých krajinách je táto sviatosť v kríze. Keďže je v mnohých krajinách aj kríza povolaní, je „dôležitým prínosom pre Cirkev“ že Medžugorie prináša toľké kňazské povolania.
Nápadný je pre arcibiskupa Hosera veľký počet pútnikov: 36 rokov po začiatku tohto javu tam prichádza už 2,5 miliónov pútnikov ročne, zatiaľ čo do Lurdov prichádza 6 miliónov pútnikov – avšak 150 rokov po zjaveniach. Veľký nápor pútnikov predstavuje veľkú výzvu pre kňazov v Medžugorí, ako zdôraznil Hoser. Cirkevná infraštruktúra sa musí zväčšiť, aby mohla všetkých prijať. Výsledkom je, že boli postavené mnohé hotely, reštaurácie a iné turistické zariadenia a mnohí ľudia sa sem prisťahovali.
V Medžugorí vznikli aj viaceré humanitárne skupiny, ako vyzdvihol arcibiskup. Uviedol františkánske centrum pre siroty, mladých v ťažkostiach, pre ľudí závislých na alkohole a drogách, ako aj pre postihnutých. Poukázal aj na veľký exercičný dom, ktorý ročne prijíma 1200 skupín so 42 000 účastníkmi a poskytuje kurzy kňazom, manželom, lekárom, postihnutým, či ochrancom života. „Všetky tieto aktivity by sa mohli rovnako dobre konať aj na iných miestach,“ poznamenal pápežský delegát. Mnohí pútnici majú dojem, že v Medžugorí sú veci, ktoré doma nenájdu.

Ústredné posolstvo pokoja
Skutočnosť, že Pannu Máriu od počiatku v Medžugorí titulovali ako „Kráľovnú pokoja“ je pozoruhodné v dobe, ktorú pápež František označil ako „tretiu svetovú vojnu po kúskoch“, ako povedal arcibiskup Hoser.
Pozoruhodné je to aj vzhľadom na veľké utrpenie, ktoré priniesol rozpad Juhoslávie a spôsobila občianska vojna v 90. rokoch.
„To že Božiu Matku vzývajú ako Kráľovnú pokoja, je mimoriadna úloha Medžugoria. To je to najdôležitejšie. Z Medžugoria vychádza svetlo, také svetlené body sú vzhľadom na dnešnú temnotu veľmi potrebné,“ ukončil arcibiskup Hoser. –zg-

Lombardi: ‚František cíti podporu Benedikta XVI.‘

Vatikán, 6.4.2017 (kath.net/KAP) 020 443 – Pápež František sa cíti podľa slov bývalého vatikánskeho hovorcu Federica Lombardiho SJ svojím predchodcom Benediktom XVI. mnohorakým spôsobom podporovaný. Povedal, že k tomu patria okrem jeho prítomnosti a jeho modlitieb príležitostné stretnutia a návštevy, telefonáty ako mnohé znamenia priateľstva, rešpektu a duchovného spojenia. Páter Lombardi, ktorý pol roka vedie vatikánsku nadáciu „Joseph Ratzinger – Benedikt XVI.“, sa tak vyjadril k 4. výročiu jeho prekvapivého vzdania sa úradu 11. februára 2013 pre „Rádio Vatikán“.
„Dobrovoľné vzdanie sa úradu Benedikta XVI. (2005-2013) je a zostane celkom nezvyčajným gestom, ktoré sa medzitým pravdaže stalo peknou normálnou vecou,“ povedal Lombardi. „Emeritný pápež sa striktne drží svojho sľubu žiť utiahnuto a venovať sa modlitbe a meditácii za Cirkev a pápeža.“
Aj po svojom odstúpení z vatikánskych mediálnych funkcií sa príležitostne stretáva s Benediktom XVI., ako informoval Lombardi. Vníma ho ako duchovne a intelektuálne dokonale sviežeho a informovaného o dianí. No jeho telesné sily ho vo veku takmer 90 rokov opúšťajú. „Človek stretáva starého človeka, ktorý sa v priebehu času stal trocha vetchým, ktorý je však duchovne úplne svieži a ktorého stretnúť robí obrovskú radosť,“ vyhlásil Lombardi v interview. –zg-

USA: Tínedžer priznáva plán vraždy pápeža Františka

Philadelphia, 6.4.2017 (Catholic News Agency deutsch) 020 442 – Tínedžer vo veku 17 rokov priznal svoju úlohu v sprisahaní vraždy pápeža. Oznámilo to Ministerstvo spravodlivosti USA.
Páchateľ Santos C. vyvinul plán, ako mal byť zabitý pápež František ostrostrelcom a výbušninami pri jeho návšteve USA v r. 2015. Od 30. júna do 30. augusta 2015 vypracoval plán, „ako počas návštevy pápeža vo Filadelfii, v štáte Pennsylvánia, v septembri 2015 spáchať útok.“
Ministerstvo spravodlivosti upresňuje, že „obsahom sprisahania bolo použiť ostreľovača, aby počas pápežskej omše strieľal na Svätého Otca a v okolí rozmiestniť viaceré nálože“. Na uskutočnenie plánu „nadviazal páchateľ kontakt s človekom, o ktorom si myslel, že je ostreľovačom“. „V skutočnosti išlo o tajného vyšetrovateľa FBI. Tak sa mohlo útoku zabrániť dva týždne pred Svetovým stretnutím rodín.“ Ako ministerstvo informovalo, tínedžer dal zakúpiť aj „materiál na výrobu výbušniny“.
Páchateľovi hrozí do 15 rokov väzenia a peňažná pokuta 250 000 dolárov.
Ako oznámila agentúra AFP, mladík bol očividne sympatizantom Islamského štátu (IS). Je nejasné, či mal priamy kontakt s členmi IS. Pravdepodobne bude Santos C. zatvorený do uzavretého psychiatrického ústavu, kým nastúpi trest väzenia – ak bude odsúdený.
Na záverečnej omši s pápežom Františkom vo Filadelfii v r. 2015 boli státisíce veriacich. –zg-

Kongo bolo zasvätené Panne Márii

Kongo, 6.4.2017 (mariedenazaret.com) – Vatikánsky štátny sekretár, kardinál Pietro Parolin, nedávno navštívil Brazzaville, hlavné mesto Konga. Táto cesta sa ukončila aktom zasvätenia krajiny Panne Márii počas svätej omše, ktorá sa slávila v sobotu, 4. februára 2017.
Na svätej omši v Národnej bazilike sv. Anny v Brazzaville boli prítomné tri tisícky veriacich. Svätej omše sa zúčastnili aj občianske, diplomatické a vojenské osobnosti. Celebroval ju apoštolský nuncius v Kongu, biskup Francisco Escalante Molina, s biskupmi krajiny a 150 kňazmi.
Homíliu kardinála Parolina prítomní ocenili vrelým potleskom. Hovoril o Kristovej láske, ktorú Kongo tak potrebuje. O láske, ktorá je v skutočnosti schopná odolať pokušeniu ľahostajnosti a vážiť si dobro iných ako svoje vlastné dobro. Kardinál zdôraznil, že dobrý kresťan je predovšetkým ten, kto sa denno-denne zaväzuje kráčať s Bohom a žiť v harmónii s ním, konať dobro a vyhýbať sa zlu“.

Maďarsko: Katolícky akademik proti vysokoškolskému zákonu

Budapešť, 5.4.2017 (KAP) 020 441 – Sprevádzaný masovými medzinárodnými protestami schválil maďarský parlament väčšinou vládnej strany Fidesz v utorok zmenu vysokoškolského zákona. Novela znemožňuje ďalšie fungovanie Stredoeurópskej univerzity CEU financovanej z USA v Maďarsku. Ostrá kritika proti politickému manévru nasmerovanému proti americkému miliardárovi Georgovi Sorosovi sa ozvala aj z cirkevných kruhov.
Minister pre ľudské zdroje a evanjelický teológ – Zoltán Balog, vo vláde zodpovedný za oblasť vzdelania, potvrdil, že nový zákon cieli na CEU: „George Soros a jeho organizácie svojimi zdanlivo civilnými agentami vedú hanobiacu kampaň svetového rozsahu proti maďarskej vláde. Sme pevne rozhodnutí túto akciu ukončiť,“ vyhlásil bývalý farár nemeckého reformovaného spoločenstva v Budapešti.
Podľa nového zákona smú univerzity, ktorých sídlo je mimo EÚ, v Maďarsku existovať iba, ak majú aj v „materskej krajine“ regulárnu univerzitu. Musí existovať aj bilaterálna dohoda medzi Maďarskom a pôvodnou krajinou. Obe podmienky CEU ako jediná univerzita v Maďarsku nespĺňa.
Univerzitu založil americký miliardár a filantrop George Soros, ktorý ako židovský chlapec s falošnými dokumentami prežil holokaust. CEU ponúka už 25 rokov v Budapešti duchovno-vedecké postgraduálne kurzy. Sorosovým cieľom bolo hlavne v postkomunistických krajinách „prispieť k budovaniu otvorenej demokratickej spoločnosti“.
Premiér Viktor Orbán to vidí inak a Sorosa obviňuje, že je zodpovedný za vlny utečencov do Európy, čím chce oslabiť národné štáty. Orbán však sám študoval so Sorosovým štipendiom v Oxforde.
Ostrú kritiku nového vysokoškolského zákona vyslovil v stredu pre rakúsky „Kathpress“ diecézny riaditeľ pre kultúru, vedu a komunikácie v Pécsi, György Heidl. Heidl je aj vedúcim katedry pre estetiku a kultúrne vedy na Univerzite v Pécsi. „Vyštvanie CEU z Maďarska je šialené. Je to nezodpovedné, je to surrealistický príbeh,“ povedal Heidl. „Ja sám som získal titul Master v odbore stredoveké štúdie na CEU,“ povedal historik a expert na kultúrne vedy. „Potom som tam absolvoval aj doktorandské štúdium.“ Heidl ďalej povedal: „Od nijakej domácej vedeckej inštitúcie som nedostal toľko, ako od CEU. Skúmal som kresťanské témy – životné dielo sv. Augustína a jeho teologickú tradíciu. Áno, pripúšťam, že štipendium Georga Sorosa mi pomohlo s tromi deťmi platiť podnájom, zúčastniť sa medzinárodných konferencií a absolvovať 3-mesačný kurz na Pápežskom patristickom inštitúte Augustinianum na Lateránskej univerzite. Ak by nebolo CEU, nedokázal by som získať stupeň PhD a nemal by som bohaté medzinárodné kontakty, na ktoré som mimochodom hrdý.“
Heidl potvrdil, že počas štúdia necítil nijaký ideologický tlak. CEU ho ako angažovaného katolíka podporovala v štúdiách a výskumoch, aby bol schopný tradíciu kresťanskej teológie a filozofie uvádzať do širokých kruhov. Aj knižnica CEU je veľmi hodnotná, ako dodal Heidl. „Príkladné sú aj svetové kontakty CEU a jej medzinárodné začlenenie.“
Proti zatvoreniu CEU vyšlo do ulíc 2. apríla v Budapešti viac ako desať tisíc ľudí. Protestovali aj vedenia maďarských univerzít a na change.org podpísalo petíciu proti jej zatvoreniu 40 000 ľudí. Stovky renomovaných zahraničných profesorov a nositeľov Nobelovej ceny napísali list Orbanovi. Dokonca maďarský komisár EÚ Tibor Navracsics, starý a verný stranícky priateľ Orbána, sa vyslovil za jej zachovanie.
Protesty boli aj v utorok a tisíce ľudí vytvorili okolo CEU ľudskú reťaz. Potom demonštranti prešli k budove parlamentu na námestí Kossuth-Tér. –zg-

Rakúsko: Kríž má v súdnej sieni zostať

Viedeň, 5.4.2017 (KAP) 020 440 – Proti odstráneniu kríža zo súdnych siení v Rakúsku sa vyslovil hovorca Biskupskej konferencie Rakúska, Paul Wuthe. V komentári v týždenníku „Die ganze Woche“ zo stredy vidí Wuthe podstatný rozdiel medzi explicitne náboženským odevom a krížom, ktorý je symbolom s viacerými významami a o. i. pripomína humánne hodnoty kresťanstva:
„Ak v našej krajine sudcovia vyslovujú právo ‚v mene republiky‘, tak majú na sebe talár a baret. Tým je jasné, že osoba je úplne v službe úradu a je zaviazaná jedine zákonom. To je tak dobré a tak to má zostať. Politické a náboženské symboly, či odev v spojení s úradným odevom nie sú na mieste a ako červený karafiát, alebo modrá nevädza, spochybňujú dôveru v nestrannosť sudcu.“ Inak je to s krížom v súdnej sieni:
„Je to nemý symbol, z ktorého – ako konštatovali sudcovia najvyššieho európskeho súdu – nevychádza nijaký nátlak. Ako symbol má kríž viaceré významy: Napomína všetkých zapojených do procesu k pravde a spravodlivosti, dáva nádej na vyššiu spravodlivosť, pripomína humánne hodnoty kresťanstva, ktoré charakterizujú náš právny poriadok.“
„Odstránenie kríža zo súdov, by mnohí ľudia preto hodnotili ako stratu. Naposledy sa zvešiavali kríže v Rakúsku za nacistov,“ pripomína Wuthe a hovorí: „Aj preto je dobré, že naša vláda nechce zájsť tak ďaleko.“
Iný názor vyjadril v týždenníku Nikolaus Scherak, právny hovorca Nového rakúskeho liberálneho fóra NEOS: „Oddelenie štátu a náboženstva je jedným z ústredných výdobytkov modernej demokracie. Práve v oblasti súdov sa musí takéto oddelenie uskutočniť zvlášť zreteľne a striktne. Súdy musia vystupovať neutrálne a nezaujato voči ľuďom, v súdnej sieni preto nemajú náboženské alebo svetonázorové symboly čo robiť,“ vyhlásil Scherak. –zg-

Kardinál Arinze: Mária vyvedie Cirkev zo zmätku!

Vatikán, 5.4.2017 (kath.net/jg) 020 439 – Božia Matka Mária v jubilejnom roku storočnice zjavení vo Fatime pomôže Cirkvi prekonať súčasné ťažkosti a zmätenie! O tom je presvedčený kardinál Francis Arinze, emeritný prefekt Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí.
Kardinál Arinze v interview s Edwardom Pentinom, vatikánskym korešpondentom z National Catholic Register povedal:
„Mária je Matka Krista Vykupiteľa, Matka Cirkvi a duchovná matka všetkých kresťanov. Keď je Cirkev jej Syna v ťažkostiach, môžeme predpokladať, že aj Božia Matka je ustarostená. Veriaci sú preto vyzvaní, aby sa zvlášť k nej modlili, aby sa za nás prihovorila. V tomto roku je veľmi vhodné posolstvo z Fatimy nanovo objavovať a nasledovať,“ povedal kardinál pochádzajúci z Nigérie.
Kardinál odporúča modlitbu ruženca a pokánie za pokoj vo svete a za stlmenie ideológie, ktorá je základom komunizmu. –zg-

‚Svoje dielo som dokonal‘: Benedikt bilancuje pontifikát

Mníchov, 5.4.2017 (KAP) 020 438 – Emeritný pápež Benedikt XVI. nemá s otvorenosťou svojho nástupcu Františka problémy. „Naopak, považujem to za dobré,“ hovorí v knihe interview žurnalistu Petra Seewalda „Posledné rozhovory“, ktorá vyšla pred mesiacmi vo vydavateľstve Droemer & Knaur. Je vôbec povzbudzujúce, že s juhoamerickým pápežom sa vo všeobecnej Cirkvi dostali k platnosti aj iné závažné témy – „a v Európe sa teraz musia robiť misie nanovo aj zvonka“. Emeritný pápež dospieva k záveru: „Nový svieži vánok v Cirkvi, nová radosť, nová charizma, ktorá ľudí oslovuje, to už je niečo pekné.“
Františkov priamy príklon k ľuďom považuje jeho predchodca za „veľmi dôležitý“. Okrem toho je rozhodne aj pápežom reflexie. Z jeho „Evangelii gaudium“ aj z jeho interview je jasné, že je uvažujúcim človekom, takým, ktorý sa duchovne zaoberá otázkami doby. Ale súčasne je aj niekým, kto je zvyknutý byť stále medzi ľuďmi. „Možno som naozaj nebol dosť medzi ľuďmi,“ pripúšťa 89-ročný Benedikt sebakriticky.
František má odvahu osloviť problémy a hľadať riešenia. Zlom nevidí emeritný pápež ani v požiadavke decentralizácie Cirkvi. Aj on si vždy želal, aby miestne cirkvi boli živé sami osebe a „nepotrebovali tak veľmi rímske doučovanie“. Preto je posilnenie miestnych cirkví veľmi dôležité. „pričom je aj dôležité, aby všetci zostali otvorení voči sebe a aj voči Petrovmu úradu, lebo inak sa ľahko vyvinie politizovanie, nacionalizácia a kultúrne zužovanie“. V tejto otázke však zaznieva u emeritného pápeža aj ľahká kritika. Biskupi, ktorí sú proti centralizácii, súčasne nevyvinuli ani príslušné iniciatívy. „V tom sme potom vždy trochu pomáhali.“ Pritom však platí čím lepšie a živšie miestna cirkev žije z centra viery, tým viac prispieva k celku.

„Svoje dielo som dokonal“
Benedikt XVI. znova potvrdzuje, že sám už nechce písať a povedal: „Svoje dielo som dokonal.“ Dodal, že už ani nevládze metodicky na niečom pracovať. Denník si nepíše, ale občas zaznamenával idey, ktoré však zahodí, lebo sú príliš osobné, aj keby to bolo „dobré sústo pre historikov“.
Duchovná práca je mu stále dôležitá. Každý týždeň si pripravuje homílie na nedeľu, aj keď len pre 4-5 ľudí: „Božie slovo tu musí byť pre človeka stále.“

Odkresťančenie v Európe
Starosť vyjadril Benedikt vzhľadom na odkresťančenie Európy, ktoré pokračuje. „Dnes žijeme v pozitivistickej a agnostickej kultúre, ktorá prejavuje stále viac netolerantnosti voči kresťanstvu. Západná spoločnosť v Európe už nebude jednoducho kresťanskou spoločnosťou. O to viac sa musia veriaci usilovať o formovanie a odovzdávanie povedomia hodnôt a zmyslu života.“
„Pre budúcnosť bude dôležitá rozhodná viera jednotlivých spoločenstiev a miestnych cirkví,“ zdôraznil Benedikt. „Tým sa zväčšuje aj zodpovednosť. Je očividné, že Cirkev stále viac vystupuje zo starej európskej štruktúry, naberá nový tvar a žijú v nej nové formy. Cirkev má za úlohu nájsť nový druh svojej prítomnosti.“
V kríze je aj nemecká univerzitná teológia. Potrebuje nové hlavy, nové energie a novú intenzitu viery. „Som milému Bohu vďačný za to, čo som mohol urobiť, aj keď skromne, viac ako príležitostné plody, ako pastoračno-duchovnú prácu.“

Účinky koncilu sa nepredvídali
Zvolanie Druhého vatikánskeho koncilu (1962-1965) hodnotí bývalý pápež ako „správne“. Bol to v Cirkvi okamih, kde sa jednoducho čakalo na niečo nové, na obnovu celku, na nové stretnutie svetovej Cirkvi. No politické následky a faktické účinky sa správne nevyhodnotili. „Príliš sa rozmýšľalo teologicky a neuvážilo sa, aké účinky to bude mať navonok.“
Kolínsky kardinál Joseph Frings vtedy urobil mladého bonnského profesora teológie Josepha Ratzingera svojím koncilovým teológom. „Bol som si vždy vedomý, že to, čo sme fakticky povedali a presadili, bolo správne a aj sa muselo stať.“ …
„Vôľou biskupov vtedy bolo obnoviť a prehĺbiť vieru,“ spomína Benedikt XVI. No stále silnejšie pôsobili aj iné sily, najmä žurnalisti, ktorí mnohé interpretovali inak. A ľudia sa potom pýtali: „Nuž ak môžu biskupi všetko zmeniť, prečo to nemôžeme urobiť aj my všetci?“ A tak sa začala rozdrobovať liturgia a skĺzať do ľubovôle. Od r. 1965 som považoval za svoju úlohu jasne vysloviť, „čo sme vlastne skutočne chceli a čo sme nechceli.“
Výhrady má Benedikt XVI. aj k „etablovanému vysoko platenému katolicizmu“ v Nemecku. … Cirkev je pre jej pracovníkov iba zamestnávateľom, ktorého vidia kriticky. Takíto katolíci nevychádzajú z dynamiky viery, ale iba zaberajú svoje pozície. Pre cirkev v Nemecku je táto veľká „neduchovná byrokracia“ nebezpečná. V Taliansku napríklad robia všetko dobrovoľníci, cirkev si nemôže dovoliť ich platiť, ako povedal Benedikt ďalej. Spomenul stretnutie v Rimini, ktoré sa buduje úplne na presvedčení a zakladá sa na úsilí dobrovoľníkov. …
Kriticky sa vyjadril aj k nemeckej cirkevnej dani. … Automatická exkomunikácia tých, čo neplatia dane, nie je udržateľná.
Emeritný pápež v knihe tiež spomína, že ako 18-ročný v apríli 1945 jednoducho opustil zväz nacistickej mládeže. „Proste som sa rozhodol odísť domov.“ To, že za to mohol byť ako dezertér zastrelený, komentoval Benedikt XVI. slovami, že sám si nevie vysvetliť, aký stupeň naivity ho vtedy ovládal. „Možno to bol skrytý kľúč aj pre môj krok na konci života“. Rozhodnutie zložiť pápežský úrad Benedikt XVI. však vehementne bráni. Smerodajný bol najmä zdravotný stav, ako povedal. –zg-

Integrácia vo Viedni – bez cirkvi!

Viedeň, 5.4.2017 (kath.net) 020 437 – Vo Viedni nastal rozruch okolo novej školskej učebnice „Lesen mit Sinn“ (Zmysluplné čítanie) pre žiakov základných škôl. V knihe schválenej ministerstvom školstva sa nachádza iba obrázok mešity, ale nijaký kostol. Začali preto protestovať rodičia, ale aj viedenská strana slobody FPÖ. V knihe majú žiaci dokresľovať cestu malého moslima. Noviny „Krone“ sa na Viedenskej školskej rade pýtali, či by v Mehmetovom svete nemal miesto aj kostol. Odpoveď znela: „Za knihy je zodpovedné ministerstvo školstva, knihy posudzuje komisia pre učebnice.“ Z ministerstva však noviny nedostali nijaké vysvetlenie.
Viedenský viceprimátor Johann Gudenus z FPÖ pre noviny povedal: „Deťom sa takýmito kresbami jednoznačne vsugeruje, že obraz našich miest stvárňujú mešity, nie kostoly. Ak sa také niečo chápe pod integráciou, niet divu, že to nefunguje. Ministerstvo má reagovať.“ –zg-

USA stopli financovanie fondu UNFPA v OSN

USA, 4.4.2017 (kath.net) 020 436 – USA zastavili platby spornému Populačnému fondu OSN – UNFPA. Informoval o tom nemecký BILD v utorok. Tento fond už takmer 50 rokov podporuje populačné programy vo vyše 150 krajinách a podporuje aj programy nútených potratov a sterilizácií. Vláda Donlada Trumpa tak splnila ďalší volebný sľub. UNFPA ľutuje rozhodnutie USA a verbálne relativizuje sporné potratové programy a vyhlásil: „Chceli by sme len zabezpečiť, aby každé tehotenstvo bolo žiadúce.“ -zg-

Kanada: Cirkevná nadácia podporuje potraty

Montreal, 4.4.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 435 – „Development & Peace“ (D&P) – Rozvoj a pokoj – medzinárodná rozvojová organizácia katolíckej Biskupskej konferencie Kanady, financuje najmenej sedem juhoamerických organizácií, ktoré sa zasadzujú za legalizovanie potratov. Mnohé sa angažujú aj v oblasti ideológie gender a manželstva pre homosexuálov, zúčastňujú sa na ich pochodoch a podporujú filmové festivaly LGBTI.
D&P pochybené pôsobenie odmieta. Za 50 rokov pôsobenia vraj nepodporovala potraty ona, ani jej partneri, ako tvrdí hovorca Gay Decker.
Už v minulých rokoch boli obvinenia k práci D&P. Kanadská biskupská konferencia zriadila v r. 2010 stále grémium na zabránenie aktivít podporujúcich potraty. D&P reagovala zatajovaním svojich partnerských organizácií.
LifeSiteNews dokumentuje na internete činnosť dvoch organizácií v Paraguaji, ktoré sa zasadzujú za beztrestné potraty a agendu LGBTI a ktoré podporuje D&P. A sľúbil, že uverejní aj činnosť ďalších. –zg-

Program cesty pápeža Františka do Egypta

http://sk.radiovaticana.va/news/2017/04/03/program_apo%C5%A1tolskej_cesty_p%C3%A1pe%C5%BEa_franti%C5%A1ka_do_egypta/1303138

Egypt, 3.4.2017 (RV) 020 434 – Tlačové stredisko Svätej stolice uverejnilo 3. apríla program apoštolskej cesty pápeža Františka do Egypta. Severoafrickú krajinu navštívi od 28. do 29. apríla 2017 a jeho návšteva bude trvať asi 27 hodín. Prednesie štyri príhovory a jednu homíliu.
Svätý Otec priletí na letisko v Káhire v piatok 28. apríla o 14.00 hodine. Po oficiálnom privítaní ho v prezidentskom paláci v historickej časti mesta Heliopolis prijme hlava štátu Abdal Fattáh Sísí. Následne sa pápež stretne s veľkým imámom univerzity Al-Azhar Ahmadom Muhammadom Al-Tayyibom. Naposledy sa osobne stretli vlani v máji vo Vatikáne. Po zdvorilostných návštevách s najvyššími vládnymi predstaviteľmi sa Svätý Otec prihovorí účastníkom Medzinárodnej konferencie o mieri.
Popoludní o 16.40 sa pápež František stretne s miestnymi autoritami. Po prezidentovom prejave sa prítomným prihovorí aj Svätý Otec. Pápež sa potom stretne na súkromnej audiencii s patriarchom Koptskej pravoslávnej cirkvi Tawadrosom II., kde prednesie príhovor. Koptská pravoslávna cirkev v Egypte zažila vlani ničivý teroristický útok. Atentát v Katedrále sv. Marka si vyžiadal 25 obetí, pričom väčšina z nich boli ženy a deti.
V sobotu, 29. apríla, bude Svätý Otec sláviť omšu o 10.00 hodine s malou miestnou katolíckou komunitou. Miesto slávenia liturgie zatiaľ Vatikán nezverejnil. Podľa miestnych zdrojov by to však mohol byť káhirský štadión. Na poludnie sa naobeduje s egyptskými biskupmi a pápežskou delegáciou. Neskôr sa stretne s kňazmi, osobami zasväteného života a seminaristami, ktorým sa osobitne prihovorí. Nasledovať bude rozlúčková ceremónia a odlet o 17.00 hodine späť do Ríma. –ej-

Viac na:
http://sk.radiovaticana.va/news/2017/04/03/program_apo%C5%A1tolskej_cesty_p%C3%A1pe%C5%BEa_franti%C5%A1ka_do_egypta/1303138

Kardinál: Cirkev nie je iba humanitárna organizácia

Vatikán, 3.4.2017 (KAP) 020 433 – Katolícka cirkev sa nesmie podľa slov kardinála Gerharda L. Müllera zredukovať na „humanitárnu mimovládnu organizáciu“. „Z kresťanského pohľadu zbožnosť voči Bohu a zodpovednosť voči svetu sú neoddeliteľne spojené v Kristovi“, povedal prefekt Kongregácie pre náuku viery v pondelok vo Vatikáne. „No ide o budovanie humánnej spoločnosti. Cirkev je iba do tej miery skutočne Cirkvou, dokiaľ je cirkvou pre druhých.“
Kardinál Müller sa vyjadril na kongrese k 50. výročiu vydania encykliky „Populorum progressio“ pápeža Pavla VI. (1963-1978). Zaoberá sa otázkami rozvoja a vyrovnania medzi bohatým a chudobným svetom. Kongres zorganizovalo dikastérium kardinála Petra Turksona, ktoré je kompetentné pre otázky sociálnej spravodlivosti.
Kardinál Müller zdôraznil, že kresťania spolupracujú „so všetkými ľuďmi dobrej vôle, aj s ateistami“ v najnaliehavejších otázkach ľudstva. Tu uviedol nenarušiteľnosť ľudskej osoby, sociálnu spravodlivosť, ako ja solidaritu a pokoj medzi národmi. Pritom však nesmie kresťanstvo vystupovať s občianskym prispôsobovaním svojho vlastného posolstva.
Arcibiskup Silvano Tomasi, býv. vatikánsky vyslanec pri OSN, zdôraznil, že rozvoj sa nesmie obmedziť na hospodársky rast. „Práca pre Božie kráľovstvo“ znamená, byť v kontakte s chudobnými a utláčanými, aby sme pracovali na pokoji, spravodlivosti a ochrane životného prostredia. –zg-

Nemecko: Cirkev proti islamskému zákonu

Berlín, 3.4.2017 (KAP/KNA) 020 432 – Katolícka cirkev v Nemecku sa obracia proti islamskému zákonu navrhovanému niektorými politikmi CDU. Predstaviteľ biskupov pri vláde, Karl Jüsten, v pondelok na otázku agentúry KNA v Berlíne povedal: „Naše existujúce právne úpravy vrátane ústavného náboženského práva a štátneho práva sú podľa názoru biskupov dostačujúce na realizáciu integrácie islamu v Nemecku.“
Viacerí politici CDU okolo Júlie Klöcknerovej a Jensa Spahna sa vyslovili za islamský zákon o stanovení práv a povinností moslimov podľa rakúskeho modelu. Konkrétne sa má podľa Klöcknerovej stanoviť právny štatus moslimských organizácií a mešitových zväzov. Okrem toho má zákon obsahovať zákaz financovania zo zahraničia. Na druhej strane má byť upravený nárok na moslimských duchovných vo väzniciach, nemocniciach a domovoch starostlivosti, ako aj právo na islamské pohreby. Klöcknerová sa vyslovila za register mešít, „aby sme vedeli, koľko mešít v našej krajine je, kde sú a kto ich vedie a financuje.“
Proti tomu protestovali islamské zväzy a strany SPD a Zelení, ale aj ľudia z vlastnej strany CDU. Šéf frakcie Volker Kauder (CDU) vyhlásil, že existujúce zákony stačia. Bývalý generálny sekretár CDU Ruprecht Polenz hovoril dokonca o „bláznivom populistickom nápade“.

V Rakúsku v r. 2015 novelizovali zákon o islame z r. 1912.
Zákon stavia práva a povinnosti moslimov v Rakúsku na nový právny základ a obsahuje o. i. zákaz financovania zo zahraničia, upravuje dialóg so štátnymi orgánmi a stanovuje právo moslimov na pastoračnú starostlivosť v armáde, v justičných zariadeniach a nemocniciach. Biskupská konferencia Rakúska sa vzdala oficiálneho postoja k zákonu, čo sa všeobecne kladne hodnotilo. –zg-

Pravoslávna cirkev žiada koniec kultu Lenina

Moskva, 3.4.2017 (KAP/KNA) 020 431 – Ruská pravoslávna cirkev kritizuje vystavovanie tela Vladimíra Iľjiča Lenina (1870-1924) v mauzóleu na Červenom námestí v Moskve:
„Teroristi a revolucionári si nezaslúžia nijaké pamätníky v našich mestách,“ povedal metropolita Hilarion podľa ruskej agentúry Interfax v pondelok. „Leninove telo sa malo odstrániť z mauzólea už po páde ZSSR v r. 1991.“ Revolučný vodca bol „katom“, po ktorom sa nesmú nazývať nijaké ulice ani námestia.
Vedúci Oddelenia Moskovského patriarchátu pre zahraničie súčasne zdôraznil, že nikto nechce trhať staré rany a rozdeľovať krajinu. „Teraz musíme čakať na spoločenský konsenzus v tejto otázke,“ povedal Hilarion. Rozhodne sa postavil za to, aby bol Lenin pochovaný a už ho verejne nevystavovali.
V sklenenej rakve uložené zabalzamované Leninovo telo je turistickou atrakciou. Vláda nechala mauzóleum v r. 2012/2013 osem mesiacov s veľkými nákladmi renovovať.
Lenin je podľa historikov zodpovedný za zavraždenie desiatok tisícov ľudí. Dodnes sú však v Rusku mnohé ulice ako aj región okolo Petrohradu pomenované po ňom. –zg-

USA: Bývalý potratár otvára kliniku ochrany života

Fairfax, 3.4.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 430 – V americkom Fairfaxe (štát Virgínia) otvoril bývalý potratový lekár novú veľkú gynekologickú kliniku, ktorá pracuje v zmysle ochrany života.
Mons. Michael Burbidge, biskup z Arlingtonu, požehnal 25. marca priestory kliniky „Tepeyac OB/GYN“ a „Divine Mercy Care“ (Starostlivosti Božieho milosrdenstva). Klinika má 12 vyšetrovní, veľké oddelenie na vyšetrovanie ultrazvukom a kancelárie. Vedľa čakárne je kaplnka. V tesnej blízkosti je nemocnica, ktorú môžu lekári využiť na pôrody.
„Tepeyac OB/GYN“ ponúka pomoc pri pôrode, gynekológiu, prirodzené plánovanie rodičovstva, rady pre zdravý život, liečenie neplodnosti a hormonálnu terapiu, pokiaľ to zodpovedá morálnej náuke Katolíckej cirkvi. Potraty, sterilizácie a umelá antikoncepcia sa tu nevyskytujú.
„Ak sa celý svet pýta, prečo rodičia nejdú na potrat s postihnutým dieťaťom, tak sme tu my, aby sme im pomohli,“ hovorí lekárka Dr. Márie Anderson. „Tepeyac OB/GYN“ sa stará aj o tehotné ženy, keď ich deťom diagnostikovali malú šancu na prežitie. Ak dieťatko potrebuje mimoriadnu lekársku starostlivosť, tak sa mu zabezpečí. Ak dieťatko zomrie, môžu rodičia dostať záznam úderov srdiečka zachytených počas tehotenstva. Dostanú aj keramické srdiečko s odtlačkom šľapy zomrelého dieťatka.
„Divine Mercy Care“ sa stará o ženy, ktoré nečakane otehotneli a pomáha im v krízových tehotenstvách. Pomáha aj ženám, ktoré nie sú zdravotne poistené a nemôžu si lekára dovoliť. To sa týka asi tretiny pacientiek kliniky „Tepeyac OB/GYN“.
Dr. John Bruchalski, vedúci kliniky, v minulosti sám robil potraty a sterilizácie a predpisoval antikoncepciu. Vtedy sa domnieval, že tým pacientom pomáha. No čím viac bolo potratov a antikoncepcie, tým viac stroskotaných vzťahov, pohlavných chorôb a utrpenia konštatoval medzi svojimi pacientami. Po púťach do Guadalupe v Mexiku a do Medžugoria sa vrátil ku katolíckej viere, v ktorej vyrastal a dal svoje schopnosti do služby života. –zg-

„Ľavicoví zelení a islamisti sa spojili proti Európe!“

Hamburg, 3.4.2017 (kath.net) 020 429 – „Ľavicoví zelení a islamisti sa spojili!“ To je názor zo Sýrie pochádzajúceho politológa Bassama Tibiho, ako informuje evanjelická agentúra „idea“. Obe skupiny odmietajú vedúcu európsku kultúru. Nebezpečenstvom pre Európu nie je však iba islamizmus, ale aj ľavicovými zelenými zastávaný „kultúrno-relativistický nihilizmus“, vysvetľuje Tibi v interview pre noviny „Preußische Allgemeine Zeitung“.
Tibi, ktorý sa označuje ako „moslimský emigrant“, konštatuje, že ľavicoví zelení sú v oblasti hodnôt zameraní protieurópsky a protizápadne. „Nezmieriteľné paralelné spoločnosti, ktoré nutne vznikajú z islamského prisťahovalectva, oni vidia ako požehnanie, ktoré označujú ako multikulturalizmus.“
„Názory ľavicových zelených“ ovládajú verejnú mienku v Európe: „Kto sa nepripojí, toho odsunú do pravicovo-populistického kúta hanby.“ Ako niekoho, kto varuje pred totalitným islamizmom, ho ľavicoví zelení obviňujú z „rasizmu“ a „islamofóbie“, ako uviedol Tibi.
„Neviem, či Európa ľavicovo-zelené seba popieranie prežije, ale dúfam, že islamizácie Európy sa už nedožijem,“ povedal 72-ročný politológ. –zg-

Venezuela: Biskupi radia k občianskej neposlušnosti

Caracas, 3.4.2017 (kath.net/KAP) 020 428 – Vzhľadom na totálne prevzatie moci prezidentom Nicolasom Madurom vo Venezuele biskupská konferencia krajiny vyzvala obyvateľstvo k „zamysleniu sa“ nad vhodnými reakciami na túto situáciu:
„Je na čase veľmi seriózne a zodpovedne sa opýtať, či nie sú vhodné opatrenia ako občianska neposlušnosť, pokojné demonštrácie, požiadavky na národných a medzinárodných politických mocnárov,“ uvádza sa vo vyhlásení z 31. marca.
Dňa 30. marca ústavný súd zbavil funkčnosti parlament, v ktorom sú od volieb 2015 opozičné strany vo väčšine. Tak má prezident Maduro všetku moc v krajine. Opozícia hovorí o „puči“. Ako prvé reakcie začali viaceré juhoamerické krajiny, medzi nimi Kostarika a Bolívia, uvažovať o stiahnutí svojich veľvyslancov. Aj Organizácia amerických štátov (OSA), ktorá sa vo Washingtone radí o situácii vo Venezuele, žiadala vylúčenie krajiny z dôvodu „nedemokratického správania“ sa prezidenta.
Venezuelčania nemôžu po udalostiach 30. marca, ktoré sú znamením „najvážnejšej štátnej krízy“, zostať v stave pasivity, zastrašenia a zúfalstva, ako zdôrazňujú biskupi. Práva občanov je nutné brániť. Sú potrebné „odvážne gestá a inovatívne iniciatívy, aby bolo možné napriek všetkej beznádeji dúfať a znova dosiahnuť slobodné, spravodlivé a bratské spolunažívanie“. „Úloha znie – byť protagonistami súčasnosti a budúcnosti našej milovanej krajiny,“ uvádzajú biskupi.
Rozhodnutie najvyššieho súdu je „morálne neakceptovateľné“ a musí sa odmietnuť, ako píšu biskupi ďalej. „Národ bez parlamentu je ako telo bez duše.“ „Treba očakávať ďalšiu eskaláciu násilia v krajine. Problémom tiež je, že skutočná núdza obyvateľstva sa úplne zanedbala. Tou je vážna kríza v zásobovaní potravinami a liekmi, neustály rast neistoty, nenávisť a neznalosť dôležitých základov spolunažívania v pokoji.“
Starosť vyjadril aj z Venezuely pochádzajúci generálny predstavený jezuitov, páter Arturo Sosa, ktorý patrí k najuznávanejším politológom svojej krajiny: „Poznám chyby a potenciálne možnosti vlády a opozície,“ povedal pri návšteve Peru pre denník „El Comercio“. „Cieľom oboch strán by malo byť nájsť východisko z tragickej situácie, čo je možné iba dialógom. Ide o politiku, nie o vojnu. Predovšetkým sa musia začať rokovania, pri ktorých budú obe strany ochotné robiť kompromisy,“ povedal jezuita. –zg-

Pápež upravuje kompetencie pre pútnické miesta

Vatikán, 2.4.2017 (kath.net/KAP) 020 427 – Pápež František nanovo upravil vatikánske kompetencie pre katolícke pútnické miesta. Kompetencie prechádzajú z Kongregácie pre klérus na Pápežskú radu pre napomáhanie novej evanjelizácie, ako sa uvádza v motu proprio uverejnenom 1. apríla. Rada, ktorej predsedom je arcibiskup Rino Fisichella, sa zaoberá otázkami hlásania viery najmä v sekularizovaných krajinách. Zodpovedným za oblasť katechézy je nemecký biskup Franz-Peter Tebartz-van Elst.
Podľa výnosu s názvom „Sanctuarium in Ecclesia“ podlieha rade v budúcnosti zriaďovanie medzinárodných pútnických svätýň a povoľovanie ich sôch, ako aj preverovanie a realizácia katechetických programov a napomáhanie vhodnej pastorácie, o. i. konferenciami a špeciálnou výchovou duchovných pastierov pútnických miest. Rada sa má starať aj o ponuku duchovného sprevádzania pútnikov a udržiavanie kultúrneho dedičstva.
František odôvodňuje túto zmenu úlohou pútnických miest pre Cirkev a ľudovú zbožnosť. Prúd pútnikov spojený so sláveniami svätých omší, zázračnými javmi a „prirodzenou krásou týchto miest“ predstavujú „nenahraditeľnú príležitosť evanjelizácie v dnešnej dobe“. Svätyne sú priestory pre ticho a kontempláciu, samotné putovanie a účasť na spiritualite pútnických miest je „aktom evanjelizácie“. Takéto miesto sú okrem toho otvorené tiež pre „chorých, postihnutých ľudí a predovšetkým pre chudobných, vylúčených zo spoločnosti, utečencov a migrantov“. –zg-

Vatikán stavia na demokratické sily proti Trumpovi

Rím, 1.4.2017 (KAP) 020 426 – Vatikán sa nechce nechať urobiť nástrojom proti americkému prezidentovi Donaldovi. Taká požiadavka je „prehnaná“, ako povedal predseda vatikánskeho Dikastéria pre celkový rozvoj človeka – a o. i. aj pre utečencov, životné prostredie a mierovú politiku – kardinál Peter Turkson podľa denníka „L´Avvenire“ z 1. apríla. Avšak v USA sú „všetky demokratické predpoklady toho, aby prezident Trump svoje volebné sľuby premyslel“.
Na otázku k úsudku Svätého stolca o Trumpových rozhodnutiach v oblastiach ako zbrojenie, ochrana klímy a migrácia kardinál Turkson odpovedal, že USA majú „právoplatnú a demokratickú vládu, ktorá si zaslúži všetok rešpekt“. Rovnakú dôveru má Vatikán aj v systém „checks and balances“ v USA. „Tento systém kontroly a rozdelenia moci je aj schopný presadiť revíziu volebných sľubov Trumpa. To, že funguje, ukázal napríklad odpor proti Trumpovmu zákazu prisťahovalectva.“
Parlamentné komory a justícia môžu tvoriť „potrebné protiváhy“ k politike vlády, ako povedal Turkson. Kardinál tiež poukázal na akciu katolíckych biskupov USA na hranici s Mexikom sláviť omšu za utečencov. „Slová, ktoré povedal pápež František vzhľadom na Trumpom ohlásený múr na hranici s Mexikom, – že stavať múry namiesto mostov nie je kresťanské – sa týkajú nielen prezidenta Trumpa, ale napríklad aj Maďarska,“ zdôraznil Turkson. –zg-

Irak: Trest smrti za nadávky

Mosul, 1.4.2017 (kath.net/Fides) 020 425 – Tresty pre fajčiarov a pijanov, zákaz vychádzania pre ženy, trest smrti za nadávky: to sú iba niektoré zo 14 „pravidiel správania“, ktoré milicionári Islamského štátu (IS) napísali na stĺpy chaldejského kostola v Mosule. Po dobytí tohto severo-irackého mesta používal IS kostol ako základňu.
Po oslobodení irackou armádou nenašli vojaci v kostole už nijaké kresťanské symboly, iba oltár zostal od ničenia ochránený. -zg-

Západ: Cirkev bez kresťanských koreňov???

Herzogenrath, 1.4.2017 (kath.net/ml) 020 424 – Na 18. medzinárodnej liturgickej konferencii vo farskej sále v nemeckom St. Gertrude, kaplán Matthias Schmidt prečítal prednášku kardinála Roberta Saraha, prefekta Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí. Nebol síce prítomný, ale jeho duch a jeho presvedčenie boli živo prítomné. Nedal si vziať namiesto pozdravného slova vypracovanie celej prednášky. Čo mu bolo dôležité, chcel komunikovať, aj keď sa videl nútený osobne do nemeckého Herzogenrathu neprísť. Účastníci podujatia žasli nad zreteľnosťou, ktorou sa kardinál dokázal vyjadrovať. O zdržanlivosti, či údajnom zákaze myslenia, nemohla byť reč. Suaviter in modo, fortiter in re – tak prítomní vnímali posolstvo z Ríma.
Kardinál začal slovami, že „nemožno dosť často opakovať, že liturgia je vrcholom a prameňom Cirkvi – a svoj základ má v samotnom Kristovi“. A to, „čo nazývame liturgické aggiornamento, bolo istým spôsobom zdokonalené v motu proprio „Summorum Ponfificum“ pápeža Benedikta XVI.“ Liturgia sa musí neustále reformovať, „aby bola stále vernejšia svojej mystickej podstate“.
No táto ,reforma’ väčšinou nastúpila na miesto tej pravej Druhým vatikánskym koncilom predkladanej ,obnove’ a realizovala sa v povrchnom duchu na základe jediného kritéria: Bezpodmienečne odstrániť to ´úplne negatívne´ a ako ´prekonané´ vnímané dedičstvo, aby sa otvorila priepasť medzi tým, čo bolo pred koncilom a čo je po ňom“. Dnes je však nepochybné, že to, „čo nazývame ,reformou reformy’ a čo by sa malo skôr presnejšie označiť ako ,vzájomné obohacovanie obradov’ (…) je predovšetkým duchovná potreba. S odvolaním sa na kardinála Ratzingera/pápeža Benedikta Sarah poukazuje na krízu Cirkvi, ktorú možno pozorovať najmä od koncilu a treba na ňu hľadieť v súvislosti s krízou liturgie. Tu treba uviesť „neúctu, odsakralizovanie, ako aj horizontalizovanie podstatného prvku bohoslužby“.
Nemôžeme „zatvárať oči pred spúšťou a schizmou, ktorú spôsobili moderní napomáhatelia živej liturgie tým, že liturgiu Cirkvi pretvorili podľa svojich predstáv. Zabudli, že liturgia nie je iba MODLITBA, ale aj – a predovšetkým – MYSTÉRIUM, pri ktorom sa koná niečo, čo síce celkom nechápeme, no čo vo viere, v láske, v poslušnosti a v adorujúcom mlčaní môžeme a chceme prijímať“. Presne to je „pravý význam aktívnej účasti veriacich“.
Kardinál Sarah vidí „vážnu krízu viery nielen u veriacich, ale predovšetkým aj u mnohých kňazov a biskupov“, ktorí nás urobili neschopnými, „eucharistickú liturgie chápať ako obetu“. Je „bezbožné zredukovať svätú omšu na jednoduchú pohostinnú večeru“, na slávenie profánneho sviatku „a na samocelebráciu spoločenstva, alebo – ešte horšie – na obrovské odpútanie sa od strachu pred životom, ktorý už nemá zmysel, či dokonca od strachu stretnúť sa s Bohom z tváre do tváre, pretože jeho pohľad našu dušu odhalí a núti nás hľadieť na ošklivosť nášho vnútra v celej pravde a bez rozptyľovania“. Omša nie je nijaké „zábavné podujatie“. Mnohí ľudia už nevedia, že účelom slávenia omše je „oslávenie Boha a poklona Bohu, spása a posväcovanie ľudí“. Dokonca ani mnohí kňazi už túto náuku koncilu nepoznajú.
Pri koreni liturgie sa nachádza poklona „a teda Boh“. „Závažná a hlbokosiahla kríza, ktorá od koncilu otriasa liturgiou aj samotnou Cirkvou“ má svoj pôvod v tom, že „v CENTRE už nie je Boh a klaňanie sa Bohu, ale sú tam ľudia a ich údajná schopnosť niečo ,robiť’, aby sa počas slávenia Eucharistie niečím zapodievali“. Ešte stále dokonca duchovní podceňujú, akú škodu sa napáchalo skrze „relativizmus v sprostredkovaní náuky viery a morálky, vážne zneužívania, odsakralizovanie a banalizovanie svätej liturgie, ako aj čisto sociálnym a horizontálnym pohľadom na poslanie Cirkvi.“
Ak sa dnes sťažujeme, že politická Európa popiera svoje kresťanské korene, tak musíme najprv konštatovať: „Kto sa prvý vzdal svojich kresťanských koreňov a kresťanskej minulosti – to bola určite pokoncilová Cirkev.“ Ako dôkaz citoval kardinál Sarah biskupa z nemeckého Metza z r. 1968, ktorý hlásal „strašný nezmysel“ – tvrdil, že je potrebné dokonca premyslieť aj chápanie o spáse prinesenej svetu Kristom. Apoštoli a kresťania v prvých storočiach totiž na rozdiel od našej osvietenej éry vraj „z Evanjelia nič nepochopili!“
Z tohto pohľadu sa nesmieme diviť nad „pustošením, ničením a bojmi na liturgickej, náukovej aj morálnej rovine“. A napriek tomu sú mnohí, ktorí vážnosť situácie nepochopili, alebo nechceli pochopiť: „Hoci loďka Cirkvi brázdi búrlivé more tohto dekadentného sveta a vlny tak veľmi šľahajú na loďku, že je už naplnená vodou, kričí rastúci počet duchovných a veriacich ,Všetko v poriadku! (na potápajúcej sa lodi)’.“
Kríza Cirkvi, kríza viery, kríza liturgie – to všetko spolu súvisí.
Je príliš málo samozrejmých priestorov na natankovanie úcty, poklony a rozjímania pre dušu. Dnes ide najmä o otvorenie očí a spoznanie, na čo veriaci „majú právo: na krásu liturgie, jej svätosť, ticho, rozjímanie, mystický rozmer a poklonu“. Liturgia nás musí bezpečne „privádzať pred Božiu tvár, do osobného intenzívneho intímneho vzťahu s Bohom. Musí nás vnárať do dôvernosti Najsvätejšej Trojice.“ Už preto musí byť jasné, že liturgia nie je „hostina v kruhu priateľov, nijaké útulné posedenie pri jedle“, ale sväté mystérium“.
Príkladným slávením svätej omše je „ľúbeznosť a vrúcnosť“ s akou ju slávili svätý farár z Arsu či svätý páter Pio. Kardinál Sarah tu hovorí o „začiatku zo vnútra“, kde show a módne výstrelky, ale aj vyzývavé moralizovania sú iba škodlivé a pôsobia pustošiaco.
„Summorum Pontificum“ Benedikta XVI. zo 7. júla 2007 je významný prínos k „súčasnému a budúcemu liturgickému životu Cirkvi, ako aj k liturgickému hnutiu našej doby, z ktorého stále viac ľudí, najmä mladých, čerpá toľko dobrého, pravdivého a krásneho.“
Kardinál Sarah ukončil citátom Benedikta XVI. z r. 2008: „Svet bude v cieli, svet bude zdravý, keď sa ako celý stane Božou liturgiou v jej poklone Bohu.“
Dlhotrvajúci potlesk signalizoval, že jasné, ako aj odvážne posolstvo kardinála bolo vrúcne prijaté – prinajmenšom v Herzogenrathe. Na tento signál z Ríma bolo počuť poznámky ako „silné“, „úžasné“ a „to dáva odvahu“.
V následnej diskusii sa kardinálova výzva dostala do centra. Vystúpili na nej: Arcibiskup z Portlandu/Oregonu, Alexander Sample, Prof. Peter Kwasniewski z Wyoming Catholic College, podsekretár Pápežskej rady pre výklad textov, kňaz Prof. Markus Graulich, ako aj hostiteľ rektor a spirituál, farár Guido Rodheudt. … –zg-

Brexit: Kardinál vidí príčinu v strate vízií EÚ

Barcelona-Rím, 31.3.2017 (kath.net/KAP) 020 423 – „Strata vízií EÚ je pre predsedu Biskupskej konferencie Anglicka a Walesu hlbokou príčinou vystúpenia Veľkej Británie z EÚ. „Brexit“ nie je nijakým víťazstvom populizmu v krajine, ale poukazuje na „dlhodobú nespokojnosť s projektom zjednotenej Európy“, ako povedal kardinál Vincent Nichols 29. marca žurnalistom. Povedal to v rámci konferencie o pastorácii mládeže, ktorú zorganizovala Rada európskych biskupských konferencií CCEE.
Spojené kráľovstvo 29. marca oficiálne podalo žiadosť o vystúpenie z EÚ. Spätný úder pre EÚ nie je nutne úderom pre kontinent, ako to komentoval kardinál Nichols. „Európu však nemožno stotožňovať s EÚ“, zdôraznil. „Súčasne však platí, že nijaký národ nemôže žiť izolovane od iných. Preto treba vyčkať vývoj v budúcich dvoch rokoch.“
Oveľa kritickejšie slová k vystúpeniu Veľkej Británie z EÚ našiel predseda Biskupskej konferencie Talianska, kardinál Angelo Bagnasco. Odštiepenie nevedie k ničomu, ako povedal podľa denníka „L´Avvenire“ z 30. marca. „Ak si Európa opäť nespomenie na svoje korene, vystavujeme sa všetci veľkým rizikám,“ zdôraznil prezident CCEE. Vyzval k väčšej súdržnosti v EÚ.

Prekážky pre miestnu cirkev
„Brexit“ sa s určitosťou dotkne aj katolíckej cirkvi v Anglicku. Na psychologickej úrovni sú už účinky citeľné v poľských spoločenstvách v diaspore, ako povedal benediktín Christopher Jamison, zodpovedný za pastoráciu povolaní v Anglicku. „Väčšinovo katolícki východoeurópski migranti sa necítia dobre a cítia sa nevítaní,“ povedal páter 30. marca v Barcelone pre nemeckú katolícku agentúru KNA.
Páter Jamison zdôraznil, že praktické otázky pobytu a zamestnania zahraničných cirkevných pracovníkov teraz závisia od vypracovávaných zákonov. Vyjadril nádej, že neistota sa skončí, keď sa urobia príslušné dohody. Účinky to bude mať aj na študentov teológie. Treba vyjasniť o. i. uznanie študijných výsledkov a modalít pre výmenné programy ako Erasmus.
Katolícka cirkev je „povahou za internacionalitu“, ako povedal Jamison. Tento pracovník Biskupskej konferencie Anglicka a Walesu poukázal na mnohé katolícke emigrantské spoločenstvá z krajín mimo EÚ, najmä z Nigérie a Filipín. Na existujúce medzinárodné cirkevné štruktúry „brexit“ nebude mať vplyv. V CCEE sú už teraz zastúpené katolícke miestne cirkvi ponad hranice EÚ. „Európa je väčšia ako EÚ,“ povedal páter Jamison. –zg-

Nemecko: Nijaké ‚nepriateľské kázne‘ v mešitách!

Imamovia z Turecka – stále väčšia prekážka integrácie v Nemecku

Berlín, 30.3.2017 (kath.net/pm) 020 422 – „Mešity sú miesta praktizovania náboženstva, modlitby a spoločenstva. Žiaľ, stávame sa opakovane svedkami toho, že zahraničné sily tieto miesta zneužívajú na šírenie politickej propagandy. Niet divu, že politizovanie sa koná práve v mešitách Tureckej islamskej únie pre náboženské záležitosti – Ditib.“ Konštatovala to referentka pre integráciu vo frakcii CDU/CSU v nemeckom parlamente, Cemile Giousoufová 29. marca vo vyhlásení. Giousoufová reagovala tým na odhalenia nemeckého žurnalistu ARD a odborníka na integráciu Constantina Schreibera. Ten v dokumentačnom seriáli a vo svojej knihe „Inside Islam“ (Vo vnútri islamu) dokumentoval dezintegrujúce piatkové kázne v nemeckých mešitách.
„Keď turecká náboženská únia Diyanet pranieruje slávenie nášho Nového roka, čo potom povie imam k Vianociam?,“ pýta sa Giousoufová ďalej. „Keď pán Erdogan Európu démonizuje a požaduje, aby Turci zostali tureckí, čo potom povie Tureckom financovaný imam?“ a konštatovala:
„Je a zostane zásadným problémom, že imamovia najmä z Turecka sa stávajú stále viac prekážkou integrácie v našej krajine.“ Povedala však, že to prirodzene neplatí pre všetkých imamov a všetky spoločenstvá. No varovala: „Súčasné štruktúry vedú k zneužívaniu náboženských funkcií, proti čomu musíme zasiahnuť. Je neudržateľné, aby také kázne najmä u nás vyrastajúcich mladých štvali proti Nemecku a bránili tomu, aby sa so samozrejmosťou cítili ako občania tejto krajiny.“
Expertka na integráciu oznámila, že tlak na Ditib sa bude naďalej zvyšovať: „Vzhľadom na tieto problémy prirodzene nie sme nečinní. Finančné podpory mešitám Ditibu sa sčasti zastavili. Peniaze dostanú iba, ak bude Ditib ochotná svoje štruktúry odpojiť od Turecka. K tomu patrí zvlášť to, že kázne importujúce nepriateľské myšlienky proti Nemecku a kresťanstvu, nemajú v nemeckých mešitách miesto. K tomu patrí aj to, že v predsedníctve Ditibu už nebudú úradníci z Turecka, ale že členovia si budú predsedníctvo demokraticky voliť.“
Expertka povedala, že koaličný výbor rokoval v stredu o programe prevencie násilného extrémizmu. Okrem toho žiadala programy pre angažované napomáhanie demokracie v spoločenstvách mešít.
„Aktívne sú aj bezpečnostné sily a Úrad pre ochranu ústavy sleduje 90 mešít … v Nemecku. To však aj znamená, že veľká väčšina z vyše 2000 mešít nevyvíja protiústavné úsilie.“
„Najdôležitejšia investícia z hľadiska CDU/CSU je však do vyše 2000 študentov, ktorí majú od r. 2011 možnosť na štyroch miestach v Nemecku študovať islamskú teológiu,“ ako povedala Giousoufová. „Tí sú budúcnosťou nemeckých mešít. Oni musia byť spoločenstvami zamestnaní ako imamovia a nimi aj financovaní.“
„Práve medzi mladými nemeckými moslimami sa stále viac šíri frustrácia z toho, že ich mešity s imamami z pôvodných krajín sa stále viac vzďaľujú realite života. … Potrebujeme otvorenú diskusiu o integrácii v rámci spektra, ktoré neporušuje ústavu,“ povedala expertka. –zg-

Naša príloha

Nijaké Božie zjavenie

Viedeň, 4.4.2017 (kath.net/Vision2000) 020 421 – Tento na smrť odsúdený muž je pod neustálou policajnou ochranou, lebo jeho výskumy dokázali, že Korán nie je nijaké Božie zjavenie, ale iba ľuďmi napísaná kniha. Uvádzame inter¬view Günthera Klempnauera s kritikom islamu a moslimom Hamedom Abdel-Samadom:

Hovoríme o Koráne. Povedzte nám niečo o jeho vzniku a definitívnej autorizácii.
Hamed Abdel-Samad: Svätá kniha moslimov pozostáva zo 114 rôzne dlhých súr, ktoré neboli zoradené chronologicky, ale podľa dĺžky. Každý veriaci moslim predpokladá, že Korán Mohamedovi zjavil priamo archanjel Gabriel. Korán nerozpráva príbeh Mohameda, ani príbeh sveta. Ide skôr o momentálne zábery prevažne skreslených fragmentových príbehov o prorokoch a podobenstiev Starého a Nového zákona, o výzvy k monoteizmu, varovanie pred peklom a opisy raja. Sú tam diskusie o židoch a kresťanoch a vojnové protokoly. Súry boli odovzdávané ústne. Až desaťročia po smrti proroka sa Korán ´posvätil´ ako kánonický text a stal sa základom politického a právneho konania. Vládcovia po Mohamedovi hľadali oprávnenie svojej moci a dobyvateľských výprav a v Koráne našli perfektný podklad. Pred 1000 rokmi sa islamskí učenci zhodli na tom, že len ich výklad Koránu a Haditu má byť platný. Odvtedy je text perfektný v sebe uzavretý manifest, ktorý je všeobecne platný mimo času a priestoru dodnes.

V najnovšej knihe „Korán posolstvo lásky a posolstvo nenávisti“ sa venujete srdcu islamu. Pretože Korán považujú za najmocnejšiu knihu sveta, za posledné Božie slovo. Obsahuje spoločenský a právny poriadok pre mnohých moslimov záväzný a naďalej ovplyvňuje aj svetové politické dianie súčasnosti. Aký úmysel ste mali pri tejto knihe, ktorá je výskumom Koránu?
Abdel-Samad: Doteraz neboli uverejnené nijaké výskumy Koránu, ktoré by ho historicko-kriticky osvetlili a zaradili. Keď som sa zaoberal vznikom Koránu a jeho prameňmi, bolo mi jasné: Táto kniha nespadla z neba. Konanie a reakcie Mohameda a jeho spoločenstva ako aj odpovede pristrihnuté na potreby tohto spoločenstva dokážeme pochopiť. Za 23 rokov Korán viackrát zmenil svoj postoj. Preto je nepochopiteľné, že po 1400 rokoch ešte aj dnes v našej spoločnosti s jej potrebami a výzvami má byť Korán platný.

Korán porovnávate so supermarketom, kde možno všetko kúpiť.
Abdel-Samad: Korán je naozaj supermarket s mnohými produktami a každý si môže poslúžiť, ako chce. Avšak popisy, prísady a dátum spotreby tam nie sú jasne vyznačené a regály sú poprehadzované. Mierumilovní moslimovia hľadajú v Koráne pasáže pokoja a nájdu ich. Násilní moslimovia hľadajú pasáže schvaľujúce násilie a aj oni ich nájdu. A to s rovnakou legitimitou, lebo je to údajne Božie slovo. Ak to všetko poľudštíme a odložíme príbeh Božieho zjavenia, tak môžeme povedať, že tá kniha vcelku opisuje ľudské skúsenosti a protokoluje vývoj spoločenstva za 23 rokov. K tomu patria aj emócie, princípy a pochybenia. Preto je to relatívne vyrovnané.

Pre vás je teda Korán kniha napísaná človekom, v ktorej Mohamed dokumentoval vývoj spoločenstva za 23 rokov. Naň sa odvolávajú moslimovia, ktorí žijú tolerantne, ako aj teroristi IS, ktorí tým ospravedlňujú svoje vražedné činy. Korán obsahuje oboje – posolstvo lásky a posolstvo nenávisti. Ako je to možné?
Abdel-Samad: V knihe najprv podávam prehľad vzniku Koránu. Porovnávaním súr Koránu s Mohamedovými životnými zastávkami potom konštatujem, že prorok hlása vždy presne to, čo mu v príslušnej situácii poslúžilo. Navzájom si odporujúce súry Koránu sú indíciou toho, že Korán nemôže byť svätý Bohom zjavený text, ale je to zrkadlo ľudskej existenciálnej orientácie a nedostatkov.
V Mekke, kde sa Mohamed narodil, bolo židovské a kresťanské spoločenstvo. Tu sa dostal do styku so Starým a Novým zákonom. V Koráne je veľa príbehov z Biblie od Abraháma cez Mojžiša, Noeho, prorokov až po Ježiša a Máriu. Ale on tieto príbehy tak prekrútil, aby sa hodili k jeho situácii. V Mekke založil prvé spoločenstvo, ktoré bolo spočiatku veľmi malé a stálo na slabých nohách. Preto bolo najprv v popredí posolstvo lásky: láska k blížnemu, odpustenie a tolerancia, pretože bol na toleranciu odkázaný.

Aký mal Mohamed názor na Starý a Nový zákon?
Abdel-Samad: Najprv opísal sväté knihy židov a kresťanov ako božské spisy priamo zjavené Bohom, ktoré obsahujú absolútnu pravdu. Židia boli pre neho strážcami zákona. Keď jeho náklonnosť neopätovali, označil ich za falšovateľov a zradcov Božieho slova. Po jeho úteku z Mekky do Mediny hľadal najprv priazeň relatívne veľkého kresťanského spoločenstva. Kresťanov sprvu opisuje ako milosrdných a dobrotivých. Tak ako Ježiš vstal z mŕtvych a vystúpil do neba, tak aj kresťanov v Koráne blahovoľne opisuje ako veriacich, ktorí pri Poslednom súde môžu dúfať v Božiu milosť.

Biblická predstava Boha Stvoriteľa urobila na Mohameda dojem. Ale ústredná úloha Ježiša ako Syna človeka a Božieho Syna sa mu nehodila do jeho koncepcie, pretože ho považoval za konkurenta. Ako tento problém vyriešil?
Abdel-Samad: Na Mohameda urobili príbehy o Ježišovi v Novom zákone veľký dojem a aj keď sfalšovane prijal ich vo svojom zmysle do Koránu. Pre neho je Ježiš prorokom, ktorý robil zázraky a zažil nanebovstúpenie. Ale jeho posolstvo vykúpenia ako Božieho Syna zavrhol. Proroctvo Ježiša, že po ňom príde niekto, kto je väčší ako on, vzťahuje Mohamed na seba samého. Ježiš však myslel na Ducha Svätého. Keď kresťania velikášstvo Mohameda odmietli a odpor proti nemu rástol, stali sa aj kresťania jeho nepriateľmi.

Židmi a kresťanmi odmietnutý zakladateľ náboženstva si v Medine vybudoval víťaznú armádu. Ako víťazný vojvodca sa Mohamed vrátil do rodnej Mekky. Ako sa správal k rodákom?
Abdel-Samad: Bolo to ťaženie pomsty. Nepoznal milosť. Okrem toho zničil všetky kultové miesta tak, ako dnes IS v Sýrii a Iraku podľa jeho vzoru. Prepísal biblický príbeh Abraháma podľa seba tak, že Abraháma nechal sekerou zničiť obrazy modiel v Mekke. Na túto súru sa zrejme odvoláva IS, ako aj Taliban, ktorý v Afganistane zničil tisícročné sochy Budhu.

Čím mocnejší a víťaznejší Mohamed bol, tým častejšie viedol vojny. Ako odôvodnil svoje kruté počínanie?
Abdel-Samad: Ako víťazný vodca štátu šíril potom posolstvo nenávisti. Vojna proti neveriacim, židom a kresťanom sa oslavovala a pozdvihla na svätú misiu, dokonca sa mystifikovala na bohoslužbu. Anjelom dáva Alah nariadenie, ako presne majú neveriacich v bitke usmrcovať. Bojovníci IS si teda neberú za vzor iba proroka, keď stínajú hlavy neveriacim, ale Alahom poslaných anjelov. V momente, keď Alah sám do boja zasahuje a usmrcuje, je už účasť v boji nielen pochybným prostriedkom politiky, ale stáva sa bohoslužbou. Alah povzbudzuje veriacich, aby aktívne tiahli do boja a aj tam zomreli.

Z tohto pohľadu chápeme kult mučeníctva islamistov a fascinovanie mladých mužov ideou vyhodiť sa do vzduchu.
Abdel-Samad: Presne tak to je a je jedno, ako sa boj skončí. Ak boj vyhrajú islamisti, získajú krajinu, vojnovú korisť a pekné sexuálne otrokyne. Ak v boji padnú ako mučeníci, prídu priamo do raja, ktorý sa v Koráne spomína 66 krát. V raji je všetko, čo si len muž v púšti želá. Je to skvostné miesto so zmyslenými pôžitkami, s mäsom a vínom. A predovšetkým sú tam panny s dobre vyvinutými prsami. Militantní islamisti verbujú do džihádu. Lákajú mladých frustrovaných mužov prísľubom, že si môžu bombou prebiť priamu cestu do večného šťastia. Kto zomrie ako mučeník, má trvalé miesto v raji isté.
Nie je to iba sociálna bieda, ktorá podnecuje mladých stať sa bojovníkmi IS. Sú to aj mnohí študenti, intelektuáli a inžinieri. Dnes je na svete 35 iných vojen, v ktorých sa také krutosti ako u IS v takej masívnej forme nedejú. V terore IS ide o ideologický problém. Trhavina je mocou Koránu s týmto „božským“ posolstvom nenávisti. Kto to chce ignorovať, nerobí pokoju nijakú službu. Od 11. septembra 2001 sa do nás vtĺka, že islam je posolstvom pokoja a islamisti Korán zneužívajú. Pravdou je, že posolstvo nenávisti je v Koráne pevne zachytené.

Chronologicky je poslednou 9. súra ako odkaz proroka, kde sa ešte raz vysvetľuje, ako zaobchádzať s neveriacimi, so židmi a kresťanmi, ale aj s hriešnikmi a pochybujúcimi medzi moslimami. Čo sa tam píše?
Abdel-Samad: Začína sa zákazom všetkých dohôd pokoja. Moslimovia nesmú vyzývať k pokoju, dokiaľ majú lepšiu východiskovú situáciu! Ak sú však v ťažkostiach, môžu krátkodobo uzavrieť dohodu o pokoji. Zabíjajte služobníkov modiel, kde ich nájdete a striehnite na nich v každej pasci. Ak však oľutujú a budú sa modliť a platiť dane chudobných, nechajte ich ísť svojou cestou. Alah je odpúšťajúci.

Ak zohľadníme historický kontext a situáciu proroka, tak sa dokonca stávajú nevierohodné aj tie verše Koránu, ktoré sú zdanlivo mienené pokojamilovne a harmonicky. Môžete uviesť príklad?
Abdel-Samad: V Koráne sa píše: „Keď neveriaci majú sklon k mieru, tak sa aj ty k nemu prikloň, alebo s nimi uzavri mier.“ To chápu mnohí moslimovia, imamovia ako výzvu k pokoju. Ale je tam ďalšia pasáž, ktorá hovorí: „A nevyzývaj k mieru, ak máš prevahu.“ To je jasný dôkaz, že tu nejde o všeobecné princípy mieru a vojny, ale iba o strategické opcie. To ukazuje ľudský rozmer, to je pragmatizmus, čiastočne dokonca machiavelizmus. Na udržanie a rozšírenie moci je Mohamedovi každý prostriedok dobrý. On zmenil zákony a morálku a vydával ich za Alahove. Pretože to garantuje následníctvo. Veď ktože už môže protirečiť Bohu? Dilema, ktorá islam sprevádza dodnes. Za predpokladu, že je to Boh sám, kto netrpí nijaké otázky a nijaké pochybnosti, nemôže sa rozvíjať nijaká kultúra kritického myslenia.

Keď umiernení moslimovia v talkshow chcú vyzdvihnúť posolstvo lásky v Koráne, radi citujú súru 5,32: „Kto zavraždí dušu, bez toho, že by spáchala vraždu v krajine, má byť ako ten, kto zavraždil celé ľudstvo. A kto niekoho ponechá pri živote, má byť ako ten, čo ponechal pri živote celé ľudstvo.“ To predsa znie veľmi presvedčivo.
Abdel-Samad: Táto súra sa však začína slovami: „Z tohto dôvodu sme deťom Izraela prikázali, že kto …“ Žiaľ začiatok tohto verša sa vynecháva, aby sa vzbudil dojem, že ide o islamské prikázanie. V skutočnosti je to citát z Talmudu, ktorý podopiera židovský zákaz „Nezabiješ“.
Islamský postoj k zabíjaniu je hneď v ďalšom verši v rovnakej súre: „Hľa, odmena tým, ktorí bojujú proti Alahovi a jeho poslaným a pôsobia ničenie na zemi je iba pre toho, ktorý ich zabije a ukrižuje, alebo im ruky a nohy zmrzačí, alebo ich vyženie z krajiny. To je odmena tu na zemi a na druhom svete bude pre nich bolestný trest“ (súra 5,33).

V čom vidíte rozhodujúci rozdiel v obraze Boha medzi islamom a kresťanstvom?
Abdel-Samad: Pre mňa spočíva rozhodujúci rozdiel v príbehu obety. V kresťanstve sa Boh stal človekom a obetuje sa smrťou na kríži za hriešne ľudstvo. V Koráne žiada Alah od veriacich, aby sa obetovali za neho. Alah si žiada ľudské obete. A to bolo pre Mohameda veľmi dôležité. On potreboval silnú armádu. Tým si mohol urobiť z ľudí svoje nástroje. A človek je stratený – iba ak by bojoval za Božiu vec.

* * * * * * *

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *