Život Cirkvi vo svete 12/2017

Obsah

Pápežova iniciatíva ’24 hodín pre Pána’

Čílski biskupi: Pápež proti prijímaniu pre rozvedených

+ USA: Zomrel kardinál William H. Keeler

Pápež bude svätorečiť Hyacintu a Františka

Rakúsko: Veľká väčšina ľudí sa utečencov obáva

Okno v Kristovom hrobe v Jeruzaleme

Biskup: ‚Modlite sa za moju misiu v Medžugorí’

Kardinál: Aj mnohí katolíci chcú „opevniť“ Európu

Teológ: „Luther nikdy nechcel rozkol“

Odbožštenie Krista a ‘postava Ježiša z Nazaretu’

Obama dal milióny na plánovanie populácie v Číne

‚Satan nevynechá nič, aby oddelil človeka od Boha’

Poľská vláda chce zakázať predaj v nedeľu

Nový predseda Biskupskej konferencie Ruska

Biskupi EÚ diskutujú o budúcnosti Európy

Patriarcha Bartolomej príde prvý raz do Taizé

Taliansko: Prvá omša arcibiskupa v Norcii

Nepravdivé správy o kresťanstve – fake news

Arcibiskup Romero svätorečený na SDM 2019?

Taliansko: Mafiáni nesmú byť krstní otcovia

Bavorsko: 17 šetrení pre cirkevný azyl utečencov

Biskup: Pozor pri filme ‚Kráska a zviera!’

Benedikt XVI. má stále dobrú náladu!

Poľsko: Biskupi vydajú smernice pre znovu zosobášených

Mníchov: V r. 2016 iba jeden nový bohoslovec

+ Zomrel kardinál Miloslav Vlk

Cirkevní právnici a teológovia o ‘zosadení pápežov’

Pápež: Nasadenie exorcistov ´nevyhnutné´

Španielsko: Nijaké prenosy omší vo televízii

Schönborn: Lojalita voči pápežovi je ‘normálna vec’

Naša príloha
‘Bije hodina pastierov, múdrych a pevných biskupov’

 

Pápežova iniciatíva ’24 hodín pre Pána’

Viedeň, 24.3.2017 (kath.net/KAP) 020 389 – Iniciatíva viery, ku ktorej pápež František každý rok pozýva Cirkev v Pôstnom období, sa znova koná aj v Rakúsku. Pod heslom „24 hodín pre Pána“ – po taliansky „24 ore per il Signore“ (pozri foto) – sa koná v celej krajine z piatka na sobotu
Noc modlitieb, zmierenia a otvorených brán kostolov.
Vo Viedni sa presadil názov „Dlhá noc milosrdenstva“, pretože: „Zvlášť mladí ľudia hľadajú v tomto rámci Božie milosrdenstvo“, ako uvádza Viedenská arcidiecéza, v ktorej sa na akcii už v minulých rokoch podieľalo asi 50 farností a reholí. Návštevníci môžu v kostole v pokojnej atmosfére zapáliť sviečku, nechať sa požehnať, predniesť Bohu svoje prosby, pozhovárať sa s kňazom, zobrať si slová zo Svätého písma, aj prijať sviatosť zmierenia. Na mnohých miestach sa konajú kajúce pobožnosti a tiché adorácie. … Pre mnohé farnosti sa pápežova akcia stala „misionárskym vyvrcholením Pôstneho obdobia“.
K účasti na iniciatíve na 4. pôstnu nedeľu, ktorá sa začala v r. 2014, vyzval pápež v stredu:
„Pozývam všetky farnosti, aby túto udalosť vo viere žili a aby znova objavili sviatosť zmierenia,“ povedal František na generálnej audiencii. Vyjadril nádej, že aj tento rok to mnohým „umožní radostné stretnutie s milosrdenstvom Otca, ktorý všetkých prijíma a všetkým odpúšťa“. Pápež stále znova poukazuje na sviatosť zmierenia, pri tejto akcii sám spovedá vo Vatikáne a predtým sa aj sám vyspovedá.
Aj v rakúskom Kláštore Heiligenkreuz pri Viedni hovoria o akcii ako o „dobrej a intenzívnej možnosti prípravy na Veľkú noc“. Z piatka na sobotu v románskej Bazilike kláštora vo Viedenskom lese prebieha „hodina milosrdenstva“, ako aj Eucharistická adorácia, je tu možnosť spovede, koná sa krížová cesta, polnočná svätá omša, modlitba ruženca a požehnanie. –zg-

Čílski biskupi: Pápež proti prijímaniu pre rozvedených

Rím, 24.3.2017 (kath.net/jg) 020 388 – „Od pápeža Františka sme počuli jasné NIE svätému prijímaniu pre znovu zosobášených rozvedených a pre politikov, ktorí sa zasadzujú za potraty.“ Povedali to biskup Santiago Silva, predseda Biskupskej konferencie Čile aj jej generálny sekretár, pomocný biskup Fernando Ramos v interview pre čilsky denník El Mercurio.
Mons. Silva a Mons. Ramos sa stretli s pápežom vo februári v Ríme pri návšteve ad limina. Pritom prišla reč aj na „Amoris laetitia“. Pápež František sa v tejto otázke vyslovil proti „situačnej etike“ a porozprával anekdotu z jeho rodiny, aby vysvetlil svoj postoj, ako napísal El Mercurio. –zg-

+ USA: Zomrel kardinál William H. Keeler

Washington, 23.3.2017 (KAP/KNA) 020 387 – V USA zomrel emeritný arcibiskup Baltimoru, kardinál William Henry Keeler. Podľa správ amerických médií zomrel vo štvrtok vo veku 86 rokov v cirkevnom dome seniorov vo svojom biskupskom meste. Rodený Texasan viedol Baltimorskú arcidiecézu v r. 1989 až 2007. Viaceré roky bol aj predsedom Biskupskej konferencie USA.
William H. Keeler sa narodil 4. februára 1931 v San Antoniu. Študoval vo vlasti, ako aj na Univerzite Gregoriana v Ríme. Kňazskú vysviacku prijal v r. 1955 v Ríme. Už vo veku 48 rokov sa stal biskupom – najprv bol koadjútorom v Harrisburgu v Pennsylvánii a od r. 1983 tam pôsobil ako biskup. O šesť rokov neskôr prešiel do Baltimoru v štáte Maryland. V r. 1994 ho pápež Ján Pavol II. menoval za kardinála. Kardinál Keeler sa angažoval zvlášť v oblasti ekumenizmu a v kresťansko-židovskom dialógu.
Ako najstaršie biskupské sídlo USA má Baltimore mimoriadny význam. Zo 16 doterajších biskupov Baltimoru od r. 1789 sa štyria stali kardinálmi.
Po smrti kardinála Keelera má kolégium kardinálov 223 členov. Z toho je 117 mladších ako 80 rokov a teda s právom voliť pápeža.
V USA je 17 kardinálov, z nich desiati môžu voliť pápeža. Spojené štáty sú tak druhou krajinou s najväčším počtom kardinálov po Taliansku (46) potom nasleduje Španielsko (13), Brazília a Nemecko (po 10). –zg-

Pápež bude svätorečiť Hyacintu a Františka

Vatikán, 23.3.2017 (kath.net/KAP) 020 386 – Pápež František bude pri návšteve Fatimy v máji svätorečiť pastierikov Františka a Hyacintu. Vatikán uverejnil vo štvrtok informácie o troch svätorečeniach. Dekréty s potvrdenými zázrakmi dokazujú zázračné uzdravenia na príhovor súrodencov Martových a kapucína Angela da Acri (1669-1739). Pápež podpísal aj dekréty blahorečenia mučeníkov. Konzistórium, ktoré je pred svätorečením potrebné, bude podľa talianskych médií zvolané po Veľkej noci.
Svätorečenie Františka a Hyacinty Martových, ktorí zomreli v r. 1919 a 1920, sa bude konať pri slávnostnej svätej omši 13. mája vo Fatime. Bude to 100. výročie zjavení Panny Márie v r. 1917. Františka a Hyacintu blahorečil v r. 2000 pápež Ján Pavol II. Tretia vizionárka Lucia, ktorá sa jediná dožila dospelosti a stala sa rehoľníčkou, zomrela v r. 2005 vo veku 98 rokov. Teraz sa blíži jej blahorečenie.
František bude štvrtým pápežom, ktorý navštívi Portugalsko – Pavol VI. tam bol v r. 1967, Ján Pavol II. v r. 1982, 1991 a 2000 a Benedikt XVI. v r. 2010. …
František Marto sa narodil 11. júna 1908 v Aljustreli a zomrel vo veku 10 rokov 4. apríla 1919 vo Fatime. Hyacinta Martová sa narodila 11. marca 1910 v Aljustreli a zomrela vo veku 11 rokov 20. februára 1920 v Lisabone na nákazlivý zápal pohrudnice. Po prvý raz v histórii sa budú svätorečiť deti, ktoré neboli mučeníkmi.
Panna Mária sa zjavovala pri Jaskyni Cova da Iria pri Fatime raz za mesiac medzi 13. májom a 13. októbrom 1917.
Polemika v tlači vo vtedy veľmi prísne antiklerikálnom Portugalsku podnietila prefekta v auguste 1917 vydať na deti zatykač. Vo väzení deti oddelili a zastrašovali. No ani zastrašovania nemohli donútiť deti k odvolaniu zjavení.
Vrcholom udalostí bol tzv. „slnečný zázrak“ 13. októbra 1917. Vtedy nasledovalo pastierikov ku Cova da Iria viac ako 50 000 ľudí – medzi nimi nemálo ateistov a agnostikov. Všetci prítomní dosvedčili nasledovný jav: Po spŕške dažďa sa mraky roztrhli, zdalo sa, že sa slnko točí, žiarilo menej jasne ako obvykle a robilo nezvyčajné pohyby. Touto udalosťou sa zjavenia vo Fatime skončili.
Pri blahorečení pastierikov nehrali zjavenia Panny Márie samotné výraznú úlohu. Cirkev skôr posudzovala vzorné a odvážne správanie detí. František sa napriek hrozbám smrti pevne držal príkazu mlčania o obsahu zjavení, ktorý mu dala Panna Mária. –zg-

Rakúsko: Väčšina ľudí sa utečencov obáva

Viedeň, 23.3.2017 (kath.net) 020 385 – Rakúšania vidia spolunažívanie s cudzincami veľmi kriticky. Ukazuje to Integračný barometer 2017, pre ktorý sa robil prieskum medzi 1000 Rakúšanmi. Až 58 % ľudí hodnotilo spolužitie s utečencami ako skôr zlé, alebo veľmi zlé. Pre 53 % sa osobný pocit bezpečia pre utečencov zhoršil. Ešte horšie hodnotili Rakúšania spolunažívanie s moslimami. Tu sa 61 % vyjadrilo, že je veľmi zlé. Iba 7 % ľudí vyjadrilo názor, že islam k Rakúsku patrí. Jasné výpovede boli aj pri téme dvojitého občianstva. Túto možnosť odmietlo 73 % Rakúšanov. Až 84 % ľudí by chcelo, aby sa hraničné kontroly zachovali a 72 % sa vyslovilo za zníženie minimálneho zabezpečenia cudzincov. –zg-

Okno v Kristovom hrobe v Jeruzaleme

Po renovácii je Svätý hrob v Jeruzaleme opäť prístupný. Jeho opätovné otvorenie svätého miesta oslávili ekumenickou pobožnosťou.

Paul Badde

Jeruzalem, 23.3.2017 (kath.net/EWTN/CNA) 020 384 – Pri reštaurovaní Svätého Kristovho hrobu v Jeruzaleme v októbri 2016 po prvý raz po stáročiach odstránili mramorovú platňu a pod ňou druhú, ktoré zakrývajú vlastný hrob. Bola to senzácia, ktorá odznela vo všetkých správach sveta! No bola najmä v tom, že tento zásah potvrdzoval, čo sa v Jeruzaleme už 1700 rokov verilo a považovalo za isté, že totiž tu na dohodenie kameňom od skaly na Golgote, v starej záhrade pod týmito kamennými platňami sa nachádzal ten hrob, ktorý nechal pre seba vysekať do skaly Jozef Arimatejský a ktorý poskytol pre telo Ježiša z Nazaretu na prvý Veľký piatok histórie až do jeho zmŕtvychvstania na tretí deň. Tu, ako sa odjakživa verilo, je miesto, kde spočívalo ukrižované Ježišovo telo až do jeho zmŕtvychvstania.
V r. 325 cisár Konštantín dal nad hrobom postaviť prvú baziliku. Tento originálny Kristov hrob museli potom jeruzalemskí patriarchovia chrániť mramorovými platňami, aby ho zbožní pútnici nezmenili na švajčiarsky ementál, ako sa to stalo pri Máriinom hrobe v Getsemanskej záhrade, čo možno dodnes pozorovať.
Pri reštaurovaní starú štruktúru Kristovej hrobky so zakrytým hrobom Pána znova úplne obnovili. Celú kaplnku hrobu (aediculu) v solúnskom štýle osmanského baroka z r. 1801 dokonale očistili a oslobodili od oceľovej podpornej konštrukcie Britov, ktorá ju od r. 1948 chránila pred zrútením. Bola to skutočná senzačná zmena, no reštaurátori ju napriek tomu uskutočnili.
Teraz totiž vľavo oproti hrobovej lavice na juhu hrobky do starého mramorového obkladu vložili okno, za ktorým možno pozorovať originálnu skalu, z ktorej bol Kristov hrob pôvodne vysekaný.
Hrobku, ktorú Gréci nazývajú iba „Anastazis“ (vzkriesenie), Peržania za Chozraua II. v r. 614 vypálili. Kalif Hakim celú hrobku 28. septembra 1009 „v amoku šialenstva“ zničil a tým vyvolal prvú križiacku výpravu európskych národov. Križiaci dnešný kostol znova nádherne vybudovali. Hrob bol zničený ešte raz, keď 15. júla 1244 mongolské kmene Ayyubidov Jeruzalem ešte raz zanechali v troskách. Kostol Sv. hrobu postihli aj rôzne požiare a niekoľko zemetrasení, naposledy silné zemetrasenie v Jerichu v r. 1927.
O tom všetko vydáva svedectvo zvráskavená a popraskaná skala, ktorá sa teraz v našich dňoch znova ukázala na dennom svetle – a ktorá bola predovšetkým s Kristovými plachtami a šatkami prvým nemým svedkom, že Ježiš Kristus 16. nisana, 9. apríla roku 30, vstal z mŕtvych. –zg-

Biskup: ‚Modlite sa za moju misiu v Medžugorí’

Medžugorie, 22.3.2017 (kath.net/jg) 020 383 – „Vydávam sa na túto misiu z poverenia Cirkvi, ktoré mi zveril Svätý Otec. Chcel by som, aby sa táto misia tak priblížila k objektívnej pravde, ako je len možné a priniesla dobré a konkrétne výsledky.“ Povedal to biskup Henryk Hoser, z Varšavy-Pragy, krátko pred odletom do Medžugoria v interview pre katolícky portál Aleteia.
Medžugorie navštívi ročne až do 2,5 milióna ľudí z celého sveta a ako hovorí biskup Hoser, „duchovne ľudí obohacuje“. „Problémom je, že niekedy nie je dostatok spovedných otcov, aby sa obsadilo všetkých 50 spovedníc v potrebnom jazyku,“ ako hovorí biskup Hoser.
Pápež František je si toho vedomý a chce zlepšiť pastoráciu na mieste, na ktorom sa Božia Matka tak intenzívne uctieva. Tu nasadí svoju misiu, ako povedal biskup. Má posúdiť pastoračnú situáciu a eventuálne vypracovať návrhy na zlepšenie koordinácie a navrhnúť nové pastoračné iniciatívy. Čitateľov tohto interview prosí o modlitby za úspech svojej misie.
Nie je to prvý raz, čo si Cirkev dáva čas na rozhodnutie o pravosti zjavení. V prípade Medžugoria sa pridáva, že spôsob zjavení je celkom iný, ako na všetkých doteraz známych miestach zjavení.
„Medžugorie môže zostať miestom uctievania Márie, celkom nezávisle od toho, aké bude rozhodnutie o jeho uznaní. Božiu Matku si možno uctievať všade a celkom zvlášť na miestach, ako Medžugorie,“ povedal biskup Hoser. –zg-

Kardinál: Aj mnohí katolíci chcú „opevniť“ Európu

Rím, 22.3.2017 (KAP) 020 382 – Mníchovský kardinál Reinhard Marx sa sťažuje, že aj katolíci v Európe sú za opevnenie Európy proti utečencom. „Rozkol v oblasti prístupu k migrantom sa netýka iba politiky, ale aj spoločnosti európskych štátov,“ povedal predseda biskupskej konferencie Nemecka v interview pre taliansku katolícku agentúru SIR v stredu. „Aj Cirkev musela zistiť, že v rôznych krajinách sú rozdielne názory na prijímanie utečencov. To je o to bolestnejšie, že postoj pápeža v tejto otázke je úplne jednoznačný.“
Kardinál Marx žiadal „dlhodobé politické riešenia“ na európskej úrovni vzhľadom na veľké migračné pohyby a povedal, že súčasné pomerne nízke počty utečencov nás nesmú od tejto úlohy odpútať.
Mníchovský arcibiskup je súčasne aj predsedom Komisie európskych biskupských konferencií COMECE. Kardinál Marx bude v piatok prítomný na súkromnej audiencii pri príležitosti osláv 60. výročia podpísania Rímskych dohôd, na ktorej pápež prijme európske hlavy štátov a vlád. Kardinál Marx potom povedie 29.-31. marca plenárne zasadnutie COMECE v Bruseli, ktorého hlavnou témou bude budúcnosť Európy. –zg-

Teológ: „Luther nikdy nechcel rozkol“

„Pápeži odďaľovali zvolanie koncilu, čo by možno zabránilo rozkolu“

Viedeň, 22.3.2017 (KAP) 020 381 – „Pápežstvo nebolo iba podnetom k reformácii, ono svojím vtedajším sebaľúbym a krátkozrakým postojom urýchlilo aj jej šírenie. K tomuto kritickému záveru dospel viedenský cirkevný historik Thomas Prügl v najnovšom vydaní katolíckych novín „Wiener Kirchenzeitung“ – „Der Sonntag“. Pápeži príliš dlho odďaľovali zvolanie koncilu, ktorý by možno zabránil rozkolu – „zo strachu pred stratou moci“. Tam by sa boli mohli sporné otázky predložené Martinom Lutherom možno vyriešiť, ako povedal Prügl.
Luther „nikdy nechcel rozkol Cirkvi alebo alternatívnu cirkev“. Išlo mu o to, aby sa odstránili nešváry, ktoré sa za mnohé roky do Cirkvi vkradli. Za najhoršieho odporcu viery považoval Luther podľa slov Prügla pápežstvo, ktoré dokonca identifikoval s „antikristami“.
V čase uverejnenia kritických bodov v r. 1517, teda pribitia téz na zámocký kostol vo Wittenbergu – ktorý nie je historicky istý – „nemal Luther nijaký všeobecný plán reformácie“, ako vyhlásil historik. Bol skôr do veľkej miery „hnaný udalosťami“ a čoskoro prenechal réžiu kniežatám a mestským vrchnostiam. Tí, ako radikálni prívrženci reformácie, svojvoľne zavádzali do cirkevného života novinky, ktoré viedli k nepokojom, sami stanovili záväzné pravidlá príp. ich nechali formulovať Lutherom. „Luther sám sa po r. 1521 stával stále viac okrajovou postavou,“ povedal Prügl.

Boli aj katolícki reformátori
Na otázku o katolíckych reformátoroch tejto epochy uviedol viedenský profesor ako dôležité impulzy zakladanie reholí v 16. storočí – „predovšetkým jezuitov“. Tých zaznamenaná história veľmi rýchlo stotožnila s protireformáciou a násilnou rekatolizáciou. Pozitívne podnety a modernizácia jezuitov, ktorí ovplyvňovali aj iné rehole, „zostali dlho nepozorované“.
Ale aj v Ríme boli kardináli otvorení reforme, ako kardinál Gasparo Contarini, Giovanni Morone, alebo Reginald Pole. Tí sa však svojimi „pozoruhodnými podnetmi“ sami dostali do podozrenia herézy a sčasti boli aj väznení, ako pripomenul Prügl. –zg-

Odbožštenie Krista a ‘postava Ježiša z Nazaretu’

Príspevok: Štefan Fleischer, autor knihy „Svätosť pre začiatočníkov“

Grenchen, 22.3.2017 (kath.net) 020 380 – „Jedenásti učeníci odišli do Galiley na vrch, kam im Ježiš rozkázal. Keď ho uvideli, klaňali sa mu, no niektorí pochybovali. Ježiš pristúpil k nim a povedal im: Daná mi je všetka moc na nebi i na zemi. Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta“ (Mt 28,16-20).
Keď sa dnes náš kazateľ na omši usiloval prezentovať príbeh pri Jakubovej studni (Jn 4,5-42) ako príklad vydareného stretnutia ľudí rôznych národov a náboženstiev, mal som pocit, že tu niečo celkom nesedí. Prirodzene, že sa my, kresťania, musíme usilovať stretávať ľudí iných kultúr a náboženstva s úctou a porozumením. Prirodzene, že im nesmieme tak zhora prehovárať do svedomia, nútiť ich ku viere, ktorú si málo vážia, či dokonca ňou pohŕdajú. Ale pri Jakubovej studni sa predsa nestretol jednoducho židovský muž so ženou Samaritánkou vo vzájomnej úcte, ani proste psychologicky vzdelaný potulný kazateľ a jednoduchá žena z ľudu so svojimi starosťami a túžbami. Tu predsa Kristus – náš Pán – hlása svoje posolstvo o Božom kráľovstve. Tu sa ukazuje a zjavuje on sám ako Kristus, Boží Syn. Tam, kde tento ústredný aspekt príbehu vylúčime, páchame – aj keď nevedome – odbožštenie nášho Pána.
Iste dobre myslené vývody tejto kázne nie sú žiaľ ojedinelým prípadom v Nemecku. Sotva som došiel domov, narazil som na správu médií, ktoré podávali výpoveď nemeckého kardinála nasledovne: Najvyššou prioritou Cirkev je podľa nemeckých biskupov evanjelizácia. Tá sa však nemá chápať ako ‚opätovné dobýjanie‘, či ‚regrutovanie pre Cirkev‘. ‚Evanjelizácia znamená, priviesť celý svet, kultúru ľudí do styku s postavou Ježiša z Nazaretu.“
Človek si to musí nechať rozpustiť na jazyku. „Postavu Ježiša z Nazaretu!“ Keby pred koncilom niekto takto hovoril o Ježišovi Kristovi, každý presvedčený kresťan by ho bol rázne napomenul. Dnes to musíme počúvať dokonca z úst nemeckého kardinála. Ale vtedy bolo povedomie Kristovho božstva ešte hlboko zakorenené vo všetkých veriacich. Dnes je celé hlásanie viery tak veľmi sústredené na pozemské blaho, že toto božstvo Krista do veľkej miery už zmizlo z vedomia ľudí. Ak to pozorne sledujeme, narazíme na každom kroku na príklady tohto odbožštenia Krista. A nestačí, že povedomie o Bohu všeobecne mizne ako sneh na slnku. Čoskoro budeme tak ďaleko, že zlé jazyky budú tvrdiť: „Naši teológovia by sa mohli celkom dobre vzdať Boha, ak by sa potom ešte stále smeli nazývať teológmi.“
Poslanie, ktoré náš Pán zveril svojím učeníkom, znie: „. Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal.“ A to má s lepším svetom tu a teraz do činenia len do tej miery, že tento svet bude o to lepší, čím viac ľudí sa stane Ježišovými učeníkmi. K tomu však treba – dnes naliehavejšie ako kedykoľvek – novú evanjelizáciu, ktorá sa začne tak povediac „nanovo od Adama a Evy“, to znamená u Boha a u Kristovho božstva. –zg-

Obama dal milióny na plánovanie populácie v Číne

Washington D.C., 22.3.2017 (kath.net/jg) 020 379 – Obamova vláda podporila Populačný fond OSN (UNFPA) od r. 2009 viac ako 340 miliónmi dolárov. UNFPA spolupracoval s vládou Číny v realizácii spornej politiky jedného dieťaťa. Vyplýva to z výročnej správy ministerstva zahraničných vecí USA kongresu, ako informuje Life News.
Kongres USA od r. 2011 finančnú podporu UNFPA postupne redukoval. V ostatných rokoch Obamovej vlády však ministerstvo zahraničných vecí a Americká agentúra pre medzinárodný rozvoj (USAID) použili na príspevky pre UNFPA aj prostriedky pre rozvojovú pomoc. V minulom roku USA podporilo organizáciu OSN 68 miliónmi dolárov.
Spolupráca UNFPA s komunistickou vládou v Číne prebieha už celé desaťročia. Organizácia vždy zdôrazňovala, že potrat nevidí ako metódu plánovania rodiny a že spoluprácu s čínskou vládou netreba chápať ako podporu politiky jedného dieťaťa. Uviedla, že programy plánovania rodiny sú v oblastiach, kde pôsobí UNFPA, dobrovoľné.
Skúmanie Inštitútu pre výskum populácie však ukázalo, že nútené potraty a sterilizácie sa konajú aj v Číne, kde je aktívna UNFPA. –zg-

Svätý hrob v Jeruzaleme po renovácii

Jeruzalem, 22.3.2017 (kath.net) 020 378 – Po renovácii je Svätý hrob v Jeruzaleme opäť prístupný. Podľa tradície sa tu uctieva miesto kde Ježiš po smrti na kríži vstal z mŕtvych. Opätovné otvorenie svätého miesta sa slávi ekumenickou pobožnosťou. –zg-

‚Satan nevynechá nič, aby oddelil človeka od Boha’

Charlotte, 22.3.2017 (kath.net/jg) 020 377 – „Diabol existuje. On je koreňom všetkého zla a nevynechá nijaký pokus, aby oddelil človeka od Boha.“ Napísal to známy evangelikálny kazateľ Billy Graham v príspevku na internetovej stránke združenia „Billy Graham Evangelistic Association“.
„Diabol nie je iba vágna neosobná sila, ale osoba. Dokáže preto myslieť, rozhodovať a konať podobne ako ľudia. Podstatný rozdiel spočíva v tom, že všetko konanie diabla je zamerané na zlo. Sväté písmo nám pripomína, že diabol je už porazený nepriateľ. Skrze svoju smrť a vzkriesenie Ježiš prekonal mocnosti smrti a zla. Jedného dňa bude Kristovo víťazstvo dokonané úplne. Každý človek sa musí rozhodnúť, na ktorej strane chce stáť. Diabol pokúša, klame, ničí a aj usmrcuje, ak sa to hodí k jeho plánom,“ píše kazateľ a dodáva:
„Pôsobenie satana je vo svete viditeľné. Ako inak by sme si mohli vysvetliť terorizmus, rasizmus, nespravodlivosť a mnohé iné príklady zla a ničenia vo svete?“
Satan bol „vrahom od počiatku“ cituje Graham Evanjelium sv. Jána (8,44) a zdôrazňuje: „V boji proti pokušeniam Zlého nám môže pomôcť iba Boh.“ –zg-

Poľská vláda chce zakázať predaj v nedeľu

Varšava, 21.03.2017 (KAP/KNA) 020 376 – Poľská konzervatívna vláda chce v širokom rozsahu zakázať nedeľný predaj. Na zasadnutí kabinetu v utorok v Kerne sa vyslovila za príslušnú ľudovú iniciatívu odborov Solidarność. Teraz sa pokladá súhlas parlamentu k zásadnému zákazu predaja pre supermarkety a obchodné centrá za pravdepodobný.
Odborársky návrh zákona povoľuje otvorenie supermarketov a obchodných centier iba sedem nedieľ v roku, medzi nimi sú dve adventné nedele. Vláda v stanovisku k ľudovej iniciatíve podľa hovorcu Rafala Bocheneka neurčuje koľko nedieľ s otvorenými obchodmi sa má v budúcnosti povoliť. Obchody na železničných staniciach a letiskách majú byť naďalej otvorené vo všetky nedele. Tresty do dvoch rokov väzenia za porušenie tohto zákazu, ako to žiada ľudová iniciatíva, však vláda odmieta.
Doteraz museli mať supermarkety v Poľsku zatvorené iba cez zákonné sviatky. V nedeľu mohli byť otvorené neobmedzene. V nákupných centrách je v nedeľu stále veľa ľudí a možnosť cezhraničného nedeľného nákupu láka do Poľska aj mnohých Nemcov.
Odbory Solidarność zozbierali pre svoju ľudovú iniciatívu s podporou katolíckej cirkvi až 500 000 podpisov. Odbory napomínajú, že k viac ako miliónu zamestnancov v obchodoch sa už neslobodno správať ako k „občanom druhej kategórie“. Majú právo na „normálny rodinný život“. Biskupská konferencia vyzvala minulý týždeň poslancov, aby hlasovali za ľudovú iniciatívu. Poukázala na ochranu nedele v Nemecku a iných krajinách západnej Európy.
Liberálna opozícia chce v parlamente proti zákazu nedeľného predaja bojovať. Združenie obchodných centier ľudovú iniciatívu takisto odmieta. Zákaz otvárania obchodov v nedeľu by viedol k poklesu obratu o takmer 4 percentá – alebo o viac ako miliardu eur – ako varuje. Tým by len v obchodných centrách odpadlo asi 20 000 pracovných miest. –zg-

Nový predseda Biskupskej konferencie Ruska

Moskva, 21.3.2017 (KAP/KNA) 020 375 – Clemens Pickel (55), Nemec pochádzajúci zo Saska a diecézny biskup v juhozápadnom Saratove, sa stal novým predsedom Biskupskej konferencie Ruska. Podľa údajov cirkvi zvolili ho na plenárnom zasadnutí v Soči za nástupcu arcibiskupa Paola Pezziho (56). Tento Talian viedol biskupskú konferenciu od r. 2011 a podľa štatútov už po dvoch trojročných obdobiach v úrade nemohol byť znova zvolený.
Clemens Pickel je diecéznym biskupom v Saratove od r. 2002. Od r. 2011 bol podpredsedom biskupskej konferencie. Z ohľadu na Pravoslávnu cirkev nazýva sa jeho oblasť Diecéza sv. Klementa“ a nie Saratovská diecéza. Je taká veľká ako Nemecko, Francúzsko, Španielsko a Portugalsko spolu. Medzi 45 miliónmi obyvateľov tu žije asi 21 500 katolíkov.
V r. 1990, dva roky po kňazskej vysviacke v Diecéze Drážďany-Meißen, odišiel Clemens Pickel ako duchovný pastier do Ruska. V r. 1998 ho pápež Ján Pavol II. (1978-2005) menoval za pomocného biskupa európskej časti Ruska. Dnes sú v Rusku štyri diecézy a iba štyria biskupi.
Novým podpredsedom Biskupskej konferencie Ruska sa stal ruský Nemec Joseph Werth (64), diecézny biskup v západosibírskom Novosibirsku. Tento rodený Kazach bol už aj predsedom v rokoch 2005 až 2011. Farár Igor Kowalewski bol v úrade generálneho sekretára opäť potvrdený. –zg-

Biskupi EÚ diskutujú o budúcnosti Európy

Brusel-Rím, 21.3.2017 (KAP/KNA) 020 374 – V dňoch 29. až 31. marca sa koná v Bruseli plenárne zasadnutie komisie biskupov EÚ COMECE. V centre diskusie bude stáť budúcnosť Európy, ako COMECE oznámila v utorok v Bruseli. Biskupi si chcú vypočuť o. i. príspevok liberálno-demokratickej europoslankyne Sylvie Goulardovej z Francúzska, ako aj profesora pre európske štúdie Luuka van Middelaara.
Predseda COMECE, kardinál Reinhard Marx a predseda Konferencie európskych cirkví (CEC), Christopher Hill sa na záver 31. marca stretnú aj s predsedom Komisie EÚ Jean-Claude Junckerom.
Posolstvo Cirkvi pre stretnutie znie, že „človek musí znova stáť v centre európskej politiky“.
Kardinál Marx sa pred bruselským stretnutím zúčastní aj cirkevnej oslavy jubilea EÚ v Ríme s pápežom. V rámci osláv 60. výročia podpísania Rímskych dohôd prijme pápež František hlavy štátov a vlád EÚ 24. marca na súkromnej audiencii.
V dňoch 27. až 29. októbra sa bude konať vo Vatikáne kongres COMECE s názvom „Re-thinking Europe“ (Premyslenie Európy). Na plenárnom zasadnutí chcú biskupi v pracovných skupinách vypracovať ideové podnety k budovaniu kontinentu a k témam a metódam kongresu.
V COMECE sú združené biskupské konferencie všetkých členských štátov EÚ. V zmysle čl. 17 Lisabonskej zmluvy sa konajú pravidelné výmeny názorov s európskymi inštitúciami a prispieva aj k návrhom zákonov. V r. 2016 sa COMECE vyjadrila o. i. k novej globálnej stratégii pre zahraničnú a bezpečnostnú politiku EÚ a spoločne s americkou biskupskou konferenciou k dohode o voľnom obchode TTIP.

Patriarcha Bartolomej príde prvý raz do Taizé

Paríž, 21.3.2017 (KAP/KNA) 020 373 – Patriarcha Bartolomej I. z Konštantínopolu navštívi ekumenické spoločenstvo vo francúzskom Taizé. Čestná hlava svetového pravoslávia sa 25. apríla zúčastní poludňajšej modlitby o 12.00 hod. v Kostole zmierenia spolu so zástupcami rôznych kresťanských spoločenstiev. Pred návštevou v Taizé navštívi Bartolomej I. ešte Švajčiarsko pri príležitosti 50-ročného jubilea Pravoslávneho centra v Chambesy.
Taizé sa počíta k dôležitým miestam ekumenického hnutia. Malá obec v Burgundsku je sídlom bratstva, ktoré sa v minulých 50 rokoch stalo centrom stretnutia mladých z celého sveta. Spoločenstvo tvorí 100 mužov z vyše 25 krajín z evanjelických cirkví, aj z Katolíckej cirkvi. –zg-

Taliansko: Prvá omša arcibiskupa v Norcii

Rím, 21.3.2017 (KAP) 020 372 – V talianskom meste Norcia sa po prvý raz po ničivom zemetrasení 30. októbra znova slávila svätá omša. Celebroval ju arcibiskup tohto mesta v Umbrii Renato Boccardo a konala sa pred Bazilikou sv. Benedikta zničenou až na fasádu. Chrám ležiaci v troskách sa stal v Taliansku symbolom ničenia sériou zemetrasení.
Vtedajší premiér Matteo Renzi ohlásil rýchlu obnovu kostola. NA fasáde sa teraz nachádza lešenie. Svätá omša sa slávila k sviatku sv. Benedikta (480-547), patróna Norcie, odkiaľ zakladateľ benediktínov aj pochádzal.
Stredné Taliansko postihli 24. augusta a 30. októbra 2016, ako aj 18. januára 2017 silné zemetrasenia. V auguste zomrelo pritom 300 ľudí a mestečko Amatrice bolo úplne zničené. Epicentrum druhej vlny malo silu 6,5 stupňa a bolo v blízkosti Norcie.
Po svätej omši v utorok veriaci kráčali v procesii s relikviami sv. Benedikta ulicami mesta. V rámci osláv 60. výročia Rímskych dohôd v Ríme navštívili v piatok predsedovia frakcií Európskeho parlamentu Norciu, keďže sv. Benedikt je aj patrónom Európy. –zg-

Nepravdivé správy o kresťanstve fake news

Mníchov, 21.3.2017 (kath.net/Biblische Archäologie) 020 371

Správa vo Focus Online:

http://www.focus.de/wissen/videos/archaeologen-finden-fersenbein-fund-in-israel-koennte-darstellung-der-jesus-kreuzigung-im-christentum-widerlegen_id_6812114.html
Nález v Izraeli by mohol vyvrátiť prezentáciu ukrižovania Ježiša v kresťanstve
Vedci sa po stáročia pokúšajú rekonštruovať život Ježiša Krista. Archeologické dôkazy jeho existencie neexistujú. No vedci v Izraeli teraz našli mnohé relikty z doby a regiónu, kde mal Ježiš žiť.
Vedci analyzovali aj kameň, na ktorom bola rezba druhého židovského chrámu. Synagógu na brehu Galilejského jazera objavili v r. 2009. Archeológovia majú tézu, že Ježiš tu mohol kázať.
Okrem toho našli pätovú kosť prebodnutú železným klincom. Dôkaz obete rímskeho ukrižovania pochovanej podľa židovských zvykov. Gideon Avni, vedúci archeológ predpokladá, že Ježiš bol rovnakým spôsobom ukrižovaný. To by vyvrátilo prezentáciu ukrižovania tradičným kresťanským spôsobom, keďže klinec prebodáva nohu.

Chceme vás upozorniť na takéto tzv. fake news – nepravdivé správy:
Údajnú senzáciu, ktorá by mohla »vyvrátiť prezentovanie Ježišovho ukrižovania v kresťanstve« prináša 21. marca, Focus Online. Avšak spomínaná pätová kosť sa našla už v r. 1968 (!) v Ossuáriu (kostnici) istého Jehohanana, ktorý bol očividne tak ako Ježiš ukrižovaný za čias Rimanov.
Prirodzene že tento nález priniesol nové poznatky o brutálnom spôsobe popravy, no v konečnom dôsledku potvrdil biblické správy o Ježišovej smrti. Umelci po stáročia prezentovali celkom odlišnými spôsobmi Ježišove nohy na kríži, teda sa nespochybnila nijaká zásadná kresťanská pravda, ako to dáva predpokladať článok a video!
Ako zle je článok rešeršovaný ukazuje tiež – znova raz – preklad anglického slova »carvings« ako »rezby«. V protiklade k angličtine nepozná náš jazyk nijaké »rezby« v kameni, ale »kamenárske práce«. –zg-

+ Praha: Pohreb kardinála Miloslava Vlka

Praha, 20. 3. 2017 (cirkev.cz) 020 370

Pražský arcibiskup Dominik kardinál Duka vyzýva k modlitbám a pozýva veriacich Pražskej arcidiecézy a všetkých, ktorí mali pána kardinála Vlka radi a vážili si ho, na poslednú rozlúčku. Obrad je prístupný všetkým, ktorí prídu v dostatočnom predstihu bez rezervácie.
Rekviem a pohrebné obrady sa konajú v Katedrále sv. Víta, Václava a Vojtecha v sobotu 25. marca 2017 o 11.00 hod. Po skončení zádušnej omše, ktorú bude celebrovať pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka, budú nasledovať obrady poslednej rozlúčky, ktoré povedie Mons. Ján Graubner, olomoucký arcibiskup. Homíliu prednesie Mons. František Radkovský, emeritný plzenský biskup. Koncelebrovať budú biskupi českých a moravských diecéz spolu s kardinálmi a biskupmi zo zahraničia a z hnutia Fokoláre – Máriinho diela. Pohreb bude prenášať Česká televízia 2.

Arcibiskupský sekretariát pripojuje informácie:
Príchod ku katedrále je možný zo všetkých verejných prístupov na Pražský hrad (ďalej PH). Každý návštevník PH prejde bezpečnostnou kontrolou (nebrať väčšie nože, obranné spreje, paralyzéry, zbrane).
Vstup cez Prašný most (od zastávky električky č. 22) a severný vstup na I. nádvorie PH (z Hradčianskeho námestia vedľa Brány gigantov) bude vyhradený na prednostné odbavenie smútočných hostí označené tabuľou: „Vstup na bohoslužbu“. Tieto vstupy budú otvorené od 9.00 do 10.45 hod.
Upozornenie: Vstup do katedrály bude možný od 9.45 hod. – 10.45 hod. Treba počítať s časovou rezervou na bezpečnostnú prehliadku.
Pre pútnikov bude vyhradená nová časť katedrály, kde budú obrazovky. Pútnici do katedrály vstupujú vchodom vľavo pri pohľade na priečelie katedrály.
Rehoľníci vstupujú vchodom vpravo.
Klérus: Parkovanie pre biskupov je na nádvorí Arcibiskupského paláca a pre klérus na Hradčianskom námestí. Priestory pre obliekanie kléru v Arcibiskupskom paláci budú otvorené od 9.00 hod.
Rakva s pozostatkami J. Em. Miloslava kardinála Vlka bude vystavená na súkromnú rozlúčku a modlitbu vo štvrtok 23. marca od 17.00 do 21.00 hod. v Katedrále sv. Víta, Václava a Vojtecha, v piatok 24. marca od 15.00 do 21.00 hod. v kláštornom kostole sv. Benedikta bosých karmelitánok na Hradčianskom námestí v Prahe 1.
Informácie: e-mail: Jiri.Brazdil@apha.cz, tel: +420 220 392 291).
Vence a kytice prosíme nahlásiť tiež Jiřímu Brázdilovi.

Arcibiskup Romero svätorečený na SDM 2019?

Rím, 20.3.2017 (KAP) 020 369 – Pri plánovaní Svetových dní mládeže v januári 2019 Vatikán sa usiluje zaradiť do podujatia aj svätorečenie salvádorského mučeníka arcibiskupa Oscara Romera (1917-1980). Informovala o tom webová stránka „Vatican Insider“ cez víkend. Spomienka Romera sa slávi v piatok. Pápež František bude sláviť spomienkovú svätú omšu so salvadorianskými biskupmi, ktorí sú v Ríme na návšteve ad limina.
Už 17. marca prijal pápež na audiencii apoštolského nuncia v Paname, arcibiskupa Andresa Carrascosu Cosa. V Paname sa budú o dva roky konať Svetové dni mládeže. Pápež František sa tam zúčastní viacerých podujatí a očakávajú sa státisíce mladých Juhoameričanov – medzi nimi aj mnohí zo Salvadoru.
Prezident El Salvadora, Salvador Sanchez Ceren, vyjadril nádej, že pápež František by mohol pricestovať na možné svätorečenie zavraždeného arcibiskupa Oscara Romera do krajiny. „Dúfam, že proces svätorečenia sa úspešne uzavrie ešte pred augustom 2018, ako povedal Sanchez Ceren podľa médií cez víkend. Dňa 15. augusta tohto roku by sa Romero dožil 100 rokov. Arcibiskup Romero bol zastrelený 24. marca 1980 počas slávenia svätej omše.
Podľa informácií z Vatikánu svätorečenie tohto mučeníka sa už blíži. Arcibiskup Vincenzo Paglia z Vatikánu vo verejnoprávnom talianskom rozhlase RAI povedal, že nedávno prišli informácie o zázraku na príhovor Romera. Ide o tehotnú ženu, ktorá z lekárskeho hľadiska aj s dieťaťom už nemala šancu na prežitie a potom bola nevysvetliteľným spôsobom zachránená.
„Dúfame, že tento zázrak bude uznaný. K 100. narodeninám Romera tento rok by bolo mimoriadnym Božím zásahom, keby tento rok bol aj predvečerom jeho svätorečenia,“ povedal Paglia. Ak Vatikán zázrak uzná, je svätorečenie kandidáta spravidla už len formálnou vecou.
Arcibiskup Paglia je advokátom v procese Romerovho svätorečenia, ktorého pre jeho obranu chudobných a bezprávnych uctievajú najmä v Latinskej Amerike. V máji 2015 bol Romero blahorečený ako mučeník. Po tom, čo proces pre vnútro-cirkevný odpor roky stagnoval, pápež Benedikt XVI. (2005-2013) v decembri 2012, krátko pred svojím odstúpením, uvoľnil cestu k jeho ukončeniu. –zg-

Taliansko: Hanlivé nápisy na sídle biskupa

Rím, 20.3.2017 (KAP) 020 368 – Niekoľko hodín po národnom spomienkovom podujatí za obete mafie v juhotalianskom Locri sa objavili v noci na pondelok nápisy na biskupskom sídle proti kňazovi Don Liugimu Ciottimu, ktorý vystupuje proti mafii. „Don Ciotti – poliš“, alebo „Viac práce, menej polišov“. Mestská správa dala nápisy okamžite odstrániť, ako uviedla talianska televízia. Don Ciotti je zakladateľom organizácie „Libera“, ktorá spomienku na obete mafie zorganizovala.
Na stretnutí vyzval taliansky prezident Sergio Mattarella v nedeľu k tvrdšiemu odporu proti mafii. Je potrebné „vysušiť močariská svojvôle a korupcie“, kde mafia prekvitá. Podobne biskup z Locri-Gerace, Francesco Oliva, označil organizovaný zločin a korupciu za hlavný dôvod sociálnej krízy v krajine.
Don Ciotti povedal, že nápisy proti nemu sú „zbabelé“ a dodal: „Angažovanie sa proti organizovanému zločinu padne mnohým očividne ako bremeno.“ Štátny prokurátor vyšetrujúci prípady mafie v Reggio-Kalabrii Dr. Federico Cafiero de Raho sa vyslovil, že situácia, ktorá menšiemu počtu policajtov prináša viac práce zodpovedá logike ‘ndranghety’ – v skutočnosti však kriminalita spôsobuje odchod práve tých firiem, ktoré sa starajú o zamestnanosť v regióne. Cafiero de Raho to povedal pre denník „La Repubblica“ online z pondelka.
Spomienka na obete organizovaného zločinu sa slávi 21. marca na mnohých miestach Talianska – v tomto roku aj podujatím v Berlíne. –zg-

Taliansko: Mafiáni nesmú byť krstní otcovia

Rím, 20.3.2017 (kath.net/KAP) 020 367 – Sicílsky arcibiskup Michele Pennisi zakázal členom mafie funkciu krstných, či birmovaných otcov. Túto úlohu nesmú preberať osoby, ktoré „patria do viac či menej tajných mafiánskych spolkov, ktoré odporujú hodnotám Evanjelia“, citoval denník „Giornale di Sicilia“ zo 16. marca z výnosu Monrealskej arcidiecézy. Do tejto arcidiecézy patria známe mafiánske obce ako Corleone, Cinisi, Partinico a San Giuseppe Jato. Úlohou krstného otca je podľa cirkevného práva „pomáhať, aby pokrstený viedol krstu zodpovedajúci kresťanský život“.
Arcibiskup Pennisi dostal už v r. 2008 policajnú ochranu po tom, čo ako biskup v Piazza Armerina odmietol sláviť smútočné bohoslužby pre mafiánskeho bossa Daniela Emmanuella v katedrále. Emmanuello prišiel o život pri prestrelke s políciou. Po menovaní za arcibiskupa v Monreale v r. 2013 Pennisi zakázal katolíckym bratstvám svojej novej arcidiecézy prijímať mafiánov, či členov iných kriminálnych organizácií. Okrem toho sa zasadzoval za to, aby sa zhabané mafiánske pozemky poskytli na rehabilitáciu trestaných ľudí. –zg-

Nemecko: 17 šetrení pre cirkevný azyl utečencov

Mníchov, 20.3.2017 (kath.net) 020 366 – Evanjelická farárka v nemeckom Haßfurte poskytuje azyl afganským utečencom a preto ju vyšetruje štátna prokuratúra v Bambergu pre možné „napomáhanie nedovoleného pobytu v Nemecku“ v deviatich prípadoch. Informoval o tom rozhlas „Bayrische Rundfunk“. Farárka Doris Otminghausová prejavila úžas nad týmto vyšetrovaním a uviedla, že pravidlá cirkevného azylu u nej a v iných farách dohodla evanjelická a katolícka cirkev s ministerstvom vnútra a Spolkovým úradom pre migráciu a utečencov. Povedala, že toto vyšetrovanie chápe „zastrašovacie opatrenie“, a chcú ju ním „kriminalizovať“. Vo dvoch evanjelických farnostiach sa začalo na protest zvoniť. V Bavorsku poskytujú evanjelické fary cirkevný azyl 53 ľuďom.
Krajinský biskup Luteránskej cirkvi v Bavorsku, Heinrich Bedford- Strohm, podľa rozhlasu povedal, že v súčasnosti prebieha 17 vyšetrovaní farárov a tí dostanú právnickú podporu.
Minister vnútra Thomas de Maizière sa k cirkevnému azylu vyjadril vo februári 2015. „Ústava platí pre každého, aj pre cirkev,“ konštatoval pre rozhlas „Deutschlandfunk“. Ak existuje platné rozhodnutie o podmienkach pobytu potvrdené súdmi, tak „nemá nikto právo – ani cirkev – povedať: ‚Ja to však vidím inak.‘“ Dodal, že to je „názor ústavného ministra“. Ako kresťan pripustil, „že niekedy sa môže uplatniť aj milosrdenstvo, ale to hovoríme o 4-10 prípadoch ročne“, tu by sme možno mohli aj uplatniť „milosť pred právom“. No v stovkách prípadov, u ktorých ide o systematické marenie rozhodnutí z Dublina, vidí minister „zneužívanie cirkevného azylu“. –zg-

Biskup: Pozor pri filme ‚Kráska a zviera!’

Singapur, 20.3.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 365 – Anglikánsky biskup Rennis Ponniah zo Singapuru, vyzval kňazov svojej diecézy, aby upozornili svojich veriacich na homosexuálny obsah tohto Disneyho filmu.
Film prichádza v Singapure práve do kín.
„Disneyho filmy spravidla sprostredkujú dobré hodnoty, no časy sa zásadne zmenili,“ uvádza biskup v otvorenom liste svojim kňazom. V novom sfilmovaní „Krásky a zvieraťa“ sa jedna osoba prezentuje ako homosexuálna a jej vzťah sa ukazuje vo vedľajšom deji. „Rodičia majú preto dôležitú úlohu dať svojim deťom správnu orientáciu. To sa týka nielen tohto filmu, ale všeobecne výberu zábavných programov v rýchlo sa meniacom svete,“ píše biskup. –zg-

Benedikt XVI. má stále dobrú náladu!

Vatikán, 19.3.2017 (KAP) 020 364 – Čoskoro 90-ročný emeritný pápež Benedikt XVI. podľa svojho sekretára arcibiskupa Georga Gänsweina dodržiava naďalej presne ako hodinky denný režim:
„Nie je to tak, že by si niekedy dlhšie pospal a začal deň neskôr,“ povedal Gänswein v nedeľu pre Rádio Vatikán. „Deň sa začína svätou omšou, každý deň v rovnakom čase. Pápež Benedikt má stále dobrú náladu! Čo mu trocha robí starosti sú nohy. Má ťažkosti s chôdzou, preto si berie na pomoc chodidlo a s tým to ide celkom dobre. Takže každý deň ide aj na malú prechádzku s ružencom. Inak rozum má celkom bystrý, celkom jasný.“
Benedikt XVI. – Joseph Ratzinger – narodený v bavorskom mestečku Marktl am Inn, sa 16. apríla dožije 90 rokov. Cirkev viedol od r. 2005 do odstúpenia z úradu 28. februára 2013. Odvtedy žije v kláštore vo Vatikánskych záhradách.
„Emeritný pápež sa zaujíma o všetko, čo sa deje. Číta, modlí sa, počúva hudbu, prijíma návštevy. Benedikt XVI. stále sleduje aj svetové dianie. Keď príde na návštevu jeho starší brat Georg Ratzinger (93), pozerajú spolu nemecké správy, inak pozerá emeritný pápež talianske. Veď žije v Taliansku!“ Pevným bodom je aj jeho denné čítanie vatikánskych novín „L´Osservatore Romano“.
Benedikt XVI. číta naďalej teologickú literatúru, ale nielen tú. Jeho záujmy sú veľmi široké – zaujíma ho celý svet, ľudia rôznych národností, rôzneho veku, rôznych povolaní, ako známi, tak aj nové tváre. „Dostáva toľké otázky, že by musel robiť priam presčasy!“ V nedeľu má Benedikt „vždy pre nás peknú homíliu a my sa pokúšame udržať si, čo nám povedal,“ povedal Gänswein. –zg-

Poľsko: Biskupi vydajú smernice pre znovu zosobášených

Vatikán, 19.3.2017 (kath.net/KAP) 020 363 – Poľskí biskupi plánujú smernice o prístupe k znovu zosobášeným rozvedeným a nezosobášeným zväzkom. Oznámili to po jarnom zasadnutí biskupov vo Varšave. Komisia biskupov má v budúcich mesiacoch vypracovať pastoračné smernice pre tieto prípady, ako informovalo Rádio Vatikán 16. marca.
Pri príležitosti 60. výročia podpísania Rímskych dohôd poľskí biskupi vyzvali aj k modlitbe za Európu, „za úctu voči Božiemu poriadku na našom kontinente a za rešpektovanie každého človeka“. Vyslovili sa aj za blahorečenie dvoch zakladateľov – otcov EÚ – Alcide de Gasperiho a Róberta Schumana. –zg-

Mníchov: V r. 2016 iba jeden nový bohoslovec

Ebersberg, 19.3.2017 (kath.net/pem) 020 362 – Kardinal Reinhard Marx hat sich dagegen ausgesprochen, die Seelsorge in immer größeren Pfarrverbänden zu organisieren. „Die Kirche vor Ort ist von außerordentlicher Bedeutung. Wir würden viele Chancen vergeben, wenn wir uns von den territorialen Wurzeln zurückziehen“, sagte der Erzbischof von München und Freising bei der Vollversammlung des Diözesanrats der Katholiken der Erzdiözese München und Freising am Samstag, 18. März, in Ebersberg.
Es gehe um „Sichtbarkeit vor Ort“. Allerdings müsse diese unter den aktuell gegebenen Bedingungen organisiert werden – die Diskussion um die Zulassungsbedingungen zum Priesteramt, etwa um viri probati, werde weitergehen. Marx sagte, im vergangenen Jahr sei lediglich ein neuer Kandidat ins Priesterseminar der Erzdiözese eingetreten. Es gelte, die Pastoral an den vorhandenen Ressourcen und Charismen auszurichten: „Und da sagen Tausende: Mir ist es wert, mitzuwirken in der Arbeit der Gemeinde.“ Auf diese Berufungen müsse der Blick gerichtet werden. Der Erzbischof kündigte an, am Montag, 20. März, der Öffentlichkeit ein Pilotprojekt des Erzbistums vorzustellen, mit dem alternative Modelle der Leitung von Pfarreien, auch durch Teams aus haupt- und ehrenamtlichen Laien, erprobt werden sollen.

Oberste Priorität habe für die Arbeit der Kirche nach Einschätzung der deutschen Bischöfe die Evangelisierung. Diese sei aber nicht als „Rückeroberung“ oder „Rekrutierung für die Kirche“ zu verstehen. „Evangelisierung bedeutet, die ganze Welt, die Kultur der Menschen mit der Figur Jesu von Nazareth in Berührung zu bringen.“ Verfehlt sei, wenn die Pfarreien nur selbstbezogen die Frage stellten: „Was wird aus uns?“ Stattdessen müssten sie fragen: „Was wird aus der Welt, aus unserer Stadt, aus unserem Stadtviertel?“ Christen müssten ein Zeichen für alle sein, dass die große Hoffnung des Evangeliums in der Welt bleibe. „Wir wollen, dass die Menschen zu uns sagen: Es ist gut, dass ihr da seid!“

Die rund 180 Delegierten des Diözesanrats befassten sich bei der Vollversammlung unter dem Motto „Ach Europa! Bist du noch zu retten?“ mit der Krise der Europäischen Union. Neben Kardinal Marx berichtete auch der Diözesanratsvorsitzende Hans Tremmel aus seiner Arbeit. Zum Abschluss der Vollversammlung feierten die Delegierten einen gemeinsamen Gottesdienst. Der Diözesanrat der Katholiken der Erzdiözese München und Freising ist die höchste Vertretung der Laien in der Erzdiözese und über die Pfarrgemeinde- und Dekanatsräte sowie die Verbände demokratisch gewählt. Die mehr als 200 Mitglieder treffen sich jeweils im Frühjahr und im Herbst zu ihren Vollversammlungen.

Nemecko: Prezident sa pripravil na úrad u biskupov

Berlín, 19.03.2017 (KAP) 020 361 – Nový nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier sa ako jeho predchodca Joachim Gauck pripravil na svoj nový úrad v dome Biskupskej konferencie Nemecka (BKN) v Berlíne. Celý mesiac so svojím tímom býval v Katolíckej kancelárii BKN. Predseda BKN kardinál Reinhard Marx s použitím priestorov súhlasil a protestanta srdečne privítal.
Od nedele je Steinmeier novým nemeckým prezidentom. V stredu zloží prísahu v nemeckom parlamente a pred Spolkovou radou. U jeho predchodcu, tiež protestanta a bývalého pastora Gaucka, odôvodnili toto využitie katolíckych priestorov, ako neutrálne nestranícke miesto na prípravu na úrad. Katolícka kancelária v strede Berlína má o. i. pestovať kontakty medzi Cirkvou a politikou. Povedľa sa nachádza aj Katolícka akadémia.
Náboženstvo leží aktívnemu členovi evanjelickej cirkvi na srdci na rozdiel od deklarovane agnostického bývalého rakúskeho prezidenta Heinza Fischera, s ktorým je nemecký politik SPD roky spriatelený.

Viera je „kompas a podporné lešenie“
Viera je pre neho, ako raz povedal – „kompasom a podporným lešením práve pri vysokom tlaku rozhodovania“. A túto vieru neodkladá v šatni, keď ráno prichádza do kancelárie. To bude platiť aj pre jeho nové pracovisko na zámku Bellevue. Jeho postoj sa iste prejaví aj v stredu pri prísahe a prvom veľkom prejave v parlamente.
Steinmeier pochádza z jednoduchých pomerov, z domova „bez klavíra a knižnice“. Steinmeier sa vypracoval sám, vyštudoval právo v Gießene.
Jeho manželka Elke Büdenbenderová, sudkyňa v Berlíne, ktorej pred rokmi venoval jednu obličku, ako aj jeho dcéra, sú jeho podstatné opory. Steinmeierovej žene zrejme vďačí aj za to, že nemá obavy zo styku s katolíkmi: „Ona je katolíčka,“ povedal. „Po narodení dcéry boli diskusie, ako ju pokrstiť. Bol to vážny proces rozhodovania,“ povedala pani Elke pre agentúru KNA. Nakoniec rozhodol evanjelický pastor, ktorý sa o pár po presťahovaní do Berlína staral. Manželia však zdôrazňujú, že manželstvo považujú skôr za náboženstvá spájajúce, ako za rozdeľujúce. –zg-

+ Zomrel kardinál Miloslav Vlk

Kardinál Miloslav Vlk

Praha, 18.3.2017 (RV) 020 360 – Vo veku 84 rokov zomrel 18. marca kardinál Miloslav Vlk, emeritný pražský arcibiskup. Zomrel v Prahe po zápase s rakovinou. Kardinál Miloslav Vlk bol v rokoch 1991-2010 pražským arcibiskupom a českým prímasom. V rokoch 1991-1993 bol predsedom Konferencie biskupov Čiech a Slovenska, neskôr až do roku 2000 viedol Českú biskupskú konferenciu. V rokoch 1993 – 2001 bol predsedom Rady európskych biskupských konferencií. Kardinál Vlk sa intenzívne angažoval v hnutí Fokoláre ako moderátor medzinárodných stretnutí hnutia. -jb-

Cirkevní právnici a teológovia o ‘zosadení pápežov’

Paríž, 17.3.2017 (LifeSiteNews) 020 359 – Cirkevní právnici, teológovia a učenci sa stretnú o dva týždne v Paríži, aby diskutovali o veci, ktorá ešte nikdy nebola témou katolíckej konferencie: ako zosadiť heretických pápežov. Konferencia chce skúmať mechanizmy zabudované v Katolíckej cirkvi, ktoré sa zaoberajú pápežom, ktorý otvorene učí falošnú náuku, ba dokonca herézu a má názov: Zosadenie pápeža – teologické predpoklady, kánonické modely, konštitučná výzva.
Hlavnú prednášku bude mať Prof. Laurent Fonbaustier z Parížskej univerzity, ktorý vydal minulý rok 1200-stránkovú knihu s názvom Zosadenie heretického pápeža. Na konferencii vystúpia 15 odborníci s prednáškami ako „Konciliarizmus a zosadenie pápeža cez prizmu galikanizmu,“ „Pád pápeža: medzi vzdaním sa úradu a zosadením,“ a „Zosadenie Jána XXII. a Benedikta XIII. V Kostnici, 1415–1417.“
Na konferencii prehovoria aj profesori Nicolas Warembourg a Cyril Dounot, dvaja zo 45 katolíckych akademikov, ktorí v júni podali výzvu dekanovi kolégia kardinálov v Ríme so žiadosťou o zavrhnutie mylných návrhov, ktoré našli v exhortácii pápeža Františka Amoris laetitia.
Skupina 45 katolíckych akademikov vyhlásila, že pápežova exhortácia predstavuje „nebezpečenstvo pre katolícku vieru a morálku, pretože obsahuje isté výpovede, ktoré možno chápať v zmysle protirečiacom katolíckej viere a morálke.“ …
V novembri vatikanista Giuseppe Nardi informoval, že teologická štúdia z r. 1975 vzdelaného brazílskeho teológa Arnalda Vidigala Xaviera da Silveiru kolovala vo Vatikáne. Mala názov Teologická hypotéza heretického pápeža a skúmala, či je možné, aby sa pápež stal heretikom a ak áno, aké dôsledky by z toho vyplývali. Nardi vtedy napísal:
„Tri a pol roka po začiatku pontifikátu dosahuje pápež František svoje hranice. Dojem, ktorý vyvoláva gestami a slovami – latentný úmysel zmeniť náuku Cirkvi – musí v istom bode zaujať určitú formu, alebo musí skolabovať. František sa vidí vyhraničený už len atmosférou, za ktorej vytvorenie je sám zodpovedný. Už to nie je o spontánnom vyjadrovaní o tom, či onom, čo zostáva improvizované a nezáväzné. Jeho pastoračná práca a zručnosť vo vedení Cirkvi, čo si vyžaduje zmysel pre zodpovednosť a príkladný charakter, dosahujú svoje hranice. To by mohlo spôsobiť pád Františkovho pontifikátu.“ …
V decembri americký cirkevný právnik Dr. Edward Peters vyslovil otázku, čo by sa mohlo urobiť, keby sa zistilo, že pápež je heretický. Peters píše, že táto „kľúčová otázka“ by z jeho hľadiska právnika „determinovala, či daný pápež upadol do herézy“, keďže kánon 1404 stanovuje, že „Prvú Stolicu nikto nesúdi. No v kánonickej tradícii našiel postoj, že ak generálny koncil určí, že pápež spáchal herézu, už tým faktom sa v podstate odrezal od pravého viniča, teda by stratil svoj úrad.
Peters: “… Akokoľvek vzdialená je možnosť, že by pápež skutočne upadol do herézy a akokoľvek ťažké by mohlo byť určiť, či pápež takto upadol, takáto katastrofa, Deus vetet [Boh uchráň], by mala za výsledok stratu pápežského úradu.“
Miesto nadchádzajúcej konferencie je signifikantné, ako píše stránka Church Militant. Práve Parížska univerzita skúmala v 14. storočí otázku, čo by sa mohlo urobiť s možným heretickým pápežom Jánom XXII., ktorý popieral náuku, že duše svätých nebudú po smrti hľadieť na Boha (visio beatifica), ale iba na Krista, ako ľudia. Tento postoj na smrteľnej posteli odvolal.

Pápež: Nasadenie exorcistov ´nevyhnutné´

Vatikán, 18.3.2017 (kath.net/KAP) 020 358 – Pápež František pripomenul veľkorysosť v spovednici a vyslovil sa aj za prípadné exorcizmy. Katolícka prax pokánia musí byť „vierohodným zrkadlom Božieho milosrdenstva“, ako povedal účastníkom kurzu vo vatikánskom omilosťujúcom súdnom dvore – Apoštolskej penitenciárii. Pritom platí vyhýbať sa prísnosti, ako aj nedostatku pochopenia. Spovedný otec, ktorý o svojej činnosti hlboko uvažuje, vie dobre, „že sám je prvým hriešnikom a prvým, ktorému sa odpustilo“.
František ďalej spovedníkom pripomenul, aby prosili o „dar pokory“. Musí sa jasne ukázať, že odpustenie je slobodný dar Boha. Kňazi tu hrajú iba úlohu „jednoduchých, aj keď potrebných správcov“ z Ježišovej vôle. „Jemu sa bude určite páčiť, ak jeho milosrdenstvo veľkoryso použijeme,“ povedal pápež.
„Nasadenie exorcistov zostáva aj v dnešnej dobe nevyhnutné,“ povedal pápež ďalej. Na spoveď občas prídu ľudia s „duchovnými poruchami“. „Pokiaľ tieto nemajú, ako vo väčšine prípadov, psychické príčiny, nesmú duchovní pastieri váhať obrátiť sa na tých, ktorým je v diecézach zverená táto citlivá a potrebná služba – teda na exorcistov,“ povedal František.
Pápež zdôraznil, že na posúdenie možných „duchovných porúch“ sa musia kňazi poradiť s psychológmi a lekármi. Potrebné je aj zohľadnenie „existenčných, cirkevných, prirodzených a nadprirodzených okolností“. Konkrétne príklady pápež neuviedol. Vzhľadom na exorcistov František povedal, že tí sa musia „voliť veľmi starostlivo a s veľkou múdrosťou“.
Apoštolská penitentiácia je jeden z troch najvyšších súdnych dvorov Katolíckej cirkvi. Má o. i. na starosti odpustky a rušenie trestov. –zg-

Španielsko: Nijaké prenosy omší vo televízii

Madrid, 18.3.2017 (kath.net/CWN/jg) 020 357 – Španielska ľavicová strana „Podemos“ chce zrušiť prenosy nedeľných katolíckych svätých omší vo verejnoprávnej televízii.
Prenosy svätej omše si každú nedeľu pozerá v televízii asi 300 000 ľudí – čo je trikrát toľko ako priemer iných relácií televízie La 2. Stanica vysiela sekulárne programy, ako aj protestantské, židovské aj moslimské relácie.
Hovorca strany „Podemos“ povedal, že iniciatíva sa nezameriava proti náboženským reláciám ako takým. Iba odmieta prenos náboženských obradov v štátnej televízii. –zg-

Schönborn: Lojalita voči pápežovi je normálna vec

Kardinál Schönborn: Vyhlásenia solidarity s Františkom vôbec nie sú potrebné, pretože on je pápež. Rakúski biskupi nevydajú smernice k „Amoris laetitia“.

Viedeň, 17.3.2017 (kath.net/KAP) 020 356 – Lojalita voči pápežovi, „nech sa volá akokoľvek, je celkom normálne katolícke správanie“, ako povedal viedenský kardinál Christoph Schönborn. Na najnovšie šírené, ale vlastne „vôbec nie potrebné“, vyhlásenia solidarity s pápežom Františkom vzhľadom na súčasné predimenzované kritiky pápeža existuje „jednoduchá odpoveď“: „On je pápež,“ povedal kardinál lapidárne. Predseda Biskupskej konferencie Rakúska sa vyjadril na tlačovej konferencii vo Viedni po zasadnutí rakúskych biskupov vo Vorarlbergu.
Pápež nie je vo všetkých oblastiach a ani pri menovaní biskupov „neomylný“ a je rozhodne povolené dospieť k tej či onej inej mienke, ako pripustil kardinál. Ale Ježiš Petrovi a jeho nástupcom, hoci neboli bez chyby, prisľúbil kľúče od nebeského kráľovstva. Kritika pápeža teda musí byť vyjadrená s rešpektom, primeraná a v zmysle cirkevnej tradície sa musí vysloviť „s úctivým postojom“. …

Kritika rozhodnutia Európskeho súdu
Na otázku k najnovšiemu rozhodnutiu Európskeho súdu, že zamestnávatelia môžu zamestnancom zakázať „odpor vyvolávajúce“ náboženské symboly, Schönborn poukázal na mnohé nejasné problémy: Je napríklad palestínska šatka politický, či náboženský symbol? Je šperk vo forme kríža náboženským vyznaním? Tu je ešte veľmi „nespresnená oblasť“, ktorá by sa radšej nemala riešiť právne, ako povedal kardinál: „Túto cestu nepovažujem za veľmi šťastnú.“ Kardinál sa vyslovil za „nenútený prístup“ k tejto téme. „Francúzsky laicizmus nie je rakúskou cestou,“, tam existuje tradícia spolužitia v kultúrnej a náboženskej mnohorakosti. Patrí „ku kráse a živosti pluralitnej spoločnosti, že sa jej členovia môžu aj mnohorako priznávať ku svojej viere“. V Rakúsku žije 80 percent kresťanov rôznych vyznaní a „prevalcovanie všetkých kvetov, ktoré v záhrade rastú, kosičkou na trávu, by bola chybná cesta“, ako povedal kardinál. Vyjadril potešenie z reakcií z domácej hospodárskej oblasti na rozhodnutie EÚ.

O celibáte otvorene diskutovať
K najnovšej otázke, na ktorú reagoval pápež František v interview o možnosti vysviacky „viri probati“ – osvedčených ženatých mužov – kardinál zdôraznil, že pápež pritom hovoril o regiónoch s dramatickým nedostatkom kňazov. Vyjadril pochybnosti, o tom, že František mal na mysli aj Rakúsko. O téme pápežom „otvorene formulovanej“ sa však musí diskutovať, zvážiť pro a contra, zmeny podmienok vysviacky treba tiež otvorene osloviť a argumenty za zachovanie doterajšej tradície by pritom mohli dokonca mať viac vierohodnosti, ako povedal Schönborn.
Rakúski biskupi sa zaoberali aj exhortáciou „Amoris laetitia“ a postojmi iných biskupov ako v Nemecku a na Malte. V súčasnosti však rakúski biskupi nevidia potrebu vlastných smerníc. A L. –zg-

Naša príloha

‘Bije hodina pastierov, múdrych a pevných biskupov’

Mníchovský teológ pastorácie Wollbold: „Amoris laetitia dáva zmysel iba vtedy, ak ju čítame na základe osvedčenej náuky a praxe“ – Úpravy pre jednotlivcov? „Potom sú všetci zvláštnym prípadom.“ Interview: Roland Noé

Mníchov, 17.3.2017 (kath.net/rn) 020 355 – Po pápežskom dokumente „Amoris laetitia“ „nerobíme zo situácie to najlepšie, ale to najhoršie“. „Mnohí však text vôbec nečítajú dôkladne, ale robia si z neho svoj nástroj.“ Takto varuje mníchovský teológ Andreas Wollbold v interview. A ponúka návrhy, ako sa „Amoris laetitia“ čítať a interpretovať.

kath.net: Od uverejnenia „Amoris laetitia“ (AL) diskutuje katolícky svet o poznámke pod čiarou a takmer výlučne o prijímaní pre rozvedených. Je taký zápas napriek celej jeho bolesti normálny v našej Cirkvi?
Prof. Wollbold: Áno a nie. Pápež František triezvo pripustil, že v týchto otázkach napriek zásadnej „jednote náuky a praxe“, predsa „naďalej existujú rôzne interpretácie niektorých aspektov náuky (AL 3). Tak sa nachádzame podľa neho v predturíčnej situácii Cirkvi. To by znamenalo, že je na čase, aby sa Cirkev pozbierala, očistila, pripomenula si Pánove slová a vrúcne prosila Ducha Svätého, ktorý „uvádza do plnej pravdy“ (porov. Jn 16,13). Pritom Duch Svätý samozrejme neodveje všetko to, čo náuke Cirkvi na jasnosti už dal. Veď on nie je nejaký prevratník, ale pripomínateľ. S tým možno iba súhlasiť a kto sa pokúša „Amoris laetitia“ napr. vykladať ako zelenú na sväté prijímanie pre rozvedených, nič z toho nepochopil.
Naozaj nerobíme zo situácie to najlepšie, ale to najhoršie. Jedni vetria ranný vánok revolúcie v sexuálnej morálke Cirkvi a už hlásajú ‚anything goes‘ (všetko sa dá) a iní majú priam potešenie z obviňovania pápeža z herézy. No človek nie je automaticky dobrý tým, že dokazuje iným chyby.
To je veľmi neduchovné, veľmi necirkevné. To nie je normálne pre Cirkev, ale nákazlivá choroba. … Tu sa musíme nad sebou zamyslieť.
kath.net: Vo februári ste pre „Tagespost“ povedali, že v tejto téme sa musíme vrátiť k sv. Jánovi Pavlovi II. Čo sa tu myslí a ako možno AL zladiť s Familiaris consortio?
Wollbold: Naspäť k Jánovi Pavlovi II. neznamená postaviť jedného pápeža proti druhému. Ján Pavol II. predstavuje proste svätú odvahu večnú náuku Cirkvi vhodne či nevhodne pripomínať. Naspäť k Jánovi Pavlovi II. preto znamená nikdy neopustiť pôdu tejto náuky. Po viacnásobnom prečítaní „Amoris laetitia“ môžem iba zdôrazniť: dokument dáva zmysel, iba ak ho čítame na základe osvedčenej náuky a praxe. K tomu patrí samozrejme aj železná zásada: mimo právoplatného manželstva sa vždy a bez výnimky vyžaduje zdržanlivosť. Práve nemecká oblasť ignoruje, čo sa na desiatich miestach 8. kapitoly AL jasne uvádza: Rozlišovanie a priestor pre rozhodnutie vo svedomí je iba tam, kde postihnutí spoznajú, že ich druhé manželstvo odporuje Božiemu poriadku a seriózne sa vydajú na cestu zodpovedajúcu tomuto poriadku.
To je presne to, čo „Familiaris consortio“ 84 uvádza, ibaže pápež František pre to teraz vyvíja oveľa podrobnejšie kritériá. …
kath.net: Nemálo veriacich je zmätených, lebo jedni biskupi hovoria to a iní ono. Ako je vôbec možné, že text možno takto široko vykladať. Nemáte pocit, že katolíci, ktorí chcú žiť ešte podľa ideálu Cirkvi, sú tu svojimi pastiermi zanedbávaní?
Wollbold: Pápež nie je teológ odborník a jeho dokument je viac impulzom na ďalšie hľadanie pravdy ako „Roma locuta causa finita“. Mnohí však text vôbec dôkladne neprečítajú, ale robia si z neho svoj nástroj. Mnohí biskupi chcú udržať stádočko pokope, súčasne však aj signalizovať verejnosti: My sme tiež len ľudia a v sexuálnej morálke nie sme vôbec takí prísni. Nechcem to ani komentovať. V každom prípade väčšina si z AL vyberá to, čo potrebuje a ostatné vynechá.
Pri takom rozsiahlom texte sa nedá vyhnúť tomu, že jednotlivým pasážam chýba definitívne upresnenie. Odvolávka na sv. Tomáša Akvinského je málo presvedčivá, pretože trochu nanútená. Náuka o svedomí zostáva nejasná a spomenutie zmierňujúcich okolností ponecháva otázky, najmä čo sa týka negatívnych prikázaní prirodzeného práva, ktoré nikdy a pre nikoho nepoznajú výnimku.
To je neodvolateľné jadro našej etiky: určité veci sa nesmú nikdy a za nič konať. Tu nie je čo rozlišovať a jednotlivý prípad tu nevyžaduje nič iné ako pokoru a držať sa ako všetci ostatní tohto prikázania.
Žiaľ chýba aj rozlišovanie „forum internum“ a „forum externum“. Lebo dokonca aj tam, kde dvaja znovu zosobášení rozvedení chcú žiť ako brat a sestra, nachádzajú sa pre ľudí v objektívnom protirečení s nerozlučiteľnosťou manželstva. Ako by sme sa chceli pri ich verejnom pripustení ku sviatostiam vo „forum externum“ napr. v ich vlastnej farnosti vyhnúť dojmu napr. „dvojakej morálky“ (AL 300) alebo nerovného prístupu?
A potom téma „rozlišovanie“ a „jednotlivý prípad“. Zásadne je to úplne oprávnené, ale pôsobí to iba tam, kde sú partneri ochotní svoju situáciu usporiadať v zmysle Cirkvi. Pápež František jednoznačne hovorí, že smernice nemeckých biskupov tu už nie sú také jasné.
Ale to je predsa to podstatné. Väčšina postihnutých chce proste uznanie svojho status quo. Obávam sa, že odvolanie sa na jednotlivý prípad bude problémom pre duchovných pastierov. Všetci postihnutí sú zvláštnym prípadom a ak chcú ísť na prijímanie, sotva im možno brániť. Kto sa pýta, dostane aj kladnú odpoveď. Nakoniec sa odvolanie na jednotlivý prípad stane iba figovým listom. V skutočnosti sme sa dávno vzdali toho, že sväté prijímanie predpokladá seriózne úsilie o život podľa Božieho poriadku. Takže teraz bije hodina pastierov: múdrych, pevných biskupov s jasným pohľadom.
kath.net: Vo februári kardinál F. Coccopalmerio napísal k 8. kapitole AL: „Ak by pre pár záväzok žiť ako brat a sestra bol možný, tak to majú urobiť.“ Avšak dodal: „Ak by takýto záväzok vyvolal ťažkosti, zdá sa, že partneri nie sú potom k tomu zaviazaní, pretože predstavujú subjekt, o ktorom sa v AL 301 jasne hovorí: ‚Subjekt, i keď dobre pozná normu, môže mať veľké ťažkosti pri chápaní „hodnôt, ktoré mravná norma obsahuje“, 339 alebo sa môže nachádzať v konkrétnych okolnostiach, ktoré mu neumožňujú konať inak a robiť iné rozhodnutia bez spáchania novej viny.’“ Ako to hodnotíte? Možno subjektívnu vôľu povýšiť nad objektívnu danosť porušenia Božieho prikázania?
Wollbold: Coccopalmierio je milý kardinál a cirkevný právnik, ktorý chce obetavo podporiť pápeža. Ale jeho kniha svedčí o prenáhlenosti. Pápež František hovorí: „Človek môže – hoci normu presne pozná – mať veľké ťažkosti v chápaní hodnôt, o ktoré v morálnej norme ide‘.“ To posledné je citát z „Familiaris consortio“ 33 a to pokračuje: „Ale je to jedna a tá istá Cirkev, ktorá je súčasne Učiteľkou a Matkou. Preto vždy vyzýva a povzbudzuje na to, aby sa prípadné manželské ťažkosti riešili bez falšovania a porušovania pravdy. Cirkev je presvedčená, že nemôže jestvovať skutočný protiklad medzi Božím zákonom o odovzdávaní života a zákonom o pestovaní manželskej lásky. Preto konkrétna vychovávateľská starostlivosť Cirkvi musí byť vždy súdržná a nikdy ju neslobodno oddeľovať od jej učenia.“ Preto Coccopalmieri nemôže tento citát používať, aby tvrdil opak. Veď podobne zdôrazňuje aj „Amoris laetitia“ 307 sama: „Aby sme sa vyhli akejkoľvek scestnej interpretácii, pripomínam, že Cirkev sa nijakým spôsobom nesmie vzdať predkladania plného ideálu manželstva, Božieho projektu v celej jeho veľkosti.“
Rozhodujúci bod „Amoris laetitia“ je: Čo z uskutočnenia tohto ideálu požaduje sám Boh od postihnutých tu a teraz? To poznáme zo spovede, napr. zvykové hriechy, kde padne ťažko za krátky čas sa ich zbaviť.
To isté platí aj o živote v druhom manželstve po rozvode: Tu musíme preto požadovať seriózne úsilie o to, urobiť potrebné kroky, napr. oddelené spálne. Garancie nikto nedá, ale iba vyjadriť úmysel je tiež príliš málo. Je to príliš prísne? Podľa mojej skúsenosti všetko závisí od toho, či obaja partneri skutočne prijímajú Boží poriadok. Ak nie, tak padne aj najmenší krok zaťažko. Od toho to závisí a nie od toho, či sa to môže „ukázať ako možné bez ťažkostí“. Mne by bolo tiež milšie, keby sa dane museli platiť, iba ak „sa to ukáže ako možné bez ťažkostí“ – ale žiaľ toto nie je kritériom ani vo svete, ani v Cirkvi. Bože môj, keby dobre žiť bez ťažkostí bolo možné, načo by Spasiteľ potom musel vyzvať k nasledovaniu cesty kríža?
Niektoré páry možno uvedú, že ich svedomie im hovorí, že je to tak v poriadku, a že všetko iné im padne príliš zaťažko, alebo že sú si istí, že Božia láska je väčšia, ako cirkevný poriadok. V tom prípade musí kňaz pokojne a prijateľne ich omyl vysvetliť a pokúsiť sa dať im pochopiť Božiu vôľu. To bude robiť s veľkým pochopením, lebo to znamená veľké obrátenie a veľké úsilie. Ale neuskutočniteľné to nikdy nie je.
Kňaz môže nakoniec vidieť, že jeho slová ešte nepadli na úrodnú pôdu a pár napriek tomu ide na prijímanie. V tom prípade môže dospieť k záveru, že to radšej prejde mlčaním, bude sa za nich modliť a nepreruší s nimi rozhovor. To je tzv. „dissimulatio“, aby sa zabránilo horšiemu. Nie je to však tolerovanie, či dokonca akceptovanie mylného rozhodnutia vo svedomí. –zg-

* * * * * * *

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *