Život Cirkvi vo svete 11/2017

Obsah

Rakúski biskupi: O riešení problémov doma i vo svete

Satanisti sa priznali k útoku na ochrancov života

Rusko: Biskupi žiadajú odstrániť Leninove telo

Poľsko: Biskupi za blahorečenie de Gasperiho a Schumana

Holandsko: Cirkev víta víťazstvo stredu

Kanada: ‚Zlý príklad kultúrneho imperializmu‘

Jeruzalem: Kaplnku nad Svätým hrobom otvoria

Expert: Vedeniu v Cirkvi sa treba učiť

Stranícky program AfD: Proti potratu a genderu

Nemecko: Zničili katolícku škôlku

Žena s Downovým syndrómom moderuje v televízii

Žehnanie, či dobrá príprava na manželstvo?

Švajčiarsko: Provinciál by mal odstúpiť

USA: Minister zahraničia píše pápežovi

Holandsko: Biskupi prezentujú list k voľbám

Svätorečenie fatimských pastierikov sa blíži

Obeť zneužitia chce od kardinála objasnenie

Iracký premiér: Utečenci sa majú vrátiť!

Špekulácie o ceste pápeža do Káhiry v máji

Rakúsko: Biskupi zasadajú v prepoštstve St. Gerold

Francúzsko otvára humanitárny koridor

Taliansko: Bratstvo sv. Pia X. nemôže využívať kostol

Kanada: 650 miliónov na ‚reprodukčné zdravie’

Bez ramien, krátke nohy, veľký hlas

Štyri roky Františka: Pápež rôznych impulzov

Liturgia: Biskup proti reforme reformy

Venezuela: Šéf opozície vyzýva Vatikán k tvrdosti

Schönborn: František ‚ide neomylne svojou cestou‘

Ľavicoví extrémisti útočia na ochrancov života

Peru: Vyše 1,5 milióna demonštrovalo proti genderu

Poľsko: Blahorečenie prímasa Hlonda sa blíži

Jeruzalem: Útok na Kaplnku Nanebovstúpenia Pána

Obdobie pokánia a obrátenia

Rakúski biskupi: O riešení problémov doma i vo svete

Viedeň, 17.3.2017 (KAP) 020 354 – „Kathpress“ dokumentuje tlačové vyhlásenie z jarného zasadnutia rakúskych biskupov 13.- 16. marca v Prepoštstve St. Gerold. Z vyhlásenia vyberáme:

Vydarená integrácia: Kto je prenasledovaný, alebo uteká pred vojnou, má právo na pomoc a kresťania majú povinnosť pomáhať. Utečenci potrebujú podporu a integráciu, čo je nutné na pokojné a dôstojné spolunažívanie. Vydarená integrácia nepríde sama a preto treba vítať, že politika a spoločnosť si sú stále viac vedomé tejto zodpovednosti.
Farské voľby 2017: V nedeľu 19. marca 2017 bude v Rakúsku 2970 farností voliť farské rady – čo bude znova jarná obnova cirkvi v našej krajine. Až 28 000 žien a mužov dostanú dôveru veriacich na päť rokov a tým zodpovednosť za život miestnej cirkvi. Táto dobrovoľná čestná služba sa od koncilu veľmi osvedčila. Na voľby je oprávnených 4,6 milióna katolíkov. My, biskupi, pozývame všetkých katolíkov, aby sa na voľbách zúčastnili. Boží ľud tak môže prispieť k poslaniu Cirkvi pre spásu ľudí.
Ľudia s Downovým syndrómom. Svetový deň tohto syndrómu 21. marca je dôležitým znamením humanity. „Každý ľudský život je cenný, každý človek je darom a jeho prijatie obohacuje každé spoločenstvo a spoločnosť.“ Tomu však protirečí vývoj, ktorý je voči týmto ľuďom stále väčšou hrozbou. V rámci tehotenského vyšetrenia sa po týchto ľuďoch priam „pasie“ a na ženy sa vyvíja subtílny tlak ísť na potrat. Vyzdvihuje sa „geneticky nenápadné dieťa“. Je to obchod s nádejami ľudí. Prispieva to k latentnému eugenickému postoju v spoločnosti, ktorý treba z hĺbky duše odmietnuť.
Pomoc kresťanom v Iraku. Situácia v severnom Iraku je dramatická. Rozhoduje sa, či kresťania majú budúcnosť tam, kde sú doma od začiatkov Cirkvi. Všetkých 120 000 kresťanov muselo ujsť.
Rakúski biskupi podporujú patriarcha Saka v jeho naliehavej výzve Západu, nenechať kresťanov napospas osudu.
Ohrozené ľudské práva na Filipínach. Nezvyčajne ostro odsúdila Biskupská konferencia Filipín v pastierskom liste plány znovu zavedenia trestu smrti a bezprávne opatrenia prezidenta Rodriga Duterteho.
Trvalo udržateľný rozvoj. Pred 50 rokmi pápež Pavol VI. uverejnil významnú encykliku o sociálnej náuke Cirkvi „Populorum progressio“. „Rozvoj je nový názov pre pokoj,“ – táto výrazná veta pápeža má trvalú platnosť a mala za následok nespočetné rozvojové projekty Cirkvi na svete. Dokumentom „Laudato si“ pápež František dal do centra pozornosti pohľad na životné prostredie a chudobu. Ide o celosvetovú „starosť o spoločný dom“, čo sa môže stať pre ľudstvo osudovou otázkou.
Pápež František navštívil v septembri 2015 OSN pri príležitosti stanovenia cieľov trvalo udržateľného rozvoja medzinárodným spoločenstvom. Táto „Agenda 2030“ vstúpila od platnosti pred rokom. Je to nádejné znamenie riešenia problémov sveta. Stanovuje konkrétne ciele pre oblasti ako zdravie, chudoba, vzdelanie, hospodárstvo, infraštruktúry a pracovné miesta až po energiu a ochranu životného prostredia. Je to sľubná stratégia na riešenie rozšíreného strachu pred globalizáciou, sociálnym úpadkom, masovou migráciou, klimatickými zmenami a ničením životného prostredia. –zg-

Satanisti sa priznali k útoku na ochrancov života

Čierna omša proti protivníkom potratu

Frankfurt, 17.3.2017 (kath.net) 020 353 – Skupina nemeckých satanistov, ktorí minulý piatok zaútočili na akciu „40 dní pre život“ pred poradenským centrom pre ženy „Pro Familia“ vo Frankfurte n. M., uverejnila na internete list s priznaním sa k útoku. Informovala o tom skupina pro-life „Akcia SOS život“ na svojej stránke.
Satanisti v liste hovoria o „čiernej omši proti protivníkom potratu“. Satanisti opisujú akciu ako „veľký úspech“:
„Klaňanie sa satanovi a s pivom sme slávili čiernu omšu, čítanie, v ktorom sa duše prítomných aktivistov za ochranu života predkladali diablovi ako obetu a zbožňovanie okrídlenej požieračky detí Lilith – to bol začiatok temného užívania si piva.“
Skupina ochrancov života však vyhlásila, že polícia bola pri útoku rýchlo na mieste a vyčíňanie satanistov ukončila. –zg-

Rusko: Biskupi žiadajú odstrániť Leninove telo

Moskva, 16.3.2017 (KAP) 020 352 – V ruskom meste Kolomenskoje sa konala v stredu spomienková bohoslužba k 100. výročiu abdikácie cára Mikuláša II., ktorého zastrelili v r. 1918. Liturgiu viedol patriarcha Cyril I. Mariánska ikona z Kolomenského sa považuje za ochrankyňu Ruska v ťažkých časoch, najmä v revolučnom roku 1917, v následnej občianskej vojne a pri prenasledovaní cirkvi Leninom a Stalinom.

Ruskí biskupi v diaspore dôrazne požadujú odstránenie Leninovho tela z mauzólea v Moskve na Červenom námestí a jeho využitie na iné účely. Bolo by „znamením zmierenia ruského národa s Kristom“, keby mŕtvola Lenina, „najväčšieho prenasledovateľa kresťanov 20. storočia“, zmizla z Červeného námestia“, ako sa uvádza v liste pravoslávneho spoločenstva Ruskej zahraničnej cirkvi, ktorá je v plnom spojení s Moskovským patriarchátom (ROCOR). List sa čítal pri všetkých bohoslužbách minulú nedeľu vo viac ako 450 ruských pravoslávnych kostoloch v 43 krajinách. Biskupi ROCORu ďalej žiadajú, aby sa zničili aj Leninove pamätníky. Mestá, provincie a ulice v Rusku majú tiež dostať svoje pôvodné historické predrevolučné názvy.
Synoda ROCOR sa ďalej s ľútosťou vyjadrila o morálnom a hospodárskom úpadku, za čo je zodpovedná sovietska nadvláda, ako aj „pokračujúce hanobenie“ Ruska zo strany Západu, ktoré dnes vládne ako pred sto rokmi. Biskupi vyzývajú veriacich „vo vlasti aj v diaspore“, aby si strážili pravoslávnu vieru ako Boží dar a „ako oko v hlave“.

Stalinovu mŕtvolu už odstránili
Ruskú pravoslávnu cirkev v zahraničí založili po Októbrovej revolúcii r. 1917 ruskí pravoslávni veriaci, ktorí ušli pred náboženským prenasledovaním boľševikmi. V r. 1927 ju vyhlásili za nezávislú od Moskovského patriarchátu po tom, čo patriarcha Sergius I. vydal vyhlásenie lojality Sovietskemu zväzu. Od r. 2007 je zahraničná cirkev kánonicky napojená na Moskovský patriarchát ako autonómna cirkev. Má asi 450 farností v Amerike a Európe. Sídlom metropolitu je od r. 1957 New York.
V r. 1953 až 1961 bolo v Leninovom múzeu vystavené aj telo Stalina. V období rušenia Stalinovho kultu bolo prevezené na Cintorín cti za múzeom. O odstránení Leninovho tela z mauzólea na Červenom námestí sa diskutuje už od konca ZSSR. Jediným výsledkom doteraz bolo zrušenie čestnej stráže za prezidenta Jeľcina v r. 1993.
V seriáli „Cirkev a svet“ televízie „Rossija-24“ vedúci Úradu pre zahraničie Moskovského patriarchátu metropolita Hilarion sa tiež vyslovil za to, aby sa názvy ulíc pripomínajúce sovietskych funkcionárov premenovali. No dodal: „Ale nesmie sa nič prenáhliť, pretože premenovania musí obyvateľstvo prijať.“ Vyjadril nádej, že „skôr či neskôr všetci uznajú, že mnohé tie mená patria teroristom, vrahom a katom, ktorí vošli do histórie negatívnymi činmi“. V súčasnosti sú však ešte v otázke premenovania rôzne názory u obyvateľstva rovnako ako vzhľadom na odstránenie tela Lenina z Červeného námestia.
Ako „demagogické“ označil metropolita argument protivníkov premenovania, že nové tabuľky na uliciach by stáli daňovníkov veľa peňazí. Treba zohľadniť aj silu zvyku, sám si musel ešte len zvykať na nové označenia dôležitých staníc v moskovskom metre, ako povedal a dodal: „No je to menšia záťaž, ak za to zmiznú mená vrahov a zločincov z našich ulíc, námestí a staníc metra.“
Pred mesiacom otvoril Hilarion v moskovskej Katedrále Krista Vykupiteľa výstavu na spomienku mučeníkov boľševizmu a stalinizmu. „Isté mená nesmú z našej pamäti zmiznúť,“ zdôraznil metropolita: „Boli tu represie, milióny nevinných ľudí boli zavraždené. Cirkev vyjadrila svoj názor na 20. storočie tým, že v r. 2000 svätorečila viac ako 1700 nových mučeníkov a vyznávačov, ktorí boli známi a mnohé tisíce, ktorých meno nikto nepozná.“ –zg-

Poľsko: Biskupi za blahorečenie de Gasperiho a Schumanna

Poľsko, 16.3.2017 (RV) 020 351 – Poľskí biskupi vyjadrili svoju podporu procesu blahorečenia dvoch zo zakladateľov Európskej únie: Roberta Schumanna (1. foto) a Alcida de Gasperiho (2. foto). Na záver plenárneho zasadnutia vo Varšave tiež vyzvali veriacich k tomu, aby sa modlili „za Európu, za rešpektovanie Božieho poriadku na našom kontinente a za rešpektovanie každého človeka“.
Ďalšou dôležitou témou zasadnutia bola podľa agentúry SIR situácia manželských párov, ktoré sa rozišli a v súčasnosti žijú s inými partnermi. Príslušná komisia by mala v nasledujúcich mesiacoch vypracovať pastoračný plán pre tieto páry berúc do úvahy vo svetle apoštolskej exhortácie Amoris laetitia situáciu Katolíckej cirkvi v Poľsku.
Záverečná správa zo zasadnutia Konferencie biskupov Poľska poukazuje aj na výsledky iniciatívy Poľskej katolíckej charity v prospech sýrskych rodín v Aleppe. Viac než dvetisíc rodín získalo pomoc prostredníctvom programu „Rodina pre rodinu“, do ktorého sa zapojilo približne 7-tisíc poľských dobrodincov. -ej-

Holandsko: Cirkev víta víťazstvo stredu

Den Haag, 16.3.2017 (KAP/KNA) 020 350 – Holandskí biskupi sa tešia z vysokej účasti ľudí a z víťazstva strán politického stredu v parlamentných voľbách. Pozitívne hodnotia, že sa voliči zamerali na strany stredu, ako povedala Danielle Woestenbergová, referentka pre vzťahy s politikou pri Biskupskej konferencii Holandska, pre nemeckú agentúru KNA. „Extrémne postoje ľudia zavrhli,“ ako dodala.
Najviac hlasov dostala pravicovo-liberálna strana VVD. Napriek stratám dosiahol premiér Mark Rutte s 21 percentami víťazstvo. Strana populistu Geerta Wildersa je na druhom mieste s 13 percentami – teda ďaleko za očakávaním. Dobrý výsledok dosiahli aj kresťanské strany. Účasť vo voľbách bola zreteľne vyššia ako pred piatimi rokmi.
Katolícki biskupi pred voľbami vyzvali veriacich, aby išli k urnám. „Hlasovanie je právo a privilégium, pretože žijeme v demokratickej spoločnosti,“ napísali a uviedli kritériá, podľa ktorých by sa mali katolíci pri rozhodovaní riadiť. –zg-

Kanada: ‚Zlý príklad kultúrneho imperializmu‘

Ottawa, 16.3.2016 (kath.net/pl) 020 349 – „Zavrhnutia hodným príkladom západného imperializmu sú investície kanadskej vlády do sexuálneho a reprodukčného zdravia žien v rozvojových krajinách,“ napísal kardinál Thomas Collins, arcibiskup Toronta, v liste premiérovi Justinovi Trudeauovi. Vzťahuje sa pritom na správy médií, že sa na to poskytuje 650 miliónov dolárov.
V tom istom zmysle napísal premiérovi aj predseda Biskupskej konferencie Kanady, Mons. Douglas Crosby. Kladie mu otázku: „Máme ženám napríklad umožniť, aby im boli prístupnejšie potraty kvôli selekcii pohlaví? Peniaze, ktoré sa vydávajú na potraty a antikoncepciu by sa mohli vynaložiť aj na zaočkovanie miliónov žien proti malárii a iným chorobám. So 650 miliónmi by sa mohli postaviť mnohé školy a univerzity a tým otvoriť ženám vedúce postavenia v našom svete.“ –zg-

Jeruzalem: Kaplnku nad Svätým hrobom otvoria

Jeruzalem (kath.net/KAP) 020 348 – Reštauračné práce v Kostole Svätého hrobu (Anastasis) v Jeruzaleme sa končia. Otvorenie „Aediculy“, kaplnky nad Svätým hrobom a uskutoční jednoduchým obradom 22. marca. Obrad spoločne vykonajú grécko-pravoslávny patriarcha Teofil III., arménsky apoštolský patriarcha Nourhan Manougian a administrátor latinského patriarchátu, arcibiskup Pierbattista Pizzaballa. Podľa „AsiaNews“ príde aj konštatínopolský patriarcha Bartolomej I. Svätý hrob, podľa tradície miesto uloženia Ježiša do hrobu, je najvýznamnejším miestom „Anastázy“.
Práce na kaplnke sa začali v máji 2016. Oslobodili ju od oceľových podpier, ktorými ju v r. 1947 upevnili britské mandátne orgány po katastrofálnom zemetrasení v r. 1927. Plánované reštaurovanie sa vtedy pre nezhody troch cirkví a z politických dôvodov nemohlo uskutočniť. Až po tajných rokovaniach v Aténach v marci 2016 sa dosiahla dohoda o dôkladnom zreštaurovaní. Hrozba izraelských orgánov, že kvôli nebezpečiu zrútenia kaplnku zatvoria, mala k tomu podstatne prispieť.
Reštaurovanie kaplnky má podľa pátra Francesca Pattona, kustoda Svätej zeme, vysokú symbolickú a ekumenickú hodnotu. To, že práce sa konali so súhlasom katolíkov, pravoslávnych a Arménov, „je významné znamenie pre celé kresťanstvo – ukazuje že spolupracovať dokážeme,“ ako povedal kustod. „Podarilo sa tak vrátiť pútnikom najdôležitejšie sväté miesto kresťanstva lepším spôsobom.“ Františkán vyjadril dôveru, že sa podarí čoskoro uzavrieť aj ďalšiu dohodu o pôsobení na tomto mieste.

Otvorenie Ježišovho hrobu
Vedúca reštauračných prác, Prof. Antonia Moropoulou z Technickej univerzity v Aténach pripomenula „historické chvíle“ pri renovácii – najmä otvorenie Ježišovho hrobu 26. októbra. Vtedy odstránili mramorovú platňu nad hrobom na 60 hodín, aby vedci mohli pozorovať pôvodný povrch skaly, na ktorý uložili podľa tradície Kristovo telo. Bolo to tretie otvorenie hrobu v histórii. Všetci zúčastnení boli hlboko dojatí:
„Uvedomili sme si, že tento prázdny hrob je živým náboženským monumentom, pri ktorom sa ľudia z celého sveta neustále modlia, každý rok prichádzajú milióny pútnikov,“ povedala profesorka.
Náklady na práce, 3,3 milióna dolárov, nesú spoločne katolíci, členovia Grécko-pravoslávnej a Arménskej apoštolskej cirkvi. Podieľajú sa na tom aj sponzori najmä z Grécka a Ruska. V apríli minulého roku poskytol na práce jordánsky kráľ Abdullah II. osobný dar 100 000 dolárov. Kráľ sa naďalej považuje za „strážcu všetkých svätých miest“ – kresťanských aj moslimských – v Jeruzaleme.

Prvý kostol postavili pred 1700 rokmi
Kostol Svätého hrobu v jeruzalemskom starom meste patrí medzi najdôležitejšie miesta kresťanstva. Pravoslávni kresťania hovoria tu o Kostole vzkriesenia (Anastasis).
Podľa modernej archeológie mohol Ježišov hrob ležať práve na pozemku tohto kostola. Na rozdiel od dneška ležal tento pozemok pred 2000 rokmi mimo mestských múrov. Prvý kostol tu bol posvätený za cisára Konštantína v r. 335. Po zničení v 7., 11. a 19. storočí bol vždy znova postavený a doplnený. Tak vznikol neprehľadný komplex malých kostolov, kaplniek a prístavieb, kde sa pripomínajú udalosti z Biblie. Dnešný prevažne helénistický štýl vznikol v 12. a 19. storočí, po tom, čo v r. 1808 oheň zničil rotundu nad hrobom. Budovy sa rozkladajú na ploche asi 100 krát 120 metrov. Nie všetky sú prístupné.
Kostol Svätého hrobu dnes vlastnia rôzne vyznania. Časti patria aj koptským, sýrskym a etiópskym pravoslávnym cirkvám. Pre spory vydali osmanskí mocnári v r. 1852 tzv. Status quo, ktorý určuje jeho využívanie. –zg-

Expert: Vedeniu v Cirkvi sa treba učiť

Viedeň, 16.3.2017 (KAP) 020 347 – Aj Cirkev bude musieť v budúcnosti svoje vedúce sily starostlivo pripravovať na ich úlohy, ako to už dávno robia sekulárne organizácie v hospodárstve, správe a v neziskovej oblasti. Upozornil na to nemecký expert Benedikt Jürgens z Centra pre aplikovaný pastoračný výskum (ZAP) v Bochume v príspevku na teologickej webovej stránke „feinschwarz.net“.
Cirkev sa dlho mohla spoliehať na to, že jej vedúce osobnosti boli „prirodzené talenty“, príp. vyrástli do vedúcich pozícií skúsenosťami. „To však už natrvalo fungovať nebude, lebo počet potenciálnych vedúcich síl klesá a ich úlohy sú stále zložitejšie,“ povedal expert a poukázal na už existujúce modely v nemeckých diecézach Essen, Aachen a Hamburg.
Priestor konania a slobody v cirkevných organizáciách sú v istom vzťahu napätí k stavu Katolíckej cirkvi, ako uviedol Jürgens. Aj pre cirkevné vedúce sily je „nesmiernou výzvou uvoľniť napätia medzi hierarchickým poriadkom Cirkvi a očakávaniami veriacich, ktorí sú súčasne občanmi slobodnej demokratickej spoločnosti.“
Povzbudenie prichádza podľa Jürgensa o. i. od pápeža Františka. Ten v dokumente „Amoris laetitia“ pri všetkom rešpektovaní náuky Cirkvi a jej noriem otvoril voľný priestor najmä pre zohľadňovanie konkrétnej situácie a jednotlivého prípadu – aby sa ozrejmila „nádherná zložitosť života“.

Tri „hlavné kompetencie“
„Objasnenie, nastavenie a riadenie“ označil expert ako tri hlavné kompetencie, ktoré potrebujú vedúce cirkevné sily. Objasnením opísal schopnosť jasne stanoviť, v akom vzťahu je cirkevná organizácia k poslaniu Cirkvi: „Ako sa ozrejmí vzťah k transcendentnosti? V akom vzťahu sú Písmo, Tradícia a Učiteľský úrad ku konkrétnej pastoračnej situácii? Právu tu ukázal dokument Amoris laetitia vhodnú cestu.“
Nastavenie znamená schopnosť vyvinúť silný cirkevný profil a ozrejmiť aký špecifický prínos poskytuje cirkevná organizácia k riešeniu spoločenských úloh. „K tejto kompetencii patrí aj schopnosť komunikatívnej integrácie navonok aj dovnútra. Treba zohľadniť, že v modernej spoločnosti sa členovia organizácie s ňou neidentifikujú na 100 percent. Sú aj členmi iných organizácií a spoločenských čiastkových systémov.“
Riadenie vyžaduje od vedúcich síl vytvoriť najvhodnejšie štruktúry pre cirkevné organizácie. Pritom ide o. i. o transparentný priebeh činnosti, delegovanie kompetencií a participáciu spolupracovníkov.

Vzory Essen, Aachen, Hamburg
V Essenskej diecéze sa biskup, jeho vikár a vedúci oddelenia zúčastnili na rozsiahlom procese „feedbacku“ (spätnej väzby). To, že sa vysoko postavené vedúce sily cirkevnej organizácie „ukážu ako schopné sebakritiky a otvorene sa podrobia procesu výuky“ označil Jürgens ako „pozoruhodné“. V Aachene generálny vikariát realizoval rozsiahly proces plánovania stratégie a vývoja – cieľ lepšej komunikácie a kooperácie sa dosiahol. V Hamburskej arcidiecéze prebieha projekt na tému štandard kvality vývoja vedúcich síl. Pritom sa vypracovávajú profily požiadaviek pre vedúce úlohy v pastorácii a opisy úloh v pastoračných povolaniach. Takéto podnety sa majú systematizovať, vedecky podkladať a ďalej rozvíjať, ako uviedol Jürgens. –zg-

Stranícky program AfD: Proti potratu a genderu

Berlín, 15.3.2017 (kath.net) 020 346 – Nemecká strana Alternatíva pre Nemecko (AfD) vydala návrh programu pre voľby do parlamentu. Jeho základom je snaha nemeckú spoločnosť „sformovať v prospech rodín a detí“. Program sa má schváliť v apríli, ako informuje „idea“. AfD kritizuje, že etablované strany „dramatický rast bezdetných manželstiev a miznutie normálnych stredných rodín“ berú len tak, bez alternatívy. Strana by chcela zaviesť príspevok pri narodení dieťaťa, či okamžitú daňovú úľavu.
Potrat AfD odmieta. „Aj nenarodené deti majú právo na život,“ ako uvádza. „Poradenstvo pre tehotné ženy musí slúžiť ochrane života.“ Strana ostro kritizuje aj ideológiu gender, pretože ničí „prirodzené rozdiely pohlaví a spochybňuje pohlavnú identitu“. Táto ideológia preto musí „von zo škôl“. „Musí sa zastaviť aj raná sexualizácia detí pri vyučovaní,“ žiada strana. „Na výskum genderu sa už nesmú poskytovať verejné prostriedky.“
Kriticky vidí strana aj islam, ktorý „nepatrí k Nemecku“. V prítomnosti miliónov moslimov, ktorých počet rastie, vidí strana „veľké nebezpečie“ pre štát a naše hodnoty: „Islam, ktorý nerešpektuje náš právny poriadok, či dokonca proti nemu bojuje a nárokuje si nadvládu ako jediné platné náboženstvo, nie je zlučiteľný so slobodným demokratickým poriadkom Nemecka.“ Minarety strana odmieta ako „znaky islamskej nadvlády“ rovnako, ako volanie muezína. –zg-

Nemecko: Zničili katolícku škôlku

Burladingen, 15.3.2017 (kath.net) 020 345 – Katolícku materskú škôlku St. Fidelis v nemeckom Burladingene vo Freiburskej arcidiecéze úplne zničil požiar v noci z 10. na 11. marca. Z budovy šľahali v noci obrovské plamene. Zranený našťastie nebol nikto, ale vecné škody sa odhadujú na 200 000 eur. Podľa informácií televízie SWR polícia predpokladá podpaľačstvo, odborník už vec preskúmal. Pre 80 detí sa teraz naliehavo hľadá núdzové riešenie. –zg-

Žena s Downovým syndrómom moderuje v televízii

Paríž, 15.3.2017 (kath.net/pl) 020 343 – Sympatická mladá Francúzka má 21 rokov a 14. marca večer moderovala predpoveď počasia v televízii. Kampaň na Facebooku s 200 000 prívržencami a vyslovene pozitívne komentáre podporili Mélanie Ségardovú a teraz sa konečne smela postaviť pred kameru. V televízii „France2“, najväčšej verejnoprávnej televízii Francúzska! Svoje vystúpenie v najlepšom vysielacom čase, krátko po 20. hodine, zvládla bravúrne. Či bude naďalej moderovať predpoveď počasia, nie je zatiaľ známe, no mnohí fanúšikovia v to dúfajú. Mladá žena s očarujúcim úsmevom medzitým už upútala pozornosť nielen francúzskych médií, ale aj medzinárodného publika. –zg-

 

Žehnanie, či dobrá príprava na manželstvo?

Würzburg , 15.4.2017 (kath.net) 020 342 – Nemecký katolícky denník „Tagespost“ označil v utorok v komentári najnovší návrh pasovského biskupa Štefana Ostera sviatostné sobáše v istých prípadoch nahradiť prostým žehnaním ako „vzdialené od praxe“.
Biskup Oster nedávno povedal, že mnohým snúbencom nie je vôbec jasné, čo sviatostný sobáš znamená. „Katolícka príprava na manželstvo sa musí podstatne zlepšiť. Pripravujeme každé dieťa na prijímanie a každého birmovanca na birmovku celé mesiace. Naproti tomu pre prípravu na manželstvo stačí v podstate, ak sa páry niekoľkokrát pozhovárajú s farárom a dúfajú, že im pritom nepoloží veľa trápnych otázok,“ povedal biskup Oster.
Komentátorka Regina Einigová uviedla, že cirkevné právo poskytuje veriacim „právo na sviatosti“. „Tým zostáva Čierny peter u farárov, ktorí dostávajú pocítiť „právo cirkevného daňovníka“ vo forme „sviatostného turizmu za sviatosťami a hrozieb vystúpenia z Cirkvi“, ak kňazi trvajú na dôkladnej príprave na manželstvo. Preto zostane záujem o žehnania malý.
„Tagespost“ tiež kritizoval, že je nejasné, čo sa tu má požehnávať, sľub, manželstvo na skúšku, alebo vzťah podobný manželstvu? A pripomína sv. Jána Pavla II., ktorý v r. 1980 jasne povedal, že Cirkev to nemôže schvaľovať. Zo „slávenia žehnania“ vychádzajú podľa novín signály, ktoré sviatosť manželstva zatemňujú. –zg-

Švajčiarsko: Provinciál by mal odstúpiť

Chur, 15.3.2017 (kath.net) 020 341 – Švajčiarsky provinciál rehole kapucínov Mauro Jöhri by mohol byť zbavený úradu. Informoval o tom časopis „Schweizer Weltwoche“ minulý týždeň v príspevku o najnovšom prípade zneužívania u švajčiarskych kapucínov. Jöhri bol v r. 1995 až 2001 a v r. 2005 až 2006 švajčiarskym provinciálom a tak zodpovedný za škandál zneužívania jednej osoby bratom Joëlom. Bizarné na tom však je, že súčasné liberálne, ale aj cirkevné médiá Švajčiarska chcú túto tému zamiesť pod koberec. Dôvod je prostý: progresívny kňaz Mauro Jöhri sa považuje za možného prechodného administrátora v Diecéze Chur namiesto konzervatívneho biskupa Vitusa Huondera, proti ktorému liberáli dlhšie broja.
„Weltwoche“ pred niekoľkými dňami položil generálnemu predstavenému rehole otázku, či v r. 2005 znovu pozval svojho brata naspäť, hoci boli známe jeho pochybenia a či o tom informoval Kongregáciu pre náuku viery. Jöhri odpovedal, že pátra povolal naspäť na žiadosť francúzskeho provinciála vo Švajčiarsku a zakázal mu pastoráciu.
Ako napísal „Weltwoche“, duchovný mal povinnosť sám sa udať, čo sa nestalo. Postihnutého a jeho príbuzných mali navštíviť, aby mohli podať udanie, čo sa čiastočne splnilo. No boli porušené smernice z Ríma, pretože nenasledovalo cirkevno-právne vyšetrovanie.
„Weltwoche“ pripomína list pápeža Františka z r. 2016, kde uvádza, ako pristupovať k hodnostárom, ktorí konali nedbanlivo a tak spôsobili „iným závažné škody“. Jeho odpoveď vtedy znela: majú byť odstránený z úradu, najmä pri zanedbaní konania pri sexuálnom zneužití detí. –zg-

USA: Minister zahraničia píše pápežovi

Washington, 14.3.2017 (KAP) 020 340 – Americká vláda poslala pápežovi Františkovi blahoželania a vyjadrila želanie dobrej spolupráce v budúcnosti. „V mene prezidenta Donalda Trumpa a ľudu Spojených štátov vyjadrujem jeho Svätosti pápežovi Františkovi na štvrté výročie jeho zvolenia za rímskeho biskupa a hlavu Katolíckej cirkvi moje blahoželania,“ uviedol štátny sekretár Rex Tillerson vo vyhlásení, ako informovala agentúra „Catholic News Agency“ (CNA) v utorok. Kardinál Jorge Bergoglio z Argentíny bol zvolený za pápeža 13. marca 2013.
„Spojené štáty a Svätý stolec už desaťročia spolupracujú, aby reagovali na globálne výzvy ako obchod s ľuďmi, nedostatok potravín, epidémie a zneužívanie náboženstva ako nástroja nenávisti a konfliktov medzi národmi. Spoločne sme vybudovali životne dôležité partnerstvá a spolupracujeme na rozvoji pokoja, slobody a ľudskej dôstojnosti na celom svete.“
„V tento deň sa pridávam k miliónom Američanov a ľuďom na celom svete“, ktorí gratulujú pápežovi a želajú mu „naďalej úspechy pri vedení Katolíckej cirkvi“, ako vyhlásil minister zahraničných vecí. Želanie celého sveta sa usmerňujú na to, aby vedenie pápeža Cirkev posilnilo pri „budovaní lepšieho sveta pre všetkých“. –zg-

Holandsko: Biskupi prezentujú list k voľbám

Amsterdam, 14.3.2017 (kath.net) 020 339 – Holandskí katolícki biskupi napísali pastiersky list k voľbám do druhej komory parlamentu 15. marca 2017. Z neho vyberáme:

Spoločne niesť zodpovednosť za všeobecné blaho –
„Dôkladne prever návrhy, modli sa a voľ podľa svedomia!“
Dňa 15. marca sa budú voliť členovia druhej komory parlamentu. Je veľmi dôležité sa na voľbách zúčastniť. V demokratickej spoločnosti je možnosť voliť právo a privilégium. Je to však aj povinnosť takto prispieť k verejnému blahu. … Potom nasledujú jednotlivé body ako:
Úcta k životu. Biskupi pripomínajú hodnotu života, ktorý si treba vysoko ceniť od počatia po prirodzenú smrť a spomínajú na porovnanie „Amoris Laetitia“ 56.
Rovnaká dôstojnosť všetkých. Ľudská dôstojnosť a s ňou spojené práva platia pre každého bez výnimky, lebo všetci sme stvorení na Boží obraz – najmä pre seniorov, chudobných, deti, chorých, utečencov a iných, ktorí sú v nebezpečenstve. Je preto neprijateľné, aby mnohí boli zraňovaní vo svojej dôstojnosti. …
Byť blížnym. Každý človek je sociálna bytosť, ktorá potrebuje pre život spoločenstvo. Z katolíckeho pohľadu na človeka a spoločnosť nie je človek v prvom rade jednotlivec, ale ľudská osoba. Preto má v spoločenstve konať slobodne a zodpovedne a milovať blížneho a tak prispievať k dôstojnému spolunažívaniu. Máme povinnosť lásky a solidarity a tak prejavovať zodpovednosť a ponúkať pomocnú ruku. Legalizácia eutanázie je absolútne nezlučiteľná v náukou Katolíckej cirkvi.
Spoločne zodpovedne. Všetci spoločne, ale predovšetkým naši politici, nesieme zodpovednosť za všeobecné blaho, budovanie pokojnej, spravodlivej a stabilnej spoločnosti na všetkých úrovniach. Treba viac vyzdvihovať hodnoty – aj kresťanské – ktoré tvoria bázu európskeho projektu ako potrebného základu spoločenského rozvoja a riešenia problémov. K tomu patrí, ako vyhlásil aj pápež v encyklike ‚Laudato Si‘, životný štýl, ktorý obsahuje zodpovedné hospodárstvo a ochranu prírody.
Spoločne budovať. Politici nemajú apelovať na strach, či mentalitu každého pre seba, či na to, čo nás delí, ale na to, čo nás spája, na starosť o seba navzájom a solidaritu. Duch doby žiaľ zdôrazňuje oveľa silnejšie rozdielnosti a nejednotnosť, ako úsilie o spojenie a jednotu. Chráňme sa zlosti, netolerancie, ľahostajnosti a polarizácie. To všeobecné blaho iba ochromuje.
Vo volebnej kabíne stojíme pred otázkou, ako my vo svetle Evanjelia môžeme svojím hlasom prispieť ku spoločnosti, ktorá buduje základy ľudskej dôstojnosti, solidarity, základných práv, ako sú náboženská sloboda, sociálna spravodlivosť, sloboda voľby školy, subsidiarita, toleranciu a pokoj medzi náboženstvami a kultúrami.
Zodpovedne odovzdať hlas. Svojím hlasom môžeme prispieť k všeobecnému blahu. Pri voľbe strany je rozhodujúca otázka: Ako strana prispieva v súlade so zásadami katolíckej viery k všeobecnému blahu? Podporuje ochranu ľudského života? Podporuje mladé rodiny, chudobných a utečencov? Čo robí v oblasti solidarity s trpiacimi sveta? Podporuje zo srdca náboženskú slobodu, boj proti chudobe, prístup ku vzdelaniu, vysokú kvalitu ošetrovania chorých, správny chov zvierat a rozvojovú pomoc?
Utrecht, 28.2.2017 Katolícki biskupi Holandska

Svätorečenie fatimských pastierikov sa blíži

Vatikán-Lisabon, 14.3.2017 (kath.net/KAP) 020 338 – Proces svätorečenia dvoch fatimských vizionárov sa blíži: Potvrdil to kardinál Angelo Amato prefekt Kongregácie pre kauzy svätých. Kauza súrodencov Františka a Hyacinty Martových „napreduje“ a už máme aj „vhodný zázrak“, ako povedal.
Podľa stránky „Faro di Roma“ ide o uzdravenie talianskeho dieťaťa. Kardinál Amato však upresnil, že termín svätorečenia nemôže uviesť, o tom rozhoduje pápež.
František navštívi Fatimu 12.-13. mája na 100. výročie prvého zjavenia Panny Márie vo Fatime. Panna Mária sa tam zjavovala medzi 13. májom a 13. októbrom.
Francisca a Hyacintu blahorečil v r. 2000 pápež Ján Pavol II. Tretia vizionárka Lucia dos Santos zomrela v r. 2005 vo veku 98 rokov. Bude tiež čoskoro blahorečená.
František bude štvrtý pápež, ktorý navštívi Portugalsko – Pavol VI. ho navštívil v r. 1967, Ján Pavol II. 1982, 1991 a 2000 a Benedikt XVI. 2010. Návšteva argentínskeho pápeža na 100. výročie zjavení potvrdzuje spojenie pápežstva s portugalskou svätyňou.
Sochu „Ružencovej Fatimskej Panny Márie“ osobne požehnal už pápež Pius XI. v r. 1929. Stojí v kaplnke Pápežského portugalského kolégia v Ríme. Ďalší pápež, Pius XII., urobil z Fatimy udalosť pre celú Cirkev a 31. októbra 1942 kládol svet na Nepoškvrnené Srdce Panny Márie uprostred druhej svetovej vojny.
Ján XXIII. navštívil po prvý raz Fatimu 13. mája 1956 ako benátsky patriarcha. No moderní pápeži začali medzinárodné cesty až v dobe koncilu, za pontifikátu Pavla VI. (1897-1978). A 13. mája 1967 prišiel Pavol VI. do Fatimy na 50. výročie zjavení Panny Márie.
Ján Pavol I. bol v Portugalsku ako benátsky patriarcha. Pri ceste v júli 1977 sa stretol aj so sestrou Luciou.
Ján Pavol II., ktorý bol 13. mája 1981 trafený guľkou a takmer zomrel, prišiel do Cova da Iria vo Fatime o rok neskôr. Tam sa verejne poďakoval za príhovor Božej Matky za svoje uzdravenie. Poľský pápež sa do Portugalska vrátil aj o 9 rokov. A 10. mája 1991 slávil svätú omšu na štadióne Restelo a 12.-13.mája sa sústredil na Fatimskú svätyňu. Odtiaľ poslal list katolíckym biskupom Európy, ktorí pripravovali mimoriadnu synodu biskupov venovanú Európe.
V dňoch 12. a 13. mája 2000, už v zlom zdravotnom stave, sa Ján Pavol II. vrátil do Fatimy, aby predsedal blahorečeniu Františka a Hyacinty. Súčasne sa ohlásilo zverejnenie tretej časti „Fatimského tajomstva“.
Benedikt XVI. navštívil Portugalsko 11. až 14. mája 2010 na 10. výročie blahorečenia Františka a Hyacinty Martových, so zastávkami v Lisabone, Fatime a Porte. –zg-

Obeť zneužitia chce od kardinála objasnenie

Washington-Vatikán, 14.3.2017 (KAP) 020 337 – Írska obeť zneužívania Marie Collinsová vyzvala prefekta Kongregácie pre náuku viery, kardinála Gerharda L. Müllera k objasneniu niektorých otázok ochrany detí zo strany Vatikánu. V otvorenom liste, ktorý uverejnil americký portál „National Catholic Reporter“ v utorok, bývalá členka Pápežskej komisie pre ochranu detí upozornila nemeckého kardinála na možné nezrovnalosti v jeho výpovediach. Uviedla, že považuje za potrebné týmto spôsobom zaujať stanovisko k interview kardinála Müllera v talianskych novinách „Corriere della Sera“ z 5. marca.
Kardinál Müller je ako prefekt Kongregácie pre náuku viery kompetentný v oblasti vyšetrovania sexuálneho zneužívania kňazmi.
Marie Collinsová odstúpila z komisie pre ochranu detí, čo odôvodnila nedostatočnou ochotou Rímskej kúrie spolupracovať – najmä Kongregácie pre náuku viery. V otvorenom liste sa odvoláva na sedem Müllerových výpovedí, ktoré vraj nechápe. Všeobecne žiada na kritiky ako je tá jej „primerané odpovede“, ako aj „transparentnosť, úprimnosť a zreteľnosť“. „Keď sú problémy, nedosiahneme nič tým, keď sa tvárime, akoby bolo všetko v poriadku.“
Marie Collinsová bola vo veku 13 rokov sexuálne zneužitá kňazom.
Írka kritizuje, že v r. 2015 ohlásené právnické oddelenie pre prístup biskupov k prípadom zneužívania v rámci Kongregácie pre náuku viery, doteraz nebolo zriadené. „To je oveľa viac ako nejaký projekt, ako to prefekt povedal v interview.“ Müller tam vysvetlil, že oddelenie sa nezriadilo, pretože Kongregácia pre biskupov už má všetky potrebné kompetencie. Collinsová za tým však predpokladá „nedostatočnú vôľu konať“. –zg-

Iracký premiér: Utečenci sa majú vrátiť!

Bagdad, 14.3.2017 (kath.net) 020 336 – Iracký premiér Haider al-Abadi vyzval irackých utečencov, aby sa znova vrátili do svojej domoviny. Povedal to v interview pre nemecký BILD: „Európa tu má poskytnúť prínos na umožnenie ich návratu. Znovu budujeme obývané oblasti a chceme, aby tu ľudia mohli znova bývať. … Majú sa vrátiť. Je to v našom záujme.“
Premiér je presvedčený, že aj baštu IS Mosul čo najrýchlejšie dobyjú. Pritom sa chce vyhýbať civilným obetiam, u ktorých kati IS neprejavujú nijakú milosť a sľubuje: „My eliminujeme ich kompletnú organizáciu.“ -zg-

Špekulácie o ceste pápeža do Káhiry v máji

Vatikán, 13.3.2017 (kath.net/KAP) 020 335 – Pápež František má podľa špekulácií médií cestovať 20. a 21. mája do Egypta a v Káhire sa má stretnúť s veľkým šejkom islamskej univerzity Al-Azhar, Ahmedom Mohamedom al-Tayyebom. Informovala o tom talianska stránka „Faro di Roma“ v sobotu. Odkiaľ mala informáciu je nejasné. Vatikánsky hovorca Greg Burke na to upresnil, že cesta do Egypta sa plánuje, no dátum ani program ešte nie je stanovený. František v interview pre noviny „Die Zeit“ hovoril o študijnej ceste do Egypta.
Návšteva rímskeho pápeža v Káhire by bola premiérou. V r. 2000 cestoval Jána Pavol II. (1978-2005) do Egypta, no vstúpil iba na Sinajský polostrov. Univerzita Al-Azhar sa považuje za autoritu pre sunitský islam, ktorý vyznáva väčšina moslimov.
V dňoch 22. a 23. februára sa vysoká delegácia Vatikán radila s predstaviteľmi Al-Azharu o stratégiách proti náboženskému extrémizmu a tým znova začala pred 6 rokmi prerušený dialóg. Predseda Pápežskej rady pre medzináboženský dialóg, kardinál Louis Tauran, hovoril o „novej fáze“ kontaktov.
O prvý prelom sa postarala v máji 2016 návšteva al-Tayyeba u pápeža Františka. Po tomto podľa Vatikánu „historickom stretnutí“ sa dohodlo opätovné začatie dialógu. Na to slúžili viaceré prípravné stretnutia. V júli hovorili obe strany aj o možnosti spoločnej mierovej konferencie.
V r. 1998 začatý teologický dialóg Univerzity Al-Azhar v Káhire a Vatikánu prerušila v r. 2011 egyptská strana. Dôvodom bola požiadavka pápeža Benedikta XVI. (2005-2013) lepšie chrániť koptských kresťanov pred terorom a násilím. –zg-

Rakúsko: Biskupi zasadajú v prepoštstve St. Gerold

St. Gerold, 13.03.2017 (KAP) 020 334 – Biskupská konferencia Rakúska podporuje štátne úsilie intenzívnejšej integrácie, no súčasnú diskusiu o zákaze zahaľovania považuje za prehnanú. Povedal to kardinál Christoph Schönborn v rozhovore s médiami pred začiatkom zasadnutia biskupskej konferencie v pondelok popoludní v prepoštstve St. Gerold. Ďalšie dôležité témy štvordňového zasadnutia rakúskych biskupov vo Vorarlbergu sú: situácia kontemplatívnych reholí a spoločenské zmeny a ich účinky na školstvo a vzdelávanie.
Kardinál Schönborn zdôraznil, že vydarená integrácia potrebuje stretávanie a komunikáciu. V istých citlivých oblastiach ako v škole a na súde sa musí úplné zahalenie zakázať, ako povedal predseda biskupskej konferencie. No všeobecný zákaz zahaľovania označil ako „prehnaný“ a ako „príliš silný zásah do občianskych slobôd“. Takto sa vyjadril aj miestny biskup Elbs. „No štát by mal byť obozretný, ak chce prostredníctvom zákonov zasahovať do súkromného života ľudí.“
O celibáte sa má a môže premýšľať, zvlášť keď ide o ťažké situácie v pastorácii. Povedal to viedenský arcibiskup vzhľadom na nedávne výpovede pápeža Františka. „Máme nedostatok kňazov, ale máme aj nedostatok veriacich,“ dodal kardinál. Vyslovil sa za to, aby sa v diskusii o celibáte zameral pohľad na celkovú situáciu Cirkvi a viery. U celibátu nie sú potrebné „nijaké prirýchle riešenia“.
Pápežom Františkom iniciovanú diskusiu treba však viesť ďalej, ako povedal biskup Elbs, vzhľadom na budúcnosť pastorácie a kňazov. Konkrétne treba premýšľať o vysviacke osvedčených vhodných mužov – „viri probati“ pre farnosti, kde už roky niet kňaza.
Zasadnutie biskupi ukončia vo štvrtok, liturgickým vrcholom bude svätá omša v stredu večer, ktorú bude celebrovať kardinál Schönborn. Po nej bude stretnutie biskupov s krajinským hajtmanom Vorarlbergu Markusom Wallnerom. –zg-

Francúzsko otvára humanitárny koridor

Paríž, 13.3.2017 (KAP/KNA) 020 333 – Francúzsko v utorok otvára humanitárny koridor pre utečencov v Libanone. Až 500 ľudí zo Sýrie, ktorí sú najviac ohrození, majú v budúcom roku a pol dostať víza do Francúzska, ako oznámila Biskupská konferencia Francúzska v pondelok v Paríži. Utečenci tak môžu legálne priletieť do Francúzska a nemusia sa vystavovať nebezpečiu smrti na mori, aby sa dostali do EÚ, ako sa uvádza v tlačovom vyhlásení.
Prezident Francois Hollande, prezidentka Spoločenstva Sant’Egidio, Valerie Regnierová a predstavitelia katolíckej a evanjelickej cirkvi a charity v utorok podpíšu dohodu v Elyzejskom paláci.
Vzorom iniciatívy je humanitárny koridor, ktorý Sant’Egidio a evanjelické cirkvi dohodli v r. 2016 s talianskou vládou. Talianske veľvyslanectvo v Bejrúte vydáva víza zvlášť ťažko postihnutým utečeneckým rodinám zo sýrskej vojny. Sú to rodiny s chorými alebo postihnutými deťmi, ktoré členovia Sant’Egidia vyberú v utečeneckých táboroch podľa humanitárnych kritérií. Týmto spôsobom prišlo do Talianska už 700 utečencov zo Sýrie a Iraku, ktorí ušli do Libanonu. O rodiny sa starajú cirkvi. Francúzsko je druhou krajinou EÚ, ktorá vytvorí humanitárny koridor do Libanonu. –zg-

Taliansko: Bratstvo sv. Pia X. nemôže využívať kostol

Miláno, 13.3.2017 (kath.net/KAP) 020 332 – Spoločenstvo tradicionalistických členov Kňazského bratstva sv. Pia X. nesmie využívať novo zakúpený kostol, pri kúpe ktorého pomáhal aj pápež František. V Seregne kúpili nehnuteľnosť a zriadili v nej kostol. Ako informoval taliansky katolícky denník „L´Avvenire“ v sobotu, správny súd zakázal využívať budovu na kultové účely. Dôvodom je zákaz schválený lombardským parlamentom v r. 2015 – ten sa týka premeny obchodných budov na kultové miesta. Na severe vládnuca strana „Lega Nord“ – Liga severu –chcela týmto zákazom vlastne zabrániť zakladaniu mešít.
Právnik spoločenstva však dúfa nájsť východisko. Odvoláva sa na prísľub mesta Seregno, že priestory sa smú využívať na liturgiu. To však starosta Edoardo Mazza medzitým už poprel. Koncom marca sa má prípad dostať na mestskú radu v Ríme, čo je istý druh najvyššieho správneho súdu. –zg-

Kanada: 650 miliónov na ‚reprodukčné zdravie’

Ottawa, 13.3.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 331 – Kanada poskytne v ďalších troch rokoch 650 miliónov kanadských dolárov (asi € 455 miliónov eur) na „opatrenia reprodukčného zdravia“ vrátane potratov, antikoncepcie, sexuálnej výchovy a plánovania rodiny v rozvojových krajinách. Oznámil to kanadský premiér Justin Trudeau spolu s ministerkou pre rozvoj Marie-Claude Bibeauovou 8. marca, na „Medzinárodný deň žien“. Týmto opatrením sa súčasný rozpočet na „sexuálne a reprodukčné zdravie“ zdvojnásobí, ako povedal Trudeau.
V januári podpísal americký prezident Donald Trump výnos, ktorý zakazuje financovanie potratov mimo USA. Viaceré krajiny oznámili, že chcú výpadok týchto financií nahradiť.
„Sexuálne a reprodukčné zdravie a práva“ sú súhrnnými pojmami pre potrat, extrémne programy sexuálnej výchovy a masovú sterilizáciu v rozvojových krajinách, ako povedal Matthew Wojciechowski, hovorca kanadskej organizácie pre ochranu života „Campaign Life Coalition“. „Kanada sa pod vládou Trudeaua stala jedným z najväčších exportérov potratu a sterilizácie,“ kritizovala Johanne Brownriggová z rovnakej organizácie. –zg-

Bez ramien, krátke nohy, veľký hlas

Bukurešť, 13.3.2017 (kath.net/pl) 020 330 – Ako jasná víťazka nechala za sebou v semifinále show „Rumunský talent“ nezvyčajná 14-ročná speváčka všetky konkurentky: Lorelai Moşneguţuová presvedčila porotu svojím veľkým hlasom. K prvému miestu patrí aj to, že mladé dievča sa bude môcť hudobne ďalej vzdelávať. No veľký úspech jej nebol vložený do kolísky: Jej biologická matka ju po pôrode pre jej očividné postihnutie odvrhla.
Vystúpenie Lorelai dojalo porotu aj publikum k slzám. Jej adoptívnu matku odmenili veľkým potleskom.
Dieťatko nemalo ramená a jeho nôžky boli veľmi krátke. Lekári dávali dieťatku iba málo šancí na prežitie. No hľadali sa adoptívni rodičia, dokonca aj v televízii, keď nikto maličkú nechcel. Upozornila sa na ňu Viorica Parvanová a navštívila dieťa v nemocnici. Našla nekonečne revúce dieťatko plné červených fľakov a spočiatku sa nevedela rozhodnúť.
No v noci mala Viorica Parvanová sen. O ňom neskôr rozprávala: „Videla som scénu vo veľkej hale, Lorelai práve niečo dokončila. Potom sa začal potlesk. Všetci diváci vstávali a jasali. Lorelai sa nesmelo usmievala a jej oči boli upreté na mňa. Bola som za scénou a bola som nadšená.“
Viorica Parvanová už síce mala dcéru s Downovým syndrómom a cítila sa ako „špecializovaná na s deti s postihnutím“, no na to, aby prijala aj toto druhé dieťa, potrebovala očividne tento sen:
„Na tom sne som spoznala, že Boh mi dal úlohu: mala som sa o toto dieťa starať. Priznávam, že to bola najväčšia výzva môjho života.“
Prvým činom adoptívnej matky bolo, že chorému dieťaťku udelila núdzový krst. Malá prežila a výborne sa vyvíjala. Adoptívna matka poskytla dieťaťu všetku možnú podporu vývoja. Už v šiestich mesiacoch dala dievčatku po prvý raz farbičku medzi pršteky nôh. Teraz vo veku 14 rokov kreslí dievčina detailné obrazy, píše krásnym pravidelným písmom, obsluhuje sama počítač klávesnicou a myšou a uverejnila viaceré vlastné príbehy. Okrem toho hrá na elektronické piano samo vyvinutou „metódou s málom prstov“. Jej povolaním ale zrejme bude spev. Svojím príjemne znejúcim a už dobre vzdelaným speváckym hlasom môže nastúpiť proti každému konkurentovi. V speváckych súťažiach už získala mnohé ceny.
Po Lorelainom úžasnom víťazstve v semifinále v najdôležitejšej rumunskej talentovej súťaži pred niekoľkými dňami si možno ten či onen položí otázku: Vlastná matka toto dieťa opustila po narodení. Pri lepšej medicínskej starostlivosti by sa postihnutie bolo spoznalo už pred narodením ultrazvukom – bolo by toto dieťa – ako toľké deti s podobným osudom – odsúdené na potrat? Stratil by sa tak veľký talent, navyše by chýbala sympatická mladá dievčina s príjemným úsmevom a bdelým intelektom! Deti sa dnes vytrieďujú už kvôli menším defektom, často stačí už chýbanie niekoľkých prstov alebo vybočená noha – a dary, ktoré tieto deti dostali pre život, sa s nimi vymažú. Chceme toto naozaj? –zg-

 

Štyri roky Františka: Pápež rôznych impulzov

Vatikán, 13.3.2017 (kath.net/KAP) 020 329 – Keď 13. marca 2013 novozvolený pápež František pozdravil svet prostým „Buona sera – dobrý večer“ a veriacich poprosil o modlitby, šípili mnohí novú epochu. Zlom s dvornými tradíciami, požiadavka chudobnej Cirkvi a odmietnutie zlomiť palicu nad homosexuálmi – „Kto som ja, aby som ho súdil?“ – to všetko živilo nádeje či obavy, že František urobí revolúciu v náuke Katolíckej cirkvi. A čo sa naozaj stalo?
Príklad homosexualita: Katechizmus, príručka katolíckej viery označuje homosexuálne konanie ako „v sebe nezriadené“, „v sebe nie v poriadku“, zdôrazňuje však, že k osobám s týmto sklonom „treba pristupovať s rešpektom, súcitom a taktom“. František sa stavia proti tomu, aby sa ľuďom dávali nálepky podľa ich sexuálnej orientácie. Na ceste do USA v r. 2015 srdečne pozdravil bývalého žiaka a jeho partnera rovnakého pohlavia. Ale na platnej náuke nezmenil ani písmenko. Na čo i len náznak zrovnoprávnenia homosexuálnych partnerstiev s manželstvom niet „nijakého základu“, ako napísal v „Amoris laetitia“.
Práve tento dokument z apríla 2016 sa uvádza ako doklad liberálnejšieho kurzu súčasného pápeža. František tam naozaj otvára možnosť znovu zosobášeným rozvedeným po individuálnom preverení povoliť prístup k prijímaniu. Nerozlučiteľnosti manželstva sa však nedotýka. Rozlišuje medzi dvomi stavmi veci, ktoré môžu byť morálne dobré, alebo zlé a osobami, ktoré neustále potrebujú milosrdenstvo.
To platí aj pre jeho najnovšiu požiadavku voči cirkevným sudcom sprevádzať páry bez sobášneho listu „pohľadom súcitu a nežnosti“. Ženám, ktoré si dali vykonať potrat, uľahčil zmierenie s Cirkvou, súčasne zdôraznil: „Potrat je ťažký hriech, pretože ukončuje nevinný život.“

Pociťovaná a reálna zmena
Pri prvej bilancii reforiem súčasného pontifikátu vidíme istý odstup medzi pociťovanou a skutočnou zmenou. Vlastne môžu byť všetci spokojní: konzervatívci, lebo náuka zostáva nezmenená, túžiaci po zmenách, pretože slová a gestá pápeža predstavujú nový štýl Cirkvi. Napriek tomu to hučí na oboch stranách. Možno preto, lebo tušia, že cirkevná prax nemôže dlho zostať bez spätných účinkov na teológiu.
„Žena a cirkevný úrad“ je takým územím, kde striehnu prekvapenia. Na jednej strane František kategoricky poprel, že by sa ženy niekedy mohli stať kňazkami: „Tieto dvere sú zatvorené.“ Na druhej strane chce úlohu ženy v Cirkvi posilniť a zriadil komisiu na skúmanie diakonátu žien v ranej Cirkvi – ponajprv len na zistenie historických skutočností. Aj v pohľade na možnú vysviacku ženatých mužov ohlásil, že chce o tom „premýšľať“. Ide o to „spoznať správny okamih, kedy Svätý Duch niečo požaduje“, povedal v interview.
V oblasti ekumenickej teológie postupuje František zvoľna. Nechýbajú mu síce kontakty až po majstrovský diplomatický kúsok stretnutia s ruským patriarchom a vystúpením na pamiatke reformácie so Svetovým luteránskym zväzom. Ale nevydali sa nijaké prevratné dokumenty. Namiesto len toho gestá, otázky.

Cirkev pohybe – no akým smerom?
V novembri 2015, keď ho v luteránskom spoločenstve v Ríme oslovili o možnej spoločnej Pánovej večeri zmiešaných manželstiev, odpovedal: „Nikdy by som sa nedovážil dať na to povolenie.“ No vyjadril pochopenie. Aj to je znakom, že dogmatika a cirkevné právo nemajú pripravené riešenia pre všetky ľudské problémy.
Františkov štýl nám skôr ukazuje dilemy, ako formuluje vieroučné zásady. Tak sa bez veľkých teologických prelomov dostala Cirkev za Františka do pohybu. Dokonca sa uvažuje aj o zjednotení s tradicionalistickým Kňazským bratstvom sv. Pia X. Majú dostať vlastnú formu organizácie v rámci Cirkvi, ak nechajú slobodne žiť aj tých druhých. František im prihral loptičku, teraz to spočíva na nich. –zg-

Liturgia: Biskup proti reforme reformy

Viedeň, 12.3.2017 (KAP) 020 328 – Emeritný rakúsky biskup Grazu, Egon Kapellari, sa postavil proti vnútro-cirkevným tendenciám znova zrušiť liturgickú obnovu po Druhom vatikánskom koncile (1962-65):
„Všeobecná zmena po koncile obnoveného ‚riadneho obradu‘ rímsko-katolíckej liturgie nemôže podľa môjho presvedčenia nastať a ani nenastane,“ povedal biskup Kapellari na svätej omši spomienky na priekopníka na ľud zameranej liturgickej obnovy, Pia Parscha, 11. marca v Kostole sv. Gertrúdy v Klosterneuburgu.
Okrem koncilom obnoveného „riadneho obradu“ v r. 2007 Benedikt XVI. znovu povolil aj starý „mimoriadny obrad“. Oba obrady „sa nemajú, ba nesmú miešať dokopy,“ povedal Kapellari. „No mohli by sa a mali by sa od seba navzájom v niečom poučiť“. „Predpokladom je obojstranné dôkladné poznanie a ochota „vzdať sa neoprávnených zovšeobecnení a polemiky“. Iba tak je možné vyhnúť sa nebezpečiu „rozkolov v Cirkvi“ a nevzdať sa „pravých a dobrých úmyslov liturgického hnutia“.
Namiesto „reformovania reformy“ je treba podľa Kapellariho znova objaviť hodnotu rýdzeho „ars celebrandi“, teda umenia slávenia omše. „Veď umenie liturgie nespočíva vo výraznej liturgickej aktivite, ale v kvalitnej solídnej homílii, kultivovanej cirkevnej hudbe, na ktorej sa spoločenstvo podieľa nielen načúvaním, a v pozornom zaobchádzaní s dramaturgiou liturgie a jej svätými znameniami.“
Kde sa na toto prihliada a kde sa nájde aj vyvážený rytmus „medzi pokojom a pohybom“ v liturgii, tam pôsobí liturgia aj pre deti a mladých znova príťažlivo a oslovujúco, ako povedal biskup. V každom prípade je potrebné zabrániť „tendencii k horizontálnej“ liturgii, povedal Kapellari s poukazom na Benedikta XVI. – myslí sa tým nebezpečie, že veriaci „sa točia sami okolo seba, namiesto toho, aby sa spoločne zamerali na Boha“.
Na záver biskup Kapellari ocenil pred 63 rokmi zosnulého priekopníka na ľud zameraného liturgického hnutia, Pia Parscha a jeho dedičstvo ako živý poklad Cirkvi: „Jeho angažovanosť za liturgické hnutie sa považuje za vrchol celej histórie Kláštora Klosterneuburg. Skrze Druhý vatikánsky koncil sa totiž stala vecou celej všeobecnej Cirkvi.“
Na omši sa zúčastnil aj generálny opát kláštora a riaditeľ Inštitútu Pia Parscha, Andreas Redtenbacher. –zg-

Venezuela: Šéf opozície vyzýva Vatikán k tvrdosti

Madrid, 12.3.2017 (kath.net/KAP) 020 327 – Vo venezuelskej opozícii rastie frustrácia z úlohy Vatikánu pri ukončení politickej krízy v krajine. Pápež František menoval na jeseň 2016 dlhoročného vatikánskeho diplomata arcibiskupa Claudia Máriu Celliho za hlavného vyjednávača v rozhovoroch medzi vládou a opozíciou, ale rozhovory sa v decembri zastavili. Vláda nedodržala rokovacie podmienky Svätého stolca. Opozícia preto požaduje väčšiu tvrdosť od Svätého stolca.
Henrique Capriles, ktorý v r. 2013 prehral volebný boj proti socialistovi Nicolasovi Madurovi, 8. marca povedal, že Vatikán je „veľmi ďaleko“ a nevidí každodenný tvrdý život jednoduchých Venezuelčanov. Pritom by mala Venezuela byť vlastne pre pápeža prioritou. „Situácia je už náchylná explodovať“, povedal Capriles pre španielske noviny „ABC“.
Krajina trpí nedostatkom potravín, rastúcou infláciou, stúpajúcou kriminalitou a rastúcim autoritatívnym režimom Maduru, kráčajúceho v stopách zomrelého Huga Chaveza, ktorý počas 14-ročnej vlády nanútil krajine svoju „bolivarskú revolúciu“.
Po volebnom víťazstve do národného zhromaždenia v r. 2015 pozvala opozícia pápeža Františka, aby viedol rokovania s Madurom, aby sa ukončila politická stagnácia. A pápež na to menoval diplomata Claudia Máriu Celliho.
Vatikánsky štátny sekretár, kardinál Pietro Parolin, ktorý slúžil vo Venezuele ako pápežov zástupca v r. 2009-2013, poslal Madurovi list, v ktorom formuloval štyri požiadavky Svätého stolca. Aby bolo možné v rozhovoroch pokračovať treba: vyriešenie krízy s potravinami a liekmi, dohodu o časovom pláne pre voľby, zabezpečenie ústavou garantovanie autority národného zhromaždenia a prepustenie politických väzňov.
Ani jedna z týchto požiadaviek splnená nebola. Opozícia sa odmieta vrátiť k rokovaciemu stolu, kým vláda v požiadavkách neustúpi.
Vatikán funkciu sprostredkovateľa ešte oficiálne neukončil. Capriles povedal, že tri mesiace nečinnosti situáciu ešte zhoršuje. „S najväčším rešpektom a náklonnosťou k pápežovi a arcibiskupovi Cellimu – kde je pápež?“, pýtal sa. Ďalej konštatoval, že denne zomierajú deti. Chorí nemajú lieky a takmer pätina obyvateľstva musí prehrabávať odpadky, aby našla jedlo.
Caprileho výzva nie je prvý raz, čo členovia opozície prosia Vatikán, aby v rozhovoroch zaujal energickejší postoj. V decembri, po Parolinvom liste sa manželky venezuelských opozičných vodcov priviazali ku vchodu na Námestie sv. Petra a prosili pápeža Františka, aby stiahol svoju delegáciu z rozhovorov, ak nebudú oslobodení politickí väzni.
Predseda Biskupskej konferencie Venezuely, arcibiskup Diego Padron Sanchez, vládu obvinil, že miestnu cirkev „zastrašuje“. „Ešte nikdy v histórii národa nespôsobila nijaká vláda občanom toľko utrpenia,“ vyhlásil arcibiskup.
Minulý mesiac kardinál Jorge Liberato Urosa Savino, arcibiskup Caracasu, vládu obvinil, že sa „Svätému stolcu vysmieva“, keď oficiálne dialóg podporuje, ale robí opatrenia, ktoré pôsobia proti tomu. Kardinál povedal, že vláda presadzuje „totalitárnu a diktátorskú“ agendu. „Je tu úplné protirečenie medzi praxou a urečnenými vyhláseniami údajnej vôle vstúpiť s opozíciou do dialógu.“ Capriles povedal, že „venezuelskí biskupi boli jasní a pevní v jeho podpore“. „Ale Vatikán sa zdá byť veľmi vzdialený.“ –zg-

Schönborn: František ‚ide neomylne svojou cestou‘

Viedeň, 11.3.2017 (kath.net/ KAP) 020 326 – „Jedným je pápež František príliš liberálny, iní netrpezlivo požadujú modernizáciu Cirkvi – „on však ide neomylne svojou cestou.“ Napísal to viedenský kardinál Christoph Schönborn 10. marca v bezplatných novinách „Heute“ o prvom Juhoameričanovi na Petrovom stolci zvolenom pred 4 rokmi – 13. marca 2013. To, že sa Jorge Mario Bergoglio stal biskupom Ríma, „bolo prekvapenie“, spomína Schönborn, „prvé z neskorších mnohých prekvapení“.
„Čo predstavuje František?“ kladie si otázku viedenský arcibiskup. „Už jeho meno predstavuje jeho program: Ako svätec z Assisi chcel chudobnú Cirkev, v ktorej sa stavia chudobných na prvé miesto.“ Schönborn spomenul prvú pápežskú cestu na ostrov Lampedusa, prvú návštevu v európskej krajine – schudobnenom Albánsku. Milosrdenstvo je jeho témou a jeho úsilím. Nikto sa nemá v Cirkvi cítiť vylúčený.
Ku kritickým hlasom, „predovšetkým z vlastných radov“, ktoré sa štyri roky po začiatku jeho pontifikátu „množia“, kardinál Schönborn konštatoval: „Nič nepotrebuje náš svet viac ako lásku a milosrdenstvo. A to predstavuje pápež František. Bohu vďaka!“ -zg-

Ľavicoví extrémisti útočia na ochrancov života

Frankfurt, 11.3.2017 (kath.net) 020 325 – Ľavicoví extrémisti v stredu 8. marca vo Frankfurte n. M. ohrozovali ochrancov života. Informoval o tom „Junge Freiheit“, časopis pre politiku a kultúru. Asi 30 útočníkov sa pustilo do desiatich žien a dvoch mužov. Pritom vyrevovali protikresťanské heslá. Na ochrancov života hádzali vrecká s farbami a dymové bomby.
„Práve sme dokončili modlitbu ruženca, keď sa na nás vyrútili zamaskovaní muži,“ povedal jeden z ochrancov života. „Útočníci boli z prostredia extrémistických ľavičiarov a kričali, aby sme odpálili.“
Keď zavolali políciu, maskovaní útočníci zmizli. –zg-

Peru: Vyše 1,5 milióna demonštrovalo proti genderu

Lima, 11.3.2017 (kath.net/jg) 020 324 – V Peru demonštrovalo 4. marca viac ako 1,5 milióna ľudí vo viacerých mestách súčasne proti prijatiu genderovej ideológie do učebných plánov v školách. V nej sa tvrdí, že človek si sám volí svoje „sociálne pohlavie“, ktoré nemá nič do činenia s jeho biologickým pohlavím. Na demonštráciách pod heslom
„Nechajte moje deti v pokoji“
sa zúčastnili aj viacerí kongresmani Peru. „Rodičia majú prvé a zásadné právo na výchovu svojich detí. O tom sa nedá diskutovať ,“ povedal Luis Gaspar, biskupský vikár pre rodinu a ochranu života Arcibiskupstva Lima. „Nachádzame sa v boji o morálku, v duchovnom boji a bojovým poľom sú hlavy našich detí,“ povedal Luis Gaspar. –zg-

Poľsko: Blahorečenie prímasa Hlonda sa blíži

Vatikán, 10.3.2017 (KAP) 020 323 – Proces blahorečenia poľského prímasa, kardinála Augusta Hlonda (1881-1948) dobre pokračuje. Grémium teológov vatikánskej komisie pre svätorečenia uznalo 9. marca jeho hrdinský stupeň cnosti, ako povedal druhý postulátor procesu Boguslaw Koziol 10. marca podľa poľských médií.
Správu „Positio“ teraz preverí zhromaždenie kardinálov Kongregácie pre kauzy svätých. Konečné uznanie hrdinského stupňa cnosti vydá pápež František. Predpokladom blahorečenia bude aj zázračné uzdravenie na Hlondsov príhovor.
Kardinál Hlond viedol Biskupskú konferenciu Poľska ako prímas v r. 1926 až 1948. Katolícku cirkev bránil proti komunistickým mocnárom a v r. 1946 zveril Poľsko v Čenstochovej pod ochranu Božej Matky. Považuje sa za významného, predvídavého prímasa. Proces jeho blahorečenia otvoril v r. 1992 varšavský prímas, kardinál Jozef Glemp.
Kritici Hlondovi však vyčítajú že brojil proti židom a Nemcom. V r. 1945 mal nútiť nemeckých biskupov oblastí východne od hranice Odra-Nisa, stanovenej v r. 1945, k ústupu. Mal vraj prekročiť svoje kompetencie tým, že gdanskému biskupovi Carlovi Mária Splettovi dal oznámiť, že je zbavený biskupského úradu v prímorskom meste. Vyhnaní nemeckí obyvatelia Poľska sa v minulosti vyslovili proti jeho blahorečeniu.
Hlond sa narodil v r. 1881 vo vtedy k Nemeckej ríši patriacom Hornom Sliezsku ako syn železničiara. V r. 1896 vstúpil do rehole saleziánov. V r. 1922 sa stal apoštolským administrátorom Horného Sliezska, v r. 1925 biskupom Katovíc a od r. 1926 bol arcibiskupom Gniezna a Poznane. V r. 1927 bol menovaný za kardinála.
Na začiatku druhej svetovej vojny ušiel pred nemeckými okupantami do Ríma a ďalej do Francúzska. V Rádiu Vatikán opisoval zločiny nacistov. Nacisti ho zatkli a znemožnili mu návrat do Poľska. Internovali ho vo Francúzsku a potom v Nemecku. Pápež Pius XII. (1939-1958) menoval Hlonda v r. 1946 za arcibiskupa Varšavskej arcidiecézy. –zg-

Jeruzalem: Útok na Kaplnku Nanebovstúpenia Pána

Jeruzalem, 10.3.2017 (kath.net) 020 322 – V blízkosti Kaplnky Nanebovstúpenia Pána na Olivovej hore v Jeruzaleme bola podpálená pneumatika – išlo o úmyselné podpaľačstvo. Pritom vznikli vecné škody a bol poškodený predajný stánok moslimskej rodiny, ktorá tam predávala pohľadnice a náboženské predmety. Informovala o tom rímska misijná služba „Fides“ podľa informácií Kustódie františkánov vo Svätej zemi. Polícia predpokladá, že podpaľačstvo vzniklo po hádke dvoch rodín, ktoré sú zodpovedné ako strážcovia za toto sväté miesto. Polícia zatkla jedného podozrivého.
„Fides“ ďalej uvádza, že Kaplnka nanebovstúpenia Pána patrí ku štyrom posvätným miestam, ktoré sa spravujú na základe ustanovení Status Quo a vlastníckych práv z osmanskej doby. Sú to ešte: Kostol sv. hrobu, Kostol narodenia Pána a Hrob Božej Matky. Kaplnka nanebovstúpenia Pána je jediná, za ktorú je zodpovedná Organizácia pre islamské nadácie (Waqf). Toto sväté miesto, ktorého pôvod siaha do r. 614, navštevujú aj moslimovia, ktorí síce Ježišovu smrť na kríži ani jeho vzkriesenie neuznávajú, avšak Nanebovstúpenie Ježiša si ctia. –zg-

* * * * * * *

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *